Gewichtstoename in korte en langere periode


Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

16-10-2003 11:49

Beste mede discussie boarders,

Met name op druk beviste (circuit-) wateren vinden meerdere vangsten van een en dezelfde vis in een jaar regelmatig plaats. Vaak hoor je dan dat piet hem, laten we de willekeurige vis maar tot de 'domme' dopen, bijv. op 33 pond had in augustus, terwijl jij hem in juni op 28 pond had, dus heb je al gauw te maken met visserslatijn, dus met twijfels... :???:
Anders wordt het, als je zelf een vis dubbelt en dus, zolang je jezelf niet voor de gek wilt houden, wel precies weet welke gewichtstoename er heeft plaatsgevonden.
Ik heb ooit eens foto's gezien van een fraaie spiegel die ergens diep in de 20 was, en die is na een experiment van twee vissers met extreem veel voeren binnen een paar weken 10 of 11 (!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) pond zwaarder geworden. ja, toen ik het hoorde geloofde ik het niet helemaal, maar toen ik de foto's zag stond ik versteld van de wanstaltige vormen die die vis had gekregen. Hij scheurde werkelijk bijna uit zijn vel.... Het water betrof hier overigens een afgesloten dunbezette zandput. Degene die mij de foto's liet zien is een zeer betrouwbare man, die niet liegt....
Nou heb ik zelf pas een vis twee keer in een week gevangen en die was 2 pond aangekomen van 23 naar 25! Aangezien er geen andere vissers op het water vissen, moet het van mijn voer geweest zijn, dat er idd wel rijkelijk in is gegaan......

Nou ben ik benieuwd, wie van jullie wel eens 'extreme' toenames van het gewicht van een vis heeft meegemaakt, met name binnen een korte tijd, en onder welke omstandigheden....
Ik neem aan dat het met veel factoren te maken heeft, zoals bezetting, dressuur, watertype, weer, enzovoort enzovoort.

Zelf vindt ik het een zeer boeiend onderwerp, aangezien ik aan het einde van de discussie wellicht beter in kan schatten wanneer een bepaalde vis of een bestand op zijn topgewicht kan/moet verkeren. :wink:
Nee grapje, dat is niet mijn hoofdreden, ik ben gewoon erg benieuwd naar ervaringen van andere karpervissers met zeer sterke gewichtstoename van karper binnen een korte tijd en onder welke omstandigheden....
Let me hear you!!!!
Met vriendelijke groet,
Robert.
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

16-10-2003 11:54

O ja en dat was ik bijna vergeten te zeggen;
net als in de een na laatste karperwereld is dit geen vrijbrief of advies om extreem veel te gaan voeren!!!
Zeker op drukbeviste wateren kan overmatig voeren (met name als iedereen het doet en/of als er veel (slecht bereidde) particles worden gevoerd) zeer begatieve gevolgen voor zowel de vis (die eraan kan overlijden!!!!!)als de vangst hebben!!!!!!!
Met vriendelijke groet,
Robert.
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

16-10-2003 13:06

Beste Robert,

In een polder water dat ik bevis zit een korte dikke schub. Het typische van deze vis is dat de vis in mei 11 kilo zal wegen en in augustus 8,5 kilo. Dat is 5 pond minder in 2 tot 3 maanden. Oozaak is duidelijk ze is een vrouwtje en zit vol met kuit. Een ander water wat ik bevis kan ik een duidelijke toename van gewicht zien in het gehele bestand. Dit komt voornamelijk door de gemiddelde warme temperatuur en een iets meer natuurlijke voedsel aanbod.(ook door de warmere temperaturen). Wat een bepaalde vis in ineens laten groeien kan ik je niet vertellen. Het enige wat ik weet is dat het verschil voorjaar, zomer en najaar voor bepaalde vissen erg extreem kan zijn.

En om nog even verder te gaan op de groei van een heel bestand op een water. Ik verwacht persoonlijk dat er meer vissen zwaarder gaan worden volgend jaar. Daar het afgelopen jaar de meest ideale temperaturen zijn bereikt voor de vis. Sterker nog door de hoge temperaturen bestaat er kans dat er natuurlijk broed de winter gaat overleven.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

16-10-2003 13:20

Ja rene,
daar zit wel wat in, toch denk ik dat je met een 'normale' winter toch weinig kans hebt dat natuurlijke voortplanting succesvol wordt. Ik denk dat dit niet tot nauwelijks mogelijk is in de nederlandse wateren, een uitzondering daar gelaten. Ook met roofvis en watervogels acht ik de kans klein....
Volgens mij hebben karpers doorgaans de leeftijd van minimaal 3 jaar nodig willen ze de winter levend doorkomen. Met 2-jarigen schijnt de kans op prooi voor aalscholvers veel te groot te zijn. Een water bij mij in de buurt is daaraan naar de knoppen gegaan...

Dat de vissen volgend jaar zwaarder zouden kunnen zijn door de lange warme zomer van dit
jaar zou goed kunnen, maar dan zou dat een trend kunnen zijn...
Ik merk overigens sowieso dat de laatste 2 jaar op veel wateren de gem. gewichten sterk omhoog zijn geschoten. Dit is volgens mij echter vooral te wijten aan het nog steeds toenemende aantal (serieuze) karpervissers.
Zou het uitbrengen van het boek van luc de baets er wellicht ook wat mee te maken hebben? En natuurlijk de steeds betere ready-mades/ freezerbaits.
Ik denk wel dat de ene vis de ander niet is, in de zin van dat lang niet elke vis zich constant volvreet tot aan verzadiging.
Waarschijnlijk een natuurlijk instinct dat bij het najaar hoort en voor de rest van het jaar veel meer afhangt van de specifieke vis?? En dan zijn er natuurlijk ook nog gewoon de 'domme'vissen.....
En rene, 5 pond afname vindt ik best veel, als je het procentueel bekijkt met een 11 kg vis. Dat is een afname van ongeveer 20%!
Moet je nagaan dat jij binnen een paar maanden van 75 kg. naar 60 kg gaat... Natuurlijk ligt dit bij vissen anders maar toch....
Met vriendelijke groet,
Robert.
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

16-10-2003 14:12

Robert,

Begin dit jaar is bekend geworden dat door het broeikas effect de gemiddelde temperaturen 3 graden hoger liggen dan voorgaande jaren. (terzijde dit zou voor de economie in ons land gunstig zijn). Door de hogere temperaturen denk ik.... dat de vissen groeien en niet door, of in mindere mate, door de goede bollies. Ik merk ook groei van vissen in het polderwater wat ik bevis en daar wordt niet tot nauwelijks gevist. Deze vissen groeien toch ergens anders van. De gewichts toename van deze vissen zijn dan weliswaar niet schokkend maar toch en een pond of soms 2 ponden op een jaar verschil(meegerekend de maand waar deze in is gevangen). Wat betreft de vis die 5 pond afneemt een vrouwelijke karper met kuit heeft al gauw een toename van 2 kilo dat is zeker niet ongebruikelijk. Een ander voorbeeld is een 40 er die ik ken deze behaald alleen de 20 kilo grens in mei begin juni. Zomers zit het gewicht tussen de 36 pond en de 38 pond.

En tja... hoe het met jong broed zit weet ik niet maar misschien is er iemand anders op board die ons daarme kan helpen?

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-10-2003 14:23

Robert,

In mijn omgeving (Noord Holland) miegelt het van de schubkarpers. Bij navraag is er door HSV's in die gebieden nauwelijks of nooit karper uitgezet. Hoe kan dat als de karper zich niet voorplant?

Mijn inziens is dit achterhaalde wetenschap. Onder bepaalde voorwaarden plant de karper zich wel degelijk voort in Nederland. Vooral het polderrijke gebied zoals in Noord Holland, waarvan de ondiepe polders in open verbinding staan met de diepere kanalen en vaarten, wordt volop gelegenheid geboden tot voortplanting. Zeker als die polders ook nog eens snoekarm zijn. Je hoeft overigens maar één keer in de zoveel jaar een succesvolle voortplanting te hebben om het bestand te doen groeien.

Wat betreft gewichten, er is geen enkele objectieve maatstaf die mij garandeert dat karpervissers nauwkeurig en herhaalbaar meten. Onmogelijk dus om het kaf van koren te scheiden. Dus wat kun je er van zeggen. Maar gewichtsschommelingen zijn bekend. Niet voor niets worden recordvissen graag gevangen in het voorjaar als ze nog vol kuit zitten. Dat scheelt zo een aantal kilo bij een grote karper. Net genoeg om hem over de streep te doen gaan. Direct na de inspanning van het afpaaien zal de karper dan behoorlijk gewicht verliezen. Dat een karper in een termijn van een maand of zo alleen door het eten van ons aas vele kilo’s in gewicht toeneemt lijkt mij overigens heel sterk.

Dat karpers met de tijd zwaarder worden kan vele redenen hebben, maar is altijd gerelateerd aan voedselaanbod. Maar denk hierbij ook aan de afname van het aantal visuitzettingen van de laatste 10 jaar, waardoor de aantallen karpers afnemen en er dus meer voedsel te verdelen is. De verbetering van de waterkwaliteit geeft ook een toename van de micro-organismen waar de karper profijt van zal hebben. De zachte winters van de afgelopen jaren zullen ook een effect hebben.

Er zijn overigens zat wateren hier waar de laatste jaren meer en meer gevist en gevoerd wordt, maar de top van het water toch niet over 40 pond lijkt te willen komen. Het gemiddelde gewicht ligt echter al sinds jaar en dag (al ruim voor dat boek van Luc) vrij hoog (boven 20 pond).

Als je hier dus echt iets zinnigs over wilt zeggen, moet je per water alle lokale factoren van dat water in rekening brengen. Dit vergt nog een redelijk gedegen studie plus een nauwkeurige vangstregistratie.

Er zijn dus meer factoren dan ons aas alleen, maar dat ons aas niet mee zal werken, dat hoor je mij niet zeggen.

Groeten, Kees
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

16-10-2003 14:42

Er zijn inderdaad zoals Kees zegt meerdere factoren die de groei van een afzonderlijke vissen en een gehele populatie bepalen.

Het is moeilijk om verhoudingen aan te geven die het belang van de afzonderlijke factoren aangeven, maar een poging:
- klimaatfactoren (bv. weer): 15%
- aas (dus ook aantal vissers): 30%
- dichtheid bezetting: 20%
- ras: 20%
- overige natuurlijke factoren : 15
De tijd van het jaar brengt alleen tijdelijke schommelingen in het gewicht en heb ik hierbij niet meegeteld. En natuurlijk hangen de factoren ook onderling samen (beschikbaarheid natuurlijk voedsel etc.) en kunnen ze per water verschillen. Bovenstaande is een ruwe schatting en uiteraard zijn hier wel opmerkingen over te maken...

De invloed van aas heb ik op een klein afgesloten watertje bij mij in de buurt wel gemerkt. Waar ik twee jaar geleden met moeite 3 20ers op dit water wist te vangen zijn er dit jaar alleen door mij al zo'n 18 20ers en 1 30er gevangen. Niet echt verwonderlijk als je ziet hoeveel mensen hier voeren. Echt, 3-4 mensen die op een avond komen voeren op dezelfde stekken en dan ook nog meteen 3-5 kilo.

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

16-10-2003 15:25

Bedankt voor de reacties tot nu toe!
Ja kees, het is idd per water zeer verschillend en je hebt helaas bijna geen maatstaven omdat een stilstaand en een stromend water om te beginnen al extreme verschillen hebben.
ik ben het in grote lijnen met je eens, ik zei niet dat ik de kans dat natuurlijke voortplanting onmogelijk acht. Ik weet ook polderwateren bij mij in de buurt waar natuurlijke voortplanting plaatsvindt. dat dit allemaal schubjes zijn is uiteraard weer een hele andere discussie. Maar als je jaar na jaar neemt, dan zijn er volgens mij maar weinig wateren die succesvol en op eigen houtje een ecologisch visstandevenwicht te weeg kunnen brengen. Met bijv. een zandput acht ik natuurlijke voortplanting vrijwel onmogelijk. Op een hollands diep ofzo kan ik me het beter voorstellen....
Het probleem is gewoon zoals bij alles in de karpervisserij;
je hebt te maken met zo veel verschillende factoren en de relatie onderling, dat er bijna nooit algemene conclusies kunnen worden getrokken, behalve dan idd dat vissen die tijdelijk snel zwaarder worden eerder door voedsel is en een langere trend meer een combi is van visstand, water, voedsel enzovoort. Dat de jaargetijden een cruciale rol spelen is zeker. Toch heb iki het idee dat veel mensen tegenwoordig het klimaat al 'de schuld'geven van de hewichtstoename, maar 40ers zijn vaak ouder dan 30 jaar en de eerste jaren zijn toch juist de belangrijkste jaren voor een vis om zich te ontwikkelen?! Volgens mij kan een vis alleen echt goed zijn top bereiken als hij vanaf jonge leeftijd stevig groeit en dus niet eerst langzaam groeit in zijn eerste levensjaren.

Jurgen, de verhoudingen die jij geeft vind een goed idee! Ik denk dat we hier wel eeuwig over kunnen blijven discussieren, maar ik geef ook gewoon mijn schatting aan de hand van de "jurgen methode':

klimaatfactoren (bv. weer): (onder huidige normale omstandigheden zonder extreme veranderingen) ik ga er hier niet van uit dat we een poolklimaat meenemen in de mogelijkheden.... 10%

- aas (dus ook aantal vissers en aanwezigheid natuurlijk voedsel): 30%

- dichtheid bezetting (gezonde visstand dus en type water....): 45% (!!!!)zeer belangrijk naar mijn mening, met veel natuurlijk voedsel onbetwist belangrijker dan aas van vissers....

- ras: 15% (aischgrunder of valkenswaard bijv.! of 25 % wildbloedhybride, maar hiervoor hebben we naar mijn mening nog iets te weinig kennis om te kunnen zeggen welk ras het onder dezelfde omstandigheden over 20 of 30 jaar nog steeds het beste doet, het is het geheel van ouderdom uiterlijk enzovoort.)

Ik denk dat je overige factoren weg moet laten en onder dichtheid bezetting moet verstaan en ook alles van type water en kwaliteit moet meenemen bij bezetting!!.

Dit bovenstaande dus als omstandigheden om een bestand met een hoog gemiddelde te creeeren.
Het is moeilijk aangezien ieder water weer zijn eigen goede en slechte eigenschappen heeft maar ja...
Om een voorbeeld te geven, in denemarken en ook zweden heb je wateren waar weinig vis zit, het is gezond en er zit niet veel vis, maar de vissen worden wel bijna allemaal boven de 30 pond...terwijl de zomers stukken kouder en korter zijn...Hier is het klimaat dus duidelijk ondergeschikt aan de bezetting en het aasaanbod...

Is het misschien een idee om een wat duidelijker schemaatje te maken maar wel met procenten te gaan werken zodat iedereen op dit board duidelijk is wat we met iedere factor precies bedoelen?????
Met vriendelijke groet,
Robert.
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

16-10-2003 15:30

En rene, dat van 3 graden door het broeikaseffect daar moet je voorzichtig mee zijn, want er zijn veel onderzoeken en de een zegt 1 graden in een eeuw, de ander zegt dat het kouder en natter wordt, weer de ander dat het alleen droger wordt, dus helaas is de wetenschap nog niet volledig in staat om momenteel precies aan te geven wat nou concreet in graden de verschikllen en veranderingen zijn. De zogenaamde kritische 12 graden zal er hooguit een of enkele dagen langer mee behouden blijven.,..
En ik wou ook even kwijt dat met ass natuurlijk ook van belang is dat veel mensen heden ten dage vissen met boilies volgens de evert aalten theorie en dat is geen rotzooi natuurlijk......
Met vriendelijke groet,
Robert.
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

16-10-2003 15:39

Het grootste verschil wat ikzelf meegemaakt heb is een spiegel die in augustus 15 pond woog en in april het jaar erop 24,5 pond.In 8 maanden tijd bijna 10 pond, toch best veel dacht ik zo.
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

16-10-2003 15:49

Eddy, heb je enig idee hoe deze zeer sterke gewichtstoename tot stand heeft kunnen komen? Is het water in kwestie groot, bezetting enzovoort...?
Tis wel altijd wat frisser daar rond Grunnin he? :wink:
Met vriendelijke groet,
Robert.
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

16-10-2003 15:58

Trouwens, in augustus zijn vissen vaak op hun laagste gewicht en in april of in ieder geval voor de paai vaak op hun top, als je dit meeneemt is het daadwerkelijke verschil in feite minder, misschien 5 pond. Dit is natuurlijk nog steeds vrij veel......
Met vriendelijke groet,
Robert.
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

16-10-2003 16:02

Robert,

dat frisse dat valt wel mee hier, daar raak je aan gewend in de loop der jaren.

Wat dat water betreft, is ongeveer 4 a 5 hectare groot, met een relatief klein bestand aan karper, zoals we dat op dit moment hebben kunnen bekijken. Ik denk dat de gewichtstoename ook grootendeels temaken heeft met het grote natuurlijk voedsel aanbod, en het introduceren van de boilie, waar we een tijd ook rijkelijk mee gevoerd hebben.

Dan nog vind ik het een enorme gewichtstoename, maar goed in de loop van de tijd zullen we moeten zien hoe het hier gaat lopen en als we andere vissen gaan dubbelen, hoe het met de gewichtstoename staat.

Ik weet in ieder geval zeker dat wij de enige drie zijn die er daar vissen.

Time wil tell.
Wil je hiervan op de hoogte blijven:
http://groups.msn.com/FCCarpTeamNoord

Hier zullen updates volgen van als er weer gevist is daar.

Groeten
Ed
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

16-10-2003 16:14

Ik heb wel enkele fraaie spiegels gezien op de site, waarvan ik me van enkele idd wel kan bedenken dat ze in korte tijd sterk in gewicht oegenomen zijn.....
Heeft iemand enig idee of een mening wat tussen boilies (zowel ready's la sfreezers/home mades) en particles (en dan met name tijgernoten) de verhouding is mbt invloed op het gewicht(toename) van de karper?? Kortom, heeft de gemiddelde boilie meer invloed op lange termijn gewichtstoename van de karper dan tijgernoten bij gelijke consumptie?
Volgens mij zijn boilies een typisch lange termijn groeifactor en tijgernoten (o.a. door massiviteit en mate van verteerbaarheid) vooral op korte termijn van sterke invloed op het gewicht...
Misschien dat iemand interessante info heeft over vissen die vrijwel zeker ook door tijgers sterk in gewicht toe zijn genomen? Ik hoor het graag!
Met vriendelijke groet,
Robert.
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

16-10-2003 16:17

Robert,

Nee het is niet m´n bedoeling om jouw idee daarover in twijfel te trekken. Of volledig ten opzichten daarvan te staan. Ik heb ook groei gezien samen met groei van vissers op een water. En dat deze goei voornamelijk plaats vond de laatste paar jaren waarin de bolie natuurlijk qua voedingstoffen beter is geworden. Ik geef dan wel tegelijker tijd aan dat het ook andere oorzaken kan hebben.
Neem bijv. het gebruik van pelletjes en partikels. Als dit aas veel gebruikt wordt op een water en er bestaat toch een groei in het bestand. Dan kan je er vanuit gaan dat dit niet komt door de pellets of partikels daar dit aas nauwelijks voedingstoffen bevatten. Vergelijk het met het eten van een bruine boterham en en een witte boterham.

Wat betreft het broeikas effect. Het was een pers bericht begin dit jaar. Vandaar dat ik het nog wist. Omdat ik me daar niet heel erg mee bezig hou zou het zo maar kunnen zijn dat ik eventuele wijzigingen hierop gemist heb. De laatste drie jaar hebben we denk ik toch wel gemerkt dat ons zee klimaat meer en meer verandert naar een land klimaat. Wat naar mijn idee beter is voor het karper bestand in Nederland. Bijvoorbeeld de oosten wind van de afgelopen week, een gebruikelijke wind voor ons land zal zijn een zuid wester, Zeker in de herfst. Kan jij je nog herrineren wanneer we voor het laast een zuid wester hebben gehad?

Nogmaals hoor ik ben het zeker niet met je oneens. Ik denk echter dat de invloed van aas met 30% wordt overschat. En dat de temperatuur toch meer invloed zal hebben dan dat wij vermoeden. misschien in procenten wel 20%

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

16-10-2003 16:32

Rene,
volgens mij is het gevaar bij deze discussie, dat het allemaal in verband met elkaar staat.
Dat van dat broeikaseffect kan volgens mij nog nooit een zo sterke invloed hebben op de vissen dat ze meer groeien. De zee warm op omdat de ijskappen smelten. Ik denk dat je bij het broeikaseffect meer moet denken aan idd meer extremen en verschillen dus hardere wind, extreme regenval afgewisseld met extreme droogte (zoals afgelopen zomer..)dus meer richting landklimaat dan zeeklimaat, maar de vissen die nu 30/40 jaar zijn hebben in hun leven geen extreme veranderingen meegemaakt behalve dan dat de kans op een echt strenge winter als 1996 steeds kleiner wordt.
Ik ken vrij veel wateren (bijna alle drukbeviste) waar vissen die voorheen altijd op z'n max rond bijv. de 28 zaten opeens de laatste jaren allemaal naar boven de dertig zijn geschoten. Dit was een trend die gelijk opging met het toegenomen aantal vissers en voer. Ik heb het nu over vissen die eigenlijk soms al te oud werden beschouwd om nog goed te groeien, maar die toch na bijv. na 30 jaar op 34 pond te zijn opeens in een jaar naar 38 of 39 zijn geschoten. Zeker oude vissen kunnen echt niet zoveel groeien als het water een week langer boven de 12 graden is bijvoorbeeld, dat heeft mijnes insziens meer te maken met de toegenomen voerders en ook voerhoeveelheden.
Wat ik ook merk is dat sommige vissen enkele jaren niet gevangen worden en dan plots opeens 4 keer in een jaar. Dan lijkt het mij dat ze op natuurlijk voedsel zijn teruggevallen....
Met vriendelijke groet,
Robert.
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

16-10-2003 16:44

En met aas bedoel ik het complete voedselaanbod dus ook natuurlijk voedsel!
Voorbeeldje:
Laten we een 'natuurlijk voedselARM water en een natuurlijk voedselRIJK water nemen.
De wateren hebben verder dezelfde grootte, bezetting, type vissen, EN VERDER GEEN HENGELDRUK!!!!e.d.
Het lijkt het me vrij logisch dat in het voedselrijkere water zwaardere vissen zitten, en dan komt dit toch door het aas en niet door een klimaatverschil....
Zo denk ik er in ieder geval over.

Ik denk dat als de gemiddelde top van een willekeurig water nu 29 pond is en over 10 jaar 35, dat dit niet komt door het in die 10 jaar miniscuul veranderde klimaat komt, maar gewoon door natuurlijke groei i.c.m. de toegenomen aantal vissers en voer...
Met vriendelijke groet,
Robert.
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

16-10-2003 16:49

Als je het vanuit een andere context bekijkt, dus bijvoorbeeld dezelfde wateren met de een een Nederlands klimaat en de ander een veel kouder klimaat, dan is natuurlijk dat water met ons klimaat beter, net als dat een water dat voor de rest hetzelfde is maar een klimaat als italie heeft ook weer zwaardere vissen voortbrengt. Bij een warmer klimaat heb je echter sneller ziekten, massalere aanwas van alle vissoorten waaronder dus ook brasem en karper dus veel meer voedselconcurrentie....En lagere waterstanden dus het is maar hoe je het bekijkt.
Ik denk dat als ons klimaat vanaf nu in zijn totaliteit over 50 jaar 1 graden is gestegen, dat het veel is.... Dat neemt niet weg dat dit voor de wereld desastreuze gevolgen kan hebben natuurlijk.
Als je het zo bekijkt lijkt mij, ervan uitgaande dat ons klimaat zo blijft, de invloed niet echt heel groot... maar ja
Met vriendelijke groet,
Robert.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

17-10-2003 10:01

ik ken een overbezette voedselarme zandput waar 1 karper van 20 pond naar 25 pond is gegroeid binnen een jaar! dit valt volgens mij meer af te leiden uit de aanleg van een vis die sneller zwaar wordt. net als bij mensen de een wordt nou eenmaal sneller dik als de ander. vrijwel alle andere vissen groeien veel minder hard en blijven veel kleiner. de factor voedsel is in deze put denk ik de tweede factor, meer (kwaliteit)boilies in het water.

de klimaatsveranderingen geloof ik persoonlijk geen barst van, het is maar 1 a 2 graden gemm. warmer, dit doet een vis echt niet massaal groeien.

als het water zomers echt warm is bevat het bijna geen zuurstof en natuurlijk voedsel, dit kan nooit ten gunste zijn van de karper.

voor de voortplanting van karpers hebben ze vrij lang een constante warme watertemperatuur nodig wil het broed groot worden. dan is het nog zo dat de karpers hun eigen broed opvreten, dat is ook niet zuinig!

wat aalscholvers betreft is heeft een begroeid water meer kansen van slagen dan een onbegroeid water. als er geen dekking is wordt er gruwelijk veel gepredeerd door aalscholvers ook karpers. het enige om een gezonde visstand in ondiep water met aalscholvers te houden dat is voldoende dekking voor de vissen, verder kun je er niks aan doen.
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

17-10-2003 10:17

Frank,
ik denk wel dat in zekere zin de ene vis meer aanleg heeft om zwaar te worden dan de ander net als bij mensen. MAAR op een gehele populatie van een water gezien, denk ik dat de kans op een grotere groeiafwijking t.o.v. de andere vissen in mindere mate aanwezig is dan bij mensen, aangezien de genen en ander erfelijk matriaal in grote lijnen hetzelfde zijn bij (door de OVB) gekweekte vis en bij mensen veel sterker afwijken onderling.
Ik weet eigenlijk niet in hoeverre de ovb rekening houdt met de achtergrond van een aantal vissen dat tegelijkertijd op een water wordt gezet....? Oftewel, zet de ovb binnen een uitzetting karpers van verschillende achtergronden (genen?) uit of zijn het gewoon allemaal vissen die van dezelfde ouders komen.... Ik geloof het laatste, dus dat neutraliseert de kans dat de ene vis veel meer groeicapaciteiten kan hebben dan de anderen enigszins denk ik....
Weet iemand hier meer over?

Ja zoals ik al zei geloof ik niet echt in de invloed van de klimaatsveranderingen, wel uiteraard of je met een huidig klimaat of een warmer of kouder klimaat te maken zou hebben.....maar dat is logisch....

Met die begroeiing waar jij het over hebt
(dus de dekking van waterplanten neem ik aan..?) ben ik het deels eens. Eer dat de karper namelijk een gewenst formaat heeft bereikt om veilig te zijn voor roofvissen, watervogels en kuitvraat zal onder natuurlijke omstandigheden wel minimaal 2 tot 3 jaar duren denk ik. En in die perioden heb je in het najaar en vooral in de winter geen waterplanten meer, dus dan vallen ze alsnog massaal ten prooi denk ik persoonlijk....maar ja wie ben ik? :???:
Met vriendelijke groet,
Robert.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

18-10-2003 23:01

de ovb gaat geen vissen uitzetten van eenzelfde genetische achtergrond aangezien deze vissen een populatie moeten vormen in veelal afgesloten wateren, waar dus geen verdere genetische uitwisseling plaats vindt, dit zou er dan op neer komen dat je inteelt zou krijgen. met kweken lijkt het me logisch dat ze daar rekening mee houden. dit zou ecologisch niet verantwoord zijn en denk dat ze dat ook niet mogen.

met die prooien in de winter heb je wel gelijk, in de winter heb je minder dekking in het water. plus het feit dat de vissen minder snel zijn zou het makkelijker worden voor aalscholvers. dan moet het maar goed vriezen dat het water dicht vriest!
jan van kranenburg

19-10-2003 02:07

Krijgen we dan ook allochtone vissen?
Lijkt me een prima afspiegeling van onze maatschappij.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

19-10-2003 22:01

mow ben niet zo'n fan van allochtonen in het water! wordt het water zo donker van!!
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

20-10-2003 08:42

Ach het is net hoe je dr tegen aan kijkt.
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

20-10-2003 10:59

Ja en als de allochtonen geen verblijfsvergunning krijgen, dan worden ze weer linea recta naar het water van herkomst teruggestuurd. Of naar een ander water. Dit gaat via uitzettingscentra, de omstreden zogeheten vuilniszakken en teilen.