obstakelvisserij


Plaats reactie
Ron Passant
Berichten: 85
Lid geworden op: 07-02-2002 01:00
Locatie: Rotterdam

26-09-2003 16:06

hallo karpervissers,

ik zit met een probleem .het volgende, ik vis regelmatig bij obstakels en heb tot nu toe maar weinig vis verspilt maar afgelopen donderdag kreeg ik 6 runs en verspil er 4. je kan wel nagaan dat er even niemand in de buurt moest komen opdat moment. ik baal hier als een stekker van en vind dit te veel. mijn hoofdlijn en onderlijn zijn op mekaar afgestemd daar ligt het niet aan. er ligt rotzooi bij die opstakels zoals takken enz.
ik blijf al 2 a 3 meter van de obstakels vandaan maar onze zo geliefde vissen krijgen het toch voormekaar om die obstakels op te zoeken met het gevolg dat ze vast komen te zitten en uiteindelijk krijg je lijnbreuk.
heeft iemand misschien de oplossing??????? of tips???????????????????????????????????

ronald
Marijn van Oirschot
Berichten: 111
Lid geworden op: 22-03-2003 01:00
Locatie: Haaren

26-09-2003 17:00

schuurbestendigere lijn

mvg marijn
Hugo Bovenmars

26-09-2003 17:47

ha Ronald,

Met:

met het gevolg dat ze vast komen te zitten en uiteindelijk krijg je lijnbreuk.


...geef je het zelf al aan.

Blijkbaar geef je de vis alsnog teveel ruimte, dus OF die slip gaat strakker (dicht dus!!) OF je moet alerter reageren op een aanbeet, NAAST de hengels zitten dus.

vang ze,

Hugo
remco van esch
Berichten: 314
Lid geworden op: 05-03-2003 01:00
Locatie: Utrecht

26-09-2003 18:00

Blijkbaar geef je de vis alsnog teveel ruimte, dus OF die slip gaat strakker (dicht dus!!) OF je moet alerter reageren op een aanbeet, NAAST de hengels zitten dus.

vang ze,

Hugo


Doe maar gewoon allebei! :wink: Wel losse steunen of een stevige rodpot gebruiken trouwens!

Een andere goede optie is het vissen met schuiflood in plaats van vast lood. Dan vlucht de vis namelijk pas als jij je hengel al in de hand hebt en kan je dus makkelijker voorkomen dat de vis obstakels in zwemt.
Without carp fishing life would be a mistake!
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

26-09-2003 19:00

hoi rondald,

handigheidjes,

1 dichte slip, of zo zwaar dat je hengels
net niet ervan door gaan. (vis komt vaak
meteen omhoog of terug)
2 vis met een safety systeem
3 gebruik indien mogenlijk een waadpak
4 vis met een schuurvaste lijn
5 gebruik losse hengelsteunen
6 zit naast de hengels
(handig is om de hengels met de top net ff
iets omhoog te zetten. Zo kan je goed zien
wat er onder water gebeurd als je 1 of 2
piepen hebt op de strakke lijn)
7 gebruik een stevige haak, kort stelig.

Nog zo iets,

mocht je tegen obstakels als lelies, takken, dikke wierbedden, omgevallen bomen enz aanvissen. Zet dan niet je 1e hengel voor je neus en de andere 20 meter verderop!!! heb dit al vaak gezien. Ga niet in een volledig dichtgeritste tent of bivvy liggen. OOk je slaapzak open laten is een must. Beter is echter om wakker te blijven of zo te voeren dat je na een aantal dagen voeren de vissen uit de obstakels weet te halen en ver voor het obstakel te kunnen vissen.
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
Simon Dekker
Berichten: 558
Lid geworden op: 11-12-2002 01:00
Locatie: Odijk

27-09-2003 12:02

Om echt goede tips te geven moet je wat meer details geven, als je bv op een afstand van 80 meter vist of van 10 meter, dit maakt een enorm verschil als je met nylon vist. De meeste nylon lijnen hebben een rek van 10- 15 %. Als je 100 meter lijn hebt uitstaan kan een vis dus 10 tot 15 meter alle kanten opzwemmen die hij wil, ook al heb je je hengel binnen 1 sec. vast! Als jij op 20 meter afstand vist met nylon, is 2 tot 3 meter bij een opstakel vandaan dus niet genoeg, want voordat je je hengel hebt gegrepen,, en met de rek in de lijn kan de vis al vastzitten.
In gevlochten lijnen is de rek nihil, ik vis al jaren met deze lijnen, (en met nylon lijnen), maar ook hier mee kun je vissen verspelen, en dit verspelen is misschien nog wel erger voor de karpers, want als je hiermee bij opstakels gaat vissen en je blokt een vis af die net een beetje op snelheid komt af, en die vis is toevallig nog een beetje groot ook, dan hebben we er weer een papagaaienbek bij, en daar zit niemand op te wachten. Zeker de karper niet! Het voordeel van nylonlijnen is juist de demping die een groot deel van de dril op zich neemt , maar bij opstakels weer een nadeel. Wees daarom erg voorzichtig met deze visserij, en ga er wat verder vanaf vissen, met bv. een voerspoor er naar toe. En als je blijft verspelen of vissen beschadigt wees dan niet eigenwijs, maar zoek een andere stek!
sukses!
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

28-09-2003 11:54

Ronald,

Het gebruik van een langere voorslag zou misschien al heel veel schelen, zelf gebruik ik Red Ant als voroslag.
Dit is een zeer schuurvaste lijn en heeft mij al veel vis opgeleverd die zich toch wisten vast te zwemmen in de takken!

Inderdaad is een schuifloodje ook een prima optie, want dan zal de vis minder snel vluchten i.p.v. met vastlood, maar dit moet je uiteraard zelf bepalen!

Aan de andere kant denk ik, dat als ik je verhaal goed lees, dat je voor je missers de vissen wel goed op de kant kreeg zonder teveel missers en lijnbreuken....
Het kan ook een keer domme pech zijn, dat kan iedere karpervisser overkomen.

Probeer je huidige sitatie goed te analiseren en probeer te kijken of je systeem aanpassing nodig heeft of dat je het houdt bij het oude, waarmee je hiervoor wel de vissene er goed uit haalde...


Succes
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

28-09-2003 12:05

Zelf vis ik ook veel bij obstakels! Het komt
vaak op de eerste paar seconden aan, hoe
sneller je bij de hengel bent hoe beter!
Wat plompen betreft, ik heb ergeen moeite mee
ik kan niet denken wanneer ik er wat door heb
verspeeld! In het begin geef ik gewoon volle
druk met m'n hengel laag, op het moment dat ie aan de oppervlakte komt probeer ik hem te
keren, daarna dril ik hem rustig maar wel onder enige gelijkmatige druk uit!
Plompen vormen dan ook volgens mij opzich
geen probleem, maar je moet wel goed handel-
en! En een wat forsere vis haal je makkelijk-
er uit de plompen dan een kleine!
En wat andere obstakels betreft, wees er snel
bij laat hem niet op gang komen! En is het
haast niet te doen, vis dan NIET op DIE STEK!

groetjes Benny
Ron Passant
Berichten: 85
Lid geworden op: 07-02-2002 01:00
Locatie: Rotterdam

04-10-2003 20:34

hallo karpervissers,

ik ga jullie tips uitproberen en kijken of ik zo minder vissen verspeel. bedankt voor jullie tips.

de groeten ronald
jay zoo
Berichten: 17
Lid geworden op: 19-09-2003 02:00
Locatie: drenthe

05-10-2003 16:26

ik vis met 6 meter voor slag van kwick silver 25 lb gaat nooit doormidden ik vind dit zelf het beste voorslag lijn die er is ,daar is de prijs ook naar.
Rik Lemmens
Berichten: 295
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00
Locatie: Gulpen

06-10-2003 12:12

Hoi,

Ik denk dat die voorslagen geen enkel nut hebben. Meestal knapt de (hoofd)lijn achter de voorslag. Door de voorslag zal de vis zich eerder kunnen vastzwemmen in de obstakels, waardoor de schade aan de vissen niet te overzien is.

Ik stel voor om de vissen verder van de obstakels proberen te lokken door een soort voerspoor te maken. Dat doe je als volgt: voer een klein gedeelte tussen de obstakels. Daar bevinden zich de vissen, dus daar zullen ze zeker je voer vinden. Trek vervolgens een spoor naar een plek die minimaal 5 - 7 meter van de obstakels ligt. Op die plek maak je een degelijke voerplek. Ik zou de eerste week (of misschien 2) alleen voeren en niet vissen. Zo krijgen de vissen de kans om je voer te vinden en te herkennen als een gemakkelijk te verkrijgen aas. Ze zullen dan vast en zeker verder gaan zoeken naar meer voedsel. Zorg ervoor dat je tussen de obstakels niet teveel voert. Datzelfde geldt ook voor het voerspoor. Het is niet de bedoeling dat de vissen daar verzadigd raken, want dan zullen ze vast en zeker niet de obstakels verlaten.

Voor de rest: slip dicht, weerhaakloze haken, liefst geen voorslagen, lead clips!!!
Stevige rodlocks en als het even kan alleen overdag vissen.

Groetjes

Rik
Plaats reactie