PB?


Plaats reactie
Rick Derks
Berichten: 9
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: Hoogeveen

23-12-2003 23:01

Even een vraagje..

Veel karpervissers zijn erg gesteld op hun pb.
Maar is zo'n pb nou werkelijk zo belangrijk?
Als je ergens zit te vissen en er komt iemand bij je, is de eerste vraag ( bijna ) altijd: wat is je zwaarste?
Als je dan zegt: (ik noem maar wat) 40 pond? Ben je dan een goede visser?
En stel dat het zo is, is het dan nog leuk om in wateren te vissen waar vissen zwemmen onder dit gewicht? Ben je dan nog blij met een vis van 15 pond?
Wat ik hiermee wil zeggen is: Waar draait het nu eigenlijk om? Plezier of is het alleen maar wie de grootste vissen vangt?

Mvg Rick
Hou je visstek schoon en netjes !
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

23-12-2003 23:15

Het plezier Rick daar draait het om,de rest is bijzaak.
Gewichten zeggen niks over het de visser maar alles over het water waain de visser vist.

Wil.
Hugo Bovenmars

24-12-2003 01:15

WIE de grootste vangt is natuurlijk niet van belang. Toch streef ik er naar om steeds meer (en gemiddeld groter(dat ligt niet eenvoudig!!)) te vangen.....gemiddeld groter dan voorheen welteverstaan; niet perse groter dan een ander.....ik voel dus geen competitie o.i.d.

Nog wel even voor de duidelijkheid: Ik vang mn karpers het liefst zo groot mogelijk; veel vangen is leuk natuurlijk, ook erg goed voor het vertrouwen. Vertrouwen in je aanpak dus, een aanpak waarvan het resultaat zooo afhankelijk is van zooo veel variabelen. Ineens vang je dan toch die ECHT grote karper, een karper waarvoor je het allemaal voor gedaan hebt...

Ik heb het idee dat er zich een soort van trend ontwikkelt waarin het vangen opzich centraal staat(op zich niets mis mee), het vangen van een 'mooie' 15 ponder zou je net zoveel voldoening kunnen en moeten geven als de vangst van een dertiger. Je voelt hem vast al aankomen....hier haak ik dus af.....

Met -toch liever groot vangende- groeten,
Hugo
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

24-12-2003 01:57

Hoi, bekende maar interessante geachtegang natuurlijk.

Vroeger toen ik net in de scene kwam zul we maar zeggen, wordt je in de bladen op het internet en langs de waterkant beladen met informatie over grote karpers die ze gevangen hebben. Dat is natuurlijk logisch, want hoe je het went of keert, iedereen is nu eenmaal (trots) blij met zijn grootste karper toch???

Voor veel karpervissers is het doel van de hobby naar mijn mening helaas een beetje verwaterd. Dit komt omdat ze continu bezig zijn met aas bereiden van aas, voeren, vissen, reizen, enz enz enz en dat op volle toeren in de hoop op die speciale karper of karpers. Ik ben daarom ook van mening dat er uit dit groepje maar een select aantal personen zijn die dit ook daadwerkenlijk voor het plezier doen, en met het vangen van kleinere vissen ook tevreden zijn.

Maar het meerendeel gaat voor de BIGGEN, en dat is veel tijd, veel voer, veel geld en (veel) vis. En deze personen kunnen enkel hun ego strelen door het vangen van vissen in de 30 en 40 ponds catagorie. En deze zeggen dan ook veelal dat ze alles onder de 20 gewoon zo weer terug flikkeren.....????

Kijk en hier ligt de basis voor het verwateren van de hobby. Het gaat nu niet meer om de natuur, het gaat niet om de spanning, de adrenaline en het oplopen van de waker of het wegglijden van het pennetje. Het gaat puur en enkel nog om De lange, Spot, Dikke mik, Bulldozer of de Gele. Het gaat om namen, of om het vangen van grote vissen. En niet meer om de rest.

Iedereen wil grote karpers vangen en hier is ook niets mis mee, maar staar je niet blind op de vangst die je vandaag niet hebt kunnen vangen. Morgen weer een nieuwe dag en.....dat spiegeltje van 14 pond was toch ook verdomde sterk..........
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

24-12-2003 02:04

Jordy,

in 1 woord TOP!!!

groet,
P
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

24-12-2003 07:33

He Jordy,

Ga jij jouw profiel eens bijwerken, want gezien jouw reactie geloof ik nooit dat jij (pas) 19 bent :wink:.

Gewicht en grootte van een karper zeggen mij helemaal niets. Dat is ook de reden dat ik sinds afgelopen seizoen geen unster en meetlint meer op zak heb. Ik moet zeggen dat dat ook heel bevrijdend werkt. Als je een karper op de kant hebt, heb je tenminste tijd voor de karper en zijn of haar schoonheid i.p.v. van (lichtelijk) gestresst het beestje aan een onderzoek van de Keuringsdient van Waren te moeten onderwerpen.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

24-12-2003 09:49

Mmmm, Jordy

Dan heb jij een aardige groothoeklens gebruikt bij dat 14 ponds spiegeltje in je profiel:lol:
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

24-12-2003 11:40

Jongens,

Ik kan me nog herinneren dat ik karper ben gaan vissen omdat ik het maar een geheimzinnig en vooral GROOT beest vond. Maar het hoeven echt niet allemaal 20-ers, 30-ers of zelfs grotere vissen te zijn.
En wie vind het nou niet een schande om een schoonheid van een karper, die bovendien tijdens de dril je een zeek leuke tijd heeft bezorgd te degraderen tot een hoopje vlees van slechts 7 kilo. En wat ik al helemaal niet kan begrijpen zijn de mensen die zowat gaan huilen omdat een vis op een pond na het gewicht van 20 of 30 pond haalt. Wat maken die 5 ons nou uit?
Ga toch gewoon weer genieten van alle vissen!!! Dat heb ik het hele seizoen al gedaan, met als resultaat; veel kleine vis en nog meer plezier.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

24-12-2003 12:04

Hoi,

tja ik zal niet ontkenen dat ik het voorheen ook heel erg belangrijk vondt om een veel grote karpers te vangen. Echter ben ik er achter gekomen dat wat ik in deze hobby zocht iets anders was. Ik zocht rust, ontspanning, natuur, charme, adrenaline, en karpers.

Al deze dingen bij elkaar maken mij gelukkig als ik aan de waterkant ben. Natuurlijk is dit voor iedereen anders, en er staat nergens dat wat jij doet, of zoals jij je hobby wenst te beoefenen fout is. Ik weet echter wel dat deze hobby aardig naar het hoofd kan stijgen mensen, en dat deze hobby het nooit waard mag zijn je vrienden, je huwenlijk of relatie voor op het spel mag zetten............ of raak ik nu een gevoelige snaar bij enkelen???

Beoefen je hobby net zoals jij je er goed bij voelt, en zorg dat alles om je heen ook nog van jou kan genieten.

Ook nog zo'n vraag:

Maakt een grote karper je nu een betere visser?? JA en NEE. Je kunt natuurlijk zeggen dat als je veel grote karpers vangt je per definitie ook meteen een hele goede karpervisser bent. Maar dit splitst zich natuurlijk wel op in 2 vaarroutes.

Je kunt vissen op wateren waar veel grote karpers zwemmen, of je vist op wat kleinere slootjes, putjes en plassen waar het er een stuk minder zijn. Maar niet overal zwemmen grote karpers natuurlijk.
Grote karpers vangen hangt op de 1e plaats af van het te bevissen water, en op de 2e plaats met de kwaliteit van de visser. Iedereen die een karper kan vangen kan ook een grote karper vangen. Maar kan misschien nog niet, net als die ervaren karpervisser die een boot, een fishfinder, tonnen voer en een hoofd vol ervaringen en kennis heeft veel grote karpers vangen.

De boeken staan vol met plaatjes van grote karpers, en het lijkt dan ook of zij geen kleinere exemplaren vangen. Laat je hierdoor niet misleiden en vis waarvoor jij wilt vissen. Zij het voor plezier, ontspanning of ga je erop uit omdat je DIE speciale karper nog wilt vangen. Iedereen heeft zijn eigen doel, maar een doel kan door iedereen voorbij gestreefd worden............


tot slot even wat anders.
Ron,

Ik ben nu 19 jaar oud, en ben op 14 januari 2004 weer jarig.

Om de 2 weken een andere foto in het profiel. Ene keer een graskarpertje, dan weer een spiegel of dan weer en vis vanuit het water. Probeer wel steeds een mooie foto te plaatsen. Enuh heb geen groohoeklens :lol:

Nou vangen allemaal, en ik hoop dat iedereen vangt naar wat hem toe komt en waar hij voor werkt het hele seizoen door.

_________________
strakke lijnen,

jordy

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jordyopthof op 2003-12-24 12:14 ]</font>
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

24-12-2003 13:10

Jordy,

Aan jouw bericht is verder nix toe te voegen naar mijn idee.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
wim tanghe
Berichten: 28
Lid geworden op: 10-12-2003 01:00
Locatie: Zedelgem

24-12-2003 14:42

Mag ik daar dan toch nog even een critische noot aan toevoegen (zo ben ik nou eenmaal;))

Bij het lezen van de vraag rijst in men bol onmiddelijk een andere vraag,namelijk:

Waarom vissen we uiteindelijk op karper?
wat hebben uiteindelijk we allemaal gemeen?

Dat is op het einde van de regel toch het vangen van een grote karper niet?
wie hoopt stiekem niet om "de dikke" te vangen op 23 kilo?
ik in ieder geval wel en jij ook

maar...

wie houdt dit vol?

wie is er meest gerespecteerd diegene met z'n grote vissen, of die daar met z'n sterke persoonlijkheid die z'n vis ook wel vangt?
(ik stel meer vragen dan dat ik antwoorden geef:))

Je moet de boel gewoon zien binnen z'n context te houden en bij sommigen lukt dit niet (is hun goed recht!)
genieten van je vangst is meer dan weten dat het een hele grote was

het draaid om de natuur, de rust, de sfeer rond het vissen, en nog zoveel meer...

mezelf even verduidelijken,

ik vis op ieder water waar karper zit in m'n buurt!
of dat nu grote of kleine zijn ik heb er nooit geen belang aan gehecht
wel was is iedere keer weer blij om de topvis van het water te vangen(7kg en 9kg)
volgend jaar ga ik trouwens het water vissen waar de grootste vis uit m'n buurt zit hij weegt 13kg+
nu is het nog maar de vraag of dat voor sommigen onder ons een grootte is?

ik vis trouwens ook wel eens op een ander water...
let the carp spirit be with you...===>VBK JEUGDCEL (bedankt mannen!)
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

24-12-2003 15:59

In eerste instantie zoek ik altijd wateren waar ik me op m'n gemak voel, met een mooie omgeving en als er dan grote karper zit is dat mooi meegenomen.

Maar let wel, iedere grote karper is ook klein geweest, dus dienen we ook elke vis met hetzelfde respect te behandelen, 40 pond of 10 pond. Iedere karper koesteren en ervan genieten, das voor mij het belangrijkste. En als er dan een groter exemplaar tussendoor komt, prachtig, maar niet de essentie van mijn visserij.

Met genietende groet
Ed
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

24-12-2003 16:41

en vergeet niet, een dode knol wordt geen beer!
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

24-12-2003 17:08

wijze woorden kevin haha! ik vindt bij vissen buiten zijn soms net zo belangrijk als vangen! en dan zijn de runs en het uiteindelijke vangen het belangrijkste, de sport die je aan een vis beleefd daar gaat het bij mij om!
Rick Derks
Berichten: 9
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: Hoogeveen

24-12-2003 18:20

bedank voor jullie reacties, waarom ik deze vraag stelde?? de meeste karpervissers die ik zo al aan de waterkant tegenkom, beginnen een gesprek bijna altijd met"wat is jouw zwaarste". hoe je vist boeit blijkbaar niemand. Vooral de nieuwe generatie boilievissers vinden dit blijkbaar het belangrijkste in de hele visserij. fijne feestdagen maar zou ik verder zeggen.
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

24-12-2003 18:39

Rick,

als iemand een gesprek met mij wil aanpappen langs de waterkant moet hij dus niet beginnen met de vraag "wat is je pb". Dan doe ik echt gewoon de tent dicht hoor, of ik blijf gewoon zolang de andere kant op kijken totdat de ongenode gast weg is.

Een grote vis vangen is niet hét belangrijkste van je karpervisserij, wel 1 van de belangrijkste..

mvg
stefan
Plaats reactie