Artikel viskamp in het Visblad


Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

24-11-2003 03:40

Beste Kiron,

jouw posting schiet in mijn ogen zijn doel voorbij. Jij haalt uit een bepaald artikel de negatieve(in jouw ogen) kenmerken naar voren en begint daar een nieuwe topic over.

Dit forum heeft waarschijnlijk minder lezers dan het visblad of de bij jouw op toilet liggende Playboy, niet iedereen die op dit board zoekt/leest heeft het beste voor met "onze" visserij.

Jij vraagt je af of het desbetreffende artikel het karpervissen in zijn algemeenheid geen schade zou kunnen berokkenen? Jouw topic roept bij mij diezelfde vraag op.

Groet, MB
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

24-11-2003 07:21

Even in het algemeen!
1- Jeugd heeft de toekomst!
2- De jeugd leerd door hun fout(en), van fou-
ten leer je nu eenmaal! "Begeleiding van er-
varen (karper)vissers is/kan ideaal zijn!
3- Voila, en er is een nieuwe generatie vis-
sers geboren! :wink:
Zelf vind ik namelijk best dat je iemand op
z'n fout(en) mag wijzen, hierdoor zal zo'n
iemand zich weer verder ontwikkelen! Een fout
is namelijk menselijk en geen 1 is perfect,
dus ook IK NIET!
Wat ik hier probeer aan te geven is het feit
dat we met de jeugd van tegenwoordig, weer
een nieuw aantal vissers scheppen, deze zul-
len leren door hun fouten, mits ze wat willen
aannemen van een ander!
Dus de KSN jeugdkampen lijken me hier ideaal
voor! :wink:
En mensen zie niet altijd de negatieve kanten
van een ander! :smile:

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

24-11-2003 07:53

Heren, voor de duidelijkheid, beschuldig ik niemand, en wil ik ook niemand in het kwaad daglicht stellen, al helemaal niet de jeugdviskampen van de KSN (Jan, geen aantijgingendus! Voortaan even beter lezen). Ben er zelf juist voorstander van!

Iedereen roept maar dat de "andere" vissers het niet zo zullen zien. Waarom krijg ik dan vaak de opmerkingen te horen langs de waterkant van de (voornamelijk) oudere witvissers.... welke opmerkingen? nou die over het weglopen bij de hengels, het verklooien van vis, het nachtvissen opzich... Nu kunnen jullie wel zeggen dat het niet zo is...maar geloven jullie dat zelf? Witvissers zijn ons meer dan zat! Hoewel het vaak niet eens de schuld is van de jeugd wordt deze er juist op aangekeken. Jeugdviskampen zijn juist het middel om jeugdige vissers op te leiden, te leren, maar ook om een positief beeld uit te dragen over de jeugd en de karpervisserij in het algemeen. En dat mistte ik op bepaalde punten in dit verhaal.

Michael,
Juist door deze discussie zou het duidelijk moeten worden dat de kampen juist positief zijn ipv het in mijn ogen negatieve beeld dat het verhaal schetst voor andere vissrs. Juist jah voor andere vissers. Ik ben karpervissr, ik weet hoe het er aan toegaat en dat er eigenlijk niets aan de hand is. Maar bekijk het geheel eens door de bril van iemand anders. Iemand die zich al veel langer ergert aan al die karpervissers langs de waterkant. Karpervissers die al te vaak al een negatief image hebben. Maar door de vele onnodig verklarende postings (waar ik overduidelijk niet om heb gevraagd) schiet dit zijn doel voorbij....

Aart,
Nog een volgende vraag. Jij zegt dat de NVVS het merkt als er klachten komen op het verhaal. Maar hoeveel van de lezers die zich irriteren klimmen in de pen om bij de HSV of NVVS hun beklag te doen? Of kiezen ze de makkelijke weg, het beklag doen bij medevissers......

Ik ben een voorstander van de jeugdkampen. Ik beschuldig hier niemand. Ik vraag niet om verklaringen. Het enige wat ik vraag, lees het artikel eens door de ogen van bijv een witvisser......

Verder heb ik alles gezegd wat ik hierover kwijt wil. Ik zal me nog 1 keer herhalen: "Oke heren, laten we dan maar van het positieve uitgaan".

Groeten,
Kiron
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

24-11-2003 08:34

Bijna geen enkel artikel over karpervissen zal door witvisser op een positieve ma-nier geinterpreteerd worden. De enige manier om het de witvissers “naar hun zin te maken” zou zijn om met maximaal 10 meter lijn uitstaand (want wij bezetten hele plassen), met nauwelijks voer (want wij verzadigen ook de witvissen), zonder tent of andere luxe (want wij zijn in feite gewoon campinggasten) en netjes op een stoeltje zittend vissen. En jeugdviskampen, mooie gelegenheid voor jonge ettertjes om samen te zuipen, barbecuen en een water af te zetten. En let’s face it, dan kunnen we net zo goed gaan dammen. Dat er excessen plaatsvinden zal ik niet ontkennen, maar meestal wordt het door witvissers zwaar overtrokken. Maar ja, hier is volgens mij weinig aan te doen, behalve voor jezelf doen wat je kunt.

Groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-11-2003 08:35

Kiron, ze hoeven hiervoor niet in de pen te klimmen. Het telefoonnummer van de NVVS staat in Het Visblad. En tegenwoordig zijn mensen mondig genoeg om te reageren, het laatste gebeurt dan ook regelmatig.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-11-2003 08:57

Jurgen:
- op de KSN jeugdviskampen wordt niet gezopen
- tot heden heb ik daar absoluut geen ' jonge ettertjes' meegemaakt.
- water wordt ook niet afgezet. Voor het jeugdviskamp op het NW kanaal hadden we tevoren toestemming van zowel de federatie Groningen-Drenthe als van Rijkswaterstaat om op dat gedeelte een week te mogen vissen.

Ook in deze postingen merk ik weer dat de beste stuurlui aan de wal staan. Commentaren zonder zelf aanwezig te zijn geweest. Geef je eens op als begeleider dan kun je zelf meemaken hoe de werkelijkheid is tijdens die jeugdviskampen. Voor alle 4 KSN jeugdviskampen 2004 hebben zich trouwens al volwassen begeleiders aangemeld. Dus aanmelden als volwassen begeleider kan alleen nog voor 2005!
In het algemeen wil ik nog zeggen dat als karpervissers net zo kritisch op zichzelf zouden zijn als op anderen er heel wat minder overlast etc. zou plaatsvinden.
50 % van de karpervissers zijn jonger als 25 jaar en het is van groot belang om met name de groep van ca. 12 tot 18 jaar zo goed mogelijk te begeleiden. Het waarom hoef ik hier toch niet meer uit te leggen.
Van achter een PC wat ' roepen' is gemakkelijk, maar doe zelf ook eens wat op dit gebied, want daar is grote behoefte aan.
Dit kan ook binnen de HSV waar je lid van bent!
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

24-11-2003 09:20

Aart,

Dit is niet MIJN kritiek op jeugdviskampen, maar hoe witvissers hier over het algemeen over denken.

Ik ben juist een fervent voorstander van deze "leerkampen" en weet ook wel dat er neit gezopen wordt en dat het gewoon jongeren die met elkaar willen vissen en van elkaar willen leren!

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Gebruikersavatar
rinus koolen
Berichten: 346
Lid geworden op: 21-06-2003 02:00
Locatie: eindhoven

24-11-2003 09:37

Kiron,

Ben zelf ook een witvisser geweest,
en ook ik heb negative ervaringen met juigdige karpervissers, kijk een of twee man is het probleem niet, maar zet er eens meer als vier bij elkaar, mijn ervaring is dat als ze beet hebben de gehele groep aan de kant komt kijken en schreeuwen jajaja, we hebben er eentje, kicken man, met afschuw bekeek ik ze dan en dacht och arm karpertje, zet je dezelfde lui apart dan vinden ze er niks meer aan, of ze zijn radicaal van gedrag verandert dat ze wel stil en oplettend zijn, want ik zie het vaak genoeg, opgeschoten one day fly`s, die denken wel ff vlug een karper te vangen, jammer genoeg vangen ze er vaak ook nog een.
Sprak hier ook over in een andere topic, bij de Philips visvijvers kijken ze je zowat dood als je daar gaat karperen, je krijgt gelijk al een waarschuwing van let op met voeren en je lijnen recht vooruit gooien, voor mij als fanatiekeling hoeft het daar dan al niet meer, maak mezelf wel sterk binnen onze hsv, maar we hebben een duidelijke minderheid in karperaars.
Ik zie het pas wat beter in dergelijke exessen verdwenen zijn maar da`s een eutopie
denk ik, helaas voor enkele karpers die een hels bestaan hebben .Over voeren wil ik nog kwijt dat een gemiddelde witvisser net zoveel voert per uur of misschien zelfs meer.Dus ja Kiron een slechte zaak als je het mij vraagt.
Ge groet rinus

_________________
Rinus Rules From Eindhoven

Karpcity No 1

=KARPUIN CATCHER-

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: rinus koolen op 2003-11-24 09:42 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: rinus koolen op 2003-11-24 09:46 ]</font>
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-11-2003 09:58

Jurgen: oke. Ik had je niet goed begrepen.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

24-11-2003 10:22

sjeezus kiron wat kan jij overdrijven zeg!

deze posting ligt in het verlengde van de postings over foto's waar geen onhaak maat zichtbaar is(terwijl die er achteraf wel was!) straks mag er in geen een artikel meer een blunder staan! want ooh jee men zou wel es verkeerde dingen kunne denken! liefst moet een een beeld geschpet worden van een bloedserieuse man die met een ernstig gezicht achter zijn hengels ligt, onderwijl de ongeving in de gaten houdens op eventuel misstanden! bah bah bah schijt ziek word ik hier van!
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

24-11-2003 11:25

NOGMAALS het gaat er niet om wat ik er van vind. maar wat een BUITENSTAANDER er van vind. buitenstaanders zijn nog steeds in de meerderheid en geven vorm aan ons imago als karpervissers..

Mijn mening is reeds bekend en ik zie geen kwaad in hoe de viskampen zijn georganiseerd en verlopen!!!

Verder beschuldig ik helemaal NIEMAND. Ik vraag alleen jullie mening of BUITENSTAANDERS deze publicatie negatief of positief zullen opvatten

Ik zal ook verder niet meer reageren in deze topic...discuseren is voor sommige hier echt problematisch. Mijn dank gaat uit naar degene die mijn posting wel begrepen en daadwerkelijk op de inhoud zijn ingegaan.

Groet,
Kiron

PS excuses voor de hoofdletters.....
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

24-11-2003 11:34

kiron, ik begrijp jouw posting zeker wel! ook al twijfel je daaron. Allen word ik onderhand ziekn van alle topiucs die geopend worden over het welzijn van de vis, er duitk weer ergens een plaatse op oid en huplakee we openen een topic! het voegt niks toe omdat 99% van de mensen die hier op het board komen wel weten hoe het zit en dat zijn ook de mensen die dit soort fotos zien als je echt inzit om de buiten wereld kan je beter ook maar niet vissen op een plek waar een wandelaar langs kan komen omdat die misschien wel getuige kan zijn van een verschrikelijke misser van jouw(of andere visser) got my point??
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

24-11-2003 16:16

Tja, Kiron, ik moet eerlijk zeggen dat ik ook in eerste instantie ambivalente gevoelens had bij het opslaan van het artikel.

Maar na een minuut ofzo bedacht ik dat het hier ging om een verslag van een vakantiekamp, zoals er wel honderden per jaar voor/door de jeugd worden georganiseerd.
Voorop staat de gezelligheid, samen met eensgezinden, lekker los onder het toeziend oog van deskundige jeugdleiding.

Toen ging ik alles ook anders bekijken, niet als die kritische karperaar, maar gewoon als doorsnee sportvisser.
En ik bedacht hoe fijn het zou zijn geweest om in mijn jeugd mee te mogen op zo'n kamp.


Ik denk zelfs dat als ik nog jonge kinderen had die graag op karper vissen met dat artikel zou kunnen motiveren volgend jaar mee te gaan. In ieder geval liever dan naar Terschelling te laten gaan, om een dwarsstraat te noemen.

Het artikel doet overigens volkomen recht aan de doelstellingen van de NVVS.
Niet voor niets staat in elke editie veel leesvoer voor de jeugd.
Ook aan de doelstelling van de -zeer actieve- jeugdafdeling van de KSN voldeed in mijn ogen het artikel, chapeau Daaf!!

Een gemiste kans is wellicht de speerpunten van de jeugdafdeling te melden, dat had de criticasters ook over de streep geholpen.
(Fish-ins, promoten, schoonmaakdagen enzo)

Ik ben zeer benieuwd naar verslagen van jeugdviskampen op witvis,roofvis enzo, als die al georganiseerd worden.....
Ik hoop dan ook dat dit voorbeeld gevolgd wordt door een paar van de bijna duizend HSV-en in het land.

Alhoewel je vraagstelling was te reageren of je het artikel negatief vond,is mijn uiteindelijke conclusie positief.
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

24-11-2003 16:54

Henk, dank voor je reactie. Op zulke reacties zat ik te wachten en hier kan ik wat mee.

Een positief beeld dus, mooi zo!

Groet,
Kiron
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

24-11-2003 17:37

Ook ik heb me al meerdere keren positief uitgelaten over onze jeugd bij de KSN.
Het stuk van Daaf, ervaar ik zeker als positief. Een witvisser met kinderen, zou zeker erg blij zijn als zijn kinderen op deze wijze werden opgevangen en begeleid.
Op of aanmerkingen moeten altijd kunnen, daar kunnen de vragen van Kiron zeker onder plaatsen. Is wel jammer dat bepaalden personen op dit board met een critici noot al gauw een etiket op geplakt krijgen. Dat is hier zeker niet van toepassing, gezien de laatste regel met de vraag misschien zie ik het wel te “zwart wit”. Voor 2005 ben ik zeker bereid me beschikbaar te stellen, voor een of meer trips. Die toezegging heb ik al gedaan aan Stefan.

Peter
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

24-11-2003 18:35

Toppie Peter :wink:

Groet
Frank
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

27-11-2003 08:31

Ik heb het artikel ook gelezen en denk dat de niet- karpervissers het artikel als positief zullen ervaren.

In het algemeen word ik als karpervisser ook gewoon benaderd. De enkelingen die het verpesten voor de andere zijn al snel te herkennen denk ik : iets ouder als bij het Jeugdkamp, Scooters, Stapels met kratten bier, Blerende radio etc.

Ik denk dat mijn kinderen ook ter zijner tijd mee gestuurd worden op een kamp ik ben al te oud !
CarpeR Diem