herfst??!?!?!?!?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

31-10-2003 09:47

Het is mij opgevallen (en vele anderen :wink: ) dat we de herfst hebben overgeslagen.De watertemp is in één keer zo gedaald dat het onder de 10 graden zit en de vis aast stukken minder.

De vis heeft dus voor zover ik weet ook geen "wintervoorraad" "opgeslagen".


Wat zijn hiervan de gevolgens?

De vis aast deze winter meer als normaal.

De vis is een stuk magerder in het voorjaar dan normaal omdat hij geen extra reserves heeft opgeslagen?

Of zou het "bunkere"nog komen?Wat mij zéér sterk lijkt.


Hoe denken jullie hierover?

greetzz
Matthijs Raaben
Berichten: 97
Lid geworden op: 04-08-2003 02:00
Locatie: Utrecht

31-10-2003 09:56

Ik denk dat je eerste stelling dichtbij de waarheid komt.... Een echt vreetfestijn verwacht ik ook niet meer, maar ik denk niet de de karpertjes volgend voorjaar magerder zijn dan in elk ander voorjaar.

Ik denk dat het "vreetfestijn" zich gaat verdelen over hele korte periodes van veel eten. Dit kost de minste energie en je kan toch een heleboel opslaan. Daarbij zal het gewicht van de karper dus gewoon toenemen.

Daarbij is dit natuurlijk per water verschillend, want niet overal is de watertemperatuur al onder de 10 graden.

Groet,

Matthijs
Vis en gij zult vangen!!
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

31-10-2003 10:02

Ik denk wel dat hij een spekbuikje heeft opgebouwd, maar dan ook een buikje. Toch verwacht ik niet dat ze daaarom 's winters meer gaan vreten.

Het is in ieder geval wel balen dat het al zo vroeg vriest.
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

31-10-2003 10:29

Ferenc,

De vis heeft inderdaad de herfst overgeslagen en een langdurige periode van vreten is ons voorbij gegaan, maar door de hitte van het afgelopen jaar en met name de zomer zijn voor de karper heel goed geweest! Ik denk dat er zelden zo'n groot aanbod aan natuurlijk voedsel was en de vis heeft zich helemaal volgevreten met natuurlijk voedsel!

Ik geloof zeker dat de vis volgend jaar zwaarder zal zijn dan dit jaar, maar die discussie is al geweest hier! (de discussie over gewichtstoename, red.)

Wel zal de vis meer azen in deze periode, maar zal hij zal geen vreetfestijn meer openen op je voerstek!
Wel zal de vis wat vaker op zoek gaan naar voedsel totdat zijn buikje vol met spek zit en hij de winter kan doorkomen!

En geloof mij... in het voorjaar vang je echt nog steeds mooie hoogzwangere vrouwen... :wink:
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

31-10-2003 13:30

Denk dat de vis voor de omslag al voldoende vetvoorraad opgebouwd heeft, dieren voelen in de natuur dingen beter aan dan de mens.

Als ik naar mijn koi kijk die vreten nu niet meer dan andere jaren tijdens deze watertemperaturen. De natuur zorgt voor zichzelf en ben dan ook van mening dat de vissen niet meer gaan eten dan andere jaren onder deze weersomstandigheden.

Maar goed, iemand die een andere mening toe gedaan is, overtuig me!
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

31-10-2003 13:34

Dus jij bedoeld,dat de vis wist dat er een omslag kwam en dus zijn buikkie al volgegeten heeft?

Ik weet het niet,ik betwijfel dat de vis weervoorspellingen kan aanvoelen.

Maarja wie ben ik :grin:
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

31-10-2003 13:40

Zeg niet dat de vis weersvoorspellingen kan aanvoelen, maar heb wel foto's ed. van vissen gezien die al aardig in de voorraad zaten voor de weersomslag.

Daarbij komt dat onze vriend een koudbloedig dier is en de spijsvertering minder wordt tijdens de koude periodes, kan nou ook niet zeggen dat de vangsten nou op het moment zoveel verschillen tijdens deze koude periode. Misschien dat er nog wel weer een opleving in het weer komt, maar zie het niet gebeuren dat het water nog weer goed gaat opwarmen.

Heb gisteren bij ons in de buurt de watertemperatuur opgemeten op een meter diepte en deze gaf nog maar 6 graden aan, kan me niet voorstellen dat ze nog extra gaan azen met dat koude water. Heb ook nog geen vissen gezien die er voor de winterperiode niet goed uitzagen, ook mijn koi niet.

Maar ja, wie het weet mag het zeggen.
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

31-10-2003 13:41

euh ferenc de vis wist dat niet...........alleen door de hete zomer was er al voldoende voedsel voorhanden waardoor de vis al een vetvoorraad heeft opgebouwd....ik merkte heel duidelijk dat naarmate de zomer vorderde (en het natuurlijk voedselaanbod) de vangsten terug liepen. Dit ggeeft volgens mij al aan dat de vis door het natuurlijk voedsel aanbod niet erg geïntereseerd is in ons aas.....heeft dus niks met weersvoorspellinegen en piet paulusma te maken
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

31-10-2003 14:26

Geloven jullie nu echt dat de vis nog geen wintervoorraad had opgebouwd?

Ik ving vlak na de paai een schub van 19 pond. Nog geen 3 maanden later - ergens eind agustus/begin september was deze vis alweer 2 kilo zwaarder en zat goed in zijn vel.

Een karper is een koudbloedig dier wat inhoudt dat het 'natuurlijke lichaamsritme' zoals hartslag en verteringssnelheid afhankelijk is van de temperatuur van de omgeving. Blijft het koud, dan blijven de zaken passief. Wordt het warmer - zoals nu - dan wordt de vis vast wel weer iets actiever.

Wat dit verhaal voor invloed heeft op huidige en komende gewichten voor de vis dan kun je vast zelf wel raden...

Gr. Laurens
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

31-10-2003 14:43

Laurens,

Ik ben het niet met je eens. De temperatuur zal niet genoeg stijgen om gde watertemperatuur pak hem beet, 2 graden te doen stijgen... Ik geloof er niet meer in dat de vis zijn vreetfestijn nog gaat houden, de vis heeft in de zomer zijn vreetfestijnen gehad en is tonnetje vet en klaar voor de winter!

Door het natuurlijke voedsel van afgelopen jaar heeft de karper genoeg voedsel en vetten opgebouwd voor de winter, ze zullen nu ook wel op topgewicht zitten!

Dat de vis nog zwaarder gaat worden komende maand (en) nee... dat geloof ik niet!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

31-10-2003 14:52

Waar het verhaal vandaan komt dat een karper vlak voor de winter ineens gaat hamsteren is mij ook een raadsel. Men meet kennelijk het ritme van de karper af aan de schijnbare vangbaarheid. Wat Laurens al zegt. De karper is een koudbloedig dier waarvan het ritme grotendeels samenhangt met de heersende temperatuur. De voedselopname neemt af als de temperatuur afneemt en omgekeerd, neemt toe als de temperatuur toeneemt. Bovendien is het natuurlijk voedselaanbod het grootst als de temperaturen nog hoog zijn. De karper bouwt reserves dus voornamelijk op in de zomermaanden als het natuurlijk voedselaanbod het grootst is. Dat in de zomer de vangbaarheid af kan nemen om zich in de herfst kennelijk weer enigszins te herstellen hangt samen met dat natuurlijk voedselaanbod en niet met de voedselopname. Ons aas kan nou eenmaal moeilijk de concurrentie aan met natuurlijk voedsel. In de herfst neemt het natuurlijke voedselaanbod weer af en krijgt ons aas weer meer belangstelling. Maar de voedselopname op zich zelf is daadwerkelijk lager dan in de zomer.

Groeten, Kees

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kees Ouwehand op 2003-10-31 14:52 ]</font>
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

31-10-2003 14:56

Dat is nou
precies wat ik bedoel kees. Had het zelf niet beter kunnen verwoorden.
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

31-10-2003 15:47

ik denk dat het niet veel uitmaakt, het werd koud toen er nog erg veel voedsel was dus waren ze ook wel aan het vreten. en als water kouder wordt verbranden ze minder en eten ze minder dus blijven wel in evenwicht denk ik.
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

31-10-2003 17:02

Ferenc, als ik het weerbericht moet geloven, ziet het er de komende tijd veelbelovend uit.

Of ik ben weer eens te positief, we zullen het wel zien.

De komende weken heb ik voldoende vis tijd om het aan de tand te voelen!!

RC
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

31-10-2003 17:04

PS. Niet denken heren, PROBEREN!!!


RC
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

31-10-2003 19:38

Aan de westzijde van de plas loopt het langzaam ondiep op tot een krap metertje tegen een rietkraag. Vanochtend stond het zonnetje er lekker op te branden en een rustig zwoel windje de rietkraag in. Ik moest vissen! In nog geen 2 uurtjes, 5 runs, 5 eruit, zwaarste 27 pond 4 ons op Frolic

groeten Lex
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

31-10-2003 19:42

Mooi werk lex, gefeliciteerd.
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

31-10-2003 20:08

Klasse Lex, juiste stekkeus is goud waard!

Ik ben altijd van mening geweest, dat alles staat of valt met juiste aas en stekkeus.

RC
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

31-10-2003 21:32

als het mij morgen net zo gaat teken ik er voor! 2 uur 5 runs in deze tijd is zeker goed
Plaats reactie