Loslatend karperlood ??


Plaats reactie
Jeroen Schavemaker
Berichten: 20
Lid geworden op: 24-01-2002 01:00
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

17-05-2002 15:02

Ik lees in steeds meer bladen over en van "bekende" karpervissers dat zij hun lood zo snel mogelijk van de lijn willen hebben...
Ik begrijp dit niet zo goed. Waarom wil je je dure lood zo snel mogelijk lossen bij een aanbeet? Bovendien maak ik mij zorgen over de enorme milieubelasting die dit met zich mee brengt, lood is immers bijzonder giftig(daar duiken de groenen dadelijk bovenop)!!

Daarom wil ik jullie afraden de tips van deze vissers op te volgen!!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-05-2002 15:23

Dit is al uitvoerig besproken bij de recoil rig.
breeklijntjes op keien dat kan nog maar met lood, niet doen het is een stap dichterbij een totaal verbod op het loodgebruik
Vissen is een hobby, geen religie!
Stefan Desar
Berichten: 256
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Gemert

17-05-2002 15:38

Soms kun je een vis verspelen doordat je met het lood vast komt te zitten. Op het moment dat het lood snel los laat is dit gevaar geweken...

Groetjes
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

17-05-2002 15:50

Een beetje loodgewicht gaat bij een dril toch al gauw "bungeejumpen". Buiten de karper is er sprake van tegengestelde krachten. Bij een dril werk je de lijn omhoog. Het lood oefent echter een tegengestelde kracht op de lijn (lees: haak) uit. Immers, lood wil naar beneden. Tijdens een dril ga je meemaken dat mede door de onregelmatige spanning op de lijn het lood op en neer gaat stuiteren, zeg maar bungeejumpen. Hierbij het risico vergrotend dat de haak lost. Dus lozen dat lood. Ben het zelf overigens helemaal niet eens met deze wijze van vissen.

Met groet,

Ron
Jeroen Schavemaker
Berichten: 20
Lid geworden op: 24-01-2002 01:00
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

17-05-2002 15:58

waar het voor bedoeld is begrijp ik wel, maar gebruik dan inderdaad keien met een breeklijntje.
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

17-05-2002 16:34

Sommige vissers gaan er prat op dat zij respect voor de natuur hebben, deze laten het wel om expres lood in de natuur achter te laten. Degene die het normaal vinden om lood in die natuur achter te laten t.b.v. het vangen een vis, zijn de titel sportvisser niet waardig.

Jos
Tim Boelema
Berichten: 605
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Omg. Sittard

17-05-2002 20:15

Bingo Jos!!

Ik vind het zelfs een beetje een zieke gedachte!De natuur das nummer 1 laat staan van de extra kosten wat dit geintje al niet met zich meebrengt!

Sorry, maar ik snap niet dat uitvinders van dit soort rigs er ook nog trots op zijn!!

Triest om te horen! maar ja, gelukkig zijn er maar weinigen die dit gebruiken!
Gebruikersavatar
Henk Bos
Berichten: 73
Lid geworden op: 31-01-2002 01:00
Locatie: siddeburen(Groningen)
Contacteer:

17-05-2002 22:46

k'Heb dat stukje tegenstrijdigheid ook gelezen.En toen kwam de OMMEKEER......
Jazeker,beter kwijt dan rijk!!!
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

18-05-2002 19:57

De bodems van vele waterlopen worden nu al met een tijdbom vergeleken, want als al de rotzooi in de bodemlaag eenmaal "ontploft" dan is de ecologische schade niet meer te overzien.
En vervolgens komen de domste vissers met zo een idee op de proppen.
Als iedereen deze dwaze ontwikkelingen links ( :grin: ,heb je hem?) laat liggen, zullen ze wel gauw een stille dood sterven.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

18-05-2002 20:05

Dit zal lastig worden Mark, zolang de grote vissers dit promoten en er dikke vis bijzetten zal het niet doodbloeden.
Alijn bv verteld erover bij lezingen, een breeklijn met 300 en meer gram lood.
Ook moet je feitelijk, ook al wordt het ontkent met de recoilrig met veel lood vissen wat door een breeklijn weer blijft liggen.
Op mijn vraag tijdens een beurs wat gebeurd er met al dat lood op de bodem werdt schouderophalend gereageerd.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

16-08-2002 23:25

hallo,

Ik gebruik al een paar jaar het safety rig. Ik ben daar erg over tevreden. Alleen het lood kwijt raken heb ik nog nooit meegemaakt. Ik vind dat men moet vissen met een systeen dat de vis het lood kwijt kan. Anders zou de vis met lijnbreuk het lood achter zich aan slepen. Zo'n vis houd dat natuurlijk niet zo lang vol en zal dus op den duur (als de haak niet word uit gespuwd) sterven. Alles liever dan een dode karper. dus zorg er voor dat de vis het lood kwijt kan!!!

groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Ruud Beekman
Berichten: 37
Lid geworden op: 23-07-2002 02:00
Locatie: Nijmegen

17-08-2002 10:46

Dat wordt dan met schuiflood vissen!!
Ik vind het trouwens onbegrijpelijk dat mensen hun lood achter durven laten in het water, lekker voor het milieu.

Ron: Misschien eens over je manier van vissen nadenken schiet mij te binnen als jij bungeejumpen zegt (flink pompen, dan gaat alles bungeejumpen incl. vis). Als je een beetje constant drilt dan moet dat wel goed komen met het bungeejumpen.
Die theorie van dat krachtenspel gaat volgens mij niet helemaal op, de (opwaartse) kracht die jij op je lijn uitoefent bij een dril staat niet in verhouding met de (neerwaartse) kracht die het lood op de haak uitoefent lijkt mij.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ruud Beekman op 2002-08-17 10:55 ]</font>
Jeroen Leeflang
Berichten: 29
Lid geworden op: 01-09-2002 02:00
Locatie: edam

04-09-2002 13:57

Op 2002-08-17 10:46, schreef Ruud Beekman:
Dat wordt dan met schuiflood vissen!!
Ik vind het trouwens onbegrijpelijk dat mensen hun lood achter durven laten in het water, lekker voor het milieu.

Ron: Misschien eens over je manier van vissen nadenken schiet mij te binnen als jij bungeejumpen zegt (flink pompen, dan gaat alles bungeejumpen incl. vis). Als je een beetje constant drilt dan moet dat wel goed komen met het bungeejumpen.
Die theorie van dat krachtenspel gaat volgens mij niet helemaal op, de (opwaartse) kracht die jij op je lijn uitoefent bij een dril staat niet in verhouding met de (neerwaartse) kracht die het lood op de haak uitoefent lijkt mij.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ruud Beekman op 2002-08-17 10:55 ]</font>


Er is ook nauwelijks sprake van een opwaardse kracht. De vis bevind zich enkele vele meters verderop waardoor de hoek van de lijn met het wateroppervlakte vrij klein is.
Zolang de lijn gewoon strak wordt gehouden en er niet gepompt wordt blijft dat lood op een snaarstrakke lijn hangen en beweegt dit amper.
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

05-09-2002 20:29

amen
Plaats reactie