pasjes nachtvissen


Gebruikersavatar
Ton van Laar
Berichten: 73
Lid geworden op: 05-02-2003 01:00
Locatie: kerkrade

12-10-2003 11:52

Hoi collega's,
Ik heb in een visblad gelezen dat ze ,ik dacht in de regio leeuwarden de verenigingen daar speciale pasjes uitgeven alleen voor nachtvissen.
Ik vind dit een heel goed idee , zeker als ze deze uitgeven alleen in b.v de maand januari en geldig een heel jaar.
Bij overtreding een huizen hoge boete en intrekking van dit pasje,zo zijn we wel van een probleem verlost in de zomer maanden met het volk dat na een zuippartij of dergelijks bedenken om te gaan nachtvissen en er een puinhoop van maken.
een andere zaak is dan wel dat de politie en controleurs mee werken.

groetjes Ton
Kazim Arslan
Berichten: 468
Lid geworden op: 01-11-2002 01:00
Contacteer:

12-10-2003 11:55

ja das een heel god idee dat moeten ze zeker uitvoeren dan heb je ook geen last van die dronken gasten ik ben helemaal eens met jouw ton groeten kazim
Vrienden heb je niet voor even maar Voor je hele leven.....
Gebruikersavatar
Jeffrey Pen
Berichten: 260
Lid geworden op: 14-09-2003 02:00
Locatie: Almere

12-10-2003 12:31

Dat is zekers een goed idee !! Dan blijven tenminste alleen de serieuze karpervissers over. De rest zal niet zo snel een pasje kopen voor die ene x dat ze de waterkant komen bevuilen. Hoop dat er snel meerdere verenigingen mee gaan starten!

Groeten Jeffrey
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

12-10-2003 12:48

daar schiet je niets ee op.
Dus als je zo'n pasje koopt mag ja nachtvissen?? Dat wil dus zeggen dat de 'niet' serieuze karpervissers niet zo'n pasje kopen, en dus zonder pasje gaan vissen.

Omdat je politie denkt (en ik neem aan ook de controleurs) dat er dus minder word gevist snachts, zullen ze mindersnel komen controleren, en zal het dus niet helpen!!

Als jet zou helpen, zou het een perfecte oplossing zijn. maar ik denk dat het niet zo werkt.

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
Jeffrey Pen
Berichten: 260
Lid geworden op: 14-09-2003 02:00
Locatie: Almere

12-10-2003 13:10

Luuk,

Ik vind het zeker een oplossing, maar zoals Ton ook al aangaf, het helpt uiteraard ook alleen maar als de politie/controleurs daar ook in meewerken. Of dat idd ook zal gebeuren heb ik ook mn twijfels ja, maar die twijfels moeten geen reden zijn om het ook maar niet eens te proberen.

Niet gevist, is altijd geblankt :grin:

Groeten Jeffrey
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

12-10-2003 20:33

luuk wat jij zegt klopt niet...ik heb zelf meegeholpen met het bedenken en uitvoeren van het idee. er is op dit moment en strengere conrole als voorheen en wanneer iemend in overtreding is kan het pasje afgepakt worden (een nieuwe is wel aan te schaffen) maar hij kan die nacht niet meer doorvissen, tevens krijgt hij ook nog en prent voor de overtreding die hij heeft begaan.Op dit moment is gebeleken dat het en enorm suc6 is en zowel de gemaante als politie is er tevreden mee omdat wildkampeerders nu te onderscheiden zijn van vissers(in de pas is een maximum maat voor de tent aangegeven plus dat he vispapieren moeten hebben waardoor een camping goedkoper word) De pasjes moeten aan de tent vastgemaakt worden en bevatten een nummer dat correspondert met de naam van de eigenaar.
Overgens is de pas het hele jaar verkrijgbaar om vissers buiten de provincie ook de gelgenheid te geven om hier te komen vissen.
Overgens verbaasd hetme dat er nu pas topics over worden opgestart (nadat het in het visblad heeft gestaan) terwijl ik het al en aantal malen heb aangegeven dat wij dit systeem hebben

mvg martijn

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Martijn Nederpel op 2003-10-12 20:36 ]</font>
Gebruikersavatar
Ton van Laar
Berichten: 73
Lid geworden op: 05-02-2003 01:00
Locatie: kerkrade

12-10-2003 21:05

Hoi Martijn,

Ik kan je zeggen dat het een perfect idee is,hopelijk blijven zo de oostblokkers hier weg.

Ton
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

12-10-2003 23:20

martijn,

Dus er is evenveel/meer gecontroleerd in jullie omgeving dan voorheen. Dan zou het natuurlijk een perfecte oplossing zijn ja!

Ik denk dat het hier niets uithaald omdat ik van het voorlaar voor de 1e en enige keer ben gecontroleerd in 3 jaar!!!!

Maar wie weet.....

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

13-10-2003 08:45

Ik kan mijzelf niet echt vinden in het idee, maar wellicht ligt dat aan mijn simpele instelling. Om te mogen vissen dient men in het bezit te zijn van een vergunning. Wat is dan het nut van een tweede vergunning? Wat ik begrepen heb, kan de tweede vergunning bij een geconstateerde overtreding worden ingenomen. Doe dat lekker met de eerste vergunning, dan is de overtreder helemaal niet meer gerechtigd om te vissen. Het vervelende hierbij is wel dat zowel de eerste als de tweede vergunning bij inname gewoon weer aangevraagd kunnen worden. De vraag die ik hierbij heb is of de visvereniging hierin moet toestemmen. Kan de uitgifte van een eerste en/ of tweede visvergunning aan iemand worden geweigerd?

Het argument van de gemeente en de politie dat wildkampeerders nu makkelijker zijn te onderscheiden van nachtvissers, vind ik ook een no-no-argument. Een wildkampeerder zal ook echt een complete visuitrusting bij zich hebben. Of is het verschil tussen wildkamperen en nachtvissen enkel terug te vinden in de aangehaalde maat van de tent? Als dat zo is, dan kan dit m.i. ook vrij eenvoudig in de eerste vergunning worden vastgelegd. Bovendien, wat te doen bij personen die in een geoorloofde tent met een tweede vergunning de nacht door brengen, maar voor het overige geen vismateriaal bij zich hebben en dus niet aan het vissen zijn?

Ik denk dat het succesverhaal vrij simpel te verklaren is door het feit dat de controlegraad is toegenomen. Echter, de toegenomen controle staat los van de vergunning. Immers, het controleren van de tweede vergunning verschilt niet van de controle van de eerste vergunning. Men dient gewoon een vergunning te hebben en zich naast de hierin vastgelegde regels ook aan de normale regels te houden.

Ik ben trouwens ook benieuwd waar de "inkomsten" van de tweede vergunning naar toe stromen. Naar de gemeente?

Kortom, de regelgeving en de bijbehorende (controle)methodiek van de tweede vergunning vastleggen in de eerste vergunning.

Wat ik zeker wel positief vind is dat er mensen zoals Martijn zijn die actie hebben ondernomen. Hierdoor wordt er zeker wel een positief signaal afgegeven. Hulde.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

13-10-2003 10:22

ron wat jij zegt klopt van geen kant!
tenb eerste is het niet mogelijk om te voorkoemn dat er opnieuwe een vergunning word aangeschaft daar deze op verschillende punten (winkels etc) kan worden gekocht en het ondoenlijk is een zwarte lijst bij te houden.Tevens staat op een overtreding een geldboete en NIET de inname van de visdocumenten de politie is hiervoor ook niet gemachtigd
De pas is in het leven geroepen omdat sportvissers werden bekeurd omdat die werden aangezien akls een wildkampeerder. In overleg met de gemeente is besloten om het passysteem in te voeren (wij hadden ingezet op toestaan van het nachtvissen met een gewone visvergunning) de reden hiervoor was dat de gemeente het duidlijker vond voor de diestdoende ambteneren want een wildcampeerder moet nu en een akte hebben een vergunning kopen en een nachtvispas, tevens is de pas alleen geschikt wanneer er gevist word en de maximum maat van de tent voorkomt dat er bungalow tenten verschijnen
Tuurlijk zal er wel eens iemand met hengel en tent wilkamperen maar das dan een erg dure oplossing met een camping in de buurt!
De opbrengsten van de tweede vergunning (5 euro per stuk) gaan allemaal naar de vereniging en gaan niet naar de gemeente!

mvg martijn
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

13-10-2003 13:01

Martijn,

O, wat ik zeg klopt van geen kant. Dan toch maar eens jouw posting opnieuw lezen. Ik kan jou aanraden dat ook te doen.

Ik citeer uit jouw reactie:

"Tevens staat op een overtreding een geldboete en NIET de inname van de visdocumenten de politie is hiervoor ook niet gemachtigd"

Reactie mijnerzijds:
In jouw posting zie ik toch echt staan dat bij overtreding de nachtpas wordt ingenomen en men een nieuwe kan aanschaffen. Bovendien stel ik nergens in mijn posting dat het mogelijk is te voorkomen dat men een nieuwe vergunning aanschaft. Sterker nog, ik stel expliciet deze vraag omdat ik het zelf dus niet weet. Dit kun je mij dan ook niet in de schoenen schuiven. Het argument dat er verschillende winkels, i.e. vergunningverkooppunten, zijn is in deze niet steekhoudend. Ergens dient er toch een ledenadministratie te zijn. Wel is het hierbij zo dat de vergunning dan al is uitgegeven. Maar je krijgt wel inzicht in eventuele probleemfiguren. Een idee is natuurlijk om de aanvrager een tijdelijke vergunning te geven en de daadwerkelijke vergunning per post op te sturen. Heeft de vereniging de tijd om te screenen en op basis hiervan iemand geen vergunning te verlenen (of dit geoorloofd is, is mij niet bekend, dus val mij hier ook niet op aan).

De reden waarom dat er bij jullie gekozen is voor een tweede, zogenaamde nachtvergunning, ligt bij de gemeente. In jouw reactie lees ik dat deze dit duidelijker vindt voor de dienstdoende ambtenaar. Ook lees ik dat jullie eerste insteek "uitbreiding" van de gewone vergunning betrof. Kijk, dit vind ik pas duidelijke info. Komt toch ook wel aardig overeen met mijn idee. Ga dus niet zeggen dat wat ik zeg van geen kant klopt.

Ook plaats ik m.i. terecht een kanttekening bij het in bezit hebben van een nachtvergunning en het wildkamperen, d.w.z. niet nachtvissen. Ook hier meld je in jouw reactie dat men wel moet vissen. Dus daar hebben jullie ook aan gedacht. Ik ook, dus wederom, ga niet zeggen dat wat ik zeg van geen kant klopt, want dan ontkracht jij hiermee impliciet jezelf en de nachtvergunning.

Bij nader inzien, hopelijk ook aan jouw zijde, bevat mijn eerste posting in deze thread dus aardig wat kenmerken van het proces dat jullie hebben doorlopen. Zitten wij op dezelfde lijn :smile:

Wat zijn de plannen voor volgende jaar? Worden de regels omtrent de nachtvergunning vastgelegd in de normale vergunning, wordt de prijs van de normale vergunning met € 5 verhoogd en krijgt een ieder automatisch een nachtpas. Ideetje: per vergunning wordt een (1) nachtpas verstrekt. Als je in overtreding bent, dan raak je je nachtpas kwijt, maar behoudt je je normale pas. Hoewel, die laatste zouden ze dan van mij ook wel in mogen nemen (maar of dit kan is een tweede). Wil je dan nog (nacht)vissen, moet je opnieuw een (nacht)vergunning aanvragen (als je door een eventuele screening heenkomt).


Martijn, ik begrijp goed dat het jouw "kindje" is en dat het door derden plaatsen van kanttekeningen hierbij zeker niet prettig is. Bezie mijn postings ook echt als kanttekeningen en openstaande vragen. Het betreft geen kritiek!

Nogmaals, dank voor het uitsteken van je nek inzake nachtvissen in het noorden.

Groet,
Ron
Gebruikersavatar
Pascal Rijzinga
Berichten: 661
Lid geworden op: 07-03-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

13-10-2003 13:24

Ik denk dat ze in Leeuwarden juist een start hebben gemaakt, wat misschien wel eens navolging kan krijgen in andere provincies..!!

Pascal
"everyone has the right to be stupid, but some people abuse the privilege" (Joseph Stalin)
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

13-10-2003 13:40

het is niet zozeer mijn kindja alwel dat de meeste twijfels die ik lees in jouw posting ongegrond zijn das wat ik bedoelde maar goed...leden van de hsv leeuwarden kunnen aan het eind van het jaar aangeve of ze en pas willen ja of nee, de prijs word naar mijn weten niet verhoogd en het pasjes systeem blijft gehandhaafd. Tevens kunne personen die zich misdragen een broef thuis verwachten over hun gedrag aan de waterkant

mvg martijn
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

13-10-2003 13:46

Pascal,

Zoals je wellicht begrepen hebt ben ik wel een voorstander van het idee, maar geen voorstander van een tweede vergunning. "Gewoon" de regels van de tweede vergunning vastleggen in de normale vergunning.

In een eerdere reactie heb ik gemeld dat ik denk dat het succes wordt verklaard door een toename van de controlegraad. Bij nader inzien denk ik dat de communicatie die heeft plaatsgevonden tussen de diverse betrokkenen van evengroot, zo niet groter belang is. Bij alle betrokken is nu immers duidelijk wat nachtvissen is en aan welke regels men dan gebonden is. Dit komt vervolgens weer tot uiting in de controle(graad). Het vergemakkelijkt de controle door de dienstdoende ambtenaar, deze is nu immers ook op de hoogte van de regels. Ongeacht of er een nachtpas aan de tent hangt of niet.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

13-10-2003 13:56

ron het suc6 word niet verklaard door toename van de controle maar door afname van bekeuringen voor wilkamperen en de grotere sociale controle doordat iedereen zich bewust is dat we in onze handjes mogen knijpen dat het zo geregeld is!
Daarnaast is het voordeel an het pasje dat bijv een politie agent niet snaschts een visser uit zijn tent hoeft te trekken voor zijn papieren als hij dat wil kan ie zo zien dat het in orde is

mvg martijn
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

13-10-2003 15:48

Martijn,

Om nu te zeggen dat het succes niet verklaard wordt door toename van de controle is het andere uiterste. In een van jouw eerdere postings meld jij zelf dat er nu een strengere controle plaatsvindt. Ok, strengere controle betekent niet per definitie meer controle. Echter, in de voorgaande posting meld je dat er een grotere sociale controle is. Geen controle door meneer agent, maar zeker wel controle. Ach, het doet er ook niet zoveel toe. Voeg de ingredienten bij elkaar en je hebt een succesformule :wink:

Volgens jou ligt de verklaring van het succes niet in de toename van de controle, maar o.a. in een afname van het aantal bekeuringen voor wildkamperen. Dit is interessant. Ik sluit hierbij overigens een negatieve correlatie niet uit. Is er meer inzicht in de afname van het aantal bekeuringen voor wildkamperen? Zijn het juist de bekeuringen voor nachtvissers die nu ontbreken op de begroting van Leeuwarden?

Leuk om te lezen trouwens dat volgende jaar er inderdaad een soort van samenvoegactie m.b.t. de twee vergunningen plaatsvindt. Nu ben ik om. :smile:

Ik neem aan dat er divers overleg heeft plaatsgevonden tussen de diverse belanghebbenden. Zijn hier notulen van gemaakt en zijn deze openbaar? Zo ja, dan ben ik zeker wel geinteresseerd. Kunnen we denk ik allemaal nog wel wat van leren.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ron van Setten op 2003-10-13 16:07 ]</font>
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

14-10-2003 07:52

Ron,

De situatie in Leeuwarden is slechts één voorbeeld van hoe het kan. Inmiddels spelen er binnen de KSN meerdere van dit soort situaties. Als we elkaar in Leerdam treffen kunnen we er wel even over kletsen.

Groeten,

Mark
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

17-10-2003 20:25

Toevallig zal ik ook in leerdam aanwezig zijn(das toch de landelijke meeting?) aangezien ook ik lid ga worden van de ksn
Op dit moment zit ik ook niet meer in de karpercommissie wat ik wel weet dat de gemeente heus niet de beukingen voor het nachtvissen nodig heft om de kas te spekken daarvoor worden er te weinig uitgeschreven hier...wat ik wel weet is dat je nu als karpervissers relexd(en daar draait het tneslotte om!!) een nacht kan vissen zonder je af te hoeven vragen of een boze agent en ticket komt schrijven, want dat was het geval: de willkekeur, 10 agenten vroegen alleen om de paieren en lietne je zitten en eentje bekeurde wel!

mvg martijn
Willem Barnas

17-10-2003 20:49

Ha die Martijn,

Lullen we in Leerdam even bij maat!

WB :wink:
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

18-10-2003 11:19

jah gezellig!
maarre nu heb ik gehoord dat wanneer ik lid wil worden van de ksn dat ik eerst een vaar examen met een afstanbestuurbare voerboot moet afleggen?!?!? :wink:
Willem Barnas

19-10-2003 16:52

Ja Martijn,

Dat heb je goed begrepen en neem voor de zekerheid je CV en diploma's mee anders begint Frans te zeuren, 't is een studiegroep snap je. Voor wat betreft die voerboten is het ook wel handig dat je enig inzicht hebt in de werking van elektronische circuits, schroefmechanismes, afstandbedieningen, batterijtypen, polyester-reparaties, atmosferische condities, radiogolven, antennes, bakboord-stuurboord, vooruit-achteruit en allerlei maritieme details evenals koersbepaling. Die ondingen haperen nog weleens als ik van Eck mag geloven...

...Nee, dan toch liever drie-en-een-halve meter stug carbon en een beetje werpkunde...

See you on the 22nd,

WB :razz:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem Barnas op 2003-10-19 16:54 ]</font>
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

19-10-2003 18:53

Martijn er is een eis, een handstandje maken en dan een stuklood 80 m wegslingeren.
Examen 22 november op de parkeerplaats van ‘Het Dak’ te Leerdam.
Er zijn een 500 examinatoren aanwezig.
Als je slaagt krijg je van 500 man een pilsje.

Succes, Peter
Willem Barnas

19-10-2003 20:03

Enneh,

Doe mij er dan ook maar een...

WB :wink:
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

19-10-2003 23:15

euh peter...moet ik die 500 pils eerst opdrinken voor ik de handstand doe en het stuk lood wegslinger? of mag dat ook daarna??? :wink:
(laten we mar ophoudne staks moet ik het nog echt doen ook!! hahaha)

mvg martijn

ps is er niet een soort herexamen dat ik met een opblaasboot en visvinder een marker op en taluudje moet droppen op 600m afstand??
lars kern
Berichten: 697
Lid geworden op: 11-05-2003 02:00
Locatie: capelle a/d ijssel

19-10-2003 23:44

begin alvast met roeien.