Carp 2004: Samen sterk...?


Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

04-01-2004 00:46

Michel, is wel off topic dit allemaal:
- de gemiddelde vergunning kost in Frankrijk inderdaad ca. 61 Euro maar koop je die vergunning in een EHGO of Club Halieutique departement dan mag je, als je er een zegel (in 2003 15 Euro, in 2004 16 Euro) bijkoopt in alle 59 bij de EHGO of Club Halieutique aangesloten departementen vrij vissen (en 59 van de 95 departementen is ca. 60 %).
- Maar.... ook in al die 59 departementen hebben alle HSV-en niet al hun wateren ingebracht of soms helemaal niets en daar mag je dan ook weer niet vissen met die vergunning + zegel.

Dit klinkt misschien wat ingewikkeld allemaal maar zo is het nu eenmaal.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

04-01-2004 00:53

Michel, nog één keer dan: in de Grote Vergunning zit geen 75 % van alle wateren, maar ca. 70 % van alle openbare wateren en dat is heel wat anders...
Behoorlijk veel verenigingswateren zitten niet in de Grote Vergunning (simpelweg omdat de HSV-en die wateren niet inbrengen in de Grote Vergunning), vandaar de frustratie van Erwin, waar hij ook groot gelijk in heeft...
erwin snaaijer

04-01-2004 00:53

met andere woorden is het daar voor mij gunstiger ,maarre aart wat bedoel je met off topic het zijn gewone vragen en opmerkingen doe aub niet zo uit de hoogte ik had een goeie duk van je je zet je voor veel goeie dingen in maar respecteer ook andere meningen oke

groetjes erwin
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

04-01-2004 00:54

Neen Erwin,

Ik vind vissen in Nederland wat vergunningen betreft niet duur, het zijn vrijwel alleen karpervissers die hierover zeiken, die met een FOX TXR ontvanger langs de waterkant van bivvy naar bivvy willen lopen.
" Is het bij jullie nog wat ?? " Jaarlijks plan maken dan weet men waar men wilt vissen en welke vergunningen men nodig hebt en hoeft men de geruchten niet achterna te lopen.

Witvissers hoor je hier niet over die hoeven op de erkende grote wedstrijdwateren geen extra vergunning aan te schaffen omdat die in de
Lijst van Viswateren staan.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

04-01-2004 00:57

Erwin, zo bedoelde ik dat helemaal niet, alleen maar dat we van het door Klaas in deze topic aan de orde gestelde gaan afwijken (dus off topic).
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

04-01-2004 00:57

Roel,

Yep.

24 januari in Leerdam.

Heren,

Winkeliers / groothandel toch niet vergeten zeker? Zij hebben de grootste omzet.

Michiel,

volgende regio avond eens even praten. Zijn vollop bezig met wat regionale belangenbehartiging.


Tot zover een kleine tussen conclusie?

Op een aantal na dan:

Het mag nix kosten en wil er nix voor doen! :oops:

Heren jeugd. 't is stil even?

Die skp's zijn niet voor mij he. Om eens even wat te noemen. Vissen doe ik ook wel.

MVG

Klaas
erwin snaaijer

04-01-2004 00:59

oh oke aart ik begrijp je nou wat je bedoel ik dacht ff wat anders sorry
erwin snaaijer

04-01-2004 01:06

michel ik koop elk jaar de zelfde vergunningen van zoon 5 verschillende wateren elk jaar het zelfde jaar op jaar en dat heen en weer lopen met die txr is natuurlijk een geintje van je en je zou hetzelf ook graag willen ,want ik denk dat als je zeg achter de geruchten aanlopen daar niet mij mee bedoeld is trouwens lastig als je op een boot vist en klaas sorry als deze topic wat anders is gelopen dan je had gewild
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

04-01-2004 01:07

Erwin,

Vind je de vergunning te duur? In principe is de NVVS ervoor om dubbele en nog meer afdrachten uit te sluiten.

3 Keer raden wie tegen is en 1 keer wat je er aan kan doen.

Nee, nee, ook niet:

Een meerderheid van jou HSV is tegen. (meerderheid, beetje overdreven, maar ala een meerderheid van de aanwezigen) Simpel. anders moeten ze zelf 1 of 2 euro meer betalen.

Oplossing? Inderdaad... de ALV. :roll:


MVG

Klaas

Erwin: is niet persoonlijk hoor, je reageert tenminste :wink:
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

04-01-2004 01:10

Beste Erwin,

zal 1 voorbeeld noemen, jaarkaart voor lac de la foret d`orient met bijbehorende boot en karperzegel koste afgelopen jaar €118 euro.
met deze vergunning kan ik maar een fractie bevissen van de franse wateren, dus zo slecht hebben wij het hier niet.

ik snap je op zich wel daar de grote vergunning niet alle wateren dekt zoals aart al aangaf maar dit zelfde is ook in frankrijk zo en hier is alles wel even duurder.

het enige probleem is dat in nederland een ieder voor een dubbeltje op de 1ste rang willen zitten, wel klagen over visstandbeheer en waterkwaliteit maar betalen ho maar.

Mijn visie:
speciale karpervergunning voor 3 hengels wat men zo graag wil met hieraan vastgekoppeld een extra bedrag om een aantal zaken extra te kunnen subsidieren met een goede dekking en dit voor een bedrag van rond de 100 tot 200 euro per jaar met een goede landelijke dekking van het liefst 90%

maar goed utopia is ver weg.
MVG,
Peter
Laatst gewijzigd door peter postema op 04-01-2004 01:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

04-01-2004 01:13

Nog eenmaal offtopic

Inderdaad geintje Erwin :lol: vergeten in te voegen.

Enne Delkim TXI werkt voor mij ook goed hoor :lol:
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

04-01-2004 01:13

Peter,

Wie zegt dat?

Als men er maar wat voor wil doen.

MVG

Klaas
erwin snaaijer

04-01-2004 01:18

peter met die vergunning die ik koop in frankrijk en dat doe ik nou zoon 16 jaar lukt het mij goed om op veel wateren te visse en daar mee bedoel ik veel rivieren en kleine wateren wat je zeg kloptwel maar zo kan ik ook nog wel ff een uurtje doorgaan en ik denk dat de meeste mij wel begrijpen en ook vinden dat het anders kan ,ik bedoel alleen maar dat het makkelijker zou kunne in nederland
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

04-01-2004 01:18

graag iets explicieter klaas :)
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

04-01-2004 01:20

Erwin,
mee eens mijn complete reply was ook niet alleen aan jou gericht maar gedeelte 2 meer over het algemeen bedoelt :)

groet,
Peter
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

04-01-2004 01:28

Voor het mogen vissen met 3 hengels daar kan iedere HSV zo, d.m.v. een simpele brief, ontheffing voor krijgen. Maar zolang er maar zo weinig karpervissers bereid zijn om in een HSV bestuur te willen zitten zal dit dus ook niet gebeuren...
Alleen ben ik er sterk op tegen zijn als 3 hengels ook voor kleinere wateren toegestaan zouden worden, daar je daar dan alleen maar meer 'heisa' door zou krijgen.
Trouwens voor het vissen met 3 hengels heb je volgens de visserijwet wel een Grote Visakte nodig en die kost ook ca. 50 Euro.
erwin snaaijer

04-01-2004 01:31

tja of je neemt je vriendin mee die ook een vergunnig heb kun je met 4hengels vissen :wink: , kost wat haha terwijl die vriendin nieteens vist
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

04-01-2004 01:33

Aart,
ben het gedeeltelijk met je eens, dit in een bestuur komen van een hsv is niet overal even gemakkelijk en ik spreek zoals je neem ik aan weet in deze uit ervaring.

dat er te weinig gebeurt mee eens maar soms is dit niet altijd aan de karpervisser te wijten.

groet,
peter
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

04-01-2004 01:42

Erwin, je hebt helemaal gelijk dat qua vergunningen het vissen in Nederland veel te ingewikkeld en te ondoorzichtig is. Dat kan inderdaad veel eenvoudiger, maar daarbij hebben HSV-en het voor het zeggen daar zij in de meeste gevallen de visrechthebbende hebben. Maar die HSV-en bestaan uit leden, dus ook wij allemaal!!! en die leden kunnen hierover beslissen en dat gebeurt helaas maar erg weinig omdat diezelfde leden voor 95% of meer niet de moeite nemen om een ALV te bezoeken en daar dit zoort zaken aan de orde stellen.
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

04-01-2004 01:51

[quote="erwin snaaijer"]maar je ben dus wel met me eens dat het een duur grapje is op die mannier het zou makkelijker zijn als je in nederland een grote vergunning heb maarja dat is blijkbaar teveelgevraagd[/quote]


Beste Erwin,

Ik vraag mij af wat jouwn bedoeling is.
Of je wilt een vergunning waar je Overal mag vissen die daardoor wel eens extra duur kan uitvallen, of je wilt gewoon niet overal een vergunning voor kopen omdat die duur zijn?

Zoals de meesten hier al zeggen, een vergunning in Nederland kost eigenlijk nix, iv met andere landen dan he. Dit zul je zelf ook wel erkennnen.
Maar ik ben er juist een beetje bang voor dat iemand voor een schijntje Overal mag vissen, en dat diegenen nou net de verkeerde bedoelingen hebben.

Koen
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

04-01-2004 02:46

Zolang alle hsven uit eigen belang blijven handelen zullen we nooit wat bereiken.

Een goed geregeld controleorgaan bijvoorbeeld, als die keuze nu uit handen werd genomen bij de hsven kwamen we al een stuk verder.

Controleurs betaald door de vissers, dus kom je weer op een verplichte vergunning uit.

Momenteel moet ik van elke hsv hier in de buurt lid zijn om in hun wateren te mogen karpervissen! Dit terwijl witvissers met 1 vergunning wel in al die wateren mogen vissen. De zogenoemde betuwecombinatie, ik vind dit zeer discriminerend richting de karpervissers en heb hierover al meerdere malen op een genuanceerde manier mijn ongenoegen over geuit, ook heb ik ideeen aangekaart over wat we kunnen bereiken als we allemaal samen de handen ineen slaan, betere samenwerking tussen de hsven en eventueel een fusie. Denk maar niet dat er ook maar 1 hsv was die dit zag zitten, de reden, EIGENBELANG, antwoorden van, Oooh bij ons is het wel zo goed geregeld, wij hoeven geen verbetering! Met dergelijke instellingen komen we dus niet verder.

Al die hsven schrijven bijna alle soorten overlast toe aan de karpervissers. Dit geheel onterecht, vooral bij rotzooi aan de waterkant zijn het zogenaamd de karpervissers. En dan moet je weten dat wij een vuilniszak met rotzooi hebben opgehaald langs de waterkant wat bijna alleen maar bestond uit lege madebakken, blikjes en lege zakken witvisvoer. Hiermee zijn we de confrontatie aangegaan met degene die verantwoordelijk was voor de slechte naam die wij karpervissers "onterecht" hadden verkregen. Een excusses hebben gekregen maar dat was ook echt alles.

Ook vanaf 2004 zijn we een prachtig nachtviswater kwijtgeraakt door de overlast die afgelopen jaar heeft plaatsgevonden, overlast door hanggroepjongeren en niet door karpervissers! Wel nachtvisverbod nu.

Wat ik wil zeggen is dat we gewoon aan iets moeten werken waardoor er beter gecontroleerd kan worden, dat zal al zeer veel gedonder schelen. Niet een vrijwillige door de hsv aangewezen controleur maar BOA's, personen die ook kunnen verbaliseren. Raddraaiers moeten worden aangepakt.

Als ik naar de laatste jaren kijk kan ik niet anders concluderen dat er veel te veel hsven falen in de organisatie m.b.t. controle. Hierdoor verliezen we een helehoop!!!
erwin snaaijer

04-01-2004 02:54

nee ik zou graag een vergunnig willen hebbe voor alle wateren en dat hij dan wat duurder is oke heb je die ronsslomp niet snap je want al die verschillende word er ook niet goedkoper op.kijk ik frankrijk betaal je ook wat meer maar met die kan ik aardig uit de voeten ik hoef er daar maar 1te kopen met zegel
in belgie dito en in nederland heb ik er min 5 soms 6of 7 en ik weet zeker dat ik met me vergunning van hellevoetsluis niet mee op de binnemaas mag vissen bv zegge ze gewoon koop maar weer een grote nou hoor ik dat je dat gedeelte terug kan vragen maar dat vertikke ze dus en op die manier ben je wel veel duurder uit snap je koen
jan van kranenburg

04-01-2004 03:07

tja, witvissers doen 't niet 's nachts. Vissen ook meestal niet met meer dan 1 hengel. Ook vaak in hun bekend water.
Zijn dus tevreden. En vormen de meerderheid in een HSV.

No chance dus.

Jan
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

04-01-2004 03:18

Die No Chance kan Yes Way worden middels een aantal verplichtingen waaraan elke hsv zich dient te houden.

Wat al die vergunningen betreft sluit ik me aan bij Erwin. Ik loop ook met zo'n pak vergunningen rond en vis op de wateren van die hsven, maar om nou te zeggen dat het er zo goed geregeld is, nee! Ik betaal een hoop geld om er te mogen vissen maar zie er niets voor terug.

Groet
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

04-01-2004 11:41

Bart, er is niemand, behalve de eigen leden, die een HSV iets kan verplichten daar iedere HSV een zelfstandige vereniging is.
En zo somber als Jan het stelt is het gelukkig lang niet overal.