wat te doen als je vast komt te zitten tijdens een run


Gebruikersavatar
bjorn diks
Berichten: 84
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Almelo

06-11-2003 12:13

Wat te doen als je tijdens een run muurvast komt te zitten?

Kracht op de lijn zetten zodat uiteindelijk de lijn het begeeft

De lijn na het vast lopen door knippen

De hengel in de steunen leggen en wachten tot de vis weer in beweging komt

Wat is nu het beste voor de vis
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

06-11-2003 12:15

Optie 3 :smile:


Daarna kan je altijd nog je lijn kapot breken.
rick schoonaard
Berichten: 549
Lid geworden op: 23-05-2003 02:00
Locatie: amersfoort
Contacteer:

06-11-2003 12:50

maar hou je hengel maar gewoon vast en leg hem niet in de steunen anders ben je je hengel ook nog eens kwijt

succes
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

06-11-2003 13:00

Rick,

Wat dacht je van om even je slip wat losser
te zetten of de baitrunner erop......! :wink:
Als ie weer begint te lopen dan gewoon de
druk goed opvoeren!

groetjes Benny
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

06-11-2003 13:05

Gewoon in je onderbroek het water in en met de hand losmaken :smile:

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

06-11-2003 13:15

En het is er 7meter diep? :wink:
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

06-11-2003 13:17

In ieder geval alles doen wat in het belang van de karper is. Er dus voor proberen te zorgen dat de vis geen geen schade oploopt. En ervoor zorgen dat de lijn vanaf de rig zo kort mogelijk is. Net als wat jurgen zegt, indien mogelijk het water in.
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Gebruikersavatar
bjorn diks
Berichten: 84
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Almelo

06-11-2003 13:18

Als de vis niet in beweging komt is het dan niet beter om de lijn door te knippen.

Als je de lijn kapot trekt heb je toch kans dat de karper beschadigd raakt.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: bjorn diks op 2003-11-06 13:18 ]</font>
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

06-11-2003 14:22

Ferenc,

diep ademhalen :smile: En vergeet in winter niet je vorstbestendige onderbroek aan te doen!

Bjorn, een karper die met 50 meter lijn rondzwemt lijkt me ook niet echt prettig.

Allereerst moet je eens proberen vanuit elke mogelijke hoek te trekken of ie loskomt.

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Gebruikersavatar
bjorn diks
Berichten: 84
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Almelo

06-11-2003 15:23

Jurgen,

Daar heb je gelijk in.

Dus optie drie komt de vis niet in beweging en je krijgt de vis er niet uit gewoon het water in en met de hand los maken. Lukt dat ook niet dan zo kort mogelijk vanaf de vis de lijn door knippen.

Groeten,
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

06-11-2003 15:50

In feite is het heel erg verschillend hoe je "moet" reageren bij dergelijke situaties. Meestal als je vis tijdens de dril vast zit, is hij ergens achter langs gezwommen. Het beste wat je kan doen is de hoek zo klein mogelijk maken en de afstand tussen je hengel en je vis zo klein mogelijk maken. Het belangrijkste is dat de vis op de kant komt, want je hebt nix aan een vis met het een en ander achter zich aan bungelend, of nog erger vast zittend via een stuk nylon oid aan een of ander obstakel. Het gekke is dat je eigenlijk meot weten voordat je ergens gaat vissen waar dergelijke obstakels liggen of staan. Een voorslag naar keus biedt dan meer mogelijkheden.

doodles
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

06-11-2003 19:43

gewoon niet bij obstakels vissen als je dit wilt voorkomen.
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

06-11-2003 22:21

NEEE Geen voorslag als je in obstakeltijk water vist. Ik weet dat de meningen er over verdeeld zijn maar doe het niet. Stel dat de vis een zoortement van lasso of lus in de lijn zwemt en dat ergens achter blijft hangen, zit de vis VAST en komt ie niet meer los!! En in het ergste geval zal de vis sterven...

Het klinkt lullig maar wat Frank zegt vind ik ook. Probeer eens een obstakel vrij stuk op dat water te vinden als je er toch zo graag wilt vissen.

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
bjorn diks
Berichten: 84
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Almelo

07-11-2003 09:47

Het is niet zo dat ik bij elke run vast kom te zitten. Ik vis tegen de kant aan net voor een lelieveld. Het komt dan wel eens voor dat een vis zich vast zwemt in het lelieveld.
Het is dit jaar twee keer voorgekomen en twee keer over heb ik de vis verspeeld.

Het gaat mij er om als het gebeurd dat ik weet hoe te handelen.
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

07-11-2003 11:14

dan is het een ander verhaal....
Lelies vind ik zelf nooit zo'n probleem. Gewoon de spanning op je lijn houden en dan top omhoog en proberen de via aan de oppervlakte te krijgen. dan komt ie bij mij 9 van de 10 keer los. (uit de lelies :wink: )

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

07-11-2003 11:17

Hoi Bjorn,
Wat ik dan zal doen is niet met vast lood gaan zitten zo krijg je altijd dat de karper als een gek weg zwemt naar de opstakels als hij de prik van de haak voelt (zou ik ook doen!) wat ik dan zal doen is met schuif lood gaan zitten dus dat de karper bijna of het liefst helemaal geen weerstand voelt als het dan goed is krijg je geen volle runs meer maar gewone aanbeten zo kun je de karper voor zijn ! snap je wat ik bedoel.

Oja je kunt eventueel een stoppertje zetten op een meter heb je een meter ruimte en dan wordt de karper als nog gehaakt!

proberen zou ik zeggen en dan weet je het snel genoeg lijkt me!

groetjes
kevin
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

07-11-2003 11:36

Heb nu ongeveer 2 jaar gevist op een water met veel lelies, en ik gooi het hele kakkie dr dan ook gewoon middenin. Dit heeft mij veel meer runs gebracht dan net voor de lelies, en nog geen vis gelost. Net wat luuk zegt, goed spanning op de lijn houden, top omhoog en vooral rustig blijven en niet te snel willen binnenhalen. En zonder voorslag.

En voor het vissen bij obstakels, bv ovehangende bossen, struiken en in het water liggende bomen, zorg ik dat ik zo dicht mogelijk bij het obstakel kan zitten, het gevolg is dan dat er zo min mogelijk lijn uitstaat en dat je dus minder rek hebt. Slip dicht en bovenop de hengels zitten, dan komt het meestal wel goed. Mocht het dan mis gaan dan volg ik de procedure die ik in deze topic al eerder beschreven heb.

Succes
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Gebruikersavatar
bjorn diks
Berichten: 84
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Almelo

07-11-2003 11:40

Kevin,

Ik begrijp wat je bedoelt. Heb je met een schuif lood dan niet meer kans op missers.
De vis heeft dan toch meer tijd om het aas na opname te onderzoeken en eventueel uit te spugen.
Pieter de Jongh

07-11-2003 16:42

zonder voorslag vissen!/

het is maar hoe je het bekijkt, denk je dat een karper sie eenmaal vast zit wel 0.25/0.30 nylon kapottrekt!, probeer het zelf eens.
Lukt de vis niet hoor. Maar met voorslag is de kans wel groter dat je de vis eruit krijgt.
Maar probeer het eens zelf, voordat je roept dat het niet gaat.

pieter
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

07-11-2003 17:55

Pieter,

Over wie heb je het, voor het geval het over mijn verhaal gaat. Ik weet heus wel wat vissen met voorslag is en ten tweede doe ik MIJN verhaal, over hoe ik het doe. En ik roep niet dat dat niet gaat. Voor de duidelijkheid.
En als het wel mis gaat is de kans groter dat de vis het niet kwijt kan worden, maar das mijn visie.

Groeten
Ed

_________________
Dr gaat niets boven groningen!!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Eddy Norder op 2003-11-07 17:59 ]</font>
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

07-11-2003 18:10

Hoi Pieter,
"Ik" zou nooit met voorslag gaan vissen bij opstakels maar dat is persoonlijk denk ik!
Als je met voorslag vist en de vis zwemt zich vast moet je het water in gaan om hem te bevrijden anders kan ik je zeggen dat hij het niet overleeft! ik stap altijd in het water als een karper zich vast zwemt ook al is het WINTER!!! Je moet gewoon zorgen dat het beestje niet dood gaat door een vissers zijn fout! :wink:

groetjes Kevin :smile:
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

07-11-2003 22:47

Heren,

1)De enige malen dat ik voorslag gebruik is op het moment dat ik te maken heb met een bodemprofiel (lees b.v mosselbanken) zodat ik minder kans op doorsnijden van een lijn heb.

2) vissen bij obstakels vergt al een andere instelling, dit houdt b.v in s`nachts niet liggen meuren maar op je hengels zitten beet is hangen, als het te gek wordt kun je zelfs bepalen om een stek niet te bevissen om die reden

3) dus pieter met enige flink sleurwerk rop je de karper wel uit de obstakels, scheelt wel die 25lb voorslag wel met angst en beven hopen dat je hoofdlijn niet knapt anders leurt het beest met een fors aantal meters voorslag.
Dan prefereer ik toch liever nylon of de standaard gevlochten lijn, trouwens de kans op vrij komen met 25/30-100ste nylon ligt beduidend hoger dan met b.v 25lb voorslag.

MVG,
Peter
Pieter de Jongh

08-11-2003 16:06

Hoi eddy,
als je goed leest, zie je dat jij niet begonnen bent te roepen, dat je niet met voorslag moet vissen in obstakelrijk water.
Maar ik zal voortaan erbij zetten, aan wie het gericht is.
Was ik vergeten.

Mijn opmerking was gericht aan Luuk.
Ik zou graag willen weten, waar je wel met voorslag moet vissen.
Ik gebruik het in ieder geval al jaren naar volle tevredenheid.

Misschien dat er mensen zijn die het verkeerd gebruiken.
Ik les wel meer dat mensen niet enthousiast worden over gevlochten lijn.
Terwijl er meer voordelen aan zitten dan men denkt.
Natuurlijk verspeel ik ook wel eens een vis.
Maar ddarvan denk ik niet dat die gelijk ten dode opgeschreven is.
Ik heb al teveel nadat ik met de boot boven de stek kwam en het hele zaakje los kwam, gezien dat de vis al van de haak af is, en dat binnen een paar minuten.

Maar zekerheid is er nooit, natuurlijk.

pieter
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-11-2003 17:42

Pieter,

Een karper trekt geen nylon stuk, ook geen 30/100e.

Met voorslag zal lijnbreuk niet op de dikke voorslag plaats vinden, maar op de dunnere hoofdlijn. Gevolg is dat een karper met een metertje of 10 dikke voorslag uit zijn bek weg zwemt. Deze kan overal achter gaan zitten en de karper zwemt zich mogelijk vast en kan alleen los komen door de haak uit de bek te scheuren.

Als je geen voorslag gebruikt, breekt je lijn doorgaans dicht bij de rig. De karper zwemt dan weg met slechts een 30 cm lijn uit de bek. Dit zal niet makkelijk ergens achter blijven hangen.

Zonder voorslag vissen is altijd veiliger. Maar in sommige omstandigheden kan je helaas niet anders. Een voorslag is dus een noodzakelijk kwaad, dat je liever weglaat. Denk er ook eens aan gewoon een iets dikkere lijn te gebruiken. Maar als je een voorslag gebruikt, neem dan tenminste een haak waarvan de weerhaak platgedrukt is. Je mag aannemen dat de karper de haak dan makkelijker lost.

Wat gevlochten lijn betreft draai je het om. Toen het op de markt kwam werd het als ideaal gezien en geadverteerd. Later bleken er toch enige nadelen aan te zitten. Wat mij betreft wegen de voordelen onder de meeste omstandigheden niet tegen de nadelen op. De prijs geeft dan de doorslag. En dan is dat negatief voor gevlochten lijn bij mij.

Overigens heb ik zo maar het idee dat sommigen niet bewust iets kiezen omdat het beter is, maar omdat het zo lijkt te horen. Anders vang je misschien geen of minder karper? Dat idee heb ik toch wel heel sterk als ik naar de omstandigheden kijk waarbij gevlochten lijn door sommigen gebruikt wordt. En ook bij de omstandigheden waarbij voorslagen gebruikt worden. Maar ik kan het altijd mis hebben.

Groeten, Kees

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kees Ouwehand op 2003-11-08 17:47 ]</font>
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

08-11-2003 18:16

Pieter,

is oke maar dacht ga er ff op in, als je het aan bepaalde personen richt voorkom je misverstanden. :wink:
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.