Karperen voor de deur.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

16-12-2018 20:06

Zo..., het is alweer een tijdje geleden dat ik wat in mijn blogje heb geschreven, het waren drukke tijden de afgelopen dagen/weken en veel stond en staat nog steeds in het teken van mijn verhuizing, maar goed, ik heb nu eventjes tijd om het een en ander te vermelden, dus een update bij deze! :wink:

Vrijdag-zaterdag-zondag 9-10-11-12 t/m 18 november 2018.

Afgelopen week stond vrijwel in het teken van de nagedachtenis van een van mijn voormalige stapmaatjes. Hoe treurig was het nieuws van de afgelopen maandag dat hij enkele minuten verwijdert van zijn woning was gevonden in het water…Afgelopen donderdag hadden we (enkele van zijn stapmaatjes) geheel in zijn stijl en geest geproost en gedronken en kwamen de vele verhalen en anekdotes betreffende ons zo tragisch ontvallen stapmaatje los en hoe raar het ook klinkt we vermaakten ons prima en het was als vanouds volop lachen, gieren en brullen, geheel in de sfeer en geest van ons stapmaatje…RIP friend…

Afbeelding

Vrijdag kwam het vanwege de drukke werkzaamheden er totaal niet van om te gaan pennen, en ik was er echt aan toe, uren en uren achter de laptop terwijl het buiten prachtig visweer was, wat een kwelling! En zaterdag kwam het er ook niet van vanwege een extra ingelaste verhuishulpdag van een maatje die erg omhoog zit met zijn verhuizing…

In de week van 12 t/m 18 november ook niet kunnen vissen vanwege wat voorbereidingen voor de aanstaande verhuizing richting de Hofstad, bijna alle hengelsportspullen zijn al overgebracht en kwam daarbij hengels tegen die ik ‘vergeten’ was en/of nog nooit gebruikt had. Mogelijk zal ik sommige hengels ook nooit gebruiken( o.a. een baitcaster die volgens mij ook nooit gebruikt is) en die zullen dan een weg gaan vinden naar vissers die er wel wat aan hebben.

De laatste twee weken van de novembermaand ook niet kunnen pennen, alles stond in het teken van nieuwe vloerbedekking laten plaatsen en voorbereidingen treffen op de aanstaande verhuizing, en het kwam wel goed uit vanwege de ‘mindere’ weersgesteldheid om te gaan pennen(koud!), maar het kriebelde wel om even te gaan pennen, al was het maar een uurtje van relaxen aan de waterkant.

De laatste dag van de novembermaand, vrijdag de 30e, toch wezen pennen. De weersverwachting was gunstig, in ieder geval geen neerslag en de temperatuur was voor de maand november zelfs redelijk mild. Ik had er zin in, de laatste pensessie was op 1 november en nu dan een pensessie op de laatste dag van de maand.
Thuis een voermix gemaakt van mais, hennep en wat flavour:

Afbeelding

Ik had mij goed warm aangekleed en dat was achteraf gezien zeker nodig, iets na 12:00 uur op de fiets met ‘Johnny’s Rod’ in het foedraal richting haagsepolderstek, en de wind kwam soms pittig uit het zuid-zuidwesten blazen maar de lucht was op het moment mooi blauw met hier en daar wat witte wolkenflarden.

Afbeelding

Afbeelding

Het was weer fijn om op de stek aan te komen en mij te gaan settelen op de onthaakmat. Gedurende de pensessie zaten rechts van mij constant af en aan vliegende groepjes spreeuwen in de top van de boom op de hoek gezellig te kwetteren, en vlogen met regelmaat Buizerds op de wind mee over de stek. Twee ooievaars verschenen opeens links van mij in het weiland en liepen al voedselscharrelend door het weiland.
Oké, ik begon te pennen omstreeks 12:15 uur, bedroeg de temperatuur 11 graden(gevoelstemperatuur 8 graden) kwam de wind uit het zuid-zuidwesten, wk 2-3, en was de luchtdruk 1.008 mb. Op de haak had ik een enkele maiskorrel geplaatst en had ik drie voerplekjes gemaakt en concentreerde mij het meest op de voerplek schuin aan de overkant tegen de nog net zichtbare metalenduiker.

Afbeelding

Pas na 3 kwartier zag ik dat de pen in het woelige water vlak bij de duiker, een duidelijke ‘tik’ kreeg, ‘he he’ dacht ik, eindelijk wat leven in de brouwerij, gefocust wachtte ik de ontwikkelingen af, maar helaas er gebeurde niets meer na de tik. Er sprong nog wel een karper geheel rechts in de sloot en even later zag ik twee wellingen in het woelige water ontstaan van een vis vlak aan de kant, ze zitten er dus…maar ja, zijn ze te vangen?
Kreeg een half uurtje later weer ‘leven’ te zien op de pen, de pen kwam wat naar boven en begon schuin te staan en kreeg een zwiepje naar rechts wat mogelijk het gevolg was van een staart die tegen de pen en lijn aan kwam, gefocust op de naderende ontwikkelingen wachtte ik af…tja het wachten werd niet beloond want er gebeurde niets meer. Ik kreeg het koud op de onthaakmat, de wind die soms krachtig over de stek voerde was daar de oorzaak van, hoe anders was het toch enkele maanden geleden met die hitte, de zon en de vele vele aanbeten, constant leven, en nu ben je blij en geconcentreerd bij een tikje na een lange tijd van turen naar het pennetje.
Omstreeks 15:00 uur vlak aan de eigen kant ging de pen heel eventjes onder, was dit een kreeftje want het pennetje ging heel langzaam onder en bleef even onder maar liep niet weg. Er gebeurde niet meer hierna.

Afbeelding

Ik ben om kwart over 4 gestopt, ik begon het te koud te krijgen en de weinige zonnestralen die af en toe mij en de stek beschenen waren niet krachtig genoeg om het warmer te krijgen. Oké, een blank dus op de laatste dag van november. Maar na bijna een maand van niet gepend te hebben was dit voor mij toch een fijne sessie gebleken, zeker toen ik bij thuiskomst werd verrast door een net uit de oven gekomen appeltaart…:

Afbeelding
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

17-12-2018 17:22

Donderdag 6 december 2018.

Op de verjaardag van de Sint even wezen pennen, het ‘weer’ was er gelukkig naar want de gehele week was het miezerig/druilerig en koud, maar deze donderdag was het qua temperatuur en neerslag gunstig gesteld.
Slechts met een blikje mais op pad gegaan en zonder al te hoge verwachtingen maar goed geluimd op de fiets richting Haagse polderstek. Kwam onderweg een ooievaar tegen die in het weiland tussen de ganzen en eenden naar allerlei eetbaars aan het zoeken was, het waaide stevig en het was zwaar bewolkt. De temperatuur was 11 graden( gevoelstemp. 8 graden), kwam de stevige wind uit het zuidwesten wk 2-3 soms 4, en bedroeg de luchtdruk 1.015 mb.

Afbeelding

Afbeelding

Ik maakte twee voerplekjes en besloot nu maar eens ‘niet’ op mijn favoriete hoekplekje te gaan zitten, maar zo’n 15 meter meer naar rechts te gaan omdat ik daar de laatste keer meer activiteit( springende en wellingen makende vissen) had gezien dan bij de duikerstek.

Afbeelding

Ben omstreeks 13:45 uur begonnen en probeerde schuin vlak tegen de overkant aan de pen neer te leggen wat niet geheel lukte vanwege de vervelende wind, ja, zittend inwerpen met een lange stok gaat nou eenmaal moeizamer met een lastige wind daarbij. Op de haak slechts één korreltje mais, en ik was verbaasd dat na ongeveer pak hem beet 2 minuten na inleg de pen al een forse tik te verduren kreeg, ‘zou het?’ dacht ik. Niet lang daarna ging de pen onder en sloeg direct uit een reactie aan, maar helaas, geen contact, vluchtwelling, of weerstand na deze wat wilde 'aanslag', het maiskorreltje zat er nog aan. Oké dan, ik plaatse de pen weer in de buurt(ging lastig vanwege de wind) van waar de aanbeet vandaan kwam en ook nu weer vrij snel ‘leven’ te zien op de pen. De pen kreeg een tikje en kwam nu wat naar boven waardoor de gehele antenne zichtbaar werd, en begon daarna mooi ‘schuin’ te staan, klaar om elk moment schuin naar rechts onder te gaan…ik was geconcentreerd/gefocust op de pen die door de golfjes meedeinde en hield rekening met een lange opslag dus zou er pas aangeslagen worden wanneer de lijn goed rechtgetrokken werd, jaja, ik wachtte en wachtte maar er gebeurde niets meer. Ik haalde maar binnen om het aas te checken, het maiskorreltje zat er nog op en wierp vervolgens goed in op een plekje vlak tegen de overkant aan. Ik kreeg vrij snel na inleg ‘leven’ te zien op de pen die na een tikje nu mooi in één keer onderging, ik sloeg aan, mogelijk wat te snel want ik liet de uitstaande lijn niet weglopen, en ondervond geen contact, weerstand en zag geen vluchtboeggolf of wat dan ook…het maiskorreltje was er wel af. Tjonge jonge, binnen 10 minuten na aanvang van de pensessie sla ik 2x mis, terwijl ik niet al te hoge verwachtingen had op wat dan ook, maar goed dat is nou eenmaal ‘vissen’ , je kan verwachten of niet verwachten wat je maar wil, het zal je altijd blijven verrassen wat er gebeurd. Hierna moest er wel lang gewacht worden eer er weer wat leven op de pen gezien werd. Het was kwart voor 4 toen de pen in het woelige water een forse tik kreeg, vlak hiervoor had ik wel een mooie welling van een vis gezien op zo’n 3 meter van de pen vandaan, zou het dat de vis nu wat aan het scharrelen is op het voerplekje en één voor één als een stofzuigertje de maiskorreltjes aan het opzuigen is? Ik bleef geduldig en gefocust wachten en wachten, maar helaas geen aanbeet.
Het begon harder te waaien en het werd geleidelijk aan donkerder, het pennetje werd moeilijker zichtbaar, ik besloot iets na half 5 in te pakken en naar huis te gaan. Het was mooi geweest, heb me toch vermaakt daar aan de waterkant, was er weer even lekker uit.



Het einde van het jaar nadert, wat was het voor een jaar qua ‘vissen’? Het was voor mij persoonlijk een van de beste jaren wat vangsten en het daarbij beleefde visplezier betreft. Het jaar begon vrij stroef met enkele, weliswaar korte, vriesperioden, daarna duurde het toch ook wel lang alvorens wat gevangen werd en de eerste vis op het droge, verrassend voor mij dan, een Zeelt werd. Zeelten werden ook dit jaar regelmatig gevangen, maar de verrassingen wat betreft ‘vissoorten’ was de vangst van een Pos(lang geleden gevangen) en de kennismaking na vele tientallen jaren met Riviergrondels, vond het erg leuk om deze soorten weer eens te vangen. Er werden ook opvallend veel Giebels gevangen in verschillende maten van klein naar groot, en over verschillende maten gesproken had ik dit visjaar sinds lange tijd veel kleine karpers gevangen! Prachtige mini-spiegels zaten daar tussen, de meeste van deze karpertjes werden overigens op zacht deeg gevangen( overigens net zoals de Riviergrondels).
Ook de wens om mijn ‘blog’ benaming glans te geven werd ingewilligd; in het haagse werden prachtige ‘karpers voor de deur’ gevangen, geweldige drilpartijen en gevechten vonden voor de deur plaats. En een lang gekoesterde wens om eens een grote zware vis in groot en diep(vlot en bevaarbaar) water ‘op de pen’ te vangen kwam uit, ik had wel veel mazzel, dat wel, een echte kanaalbig werd in de Vliet te Den Haag gescoord.

Het was een goed karperjaar met een opvallend lange periode van warmte en vooral droogte. Maar je went op een gegeven moment aan de warmte, zodoende werd het dan heerlijk vertoeven aan de waterkant. De laatste maanden heb ik voornamelijk in de buurt van de Hofstad gevist en zal ik mij begin van het nieuwe jaar definitief gaan vestigen te Voorburg-Leidschendam, tja dat had ik zelf nooit gedacht om als geboren en getogen Amsterdammer mijn ‘mooi Mokum’ te gaan verlaten… ik zal de fijne stekken zoals die op het Science Park en het Parkwater van Park Frankendael enorm missen…



Afbeelding
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

24-12-2018 14:44

Maandag 24 december 2018.

Vandaag leek het een 'uitgelezen' kans om nog voor het einde van het jaar een decemberkarper te kunnen scoren, ik was de afgelopen week veel binnen geweest vanwege thuiswerken dus was er gewoon aan toe om naar buiten te gaan en mij hoopvol op de onthaakmat te settelen aan de waterkant. De afgelopen dagen had het veel geregend, waaide het hard maar waren de temperaturen redelijk om het aangenaam te hebben aan het water, de weersverwachting was voor deze 24e decemberdag in ieder geval gunstig qua temperatuur, neerslag(geen) en wind(haast geen…).

Was bijna op het moment van zonsopkomst aan de waterkant en omstreeks 08:45 uur lag 'Johnny's Rod' uit op de haagsepolderstek met op de haak een enkele maiskorrel. Er was op drie plekjes gevoerd met een mix van mais, hennep en flavour.

Afbeelding

De temperatuur opdat moment was 7 graden(gevoelstemp.5 graden), kwam de wind uit het noorden en was zo goed als te verwaarlozen, hierdoor een mooi en rimpellooswateroppervlak, en bedroeg de luchtdruk 1.028 mb. Het was nog redelijk bewolkt, maar dat ging gestaag over in een strak blauwe lucht.

Afbeelding

Begon op de voerplek schuin aan de overkant tussen duiker en overkant in, wisselde qua plek af met de voerplek vlak aan de eigen kant en rechts schuin aan de overkant. Pas tegen 10:00 uur kreeg de pen duidelijk een tikje te verwerken, hoopvol wachtte ik het vervolg af, maar er kwam geen vervolg. In de tussentijd kon ik twee mooie wellingen en een half springende Cyprinus noteren als enige karperactiviteiten, het bleef verder vrij tam, het zonnetje maakte mijn rug warm maar dat was niet voldoende om mijn gehele lichaam te verwarmen, kreeg helaas koude voeten. Het laatste half uurtje kreeg de pen schuin aan de overkant drie 'lijnzwemmers' te verduren helaas zonder enig gevolg. Overigens pende ik met zachtbrooddeeg op de stek vlak aan de eigen kant, maar kreeg hier geen stootje op de pen te zien. Ik was mijn verrekijker vergeten en kon daardoor de groepen ganzen die overtrokken niet goed op naam brengen, maar aan het geluid te horen waren het groepen Kolganzen die naar het Noorden vlogen, verder zag ik een Ooievaar laag over de weilanden rechts van mij vliegen.

Het werd dus een blank na ruim vier uurtjes van pennen in het Haagse, ben omstreeks 13:00 uur gestopt en was wel wat teleurgesteld omdat er geen ondergaande pen werd waargenomen...next time dan maar.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

29-12-2018 15:16

Zaterdag 29 december 2018.

Ik was deze ochtend al vroeg op, zo tegen 05:00 uur, en wilde absoluut deze zaterdagochtend gaan gebruiken om toch nog een decemberkarper te scoren. In het voorjaar en zomer is een dergelijk vroeg tijdstip van 5 uur wenselijk, maar nu met een zonsopkomst van tegen 08:45 uur kon ik nog lekker in bed blijven liggen en alles op mijn dooie gemak gaan voorbereiden. Relaxt ontbeten dus en een voermix gemaakt van mais, hennep en flavour, zo rond half 9 op de fiets en mij rustig naar een Haagsestek begeven:

Afbeelding

Het was zwaar bewolkt, de temperatuur was 8 graden, kwam de wind uit het zuid-zuidwesten(wk2 tot 3) en bedroeg de luchtdruk 1.029 mb. 'Johnny's Rod' lag zo rond kwart voor 9 uit met op de haak een enkele maiskorrel, en had ik twee voerplekjes gemaakt die om en om werden bevist. Twee slierten Kolganzen vlogen over mij heen, op het water dobberden enkele kuifeendjes en wachtte ik gespannen en vol verwachting af op de dingen die komen gaan...na ruim drie kwartier van staren naar het pennetje wat enkel door het spel van wind en golven werd bewogen, besloot ik wat te voeren met een 'left over' van gister en deze ook op de haak te doen(haak geheel in het stuk gebakken krieltje verstopt).

Afbeelding

Maar helaas, het mocht allemaal niet baten, ik besloot om kwart over 10 in te pakken en mijn geluk elders te beproeven.
De wind was toegenomen, dat merkte ik al goed op de fiets toen ik richting polderstek reed. Daar lag Johnny's Rod tegen 10:30 uur uit met op de haak een enkele maiskorrel en had ik breed op de hoekstek gevoerd aan de overkant en de eigenkant:

Afbeelding

Afbeelding

Het was opvallend rumoerig en druk in de 'lucht' met groepen Kauwen, Spreeuwen en Meeuwen, en zó druk het in het luchtruim was, zó stil en onberoerd bleef het pennetje meedeinen op de door de wind aangewakkerde golfjes. Tja enkele maanden geleden was dat wel even anders met perioden van continu 'leven' door vis en geleedpotige, en nu zat ik mijzelf moed in te praten dat er elk moment een beweging van de pen te zien zou zijn met vervolgens het prachtig wegduiken daarvan, of dat de pen plotseling 'plat' zou gaan liggen, een half rondje zou gaan maken en weg zou schieten in de diepte...jaja. Door de wind die soms behoorlijk aantrok, begon ik het kouder en kouder te krijgen en na twee uren van turen besloot ik te stoppen. Een blank dus, maar na de drukke kerstdagen met veel familie en gezelligheid( en ongelofelijk veel eten en drinken!)en twee drukke thuiswerkdagen, was het vertoeven aan de koude waterkant in alle eenzaamheid voor mij een welkome afwisseling, geen stootje gezien maar voldaan gerelaxt...
Cor van Steen
Berichten: 172
Lid geworden op: 01-11-2016 12:08

29-12-2018 17:12

Leuk stukkie weer Glenn!
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

30-12-2018 20:16

Dank je wel Cor voor je fijne reactie! :D

Zondag 30 december 2018.

De een na laatste dag van het jaar, oudjaarsdag wordt het druk met o.a. oliebollen en appelflappen bakken dus dan kan er niet gepend worden, zodoende was dit de laatste kans om nog een 'december' karper te scoren. Er was nog voldoende voermix van gister over en ruim over half 9 op de fiets richting stekken gegaan.

Afbeelding

Afbeelding

Het was geheel bewolkt maar er stond praktisch geen wind, de temperatuur was 8 graden(gevoelstemperatuur 6 graden) kwam de te verwaarlozen wind uit het west-zuidwesten en bedroeg de luchtdruk 1.033 mb (hoge luchtdruk dus).
De stok lag om 08:45 uur uit met op de haak een enkele maiskorrel, en was er breed op de hoekstek gevoerd( niet al te veel), de pen werd gedurende de gehele sessie aan de overkant geplaatst op drie verschillende plekjes. Prachtig hoe vlak het te bevissen water erbij lag, zodoende kon elke 'beweging' van pen en alles wat zich op of in het water beroerde feilloos geregistreerd worden. Maar ja...er viel gedurende de 2 uur en één kwartier durende sessie niet veel te registreren, geen enkel tikje op de pen heb ik kunnen waarnemen, ook geen duidelijke karperactiviteiten gezien, het was er 'tam', 'stil' en vooral rustig...De enige opwinding kwam vanuit de lucht, een groepje Smienten, een Grote Zilverreiger, een Grote Bonte Specht passeerden de stek en een Groene Specht hoorde ik enkele keren roepen.
Ben verkast en ging mij enkele honderden meters verderop verplaatsen, in de hoop dat er meer vis te bespeuren viel op wat dieper water:

Afbeelding

Hier eerst met mais aan de slag geweest, toen gevoerd met wat krieltjes en daarmee gevist, maar helaas, na anderhalf uur had ik het hier ook gezien. De laatste pensessie van het jaar werd een blank...c'est la vie, en op naar het nieuwe jaar dan maar.
Cor van Steen
Berichten: 172
Lid geworden op: 01-11-2016 12:08

31-12-2018 12:04

Het blijft volgens mij zo zacht Glenn dus in januari gaat het vast wel weer lukken!

Gelukkig beleef jij het vissen nog op de manier zoals je ooit begonnen bent met vissen en dat zijn altijd fijne stukkies om te lezen
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

05-01-2019 16:31

Dank je wel Cor voor je reactie en compliment! :D


Oké, wel grappig eigenlijk om ‘doelstellingen’ voor het komende pen/visseizoen niet meer te hebben omdat het afgelopen jaar geweldig goed ging en alles lukte. Prolongeren dan van je doelstellingen, is dát dan een doelstelling? Nee, alhoewel ik heel graag weer ‘Karpers voor de deur’ zou willen scoren en op diep water met de penstok een karper zou willen vangen, maar een nieuwe uitdaging ligt meer voor de hand. Ik denk dat het ‘instant’ pennen op voor mij nog onbekend water wel een doelstelling/uitdaging kan gaan worden, er is in mijn directe omgeving nog genoeg te ontdekken en te bevissen…


Zaterdag 5 januari 2019.

Ik kon deze zaterdag tot 12:00 uur gaan pennen, eigenlijk wilde ik ergens gaan pennen waar ik nog niet eerder had gevist( zie doelstelling/uitdaging), maar wilde in de buurt blijven voor een korte penbelevenis dus de Haagsepolderstek bezocht.
Bij de laatste sessie van vorig jaar ging de ritssluiting van het foedraal stuk, gelukkig had ik genoeg elastieken bij me om provisorisch het foedraal te sluiten om zodoende veilig met hengel en net op de fiets thuis te komen, maar het foedraal was niet meer te repareren dus is er van de week een nieuwe besteld:

Afbeelding

Wel wennen aan dit wat smallere maar zeker stevigere foedraal, het plaatsen van 'Johnny's Rod' en het schepnet in het nieuwe foedraal ging niet echt vlekkeloos...het is even passen en meten.

Thuis een voermix gemaakt van mais, hennep, gekookte witte rijst(pandanrijst, 'left over' van gister) en flavour:

Afbeelding

Omstreeks half 9 de deur uit, de weilanden lagen er wat verlaten en rustig bij, normaal zitten er groepen Ganzen, eenden en meeuwen op het gras, het was dus opvallend dat er opdat moment geen vogels aanwezig waren, hoorde wel Smienten die zich ergens ver achter op de weilanden bevonden.

Afbeelding

Afbeelding

Begon omstreeks 08:45 uur 'Johnny's Rod' uit te leggen op de hoekstek( één maiskorrel op de haak), het waterpeil was verhoogd want de metalenduiker was geheel uitzicht, en heb breed maar spaarzaam gevoerd met de voermix tegen en naast de duiker aan de overkant.
Het was zwaar bewolkt( later gedurende de sessie voelde ik af en toe wat motregendruppels), was de temperatuur 8 graden( gevoelstemp. 4 graden), kwam de wind uit het noordwesten, wk 2 tot 3, en bedroeg de luchtdruk 1.033 mb, en de hoge luchtdruk baarde mij zorgen qua kansen op activiteit van vis, de 'regel' is dat bij een luchtdruk van hoger dan 1.024 mb vissen minder of geheel niet actief zijn, passief zijn en dus niet te verleiden zijn tot een aanbeet.
Maar binnen 10 minuten na aanvang van de sessie sprong er een karper tot tweemaal toe zo'n 10 tot 15 meter rechts van de gevoerde stek. De vorige sessie had ik geen karperactiviteiten waargenomen, en deze springende Cyprinus gaf mij wat moed en hoop qua karperactiviteiten.
Na een half uurtje besloot ik in de buurt van de plek waar ik de karper tweemaal zag springen, drie handjes voermix te gooien om kort daarna mij tegenover deze plekjes te gaan settelen.
Het duurde even voordat er enig teken van leven werd gezien op de pen, na ruim een halfuur ging de pen heel even onder, ik was direct gefocust, enkele minuten later werd de pen even 'opgetild', en enkele minuten daarna kreeg de pen een mooie lijnzwemmer te verduren, maar dat was het dan, verder geen ontwikkelingen qua interesse voor het aas op de haak. Na enkele keren van het verplaatsen van het aas besloot ik twee maiskorrels op de haak te doen en de pen schuin aan de overkant te plaatsen, de pen was op deze plek wat te hoog afgesteld waardoor de stand van de pen ten opzichte van het wateroppervlak 45 graden was, ik liet dit maar zo, wilde niet nog een keer de pen uit het water halen, ik had al enkele keren valse worpen gemaakt(wind) en wilde niet nog meer rumoer veroorzaken. Het gevolg was dat de pen, vanwege de windvlagen, dan naar links en dan weer naar rechts van stand wisselde, hoogst irritant vond ik dit. Maar ja het was nog enkele minuten voordat het 11:45 zou zijn, dat was voor mij het tijdstip om te stoppen na 3 uurtjes, en ik maakte mij al op op een blank en gooide het laatste beetje voermix uit het bakje in het water aan de kant. Ik keek naar de pen... hé? de antenne stond nu prachtig recht omhoog en bewoog tergend langzaam naar links toe, ik pakte het handvat en begon te twijfelen of dit alles het toedoen was van een kreeft of een vis en of ik zou wachten met aanslaan nadat de pen onder zou gaan, ik sloeg maar aan...Yup! Hengel direct krom en wat licht gebonk van een vis op de hengeltop, de karper reageerde erg langzaam en kon vrij snel geland worden, maar ik was aangenaam verrast dat op het einde van de sessie toen er geen hoop meer was op een vangst, toch nog een karper interesse toonde in het aas. Het was een trage aanbeet van een traag reagerende vis, maar ja, ik heb mijn eerste van het jaar te pakken!

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

22-01-2019 17:09

Vorige week was de 'karperen voor de deur' stek nog bevisbaar, niet dat ik er ging vissen/pennen, want ik zat nog midden in de verhuizing en het was bovendien erg koud:

Afbeelding

In het weekend begon het lichtjes te vriezen:

Afbeelding

Afbeelding

En vandaag kwam er wat stuifsneeuw op het ijs:

Afbeelding
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

27-01-2019 14:03

Ik kijk naar buiten, hoopvol, maar weet dat de aanstaande regen mijn drang om naar buiten te gaan om 'al is het maar eventjes' te pennen zal doen verdwijnen...helaas. Ik kijk naar de lucht en zie dat die zwaar bewolkt is, zwaar van het vocht. Weeronline en een andere weerapp. worden regelmatig gecheckt en het wikken en wegen van 'zal ik wel-zal ik niet' neemt een aanvang, beheerst door de drang om naar buiten te willen, mij stilletjes op de onthaakmat te settelen en dan af te wachten op de dingen die komen gaan...Nee, het risico op een natpak en het dan verkleumen aan de waterkant is te groot, ik blijf thuis, potverdorie had zo graag naar buiten gewild.

De verhuizing is zo goed als afgerond en alles heeft zijn plekje gevonden, en naast een van de boekenkasten was een strookje muur over waar enkele(oude) foto's van vangsten 'toevalligerwijs' naast mijn hengelsportboeken een gepaste plaats kregen:

Afbeelding

De foto's brachten een fijn 'way back when' gevoel boven, plaats en tijd probeerde ik wat te achterhalen, maar vooral de 'beleving' daarvan en wat er allemaal voorafging aan de vangst was prettig om in mijn grijze massa te achterhalen.

Deze foto bijvoorbeeld:

Afbeelding




Wist direct waar dit was: de prachtige stille weilanden bij de Jan Ploegersluisvaart bij de Kwakel, wat een heerlijke polder was dit en wat een fijne vangsten heb ik daar beleefd, zou het daar nu nog zo zijn, zou het gebied nog steeds dat stille typische hollandse polderlandschap uitstralen en zal het visbestand nog hetzelfde zijn?
Anyway, dit was op 1 augustus 1992( heb wat info uit een van mijn schriftjes opgedoekt), en was hier met 3 vismaten van 06:45 tot 09:00 uur aanwezig. Er stond een zuidwesten wind wk 0,5-1 en een temperatuur van 20 graden. De karper had een lengte van 82 cm, wat ik mij verder kon herinneren was het een zeer spectaculaire drilpartij waarbij de vis vanwege zijn/haar snelheid dan geheel links en dan weer geheel rechts aan de overkant tussen de plompebladeren en riet opdook, en ik veel moeite had om de vis te bedwingen, uiteindelijk kon met hulp van een van mijn vismaten deze prachtige vis geland worden.

Ja, foto's en visverslagen van vervlogen tijden, tja beetje mijmeren dan maar op een druilerige zondag...maar het 'harde' water is gelukkig weer 'zacht'... :wink:
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

05-02-2019 19:28

Dinsdag 5 februari 2019.

De verhuizing zit er helemaal op, en na al het verhuis gestress en de dingen daar omheen waren wij aan een lang weekendje relaxen toe, we kozen voor wat 'warmte' in eigen land en kwamen zo bij de Orchideeënhoeve te Luttelgeest terecht, waar we door de tropische pracht en praal van bloemen, planten, vogels en vlinders werden verrast:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heb daar ook vele koikarpers gezien:

Afbeelding

Het was de gehele week koud en in de ochtenden vroor het nog, ook sneeuwde het af en toe, maar dat bleef niet echt lang liggen. Maar deze dinsdag zou het kwik ruim boven '0' komen en er zou geen neerslag meer vallen, de dagen hierna zouden volgens de weersverwachting wel iets warmer worden maar wel met neerslag en veel wind, ik besloot het deze dinsdag te proberen want ik was er gewoon aan toe om gefocust op het pennetje mij te ontspannen en alles maar op mij af te laten komen aan de waterkant. Onderweg op de fiets vond ik het toch wel fris ondanks mijn winterse outfit en was het vrij mistig over de weilanden, kon in de verte wel een ooievaar ontwaren, maar verder was het qua vogels vrij rustig.
Op de stek aangekomen voerde ik twee plekjes aan, de metalenduiker was goed te zien en dat betekende dus dat de waterstand verlaagd was, voerde vlak bij de duiker wat spaarzaam met de mix van mais, hennep en flavour en een klein handje een paar meter van de eigen kant:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Begon zo omstreeks 10:20 uur met 'Johnny's Rod' vlak tegen de duiker aan, met één maiskorreltje op de haak. De temperatuur was 4 graden(gevoelstemperatuur 0 graden) kwam de te verwaarlozen wind uit het zuid-zuidwesten(wk-1, later begon het soms wat lichtjes te waaien), en was de luchtdruk 1.026 mb, verder was het mistig en geheel bewolkt, de zon zou zich deze dag niet laten zien helaas, en hoorde een Heggenmus stevig zijn voorjaarsriedeltje zingen.
Het was koud aan de waterkant maar wel uit te houden, het zou een ander verhaal geweest zijn als er veel wind zou staan, dan was het niet lang vol te houden, maar goed het water was mooi vlak en het pennetje stond prachtig schuin aan de overkant. Zo omstreeks half 12 zag ik een mooie vluchtwelling van een vis zo'n 15 meter rechts van de stek, dat was voorlopig het enige wat ik te zien kreeg qua visactiviteiten, dus verder geen deiningen, springende of bodemwoelende vissen gezien, en het pennetje bleef alsmaar roerloos staan, zelfs geen kreeftengedonder gezien, geen stootje leven gezien, en dat bleef zo de gehele sessie. Omstreeks 13:45 uur zag ik schuin aan de overkant een wegschietende vis die vlak aan de kant zat, schapen en hun lammetjes waren daar de oorzaak van, maar verder bleef het stil en werd ik kouder en kouder. Heb tot 14:15 uur gezeten en vond het na bijna 4 uurtjes pennen zonder 'leven' welletjes. Thuis lang onder de douche gestaan en enkele uren daarna extra hete noedelsoep met visballetjes(zalm en garnalen) als tegenhanger van de koude blank mij goed laten smaken:

Afbeelding
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

06-02-2019 16:30

Ik zag op het internet diverse dobbers de revue passeren, en ik was weer gezwicht, deze wilde ik voor mijn verzameling hebben, vandaag keurig verpakt via de brievenbus ontvangen:

Afbeelding

Het ging mij om deze 'opvallende' exemplaren:

Afbeelding
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

10-02-2019 19:02

Zondag 10 februari 2019.

Volgens de weersverwachtingen zou het deze zondag de gehele dag gaan regenen, echter zag ik op weeronline in de ochtend dat twee buienfronten het zuidwesten van nederland grotendeels zou passeren, en dat bood voor mij wat perspectief om toch enkele uurtjes 'droog' te kunnen pennen. Pas tegen 12:00 uur zou er wat neerslag uit het zuidwesten volgen. Ik besloot te gaan pennen, wilde de pen 'onder zien gaan' en een februarikarper scoren, zag al enkele dagen op het internet dat er goed karper gevangen werd, deze beelden prikkelden en motiveerden mij om achter de karpers aan te gaan.
Met slechts een blikje mais besloot ik een korte pensessie te gaan houden, dus op naar mijn favopolderstekje:

Afbeelding

Het was geheel bewolkt en er stond soms een wat verraderlijke wind uit het zuidwesten, begon hier ruim over 10:00 uur met 'Johnny's Rod', met op de haak een enkele maiskorrel. De waterstand was wat verhoogd, daardoor was de metalenduiker geheel onder water te staan, en heb spaarzaam vlak bij de duiker en in het midden gevoerd met mais.
De temperatuur was 8 graden( gevoelstemperatuur 4 graden) wind kwam uit het zuidwesten 2 tot 3, en was de luchtdruk opvallend laag: 988 mb. Het geheel had een 'regenachtige' en sombere indruk, maar goed ik wilde de pen weer eens onder zien gaan na de blanks van de afgelopen keren.
En dat gebeurde gelukkig ook, ruim over half 11 ging de pen heel mooi en langzaam onder, had de pen vlak bij de duiker aan de overkant geplaatst, sloeg ik wat te ongeduldig aan en hoopte en verlangde naar contact met iets massiefs...maar nee, geen contact, geen vluchtboeggolf, helemaal niets. Was teleurgesteld op het vervolg van deze mooie aanbeet, tja. Ik wierp bijna op dezelfde plek in en gooide nog wat korreltjes mais bij, binnen een minuut kreeg ik 'leven' op de pen te zien en verdween deze heel mooi recht naar beneden en sloeg ik hoopvol aan...Yes! Contact, dacht heel even aan een kleine gehaakte karper maar de weerstand was daar toch wat te weinig voor, het bleek een voor dit polderwatertje leuke winterblankvoorn te zijn:

Afbeelding


Weer wat gevoerd aan de eigen en aan de overkant, maar het bleef nu lange tijd stil, en na 11:00 uur begon het eerst wat te miezeren, daarna te motregenen om vervolgens als neerslag in regenbuitjes over te gaan.Had de neerslag pas na 12:00 uur verwacht.

Afbeelding

Afbeelding

Ik besloot zo na 12:00 uur mij meer naar links van de sloot te settelen omdat ik daar een wroetende vis had gespot, kreeg daar aan de overkant wat voorzichtige aanbeetjes en pas na 13:00 uur ging de pen na wat vooraankondigende plaagstootjes mooi onder, ik sloeg aan maar helemaal niets van contact, vluchtwelling of iets dergelijks, en na een korte opklaring van het weer begon het weer te miezeren, te motterenmet zo af en toe een buitje. Kreeg een mooie lijnzwemmer te zien die de pen naar links en dan naar rechts bewoog maar dat was het dan.
Er verscheen aan de overkant een Grote Zilverreiger die erg vliegerig was, dook er een Sperwer op en waren een Heggemus en een Zanglijster de enige 'zangers' die gedurende de regen bleven zingen.

Licht verkleumd omstreeks 14:45 uur ingepakt en door de regen naar huis gefietst, waar een warme kopkoffie mij erg goed deed. Gelukkig geen blank dit keer en had de pen enkele keren onder zien gaan. Volgens de weerapp. wordt het komend weekend droger en vooral zonniger weer, we zullen het wel zien.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

16-02-2019 14:16

Donderdag 14 februari 2019.

De gehele dag haast voorjaarsachtig weer vanwege de zon die prachtig scheen tegen een strak blauwe lucht, ik moest nog thuiswerken dus begon ik vroeg en buffelde wat door om dan snel naar de waterkant te gaan om mijn februarikarper te kunnen scoren. Dus na het werken op het fietsje naar polderstekje.
Het was op het moment van vissen 8 graden(gevoelstemp. Was 6), kwam de wind uit het zuiden, wk1 tot 2, bedroeg de luchtdruk 1.35 mb en was het bijna onbewolkt(veel condensstrepen van vliegtuigen).

Afbeelding

Afbeelding

Ben omstreeks 12:00 uur begonnen en had op 3 plaatsen gevoerd met een mix van mais,hennep en flaour, maar heb voornamelijk de plek vlakbij de duiker bevist, de waterstand was ietsje gezakt waardoor de duiker wat zichtbaar werd.
De pen was te diep afgesteld waardoor deze nog net niet plat op het water ging liggen, ik liet het maar zo. Omstreeks 12:30 uur, met op de haak een enkele maiskorrel, begon de pen rechtop te staan en bewoog zich heel langzaam naar links richting duiker, hierna dreigde de pen onder te gaan maar de vis bewoog zich nu heel langzaam naar rechts en deed vervolgens niets meer...ik sloeg aan en hangen!...lichte weerstaand werd op 'Johnny's Rod' ondervonden en het was al duidelijk dat het geen karper betrof maar een leuke Blankvoorn:

Afbeelding

Weer wat bijgevoerd en ongeveer een uurtje later kreeg de pen vlakbij de duiker een 'tik', maar daar bleef het verder bij. Gevist tot 15:45 uur waar verder niets meer gebeurde, ook geen karperactiviteiten waargenomen, de vis was 'stil'…
Er vlogen verder wat Buizerds over de stek en een mannetjes Havik cirkelde enkele keren hoog over de stek, een Grote Zilverreiger vloog ook over( witte vlekje boven het midden...):

Afbeelding

Het is nog even wachten op de februarikarper... :wink:
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

17-02-2019 18:33

Zondag 17 februari 2019.

Twee dagen lang hield een stevige verkoudheid mij binnen, gisteren, zaterdag dus, was het zowaar een 'lenteachtige'dag waar ik helaas geen gebruik van kon maken, balen dus. Maar zondagochtend voelde ik mij stukken en stukken beter dus besloot ik te gaan pennen, op de 'bonnefooi' op een plek waar ik nog niet eerder gevist had. Enkele weken geleden zag ik vanuit de auto al interessante penstekken te Ypenburg, dus deze nog frisse ochtend op de fiets richting Ypenburg gegaan met wat voermix van enkele dagen geleden aangevuld met witte rijst.

Afbeelding

Zo, het was nog behoorlijk koud op de fiets en de grasveldjes en weilanden waren flink berijpt, mijn gezicht voelde gedurende de fietstocht een bijtende kou, maar goed in ieder geval onder weg genoeg interessante stekjes gevonden, en ben uiteindelijk terecht gekomen bij een waterin-uitlaat aan de rand van een woonwijk:

Afbeelding

Afbeelding

Vlak aan de kant gevoerd met de voermix, 'Johnny's Rod' lag omstreeks 08:00 uur uit met op de haak een enkele maiskorrel, de temperatuur volgens de weerapp. was 4 graden(maar voelde veel kouder aan en er lag nog flink rijp op het gras…), kwam de wind uit het zuid-zuidoosten wk-1, en was in het begin te verwaarlozen, en bedroeg de luchtdruk 1.020 mb. Ik zat opzich 'strategisch' goed op de plek(hoek), stond er ongeveer een metertje water en zag het er m.i. allemaal goed en veelbelovend uit.Tja...op het water dobberden wat Krakeenden, Meerkoeten en Waterhoentjes, hoorde ik hier en daar een Heggenmus zingen en vlogen met regelmaat slierten kol, brand en grauweganzen over, maar het bleef akelig stil qua visactiviteiten, geen stootje gezien op de pen. Na bijna anderhalfuur verplaatste ik de pen zo'n 15 meter naar rechts in het midden omdat ik daar enkele veelbelovende 'bodemwroetbellen' zag ontstaan. Maar helaas ondanks daar wat gevoerd te hebben bleef het akelig stil, geen stootje, niets gezien op deze qua ligging, ambiance en omgeving geschikte penstek. Besloot om te verkassen, kreeg ook koude voeten dus wat lichamelijke beweging zou mij sowieso goed doen, om 10:00 uur gestopt en een klein halfuurtje later zat ik op mijn favo haagse stek:

Afbeelding

Hier gezeten vanaf 10:30 tot 12:30 uur, was het 8 graden en was de wind ietsje sterker geworden, maar helaas helaas, ook hier geen stootje gezien en geen karper/visactiviteiten waargenomen, tja gaat het eruit zien dat er geen karper in februari zal worden gevangen? Vandaag dus een vette blank, het is even niet anders.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

25-02-2019 18:50

Zaterdag 23 februari 2019.

Ik was deze ochtend al vroeg wakker, zodoende kon ik alles relaxt gaan voorbereiden zoals de voermix die ik zou gaan gebruiken. Het werd een mix van mais, jonge kapucijners, hennep, kattenbrokjes(zalm) en flavour:

Afbeelding

Volgens de weerapp. en diverse weerberichten zou het vandaag een mooie haast lenteachtige dag worden met weliswaar een fris begin, zodoende warm gekleed op de fiets richting een stek bij het Forepark( Den Haag) die ik vorig jaar al enkele keren had bezocht, maar waar ik tot op heden niets had gevangen ondanks de karpers die ik daar destijds had gespot:

Afbeelding

Daar aanwezig en stok ingelegd omstreeks 07:45 uur, de temperatuur was 4 graden(gevoelstemp.3 graden) kwam de wind uit het oost-zuidoosten wk 1 tot 2, en bedroeg de luchtdruk 1.038 mb. Er was haast geen bewolking te bekennen. Heb twee voerplekjes gemaakt aan beide kanten van de duiker, zag vrij snel een mooie kolk bij de duiker ontstaan, weet niet van welke vissoort want dit kon evengoed een kolk zijn geweest die veroorzaakt werd door een grote snoekdame i.p.v. een draaiende karper.
Kreeg na ongeveer 8 minuten, had overigens een enkele maiskorrel op de haak gezet, een minieme flauwe aanbeet(kreeft?) op de pen te zien, heb daarna gewisseld van aas(kattenbrok) en kreeg omstreeks 08:30 uur een mooie opsteker te zien die aanstalte maakte om schuin weg te gaan lopen, maar de vis(of kreeft?) liet plotseling los! Wisselde weer van aas naar mais en kreeg omstreeks 09:15 uur een wat treuzelende aanbeet, met een ondergaande pen en sloeg te gehaast(had de pen wat langer weg moeten laten lopen) met als gevolg geen contact, geen weerstand en/of vluchtboeggolf, maiskorrel zat overigens nog op de haak. Hierna gebeurde niets meer en ben omstreeks 10:30 uur gestopt en verkast naar mijn favopolderstek. Er was gedurende de pensessie een ganzentrek van kol-brand en grauweganzen te zien.


Afbeelding

Hier gevist van 10:45 uur tot 11:30 uur, twee voerplekjes gemaakt, een bij de duiker en een in het midden, géén aanbeten en geen karper/visactiviteiten waargenomen, ben daar even verkast vanwege loslopende schapen…

Dus even verderop gaan zitten:

Afbeelding

Hier gezeten vanaf 11:45 uur tot 13:30 uur, sloeg éénmaal mis met mais op de haak, was een mooie trage wegloper en denk dat voor 90% een kreeft dit veroorzaakt heeft. Zat hier heerlijk in het zonnetje, zag een groepje ooievaars (3 stuks) en groepjes buizerds( 1x 6 en 1x7 stuks) over de stek rondcirkelen, waren er nog 2 ooievaars in het weiland en een Grote Zilverreiger, en hoorde ik nog een Groene specht in de bosrand.

Terug naar favoplekje vanaf 13:45 en daar gevist tot 15:30 uur maar dan in de bocht want daar zag ik een Cyprinus springen, kreeg daar na licht gevoerd te hebben 1x een lichte aanbeet en dat was het dan, zag later nog verder op in de sloot een karpertje tot tweemaal toe springen.

Afbeelding

Oké, geen karper, geen vangst, een blank dus, maar wel een hele mooie blank...heb genoten aan de waterkant en heerlijk in het zonnetje gezeten!



Zondag 24 februari 2019.

Nog steeds geen februarikarper kunnen scoren, wilde deze ochtend een eerste ‘karper voor de deur’ pensessie starten dus had ik de dag ervoor wat voorgevoerd met leftovers(rijst en stukjes aardappel) en voermix(mais, hennep, jonge kapucijer, kattenbrokken en flavour). Het was fris deze ochtend, hoorde al diverse vogels hun zangcapaciteiten testen(Heggemus, Zanglijster, Koolmees, Winterkoning, Groenling), hoorde zelfs Ooievaars klepperen, hoorde zowel een Groene en Grote Bonte specht roepen/roffelen, en trokken slierten Kol en Grauwe ganzen hoog over.

Afbeelding

Oké, ben begonnen omstreeks 07:50 uur, was het 2 graden( gevoelstemperatuur 1 graad), kwam de wind uit het oost-zuidoosten wk 1 en bedroeg de luchtdruk 1.037 mb.
‘Johnny’s Rod’ lag uit en het pennetje met slechts één maiskorreltje was mooi zichtbaar vanwege het gladde wateroppervlak wat slechts beroerd werd door passerende wilde eenden en een enkele Meerkoet, elke besnuffeling van het aas door welke vis dan ook zou goed zichtbaar zijn…tja, wisselde regelmatig van voerplekje( links vooraan de kant en recht voor mij in het midden), maar gedurende de gehele sessie geen enkel teken van leven op de pen mogen zien, ook geen karper of visactiviteiten kunnen waarnemen. Ben omstreeks 09:20 uur gestopt en even naar huis gelopen voor een sanitairestop en vervolgens de fiets gepakt om dan maar in mijn favopoldertje het een en ander te proberen.

Afbeelding

Afbeelding

Ben daar omstreeks 09:50 uur begonnen, twee voerplekjes gemaakt maar voornamelijk gepend vlakbij de duiker, helaas helaas, ondanks het heerlijke lenteweer geen stootje gedurende de gehele pensessie mogen beleven. Ik snap er niets van, waar zijn de vissen? Die zitten blijkbaar elders, of komt het toch vanwege de hoge luchtdruk? Ook geen karper-visactiviteiten waargenomen, de vis zit blijkbaar 'verscholen' en/of is totaal inactief op deze stek(ken). Heb net zoals de dag ervoor genoten van het in de 'natuur' zitten met buitelende en jodelende kieviten die mij een heerlijk voorjaarsgevoel gaven, verder zag ik een Sperwer die weer voor de nodige onrust zorgde, was er een eenzame Staartmees aanwezig, trokken wat Veldleeuweriken over en vlogen twee Watersnippen op.
Helaas helaas, het net bleef weer droog en nog steeds geen karper in februari.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

28-02-2019 19:47

Woensdag 27 februari 2019.

Het zou vandaag puik weer worden, gewoon ‘warm’ voor de tijd van het jaar in deze februarimaand. In mijn drang om toch nog een karper deze wintermaand te vangen, heb ik de ochtend goed doorgewerkt om eerder te kunnen pennen, deze dag was een laatste kans voor de maand voor mij.
Besloot een blikje mais en een zakje kattenbrokken mee te nemen en besloot om weer bij de duiker in het Forepark te gaan pennen.

Afbeelding

Begon daar om 12:30 uur, de temperatuur was 15 graden bij een mooie blauwe lucht en een heerlijk zonnetje(kon mijn jas uitdoen!) De wind kwam uit het zuid-zuidwesten wk 1 tot 2, en bedroeg de luchtdruk 1.026 mb. Had slechts in het midden van de duiker wat gevoerd met een mix van mais met kattenbrokjes, hoe heerlijk zat ik daar op de onthaakmat een beetje om mij heen te kijken toen ik na nog geen 8 minuten van inleg zag dat de ‘pen’ weg was, ik zag nog nét het wit van de antenne van de pen verder onderwater verdwijnen en ik sloeg uit een reflex met ‘Johnny’s Rod’ aan. Ik had de pen wat langer weg moeten laten gaan, maar direct een kromme stok en ‘iets zwaars en massiefs’ bewoog zich traag van de duiker af, maar allemaal van korte duur want de haak schoot los. Potverdorie! De maiskorrel was eraf en ik baalde daar aan de waterkant. Ik had wat langer moeten wachten met aanslaan en er was geen vluchtboeggolf of welling te zien van een vluchtende vis, wellicht was de vis mogelijk vals gehaakt en zwom het daardoor relaxt en rustig weg. Mogelijk was het geen karper maar een snoek geweest die even gehaakt was, mogelijk had de vis wel het aas via de bek gepakt en zwom het heel rustig weg, tja mogelijk dit of mogelijk dat, en ik was maar aan het denken en malen wát dit nou geweest kon zijn. Anyway was dit weer een geval van ‘grote vis die niet gezien is, maar wel even de kracht van gevoeld te hebben en die dan enkel(meer en meer...) tot de verbeelding gaat spreken…’ Hierna weer wat voermix gevoerd, halfuurtje hierna ging de pen even onder, kwam weer boven en bleef boven zonder beroerd te worden. Wisselde van mais naar kattenbrok en kreeg nog enkele lijnzwemmertjes te verwerken.
Tja, ben om 14:15 uur gestopt en verkast naar mijn favopolderplekje:

Afbeelding

Hier begonnen om 14:30 uur, uurtje hier gezeten en een kleine 50 meter verderop gaan zitten:

Afbeelding

Grote Zilverreiger:

Afbeelding

Afbeelding

Kreeg hier vlak aan de kant met op de haak een enkele maiskorrel 2x een aanbeet die niet doorzette. Zag hier een springende karper en tweemaal een mooie welling aan de kant, ben helaas na een halfuurtje weggegaan vanwege een mij te grote groep ontsnapte schapen die nerveus werd vanwege de loslopende honden, ik werd nerveus bij de gedachte dat deze dieren over ‘Johnny’s Rod’ en mijn andere visspullen zouden denderen, mij te link om te blijven ondanks dat ik het idee had dat er nu gescoord kon worden, helaas, helaas.
Het net bleef wederom droog en de kans op een februarikarper was verkeken, c'est lavie...next time dan maar. :wink:
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

09-03-2019 19:02

Zaterdag 9 maart 2019.

De afgelopen dagen was het nogal onstuimig weer in ons kikkerlandje, maart roert zijn staart er. Ja er werd flink geroerd in regen en wind, volgens de diverse weersvoorspellingen zou het deze zaterdag flink gaan waaien en pas in de vroege middag mogelijk gaan regenen. Dat het flink zou gaan waaien oké, maar de combi regen en wind vond ik niet aanlokkelijk om te gaan pennen. De afgelopen dagen was ik wat herstellende van een flinke verkoudheid die mij al twee weken bezig hield, ik was er dus behoorlijk aan toe om te pennen, wilde naar buiten en die pen naar beneden zien gaan.
Deze zaterdagochtend relaxt wakker geworden, de weerberichten gecheckt, bakkie koffie gedronken, voermix gemaakt van mais, hennep, kattenbrokjes(zalm) en flavour, besloot ook wat leftover gekookte aardappels mee te nemen en een verse witte boterham. Nog in het donker op de fiets richting duikerstek bij het Forepark, tja waarom nou deze stek? De laatste keer dat ik daar gepend had had ik toch even een 'zware' vis al dan niet vals gehaakt, dit gebeuren liet mij niet los, maar goed het had even zo goed een Esox dame geweest kunnen zijn en dus geen Cyprinus, anyway ik wilde het daar gewoon weer proberen:

Afbeelding

Afbeelding

Voor en naast de duiker en nog een plekje links aan de kant bevoerd met de mix, 'Johnny's Rod' lag precies om 07:00 uur uit met op de haak een enkele maiskorrel, de temperatuur op dat moment was 8 graden(gevoelstemperatuur 4 graden), had de west-zuidwestenwind een kracht van wk2 tot 3, bedroeg de luchtdruk 1.008 mb en was het zwaarbewolkt en regenachtig. Ik checkte de weerapp. voor Den Haag e.o. en die gaf 50% kans op regen aan, pfff dat vond ik geen prettige constatering.
Ik wisselde regelmatig van stekje en aas(kattenbrok-broodpluim-mais) en ruim voor 08:00 uur bewoog de pen met op de haak een broodpluim super traag maar duidelijk te zien richting duiker, de pen neigde even om plat te gaan maar vervolgde toch traag zijn weg om in de duiker te verdwijnen, de pen ging vlak voor de duiker onder, ik sloeg hoopvol aan...tja weinig weerstand vanwege de eerste rivierkreeft van het jaar die er dus met de broodpluim vandoor ging:

Afbeelding

Het was ook te mooi om waar te zijn en ik had het gezien de traagheid van het weglopen kunnen weten, maar ja het had net zo goed wel een kanjer van een vis kunnen zijn toch?
Hierna op één tikje op de kattenbrok en een 'platliggen' van de pen zonder vervolg na geen bijzondere dingen meer gebeurd, besloot om 09:30 uur in te pakken en te verkassen naar mijn polderstekje.

Afbeelding

Begon hier om 09:45 uur, de wind nam geleidelijk toe en werd later behoorlijk hard met krachtige windstoten(fiets 3x omgewaaid), vlak bij de duiker en wat ernaast en aan de eigen kant gevoerd met de mix. Na een uurtje van geen enkel stootje en ook geen enkele karper/visactiviteit gezien te hebben ben ik verkast waar ik wel vol in de wind stond:

Afbeelding

Hier drie voerplekjes gemaakt en deze om en om bevist en ook om en om van haakaas gewisseld(mais, broodpluim en kattenbrok). Omstreeks 11:00 uur zag ik een mooie kolk vlak bij de pen ontstaat en vrijwel direct verdween de pen in één beweging(maiskorreltje op de haak), ik sloeg aan, maar helaas geen contact maar wel een mooie vluchtboeggolf. Dit gaf mij toch weer hoop, en besloot een broodpluim op de haak te doen en deze vlak aan de kant te plaatsen. Omstreeks 11:20 uur dook de pen in één keer onder, ik sloeg aan en...YES! Contact en hangen. De karper bleef vrij rustig en deed wel wat pogingen om te vluchten, maar buiging van de stok, voldoende uitstaande lijn en de rekbaarheid van de lijn waren blijkbaar genoeg om de vis voldoende weerstand te bieden waardoor de slip werkloos bleef. Rustig geschept derhalve, het knolletje had blijkbaar nog genoeg energie over want op de onthaakmat begon het te springen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hierna nog maar twee tikjes op de pen beleefd met mais op de haak, en met broodpluim nog een mooie lijnzwemmer meegemaakt, het begon harder en harder te waaien, om 13:15 uur gestopt en met een pittige zijwind terug naar huis gefietst. Het net kon ik eindelijk weer eens te drogen ophangen in de kelderbox.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

16-03-2019 17:03

Afbeelding

De verzameling is weer wat aangevuld! :wink:
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

10-04-2019 16:03

Ik heb dit bericht tig keer moet plaatsen na tig keer in te moeten loggen...ik stop er mee
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

10-04-2019 16:50

Da's jammer :cry:

Word je er telkens uitgegooid of?
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

10-04-2019 17:13

Zelfs dit bericht wat ik nu plaats lukt niet direct... :evil:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-04-2019 18:15

Helpt het als je onthouden aanvinkt?

Ik had hetzelfde en heb dat gemeld. Maar als ik onthouden aanklik blijf ik wel ingelogd. Een en ander kan te maken hebben met je cookie settings.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

10-04-2019 18:37

Nou, even testen met dit bericht dan.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

10-04-2019 19:03

Pfff, gelukkig is het nu verholpen vanwege het aanvinken van 'onthouden'...dank je wel Kees voor je hulp! :D Tja, ik werd er echt moedeloos van, steeds moeten aanmelden bij een verslag en/of foto's plaatsen en dan was alles ineens weg...

Nou heb nog wat verslagen te melden, maar eerst wat pics plaatsen van wat aangeschafte gelakte houtjes, ik kon het gewoon niet laten... :lol:


Pfff, het zit mij niet mee...nu zit ik te emmeren met het formaat foto's wat nu niet meer geaccepteerd wordt: 'afbeeldingen mogen tot 800 pixels breed', tja hiervoor nooit problemen mee gehad, nu probeer ik via photobucket allerlei trucks uit maar dat wordt een gebed zonder eind... :cry: