weerhaak?


Gebruikersavatar
jeroen stuut
Berichten: 420
Lid geworden op: 30-10-2003 01:00
Locatie: garrelsweer
Contacteer:

05-12-2003 07:35

dus als jij zonder weer haak is schuurt de bek van de vis? dan moet je er toch wat minder spanning op zetten!!! (denk ik)

rene, ik denk als je daar de weerhaak afkinpt ofzo (denk ik) geen er varing mee dan boven de 150 meter ik vis meestal op een afstand van 100,110 meter

vr.gr
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

05-12-2003 07:48

Jeroen,

Als Klaas minder druk zet is hij de vis sowieso kwijt, en dan met onderlijn en al in de bek. Obstakels, snap je? Volgens mij heeft het ook veel te maken met het haaktype en de hardheid van de bekken of de haak wel of niet uitscheurt. Weerhaakloos zal het uitscheuren in sommige gevallen nog iets kunnen verergeren.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
jeroen stuut
Berichten: 420
Lid geworden op: 30-10-2003 01:00
Locatie: garrelsweer
Contacteer:

05-12-2003 09:15

dat is ook zo maar er zit wel verschil tussen volle druk en IETS minder denk ik, maar je hebt wel gelijk over de hardheid van de bek!

vr.gr
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

05-12-2003 09:28

Op gedresseerd water (vissen natuurlijk!) zullen de vissen vaak het zuig/blaas-gedrag vertonen om de haak te lozen, hetgeen beduidend makkelijker gaat bij haken zonder weerhaak. Hierdoor zul je minder vissen haken, met het verspelen tijdens de dril valt het volgens mij wel mee, zolang je de lijn maar strak houdt. Ik zal gezien het bovenstaande altijd een weerhaak gebruiken, maar hou hem wel zo klein mogelijk door ofwel direct haken met microweerhaak te kopen of de weerkhaak gedeeltelijk plat te knijpen.

Aart,
heb jij ook een abonnementje op de Crafty Carper :smile: ? Daar staat inderdaad in dat weerhaakloze haken op sommige Engelse wateren verboden zijn. De gedachte hierachter is dat als de haak meer massa heeft (bv. met weerhaak) hij minder snel zal uitscheuren, net zoals dikstelige haken min-der snel uitscheuren dan dunstelige. Vergelijk het maar met een mes door boter: als je hem met de snijkant door de boter trekt gaat het een stuk makkelijker dan met de brede kant (niet echt een ge-weldige vergelijking, maar goed, het zal wel duidelijk zijn).

Groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

05-12-2003 09:48

Ik heb inderdaad ook gemeerkt dat op een water waar vissen zachte bekken hebben de haak nog wel eens sneller (midden in de dril met voldoende druk) uitscheurt gewoon ineens de haak eruit. daarom vis ik nu met haken die ten eerste klein zijn en ten tweede wel een weerhaak hebben maar die weerhaak moet niet te groot zijn.
Bart
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

05-12-2003 10:11

Jeroen,

Tussen iets minder druk en volle druk zit net het verschil in wel niet vangen, bij mij dan.

Op een ander water met veel wier ook zonder weerhaak getest,drama losscheuren was nog groter. Als de vis vastzwemt komt er een ongelofelijke druk op een klein stuk lijn. Ook hier vis weg. Terwijl met weerhaak de vis en een kilo of wat wier de kant op komt.

Ook aardig misschien:

In het najaar 3 vissen verspeelt door lijnbreuk. Pas geleden de stek een beetje ontdaan van takken en een verborgen boom, bijna dan. Alle 3 de lijnen weer terug gevonden. Incl. saftey clip en lood. Binnen 20 meter waar de vissen verspeeld waren. En weerhaken.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
jeroen stuut
Berichten: 420
Lid geworden op: 30-10-2003 01:00
Locatie: garrelsweer
Contacteer:

05-12-2003 11:07

okey we hebben wel een menings vershil waar we toch niet over uit komen!
maar ik ben toch onderindruk hoeveel mensen er vissen zonderweerhaak vissen, maar als het niet verplicht is het ook je eigen keus

vr.gr
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

05-12-2003 13:43

Als U zo vriendelijk zou willen zijn om in de zoekfunctie "weerhaakloos vissen" in te tikken, kun je zien dat ik het al eerder gezegt heb dat weerhaakloos vissen alleen maar meer uitscheurders veroorzaakt. Dit werd toen door het merendeel volledig afgebrand zoniet door iedereen.. maargoed we gaan weer verder!

_________________
Als je er maar vertrouwen in hebt

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Lexus Cuyten op 2003-12-05 13:44 ]</font>
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

05-12-2003 13:57

lexus als iedereen de zoekfunktie zou gebruiken dan zu het board niet meer bestaan omdat bijna alles wel is behandeld!
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

05-12-2003 14:12

Heb ik het daarover? :s

Als iedereen wat beter zou lezen en begrijpen zou het een stuk aangenamer zijn hier op dit board..
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
jeroen stuut
Berichten: 420
Lid geworden op: 30-10-2003 01:00
Locatie: garrelsweer
Contacteer:

05-12-2003 14:31

jha maar maar sommige mensen gebruiken andere woorden en andere zin indeling enz..! maar deze disscusie gaat over weerhaken en als je klachten heb kan je beter een andere begginen!! (denk ik)

vr.gr
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

05-12-2003 14:45

Laten we het over jou zinsindeling en spelling maar niet hebben he Jeroen :smile:

Je kunt inderdaad veel informatie halen uit oude topics, maar er zullen altijd nieuwe dingen aan bod komen, en veel mensen nemen doen het liever op de makkelijke manier door een nieuwe topic te openen, waarin ze conreet antwoord op hun vraag krijgen. Goed of slecht? boeit me niet, ik maak me er niet druk om.

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-12-2003 14:53

De laatste jaren vis ik altijd met platgeknepen weerhaken. Type haak is semi-langstelig dan wel langstelig (incizzor of longshank nailer). Altijd in combinatie met nylon hoofdlijn en redelijk buigende hengels. En die nailers altijd op open water en niet als je mogelijk een geforceerde dril hebt bij obstakels of iets dergelijks. Hiermee heb ik absoluut geen waarneembare vergroting van de haakwonden dan wel meer lossers waargenomen. De langstelige haak zal ik juist nooit vissen met weerhaak, want dat maakt het onthaken lastiger en dus de haakwond groter.

Kortom, er zijn meer variabelen in het spel die de haakwond bepalen dan simpel met, zonder of platgeknepen weerhaak. Maar ik neem aan dat zodra je slechte ervaringen ergens mee hebt dat je op zoek gaat naar de oorzaak? Dat zou in ieder geval verstandig zijn. Helaas is er niet één recept.

Groeten, Kees
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

05-12-2003 18:51

Kees, kan het alleen maar beamen, die kleine verdikking op de haak is al genoeg om het snij effect te niet te doen. Is het jou bekend of de handel ook al in spilt op die kleine verdikking?
(Je raakt zo onder de indruk van al die dialecten, of je wilt of niet je gaat toch mee doen.)

mvg, Peter


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: peter otte op 2003-12-05 21:10 ]</font>
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

05-12-2003 19:08

Tussen de lakens door heb ik wat liggen surfen, dit lijkt me een prima haak, maar zoals Peter zei, speelt de handel er op in.
Vind deze echt ultiem!

http://www.techbrew.com/products/hook.htm

Groetjes, ook van Influenza :wink:
Henk
O,ja kijk ook de video!

_________________
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <:)(((>>>< KSN

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Henk de Jonge op 2003-12-05 19:10 ]</font>
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

05-12-2003 20:04

beetje lange weerhaak Henk, maar het opbouwtje is vrij eenvoudig, goed dus

groeten Lex
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-12-2003 20:20

Henk geeft het antwoord al, Peter.

Nog tussen de lakens Henk. Toch niet ook nog met influenza? :sad:

Kees
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

05-12-2003 20:20

Aan allen

klein beetje dichtknijpen van de weerhaak
a. onthaakt makkelijker
b. voordelen van de weerhaak blijven intakt
c. nadelen weerhaakloos (inscheuren) zeer beperkt
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

05-12-2003 21:48

Kees,
Ik dacht eigenlijk dat ik haar vannacht was kwijtgeraakt de kleine guit,
ze putte me nogal uit,
maar vanmiddag sprong ze me weer in mijn nek
ik zei nog Influenza, wat maak je me nou,je maakt me nog gek!
Zij zei daarop één ding
kijk wat vaker op de grotegriepmeting!

http://www.degrotegriepmeting.nl

Maar die haak hé, hij is nog patentpending, maar het idee is goed,lijkt me.
Alle voors en tegens erin verwerkt, alleen niet te koop, eigenknutselen dus.

Afknijpen en dan een druppel glue erop, maar kant en klaar heeft mijn voorkeur.

Groetjes,
Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

05-12-2003 21:59

Henk,

je moet wel heel verliefd zijn om het zo lang met dezelfde tussen de lakens uit te kunnen houden :smile:

Mag ik zo vrij zijn om toch mijn twijfels te zetten bij het vissen zonder weerhaak?
Ik heb een seizoen gespendeerd aan vissen zonder weerhaak en ik moet eerlijk zeggen dat ik daar behoorlijk van ben terug gekomen. Ik heb duidelijk meer vissen verspeeld als dat ik vis met weerhaak!
Komt dat volgens jullie dan dat ik niet kan vissen?
Onthaken van haken met weerhaak geeft, met een beetje nadenken en kijken wat je doet even zo weinig problemen. Tenminste dat is mijn ervaring.

Met weerhakende groet,

Hans
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

05-12-2003 22:19

Jo Hans,

Misschien de haakkeuze het probleem? Ik heb van de malle gedraaide Kama... haakjes no.6 en 8, en heb de ervaring dat ze, met spanning op de lijn, goed houden.
Het onthaken met weerhaak vind ik af en toe een nare klus, bij met name in de lip gehaakte vissen.
In de meeste gevallen knip ik dan gewoon de lijn door en haal de haak dan door.
Ja, ik vis dus ook met weerhaak, over een wierbed of plompeblaren heen.

In ieder geval ga ik in het voorjaar proberen te vissen met een op die website gemaakte haak, maar dan met een druppel glue.

Ik denk overigens niet dat je niet kan vissen :lol: je hebt je net weer goed gevuld, nogal crypto, maar je begrijpt me wel,

Groetjes,
Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-12-2003 22:46

Hoop toch dat je snel weer in scheiding gaat met die influenza, Henk. Promiscue type. Daar kan niets goed van komen.

Onthaken met weerhaak geen probleem, Hans. Maar juist met die Nailers weer niet. Ligt aan de haak. Voor de rest hoor ik zoveel verschillende berichten dat ik allang niet meer geloof dat alles voor iedereen hetzelfde is met alle verschillende materialen. Wat is wijsheid? Maar ik heb tot weinig problemen met plat geknepen weerhaken. En wat die RMC betreft. Ik weet niet hoe hard ze het kunnen maken dat juist op de wateren waar weerhaken verboden zijn meer bekschade is. Volgens mij maakt zonder of met niks uit op die wierputjes waar doorgaans met 3 lbs karperhengels en gevlochten lijnen wordt gevist. Als het wel zo is, dan moeten we ons maar eens bezinnen. Maar als het voor jezelf werkt, waarom dan veranderen? De vis die je niet vangt loopt de meeste kans op een gescheurde bek. Als je dus veel lossers hebt, kijk dan wat je moet veranderen.

Groeten, Kees