Katapult versus politie


Gebruikersavatar
Rene Boeting
Berichten: 336
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Goes

11-10-2003 12:05

Môge mensen, heeft er iemand ervaringen met de katapult versus politie.
Ik ben laatst van mijn werk gehaald omdat er in mijn auto een verboden handwapen zou liggen. Het bleek dus om mijn katapult te gaan die naast een paar emmertjes boilies lag. Ik ga regelmatig een beetje voeren en dus ligt er vaak voer en een pult in de auto.
Ben uiteraard op de hoogt van het feit dat deze verboden zijn, maar sta er nooit bij stil. Geen idee dat ze zo´n stukje gereedschap zo serieus nemen; de aangeboden schikking is maar liefst 227,- of voorkomen. Het blijkt bovendien geen overtreding maar een misdrijf.
Ik laat het voorkomen teneinde duidelijk te maken dat ik alleen eerzame bedoelingen had maar zal wel veroordeeld worden.
Ik vraag me af wat jullie ervaringen zijn, of ben ik de enige die lomp genoeg is om gepakt te worden?
Overigens heb ik de werppijp allang in de kast gemikt, niks voor mij.

Mazzel, René.
Size doesn't always matter
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-10-2003 12:22

Rene,

Voor laten komen en beargumenteren dat het om een voerkatapult gaat die zuiver en alleen gebruikt wordt voor het voeren van vis. Een volstrekt onschuldige bezigheid. De katapult is ontworpen en wordt verkocht voor dat doel en verder niks. Is ook niet geoptimaliseerd om projectielen af te schieten die letsel kunnen veroorzaken, zoals de jachtkatapult. Of je het daarmee redt is de vraag. Het is nou eenmaal uitdrukkelijk verboden.

http://www.visserslatijn.nl/wetgeving/i ... l_katapult

Ik meen ergens gelezen te hebben dat er nog een paar andere zaken lopen.

Succes, Kees
Hofman Martijn
Berichten: 50
Lid geworden op: 05-02-2003 01:00

11-10-2003 13:42

Kijk eens in de laatste Karperwereld daar staat er ook een artikel over geschreven.

M.v.g. Martijn
Gebruikersavatar
Jeffrey Pen
Berichten: 260
Lid geworden op: 14-09-2003 02:00
Locatie: Almere

11-10-2003 14:31

Ik vind het echt ronduit belachelijk dat ze hier over zo'n ophef maken!! Laat ze zich liever bezig houden met belangrijke zaken!!

Succes met je zaak Rene, en laten we hopen dat je hen kan overtuigen van de goede bedoelingen.

Groeten Jeffrey
lars kern
Berichten: 697
Lid geworden op: 11-05-2003 02:00
Locatie: capelle a/d ijssel

11-10-2003 15:01

neem wat foto mee en kom binnen in camuflagie pak.


heb ook een katepult die dingen worden gekockt dan mag je ze toch voor gebruiken ik voer er alleen maar mee en dit is toch niet verboden?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-10-2003 16:00

Lars,

Dat camouflage pak lijkt me niet echt een goed idee. De verkoop van een katapult is ook niet toegestaan in Nederland. Dat het toch gebeurt is een kwestie van prioriteiten bij de controlerende instanties. Was ook niet slim van Rene om hem open en bloot in de auto te laten liggen. Dat maakt de zaak niet makkelijker en zijn betoog zwakker. Niettemin is het gebruik tijdens het vissen zo onschuldig dat de wetgeving wel erg streng is. Het alternatief, de werppijp is evenzogoed als wapen om een projectiel af te schieten te gebruiken. Maar met stenen gooien kom je ook een eind als het daarom gaat. Niks aan de hand dus, zo lang je zo dat ding slechts aan de waterkant tijdens het vissen gebruikt om te voeren. Neemt niet weg dat momenteel het bezit van een katapult verboden is. Wat je er ook mee doet.

Groeten, Kees
Tobias Boot
Berichten: 248
Lid geworden op: 31-07-2003 02:00

11-10-2003 16:44

ik gebruik gewoon een werppijp.. kom je ook ver mee en is gewoon ff oefenen.. maar waarvoor zou een werppijp wel mogen? kan je ook misbruik van maken, mischien niet zoveel als de katapult..
Gast

11-10-2003 17:16

Hallo,

Ik heb een discussie geopent op het prikbord van de Advocaat.pagina om hier meer over te weten te komen! http://www.prikpagina.nl/read.php?f=844&i=50852&t=50852

Met vriendelijke groet,

Dennis
Remco Caris
Berichten: 206
Lid geworden op: 24-08-2003 02:00
Locatie: spaubeek
Contacteer:

11-10-2003 17:48

Oke wij vissers weten dat we hem gebruiken om te voeren maar zon ding kan levens gevaarlijk zijn, schiet maar eens iemand met 80 gram lood de kop in, dan heb geen bultje maar een gaatje
Gast

11-10-2003 18:07

En je bent dood.. maarja! Er zijn natuurlijk regels, maar ze kunnen ook overdrijven! Wat te denken van alle die kinderen met 'proppeschieters', zakmessen etc.!!
Gebruikersavatar
Jeffrey Pen
Berichten: 260
Lid geworden op: 14-09-2003 02:00
Locatie: Almere

11-10-2003 18:26

Op 2003-10-11 17:48, schreef Remco Caris:
Oke wij vissers weten dat we hem gebruiken om te voeren maar zon ding kan levens gevaarlijk zijn, schiet maar eens iemand met 80 gram lood de kop in, dan heb geen bultje maar een gaatje



Tuurlijk kan een katapult gevaarlijk zijn, mits anders gehanteerd word. Maar wat kan dan niet gevaarlijk zijn??? Natuurlijk kan je veel schade aanrichten als je met 80 gram lood gaat richten, maar dezelfde gek kan met een rodpod ook een hoop schade aanrichten. Zo kan je alles wel gaan verbieden. De vraag is echter in hoeverre je dit moet meewegen.
joris Van der Trappen
Berichten: 29
Lid geworden op: 14-07-2002 02:00

11-10-2003 19:19

is een katapult in belgie ook verboden?
ik heb er toch nooit verhalen over gehoord
Gebruikersavatar
Niek Wijnen.
Berichten: 728
Lid geworden op: 15-08-2003 02:00
Locatie: Nijmegen

11-10-2003 19:46

Zozo 80 gram lood....kan ik niet mee schieten! Leer me dat eens..:wink:
Maaruuhh het is echt onzin dat je daarvoor gestraft word maar ergens is het ook goed dat het niet zomaar toegestaan is....dit komt natuurlijk weer daar het wel bekende groepje 'criminelen'

Rene ik hoop dat je er goed vanaf komt!
Suc6

Mvg Niek
Catch them if you can...
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

12-10-2003 01:31

Ik heb eigenlijk ook altijd een katapult in de auto liggen!? Ik wist niet dat ze daar zo streng in waren. Ik denk dat ik dat ding maar snel uit de auto haal, 227 euro! Dat is niet misselijk zeg.

Bart
Gebruikersavatar
Rene Boeting
Berichten: 336
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Goes

12-10-2003 02:49

Nou nou, zo snel zoveel reacties! Dat had ik niet verwacht.

Dat camopakje laat ik inderdaad maar achterwege, denk niet dat ze een pratende struik kunnen waarderen, drie-delig grijs klinkt beter.
Wat de kracht van een pult betreft hebben ze absoluut gelijk, schiet regelmatig tegen me eigen klauw en kan niet zeggen dat dat lekker is. Heb een keer nauwelijks kunnen vissen omdat 2 vingers dienst weigerden, waren behoorlijk dik en blauw.

Geinig Dennis dat je elders een topic hebt gestart, ben benieuwd wat daar uit komt, waren ook al wat reacties op zag ik.

Voordat dit voorkomt zijn we wel een tijdje verder maar heb goeie hoop dat het wel mee gaat vallen. Gezien de reacties van de agenten die verbaal maakten en verklaring opnamen vonden ook zij het een beetje droevig dat ze hiermee werden opgezadeld door een overijverige derde, die een officiele melding had gemaakt.
Deze derde weet notabene wie ik ben en had alle gelegenheid om eerst met me te praten voordat ie zo nodig volgens het boekje aan de gang ging. De melder staat regelmatig met een flitser op ons parkeerterrein en naast mijn bestelauto staat ie lekker uit zicht.
Sukkel.

Heb vandaag weer een nieuwe gehaald en we zien wel. Voortaan doe ik em wel verstoppen.
Het had erger gekunt want aangezien ik nogal eens het elastiek kapot trek heb ik altijd 1of2 reserve-pults bij en die lagen wel uit zicht.
Dubbelsukkel.


René.
Size doesn't always matter
Gebruikersavatar
Henny van Roomen
Berichten: 127
Lid geworden op: 03-02-2003 01:00
Locatie: Tegelen
Contacteer:

12-10-2003 10:49

Het feit dat het verboden is, is misschien maar beter ook want zoals gezegd het is gevaarlijk. En als het legaal zou zijn zou er makkelijker meer gebruik(lees misbruik) v.d. catapult gemaakt worden. En of het nou verboden is of niet wij karpervissers gebruiken het toch, net zoals het gebruik van meer dan toegestane hengels. Er zit alleen dat risico aan dat je gepakt word daarom bewaar ik mijn catapult altijd in een tas of iets dergelijks als k ga voeren. De werppijp gebruik ik ook bijna nooit meer omdat k meestal ook met particles voer en dan moet de catapult ook mee dus voer net zo goed ook de boilies met een catapult.

mvg henny
Alles voor de karper! :D
http://www.hanguh-fishing.nl
Richard Lodewijks
Berichten: 467
Lid geworden op: 28-10-2002 01:00
Locatie: Zoeterwoude

12-10-2003 11:04

Zoiets kan natuurlijk nalleen maar weer in Nederland. Dat de agent er wat van zegt ok. Inname kan ik ook mee leven, echter zo,n boete of voor laten komen terwijl je toch duidelijk hebt uitgelegd het hoe en waarom, moe wordt ik hiervan.

Richard
Gebruikersavatar
joachim stelma
Berichten: 434
Lid geworden op: 09-02-2003 01:00
Locatie: Leiden
Contacteer:

12-10-2003 16:00

Ik had het pas ook toen ik 's ochtends stond bij te voeren. Hoor ik opeens achter me: jongenman wil jij daar even mee stoppen? Een ouwe man in gewone burgerkleding. Volgens mij gewoon iemand die interessant wou doen. Dus ik moest em zo opbergen dat de katapult niet te zien was. Ik gooide em in mijn voeremmer en dat was ook niet goed genoeg. Toen ik vroeg: Geef me dan maar een boete als het nog niet goed is, was hij weg.....


Als de politie respect wil hebben, moeten ze vooral doorgaan met dit soort dingen.
Henny Jordaan
Berichten: 92
Lid geworden op: 05-02-2002 01:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

12-10-2003 21:35

natuurlijk weten we allemaal al jaren dat de katapult verboden is ,maar als je er eenmaal aan gewend bent stap je moeilijk over op een werppijp.
vandaag heb ik dus ook weer de katapult gebruikt maar toch met wat angst want stel je voor dat er zo`n pief ineens achter je staat !!!.
hmm ik word er onderhand wel gek van hebben die mensen nou echt helemaal niets anders tedoen dan vissers te plagen ???
natuurlijk staan ze in hun recht en voeren ze hun werk uit maar toch he ergens bekruipt het me het gevoel dat de groep anti vissen steeds groter word neem bijvoorbeeld de dierenbescherming met hun aktie`s (vissen hebben ook gevoel)bla bla bla .
wat ik mezelf afvraag is dit stel je voor dat we nu allemaal een werppijp gaan gebruiken zou er dan weer wat anders komen om ons te plagen !!
nee ik begin het allemaal goed zat teworden .
neem bijvoorbeeld dat gedoe van het roofvissen men mag niet meer met levende vissen vissen je moet ze dus dood maken of kunstaas gebruiken.
nou wil het toeval dat ik vandaag zo`n ding aan de lijn mee naar binnen haalde pffff het leek wel een martelwerktuig met al die dreggen,dat moet wel een behoorlijke verwonding aanbrengen in de bek van de roofvis en dat is dan legaal !!!!
nee ik snap de wedgeving van nederland niet meer en eerlijk gezegt krijg ik het gevoel dat het niet meer zolang zal duren dat we tehoren krijgen dat vissen verboden is ...
vriendelijk groet Henny
Gast

12-10-2003 21:55

Zoals jullie kunnen lezen zijn er een aantal reacties gekomen op het prikbord van de advocaat.pagina! Hier komt vlekkeloos uit dat je gewoon moet betalen Rene! Hoe krom het ook in elkaar zit, je zou de rechter natuurlijk ook je eigen verhaal kunnen uitleggen! Ik wens je veel geluk en hoop dat het meevalt! Laat je nog van je horen na de zitting?
Gebruikersavatar
Rene Boeting
Berichten: 336
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Goes

13-10-2003 00:07

Ik laat het zeker nog wel horen Dennis, desnoods via mail.
Kan een hele poos duren.

Aangezien ik hier in Zeeland zit ga ik of volgens de regeltjes behandeld worden of juist niet. Meestal zit er hier niks tussen.
hoop dus dat de rechter een visser is of er positief tegenover staat. Als ik pech heb is het een groene en ben ik genaait.
Dan maar een strafblad.


Gelukkig heb ik meer geld als verstand. De bank is geduldig
Size doesn't always matter
Gebruikersavatar
Pascal Rijzinga
Berichten: 661
Lid geworden op: 07-03-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

13-10-2003 08:47

De wet is hierover eigenlijk heel duidelijk:
Toevallig zijn wij bezig om voor de site een onderwerp te schrijven over dit voor zaken.

Een citaat:

Velen gebruikt wel eens een katapult tijdens het voeren, velen weten ook dat dit wapen verboden is. De katapult valt onder de Wet Wapens en Munitie (W.W.M.) het wordt in de wet gezien als een schietwapen.
De Wet Wapens en Munitie (W.W.M.) heeft tot doel regels te geven voor het vervoeren, vervaardigen, voorhanden hebben en dragen van wapens en munitie.
De katapult valt onder Categorie I van de W.W.M. deze zegt hierover:

Wapens die in de eerste categorie vallen zijn altijd en voor iedereen verboden.
De wapens die in categorie I worden genoemd worden als bijzonder gevaarlijk omschreven, zoals stiletto’s, valmessen, boksbeugels, ploertendoders, wurgstokken, schietwapens en voorwerpen waarmee geschoten kan worden.
Verder vallen in deze categorie alle door de Minister van Justitie aangewezen voorwerpen die een ernstige bedreiging vormen.

De verbodsbepaling zegt:

Het is verboden een wapen uit de categorie I te dragen, te vervoeren, voorhanden te hebben en dergelijke. Alle handelingen met betrekking tot wapens uit categorie I zijn verboden; het overtreden van deze verbodsbepaling is een misdrijf, (artikel 13 W.W.M.)
Overtreden van dit onderdeel lijdt in de meeste gevallen tot een proces verbaal.


Zelf ben ik al een keer aangehouden tijdens het vissen door de politie. Lopende vanaf de stek met een katapult en een emmer boilies. Er werd niet moeilijk over gedaan als we hem na gebruik maar goed opbergden, buiten het zicht van de mensen. Dat liep dus goed af.

Pascal

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Pascal Rijzinga op 2003-10-13 08:48 ]</font>
Gebruikersavatar
Jeffrey Pen
Berichten: 260
Lid geworden op: 14-09-2003 02:00
Locatie: Almere

13-10-2003 10:56

Ik vind het erg jammer dat daar zo moeilijk over gedaan word. Wel ben ik erg blij dat ik daar nu het fijne van afweet. Zodat ik wat voorzichtiger te werk ga wanneer ik hem wil gebruiken!
Sjaak Brandsma
Berichten: 228
Lid geworden op: 18-04-2002 02:00
Locatie: Meppel

13-10-2003 13:13

allemaal heel leuk lief en aardig maar iedere hengelsportzaak heeft ze gewoon te koop. Hoe kan dat dan?

Sjaak
Op 2003-10-13 08:47, schreef Pascal Rijzinga:
De wet is hierover eigenlijk heel duidelijk:
Toevallig zijn wij bezig om voor de site een onderwerp te schrijven over dit voor zaken.

Een citaat:

Velen gebruikt wel eens een katapult tijdens het voeren, velen weten ook dat dit wapen verboden is. De katapult valt onder de Wet Wapens en Munitie (W.W.M.) het wordt in de wet gezien als een schietwapen.
De Wet Wapens en Munitie (W.W.M.) heeft tot doel regels te geven voor het vervoeren, vervaardigen, voorhanden hebben en dragen van wapens en munitie.
De katapult valt onder Categorie I van de W.W.M. deze zegt hierover:

Wapens die in de eerste categorie vallen zijn altijd en voor iedereen verboden.
De wapens die in categorie I worden genoemd worden als bijzonder gevaarlijk omschreven, zoals stiletto’s, valmessen, boksbeugels, ploertendoders, wurgstokken, schietwapens en voorwerpen waarmee geschoten kan worden.
Verder vallen in deze categorie alle door de Minister van Justitie aangewezen voorwerpen die een ernstige bedreiging vormen.

De verbodsbepaling zegt:

Het is verboden een wapen uit de categorie I te dragen, te vervoeren, voorhanden te hebben en dergelijke. Alle handelingen met betrekking tot wapens uit categorie I zijn verboden; het overtreden van deze verbodsbepaling is een misdrijf, (artikel 13 W.W.M.)
Overtreden van dit onderdeel lijdt in de meeste gevallen tot een proces verbaal.


Zelf ben ik al een keer aangehouden tijdens het vissen door de politie. Lopende vanaf de stek met een katapult en een emmer boilies. Er werd niet moeilijk over gedaan als we hem na gebruik maar goed opbergden, buiten het zicht van de mensen. Dat liep dus goed af.

Pascal

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Pascal Rijzinga op 2003-10-13 08:48 ]</font>
Gebruikersavatar
Jeffrey Pen
Berichten: 260
Lid geworden op: 14-09-2003 02:00
Locatie: Almere

13-10-2003 13:17

Zo zijn er toch nog tal van andere voorwerpen die verkocht worden, maar die je niet op zak mag hebben Sjaak??

Groeten Jeffrey