Dansende karpers


Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

22-02-2002 17:09

Dat springen doen ze alleen om je gek te maken, om je illusies te geven, om het visserslatijgehalte op te vijzelen, om de motivatie te verhogen!

:smile:
Ed van Peppen
Berichten: 131
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Delft

24-02-2002 01:41

Beste Mike,
Niet in de tropen, maar ook hier in Nederland zijn het niet alleen de karpers die springen, maar ook brasem, voorn en andere witvissen doen het. Ook snoek, snoekbaars en baars doen het , maar die doen HET tijdens de jacht. Doen karpers dit dan ook niet tijdens de jacht op waterluis, muggelarven en op kleinewitvisjes? Ik heb in het verleden al eens een karper op een twister en ook eens op een klein voorntje gevangen. Verder heb ik enkele karpers in een aquarium gehad waar enkele voorntjes bij zwommen welke opgegeten zijn door de karpers in de bak. Ook heb ik op het kanaal bij ons in Delft diversen malen kunnen waarnemen hoe een karper door een school voorntjes zwom en zijn buikje rond at. Misschien dat dit de reden is dat er vaak karpers springen op dieper water, maar je geen schub kan vangen. De karper zit in de toplaag van het water zijn buikje vol te eten met natuurlijk voedsel wat ook in de toplaag van het water zwemt. Het blijft gissen, maar het blijft ook een interresant fenomeen.
Met de springende groetjes, Ed...
Martin van de Poel
Berichten: 25
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Hoorn

24-02-2002 08:05

Ik denk dat er veel verschillende redenen zijn dat karpers springen. Ten eerste zie ik vaak karpers springen net voor of net na dat ze gaan azen/hebben geaast. Ook heb ik wel eens gehoord dat karpers springen als er weinig zuurstof in het water zit. Misschien zou dit kunnen verklaren dat ze op de meeste kanalen zo weinig springen. Nog even over die parasieten. Ik geloof er niet echt in dat ze door te springen die dingen kwijt kunnen raken. Maar misschien raken de karpers er wel gestrest van waardoor ze wild worden en bijvoorbeeld zouden gaan springen. Dit alles zijn allemaal maar veronderstellingen maar je weet het maar nooit...

Martin
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

24-02-2002 19:55

Mijn mening over het springen is ook dat er waarschijnlijk verschillende redenen voor zijn. Voor of na het wegtrekken, voor het azen, sociaal gedrag... het zijn voor mij allemaal mogelijke verklaringen.

Wat mij opvalt is dat als er ééntje springt, er altijd één of meerdere anderen ook springen. Springen ze dan alleen als ze met meerdere samen zijn?

Maar goed dat er nog van deze zaken zijn waar we over kunnen brainstormen, dat houdt de hobby wat levendig. :grin:

T is misschien ook om het boiliebuikje eraf te trainen. :grin:

MVG, Mark
Jeroen Speerstra
Berichten: 69
Lid geworden op: 19-01-2002 01:00

27-02-2002 13:33

Heeft iemand foto's van springende karpers?

Ik zou ze graag willen hebben, per e-mail

info@dekleinekarper.nl

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
robin de ronde
Berichten: 736
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00
Locatie: Rozenburg
Contacteer:

18-05-2002 18:34

je moet eens m3 dagen met hennep voeren gaan ze ook springen.
worden ze soms high of zo?


MVG robin de ronde
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

19-05-2002 16:09

Aangezien wij geen karper zijn, zullen we er waarschijnlijk nooit achter komen waarom ze springen .. alweer een misterie van de natuur :wink:

greetz,
stefan
Gebruikersavatar
marcel vanhommerig
Berichten: 148
Lid geworden op: 06-02-2002 01:00
Locatie: Bocholtz

21-05-2002 12:55

misschien is het springen bij karper hetzelfde hal bijvoorbeeld het huilen bij mensen. de een van verdriet de ander van het lachen en weer iemand anders van geluk

wie weet

groeten van marcel