hoevaak binnen halen??


gerrit koop

23-10-2003 08:20

ok
Laatst gewijzigd door gerrit koop op 26-08-2004 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

23-10-2003 08:32

Ach Gerrit,

Je leest eens iets over een eiland. Hoort eens iets op een lezing. Je combineert eens iets. Is misschien wel geen studie, maar wel leerzaam, mits je er voor open staat.


MVG

Klaas
Richard van den Bos
Berichten: 12
Lid geworden op: 23-10-2003 02:00
Locatie: Uitgeest

24-10-2003 09:32

Klaas, zo werkt 't volgens mij precies. Een eenmaal geinspecteerd en geweigerd aas wordt bijna nooit meer genomen. Zo vreten ze dus je hele plek leeg, behalve dat geweigerde balletje. Pas wanneer dat balletje ergens anders ligt, heb je weer een nieuwe kans. Liefst met wat los voer eromheen. Daarom gooi ik vaak opnieuw in en voer ik geregeld een beetje bij, ook wanneer ik geen beet krijg.
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

24-10-2003 09:42

De dunne lijn van de beats. Daar heeft luc de beats via testen dit fenomeen bevestigd.

Maar goed een ieder moet doen waar hij/zij zichzelf goed bij voelt. Vertrouwen vangt mijns inziens ook meer vis dan iemand met een negatieve instelling.

Met vertrouwen hebbende groet

_________________
Dr gaat niets boven groningen!!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Eddy Norder op 2003-10-24 09:43 ]</font>
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

24-10-2003 09:51

Richard, Klaas, en als al die voerballetjes opgegeten zijn en er komt een nieuwe vis de plek opzwemmen...? Single hookbaits al jaren een karpervanger van formaat.. alleen voor de meesten onbewust..??

Trouwens Gerrit.. Het Eiland deel 1 en 2 zijn door mij totaal grijs gelezen en ik hoop dat er ooit nog een deel 3 tot en met 10 zal volgen...
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

24-10-2003 12:59

Bertil,

Waarom voert een goede wedstrijdvisser steeds kleine hoeveelheden bij?

Trouwens hoe en waarom weet ik ook niet, maar voor mij was het te opvallend, dat bij het drijvend vissen het eerder geweigerde aas ook door andere vissen geweigerd bleef worden.

MVG

Klaas
Richard van den Bos
Berichten: 12
Lid geworden op: 23-10-2003 02:00
Locatie: Uitgeest

24-10-2003 19:25

Bertil, ik denk inderdaad dat er heel wat meer vissen op singles gevangen worden dan de betreffende vangers zich realiseren. Maar wat Klaas stelt, dat vermoeden heb ik ook: dat een geweigerd aas dikwijls ook door nieuwe vissen op de voerplek geweigerd wordt. Ik heb vaak gezien dat een aantal vissen nerveus over de bijna leeggevreten plek heen en weer zwemt, blijkbaar wachtend op nieuw voer. Vertrekken doen ze niet, of voor kort om dan weer terug te komen. Misschien bemerken nieuwe vissen op een of andere manier de argwaan ten opzichte van dat verdachte aasje? Wanneer je dan niet bijvoert en/of opnieuw ingooit, is je grootste kans volgens mij wanneer uiteindelijk alle vissen weg zijn er er daarna (uren later?) een nieuwe vis op je single hookbait stuit.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-10-2003 20:10

Dit is te doorbreken door voorzichtig boilie voor boilie bij te voeren. Of nieuw aangekomen vis dat echt door heeft lijkt me sterk. Wellicht kunnen ze iets afmeten uit het gedrag van de aanwezige vis, maar er moet ergens wel een associatie zijn. Zonder associatie beginnen ze echt niks. Of de aasaanbieding is volkomen onnatuurlijk!!!

Kees
Gebruikersavatar
hans de haan
Berichten: 114
Lid geworden op: 07-04-2003 02:00
Locatie: zoetermeer/nunspeet

24-10-2003 20:39

ik denk als je aas ingooit (en dan praat ik over 50 meter en verder) dan verjaag je toch de aanwezige karpers. als een vis een aas niet vertrouwd dan laat die het liggen mee eens maar als een andere komt dan hoefd het toch niet zo te wezen dat die het niet vertrouwd? ik gooi me aas zo min mogelijk in om de stek met rust laten.

hans
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

24-10-2003 20:53

Hans,
Ik denk dat of je de vis verjaagd met ingooien met meer dingen te maken heeft. De diepte van het water kan wel eens van invloed zijn, het gewicht van het lood ook. Het is vlgens mij zeker niet zo dat een vis altijd verjaagd wordt als je opnieuw ingooid. Daarvoor heb ik al te vaak gehad dat ik al een run had voordat ik mijn optonic aan kon zetten.
Of ik mijn aas vaak opnieuw ingooi of niet hangt ook van de moeilijkheidsgraat van het water af, als ik normaal binnen 3 uur een run heb, vertrouw ik het na 4 /5 uur niet meer en gooi ik opnieuw in. Op een moeilijker water laat ik hem rustig een dag liggen.
groeten,
Daaf
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-10-2003 21:01

Als je met tussenpozen rustig boilie voor boilie bij je haakaas katapult verjaag je de vis niet. Het zijn nieuwsgierige beestjes. Maar niet gaan plonzen dus! En ik had het ook niet over opnieuw inwerpen.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
hans de haan
Berichten: 114
Lid geworden op: 07-04-2003 02:00
Locatie: zoetermeer/nunspeet

24-10-2003 21:15

daaf.
daar had ik inderdaad niet aan gedacht.
het water waar ik op vis is best wel moeilijk te noemen en naar mijn mening diep +- 11 meter met als diepste punt een meter of 14 15 ik ben best wel een kant visser
ik zit daar dan te vissen op z,n 4 meter diep
ik vis met 60 gram lood.
of ik ze verjaag met opnieuw in werpen weet ik niet ik heb dat nog nooit geprobeerd.
als ik vis op de stek zie dan ga ik niet opnieuw ingooien ik laat hem rustig liggen
negen van de tien keer krijg ik pas let wel naar een uur of 6 7 een run.
toch zijn er mensen daar die erg ongeduldig worden en na een paar uur een nieuwe boilie eraan knopen en na hun sessie blijkt dat ze ook niks gevangen hebben.
en als ze dan met een instand aas vissen dan kan ik er iets van snappen maar met gewone boilies ?
die dingen zijn toch gemaakt om lang te laten liggen?

groeten hans
gerrit koop

24-10-2003 21:44

ok
Laatst gewijzigd door gerrit koop op 26-08-2004 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

25-10-2003 20:07

Hans,
Ik denk zelf dat het verjagen van vis wel meevalt. Ik geloof ook dat een verjaagde (of beter gezegd geschrokken) vis vaak vrij snel weer terug komt als ie weet dat er wat te halen valt. Als ik vis op de stek zie ga ik normaal ook niet opnieuw ingooien, tenzij ik ze op een bepaald ondiep water erg nadrukkelijk zie azen, en dat al meer dan een uur. Dit doe ik omdat ik weet dat ik dan al een run gehad zou moeten hebben, in dit geval blijkt de hengel ook altijd vast te zitten. Hoe lang het duurt voordat ik een run heb varieert bij mij van een paar seconden tot 24 uur. Meestal valt hier echt geen regelmaat in te ontdekken, het zal er dus gewoon mee te maken hebben wanneer er vis op de stek zit en niet hoe lang de hengel al in ligt.
Ik ververs mijn aas bijna nooit, omdat ik geen extra opvallend (= streker geurend, = pas ververst) aas temidden van een oudere voerplek wil. Ik ben er namelijk van overtuigd dat die ene verse boilie op zwaarbevist water de vis af kan schrikken.
groeten,
Daaf
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Stefan Dirkx
Berichten: 209
Lid geworden op: 24-08-2003 02:00
Locatie: Braboland

25-10-2003 23:06

als ik altijd een hele dag ga vissen gooi ik hem altijd 1 keer opnieuw in. meestal krijg ik daarna nog wel een beet als ik dat voor het op nieuw ingooien nog niet heb gehad.

mzls stefan
gerrit koop

26-10-2003 02:07

ok
Laatst gewijzigd door gerrit koop op 26-08-2004 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
jan van kranenburg

26-10-2003 02:15

Stefan,

Dat is een doordenker.
Ik zelf haal beslist op als ik naar huis ga.

jan
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

26-10-2003 06:41

Ik dacht dat ik (tijdens het opruimen) zo lang mogelijk mijn hengels liet liggen.

Jij slaat alles!


RC
Gebruikersavatar
hans de haan
Berichten: 114
Lid geworden op: 07-04-2003 02:00
Locatie: zoetermeer/nunspeet

27-10-2003 09:45

daaf zo,n iedee had ik ook.

robert
mijn hengels ruim ik ook als laatste op
het is mijn 2 keer gebeurt dat ik tijdens het opruimen van me tent een fluiter krijg.

hans
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

27-10-2003 10:06

Heren,

Dat karpers op wat dieper water schrikken van plonzen betwijfel ik. Van een in het water plonzende spod hebben ze ook snel genoeg door dat "plons" "eten" betekent. Zelf heb ik het ook al vaak genoeg meegemaakt dat opnieuw ingooien en een beetje bijvoeren snel een run opleverde. En dat terwijl de rig niet in de war of in de troep lag.

Groeten,

Mark
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

27-10-2003 22:25

Ik denk ook niet zo dat een karper echt schrikt van een plons, daar zijn genoeg voor-
beelden van: Denk aan, zwemmers, afvallende
surfers enz.
Toch zal het ongetwijfeld per water verschil-
len! Waar nooit luidruchtbare dingen gebeuren
zoals op en langs het water, zal de karper
veel paniekeriger reageren omdat ie er simpel
weg niet aan gewend is, en andersom geld na-
tuurlijk ook!
En wat betreft hoe lang je het aas moet laten
liggen, dat verschilt ongetwijfeld ook per
water. Op de wateren die ik bevis, is het
meermaals gebleken dat boilies pas worden
genomen nadat ze een hele tijd in het water
liggen!
En wat Mark beschrijft is mij ook weleens op
een water gebeurd! Wat mij hier bij is opge-
vallen, is dat het vaak dan om wat kleinere
karpers gingen! Vaak bleken het ook steeds
dezelfde vissen (afgesloten water)te betref-
fen! Misschien zogenaamde nieuwsgierige kar-
pers, de aanzwengelaars of met andere woorden
de testers, de wat dommere karpers......? :smile:

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

28-10-2003 12:58

Ik ben er zelfs van overtuigd dat de plons van je lood de vissen aantrekt.
Of moet ik zeggen, de aandacht trekt.

Ik heb het veel te vaak meegemaakt om het te negeren, opnieuw ingooien en bijna gelijk een run krijgen.
Dat je rig even verkeerd heeft gelegen, ga ik helemaal in mee.
Dat ze je aas hebben laten liggen en jij bied hem even op een andere plek aan, ga ik ook helemaal in mee.

Afgelopen zomer had ik een goedlopende voerstek.
Ik had in zo verre voedselneid gekreeerd, de boilies gingen te water met mijn werppijp en zodra de boilies de water raakte, hadden de karpers het al te pakken.
Ze sprongen net niet het water uit!
Prachtig om te zien natuurlijk, maar zet mij wel aan het denken, zijn ze nou echt zo schuw of moet je gewoon de aandacht kunnen trekken.

Hebben jullie wel eens een steentje bovenop een school vissen gegooid(in helder water)
De vissen schieten gelijk weg maar op het moment dat de steen de bodem raakt, keren de vissen direkt om, om het te onderzoeken.

Ook dit zette me aan het denken.

Afgelopen seizoen heb ik hier veel aandacht aan besteed.
Vroeger dacht ik dat als ik mijn lood meerdere keren moest inwerpen om hem op de juiste plek te krijgen, dat ik een run voorlopig kon vergeten.
Dit beeld is dit seizoen helemaal verdwenen.

Het hele seizoen heb ik mijn lood en voerboilies met aardige plonsen te water gelaten, als het al een tijdje stil was geweest dan zorgde ik voor wat plonzen.

Ik ben er van overtuigd dat dit mij op bepaalde dagen een paar extra vissen heeft opgeleverd.

Ze herkennen de plons en weten dat er dan eten te halen valt.

Met plons makende groet,

RC
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

28-10-2003 14:58

Robert... en wat als die loodplonzen niet zo vaak gepaard waren geweest met voerbombardementen... hadden ze dan alsnog hetzelfde effect gehad?

Was het dus dankzij of ondanks de loodplonzen..?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

28-10-2003 15:15

Haha, ik ga het niet proberen. Maar inderdaad wel eens wat gevangen nadat ik ballorig iets in het water gooide. Mijn inziens vluchtende karper, die nog even snel het aas meepikt.

Benny, als je boilies lang hun attractoren uit moeten spoelen voordat ze opgenomen worden, waarom dan niet wat minder attractors?

Die van de surfers is voor mij voorlopig afdoende verklaard door Jan Junge. De karpers zwemmen op half water. Schrikken van de surfer en duiken naar de diepte, alwaar ze met de boilies worden geconfronteerd. Daar heb je het weer, dus toch vluchten.

Kees
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

28-10-2003 15:18

laurens ik denk dat het voeren zeker het effect versterkt, maar vergeet niet dat een karper van nature een nieuwschierig dier is, en ik denk dat ook een karper die nog geen ervaring heeft met boilie plonzen toch ff gaat kijken. Vergeet niet dat een karper heeel goed het verschil kan waarnemen tussen een stuk lood of een boilie het geluid over een kam scheren is het zelfde als een overvliegen boeing 747 vergelijken met het overvliegen van een helicopter!