Karperen voor de deur.

Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

13-08-2019 17:09

Vrijdag 9 augustus 2019.

De weersvoorspelling voor deze vrijdag viel mee, er zou eerst regen en wind zijn voorspeld, maar blijkbaar ontsprong mijn gebiedje de dans, enigszins dan.
Omdat voor het aankomende weekend wel veel regen en harde wind wordt voorspeld, besloot ik toch even te gaan pennen na het eten.
Besloot om de stek met de toen paaiende karpers bij het Forepark te gaan bezoeken, gesterkt door de gedachte dat de 'Cyprinussen' mogelijk al uitgepaaid zijn en nu nog wat rondhangen, dus mogelijk vangbaar.
aug24.JPG
(166.18 KiB) 1646 keer gedownload
aug25.JPG
(159.42 KiB) 1646 keer gedownload
Het was opvallend warm, zeg maar tegen het benauwde aan, er stond een pittige wind en er dreven zware, donkere wolken over.
Begon omstreeks 18:30 uur met een enkele maiskorrel op de haak, de temperatuur was 24 graden, kwam de wind uit het zuiden, wk 2-3 en bedroeg de luchtdruk 1.004 mb.
Tja...bij het op de juiste diepte zetten van de pen stuitte ik al op iets waarvoor ik 'bang' was: de waterplanten. Overal groepen waterplanten, van vlak aan de kant tot aan het midden toe, veldjes waterpest en de meeste niet goed zichtbaar, bij het voeren zag ik al dat sommige maiskorrels de bodem niet bereikten en zich op of in de waterplanten bevonden. Tja...toch maar gaan pennen en het werd steeds gokken of de beaasde haak de bodem wel bereikte bij het inwerpen, zo manoeuvreerde ik telkens de stok enkele centimeters van links naar rechts waardoor de pen met haak wel naar de bodem viel, althans dat hoopte ik dan maar.
Waarom dan toch hier proberen? Ik zag genoeg karpers aanwezig, springende en wellingen makende, en dan ga je het toch proberen, op de twee voerplekjes verschenen opeens karpers en dan blijf je gefocust.
Maar na 3 kwartier, met slechts één tikje op de pen, besloot ik tocht te verkassen, fietste naar twee andere stekjes; bij eerste stek stond gemaaltje aan dus een pittige stroming, en de tweede stek was bezet door een gecamoufleerde statische karperaar.
Dan maar naar mijn favopolderstekje, voelde onderweg al wat vette spetters en de bewolking werd dreigender en dreigender.
aug27.JPG
(100.01 KiB) 1646 keer gedownload
aug28.JPG
(118.97 KiB) 1646 keer gedownload
Hier begonnen omstreeks 19:30 uur, veel activiteit aan het oppervlak van kleine vis, op twee plekjes stijf aan de overkant de pen geplaatst en bij schemer een vers breeklichtstaafje geplaatst op de pen.
aug34.JPG
(126.2 KiB) 1646 keer gedownload
De zon verdween, de insecten zoemden om mij heen, vooral veel muggen en pas op het einde van de pensessie, ik besloot om tegen 22:00 uur te stoppen, dook de pen aan de overkant weg...ik had mij nog zo voorgenomen om pas aan te slaan nadat de pen geheel weg was en de wat uitstaande lijn strak zou lopen…
Maar ja, de gretigheid, de snelheid waarmee alles gepaard ging en wat diens meer, was de oorzaak waardoor ik direct aansloeg, vluchtkolk van vis, een eend die door mijn wild aanslaan aan de eigenkant zich 'wild'schrok, en een andere karper die een vluchtboeggolg veroorzaakte waren het gevolg...niks dus, geen contact, tja…
Nou ja, inpakken en in het donker wegwezen dan maar, next time...maar wil wel weer eens een kromme stok en gierende slip ervaren!
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

22-08-2019 16:59

Zondag 18 augustus 2019.

Gepend van 18:15 tot 21:15 uur bij stekje bij het spoor:
aug116.JPG
(172.01 KiB) 1582 keer gedownload
aug117.JPG
(121.83 KiB) 1582 keer gedownload
19 graden, de wind kwam uit het zuidwesten wk 3-4 later 2, de luchtdruk bedroeg 1.006 mb en verder was het licht tot half bewolkt.
Twee voerplekjes met mais gemaakt en deze om en om bevist, pas om kwart voor 8 een aanbeet, sloeg mis, vlak daarna sloeg ik weer mis en dat was volgens mij van een kreeft, hierna enkel nog wat kreeftengedonder. Een blank dus...
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

24-08-2019 17:53

Zaterdag 24 augustus 2019.

Ik moest nog steeds mijn eerste karper van de maand augustus vangen, maar het kwam er alsmaar niet van, verkeerde plek(ken), tijdstip(pen), gebruikte aas...of gewoon 'pech'? Dat laatste vooral, ik was erg hard gevallen op mijn achterhoofd en moest daarvoor naar het ziekenhuis om de wond te laten hechten en om een scan van mijn hoofd te laten maken, was dus enkele dagen wat 'van slag', maar kon gelukkig wel werken(thuis dat wel), en deed alles wat rustiger aan.

Dit weekend zou de zomer weer terug komen in ons landje, na een periode van koeler en vochtiger weer, was dat een welkome verandering.
Oke, ik stond vroeg op, maar merkte al dat het later licht begon te worden, omstreeks tien voor 7 zou de zon opkomen, tijd genoeg om mij voor te bereiden.
Voermix gemaakt van mais, hennep en flavour, kopje koffie naar binnen gewerkt en op weg naar Ypenburg, wilde het daar maar weer eens gaan proberen.
aug126.JPG
(99.21 KiB) 1554 keer gedownload
Omstreeks 06:45 uur lag good old 'Johnny's Rod' uit met op de haak twee maiskorreltjes, de temperatuur op dat moment was 16 graden, kwam de te verwaarlozen wind uit het oosten en bedroeg de luchtdruk 1.022 mb. Het was nagenoeg onbewolkt, de halve maan stak mooi af in het strakke ochtendblauw.
Het was zeker in het begin nogal 'tam' en 'rustig', geen wellingen aan de kant of azende vissen waargenomen, pas na een klein uurtje kreeg ik wat 'tikjes' op de pen te zien, sloeg ik na enkele keren mis(tja wat lange opslag) om dan eindelijk, na de pen wat langer dan normaal weg te laten lopen en goed aan te slaan, de eerste vis aan de haak te slaan, een Rode Rijer:
aug127.JPG
(160.5 KiB) 1554 keer gedownload
Hierna volgde een periode van regelmatig aanbeetjes en missers van witvis, tot dat ik dacht met een kreeftje te maken te hebben, de pen bleef maar op de plek tikjes registreren zonder onder te gaan, bleef dan nog nét zichtbaar met een fractie van de antenne nog boven water om dan weer traag boven te komen, toch ging de pen uit eindelijk schuin traag naar links onder en haalde ik voorzichtig op om de kreeft niet te gaan haken...huh? Weerstand? Kolk? Ja, er zit iets veel zwaarder dan een kreeft aan de haak, nu kromme stok en een steeds maar wegschietende vis die de slip met horten en stoten liet rinkelen, ik zag even een schim van de vis, een Zeelt! Hierna volgde een leuke met de kenmerkende naar de kant toe zwemmende, bonkende Zeeltendril:
aug133.JPG
(139.06 KiB) 1554 keer gedownload
aug137.JPG
(182.18 KiB) 1554 keer gedownload
aug135.JPG
(110.21 KiB) 1554 keer gedownload
Oké, dat was verrassend want ik verwachtte echt een kreeftmans aan de haak, ik wierp een handje voermix in en ging weer verder, kreeg vrij snel weer regelmatig leven en met de gedachte dat de kreeftenaanbeetjes nu mogelijk zeeltenaanbeten konden zijn, was ik extra op mijn hoede.
Een klein uurtje later dacht ik weer met een kreeft/zeeltaanbeet te maken te hebben, weer ging de pen met kleine haast treiterende rukjes op de plaats staan, ging onder zodat net nog een klein stukje antenne zichtbaar was en bleef dan zo op de plaats rust staan...totdat de pen toch schuin naar onder verdween en ik goed aansloeg...YES! Contact, dacht eerst met weer een zeelt te maken te hebben, maar deze vis was sterker en liet duidelijk zijn/haar kracht zien middels een heerlijke run met dito kromme stok en gierende slip, dit was een Cyprinus, dat was duidelijk:
aug143.JPG
(96.43 KiB) 1554 keer gedownload
aug144.JPG
(194.73 KiB) 1554 keer gedownload
aug146.JPG
(140.33 KiB) 1554 keer gedownload
Hierna weer bijgevoerd en ving na meerdere keren te hebben misgeslagen 3 leuke Blankvoorns:

Ik wilde na 4 uurtjes pennen stoppen, ik had nog een half uurtje te gaan, wilde om kwart voor 11 stoppen, gooide een volle hand voermix op de plek en ging daarna lekker op de onthaakmat zitten en dommelde zo wat weg...ik keek zo nu en dan nog naar de pen, opeens zag ik nog nét het puntje van de antenne verdwijnen, ik sloeg direct aan en YES! Contact! Leuke drilpartij als afsluiter mogen meemaken van een mooie Zeelt:
aug153.JPG
(152.68 KiB) 1554 keer gedownload
aug156.JPG
(199.38 KiB) 1554 keer gedownload
Ik pakte hierna in en fietste lekker voldaan in het zonnetje naar huis.
Vogels die ik tijdens het pennen had gezien waren: Rietzangers, IJsvogel, Visdief, Boerenzwaluw, Putters en een alsmaar bedelende jonge Fuut( dat jong bleef maar piepen tegen een van zijn ouders)...
Mark van Damme
Berichten: 16
Lid geworden op: 24-05-2019 11:43

25-08-2019 20:27

Hi Glenn,

Gelukkig alles weer ok met je hoofd.
Wederom mooie plaatjes en dito vissen.
Ben jaloers op zulk soort wateren, hier in het Zeeuwse is de zoetwater visstand karig te noemen.
Altijd wel een tikkeltje aan de zoute kant wat de groei en soort drastisch kan doen temperen.
Zetelt heb ik hier nog nooit gevangen, wel regelmatig toen ik nog in Overijssel woonde.
Qua vissen en omgeving heb ik toch regelmatig heimwee...

Desalniettemin wederom een mooi verslag van je belevenissen👍

Mvg.

Mark
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

02-09-2019 15:16

Hoi Mark, dank je wel voor je fijne reactie. :D
Met mijn hoofd gaat het gelukkig weer goed, wel een litteken aan over gehouden, maar ach er zijn ergere dingen.
Ik heb jaren geleden weleens met de vliegenhengel in de polders bij Catzand een karper gescoord, zag activiteit van karpers(wellingen aan de kant) en heb het gewoon geprobeerd en ving er eentje...
Zeelt vang ik elk jaar wel, ook in Amsterdam, en ach ik mis zo nu en dan mijn Mokumse stekken ook wel, ken de watertjes zo goed en de polderstekken zijn gewoonweg prachtig... :D dus het 'heimwee'gevoel kan ik met je delen.


Zaterdag 31 augustus 2019.

De laatste dag van de maand, ik wilde een karperscoren en met de gedachte van ‘never change a winning stek(?)’ besloot ik dezelfde stek als vorige week te Ypenburg te gaan bezoeken:
aug170.JPG
(101.99 KiB) 1484 keer gedownload
aug169.JPG
(183.68 KiB) 1484 keer gedownload
Thuis een mix van mais, hennep en nog een restje flavour(strawberry) gemaakt, ik heb maar één stek aangevoerd en besloot deze constant van voer te voorzien.
‘Johnny’s Rod’ lag omstreeks 07:00 uur uit met op de haak twee maiskorreltjes.
De temperatuur bedroeg op dat moment 14 graden( het werd later beduidend warmer), kwam de wind uit het zuid-zuidoosten wk-1(nagenoeg windstil op de stek) en was de luchtdruk 1.016 mb.
Vrij snel, binnen enkele minuten, een aanbeet en sloeg ik mis, verrast na deze snelle ontwikkeling kreeg ik meer aanbeten en dito missers. Ik had al een vermoeden dat het witvis betrof en liet daardoor de pen nu langer ondergaan, kon hierna mijn eerste vis op het droge verwelkomen:
aug171.JPG
(158.44 KiB) 1484 keer gedownload
Oké, er zat genoeg witvis op de stek, een beetje gefrustreerd raakte ik hier wel door want sloeg vele malen mis na prachtige aanbeten/weglopers, ving dus regelmatig blankvoorns totdat ik omstreeks 08:15 uur iets aantikte met veel meer weerstand:
aug173.JPG
(105.53 KiB) 1484 keer gedownload
Karper van tegen de 50 cm aan die de hengel/lijn/molencombinatie redelijk teste:
aug174.JPG
(194.21 KiB) 1484 keer gedownload
aug176.JPG
(123.58 KiB) 1484 keer gedownload
Hierna weer veel aanbeten/missers en enkele blankvoorns en zowaar eenmaal een roodoranjekreeft(die eraf viel).
De aanbeten werden zo na half 10 beduidend minder, de zon maakte het nog allemaal zonniger en warmer, waardoor ik omstreeks 10:45 uur het hier wel gezien had.
De laatste zonnige dag van augustus hierbij afgesloten met vangst van een Cyprinus, en vooral lekker genoten en gerelaxt aan de waterkant.
aug178.JPG
(160.98 KiB) 1484 keer gedownload
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

02-09-2019 16:55

Zondag 1 september 2019.

De eerste septemberdag, en ik wilde meteen succes hebben wat een 'karperscoren' betreft, maar ik was er nog niet uit waar dit te gaan volbrengen; mijn favopolderstekje, Ypenburg(stek van gisteren dus), of Foreparkstek, heel even dacht ik nog aan de stek vlak bij huis aan het spoor, maar daar had ik de laatste keren weinig succes. Bepakt met de wat overgebleven voermix van gisteren, die weliswaar met mais en hennep was aangevuld, op de fiets richting 'een stek' , ik wist nog steeds niet welke stek ik zou gaan proberen.
Ik fietste mijn favostek voorbij, de fietsbrug over en nu moest ik óf rechtdoor naar Ypenburg, óf rechtsaf naar het Forepark, het werd rechtsaf naar het Forepark. Daar aangekomen reed ik nog even rechtdoor om een voor mij nieuwe stek te gaan bekijken, maar vond het daar wat te smal qua drillen en wat te druk qua verkeer(fietspad en straatweg). Fietste dus terug naar de duikerstek:
sep01.JPG
(169.79 KiB) 1481 keer gedownload
Drie voerplekjes gemaakt, eentje stijf tegen de overkant vlak aan de rietkraag, eentje vlak voor mij tussen de duikerin/uitgang, een eentje links tegen de kant aan.
17 graden stond er op de weerapp. De wind kwam uit het noordwesten wk1-2, en de luchtdruk bedroeg 1.013 mb, hier en daar dreef er een wolkje.
Het water was 'rustig', mooi vlak zodat elke deining/welling van een vis te zien zou zijn, maar geen deiningen en/of wellingen te zien, maar de rietstengels waren dit keer de 'voorbodes' van de karper aankondigingen, deze werden een paar keer bewogen waardoor de karper zijn aanwezigheid had verraden en na ongeveer drie kwartier kwam de aanbeet, nadat een karper zich vanwege het driftig bewegen van het riet zich had aangekondigd. De twee maiskorreltjes op de haak werden wat treiterig besnuffeld, een lijnzwemmer volgde, daarna pikte de karper het aas op maar de pen bewoog zeer traag naar rechts zonder onder te gaan, zou ik aanslaan? Ik wachtte nog even en sloeg toen maar aan, YES! Contact! Een korte maar leuke drilpartij volgde nu:
sep04.JPG
(89.96 KiB) 1481 keer gedownload
sep07.JPG
(163.69 KiB) 1481 keer gedownload
sep08.JPG
(118.05 KiB) 1481 keer gedownload
Na ongeveer 20 minuten kwam de 2e karperaanbeet, opnieuw zorgde het bewegen van het riet voor mijn focus op de pen, en inderdaad na wat voorzichtige tikjes dook de pen onder en sloeg ik aan, wederom volgde er een leuke dril, de karper vond ik opvallend sterk gezien zijn/haar afmeting:
sep09.JPG
(108.26 KiB) 1481 keer gedownload
sep10.JPG
(129.38 KiB) 1481 keer gedownload
sep11.JPG
(183.38 KiB) 1481 keer gedownload
sep14.JPG
(152.63 KiB) 1481 keer gedownload
Oke dan, na weer wat voermix naar de overkant gegooid te hebben, volgde na een half uurtje de 3e karperaanbeet. Ook nu was het 'bewegende' riet de indicatie van aanwezige karper, hoe spannend is het als je weet dat er gezocht wordt naar het lekkers wat je gestrooid hebt, de pen dook onder en ik sloeg aan,Contact! De vis was heel even beduusd, maar daarna werd er een vlucht ingezet naar rechts het riet in, ik blokte de vis en deze kwam uit het riet om vervolgens naar rechts door te vluchten. Ik hield de kromme stok goed tegen en de vis verscheen opeens vlak onder de duiker, hier kreeg ik iets meer grip op de vis, maar kwam deze op krachten om daarna een geweldige run naar links in te zetten...WAUW, wat een power!
Dit had ik niet verwacht, de hengel stond in een uiterste vechtbocht en de slip ratelde maar door, er was nu geen houden aan. De vis dook aan de eigenkant het riet in, ik probeerde nu met een uiterste gestrekte arm de vis verder van de kant te houden wat gedeeltelijk lukte. Ik zag het riet bewegen en de vis denderde door, ik voelde de lijn langs het riet schuren en vreesde nu het ergste...ik liep snel naar links en haalde zoveel mogelijk lijn naar binnen, en zwiepte zo de hengel over de dikke rietkraag heen in een poging de lijn uit het riet te krijgen.
Ik voelde de vis nog bonken maar de lijn zat nog goed verwikkeld in het riet...wat nu? Ik besloot om de spanning van de lijn te halen en de beugel even open te klappen...de hengel sprong terug in een rechte houding, en toen hoorde ik een 'klap', de vis bleek achteraf zich bevrijdt te hebben, maar de lijn zat nog muurvast in het riet. Pfff, tja in een uiterste poging liep ik geheel naar rechts en trok daarbij enkele keren hard aan de lijn, en die knapte op een geven moment. Ik haalde de lijn binnen en enkel het lijnstoppertje zat er nog aan. Einde oefening, einde verhaal.
Tja, nieuwe pen, lood en haak erop gezet, en weer verder gaan pennen, ik baalde wel hoor, dit was een knappe vis, lekker sterk, mooie run en dan zo'n afloop...c'est la vie, it's all in the game.
De focus was hierna wat weg, kreeg nog een aanbeet maar die zette niet door, om 10:45 uur vond ik het welletjes en pakte in en fietste naar huis.
Ik had mijn septemberkarpers gescoord, dát had ik in ieder geval binnen.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

08-09-2019 13:04

Zaterdag 7 september 2019.

Twijfel of ik wel of niet deze zaterdagochtend zou gaan pennen, volgens de ene weerapp zou het redelijk droog blijven, maar de andere app gaf van tijd tot tijd buien aan.
Besloot de gok te wagen en nu geheel in regenkleding op de fiets op weg naar een stek. Een blikje mais werd ingezet bij de duikerstek in het Forepark:
sep16.JPG
(187.15 KiB) 1422 keer gedownload
Er stond een behoorlijke stroming, ik heb hier eerder gevist met een dergelijke stroming, en weet hoe hier mee om te gaan, zodoende de pen schuin aan de overkant geplaatst, geheel buiten de stroming dus.
sep18.JPG
(142.4 KiB) 1422 keer gedownload
'Johnny's Rod' lag met twee maiskorreltjes op de haak omstreeks 08:15 uur uit.
De temperatuur in het begin was 14 graden(maar gedurende een regenbui zakte deze naar 12 graden), kwam de wind uit het west-noordwesten wk1-2 tot 3, en bedroeg de luchtdruk 1.018 mb.
Het was zwaar tot half bewolkt en soms brak eventjes de zon door waardoor het duidelijk warmer werd.
De vorige keer dat ik hier pende gaven de 'bewegende' rietstengels de voorbodes aan van de aanbeten, dat was toen erg spannend, door de regen waren de rietstengels gebogen en belemmerde hierdoor het zicht op de eventueel door de karpers te bewegen rietstengels. Heb gedurende de sessie ook geen duidelijke karper/visactiviteiten waargenomen.
Het duurde lang voordat er enig teken van leven via de pen werd waargenomen, pas na ruim 50 minuten wat beweging gezien, daarna omstreeks half 10 dook de pen onder en sloeg ik mis, geen contact en/of vluchtboeggolf hierbij gezien. Zo nu en dan kreeg ik een bui op mijn kop, en ik was maar wat blij dat ik al van te voren mijn regenbroek had aangedaan.
Dan omstreeks 11:15 uur, na 3 uur van pennen, dook de pen na twee tikjes naar rechts onder.
Ik sloeg aan en Contact! De karper zwom naar rechts en nestelde zich in het riet aan de kant, ik kreeg de vis er niet uit, wat nu, beugel open gooien maar...wachten of de lijn dan gaat lopen en de vis zichzelf 'vrij' zwemt ui te riet. Ik deed de molenbeugel weer dicht, draaide aan de slinger en had contact, de hengel boog, de slip liep weer af, maar de lijn schuurde nog steeds in het riet. Wat nu, ik stond nu op de duiker en probeerde met een uitgestrekte arm de hengel zo ver mogelijk van de kant te krijgen, ik voelde nu duidelijk beweging komen en de vis kon ik langzaam maar zeker naar mij toe uit het riet pompen...hoe en wat er precies gebeurde weet ik niet meer maar de vis kwam nu vlak voor de duikeringang terecht en stoof de duiker met de stroming mee in…
De hengel stond nu in een uiterste bocht krom, de top soms gedeeltelijk onder water en ik hoorde het geplons en geklots van de vis in de duiker, ik zette kracht bij en kon de vis metertje voor metertje uit de duiker krijgen, pffff hierna nog even wat gebonk onder de hengeltop en hup de karper na wat moeite in het net gekregen en op de mat gelegd:
sep20.JPG
(76.37 KiB) 1422 keer gedownload
sep22.JPG
(187.77 KiB) 1422 keer gedownload
sep25.JPG
(127.93 KiB) 1422 keer gedownload
Zo, even bijgekomen en nog wat nagenieten van deze vangst, had weer mazzel, gooide een volle hand mais naar de overkant en liet de pen daar weer zakken. Kreeg geen noemenswaardige aanbeten meer te zien, en geen activiteiten van vis waargenomen, vond het na 4 uurtjes van pennen wel genoeg, dus inpakken en tevreden wegwezen...
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

14-09-2019 16:46

Zaterdag 14 september 2019.

Ik was een beetje bang dat ik wat 'brak' zou zijn deze zaterdagochtend, kwam laat van een bruiloft vandaan en lag pas zo tegen half drie in bed, maar het viel eigenlijk reuze mee, had maar een paar biertjes op(Palm), en was op tijd overgestapt op fris, was na een paar uur al wakker en twijfelde om door te slapen of toch het bed uit te gaan om te gaan vissen…
Een kop koffie gezet en alles relaxt gedaan, voermix gemaakt bestaande uit mais en hennep en zo omstreeks half 8 de deur uitgegaan en op de fiets richting een stek.
Besloot om weer de duikerstek bij het Forepark te gaan bezoeken:
sep66.JPG
(193.43 KiB) 1366 keer gedownload
Begon hier om 07:45 uur, er was pas gras en riet gemaaid, ik kon als ik dat wilde diverse voerplekjes maken, maar besloot mij geheel bij de duiker te concentreren, en dan met name de overkant bij de duiker. Hier was wel veel riet weggehaald dus was er helaas geen sprake meer van vooraankondigingen van Karpers door 'bewegende' rietstengels.
De temperatuur was opdat moment 10 graden, lekker frisjes, het zou later gestaag oplopen naar 18 graden, kwam de wind uit het oost-noordoosten wk1-2 en bedroeg de luchtdruk 1.035 mb.
Het was nagenoeg onbewolkt, een Purperreiger passeerde op voldoende hoogte om nog goed gezien te worden de stek, en stak met de oranje-purperenrode kleurschakeringen van het verenkleed mooi af tegen de lichtblauwe lucht.
Oke, de pen lag met twee maiskorreltjes op de haak schuin tegen de overkant aan, vrij snel 'leven' op de pen gezien, zo nu en dan werden er wroetende vissen waargenomen en eenmaal sprong er vij dicht bij een kleine karper boven water, na een kwartier sloeg ik wat wild mis op een aanbeet, en een kwartier daarna dook de pen na twee vooraankondigende tikken naar links schuin onder, ik sloeg aan...Contact! De vis schoot even richting duiker en toen naar links, ik wilde op staan om aan de dril te beginnen toen ik blijkbaar door 'slaap' in mijn benen uitgleed en op mijn kont op de onthaakmat viel...de druk op de hengel viel daardoor weg en de vis schoot los...potverdorie! Heb ik weer!
Omstreeks 10:30 uur kreeg ik wat treiterige tikjes te zien op de pen, dacht echt met een kreeftje te maken te hebben, maar de pen bewoog nu mooi schuin en dreigde onder te gaan, maar deed dat niet, de pen bewoog nog steeds en kwam wat naar boven, en opsteker en ik sloeg aan...YES! Contact! Na een rustige drilpartij kon de karper geland worden:
sep69.JPG
(132.68 KiB) 1366 keer gedownload
sep70.JPG
(155.01 KiB) 1366 keer gedownload
sep71.JPG
(148.63 KiB) 1366 keer gedownload
Hierna drie voerplekjes gemaakt en deze afgevist, sloeg 2x mis, maar omstreeks 11:35 uur was het wel raak:
sep77.JPG
(123.9 KiB) 1366 keer gedownload
sep79.JPG
(181.55 KiB) 1366 keer gedownload
sep82.JPG
(129.43 KiB) 1366 keer gedownload
Hierna nog wat tikjes en lijnzwemmers meegemaakt, en besloot ik om 12:30 uur in te pakken en naar huis te gaan.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

23-09-2019 17:56

Zondag 22 september 2019.


Na twee weken op vakantie te zijn geweest wilde ik graag gaan pennen, de laatste dag zocht ik dus de waterkant op, ik besloot om de stek bij Ypenburg te gaan proberen.
Voermix gemaakt van mais, hennep en een nieuwe flavour(pineapple), en omstreeks 7 uur op de fiets richting stek, het zou zo rond half 8 licht worden, dus had ik ruim de tijd om op de stek te komen.
Er zat al een medevisser, niet echt op de stek maar wat metertjes ernaast, zodat ik besloot om verder door te fietsen naar een volgende stek enkele honderden meters verderop. Vond een andere stek wat geschikter, er was blijkbaar door een andere visser wat ‘ruimte’ gemaakt want de stek was mooi ontdaan van riet en andere begroeiing.
sep155.JPG
(113.63 KiB) 1256 keer gedownload
sep157.JPG
(139.73 KiB) 1256 keer gedownload
sep158.JPG
(197.27 KiB) 1256 keer gedownload
De stok lag omstreeks 07:30 uur uit, met op de haak twee maiskorreltjes, ik had vlak aan de kant twee plekjes bevoerd.
De temperatuur was 14 graden, kwam de wind uit het oost-zuidoosten, wk 1 tot 2, en bedroeg de luchtdruk 1.009 mb, het was redelijk onbewolkt.
Ik zat lekker te genieten op de onthaakmat en keek zodoende om mij heen om de ochtendindrukken van deze plek goed op mij in te laten werken, ik keek richting pen…en deze was ‘weg’…zo snel al, denk binnen 5 minuten, was de pen weg! Ik keek direct naar het beetje uitstaande lijn, wat ik niet meer zag, en sloeg direct aan, maar helaas geen contact, niets, de twee maiskorrels zaten nog op de haak, en een lichte uitdijende was het enige zichtbare na de aanbeet en het misslaan. Ik was hierdoor wel verrast, zo snel al een aanbeet, dat beloofde dus wat…
Tja, de verwachtingen waren hierdoor wat hoog, sloeg hierna met tussenpozen 3x mis, waarbij een prachtige aanbeet zat van een mooi schuin weglopende pen, mooier kan je ze niet hebben, totdat ik twee Blankvoorns ving en mij een blank bespaard bleef. Zag ik nog ‘karperactiviteit’? Hoorde verderop wel een springende karper, hier en daar bellen van wroetende vissen, maar geen wellingen, deiningen van vis.
Het werd later en ik zat lekker te genieten op de onthaakmat in het zonnetje, ik besloot een volle hand voer aan de rechterkant in te zetten om een laatste poging nog iets te haken.
Kreeg een paar keer mooie lijnzwemmers te zien, de pen werd van links naar rechts verplaatst waarschijnlijk door de staart van een azende vis. Ik hield de pen nu goed in de gaten.
Toen omstreeks kwart voor 12 de pen na wat treiterige tikjes toch langzaam maar mooi schuin onderging en ik goed getimed kon aanslaan, contact! Yes! Een leuke spetterende dril ving nu aan:
sep159.JPG
(105 KiB) 1256 keer gedownload
sep161.JPG
(153.98 KiB) 1256 keer gedownload
sep164.JPG
(141.93 KiB) 1256 keer gedownload
sep165.JPG
(136.29 KiB) 1256 keer gedownload
Een sterke en mooi Zeelt was het resultaat:
sep167.JPG
(209.54 KiB) 1256 keer gedownload
sep168.JPG
(165.67 KiB) 1256 keer gedownload
Hierna nog even nagenietend in het zonnetje op de onthaakmat, en om 12:00 uur ingepakt en tevreden naar huis gefietst.
De vogels die ik gedurende deze pensessie had gezien waren: Groene Specht, Grote Bonte specht, veel Boeren en Huiszwaluwen, ik hoorde een Watersnip, Kramsvogel, Graspieper, Rietzanger(gehoord), Rietgors(gehoord),Kool en Pimpelmees, Sperwer, Grauwe Gans, Fuut, Witte Kwikstaart. Ik zag overigens met regelmaat zwemmende ratten…

Thuis deze pensessie besloten met een heerlijk in duitsland gescoord biertje:
sep170.JPG
(95.76 KiB) 1256 keer gedownload
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

29-09-2019 11:12

Van de week binnen gekregen, prachtige pennetjes voor de verzameling:
sep173.JPG
(157.02 KiB) 1180 keer gedownload
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

03-10-2019 09:48

Woensdag 2 oktober 2019.

Ik heb een paar dagen vrij genomen met de bedoeling om te gaan vissen, echter heb ik wel een 'plan B' achter de hand mocht het vissen door weersomstandigheden niet gaan lukken. Tja, ik hield met regelmaat de weersberichten/voorspellingen in de gaten en plan B voerde ik vanwege de te verwachten buien uit: de stad in voor bioscoopbezoek. In de stad kreeg ik een bui op mijn kop, maar ik besloot niet naar de bios te gaan maar wel wat lekkers mee te nemen naar huis om toch het verloop van de weersvoorspellingen en buienradar af te wachten want het zag er toch tot ongeveer 16:00 uur gunstig uit om te gaan vissen.

Thuis donuts en een zalmsalade voor het pennen genuttigd:
okt3.JPG
(90 KiB) 1108 keer gedownload
okt4.JPG
(101.64 KiB) 1108 keer gedownload
Oke dan, ik maakte een voermix van mais, hennep en flavour en besloot naar de duikerstek te gaan in het Forepark, onderweg op de fiets al gemerkt dat er een pittige noordwestenwind stond en het ook aan de wat frisse kant was qua temperatuur, maar ik had mij warm aangekleed dus dat zat wel prima.
okt6.JPG
(150.12 KiB) 1108 keer gedownload
Voerplek gemaakt schuin aan de overkant, 'Johnny's Rod' lag met twee maiskorreltjes op de haak omstreeks 11:45 uur uit, was de temperatuur 12 graden(gevoelstemp. 9 graden), kwam de wind uit het noordwesten, wk 2 tot 3, en bedroeg de luchtdruk 1.012 mb, het was half tot zwaar bewolkt, soms kwam de zon even te voorschijn en dan was het direct ook warmer op de stek.
Heb ik karperactiviteiten gezien? Gedurende de sessie sprong er aan de linkerkant zo'n 50 meter van de stek een karper, verder een paar keer wat wellingen gezien, het duurde lang voordat ik wat 'leven' op de pen kon waarnemen, na ruim 5 kwartier kreeg de pen een tikje en dat was het dan. Ik zag zo'n 20 meter aan de linkerkant een paar keer wellingen van een wroetende vis en heb daar wat voer gegooid, en na een kwartier daar het pennetje gedropt, maar ook hier niets kunnen waarnemen van 'leven' op de pen.
Ik wilde een aanbeet, een ondergaande pen, een kromme stok etc.etc. Ervaren, en dat ging hem hier bij de duikerstek niet meer worden. Om half 2 ingepakt en tegen een soms aanwakkerende pittige noordwestenwind, gefiets naar mijn favopolderstekje.
okt10.JPG
(194.3 KiB) 1108 keer gedownload
Hier twee voerplekjes gemaakt, eentje rechts in de hoek en eentje vlak voor de duiker.
De pen lag omstreeks 13:45 uur uit en binnen enkele minuten kreeg de pen een tik, zo, nu al leven op de pen gezien, ik was nu vol goede moed. Het was 'raar' weer, regenbuitjes wisselden af met korte zonnige perioden, maar op een gegeven moment was het zwaar bewolkt en begon het harder te waaien. Ik sloeg tweemaal mis, ik was veels te gretig, de pen kreeg een tikje, ging niet onder maar bewoog heel langzaam naar links, ik diende eigenlijk te wachten totdat de pen 'onder' zou gaan maar mijn ongeduld en gretigheid om een vis te haken en het ondergaan van de sensaties daarna waren te groot...Geen schrikboeggolf, maar nog slechts een maiskorreltje op de haak waren het resultaat van het te vroeg aanslaan, dit gebeurde dus tweemaal.
Het begon zachtjes te regenen en gezien de naderende donkere wolken zou het mogelijk zo blijven, ik besloot de regenbroek aan te trekken, en ja hoor ik had nauwelijks de regenbroek aangedaan of de pen ging heel langzaam naar rechts toe onder. Ik tikte aan, en een kleine karper was het resultaat van een korte dril:
okt12.JPG
(175.05 KiB) 1108 keer gedownload
okt14.JPG
(132.44 KiB) 1108 keer gedownload
okt16.JPG
(97.01 KiB) 1108 keer gedownload
Hierna tikte ik nog een karpertje aan:

okt17.JPG
(203.88 KiB) 1108 keer gedownload
okt18.JPG
(139.06 KiB) 1108 keer gedownload
okt20.JPG
(127.27 KiB) 1108 keer gedownload
Ik tikte hierna nog een vis aan die duidelijk wat groter en sterker was dan zijn twee voorgangertjes, de hengel stond krom en de slip tingelde bij elke vluchtpoging, ik wilde een actiepic maken en door geklooi met mijn visvest om mijn mobieltje te pakken viel even de spanning weg op de hengel, de vis schoot los...tja it's al in the fishinggame.
Volgens de weerapp zou het tegen 17:00 uur serieuzer gaan regenen, ik besloot deze pensessie om 16:45 uur te beeindigen, thuis aangekomen een bakkie thee met een heerlijke redvelvetdonut
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

04-10-2019 07:43

Donderdag 3 oktober 2019.

Het was deze ochtend wachten totdat de regen ophield, dus kijken op buienradar én door de ramen naar buiten kijken zowel aan de voor en achterkant van de woning naar de wolkenformaties en of het wel, of niet of nog steeds regende. Zo kon het zijn dat aan de voorkant de regen nog aanwezig was, en aan de achterkant de zon al aan het doorbreken was, dit ging zo een tijdje door dat regen en zon elkaar afwisselden. De weerapps spraken elkaar wat tegen qua tijd en duur van de buien, maar het zou omstreeks half 11 redelijk droog worden en pas later in de middag weer gaan regenen. Maar wat heb je nou aan die weersverwachtingen als blijkt dat het allemaal anders zal uitpakken.
Ik besloot met het restant voermix van gisteren, die aangevuld werd met mais en hennep, op pad te gaan naar mijn favopolderstekje en het daar te gaan proberen, nam ook wat zacht deeg mee gemaakt van witbrood.
okt21.JPG
(201.86 KiB) 1085 keer gedownload
okt22.JPG
(137.96 KiB) 1085 keer gedownload
okt24.JPG
(159.18 KiB) 1085 keer gedownload
Oké, om 10:45 uur lag de stok uit, had ik twee voerplekjes gemaakt, eentje in de hoek en eentje vlak voor de duiker. De temperatuur was 13 graden, kwam de wind uit het west-noordwesten, wk 3-4, bedroeg de luchtdruk 1.018 mb en was het half tot zwaar bewolkt. Het begon zo nu en dan te regenen, zag vlak na een buitje karperactiviteit aan de kant(wellingen) en kwam er een karper even 'boven' kijken.
Na ongeveer 3 kwartier kreeg de pen bij de duiker enkele kleine tikjes te verduren gevolgd door een typische lijnzwemmer veroorzaakt door een staart die even heen en weer wapperde, er zat vis op de stek en de pen werd enkele keren heel langzaam en subtiel verplaatst, maar die verplaatsingen zetten niet door, werden niet vervolgd door het ondergaan van de pen. Het leek wel of de vis het mais wel oppikte er heel langzaam mee wegzwom om het daarna weer los te laten. Het duurde echt minuten voordat uiteindelijk de pen tergend langzaam schuin onder ging, ik sloeg aan en verwachtte gezien de hele ontwikkeling, het getreuzel, een kreeft of mogelijk een Zeelt aan de haak te slaan. Kreeg contact! Nee geen kreeft gezien de weerstand en de licht krommende stok, de vis schoot een paar keer richting kant en ik dacht met een Zeelt te maken te hebben totdat ik een glimp zag van een karper, de dril was kort, het was een kleine karper:
okt25.JPG
(120.01 KiB) 1085 keer gedownload
Ik besloot nadat er werd bijgevoerd, even over te gaan op zacht deeg, vorig seizoen ving ik er opvallend veel kleine karpers mee waaronder enkele spiegeltjes, en ik heb dit seizoen nog geen enkele spiegel gevangen, dus met deze gedachte hoopte ik sowieso wat karpertjes te kunnen vangen en misschien daarbij mijn eerste spiegel van het seizoen.
Maar er gebeurde niet direct iets wat op interesse van vis leek, pas na een kwartiertje gleed de pen heel mooi in één beweging schuin weg naar het midden toe, ik sloeg aan en contact! Een mooie polderschub kon het zachte deeg niet weerstaan en belandde vrij snel op de onthaakmat:
okt28.JPG
(209.34 KiB) 1085 keer gedownload
okt29.JPG
(135.3 KiB) 1085 keer gedownload
Hierna was het gedaan met 'leven' op de pen, na 12:00 uur werd het stil en kreeg ik geen aanbeet meer te zien op zowel deeg als mais.
Vond het wel goed zo, en ik besloot na een uurtje in te pakken en weg te wezen.
Vogels die ik gezien en gehoord heb waren: Grote Zilverreiger(vloog vrij dichtbij over), Groene Specht, Boerenzwaluw, Putters, Graspiepers en Koperwieken.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

06-10-2019 15:05

Ik heb dus een aantal dagen verlof genomen om te gaan pennen, ik wilde ook graag weer een poging wagen om een karper te vangen met de pen, en dan met name met 'Johnny's Rod' in de 'Vliet'.
Vorig jaar was dat mij gelukt middels het drie dagen voeren met 'tijgernoten' die ikzelf had voorbewerkt, en waarbij ik geluk had dat ' het plezierjacht', die daar naar aanleiding van de Vlietdagen aangemeerd lag, niet meer op mijn voerstek zat. Ik heb al geruime tijd een grote pot Tijgernoten en een pot Voermix staan, die ik bij de plaatselijke hengelsportzaak had aangeschaft met de bedoeling om terzijnertijd een voerplek aan te leggen op de Vliet.
Drie dagen van voorvoeren met dus een mix van tijgernoten en voermix, die voermix bestaat ook uit tijgernoten met daarbij mais, diverse granen en hennep.
okt33.JPG
(147.47 KiB) 1037 keer gedownload
okt34.JPG
(145.5 KiB) 1037 keer gedownload
Heb ook wat halve tijgernoten in het voer verwerkt, dit vanwege het vissen met halve tijgernoten op de haak(side-hooked geplaatst)

Wanneer zou ik gaan starten met voeren? Eerste wilde ik zaterdag gaan pennen op de Vliet, dus dan zou er gevoerd moeten worden vanaf woensdag, maar ik besloot om de pensessie op de Vliet op zondag te gaan houden i.v.m. mogelijk minder scheep/pleziervaart. Dus begon ik donderdagochtend met de eerste 'bevoering' van de stek. In het pikkedonker door het park gefietst, de verlichting op de fiets was echt wel nodig om het pad naar de stek te volgen. Er waren wat meerkoeten aanwezig bij mijn eerste voerronde op de stek, op de terugweg hierover denkende zouden die vogels best wel roet in het eten kunnen gooien...'we zullen het zien', dacht ik.
Vrijdagochtend dan de tweede ronde, en mijn God wat was het allerbelabberst weer! Het goot niet normaal meer, en het was behoorlijk koud, zowel op de heen en terugweg naar de voerplek dacht ik na hoe het dan zondagochtend zou zijn mocht het het zelfde weertype zijn als deze vrijdagochtend…

Zaterdag 5 oktober 2019.

Zaterdagochtend de laatste voerronde, verder niks aan het handje, het was frisjes op de fiets en had er zin in om zondagochtend daar te gaan pennen.
Thuis aangekomen de weersverwachtingen gecheckt, en daar werd ik niet vrolijk van, de gehele zondag zou het gaan regenen, wat eerst mee zou vallen voor de zondag werd bijgesteld, want de zondagochtend zou nagenoeg droog zijn en pas in de middag zou er een kans op regen komen. Niet dus, hier baalde ik wel van, wat nu? Ik besloot om 'nu' te gaan pennen op de Vlietstek, waarom niet? Als er karpers na de 3e voerronde op de stek komen dan zouden ze best wel te vangen zijn...toch?
Ik besloot om ook de 'karper voor de deur stek' te gaan bevoeren, dus daar een ruime halve bak tijgernoten en voermix op de stek gegooid, zondag zou ik daar een tweede ronde gaan bevoeren, en dan maandagochtend daar proberen een karper voor de deur te scoren.

Oké, bepakt en op de fiets richting de Vlietstek om het daar te gaan proberen, ruim een uur geleden had ik daar dus de laatste 3e voerronde uitgevoerd, van alles spookt er dan door je hoofd: zal er al karper(s?) op de stek zitten?, zal het lang duren voor er een aanbeet komt vanwege het aanwezige voer?, hoe zit het met de aanwezige vogels en dan met name de Meerkoeten? Hebben deze het voer ontdekt en zo ja zal al het voert dan 'weg' zijn? Is het wel het juiste moment van het jaar, het is toch frisjes de laatste dagen...tja, vragen en nog eens vragen.
Bij aankomst direct de spullen in orde gemaakt, een IJsvogel passeerde luidruchtig de stek, er waren maar liefst 8 meerkoeten in de buurt van de stek(potverdorie, het zal toch niet?) en een Fuut nog in zomerkleed dobberde slaperig met kop en snavel op de rug tussen de meerkoeten in.
De pen op diepte gezet, meer dan 3 meter is het vlak aan de kant, een halve Tijgernoot plaatste ik side-hooked op de haak en 'Johnny's Rod' kon zijn debuut maken op de Vliet.
Om 07:45 uur lag de stok uit, de temperatuur was 7 graden(gevoelstemp. 4 graden), kwam de wind uit het oost-zuidoosten, het was in het begin nagenoeg windstil wk-1, en bedroeg de luchtdruk 1.014 mb, het was half bewolkt. Het leek mij niet verstandig om 'bij' te voeren, en ik wachtte de ontwikkelingen gespannen af.
okt35.JPG
(138.23 KiB) 1037 keer gedownload
okt36.JPG
(148.1 KiB) 1037 keer gedownload
okt37.JPG
(64.75 KiB) 1037 keer gedownload
Om 08:55 uur de eerste lichte tik op de pen waargenomen, ik was hierdoor een en al gefocust, om 09:00 uur weer duidelijk een tik op de pen, ik dacht nu echt dat het zou gaan gebeuren, maar helaas, niets meer.
Precies een uur later om 10:00 uur weer een tik op de pen waargenomen en weer wachtte ik gefocust de dingen af, maar helaas geen voorzetting.
Om half 12 besloot ik om met twee korrelsmais op de haak een aanbeet te forceren, ik wierp twee handjes voermix van mais, hennep en flavour in en wachtte af, ondanks dat ik eerst 'geloofde' in de tijgernoot aanbieding, wilde ik een aanbeet en een ondergaande pen op de Vliet zien.
Slechts een lichte tik waargenomen, en dat was het.
Na ruim 5 uur van pennen op de Vliet besloot ik te verkassen, het werd ook gaande weg wat drukker op het water met pleziervaartuigen en vele roeibootjes.
Natuurlijk is het op een water zoals de Vliet, een typisch 'kanaalwater', heel anders dan de polder en parkwatertjes die ik bezoek, hier is het doorzetten, doorzetten en ook mazzel hebben. Het is diep en groot water, je hebt met meerdere 'watergebruikers' te maken(scheepvaart, roeiers), het kan er druk zijn aan de kant met verkeer en joggers, fietsers, mensen met honden.
Vorig jaar, mijn eerste keer op de Vliet, had ik in elk opzicht 'mazzel' met de vangst van een prachtige kanaalspiegel, en toch had ik zoiets dat het mij weer ging lukken, met een beetje mazzel…
Tja, toch heb ik daar lekker gezeten, geconcentreerd, gefocust en de hele omgeving goed op mij in laten werken, al je zintuigen zijn optimaal bezig.
okt39.JPG
(184.04 KiB) 1037 keer gedownload
Ik wilde toch een ondergaande pan zien en wat strijd beleven, om 13:00 uur gestopt en verkast naar mijn favopolderstekje:
okt49.JPG
(175.33 KiB) 1037 keer gedownload
okt51.JPG
(83.4 KiB) 1037 keer gedownload
Twee voerplekjes gemaakt met een voermix van mais, hennep en flavour, halverwege de pensessie ook wat hele en halve tijgernoten op de twee plekken ingezet.
Begon hier om 13:15 uur met twee maiskorreltjes op de haak, en jawel, binnen 10 minuten kreeg de pen wat aarzelende tikjes om daarna schuin naar het midden toe onderwater te verdwijnen, ik sloeg aan en YES! Contact!
De vis deed de hengel buigen, maar de slip werd niet getest, en mijn eerste spiegel van het jaar was een feit:
okt48.JPG
(180.02 KiB) 1037 keer gedownload
okt46.JPG
(137.48 KiB) 1037 keer gedownload
Hierna met een halve tijgernoot side-hooked op de haak op de twee voerplekjes gepend, maar geen aanbeet, leven op de pen gezien. Terug naar mais kreeg ik nog een kreeftenaanbeet(kreeftje had 1 maiskorrel eraf gegeten en de tweede voor de helft), na twee uurtjes vond ik het welletjes hier, geen blank gelukkig en mijn eerste spiegel(tje) van het jaar gevangen.
Groene Specht, Grote Bonte Specht en veel Koperwieken waren de opvallende vogels gedurende deze visdag.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

09-10-2019 15:26

Maandag 7 oktober 2019.

Deze ochtend zou ik een 'karper voor de deur' pensessie gaan houden, ik had dus twee dagen voorgevoerd met tijgernoten gemengd met een mix van granen, hennep en mais.
Ik stond voor mijn doen wat te laat op, maar omdat het pas rond 8 uur licht zou worden, maakte dat niet veel uit en zeker niet omdat de stek pal voor de deur is.
Maar...maar er was iets anders aan de hand, twee mannen van de gemeentelijke groenvoorziening waren met handgrasmaaimachines, die erg veel lawaai maken, bezig aan de gras/begroeingskant aan de overkant van de stek, tja...niet echt rustig voor vis en visser. Besloot het even aan te zien, maar ze kwamen gestaag de kant van de stek op, dus ben ik maar doorgelopen naar de stek vlak bij het spoor.
Jeetje wat baalde ik hiervan, twee dagen voorgevoerd en dan op het moment dat ik daar wil gaan pennen is het een en al verstoring vanwege lawaai en rumoer aan de kant.
Het is niet anders, 'all in the fishing game' zullen we maar zeggen.

Oke dan, ik besloot dan maar te gaan pennen bij het spoor een kleine honderd meter verder op:
okt53.JPG
(168.64 KiB) 977 keer gedownload
okt54.JPG
(133.84 KiB) 977 keer gedownload
Hier op twee plekjes gevoerd, links vlak aan de kant en vlak voor de duiker.
Begon hier omstreeks 08:15 uur, de temperatuur was 8 graden(gevoelstemp. 6 graden) kwam de wind uit het oosten wk 1-2, bedroeg de luchtdruk 1.017 mb en was het nagenoeg bewolkt.
Ik zat nog steeds wat te morren en te balen toen vrij snel eigenlijk de pen heel langzaam bewoog en onder dreigde te gaan, uit gretigheid denk ik sloeg ik veels te vroeg aan, de pen was nog niet ondergegaan, gevolg geen contact, helemaal niets, ook geen vluchtboeggolf, er was wel een maiskorrel, waarvan ik er twee op de haak had gedaan, eraf. Verrassend vond ik dit, zo snel al 'leven', ik hield ondanks het verkeersrumoer achter mij, het geluid in de gaten van de grasmaaiers, ik wilde zodra deze gestopt waren toch naar de 'karper voor de deur stek' gaan.
Vanaf kwart voor 9 hoorde ik ze niet meer, dus ingepakt en naar de stek gelopen, er lag aan de overkant wel veel gras in het water, maar gelukkig niets veel aan de eigenkant.

okt55.JPG
(140.23 KiB) 977 keer gedownload
okt57.JPG
(197.05 KiB) 977 keer gedownload
Begon hier omstreeks 09:00 uur met een halve tijgernoot side-hooked op de haak geplaatst, zag toch wat bellen en gewroet op de voerplek, wierp een klein handje voermix en halve tijgernoten bij en wachtte het allemaal af. Zo af en toe bewoog de pen wat, er zat dus vis in de buurt, op een gegeven moment ontstonden vrij snel achterelkaar op de voerplek twee duidelijke staartwellingen, er zat dus Karper op de plek, gefocust op de pen wachtte ik de ontwikkelingen af, zo nu en dan kreeg de pen mooie lijnzwemmers te verduren, maar de pen ging niet onder, hoe frustrerend maar ook wel spannend was dit. Waarom werd de tijgernoot niet gepakt? Ik besloot twee handjes mais met hennep op de voerplek te gooien en over te schakelen op mais op de haak, omstreeks 10:15 uur , na wat aarzelende tikjes, dook de pen mooi weg en sloeg ik aan...niets, geen contact, niks...maar wel een duidelijk bellenspoor van 'iets' wat via de bodem wegvluchtte.
Ik ben omstreeks 11:00 uur gestopt, begon lichtjes te verkleumen, heb het restant aan tijgernoten, mix en mais op de voerplek gegooid met de bedoeling om wat later op de dag het nog eens te gaan proberen.
okt60.JPG
(136.29 KiB) 977 keer gedownload
Verse voermix gemaakt voor het vervolg.
okt62.JPG
(208.8 KiB) 977 keer gedownload
Het tweede gedeelte van de sessie duurde van 15:00 uur tot 19:15 uur, het was 11 graden, kwam de wind uit het zuid-zuidoosten wk1-2 en bedroeg de luchtdruk 1.017 mb.
Heb met mais en tijgernoot gevist, sloeg eenmaal mis om 18:30 uur op mais, het pennetje liep weg maar zoals al tweemaal deze dag liet ik de pen niet ondergaan en sloeg aan terwijl dezse nog rustig wegliep...mijn gedachte was toch van 'de pen loopt mooi langzaam weg' dus de vis heeft het aas goed in de bek en kan ik aanslaan, wederom geen contact en ook geen vluchtboeggolf of wat dan ook. Op mais had ik gedurende de sessie enkele aanbeetjes , op de tijgernoot nagenoeg niets.
Deze dag dus 'geblankt', mogelijk had er meer in gezeten, it's all in the fishing game...
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

13-10-2019 16:14

Zaterdag 12 oktober 2019.

Het zou deze zaterdag pas in het begin van de middag 'droog' worden volgens de weerapps die ik al dagen aan het volgen/bekijken ben, dus had ik mij daar ook op ingesteld om s'middags na de regen te gaan pennen...maar de weerapps gaven deze ochtend precies het tegenovergestelde aan; s'morgens droog en rond een uur of 11 pas regen. Wat nu, nou dan gaan we deze ochtend maar pennen tot de regen het mij niet meer aantrekkelijk maakt om te blijven en misschien, je weet het maar nooit met dit wispelturige weer en apps die het soms helemaal bij het verkeerde eind hebben, blijft het wel droog...tja…
Oke, snel wat spullen bij elkaar gepakt en ik besloot om het maar bij mij in de buurt te gaan proberen, liep met foedraal, rugzak en onthaakmat richting de stek bij het spoor. En daar zat al een medevisser met een tentje(statisch) op de plek, pfff tja. Besloot dan maar om terug te lopen en op de 'karper voor de deur' stek het te proberen. Maar ja, gisteren waren ze daar bezig met een bootje de kanten te schonen en ik heb het water daar nog nooit zo 'in beroering' gezien, het bootje maakte behoorlijke golven en herrie, dus zou ik het niet gek vinden als de karpers elders hun toevlucht zouden vinden en voorlopig weg zouden blijven.
Maar goed, het begon lichtjes te miezeren, gelukkig had ik mijn volledige regenpak aan en konden mijn nieuwe waterdichte wandel/bergschoenen ook getest worden.
okt75.JPG
(83.78 KiB) 929 keer gedownload
Ik hield het verder simpel wast betreft voeren: blikje mais werd open getrokken en ik voerde wat breed over de stek uit.
Omstreeks 08:15 uur lag 'Johnny's Rod' uit, bedroeg de temperatuur 12 graden, kwam de wind uit het zuid-zuidwesten en bedroeg de luchtdruk 1.007 mb, het was bewolkt en het miezerde dus.
okt68.JPG
(157.51 KiB) 929 keer gedownload
Geen enkel tikje gedurende de slechts één uur durende pensessie mogen meemaken, het miezeren ging over in motregen en die ging soms over in lichte regen, de weerapps hadden het weer eens mis en ik zat in de regen te vissen.
Ik besloot te verkassen, de fiets te pakken en naar mijn favopolderstekje te gaan.
okt70.JPG
(193.92 KiB) 929 keer gedownload
Hier begonnen om 09:30 uur, en hier ook één uurtje gepend in de regen, geen stootje gezien, wel tot tweemaal toe een springende Cyprinus gezien, dat gaf mij wel wat moed.
Besloot om weer te verkassen, stekje zo'n honderd meter verderop maar proberen:
okt74.JPG
(187.89 KiB) 929 keer gedownload
Hier gepend vanaf 10:45 uur tot 12:30 uur, geen stootje, geen aanbeetje of lijnzwemmertje mogen meemaken, maar de karpers waren er wel! Links en rechts van de stek waren ze soms wellingen aan het maken en eentje zat te happen/rommelen aan de kant, maar hoe bloedstollend het soms was toen de wellingen richting voerplek kwamen, hoe frustrerend was het dat ze geen interesse toonden in het gele snoepgoed…
Het bleef regenen, overigens zowat de gehele dag...maar regenpak en nieuwe schoenen werden goed getest en uiterst geschikt bevonden.


Zondag 13 oktober 2019.

Ik zou niet gaan pennen deze ochtend, de Formule 1 zou om 07:00 uur beginnen dus zat ik deze ochtend voor de buis, en jawel Max Verstappen stopte zijn race na 14 ronden dus was er voor mij de lol er af, ik bekeek de weerapp, het zou droog blijven deze ochtend dus snel aangekleed, blikje mais in rugzak en op de fiets richting stek.
Zat te twijfelen tussen stekjes te Ypenburg, Forepark of toch de stekjes in mijn favopoldertje, het werd het laatste:
okt76.JPG
(157.66 KiB) 929 keer gedownload
okt77.JPG
(108.18 KiB) 929 keer gedownload
okt78.JPG
(101.43 KiB) 929 keer gedownload
Gister hier ook gepend en wilde met lange opslag als 'moeilijkheid', het hier toch gaan proberen, ik hield mij dus zoals zo vaak voor om bij een lange opslag rustig te wachten, de pen goed onder laten gaan, en aan te slaan als de uitstaande lijn 'strak' loopt/staat, jaja…
Zag al hier en daar wat activiteit van vis; deiningen en wat staartwellingen, allemaal goed te zien vanwege het 'gladde' wateroppervlak.
Oké, een redelijke hand mais zo goed als ik kon ingegooid tegen de overkant aan, en twee maiskorreltjes op de haak geplaatst.
Sessie begon omstreeks 08:00 uur, de temperatuur was 12 graden, kwam de wind uit het zuiden wk-1, bedroeg de luchtdruk 1.006 mb en was het half tot zwaar bewolkt.
Het was weer spannend met dan links en dan rechts passerende vissen die zich middels wellingen en deiningen aan de kant verraden hadden, kreeg na ongeveer een half uurtje twee duidelijke tikken op de pen te zien, vervolgens richtte de pen zich wat op en begon schuin te staan en verdween met twee schokken naar rechts onder...ik was weer eens te gretig en sloeg direct aan, gevolg een boeggolf van een vluchtende, geschrokken karper. Potverdorie, dit had er eentje kunnen zijn, de twee maiskorrels waren eraf, ik voerde weer wat bij en wierp weer aan de overkant in. Ik wisselde ook van voerplek, had vlak aan de eigenkant ook wat mais gevoerd en kreeg op deze plek een lijnzwemmer waarbij de karper schrok en een mooie boeggolf veroorzaakte, verder weer regelmatig lijnzwemmers, maar geen interesse in het aas op de haak.
Ben hier gestopt omstreeks 10:00 uur om het bij de duikerstek te gaan proberen:
okt79.JPG
(199.07 KiB) 929 keer gedownload
Twee voerplekjes gemaakt, ik sloeg hier vrij snel mis, de pen dook in één keer snel onder, na een klein half uurtje bewoog de pen heel traag en ging daarna mooi onder, ik sloeg aan en YES! Contact, de dril was kort, de hengel boog en de karper kon snel geland worden:
okt82.JPG
(173.92 KiB) 929 keer gedownload
okt83.JPG
(131.96 KiB) 929 keer gedownload
Overigens begon het wat te motregen om daarna in echte regenbuien over te gaan. Op het einde van de sessie, ik was al aan het opruimen, kwam de pen wat schuin omhoog en bewoog heel traag, ik wist haast zeker dat de vis het aas in de bek had en er mee aan het wegzwemmen was, ik wachtte dus niet totdat de pen onder zou gaan en sloeg hard aan...niets, geen contact, helemaal niks. Ik was weer eens te gretig en te ongeduldig geweest.
Om 11:30 uur gestopt in de regen, vond het wel goed zo. Er was een redelijke veldleeuwerikken/vinken/koperwieken trek, vloog er een Grote Zilverreiger relaxt over, waren er Putters, Graspiepers en Witte Kwikstaarten aanwezig en was er een Sperwer aan het jagen.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

20-10-2019 14:19

Zondag 20 oktober 2019.

Ik was deze ochtend al vroeg wakker en had er zin in. De zon zou pas om kwart over 8 opkomen, dus had ik tijd genoeg om alles relaxt te gaan doen, een bakkie koffie liet ik mij erg goed smaken en de voermix bestaande uit mais, hennep en flavour werd keurig klaargemaakt.
Zo omstreeks kwart over 7 rustig op het fietsje gestapt en in het donker naar de stekken gereden.
Besloot het te Ypenburg te gaan proberen:
okt89.JPG
(157.77 KiB) 863 keer gedownload
okt90.JPG
(121.62 KiB) 863 keer gedownload
Om 08:00 uur lag 'Johnny's Rod' uit met op de haak twee maiskorreltjes, ik had twee voerplekjes gemaakt: een geheel rechts aan de kant, en een enkele meters voor mij van de kant af.
Het was 10 graden, kwam de nagenoeg stille wind uit het zuiden, en bedroeg de luchtdruk 1.007 mb. Het was licht bewolkt.
Ik kreeg geen stootje te zien, geen gesnuffel van het aas, zelfs geen kreeftengetreiter werd waargenomen, ook geen karperactiviteiten mogen waarnemen, helemaqal niets dus en ik had mij zo verheugd op een ondergaande pen, op actie, op een kromme stok, een gierende slip en wat diens meer...maar nee, niets van dit alles mogen meemaken hier.
Ben gestopt om 09:45 uur en dus verkast.

De duikerstek bij het Forepark dan maar:
okt92.JPG
(193.8 KiB) 863 keer gedownload
Hier gezeten vanaf 09:45 uur tot 10:45 uur, ook hier geen stootje, geen leven of wat dan ook mogen waarnemen.
Een 'blank' helaas, maar heb toch genoten op het onthaakmatje.
Vogels gedurende deze blanksessie waren: Slobeend, Grote Gelekwikstaart, Koperwieken, Graspiepers en Veldleeuwerikken.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

23-10-2019 16:21

Dinsdag 22 oktober 2019.

Deze dinsdagochtend wilde ik in mijn favorietepoldertje gaan pennen, het zou droog blijven, volgens de weersvoorspellingen dan, en ik had er zin in. Ik wilde weer eens actie, een ondergaande pen zien etc.etc.
Er was nog voermix over van de laatste 'blank'sessie en er was nog genoeg over, dus hoefde het niet aangevuld te worden.
Omstreeks 08:15 uur lag de pen met twee maiskorreltjes op de haak uit en had ik twee voerplekjes gemaakt:
okt93.JPG
(170.96 KiB) 793 keer gedownload
okt105.JPG
(79.42 KiB) 793 keer gedownload
De temperatuur was 12 graden, kwam de wind uit het zuidwesten wk1-2, bedroeg de luchtdruk 1.021 mb en was het bewolkt.
Vrij snel 'leven' op de pen gezien in de vorm van enkele tikjes, sloeg tweemaal mis na prachtige aanbeten waarbij de pen mooi schuin onderging, maar geen contact en boeg/vluchtgolf hierbij gezien.
Omstreeks 08:30 uur was het dan wel raak, ik liet de pen nu langer dan normaal weglopen en wachtte ik totdat de wat uitstaande lijn strak begon te lopen, sloeg aan en hè hè contact!
okt106.JPG
(74.05 KiB) 793 keer gedownload
okt96.JPG
(104.56 KiB) 793 keer gedownload
Karpertje was fel maar kon vrij snel onthaakt worden:
okt98.JPG
(141.83 KiB) 793 keer gedownload
Na wat bijgevoerd te hebben en de pen bij de duikerstek te hebben geplaatst, wilde ik van stekje wisselen, had al geruime tijd geen 'leven' meer bij de pen waargenomen, en tilde daarbij de stok op...huh? Kromme stok en weerstand! Ongemerkt en ongezien had blijkbaar een vis zich toch tegoed gedaan aan het mais op de haak, en stond ik verbaasd maar blij verrast een felle vechter te drillen, ik zag dat het een Zeelt was en pakte het net en dirigeerde de vis richting net, maar de vis was er plotseling niet meer en de haak zat aan het net vast...'pfff, nee toch!' De Zeelt had zich bevrijd en ik zag ook dat de lijn 'gedraaid' om de hengel zat bij het sluitingsgedeelte, ik had weer eens niet goed de twee hengeldelen met elkaar verbonden bij het optuigen waardoor de lijn gedraaid om de hengel zat...misschien had dit euvel ook meegespeeld waardoor de zeelt werd verspeeld, zou kunnen, en ik had de stok in nog redelijke ochtendschemering opgetuigd waardoor ik het niet had gezien, althans niet goed want ik let er normaal juist op...Anyway een Zeelt verspeeld.
Hierna concentreerde ik mij op de rechterkant van de stek waar ik al enkele keren leuke wellingen had gezien van een karper, enkele handjes voermix had ik er al geplaatst en nu met een lange opslag en twee maiskorreltjes op de haak was het daar afwachten.
En ik wachtte daar af, en ik had weer eens een 'niet op let momentje' waarbij de karper de uitstaandelijn rechttrok en er een mooie vluchtboeggolf ontstond, mogelijk een lijnzwemmer, maar het kon ook een aanbeet geweest zijn.
Hierna werd het erg rumoerig op de stek vanwege het arriveren van een tractor met een 'grasmaai-snoei' combinatie die aan de overkant van de stek lekker aan het raggen was:
okt107.JPG
(115.73 KiB) 793 keer gedownload
Zag wel her en der kolken van vluchtende vissen ontstaan vanwege de tractorwerkzaamheden.

Ben dus gestopt vanwege dit rumoer omstreeks 10:45 uur, maar ach ik heb de pen enkele keren prachtig onder zien gaan, heb weer enkele keren prachtig misgeslagen, ben prachtig verrast door een weliswaar niet gevangen Zeelt, heb toch nog mijn karpertje gescoord en heb daar verder genoten van de opvallende Houtduiven en zangvogeltrek(Koperwieken en Veldleeuweriken).
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

28-10-2019 10:59

Zaterdag 26 oktober 2019.

Ik was vroeg wakker deze ochtend, hierdoor kon ik alles relaxt gaan doen, zoals bakkie koffie drinken en een voermix maken bestaande uit mais, hennep en flavour. Even dacht ik nog een verse witte boterham mee te nemen, vroeger nam ik die standaard mee en als een soort 'bijgeloof' begon ik ook elke pensessie met een grote wittebroodvlok op de haak, maar waarom ik dat niet meer doe weet ik eigenlijk niet, misschien moet ik dat maar weer doen als de vangsten tegen gaan vallen...tja.
Oké, het zou zo omstreeks half 9 pas licht gaan worden, maar zo tegen kwart voor 8 was ik al op de fiets richting stekje, en zo zeg het waaide erg hard! Ik moest mijn petje vast houden wat nodig was bij harde windvlagen, moest sowieso wel uitkijken bij te harde wind dat ik niet van de weg geblazen zou worden. Maar goed het viel de rest van het fietsritje wel mee en iets over achten kwam ik op de stek aan.
De metalenduiker was zichtbaar, dat betekend dus dat de waterstand verlaagd is, tja dat vond ik al wat minder, ik wilde deze korte pensessie gebruiken om enkel bij de duiker te gaan voeren en te pennen, zodoende wierp ik daar een handje voermix in voordat ik 'Johnny's Rod' had opgetuigd en het net in elkaar had gezet.
okt120.JPG
(181.59 KiB) 724 keer gedownload
Tegen 08:10 uur begon de sessie, met twee maiskorreltjes op de haak, zag al wat beroering van vis op de voerplek wat ondanks de golfjes van het water toch te zien was, dus in ieder geval al vis in de buurt.
Het was 15 graden, kwaqm de harde wind uit het zuid-zuidwesten, wk 5 tot 6, en bedroeg de luchtdruk 1.012 mb. Het was half tot zwaar bewolkt.
Ik kreeg binnen 10 minuten een aanbeet, de pen dook mooi weg in het bewegelijke water, ik sloeg aan en Contact! Meteen een kromme stok en een lekker ratelende slip, heerlijk, doch van korte duur, de haak schoot los en belande in het metalenhekje aan de rechterkant van der stek. Kreeg gelukkig de haak wel los, jammer, jammer, jammer, zo snel al een aanbeet en dan wordt de vis verspeeld, helaas.
Maar vrij snel hierna kon ik toch een karpertje aantikken:
okt125.JPG
(116.66 KiB) 724 keer gedownload
okt126.JPG
(86.3 KiB) 724 keer gedownload
Hierna sloeg ik nog tweemaal mis op prachtige aanbeten, pen kwam schuin naar boven en dook daarna mooi weg, maar zag na het aanslaan geen vluchtboeggolven ontstaan.
Dan omstreeks 09:45 meldde de tweede karper zich:
okt128.JPG
(136.36 KiB) 724 keer gedownload
Pas aan het einde van de pensessie sloeg ik nog eenmaal mis op wederom een mooie aanbeet, om 11:15 uur gestopt en tevreden met de harde wind in de rug naar huis gefietst.
Er vloog gedurende het pennen nog een Grote Zilverreiger en een groepje van 6 Kolganzen over mij heen, en waren er verder nog wat Roodborsten, Witte Kwikstaarten en Kieviten aanwezig
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

28-10-2019 11:04

Zondag 27 oktober 2019.

Ik kon deze zondagochtend niet te lang gaan pennen ivm bezoek, en wilde sowieso een 'ondergaande' pen meemaken, ik kon direct naar mijn favoplekje gaan, maar wilde eigenlijk weer eens een goede dril meemaken, een wat grotere karper scoren die de stok, lijn en visser goed zou bezig houden. Natuurlijk is dat diverse keren ook gebeurd op mijn favopolderstekje, maar in vergelijking met de duikerstek bij het Forepark gebeurde het bij het Forepark meer, had ik daar meer kans op een grotere vis en strijd tussen karper en penvisser.
Ik was omstreeks 08:00 uur op de duikerstek en een kleine 10 minuten daarna lag Good old 'Johnny's Rod' met twee maiskorreltjes op de haak schuin aan de overkant tegen de rietkraag in.
Het was 9 graden(gevoelstemp. 7 graden), kwam de soms pittige wind uit het west-noordwesten, wk 2-3, bedroeg de luchtdruk 1.018 mb en was het verder bewolkt.
okt130.JPG
(149.55 KiB) 724 keer gedownload
Het was wat stilletjes, geen penbewegingen het eerste uurtje gezien, vanuit de duiker zag ik een golfje ontstaan, een vogel of een vis zou deze veroorzaakt kunnen hebben, vlak daarna ontstond dicht aan de kant bij het rechtergedeelte van de duiker een mooie staartwellingen van een vis. Ik gooide voorzichtig een handje voermix(mais,hennep en flavour) aan deze kant, haalde voorzichtig de pen binnen en plaatste deze vlakbij het voerplekje.
Omstreeks 09:15 uur bewoog de pen iets, kwam wat naar boven en werd enkele centimeters naar rechts verplaatst, dit was een bloedstollend moment, het was nu afwachten op de komende ontwikkelingen, zou de karper het aas opnemen en er vandoor gaan of niet, binnen ongeveer twee minuten zag ik het antwoord: de pen dook prachtig schuin weg naar rechts, ik wachtte even en sloeg toen goed aan...Contact! Yes!
De vis was zwaar en vooral sterk en sleurde meters lijn van de molen, de stok stond hoepelkrom en de vis vluchtte naar de eigenkant de rietkraag in, hierna nam het een spurt naar links om vervolgens vlak onder de duiker te verschijnen, en nu begin ik hem toch te knijpen want de vis dook de duiker in. Ik voelde en hoorde de lijn even schuren en stuurde direct de top van de hengel naar het midden van de duiker en kreeg wat vat op de vis, en pompte deze naar links waar ik vrij snel de vis in het net kreeg, pffff, ik had weer eens mazzel dat de karper niet verder de duiker in dook.
okt132.JPG
(138.34 KiB) 724 keer gedownload
okt134.JPG
(140.72 KiB) 724 keer gedownload
okt136.JPG
(176.64 KiB) 724 keer gedownload
okt138.JPG
(149.2 KiB) 724 keer gedownload
Heerlijk hierna op de onthaakmat wat aan het nagenieten van deze mooie drilpartij, ik gooide nog wat voermix bij de duiker en wachtte weer af, kreeg nog een leuke lijnzwemmer te zien, maar verder geen vervolg hierop, ben om 10:10 uur gestopt en verkast naar mijn favoplekje:
okt140.JPG
(188.39 KiB) 724 keer gedownload
Twee voerplekjes gemaakt, kreeg direct opvallend veel leven op de pen te zien, ving dus vrij snel een karpertje:
okt142.JPG
(164.03 KiB) 724 keer gedownload
okt143.JPG
(135.37 KiB) 724 keer gedownload
Sloeg hierna nog eenmaal mis en had even contact gezien de welling van de vis aan de kant, om 11:45 uur hier gestopt en tevreden naar huis gefietst.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

31-10-2019 15:40

Ik zag weer allerlei moois voorbij komen op het internet, kon mij niet bedwingen, en ach de verzameling moet groeien toch? :lol:
Anyway deze prachtige pennen kwamen van de week keurig verpakt per post binnen:
okt147.JPG
(59.75 KiB) 649 keer gedownload
okt149.JPG
(57.8 KiB) 649 keer gedownload
Cor van Steen
Berichten: 172
Lid geworden op: 01-11-2016 12:08

01-11-2019 09:35

Leuke stukjes om te lezen weer Glenn

Tussen al het betaalwater geweld, dikke kale spiegels en al het kilo geweld vind ik het fijn om toch nog stukjes te lezen over puur vissen!
Mark van Damme
Berichten: 16
Lid geworden op: 24-05-2019 11:43

02-11-2019 08:20

Helemaal mee eens.
Altijd weer leuk als Glenn een nieuw avontuur plaatst.

👍
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

03-11-2019 13:07

Cor en Mark, dank jullie wel voor jullie fijne reacties! :D Ik vind het fijn om te horen dat jullie mijn verslagen lezen en waarderen, thanks! :D

Oke, van de week zag ik weer wat mooi gelakte en beschilderde stukjes hout op het net...en deze toegevoegd aan mijn verzameling:
okt154.JPG
(131.26 KiB) 590 keer gedownload
okt155.JPG
(103.96 KiB) 590 keer gedownload
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

04-11-2019 17:28

Zaterdag 2 november 2019.

Het zou volgens de weersvoorspellingen zowat de gehele zaterdag gaan regenen, maar wat schetst mijn verbazing s'morgens de diverse weerapps. raadplegende dat het de ochtend droog zou blijven, wel een pittige wind, maar het 'zou' droog blijven.
Ik stond dus ruim over zevenen op om het dan toch te gaan proberen, wilde mijn eerste karper van de maand november proberen te scoren, de maand november vind ik altijd een wat 'vervelende' en 'moeizame' maand om te vissen, van de week was het bijvoorbeeld al frisjes met witte daken en wit uitslaande grasveldjes in de ochtend en deze ochtend was het opvallend mild qua temperatuur, het kan vriezen en het kan dooien, november is zo'n maand met meestal slecht weer. Maar goed, ik maakte een voermix van mais, hennep en flavour, werkte een bakkoffie naar binnen, propte een banaan in mijn mond en zo tegen kwart voor 8 zat ik op de fiets en binnen enkele minuten was ik al op de stek:
nov1.JPG
(194.75 KiB) 527 keer gedownload
nov2.JPG
(153.3 KiB) 527 keer gedownload
nov3.JPG
(79.26 KiB) 527 keer gedownload
Ik maakte één voerplek vlak bij de duiker, het water was weer iets gezakt want de duiker was nu goed zichtbaar.
De temperatuur was 13 graden, kwam de stevige wind uit het zuidwesten, wk-3-4 tot 5, en was de luchtdruk opvallend laag: 987 mb. Het was verder bewolkt.
'Johnny's Rod' lag met twee korreltjes mais omstreeks 07:50 uur uit, en ik zat hoopvol te wachten op de onthaakmat, er was een behoorlijke golfslag, zag nog geen karper/visactiviteit en dat bleef zo zeker het eerste uur.
Ik heb geen stootje op de pen gezien, wel zag ik ruim na 9 uur tot tweemaal toe ver op de hoek een karper rommelen aan de kant, ik besloot om te gaan verkassen:
nov4.JPG
(148.59 KiB) 527 keer gedownload
nov5.JPG
(122.81 KiB) 527 keer gedownload
Hier begon ik om 09:30 uur en wierp de pen schuin vlak tegen de kant aan de overkant in, ik had hierdoor een lange opslag, maar dat vind ik juist een uitdaging.
Na ongeveer een half uurtje kreeg de pen duidelijk tikken te verduren en was ik gefocust op de dingen die zouden volgen, de pen kwam wat naar boven, kreeg weer wat tikken en dreigde nu mooi weg te gaan lopen, maar ik had weer eens een ongeduldige bui en sloeg aan, ik had langer moeten wachten, of in ieder geval moeten wachten zodra de pen geheel onderwater zou verdwijnen, ik was te gretig, te hebberig of wat dan ook en sloeg hierdoor mis...de karper maakte een behoorlijke schrik boeggolf, en ik baalde van mijn ongeduldheid…
Het begon zo omstreeks 10:30 uur eerst wat te motregenen, maar daarna zat ik een paar keer in een enorme hoosbui en was ik maar wat blij dat ik mijn regenbroek al had aangedaan.
Vlak aan de eigenkant was een karper wellingen aan het maken, ik besloot daar twee handjes mais te plaatsen en het daar te proberen, maar helaas, geen interesse, geen tikjes op de pen, helemaal niets.
Omstreeks 12:15 uur besloot ik om nog een uurtje bij de duikerstek te gaan zitten, maar hier in dat uurtje geen stootje of wat dan ook mogen beleven op de pen. Het begon harder te waaien en ik geloofde er niet meer in dat ik een vis zou scoren, om 13:15 uur gestopt en naar huis gefietst.
Vogels gedurende deze pensessie waren o.a. Torenvalk, Sperwer, Havik(samen met een Sperwer, hierdoor mooi het verschil in grootte kunnen zien), Buizerd, Ooievaar, Vink, Putter, Graspieper, Witte Kwikstaart, Koperwiek, Roodborst, Kneu.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

04-11-2019 17:34

Zondag 3 november 2019.

Deze ochtend weer even gepend in mijn favopoldertje te Den Haag, het zat mij toch niet zo lekker dat ik gister een aanbeet niet had kunnen verzilveren, daarom besloot ik nu te beginnen bij deze plek i.p.v. de stek bij de metalenduiker.
De overgebleven voermix van gister aangevuld met gekookte witte rijst(leftover):
nov6.JPG
(143.55 KiB) 525 keer gedownload
Na een paar minuutjes op de fiets, goed warm aangekleed met regenkleding uit voorzorg al aan, aangekomen op de stek:
nov7.JPG
(167.27 KiB) 525 keer gedownload
Enkele minuutjes na 07:30 uur lag 'Johnny's Rod' uit met op de haak twee maiskorreltjes, ik had vier voerplekken gemaakt, en begon schuin aan de overkant tegen de kant aan.
De temperatuur was 10 graden(gevoelstemperatuur 7 graden), kwam de wind uit het zuiden, wk 2 tot 3, en bedroeg de luchtdruk 983 mb, wederom laag. Het was half tot zwaar bewolkt.
Ik zat lekker op de onthaakmat toen na ongeveer 5 minuten na inleg de pen heel mooi schuin naar links onderging, blij verrast liet ik de pen nog even lopen en sloeg toen aan...YES! Contact!
Leuke maar enigszins korte dril, met ratelende molen en kromme stok van een karper geschat zo tegen de 55-60 cm aan.
nov9.JPG
(135.86 KiB) 525 keer gedownload
nov11.JPG
(133.11 KiB) 525 keer gedownload
nov12.JPG
(227.15 KiB) 525 keer gedownload
De vis was zowel in het net als op de onthaakmat erg onrustig, de haak was hierdoor al losgekomen en zat vast in het net.
nov13.JPG
(156.02 KiB) 525 keer gedownload
nov14.JPG
(129.47 KiB) 525 keer gedownload
nov16.JPG
(122.95 KiB) 525 keer gedownload
De vis was zowel in het net als op de onthaakmat erg onrustig, de haak was hierdoor al losgekomen en zat vast in het net.
nov20.JPG
(168.79 KiB) 525 keer gedownload
nov21.JPG
(129.38 KiB) 525 keer gedownload
Om 10:30 uur gestopt, ondanks dat ik mij redelijk warm had aangekleed kreeg ik het gewoon te koud om nog relaxt te gaan vissen, desondanks tevreden met eerste karper van de maand november.
Vogels die ik gedurende het pennen had gezien waren oa: Ooievaar, Grote Zilverreiger, Sperwer, Buizerd en opvallend veel Houtduiven.