10FT hengels voor de mobiele visserij!


robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

08-11-2020 08:44

Praktijkervaring, met een van de bovengenoemde hengels Cor, vind het echt gezeik wat je nu doet!!! Wil mij helemaal niet mengen in de discussie, maar ben het wel eens Jimmy Roskams, mooiste vond ik deze.
150/170 meter gooien: natuurlijk, gooi je je voer dan ook 150/170 meter?
In ieder geval, blij dat ik zelf bepaal waarmee ik ga vissen. Van de zotte de prijzen van de afbouw hengels (zelfs op MP), inderdaad 12/ 13 ft niet nodig in het hedendaagse! Nog geen praktijkervaring met de scopes (wel de dwarfs/ eerst serie), maar ga dat wel ondervinden vandaag, ben benieuwd naar wat jij allemaal roept!

Groet.
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

08-11-2020 09:04

Oh ja, zit gelijk met de vraag, Cor. Parabolisch waar let jij dan op, niet roepen, buigen tot in het handvat!!! Erg gemakkelijk dan ........
Cor van Steen
Berichten: 172
Lid geworden op: 01-11-2016 12:08

09-11-2020 09:03

Praktijk ervaring zat hoor en iedereen zal zijn beweeg redenen hebben om bepaalde hengels te kopen vervoer of financieel. De duurste Scopes komen trouwens in de buurt van nieuwe hand afgebouwde hengels hoor.

De discussie gaat er om dat die hengels geen parabolische hengels zijn en in mijn ogen heb je met zulke hengels de fijnste drill ervaring en drill je de vis ook het makkelijkste af. Scopes en Dwarfs zijn erg stug en hebben voornamelijk topactie.

Ja dat heb ik in de praktijk ondervonden en kan je ook zien in de vele Youtube filmpjes.

Als je mijn woorden leest m.b.t. het werpen gaat het over dat je met 12 ft altijd verder werpt dan 10 ft in dezelfde omstandigheden. Jimmy haalt er weer iets bij waar ik het helemaal niet over heb.

Als jullie tevreden zijn over de Scopes of Dwarfs prima hoor. Ze worden flink verkocht dus Nash heeft een prima markt aangeboord. Enkel de onzin dat het fantastische parabolische hengels zijn doe ik niet aan mee want das gewoon onzin.
jimmy roskams
Berichten: 274
Lid geworden op: 09-11-2009 11:46

09-11-2020 09:16

Kerel stop met zeveren de Dwarfs en Scopes zijn helemaal niet stug...

En het is jij die er dingen bijhaalt die niet relevant zijn, Ts zoekt hengels van €100/stuk en dan kom jij af met vergelijkingen met hengels van €375/stuk...

En duh dat je met een 12ft verder gooit dan met een 10ft, maar pakweg op afstanden tot 90 meter heb je echt geen 12ft nodig want die afstand kan je met een 10ft ook halen (dit was mijn punt) en de meeste die verder dan 100 meter gooien die gebruiken een voerboot dus ook daar is een 12ft niet nodig

En hoor je graag praten over ver gooien met een 12ft, maar dan toch niet met je 12ft parabolische hengel, Ts zoekt ook hengels om te vissen tot 80 meter, perfect mogelijk met een 10ft boeien dan dat je met een 12ft verder kan gooien...
Cor van Steen
Berichten: 172
Lid geworden op: 01-11-2016 12:08

09-11-2020 12:03

Sorry Jimmy maar als jij dit soort hengels niet stug vindt vraag ik mij af of je ooit weleens glas stokken in je hadden hebt gehad. Als we dat als referentie kader gebruiken zijn de Dwarfs en Scopes erg stug. Tevens zeg ik niet alleen stug maar ook vooral topactie.

Zoals al vaker gezegd ga eens bij een hengelbouwer kijken en leer wat over hengels want als ik het zo lees wil je graag horen dat dit de beste hengels ever zijn maar dat is het niet.

Tevens ook al vergelijk ik ze met duurdere hengels dat maakt ze niet minder stug hé...

Het zijn vrij matige hengels en inderdaad misschien voor € 100 heb je niet beter maar dat maakt het niet opeens top hengels.

En je zal er inderdaad prima je visje mee kunnen vangen hoor en dat werpen zoals je zegt das 9/10 keer geen enkel probleem want veel mensen vissen toch niet ver of varen uit.
jimmy roskams
Berichten: 274
Lid geworden op: 09-11-2009 11:46

09-11-2020 14:57

En we hebben een winnaar proficiat.

Laten we in een topic over hengels tot €100 het argument Glas hengel erin gooien om te vergelijken met hengels die min 5x goedkoper zijn :)

Jou bewering dat er met zo een Dwarf onmogelijk leuk te drillen is en dat het stuge hengels zijn raakt kant noch wal, uiteraard ga je daarmee niet de beleving mee hebben zoals je die hebt met een Glas hengel of vele andere hengels van +€375 maar dat maakt de Dwarfs nog niet stug of geen fijne dril hengel hé
Cor van Steen
Berichten: 172
Lid geworden op: 01-11-2016 12:08

09-11-2020 17:22

Jij maakt er een andere discussie van Jimmy.

Het enige waar het mij om gaat is dat de hengels niet parabolisch zijn zoals jij beweerd.

Hengels die niet parabolisch zijn drillen niet optimaal, minder kracht op de haak punt bij gelijke arm kracht

Ga nu ze eens vergelijken met andere hengels pak een hengel of 20 in je handen. Doe er een molen aan, lijn door de ogen en ga ze krom trekken.

En zoals al eerder gezegd ik weet niet wat je referentie kader is maar als je zegt glas hengels zijn de fijnste en lekkerste dril stokken dan behoren de Dwarfs toch wel tot het minste wat er op de markt is hoor (met nog een berg andere stokken want veel hebben dezelfde blank)

Maar goed ik heb steeds meer het idee dat je weinig referentie hebt met andere hengels anders kan ik het niet uitleggen of misschien weinig eisen aan het materiaal stellen.
jimmy roskams
Berichten: 274
Lid geworden op: 09-11-2009 11:46

09-11-2020 17:32

Kerel ik heb nergens beweerd dat de Dwarfs parabolisch zijn (leer lezen)

Ik heb gezegd dat de Dwarfs absoluut geen bezemstelen zijn en dat er leuk mee te drillen is en dat je zelfs met de 10ft 3.25Lb ook nog een leuke fish playing hebt.

En dat verhaaltje van die glas hengels daar begon jezelf over ik heb die nooit als referentie punt gebruikt omdat het onzin is in dit topic, je legt me hier gewoon even volgende in de mond: maar als je zegt glas hengels zijn de fijnste en lekkerste dril stokken
Ik heb dit nergens gezegd en zou het appreciëren.moest je zulke dingen achterwege laten

En het referentie kader is hier €100/stuk dan moet ik hier geen verhaaltjes komen vertellen over hengels van +€375/stuk.
Theo Driessen
Berichten: 10
Lid geworden op: 02-11-2020 13:12

09-11-2020 19:24

Hey het is weer tijd voor een reactie vanuit mijn kant!

Ik heb 2 hengels in mn hand gehad en goed kunnen voelen.
AVID CARP TRACTION PRO ROD 10FT 3.00LB
nr1: https://team-outdoors.nl/avid-carp-trac ... .00lb.html


Ik begin bij de Avid carp traction pro rod, zodra de hengel uit de verpakking kwam had ik er meteen een goed gevoel bij. De dunne matte carbon blank ziet er goed uit ook vallen de donkere ogen goed samen met de blank. Eenmaal uit de hoes zit de lijnclip mooi dichtbij de reelhouder en valt het geheel mooi samen. De combinatie van dunne blank een stevige reelhouder en nette shrink wrap en een verdikte eind. Even snel een molen met lijn erop geschroefd en natuurlijk krom getrokken. Het voelde voor mij zeer goed, ook zag je dat bij redelijke druk de hengel goed krom ging tot het eerste grote oog. Zeker niet tot het handvat maar het voelde erg goed.

Greys GT2 Karperhengel | 10ft | 3.00lb
nr2: https://www.raven.nl/greys-gt2-karperhe ... uct/69353/

Van de Greys GT2 had ik meer verwacht, de matte blank zag er meteen een stuk dikker uit dan die van de avid en met alleen een mat zwarte kleur niet echt mooi om te zien. De reelhouder zat +- 10-15cm lager op de hengel dan bij de avid. Dit vond ik persoonlijk wel fijner. Ook de fuji reelhouder was erg netjes en stabiel. De molen eronder gehangen en krom getrokken, beduidend minder parabolisch dan de avid traction. Het voelde ook meer alsof dit een een stuk zwaardere hengel was. Ondanks dat beide 3lbs zijn! Het top oog van de Greys was wel een stuk mooier door de versteviging mee te laten lopen met de blank. De avid heeft een V brugje boven op.

Voor mij steek de Avid traction ver bovenuit de Greys zowel als afwerking als hoe parabolisch de hengel is. Over hoe de hengels drillen kan ik natuurlijk niks zeggen...


Ik denk dat ik voor nu gewoon met 2 avid hengels ga vissen. Met de tijd en meer ervaring en misschien verandering van visserij dat er wat anders komt.

Bedankt voor alle reacties nogmaals. Mogen andere beginners dit lezen en vragen hebben aarzel niet om ze te stellen!
Cor van Steen
Berichten: 172
Lid geworden op: 01-11-2016 12:08

09-11-2020 19:46

Kerel ik heb nergens beweerd dat de Dwarfs parabolisch zijn (leer lezen)

Ik heb gezegd dat de Dwarfs absoluut geen bezemstelen zijn en dat er leuk mee te drillen is en dat je zelfs met de 10ft 3.25Lb ook nog een leuke fish playing hebt.

En dat verhaaltje van die glas hengels daar begon jezelf over ik heb die nooit als referentie punt gebruikt omdat het onzin is in dit topic, je legt me hier gewoon even volgende in de mond: maar als je zegt glas hengels zijn de fijnste en lekkerste dril stokken
Ik heb dit nergens gezegd en zou het appreciëren.moest je zulke dingen achterwege laten

En het referentie kader is hier €100/stuk dan moet ik hier geen verhaaltjes komen vertellen over hengels van +€375/stuk.
Hoe kun je nu fijne fish playing hebben met hengels met enkel topactie.....dan sta je lekker te drillen met je hand een heel stuk boven je molenvoet....

En wat betreft glas hengels is dat een voorbeeld.....een stelling nee niet dat jij dat zegt.

Jij haalt telkens maar geld er bij maar daar gaat het niet om....zeg gewoon voor € 100 kan je geen geweldige hengels kopen en moet je het met deze hengels doen die veel beperkingen hebben....

Theo, zijn dit inschuif hengels? Volgens mij niet dan maakt het voor vervoer maar 25 - 30 cm....dan zou ik ook eens kijken naar 12 ft hengels. Veel meer keuze dan ook.
jimmy roskams
Berichten: 274
Lid geworden op: 09-11-2009 11:46

09-11-2020 19:59

Voor €100 kan je zeker wel leuke hengels kopen, niet iedereen heeft de dikke nek die jij uitdraagt

En lol nee ik dril niet een heel stuk met men hand boven de molenvoet totaal niet nodig met men 10 Dwarfs.
Theo Driessen
Berichten: 10
Lid geworden op: 02-11-2020 13:12

09-11-2020 20:32

Theo, zijn dit inschuif hengels? Volgens mij niet dan maakt het voor vervoer maar 25 - 30 cm....dan zou ik ook eens kijken naar 12 ft hengels. Veel meer keuze dan ook.
Dit zijn geen inschuif hengels! Bij 12 foot komt er zoon 60cm aan totale lengte bij wat ik niet echt fijn vind. Ik hou meer van vissen tussen de bomen en op onopvallende plekken. Laatste wat je wilt is dat je rig in de boom blijft hangen met ingooien :P
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

09-11-2020 20:49

Bij glashengels denk ik weer aan wiebel/ zwabber toppen, maar goed ....
Bij parabool kijk ik weer naar die top actie waar jij het over hebt Cor, dat ie dan ook door loopt naar het onderdeel bij de pen of of oversteek sluiting!!! Dus wel degelijk fish play bij dwarfs/ scopes zoals Jimmy aangeeft! Als dan alleen het dure telt voor de beleving, niet mijn ding.

Groet.
jimmy roskams
Berichten: 274
Lid geworden op: 09-11-2009 11:46

09-11-2020 21:07

Moet ik hem nog krommer trekken voor je: kan hoor, zelf nog een heel stuk onder het handvat en tot voorbij het zevende oog, ma dan moet je wachten tot eind van de week voor de foto, vanmiddag men
Cosentyx spuit gezet en dat merk ik qua kracht een paar dagen.


Psst: 3.25Lb hengeltje van €95 he :)

https://www.mupload.nl/img/x8074mlsh.jpg

Nog een jaartje van deze genieten en dan komt er een Free spirit hi 10ft of hand build setje op een Harrison of Code blank en schuif ik de Dwarfs door naar men tegen dan 6 jarig zoontje
Laatst gewijzigd door jimmy roskams op 09-11-2020 21:29, 3 keer totaal gewijzigd.
Theo Driessen
Berichten: 10
Lid geworden op: 02-11-2020 13:12

09-11-2020 21:15

Moet ik hem nog krommer trekken voor je: kan hoor, zelf nog een heel stuk onder het handvat en tot voorbij het zevende oog, ma dan moet je wachten tot eind van de week voor de foto, vanmiddag men
Cosentyx spuit gezet en dat merk ik qua kracht een paar dagen.


Psst: 3.25Lb hengeltje van €95 he :)

https://www.mupload.nl/img/x8074mlsh.jpg

Nog een jaartje van deze genieten en dan komt er een Free spirit hi 10ft of hand build setje op een Harrison of codex blank en schuif ik de Dwarfs door naar men tegen dan 6 jarig zoontje

Dit is de dwarf 10 ft 3.25 lbs?
jimmy roskams
Berichten: 274
Lid geworden op: 09-11-2009 11:46

09-11-2020 21:17

Dit is de dwarf 10 ft 3.25 lbs?
Klopt, en zit nog rek op, ik krijg het top oog met 1 hand (in goede conditie) getrokken tot net voorbij het laatste oog, gaat nog verder ook als ik wil ma dan moet ik met 2 handen beginnen trekken.

Heerlijk deze bezemstelen :)
Cor van Steen
Berichten: 172
Lid geworden op: 01-11-2016 12:08

10-11-2020 14:55

Bij glashengels denk ik weer aan wiebel/ zwabber toppen, maar goed ....
Bij parabool kijk ik weer naar die top actie waar jij het over hebt Cor, dat ie dan ook door loopt naar het onderdeel bij de pen of of oversteek sluiting!!! Dus wel degelijk fish play bij dwarfs/ scopes zoals Jimmy aangeeft! Als dan alleen het dure telt voor de beleving, niet mijn ding.

Groet.
Glashengels zijn inderdaad geen hengels om mega stukken mee te werpen inderdaad. Dat zwabberen is niet ideaal.

Als je maar hard genoeg trekt dan gaat iedereen hengel krom (of breekt) dus wat jij zegt klopt niet helemaal. Gelijkmatig over de hele lengte van de blank buigen. Zijn weinig hengels echt parabolisch hoor.

En duur telt? Nee hoor! Iedereen zijn budget voor zijn spul. Das de discussie ook niet.
Cor van Steen
Berichten: 172
Lid geworden op: 01-11-2016 12:08

10-11-2020 14:55

Klopt, en zit nog rek op, ik krijg het top oog met 1 hand (in goede conditie) getrokken tot net voorbij het laatste oog, gaat nog verder ook als ik wil ma dan moet ik met 2 handen beginnen trekken.

Heerlijk deze bezemstelen :)
Haha ja als je denkt dat dit parabolisch is....

Zoals ik al dacht je hebt geen idee waar je over praat.

Doe de test eens zoals het artikel dat ik je stuurde en hou je handvat eens verticaal en kijk eens hoeveel kilo je trekt en hoe lang je het vol houdt....
jimmy roskams
Berichten: 274
Lid geworden op: 09-11-2009 11:46

10-11-2020 15:10

Haha ja als je denkt dat dit parabolisch is....
Haha ik heb nooit beweerd dat ze parabolisch zijn: probeer nog eens

Ik heb gezegd ze zijn niet stug en drillen fijn

Blijft heerlijk om te zien hoe je woorden van andere moet verdraaien om je achterhaald gelijk te halen :)

Ik heb trouwens geen bericht met een artikel van je gehad, hoeft ook niet (ken de test) en het is niet nodig dat je me ook nog eens via pb gaat contacteren het is al erg genoeg dat je me hier dingen in de mond legt die ik nooit gezegd heb, laat staan dat je me ook nog eens prive gaat lastig vallen.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

10-11-2020 16:59

Nergens om hoor maar
Je gaat meer Fish playing hebben bij een Dwarf/Xtractor 3.25 Lb dan met een Tx-2 3Lb
Zelf bij karpers van een kilo of 5 is het leuk drillen met de Dwarfs

De Dwarfs zijn in ieder geval parabolisch hebben ook 7 ogen wat het dril plezier enkel maar ten goede komt.

Ge kunt 2.5/2.75lb van pakweg 10/15 jaar geleden ook totaal niet meer vergelijken met de huidige hengels in 3.25LB, heb hier nog oude Hand build kevin maddocks P challengers liggen in 2.5LB (18 jaar oud) zou je met de Dwarf en de kevin maddocks P challengers een karp vangen je laat de Maddocks volgende keer thuis.
jimmy roskams
Berichten: 274
Lid geworden op: 09-11-2009 11:46

10-11-2020 17:52

Over gekeken, da had daar dus zo niet moeten staan, uiteraard zijn dat geen parabolische hengels, maar ze zijn ook niet stug en drillen fijn
Cor van Steen
Berichten: 172
Lid geworden op: 01-11-2016 12:08

10-11-2020 18:43

Over gekeken, da had daar dus zo niet moeten staan, uiteraard zijn dat geen parabolische hengels, maar ze zijn ook niet stug en drillen fijn
Pak nu eens een paar andere hengels en kijk wat het verschil is.

Het zijn gewoon hele stugge hengels.

Zeg dan ik vind het prima hengels voor het geld maar dat domme gelul van de afwerking is goed etc etc is nonsens.

Bij de oudere modellen Dwarfs ging dat schuif gedeelte veelvuldig verrot.

En hou aub dat popi jopi toontje ook voor je want je hebt het wel degelijk gezegd zoals je zelf ook kan zien.
jimmy roskams
Berichten: 274
Lid geworden op: 09-11-2009 11:46

10-11-2020 18:54

Maar Cor het zijn geen stugge hengels ondanks dat ze niet parabolisch zijn

Ik heb de dwarfs in 3.25, heb in het verleden vele 2.75 gehad die waren pas stug vergeleken met deze 3.25 dwarf.
Cor van Steen
Berichten: 172
Lid geworden op: 01-11-2016 12:08

10-11-2020 21:50

Pak nu eens een aantal andere hengels als referentie materiaal!

Je hebt sowieso al 60 cm minder lengte om te buigen dus het wordt al snel stugger....

Lees het artikel wat ik deelde in dit topic misschien begrijp je het dan.

En je mag het nog steeds prima hengels vinden hoor wat jij wilt.
Jop Boot
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-12-2005 14:54

17-11-2020 18:52

Bij glashengels denk ik weer aan wiebel/ zwabber toppen, maar goed ....
Bij parabool kijk ik weer naar die top actie waar jij het over hebt Cor, dat ie dan ook door loopt naar het onderdeel bij de pen of of oversteek sluiting!!! Dus wel degelijk fish play bij dwarfs/ scopes zoals Jimmy aangeeft! Als dan alleen het dure telt voor de beleving, niet mijn ding.

Groet.
Hardy Richard Walker nummertje 2. 10 voet lekker bruin vorige eeuw jaren 70 glas. Lb'tje of 2 en absoluut geen zwabber! Ideaal 10 voet stokje!
Ook voor TV-snacks en Kant en Klare mee neem bami.