Maakt de grote van de bolie uit voor witvis of niet?


Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

13-01-2004 22:38

Beste Mensen,

Ik krijg het idee dat heel veel mensen denken dat het formaat van de bolie uitmaakt, of deze witvis gevoelig is of niet. Dit terwijl ik met me eigenwijze hoofd denk dat dat niet het geval is. Maar dat de hardheid van de bolie en de manier waarop en waarmee gevoerd wordt doorslag gevend is.

In mijn ervaringen ben ik erachter gekomen dat een brasem een 20mm bollie net zo makkelijk pakt als een 14 mm bollie. Als ik dan ook met een 14mm bolie wil vissen op een water met veel en voornamelijk grote brasem. Dan zou ik een probleem hebben, toch?

Ik ben van mening dat dat niet hoeft. Mijn theorie daarachter is dat:
Als ik geen pellets, lokvoer of partikels voer de brasem niet blijft hangen op mijn voerplek. Tuurlijk zullen enkele brasems een paar bolies oppakken, echter als ze merken dat ze hier niets mee kunnen ze dit voer ook gewoon weer laten liggen.

De vraag daarop is natuurlijk waarom zouden ze er niets mee kunnen? Ik denk dat als de bollie hard genoeg is brasem dit niet kan op eten. (dit laatste gebasseerd op ervaringen niet wetenschappelijk, misschien andere ideeen?).

Zelf al zouden brasems het voer toch oppakken blijft de kans bestaan dat ze het haakaas oppakken. Manieren daarvoor zijn veel en verspreid voeren. De procentuele kans wordt dan automatisch kleiner. Uit den boze is vissen met afwijkend haakaas ten op zichte van het gevoerde aas. En bodem aas voeren en met pop-up vissen.

Pellets, lokvoer en partikels trekken witvis aan het logische gevolg is dan dat ze bollies gaan proberen. Wanneer zich veel vis op je voerplek verzamelt. Wordt de kans op brasem ook weer veel groter.

Wellicht zijn er mensen met betere ideeen of ander ervaringen hebben.

Ik zou zeggen maak me gek!!!

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Jan Zwarthoed
Berichten: 355
Lid geworden op: 15-09-2003 02:00
Locatie: Volendam

13-01-2004 22:51

Rene ik ben het volledig met je eens! Als ik alleen met boilies voer, vang ik zelden een brasem. Zodra ik bv. met boilies op een maisbed vis, vang ik er zo 3 of 4 op een nacht.
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

14-01-2004 08:29

René,

ben het ook met je eens hoor. Wij hadden vorig jaar plannen om groot water aan te pakken. Een hoop boillies gedraaid, en door een foutje van mijn vismaat waren de boillies niet goed gedroogd en dus vrij zacht. Gevolg was vrij irritant, soms wel 6-7 brasems op een nacht aan zelfs 2-3 20mm boillies op de hair.

Moraal van dit verhaal is dus dat je er ook rekening mee moet houden hoe hard/zacht je boillie is.

mvg
stefan
Bjorn Dohmen
Berichten: 205
Lid geworden op: 18-01-2003 01:00
Locatie: Wijlre

14-01-2004 09:02

Rene,

Ik ben het niet met je eens. want ik vang brasems ook als ik single hookbait vis, of alleen met boilies voer.
Ik maak gebruik van boilies met een diameter van 10 tot 28 mm, en ik blijf de brasems vangen.

De hardheid van de grotere boilies is soms wel van invloed, maar als de brasem los is, dan nemen ze die ook zonder problemen.

M.v.g.

Bjorn
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

14-01-2004 09:17

Hallo Rene,

Ik voer altijd wel met pellets en mais bij ter ondersteuning van mijn bollies. De witvis is concurrentie en er treedt voedselnijd op. Ik ben trouwens ook van mening dat de hardheid van bollies weinig uitmaakt bij brasems of windes.
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

14-01-2004 09:40

Beste Mensen,

Ik ben blij dat velen mijn idee herkennen/ondersteunen. Ook ben ik blij dat mensen het er niet mee eens zijn, want anders zou het toch allemaal wel erg makkelijk worden :D .

Stefan Sand, je gaat nog even te snel vooruit (zover zijn de meeste nog niet :D ). Op de vraag of de brasem ook te "gebruiken" is in de visserij komen we later nog wel.

De vraag nu nog is maakt volgens jullie de diameter uit met witvis of niet?

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

14-01-2004 09:42

Zowel met tijgernoten als met boilies heb ik regelmatig last van brasem; als ik met een snow-man van 2 20 mm.'s vis ook of als ik twee zinkende 20 mm. heb. Ik denk dat brasems gewoon dermate agressief en gretig vreten en azen, dat het niet uitmaakt of je nu een 14 of 20 millimeter bol op je hair (of wat dan ook) hebt. Anders komt de haak meestal toch wel aan de bek van de brasem te zitten, danwel aan de buitenkant.....
Of hardheid veel helpt....? Och wel wat denk iik maar met tijgers vang ik ook gewoon brasem, immers als het aas hard is kan de brasem het misschien wel niet in volledigheid opeten ofwel vermalen, maar hij kan het wellicht opzuigen en dan heeft het boiliesysteem zijn werk al weer gedaan.... met als gevolg: piep...........................pieppiep...................piep.....................................................piep je kent het wel :x
Met vriendelijke groet,
Robert.
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

14-01-2004 09:56

Je zou het eens kunnen proberen met 30/35 mm. Knappe brasem die dat naar binnen krijgt. Maar dan zit je nog wel met het probleem dat Robbert naar voren brengt: het valshaken. Kan trouwens ook dressuur doorbrekend werken.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

14-01-2004 11:23

ik ben het ten dele met je eens rene

Allen zoals zo vaak met vissen zijn er meerdere factoren en het een sluit het ander vaak niet uit! De fout die veel mensen in mijn ogen maken is dat ze vaak een absoluut feit voor ogen hebben. In dit geval: ik denk dat zowel formaat, hardheid, manier van voeren, het water en het soort voer van invloed is op je brasem vangst
Ten eeste het formaat, ik ben ervan overtuigt dat een brasem met een 20mm boilie meer moeite heeft dan met een 14mm boilie, in ieder geval doet ie er langer over. Uiteindelijk kost het hem teveel moeite dat ie een dee van de boilies lat voor wat het is(nee hoeft niet ik weet het tis ff een theorie gaan absoluut gegeven). Dan komt de hardheid ook om de hoek kijken als je een boilie het die goed hard is (en blijft!) dan zal datv oor de brasem nog een bariere opwerpen ok die boilie te consumeren. Hier komt ook het soort water om de hoek kijken! Vis je op een water waar al jaren met boilies word gevist en gevoerd dan hebben de brasems geleerd dat die balletje na verloop van tijd ook zacht worden! Zij gaan dus regel matig boilies "proberen" ik ben van mening dat op die manier vel brasems gehaakt worden! Heb je dan ook nog een bijgevoerd met bijv pelletjes dan is het hek van de dam. Zo zie je maar dat de brasem vangst doro verschillende factoren beïnvloed kan worden en dat sommige factoren andere niet uitsluiten!

mvg martijn
ruud stoop
Berichten: 36
Lid geworden op: 08-01-2004 15:23
Locatie: wouw

14-01-2004 12:38

volgens mij maakt het helemaal niks uit wat de diameter van de boilie (bij single bait) is, die vuile skijmbakken blijven net zo lang vervelen tot ze zichzelf (al dan niet vals) haken. met inderdaad de o zo bekende piep..........pieppiep....................piep... brasembeten.

In het geval van een voerplek heeft een grote boilie naar mijn ervaring wel effect (minimaal 24 mm). ik denk dat de kans dan gewoon kleiner wordt dat ze juist bij je haakaas gaan klieren (opvreten lukt ze toch niet), terwijl ze bij kleine boilies gulzig doorvreten tot ze je haakaas tegen komen.

Tijgernoten schenen ook witvis ( lees brasem) werend te zijn, klopt vaak ook maar er zijn natuurlijk ook uitzonderingen.
Ik heb ervaring op water waar de brasem helemaal gek van tijgernoten is.... 11 brasems op 1 nacht :evil: terwijl je daar op boilies maar zelden zo'n stinklap vangt. (toch wel leuk als de volgende dag een wedstrijd is en er 50 witvissers bij elkaar die 11 brasems nog niet weten te vangen.....handje tijgernoten jongens? :wink: )
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

14-01-2004 13:28

Beste mensen,

Een punt is dus duidelijk. Pellets en andere voertjes zoals partikels en lokvoer, duidelijk meer brasem aanbeten verzorgen dan wanneer je dit niet voert, mee eens?

Daarnaast is er een verschil (en dat had ik zelf beter moeten aangeven) tussen 4,5 of 6 aanbeten op een nacht en 1 brasem aanbeet op een nacht. Ik bedoel te zeggen dat we wel onderscheid moeten maken tussen foerageren op een voerplek of een toevalstreffer.

Martijn en sommige andere gaven het al aan. Er is ook een verschil tussen of de brasem het voer ook herkent als eetbaar. Oftewel niet onbekend voor ze. Dat is absoluut ook een factor om rekening mee te houden. Er zijn meer bekendere vissers die dit allang hebben ontdekt. De karper is diegene die alles onderzoekt brasem en andere vissoorten eten alleen wat ze kennen.

De vraag is nu hoe kan je dan zelfs die ene toevalstreffer vermijden. Is die te elimineren? Ook daarvan denk ik dat dat mogelijk is. Bijv. d.m.v. een langere hair. Het inslikken van de bolie gaat bij een brasem lang niet zover dan bij een karper. 2-3cm vanaf de haakbocht is al voldoende in de meest normale situaties. Of je daarmee ook het vals haken kan vermijden….dan zal ik het fijne van de rig moeten weten. Lastige stelling de haak punt valt automatisch naar beneden. Als er dan toch een valse inhaking plaatsvindt. Dan kan dat als wild foerageren kunnen worden beschouwd maar ook als een fout rig. Een ander idee is bewust het haakaas lichter maken dan is een valse inhaking mogelijk.

Eigenlijk komt er dus een vraag bij.

1. maakt het formaat uit?
2. hoe elimineer je die ene toevalstreffer?

Ik ben benieuwd? Zijn er nog andere ideeen?


Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

14-01-2004 13:41

Tja daar zeg je wat..je kant nooit 100% uitsluiten maar als je met een keiharde knikker van 24mm om een 3 cm lange hair vist op een voerplek met pingpongballen zal het een stuk langzamer gaan! maar of dat ook zo effectief is voor je karpervangsten?? feit is dat zacht aas atractiever is!
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

14-01-2004 13:51

Misschien elders in het betreffende water een grote voerplek van grondvoer, eventueel met mais en/of duivenvoer maken, zodat je de brasems als het ware:
* weg lokt en dus afleidt van je echte stek
* verzadigt zodat ze niet gretig meer zijn op je eigen voer

Hierbij is het wel van belang welk water je bevist; op open wateren zal het minder effectief hebben dan op bijv. een zandput denk ik.

Inderdaad is een langere hair misschien effectief.
Ik denk dat grotere haak, aas e.d. niet tot nauwelijks werken.
Harder aas wel (ligt eraan of er op het water al veel gevist wordt en de brasems dus al bekend zijn met bijv. tijgernoten.....)

Je moet idd ook weten hoe ver je kunt gaan zonder je karpervangsten te veel te beinvloeden.

In de zomer (meestal rond augustus) is er op veel wateren wel altijd een trend dat de brasemvangsten plots heel abrupt totaal wegvallen en ook vaak gewoon weken wegblijven. Dit is o.a. het gevolg van een explosie van natuurlijk voedsel.
Maar misschien dat dus zo'n 'schijnvoerplek' kan helpen.....
Stel je eens voor dat er dan plots een of andere beginnende niet-wetende karpervisser 'per ongeluk' op die brasemvoerplek gaat zitten en zich de ziekte vangt aan karper :o , dan weet ik al hoe laat het is......
Met vriendelijke groet,
Robert.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

14-01-2004 14:13

ik zou die voerplek dan wel in buurt van je iegen stek opbouwen ten eerste trekt het ook karper aan ten tweede als het te ver is van je eigen stek lok je je brasems er niet mee weg nadeel is wel dat je de karper mischien ook weglokt...grotere haak werkt denk ik toch wel een beetje...tjah als ist maar een paar %
Wel interesante discussie eigenlijk
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

14-01-2004 14:17

Ja ik bedoel ook niet al te ver verwijderd van je echte stek maar wel ver genoeg om geen gretige brasems over je stek heen te krijgen natuurlijk.....................................Ach ja t was maar een proefballonnetje eigenlijk. Misschien werkt het, waarschijnlijk niet.....
Toch ga ik dit wel proberen van de zomer als ik veel last van brasem krijg......
Met vriendelijke groet,
Robert.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

14-01-2004 14:19

denk metertje of 15 tot 20..nadeel van een langere hair vind ik dat je die wat makkelijker in de war gooit...heeft me dit jaar waarschijnlijk een heel dikke vis gekost. (en al dat pv getape vind ik ook niet alles)
Gebruikersavatar
Martijn Bombeke
Berichten: 136
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00
Locatie: Schiedam

14-01-2004 15:38

Martijn,

Al weleens geprobeerd om 1 of meer (afhankelijk van de lengte van de hair tussen haakbocht en aas) PVA foampjes op je hair te rijgen voor je het aas bevestigd? In de war gooien is dan vrijwel onmogelijk...

Gr. Tinuzzz

p.s. Natuurlijk zijn grootte en hardheid van de boilie van groot belang voor de witvisgevoeligheid. Aan een flinke knikker vang je natuurlijk ook wel eens witvis, maar dat komt dan meestal doordat ze met je haakaas aan het rommelen zijn en daarbij de haak inslikken en zich zodoende haken. Zacht aas zorgt ervoor dat witvis juist aan de boilies gaat rommelen omdat ze er stukjes af kunnen zuigen. Als het om witvisgevoeligheid gaat (let op he, alleen witvisgevoeligheid!) geniet een forse harde knikker de voorkeur. Echter dat gaat vaak wel weer ten koste van de aantrekkelijkheid van het aas.
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

14-01-2004 15:51

Om beter te begrijpen of de hardheid van bollies een factor is voor brasems om hem wel of niet te nemen moet je kijken naar de biologie van de brasem. Een karper heeft maalkiezen achter in zijn bek en aangezien brasem een karperachtige is heeft hij die volgens mij ook. (verbeter mij wanneer ik er naast zit) Dat zou dan kunnen betekenen dat de hardheid niet uit zou maken mits deze maalkiezen overeen komen.
Het verhaal dat brasems wachten tot de bollie zachter wordt klopt volgens mij niet, omdat die hardheid weinig uitmaakt.
Daarom zou ik dus eerder naar de grote dan naar de hardheid kijken, wanneer je brasemvangst wil elimineren. Een grotere knikker dus die niet of nauwelijks binnen te krijgen is voor meneer brasem.
Nog een nieuwe vraag: klopt het dat brasem eerder voor zoet zal gaan dan voor een monster crab lucht? of maakt het hem ook maar weinig uit.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

14-01-2004 16:00

eerder voor zoet dan zout? kijk eens naar de nieuwere producten van Sensas en je zal gaan twijfelen. De laatste tijd komen er namelijk steeds meer lokvoerfabrikanten die ook al vismeel door hun brasemvoer mengen. Dit zal toch ook wel zo zijn redenen hebben.
En zelf denk ik trouwens dat een brasem niet een totaal andere voedselbehoefte heeft dan karper.


En om even op het formaat en de hardheid terrug te komen. Natuurlijk krijgt een brasem een kleine maar wel harde boilie ook naar binnen, want ze worden ook regelmatig snoepend aangetroffen op mosselbankjes. En een harde boilie is echt niet harder dan de schelp van een mossel (of je moet al met die carpbuster dingen beginnen :lol: ). Maar een harde zachte boilie krijgen ze daarentegen ook al naar binnen gewerkt omdat ze de boilie gewoon aanvallen tot er stukjes van overblijven (door middel van pulken en dergelijke). Maar kies dan gewoon voor een grote harde boilie of schakel over naar een andere rig. Een pop-upje zal zeker meer karper dan brasem opleveren. En voor wie in de karperwereld de interview met Martin Clarke (naam kan fout geschreven zijn) heeft gelezen hoeft het alleen nog maar eens na te pluizen en die weet al een oplossing. Ennuh, die elliminator werkt echt!
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

14-01-2004 16:26

de Wilt, ik denk dat je er niet ver naast zit.
Het afgelopen seizoen heb ik veel met duivenvoer gevoerd (maar dat wist je al), grote brede voerstekken heb ik aangelegd.
Daar omheen, de buitenste ring, alleen maar boilies (grote 22 mm boilies).
Ik heb veel buiten mijn voerplek gevist met een kleine pop up.
Ik heb het idee dat die ene kleine boilie door de karper vaakt gretig gepakt word.

Ik heb meerdere malen gezien dat de brasems zich uitleefden op mijn stek.
Ik moet zeggen dat ik op deze manier bar weinig van die slijmerige rakkers heb gehaakt terwijl het er bom vol mee zit.
Ik denk dus dat je ze wel kan afleiden van de plek waar je haak boilie ligt.
De karpers weten ondertussen ook wel dat de overheerlijke boilies er buiten liggen.

Maargoed, nu heb ik het over een voerstek van 1 of 2 dagen.
Blijf je langer door voeren is het mijn ervaring dat de karpers gaan domineren en de brasems weg trekken.
Nou denk ik niet dat de karpers alleen op de buitenste ring blijven maar ik denk wel dat de brasems zich voornamelijk op de duivenvoer storten.
Het is tenslotte makkelijker eten voor ze, als er genoeg ligt, waarom zouden ze dan moeite doen.

Nou is dit alleen maar een conclusie die ik getrokken heb uit mijn ervaringen.
Hoeft dus niet altijd en overal op te gaan maar over het algemeen, ervaar ik het zo.

VRG

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

14-01-2004 17:27

Robert,

Soms wordt beweerd dat de karpers wegblijven, dan wel pas komen nadat de brasem geweest is. Lijkt er soms wel op. Enige ervaringen?

Groeten, Kees
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

14-01-2004 17:34

Nou zeg je wat Kees, ik denk niet dat de karpers op hun beurt wachten tot de brasems klaar zijn.
Het is tenslotte een "dog eat dog world"
Ik denk dat de karpers iets terughoudender zijn dan de brasems met als gevolg dat de brasems eerder op de stek zitten.

VRG

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Hugo Bovenmars

14-01-2004 20:31

Mijn antwoord op het topic-onderwerp: JA
Wanneer ik van 20 naar 24 mm overschakel vang ik 100% zeker veeeeel minder brasem, ook wanneer die 24-ers een stuk zachter zijn. Wat ik me afvraag is hoeveel minder karper ga je nu vangen t.o.v. die iets hardere 20-ers....

Wanneer je brasem wilt weren en toch klein wilt blijven vissen is HARDER vissen ook een oplossing. Maarja....harder betekent eingelijk altijd UITHARDEN, LANG UITHARDEN wat weer ten koste gaat van de attractiviteit van het aas. Kun je dat niet beter wat groter (en zachter) gaan vissen?

Ik kan je het antwoord niet geven. Ik heb nog nauwelijks met 24-ers gevist (ving er wel toevallig? mn PR op...). Die grote (onnatuurlijk ogende)knikkers hebben mijn vertrouwen gewoon nog niet. Kansen gaan ze zeer zeker nog krijgen.

groeten, Hugo
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

15-01-2004 09:14

De ongewenste vangst van brasem is niet uit te sluiten, je kan de kansen slechts minimaliseren.

Iemand opperde dat een lange hair een hoop snotterigheid kan voorkomen. Dat kan ik zeker beamen! Afgelopen zomervakantie viste ik een lange sessie op groot, brasemrijk water met mijn broertje. We visten beiden met 25mm boilies, en we hanteerden dezelfde voerstrategie. Enige verschil was de presentatie van het aas. Erik viste met een standaard hair-lengte (ongeveer 1,5cm tussen boilie en haakbocht) en ik met een lange hair (5cm tussenruimte).

Erik ving met grote regelmaat flinke lappen snot, terwijl bij mij de swingers alleen in beweging kwamen voor vriend karper. Ik adviseerde hem over te stappen op lange hairs, en de brasems leken verdwenen!

Anderzijds, diezelfde sessie wees ook uit dat je met een dergelijk rig nog steeds brasem kan vangen... Ik ving binnen een korte tijd 3 lappen van snotties, keurig in de onderlip gehaakt :o
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

15-01-2004 10:04

[quote="Kees Ouwehand"]Robert,

Soms wordt beweerd dat de karpers wegblijven, dan wel pas komen nadat de brasem geweest is. Lijkt er soms wel op. Enige ervaringen?

Groeten, Kees[/quote]


Denk jij wel dat het zo gebeurt Kees?

VRG

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#