Carp 2004: Samen sterk...?


Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

02-01-2004 20:32

Heren, Vooruit lopend op Carp 2004 het volgende:

Samen sterk. Valt samen met belangenbehartiging. Belangenbehartiging, mooi woord, inmiddels ook wel al ingeburgerd. Leuk ook. Alleen begint het meer en meer een noodzakelijk kwaad te worden, lijkt wel. Niet alleen in Nederland, maar ook in de ons omringende landen.

- ongewenste handel
- nachtvissen
- visrechten, zowel nieuw, maar ook behoud van
- Beleidsbesluit binnenvisserij en daar mee samenhangende problematiek
- stroperij, door “beroep”, maar ook “amateurs”
- (Verspreiding van )Visziektes
- spiegelkarperprojecten
- Voorlichting, verenigingen en jeugd bijvoorbeeld.

Om zo even een paar aandachtspunten te noemen. Let op he, wordt zo vanzelf weer leuk.

Voorgaande behartiging vindt nu op een beperkte schaal plaats door de KSN. Grootste oorzaken van deze beperking zijn of zullen worden, de pegels en mankracht. Dit geldt voor trouwens voor alle clubs in de ons omringende landen ook. Brengt me op een paar vragen aan jullie.:

1 Is belangenbehartiging noodzakelijk?
2 Wie moet deze behartiging op zich nemen?
3 Wat mag het kosten?
4 Wie moet dat betalen?
5 Wat ben je bereidt er zelf voor te doen. Geld en tijd.?

Uiteraard heb ik zo zelf mijn ideeën. Ik wil deze topic openen om deze ideeën te toetsen.

Wees niet benauwd. Spui je ideeën, opmerkingen etc. Wie weet wat er nog van komt.

Alvast bedankt voor je medewerking.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

02-01-2004 21:36

Klaas

Belangenbehartiging is absoluut noodzakelijk, de beroepsvisserij heeft zelfs betaalde lobbyisten in Brussel lopen, dus als je niets doet aan belangenbehartiging kan je de schubvisrechten meteen wel weggeven.
Door wie belangenbehartiging? KSN wat betreft onze karpervisserij. Zij is namelijk op dit moment de enige karpervisserbelangenbehartiger die door karpervissers voor vol wordt aangezien en voor de algemene sportvisserij de NVVS als belangenbehartiger van minimaal 500.000 sportvissende leden.
Kosten zullen door de sportvissers gedragen moeten worden.Het zijn onze belangen toch? Resultaten krijg je niet voor niets en laten we niet niet vergeten dat het uitoefenen van onze hobby op het gebied van vergunningen in vergelijking met de ons omringende landen goedkoop te noemen is
( + EURO 10,-- x 500.000 vissers = 5 miljoen Euro) op de bijdrage aan de NVVS per lid van een hengelsportvereniging.
Ikzelf heb de bereidheid meer vistijd in te leveren t.b.v. een bijdrage aan de belangenbehartiging t.b.v. karpervisserij te kunnen leveren,via b.v. lokale hengelsportvereniging.


(Dus even off topic: Lex kan je Frans alvast influiten)
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

03-01-2004 00:48

Michel,

Jammer dat er geen 500.000 karpervissers zijn met de zelfde gedachten als jou.

Koen
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

03-01-2004 01:29

Klaas,

Ik weet niet hoe het financieel geregeld is m.b.t. de sportvisakte maar die moeten we allemaal betalen. Waar gaat dat geld naar toe? Ziet de ksn of wij karpervissers daar wat van terug?

Ik denk dat een verplichte financiele bijdrage m.b.t. het karpervissen geheel zo gek nog niet is mits de karpervisser daar ook echt baat bij heeft natuurlijk. Nu is het allemaal vrijwillig om lid te worden van de ksn c/q vbk. Van mij mogen ze dat verplichten. Nu zijn er misschien een hoop mensen die het niet mij eens zijn maar denk eens aan de volgende zaken,

Gerichte controle ter zake nachtvissen e.d.

Het komt steeds vaker voor dat nachtvissen op wateren verboden wordt i.v.m. overlast e.d. Dit kun je alleen tegengaan door consequent en structueel te gaan controleren en om dat te verwezelijken heb je geld nodig! Daar wil ik echt wel een bijdrage voor leveren.

Karperuitzettingsbeleid

Kost geld maar plukken wij later wel de vruchten van! Dus waarom niet meehelpen in het financiele plaatje?

Educatie

Alle beginnende karpvissers dienen gewoon op de hoogte te zijn van de zaken die beschreven worden in de ksn gedragscode. Zodra men een verplichte bijdrage moet gaan betalen om te mogen vissen op karper en hiervoor een vergunning met gegevens ontvangt kan er ook gelijk een gedragscode worden meegeleverd, kost geld! Nou mensen, als dat d.m.v. die verplichte bijdrage kan!!! Niet verkeerd toch.

Kortom om een hoop zaken te kunnen verwezelijken is er gewoon geld nodig.

Ik weet dat het allemaal niet zo makkelijk te verwezelijken is maar als er 1 is die het zou kunnen is het ksn wel!
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

03-01-2004 10:34

Klaas,

Belangenbehartiging zou geen punt moeten zijn. Meer de vraag hoe krijg je karpervissers zo ver krijgt dat ze belangen laten behartigen.Bij mij komen mailtjes binnen van vissers met de opmerking, je lijkt wel een crimineel als je geen lid bent van ‘KSN’ & ‘VBK’. Voorlichting komt bij een aantal helaas niet altijd goed over, (mede door reacties op KWO). Reageer daarop met wat de ‘KSN’ voor mij betekent, en wat ik persoonlijk voor de karpervisserij onderneem.


Verplicht lid te worden van een vereniging kan natuurlijk niet, we leven gelukkig in een vrij land. Dat de prijs van met name voor eventuele nachtvergunningen hoog mag zijn is voor mij geen probleem. Wie gaat dit beheren, verdelen, en controleren? De Federaties, ‘NVVS’, moeten dat op zich nemen. Dat de ‘KSN’ als vereniging geld uit dat potje krijgt is duidelijk. Controle en de te nemen maatregen met name op nachtvissen zou door de Federaties moeten worden aangestuurd, daar is dan geld voor.


Tja, wat ben je bereid om zelf te doen, voor mij niet zo moeilijk om te beantwoorden.
Ben bang dat de meeste niet verder komen dan geld.


‘Samen sterk’, Peter
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

03-01-2004 10:39

Ik denk dat heel veel mensen ook niet weten HOE ze iets kunnen doen. Ik zou zelf ook graag iets betekenen maar ik heb geen idee hoe je dit als eenling aan moet pakken.

Gr. Raymon
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

03-01-2004 11:34

Beste Raymon,

Op de landelijke meeting in Leerdam, kan je boven bij de mensen van het ‘CBB’ altijd terecht met vragen. Per e-mail kan ook cbb@karperstudiegroep.nl.

Groetjes, Peter
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

03-01-2004 11:55

Hoi Koen,

In ons landje zijn er een 125.000 die zich met karpervissen bezig houden, ben blij dat het er geen 500.000 zijn.

Hoeveel zijn er nu die iets meer doen dan alleen vissen?

mvg.

Peter
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

03-01-2004 12:04

Veel te weinig Peter,

Vandaar dat ik zou willen dat er meer mensen zo als Michel zouden zijn.

En jah, als er 500.000 mensen zouden zijn die net zoveel voer als Michel in het water zouden gooien, dan..........ehe :lol:
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

03-01-2004 14:41

Koen,

500.000 vissers wil niet zeggen karpervissers, gelukkig " maar " 125.000 karpervissers (Dank Peter)
enneh Koen, inderdaad ik gooi gewoon 50 kg partikles minder in het water heb ik die 10 Euro weer terug, heb toch iets minder tijd om te vissen omdat ik binnen een vereniging bezig ga zijn !?

Bart,
Organisitie ter verbetering van de Binnenvisserij
d.w.z. ook voor de beroepsbinnenvisserij en die vertrouw ik niet.
Zelfs beroepszeevaart onder het mom van een proefsleep door het Haringvliet zien denderen.Trekken o.a. aardig wat snoekbaars weg hoor , Oh ja zeker , dit is legaal.
Dus geld via hengelsportvereningingen naar NVVS.

KSN als belangenbehartiger zal MOETEN groeien, nu 1000 -1100 leden op 125.000 karpervissers dat is veel te weinig om op basis van aantallen
als geloofwaardig gesprekspartner te worden aangemerkt.
Op basis van kennis en netwerken, durf ik rustig te zeggen dat we als KSN verder zijn op het gebied van inspraak en medezeggenschap dan dat we op grond van percentages zouden kunnen/mogen zijn.
(Jezelf als vereniging aanmeten dat je DE belangenbehartiger van DE karpervisser in Nederland bent, is iets heel anders dan dat deze Nederlandse karpervisser vind dat onze KSN de belangenbehartiger van hem is.( Zie de mailtjes bij Peter Otte)

N.B. Om de topic zuiver te houden. Eerst de 5 vragen van Klaas beantwoorden a.u.b. , kunnen we daarna verder met de overige omschreven discussiepunten.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

03-01-2004 15:45

Heren,


http://www.sportvisakte.nl/nederlands/c ... ngsten.htm

Volgend jaar misschien naar de NVVS?

Inmiddels 175 keer is deze topic bekeken. Er zullen toch wel mensen met een mening bij zijn?

Wat denken jullie?

Een poll aan wagen? Is een stuk anoniemer.

Voorzet dan:

Wie heeft er het meeste baat bij het vissen?

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

03-01-2004 16:53

Meeste baat bij het vissen?

Naar ik mag hopen op de eerste plaats wij sportvissers zelf , anders kunnen we beter voor de buis blijven hangen i.p.v. met voldoening onze hobby uitoefenen.

op de tweede plaats de overheid, lekker makkelijk toch dat door 567.763 sportvissers ( in 2002 ) een sportvisakte is aangeschaft zodat de kosten voor "onderzoek, voorlichting en advisering over de visstand en de leefomgeving van de vissen" ( http://www.sportvisakte.nl ) reeds grotendeels door ons sportvissers zijn betaald. OVB subsidie potje van 500.000 euro is voor 95 % uit deze gelden opgebouwd waar o.a. VBC'suit kunnen putten, teneinde in goed overleg met de visrechthebbende partijen (b.v. HSV , beroepsvisser, waterbeheerder) een visstandbeheersplan voor een of meerdere wateren kunnen uitstippelen.

Tevens melden vele sportvissers wel degelijk over illegale lozingen, stortingen, stropers en/of overige misstanden langs en op het water, zodat de bevoegde instanties actie zouden kunnen ondernemen.

Gelden van de sportvisakten naar de NVVS?
Prima, maar laten we de kennis die het OVB heeft niet overboord gooien en zien binnen te halen c.q. behouden.
Roel Korteweg
Berichten: 101
Lid geworden op: 30-10-2003 01:00
Locatie: Sliedrecht

03-01-2004 20:13

Hallo Klaas,

Ben jij dezelfde Klaas van den Herik als waar ik terecht kan voor informatie over het spiegelkarperproject De Betuwe?
Hiervan kreeg ik via HSV De Voorn een uitnodiging van.

Groeten Roel
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

03-01-2004 20:59

Even voor alle duidelijkheid: de fusie NVVS/OVB zit eraan te komen, de kennis etc van de OVB blijft dus 'in eigen huis'.
Alleen werken er bij de OVB wel iets meer als 50 man/vrouw en die worden nu (en zullen moeten worden) betaald uit de opbrengst van de Sportvisakte of iets wat misschien daarvoor in de plaats komt.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

03-01-2004 21:00

Roel, dat is dezelfde Klaas.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

03-01-2004 22:29

Aart,
dat aan die kennis mensen gekoppeld zijn is voor mij niet meer dan logisch, maar na elke fusie rollen er koppen en verdwijnen er ontstane dubbelfuncties.Wellicht kunnen de activiteiten uitgebreid worden en kan iedereen het boterhammetje blijven verdienen. Ik ga er vanuit dat de fusieclub OVB/NVVS dezelfde gezamenlijk opgetelde financiele fundering krijgt die nu voor beide organisaties apart geld, eventueel aangevuld met een van overheidswege verstrekte subsidie ?( Ik heb geen idee hoeveel de overheid nu daadwerkelijk aan de sportvisserij bijdraagt, wie wel ?? Aart, jij wellicht ?)
Gezien het feit dat de overheid nu de negen leden in het OVB-bestuur benoemd, hiervan er vier uit de gelederen van de sportvissers en twee uit het beroepsvisserskamp zijn voorgedragen de drie overige bestuursleden door het ministerie zelf waaronder de voorzitter en vicevoorzitter worden geleverd, hoop ik er dat de overheid toch wel een substantiele bijdrage levert aan het reilen en zeilen binnen de OVB
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

03-01-2004 22:49

Michel, over die fusie is het laatste woord nog niet gezegd. Aangezien er bij de NVVS maar een man(vrouw) of 16 werken zal er van dubbelfuncties nauwelijks sprake kunnen zijn.
Het Rijk wil gewoon af van semi overheidsinstellingen als de OVB.
Het zou mij zeer meevallen als het Rijk een substantiele bijdrage zou leveren, mede gezien de huidige financiële toestand van de Rijksfinancien geloof ik daar niet in. Maar heeeeeel misschien heb ik het mis.:)
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

03-01-2004 23:14

Aart,

gaat de voorgenomen fusie tussen OVB en NVVS geen problemen veroorzaken in de VBC's ?

De OVB heeft een neutrale en bemiddelende rol binnen de VBC's.
Dat kan van de NVVS niet gezegd worden, zij behartigen de belangen
van de NVVS-federaties, de aangesloten hengelsportverenigingen, wij dus de sportvissers. Dat gaat onherroepelijk problemen met de beroepsvisserij opleveren.

Wat de rijksbijdrage betreft. Nee heb je, Ja kan je krijgen :wink: .
erwin snaaijer

03-01-2004 23:18

dus met andere woorden kunne de vissers zelf weer gaan dokke het houd natuulijk een keertje op als je ziet wat je per jaar kwijt ben aan vergunningen en lidmaatschapen enzv ,want op elk ander plekje kan je weer een andere vergunning kopen .en dan heb ik het nog alleen maar over nederland laatstaan over belgie en frankrijk en toch ik kan het mis hebbe maar daar vind ik het beter geregeld waarom kan dat nou in nederland niet?
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

03-01-2004 23:33

Michel, nu heeft de OVB inderdaad soms/meestal een bemiddelende rol in de VBC's en dat zal t.z.t. dus afgelopen zijn.
Maar dat maakt m.i. niet zoveel uit daar de sport en het beroep toch uiteindelijk onderling overeenstemming moeten zullen bereiken.
Erwin: in principe heeft deze eventuele fusie niks te maken met het duurder worden van visdocumenten. Dat je nu vaak meerdere vergunningen nodig hebt ligt aan de HSV-en daar een groot aantal maar een beperkt deel van hun water in de grote vergunning inbrengen.
Daar iedere HSV een zelfstandige vereniging is kan noch de federaties noch de NVVS daar iets aan doen. De leden van die HSV-en wel!!!
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

03-01-2004 23:36

Erwi. S.aaijer,
Ach we vergete. allemaal welee.s ee. .etje :lol: :wink:

Heb jij de Lijst van Viswateren weleens goed doorgelezen ??

Aardig wat water ter beschikking met 1 vergunning, nietwaar ?

In Belgie en Frankrijk is heel veel viswater niet vrij beschikbaar en moet je als je in de privewateren wilt vissen per water een vergunning kopen bij de eigenaar.

Tevens kan je in Nederland de bijdragen behorend bij je respectievelijk tweede , derde of vierde grote vergunning die door de respectievelijk tweede, derde of vierde hengelsportvereniging word afgedragen aan de NVVS terugclaimen bijdiezelfde NVVS.

Vissen in Nederland duur wat vergunningen betreft??
Zeevissen misschien een goede optie :lol:
erwin snaaijer

03-01-2004 23:52

ja heb ik gelezen en met die van hellevoet kan ik dus niet mee vissen op de binnemaas en van delft heb je weer een andere vergunning nodig en zo kan ik wel ff doorgaan ,ik bedoel als ik in frankrijk een verguning haal met een zegel kan ik bijna op 3/4 van de normale wateren vissen en voor belgie geld dat ook voor nederland geld dat zekerweten niet en dat met je geld terug krijgen haha ze zijn achterlijk mar dat doen ze dus niet
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

04-01-2004 00:29

Misschien nog een keer iets beter lezen Erwin, want Michel heeft gelijk.
Maar dat geldt dus alleen voor de 2e etc. bijdrage voor de grote vergunning en niet voor je 2e etc. lidmaatschapsgeld...
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

04-01-2004 00:30

Erwin,

hoewel ik geen Frankrijk ganger ben, denk ik toch ergens gelezen te hebben te hebben dat elk departement zijn eigen zegel heeft en je dus NIET vrij kan vissen op 3/4 van de franse wateren.Correct me if I am wrong
Een franse departementsvergunnig koste gemiddeld 61 euro in 2003 (even zoeken, bedankt Aart) Meer als je in Nederland betaald.
Tevens denk ik toch dat zeker 3/4 van ons wateroppervlakte in de Lijst van Viswateren vermeld staat.

Belgie geen idee maar daar mag je pas sinds heel erg kort officieel nachtvissen op een beperkt aantal wateren mits jawel een duurdere vergunning word aangeschaft.

Met vrolijk in Nederland vissende groeten
erwin snaaijer

04-01-2004 00:37

maar je ben dus wel met me eens dat het een duur grapje is op die mannier het zou makkelijker zijn als je in nederland een grote vergunning heb maarja dat is blijkbaar teveelgevraagd