Schaaf versus Weitjens


Tom Boer

10-11-2003 23:12

beste karpervissers,
ik zag in de laatste karper, special van beet, een schkrikbarend artikel van meneer gerard schaaf. daarin geeft hij af op joris weijtjens, geheel onterecht volgens mij. op de regiomeeting van de regio amsterdam was er wel een zaankanter die wat opmerkingen maakte over 80 gram lood op 1 meter diepte maar joris zijn antwoord was totaal niet denigrerend, waarom laat de redactie van zon professioneel magazine een schrijver van een ander magazine zo asociaal afmaken en in een kwaad daglicht stellen. volkomen onterecht.
waren er meer van dit forum aanwezig op die bewuste regiomeeting?
en hoe denken jullie over dit unfaire gebekvecht via de bladen?

groeten,
tom



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Tom Boer op 2003-11-10 23:13 ]</font>
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

10-11-2003 23:53

Om te beginnen, neen ik was niet op die meeting aanwezig.

Het artikel van Gerard had als speerpunt "Terug naar de basis".
Wat dat is,ach, voor mij is dat helder, pielen met één hengel,struinen,zoeken,observeren.

De tendens in het verhaal in de Karperwereld was dat Joris de Zaankanter niet realistisch vond ten aanzien van zijn kritiek op het vissen in een prutsloot van een paar meter breed en max. 1 meter diep met een volledige zelfhaak-montage.

Sorry,hoor, maar je kan dan toch echt beter op de oude manier vissen? Lekker met het pennetje, weliswaar moet je je dan héél stil gedragen, die karper vang je dan wel!

Ik heb die mogelijkheid ook, achter het huis, maar ik moet er niet aan denken dat ik met twee hengels (bijv.) met een zelfhaak-systeem op 50 meter afstand in de sloot zit te vissen, terwijl ik ze,als ik ze besluip, meer sport kan beleven?

Hier ging het mijnsinziens over.
Geen sprake van over elkaar buitelen van Karpervisbladen, maar meer een verschil van mening/inzicht zo je wil.
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Gebruikersavatar
William Crommentuijn
Berichten: 504
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: grubbenvorst

10-11-2003 23:55

Ik heb beide artikelen gelezen. Er wordt echt niet met modder naar elkaar gegooid hoor!

Het is nogal een lang verhaal om de hele verhaaltje uit te leggen, maar het ging er in principe om dat je een slootje met een pen behoort te vissen, en toen zei dhr weitjens dat je dr ook gerust met een bonk lood kan vissen als jij dat wil.

Dhr schaaf is gewoon heel erg overtuigd van zijn eigen ding en manier van vissen, zoals hij altijd via een omweg laat weten in zijn artikelen. Soms iets te nadrukkelijk in mijn ogen. Feit is wel dat het 2 van mijn favoriete schrijvers zijn.
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

11-11-2003 00:36

Ik denk dat Gerard Schaaf verknocht is aan avontuur en sfeer die er in 'ouderwets' vissen huist, het goede oude struinen...

Natuurlijk kan een vastloodmontage te water worden gelaten in een slootje... Maar het hóórt gewoon niet. Net als dat je geen keiharde gabber gaat draaien op een bejaarden soos, het kán wel, maar iedereen weet dat t niet zo hoort. Het is m.i meer een oproep om water met gepaste middelen te bevissen, om zo mooi te laten wat mooi is.
Laten we de spelregels van het spel tussen visser,pen en sloot niet veranderen...

De ongekende magie die er van het struinen uitgaat is niet minder, maar absoluut niet te vergelijken met die van de statische visserij. Toch weet Gerard Schaaf beide gevoelens en emoties toch altijd weer schitterend op papier te zetten.
Qua sfeerverhalen is Schaaf dan ook mijn favoriete auteur (NIET lezen als vergelijking schaaf-weitjens svp:) )

vr gr Sjoerd
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

11-11-2003 00:41

Ik wil "Schaaf-fans" niet tegen de borst stoten,maar hij is helaas niet de "romantische" visser die hij lijkt te zijn..............
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

11-11-2003 00:45

Laat hem in de waan van zijn pen-nostalgie en laat mij alsjeblieft in de waan van de manier waarop schaaf vissers-emotie weet te verwoorden :razz:

Dennis, verklaar je nader svp. eventueel in een PM...

vr gr Sjoerd
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

11-11-2003 09:52

Ik ben het er helemaal mee eens dat je in zo'n slootje beter met de pen kan vissen. Je hebt veel meer spanning door het besluipen van de vissen. Ik vind echter ook dat als iemand er zo nodig met een vastloodmontage wil vissen, hij dat helemaal zelf moet weten. Wat betrefd Sjoerds opmerking over de "ongeschreven regels" dat een vastloodmontage niet hoort in zo'n prutsloot, ik denk dat dat te maken heeft met de persoonlijke interpretatie van de karpervisser. Wie zijn wij om andere karpervissers regels op te gaan leggen over de te gebruiken vistechniek op hun water ?! Zolang zij er geen anderen mee hinderen mogen ze wat mij betrefd rustig met een vastloodmontage vissen in een klein slootje. Als zij dat een prettiger manier van vissen vinden is dat hun keus! Je kan misschien proberen om ze te laten kennismaken met het penvissen, in de hoop dat ze het overnemen, maar dwingen kan je ze (gelukkig) niet.
Wat dacht je van die snoekvisser die met z'n bootje door de polder vaart? Tegen hem zeg je toch ook niet: Die boot hoort op groot water, je MOET hier vanaf de kant vissen!? Zoals ik al zei, laat iedereen dat lekker zelf uitmaken, zolang ze er geen anderen mee hinderen.
Tom,
Ik denk dat we op karpergebied de beet niet al te proffesioneel moeten inschatten.
groeten,
Daaf
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

11-11-2003 09:56

Op 2003-11-11 09:52, schreef Daaf Wolters:
Tom,
Ik denk dat we op karpergebied de beet niet al te proffesioneel moeten inschatten.
groeten,
Daaf



Daaf.
de beet niet proffesioneel inschatten klopt. Maar Schaaf mag je dat wel doen hoor:)

mvg frank
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

11-11-2003 10:14

Mensen,

Ik was toevallig op die meeting en wie zegt dat het over een prutsloot ging..?? Verkeerd intepreteren zorgt voor veel verkeerde oordelen. Misschien was het wel een heel lang, breed ondiep water of een aardig groot water. Hoe je daar het beste vist maakt iedereen zelf uit, klaar!!

En Joris ging daar juist mega goed mee om.. veroordeelde niks, liet de beste man netjes zijn zegje doen..
Terwijl die man ongelijk had. En alleen zijn eigen ideeën over vissen ventileerde en leek te willen op leggen aan al de anderen.

Maar ja, ik oordeel er verder niet over. Zijn beide zeer goede schrijvers en ik hoop dat ze beiden nog lang zullen schrijven.

Vr.Gr.

Bertil
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

11-11-2003 11:32

Sjoerd,ik heb me nader verklaard in een pb.
Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
erik flaschwinkel
Berichten: 127
Lid geworden op: 23-10-2003 02:00
Locatie: spaarndam

11-11-2003 12:27

Ik ben het met Bertil eens dat Joris het netjes heeft opgelost op die meeting.
Ik vind de heren alle twee mooi schrijven en omdat Gerard op veel plekken vist die ik ook graag bevis lees ik zijn stukjes met veel genoegen.
En het lijkt mij ook meer een botsing van twee ego`s en dat zal je altijd wel houden.
Ik weet natuurlijk niet waar Dennis op doelt maar er gaan over Gerard een aantal hardnekkige geruchten maar of die op de waarheid berusten dat weet ik niet,jij wel Dennis?
Verder doen ze volgens mij een hoop goede dingen voor onze visserij.
Groet Erik
Hugo Bovenmars

11-11-2003 16:04

Ja Sjoerd en Dennis!!

Wat weten jullie van Schaafie wat wij niet weten?

Ben benieuwd!

gr Hugo
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

11-11-2003 16:05

Denk niet dat dit ons aangaat, als er al een conflict zou zijn tussen Joris en Gerard ..

mvg
stefan
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

11-11-2003 16:45

Mannen, Weet zeker dat we met ze alle nog heel veel van hun kunnen leren.
Dat ze respect voor elkaar hebben, dat hoeft niemand aan te twijfelen voor mij is deze discussie gesloten.
Een ieder die nu nog negatief reageert, moet maar eens in gesprek gaan met deze groot heden op het gebied van de karper visserij.

Peter
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

11-11-2003 16:50

hjhhhf
Laatst gewijzigd door Ruud Laros op 23-09-2004 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

11-11-2003 17:53

Beste Mensen,

Dat deze discussie hierbij voor gesloten is ok, Peter. MAAR, ik vind wel dat de heer Schaaf altijd verschrikkelijk de boilievisserij af zit te kraken, nooit eens iets positiefs hierover, altijd klagen en negativiteit alom. Ieder zijn manier van vissen, maar ga dan niet zitten zeiken over die gasten die op de plekken gaan zitten vlakbij de parkeerplaats en zij zouden karpers tot "boiliehoeren" degraderen. Kom op, meneer Schaaf, het is nu eenmaal zo, het verandert niet en u kunt er niets aan doen. Ga door met pennen en laat de boiliemannen met rust.

Of ben ik nu de enige die hier zo over denkt?
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

11-11-2003 18:40

Bas,

Daar ben ik het niet echt mee eens.
Schaaf is er een van "de oude stempel". Eentje die zou willen dat er meer mensen zoals heb zouden gaan vissen.... het penvissen ... en hoe kan je dat het beste doen dan....
En geef toe... wat vind jij persoonlijk een mooiere vistechniek? Luiere of pennen?

Ik dat laatste... en Schaaf vind dat juist meer "geliefd" moet gaan worden.

Ik vind wel...

een visser die zijn uitingen echt goed op papier kan zetten, en dat bewonder ik wel!

mvg
Frank
Gebruikersavatar
hans de haan
Berichten: 114
Lid geworden op: 07-04-2003 02:00
Locatie: zoetermeer/nunspeet

11-11-2003 18:41

nee hoor ik ga geheel in je mee
marc molanuss
Berichten: 103
Lid geworden op: 01-02-2003 01:00
Locatie: Haarlem

11-11-2003 19:03

Wat een gezeur om niks, laat die heren dat toch lekker zelf uitvechten.

Nu gaat iedereen met de mening van een ander (lees Weitjens & Schaaf) aan de haal.

Laat die heren dat lekker zelf uitzoeken.

We zijn toch geen Privé, Story of weet ik veel.

Marc
Jos de Jong

11-11-2003 19:07

Net als Hans de Haan ben ik het helemaal met Bas eens. Ieder zijn eigen visserij.
En Frank vraag maar eens of Dennis je een PB stuurt dan zal je wellicht anders gaan denken dan naief geloven wat je leest, want zijn verhalen zijn soms goed, alleen de laatste tijd schrijft hij alleen nog maar negatief. Vroeger kon hij een aardig mooi artikel neerpennen(vooral in de tijd dat hij nog voor De Karper van de KSN schreef), maar tegenwoordig alleen maar zeuren op anderen.
Schrijven over penvissen en het zelf doen zijn twee verschillende dingen Frank.
Geef mij maar Joris en de Hooligan :smile:

Groeten,

Jos de Blanker zowel met de pen als met de boilie :smile:
Frank Verstraaten
Berichten: 365
Lid geworden op: 10-01-2002 01:00
Locatie: Leiden

11-11-2003 19:10

Schaaf schrijft toch ook wel eens artikelen over de boilie-visserij. Lees bijvoorbeeld het artikel "Polderjongens gaan vreemd" in karper nr.3 en "Oktoberavond" in Karper nr. 10 er maar eens op na. Dus echt afkraken doet Schaaf de boilie-visserij niet.
Maar ik denk dat Dennis dat ook niet bedoeld met zijn opmerking: Ik wil "Schaaf-fans" niet tegen de borst stoten,maar hij is helaas niet de "romantische" visser die hij lijkt te zijn..............
Ik ben wel benieuwd wat hij daar dan wel mee bedoeld, eventueel in een pb'tje.

Groet Frank
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

11-11-2003 19:19

Oke ...

Dennis...

Kan je mij eens in n PB vertellen wat er dan loos is?
Ben dan toch wel erg nieuwsgierig...

Groet
Frank
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

11-11-2003 19:23

Roddeltante's :wink:

mvg
stefan
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

11-11-2003 19:25

:smile: eigenlijk maak ik me druk om niks....

Ik lees het wel in de komende roddelbladen..: story enz....

Kan me er eigenlijk niet druk om maken....
Maar toch doe ik dat... vreemd....

Met niet meer roddelende groet
Frank
Hugo Bovenmars

11-11-2003 20:27

Dennis,

Zet anders ff een PB-tje hier op t board, anders BLIJF je aan het PB-en :smile: