Nieuwe zaak, boilie discounter


Plaats reactie
Richard van Zanden
Berichten: 15
Lid geworden op: 28-11-2012 19:21

01-02-2019 20:32

Er is weer en nieuw "groothandel" waar particulieren ook kunnen bestellen.
Iemand al eens wat gekocht hier? Lijkt me heel onwaarschijnlijk dat dit wat is :P

https://www.boiliediscounter.nl
Peter van zanten
Berichten: 270
Lid geworden op: 17-03-2017 20:51
Locatie: 's-Gravendeel

01-02-2019 21:52

Ik ken ze niet maar waarom ga je er meteen vanuit dat het niets is ?
Richard van Zanden
Berichten: 15
Lid geworden op: 28-11-2012 19:21

01-02-2019 22:06

Nou, voor die prijs heb ik wel meteen een 1e indruk.
Maar misschien heb ik het helemaal mis hoor. Vandaar mijn vraag :D
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

08-02-2019 19:04

Is niet echt nieuw... ze hebben nog een naam (webadres) https://chamel.eu/fish-boilies

Het is ook nog een veevoederbedrijf onder die bv dus ze zullen best goed en groot inkopen en dus lager verkopen. Ik zou zeggen probeer eerst een 10 kilo en oordeel daarna pas...

Cheers.
Oja joh!!!
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

08-02-2019 23:39

Nu weet je meteen waar boilie meister haar bollen inkoopt, in bulk inkopen, ander zakje er omheen, euro er bovenop (per KG).

Van die euro per kilo kun je dan meteen een consultant betalen en zogenaamd zeggen dat het allemaal zijn "recepten" zijn...

Er zijn maar een paar bedrijven in Nederland die een redelijke boilie verkopen en dit zijn ook nog maar eens 1 of maximaal 2 types boilies per zaak.

Zaken zoals boiliemeister/boilie discounter, boilieman, originals etc vallen hier niet onder.

Het gaat niet om de hoeveelheid die je voert (goedkope slechte boilies) maar om de kwaliteit van het aas.
Met een goede boilie ook al is deze 2 keer zo duur vang je met de helft van het voer (is net zo duur) veel meer vis en veel langer vis.

Ik ga vissen om vis te vangen :wink:
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

09-02-2019 11:12

Precies, een boilie moet minimaal €10,- de kilo zijn, anders is het niks....
Gewoon, lekker vissen.
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

10-02-2019 01:25

Een boilie moet vangen, per euro aas zoveel mogelijk vis.
Kiloprijs is dan niet belangrijk... vang liever op een kilo aas van 8 euro 4 vissen dan 1 vis op een kilo aas van 4 euro. (goede bollen heb je voor ca 7 euro als je weet welke de goede zijn en hoe je ze moet inzetten)

Voor sommige mensen maakt het niet uit met welk aas ze aan de waterkant zitten... denk dat het merendeel graag van huis af is en gewoon aan de waterkant zit om anderen lastig te vallen.
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

10-02-2019 11:10

Kom op he, een goede boilie draai je zelf voor ca 2 a 2,5 euro de kilo droge mix. Voor een boilie boer is dat nog een stukje goedkoper. En dat is inclusief alle geheime poedertjes. Ik weet dat dit een eindeloze duscussie is maar toch....
De top van idioterie vind ik Mainline voor 15 euro de kilo, bizar. In de tijd van de super hoge eiwit boilies, gingen mannen zoals Rob Maylin geweldig vangen met griesmeel boilies, waarom zou dat nu anders zijn? Natuurlijk kun je een boilie atractief maken door geur, smaak en kraak, maar karpers zijn geen laboranten die alles ff in een gaschromatograaf gooien voor ze gaan eten.
Gewoon, lekker vissen.
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

10-02-2019 18:07

Rene Zoeter schreef:Kom op he, een goede boilie draai je zelf voor ca 2 a 2,5 euro de kilo droge mix. Voor een boilie boer is dat nog een stukje goedkoper. En dat is inclusief alle geheime poedertjes. Ik weet dat dit een eindeloze duscussie is maar toch....


Helemaal mee eens. Wil je het echt gek maken max 4 eu de kg.
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
Frank van Schaik
Berichten: 70
Lid geworden op: 23-07-2013 08:13

10-02-2019 20:37

Zeker waar dat je zelf voor een 2,50/kg een prima bolletje kan draaien. Maar bedrijven die dit verkopen hebben volgens mij een winstoogmerk. Hebben ze machines die terugverdiend dienen te worden, evt personeel en moet er een mooi zakje omheen. Reken zelf maar uit wat er overblijft voor je topbol van een paar euro ;).
Cor van Steen
Berichten: 172
Lid geworden op: 01-11-2016 12:08

11-02-2019 08:39

Ik laat mijn eigen recept altijd draaien.

Lever ik zelf de melen e.d. af

Dan kom ik op iets van € 3,80 per kilo gedraaid en wel.

Dus inderdaad voor 2 - 2,5 de kilo kan je een prima bollie voor draaien.
Johannes Berenst
Berichten: 4
Lid geworden op: 27-01-2014 20:02

12-02-2019 14:40

Ik heb vandaag eens een paar zakken besteld hier, ga het gewoon eens proberen.
Voor die prijs kun je er volgens mij moeilijk een buil aan vallen!

Dit konden volgens mij wel eens dezelfde boilies als boiliemeister zijn, maar dit weet ik niet zeker.
Met de bollen van boiliemeister heb ik in elk geval goed gevangen afgelopen jaar!
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

31-05-2023 18:41

Drie jaar geleden, half maart 2020, heb ik bij Boilie Discounter (BD) 25 kilo voerboilies besteld. Het was mijn eerste bestelling bij dit bedrijf.

Ik heb daarom destijds eerst een mailtje gestuurd om te informeren hoe het met de hardheid van hun voerboilies stond i v.m mogelijk werppijp gebruik. Hierop werd er door een dame netjes met voor en achternaam gereageerd en mij eerlijk geadviseerd om voor de 15mm. voerboilies te kiezen. Die batch was namelijk qua hardheid het best uitgevallen.

Ze verklaarde dat bij 'rework' (engels voor herbewerking) altijd lastig valt in te schatten hoeveel water er aan het product toegevoegd moet worden. Dit verklaarde meteen een pas geleden gelezen review dat de Boilie Discounter voerboilies wel erg nat door een ontevreden klant ontvangen waren - en dat wil je zelfs bij voerboilies niet! In mijn geval was het percentage vocht niet in die mate in de boilies aanwezig.

Ik kocht dus 25 kilo aan 15mm. voerboilies (10 × 2,5kg.) voor slechts 25 euro, exclusief verzendkosten. Momenteel kost die voerboilie het dubbele bij de Discounter, maar voor één euro per kilo kon ik destijds wel eens kijken of zo'n rework bol iets was m.b.t. gebruik en vangkracht.

Helaas spleten door backspin tijdens proef werpen met de werppijp teveel boilies uit elkaar. Even de werppijp in water dippen of de boilies nat maken ging dit niet voldoende tegen. Het zou dus voeren op een kortere afstand worden, ..eventueel met andere middelen. Geen punt.

Daarop heb ik een handje rework bollen gedroogd. Deze vertoonde na een nachtje drogen bij kamertemperatuur helaas scheuren. Ik heb vervolgens alle boilies overdag een stuk korter in mandjes gedroogd en dit maakte ze alsnog wat harder. Hard genoeg voor een relaxte worp met een vochtige werppijp, en nog stevig genoeg om vier uurtjes aan een hair te vissen (mocht dat nodig zijn).

Overigens waren deze batch 15mm. voerboilies naar mijn idee echt niet minder lang aan de hair visbaar dan bijvoorbeeld de instap boilies van Nash (of wat dat betreft ook die van Rod Hutchinson) waarmee ik wel eens gevist heb. Nash werd ergens in een review namelijk als beter aas genoemd - hoewel die mening i.v.m. andere boilies werd aangekaart, omdat die Boilie Discounter Robin Red boilies juist keihard waren. Uit ervaring weet ik in ieder geval dat de goedkoopste range van Nash (Hutch e.a.) een stuk duurder zijn en de waterstabiliteit en smaak daarvan wat mij betreft zeker niet beter is.

Tja, wat betreft de smaak kan ik zeggen dat de Boilie Discounter voerboilies naar een deeg (?) smaken met een vleug vanille. Dit staat ook op hun site vermeld. Ik word er niet warm van, maar een gewone gekookte maiskorrel smaakt ook niet werelds en vangt nog steeds bij juist gebruik.

..Eigenlijk moet ik het mooie, pure aasje dat maïs is er niet bij halen. Want in zo'n (goedkope) shelflife boilie is van alles en nog wat verwerkt en hoe dat solo gevist - positief, neutraal of negatief? - uitpakt heeft mij nog zeker niet overtuigd.

De aanschaf van een houdbare kant en klare boilie is voor mij écht meer een gemaks product, omdat mijn lijf niet meer zo graag zelf boilies wil maken, dan wat anders. Dus ja, sporadisch rol ik nog wat zelf of besteedt ik het werk uit. Ik zou mijn visserij - die op een veel lager pitje staat dan 15 jaar geleden - anders echt te kort doen, zegt zowel mijn ratio als mijn gevoel.

Maar oké, ik wilde de voerboilies van BD puur op zichzelf gaan gebruiken, ..en zoals je weet; plannen veranderen, haha. Aangezien ik de voerboilies niet snel zou gebruiken en wat meer smaak en houdbaarheid wilde meegeven heb ik ze daarop licht overgoten met een eigen samengestelde soak en in een afgesloten 20 liter emmer gestopt. Werden ze wel weer ietsjes zachter, dus uiteindelijk toch geen werppijp gebruiken of nadien weer iets drogen.

De periode daarna heb ik de Discounter voerboilies een paar maal als <10% van een voermix ingezet op groot water. Ik denk dat zo'n aasje bij soortgelijk gebruik het best tot zijn recht komt. Simpelweg zo'n grote witvisser lokvoerton of een emmer vol met een mix van granen, tijgernoten, snel oplossende pellets, vismeelpellets en boilies - in dit geval vanuit een rubberboot - strooien over een grote, maar vooral rustige strook water, ..en 48 uur later daarop vissen én vangen.

Kan je zo'n Boilie Discounter rework voerboilie dan juist beoordelen? Nee. Ving ik karper? Ja. ..En waarmee dan wel?

Zeg dat in die 20-25 liter voerton tevens zo'n 15% van mijn eigen recept boilies vermengd zaten. Daarbij was dit beduidend harder en groter aas dan die 15mm. voerboilies. Waarschijnlijk bleven mijn eigen boilies daardoor langer liggen tot karper langs kwam - tenminste, dat was (en is nog steeds) het idee bij die taktiek. De rest van het voer - groot en klein - was vulmiddel voor het aastapijt, zodat vis langer bleef hangen. Maar het totaal diende begrijpelijk ook als een combinatie van voeding.

Ik ving dus vis op mijn eigen samengestelde boilies welke ik bewust aan de hair hing, en voerde ook alleen dat aas tijdens het vissen bij. En waarom deed ik dat? Smaak. De veel betere smaak van dat aas en het gegeven dat die boilies (nou ja, steamies) zeer waarschijnlijk langer waren blijven liggen dan de kleine voerboilies en granen. Dat waren de hoofdredenen. Dat deze bol geen verkeerd aasje is, was m.b.t. de taktiek niet zo zeer van belang. Het ging om de som van het geheel, ..zoals eigenlijk altijd.

Verder kreeg ik al het andere aan gevoerde aassoorten vanaf de oever niet ver of precies genoeg bijgevoerd voor een korte prik actie. Lang wachten aan de waterkant omdat ik zo nodig versprijdt moet voeren is niet mijn aan mij besteed wanneer er voor de vis al 48 uur voer valt te halen. En met de 'Zodiac' telkens weer naar de voerstek varen terwijl het werpend met de hengel en pijp sneller en anders kan.., nope! Ook krappe voerboot stekjes vindt ik niet vaak hét middel wanneer ik ook gemakkelijk werpend kan vissen. Vis mag wel een beetje gedwongen rondscharrelen om een andere boilie te vinden en zo een lijntje te strekken.

Dus ja, doe er je ding mee. Of juist niet. Daarmee bedoel ik in willekeurige volgorde die Boilie Discounter rework voerbol en/of de besproken taktiek.

* Overigens zou ik vandaag de dag - in het geval van zoiets als een voerboilie - verder zoeken voor die twee euro per kilo dat die Discounter voerbol nu kost. Aanbod van goedkoop aas op het internet is er genoeg. 'Ik zag dat de 'Tijgenotenkopen' site ook voerboilies aanbiedt vanaf 2,60 euro per kilo (evt. groot inkopen met wat vrienden drukt de prijs). Dat zijn dan mix zakken met meerdere maten en soorten boilies en géén rework boilies, waarin alles tot één 'soort' boilie is verwerkt. Of bekijk anders eens de aanbiedingen bij Bas Boilies. Die variëren in prijs, zeg van 2,50 - 4,- euro per kilo, mede afhankelijk van de periode in het jaar. Dan heb je gewoon leuk aas. Mogelijkheid van voorkeur aangeven m.b.t. de duur van houdbaarheid buiten de vriezer is bij Bas (altijd?) een optie herinner ik mij. De smaak van wat ik aan boilies bij Bas heb besteld vond ik oké. Of het nu aardbei miniboilies, garlic (en nog wat?) bollen betrof, of die keer dat ik er zelf aas heb laten rollen. Bovendien heb ik er een aantal keren naar tevredenheid meelsoorten besteld voor het maken van thuisvlijt boilies.

Hoewel ik liefst onder het kantje vis zoek ik trouwens op zijn minst wél een boilie die alsnog met een werppijp valt weg te smijten. Aas dat tijdens werpen splijt en waarvoor je dus telkens met een (voer) boot het water (weid) op moet, dat wil ik niet. Net als snel kruimelende boilies. Hoewel, dat kruimelen is niet altijd erg en trekt vis aan (...). Maar dat geleur en op en neer gevaar met een boot - in mijn geval in mijn eentje met 2,7m. aan rubber, hout en aluminium, ..en accu of benzinemotor. Jongens toch. Ik voel mijn lijf alweer tegensputteren bij de gedachte alleen! Nee, ik maak (of koop) dan liever steviger aas en coat de boilies licht met een vloeistof en een poedertje als het echt aantrekkelijk moet zijn. Dat is echt twee vliegen...

Ps een paar dagen terug, na een avondje voorvoeren met klein spul en wat van die BD voerboilies, een paar uurtjes gevist op een plek welke meestal wel iets aan (een) vis(soort) zou opleveren. Helaas niets. Ik denk dat de watertemperatuur van rond de 17 graden onze beschubte vrienden al vertelde andere, ..'veul leukeruh' dingen te gaan doen dan gehaakt te worden...

'Neukuhhh!'.

Ik kreeg overigens die eerste keer bij Boilie Discounter bestellen ook een kilo Robin Red boilies mee geleverd. Erg hard aas. Ik las dat later dus ook in een review van iemand die dat totaal niet beviel, zoals ik aanhaalde. Tja, voor alles (nou ja, bijna alles) een tijd en een plaats. Waarschijnlijk wilde men met dat gratis zakje boilies aangeven dat hard aas ook bij hen te verkrijgen is. De paar gedoopte Robin Red boilies bleven toen in ieder geval in een bakje water gemakkelijk 24 uur hard en redde 48 uur ook, herinner ik mij.

Die kilo roodborstje bollen heb ik verder nooit gebruikt en liggen al die tijd afgesloten in een grote emmer tussen ander houdbare boilies, zinkende hondenbrokken en vismeelpellets. Afgelopen week ter controle nog twee van die 19mm. Robin Red bollen gedoopt en ze tikte zelfs 72 uur aan in een schaaltje water. Blijkbaar nog verder uitgehard door olie uit de vismeelpellets. Top, ..haha.

Wat betreft smaak vond ik die Robin Red boilies trouwens toen niet veel bijzonders - ja, het bolletje was destijds ook maar iets van euro 3,50 geprijsd. Maar als het eetbaar is wordt het vroeg of laat toch door karper gevreten. Het zal denk ik vooral een na-flavouring zijn geweest die ik rook. Die geur is er ondertussen ook vanaf. Begrijpelijk, zo in een ton tussen de voerrestanten. Ik proef nog wel een beetje (RR?) scherpte qua smaak als ik flink op zo'n rode boilie kauw, maar dat is het wel. ..Of is dat het eigenlijk wel? Ik had namelijk ook wat pittige olie over al het aas in de emmer heen gedaan. Dus misschien smaakte het bolletje eigenlijk na die paar jaar wel naar heel erg weinig. Oh ja, ..ik proefde ook nog wat vismeelolie van de pellets. Blehh.., haha. Vindt vriend karper niet zo erg!

Aangezien ik die restanten ton van de zomer leeg ga vissen op groot en/of 'gulzig' water en er - buiten eigen boilies, tijgers etc. - sowieso ander hard aas doorheen wilde mengen, dacht ik; 'laat ik weer eens bij de Boilie Discounter kijken'. Want ja, die Robin Red bol bleef in ieder geval langdurig hard. Misschien hun andere boilies ook?

Na wat gegluur op de BD site en het eerdere besluit om voor een zoete boilie te gaan en zo tussen de meer neutrale en vismeel aasjes ook zoet aas te mengen, een mailtje gestuurd met de vraag of hun Tutti Frutti boilie aanbieding á euro 3,25 minimaal 12 uur aan een hair hard blijft?

Het antwoord was vriendelijk en bevestigend. Ze gebruiken bloedplasma om uit te harden en de feedback die men van vissers krijgt is dat de boilies een volledige nacht in water goed blijven. ..Van wie ik trouwens ditmaal bij Boilie Discounter het tegenbericht ontving, geen idee? Er werd vreemd genoeg naamloos gereageerd.

Al hun boilies steken in ieder geval simpel in elkaar als ik zo eens lees. Hoofdzakelijk worden er tarwe en maïs ingrediënten, en wat eipoeder en bloedplasma gebruikt. Tot dusver geen punt. Tarwe en maïs vangen. Zeker instant. Maar er zit bijvoorbeeld geen soja product in hun boilies voor iets meer hoogwaardige eiwitten en een beter aminozuur patroon - zoals je bij andere producenten vaak kan lezen voor het zelfde geld, mocht je dat zoeken? Dat wil overigens niet zeggen dat die boilies van die producenten even lang hard blijven. Vaak zijn dat bollen, zoals ook de goedkoopste boilies van Decathlon, die na een uurtje of 3 á 4 in het nat al beginnen af te pellen (plantaardig eiwit als binder?). Het is maar net wat je zoekt!?

..Lees ik vervolgens de ingrediëntenlijst van de Tutti Frutti bol, waar ik mijn oog op had laten vallen omdat ik dus een zoete boilie zocht, stond er in ieder geval duidelijk te lezen dat er zoetstof in verwerkt is. Top, want je denkt dan als consument; Tutti Frutti, zoetstof, ..een zoete bol! Of op zijn minst toch een fleugje zoetheid op de tong. Overigens staat er ook gevogelte meel op de Tutti Frutti vermeld, maar eveneens geen percentage...

Dus ik vier zakjes 19mm. Tutti Frutti boilies gekocht om zo dus tussen mijn boilie restanten ook hard aas te hebben in een zoete smaak. Verder drie kilo 19mm. Monster Crab boilies á 4 euro per kilo besteld. Die boilie zou volgens beschrijving wat vismeel in zich hebben (...). Meteen voor net geen 5 euro een 100ml. flesje lekker stinkende Monster Crab flavour erbij gekocht voor... Ach ja, je weet maar nooit, haha.

Zo, de bestelling ontvangen. Eerst een proeverij.

De Monster Crab boilies geurden zoals verwacht, en smaakte,..nou ja; ondanks dat vismeel wordt benoemd, niet echt naar vismeel zoals ik het ken uit één mijn boiliemixen - al was het een eigen bol met 'slechts' 10 of 20% van de een of andere vismeelsoort. De smaak van de Monster Crab flavour was wel in en/of op het aas aanwezig.

De losse flavour in het flesje stonk in ieder geval goed en smaakte wat scherp - wat niet geheel vreemd is bij menig flavour die ik geproefd heb.

Wat betreft de Crab boilies, die zou ik best instant durven inzetten. Helemaal wanneer ik dit aasje met wat vloeistof zou nabewerken en/of in een kleine diameter zou inzetten. Maar ook op een paardaagse voerplek en dan in gelijke delen combineren met vismeel pellets en tijgernoten. Dan werken een heleboel boilies wel.

Het is gelukkig zo dat de kilo prijs van 4 euro voor die Monster bol duurzaamheid onder water met zich mee brengt, want de boilie heeft verder weinig hoogwaardigs aan voeding in zich, zoals ik aangaf dat BD data weergeeft. Maar oké, combineren met ander aas tijdens voorvoeren of deze boilie gewoon kort voeren en na de visbeur de stek laten rusten en op naar een volgende locatie. Ik denk dat vis er anders snel op uitgekeken raakt wanneer deze de keus heeft. Zeker wanneer je er veel van voert. Zeg maar het maïs stort effect. Dus een betaalbaar pondje tot een kilo per dag - of juist minder minder, denk aan de jeugdige portemonnee - op de juiste plek en het juiste water kan voldoende zijn om een visje te haken. Landen is begrijpelijk weer een ander verhaal.

En dan die zoete Tutti boilies, waar het mij hoofdzakelijk om ging. Met een schaar de bovenste strook van de zak open geknipt. Daarna de degelijke zipsluiting opengetrokken. En jep, fuitige geur al om! Even proeven..? Nog een stukje..?? En nog een stuk..???

Verdomme, ..geen zoete smaak te vinden! Zelfs niet in de verste verte na oneindig kauwen en speeksel toevoegen. Gewoon niks, nada, noppes, ..kut!!!

Dat was echt niet wat ik dacht te kopen toen ik zoetstof in de beschrijving op de site en de verpakking las van die Tutti Frutti boilie! Blijkbaar smaakt vermelde zoetstof niet zoet bij Boilie Discounter (...) boilies! Ik vind dat persoonlijk écht misleidend. Vermeld zoetstof dan niet. Want zo verkoop je gebakken lucht aan mensen die denken een zoete boilie te kopen.

Weet je, aan het proteïne gehalte opschrift op de zak en de site kan je tenminste nog afleiden dat het aandeel gevogeltemeel in de Tutti bol gewoon niet veel kan zijn. Maar zoetstof op de verpakking zonder enige verder percentage vermelding is een hele lastige optelsom. Dan kom je dus terecht in de schimmige wereld van wat een woordspelletje met de consument doet, én dat slecht een enkeling het aas wel proeft en bemerkt gefopt te zijn.

Ja, ..gefopt! Want ik koop dus heel bewust twee soorten boilies - Tutti Frutti en Monster Crab - om zoet en hartig te mengen, maar vervolgens zit ik overduidelijk (!) nog steeds zonder enige vorm van zoet aas. Wat een gelul zeg. Ja, ik voelde mij als consument genaaid.

Ik heb daarop een paar maal in heel beschaafd Nederlands contact opgenomen met Boilie Discounter. De eerste maal ontving ik - wederom naamloos - de belofte van controle op de Tutti Frittu batch en een tegenbericht. Daarop hoorde ik een kleine twee werkdagen niets, dus ik heb ik hen maar zelf het batch nummer gemaild. Wederom ontving ik zonder naam van een BD contactpersoon een tegenbericht. Daarin werd waarschijnlijk heel bewust, zeg maar gerust op Rutteaanse wijze (hallo Mark!) terug gemaild:

'Bij het openen van de verpakking werd de zoetheid waargenomen zoals u beschrijft', of iets van gelijke strekking. Terwijl ik juist duidelijk schriftelijk aangaf helemaal niets aan zoetigheid te PROEVEN bij het tot moes kauwen van hun Tutti bolletje en het vermelden van zoetstof daarom misleidend vond. Ruiken doet het wel, ..stinken zelfs.

Wat een onzin! Ja, het geurtje Tutti Frutti is een zoete geur, maar dat is zeker niet het zelfde als zoetheid proeven. Mensen, laat je niet in de maling nemen! En geloof ook niet dat zo'n producent per ongeluk zulke zaken verward. Die hield zich met zijn antwoord van de domme en trok mijn smaakbeleving, aaservaring en woorden linea recta het belachelijke in. Sterker nog, ik heb het niet proeven van een zoete smaak nogmaals via een korte mail toegelicht en werderom werd de verwarde kaart vanuit de Discounter getrokken. Bovendien verschillen volgens hen smaakervaringen...

Amehoela, ..niet in die mate hahaha.

Wanneer je niéts zoets proeft en aan je smaak mankeert niets, dan is het niét zoet van smaak mijnheer of mevrouw - ..nee, nog steeds geen idee met wie ik communiceerde?!

Och, ik stelde in de eerdere mail al voor - hoe brutaal - om het productieproces ietsjes aan te passen zodat de consument tenminste ontvangt wat deze denkt te kopen bij het woord zoetstof op de verpakking. Maar nu, als ik de smaak van hun Tutti bol en het antwoord van de medewerker mag geloven, zijn al die Discounter boilies niet zoet van smaak ook al doet één of andere fruitige naam op de verpakking, hun woord én het woord zoetstof dit wel vermoeden.

Komt er op neer dat de smaakbeleving van zowel de Crab als de Frutti bollen simpelweg niet mijlen ver uiteen lopen. Niet zo gek. In basis zullen die eenvoudige mixen waarschijnlijk ook niet veel onderling verschillen. De Monster Crab bol smaakt wat bitterder. Waarschijnlijk is er bij die Tutti Frutti boilies dus wat zoetstof toegevoegd om net dat bittertje te verdrijven - maar dat maakt die fruit bol dus nog steeds op geen enkele wijze enigszins zoet.

..Kom op, jongens toch. Alsof een paar extra procenten zoetstof het productieproces of de financiën op zijn kop zetten?! Produceer wat zoete en niet zoete boilies, en je creëert keus in boiliesmaken én hebt tevreden klanten die tenminste iets krijgen, ..kopen (!) van waaraan ze denken bij het woord zoetstof. Ik noem dat; heerlijkheid én eerlijkheid!

..En nee, stel als lezer mijn te lezen zoete verwachting niet gelijk aan het gegeven dat er idioten zijn die Tutti in een Frutti boilie verwachten of echte Crab in een stinkbol, want dat is een heel ander verhaal. ..Jawel meneer, dat is het absoluut wel!

Maar ja, 'de receptuur is zoals wij die wensen te draaien', werd geschreven vanuit BD. Dus de consument het idee geven dat men een zoet aas koopt wat totaal niet zoet smaakt, dat vindt de Boilie Discounter schijnbaar gewoon kunnen. Mooi man. En nee, ik heb het hier totaal niet over het feit of zo'n balletje wel of niet (instant) vangt. Dat zal best wel. Ik heb het over correcte transparantie van wat men als consument denkt aan te schaffen.

..Maar oh ja, bijna vergeten. De hardheid van de Tutti Frutti en Monster Crab boilies is trouwens als volgt:

Net uit de zak zijn zowel de Tutti als de Crab boilies goed stevig tussen duim en wijsvinger te knijpen. Ze zijn wel met meer kracht te verkruimelen hoor, maar gelukkig ook volle sjas met een werppijp weg te zetten. De 19mm's. passen niet in een 20mm. werppijp en vallen dus groter uit. Dat betekent helaas voor de elleboog en schouders een zwaardere 25mm. werppijp gebruiken, of je moet ze lang in een ton met vismeel pellets laten liggen zoals ik met die Robin Red bollen deed. Dan krimpen ze wat en worden ze waarschijnlijk écht 19mm.

Overigens is de Tutti Frutti iets zachter (...) dan de Monster Crab bol. Daar zal mogelijk het prijsverschil in zitten. Minder bloedplasma en eipoeder? De Tutti blijft in ieder geval onaangeroerd in een bakje water 24 uur aardig goed intact en na 48 uur is het aas nog wel rond, maar echt zacht.

Echter, zodra je die Tutti boilie vanaf aanvang op zijn tijd gaat beroeren (witvis realiteit), dan zou ik zeggen dat het aas is voor een kortere zomernacht en/of dagsessies. Zeg tot 8 uur aan de hair, mochten er geen krabben en kreeften etc. aanwezig zijn. Op een run water of bij meer regelmatige controle van je haakaas is zulk aas absoluut geen probleem. Voor de Monster Crab geldt dat ik deze aan de onderlijn een stuk langer zou durven laten liggen. Zo'n boilie blijft onaangeroerd - dus thuis in een schaaltje water - toch zeker wel 36 uur stevig en is ook bij 48 uur nog harder dan de Fruit bal.

Ik heb het nu over een watertemperatuur - op het aanrecht - van zo'n 18 a 19 graden Celsius. Bij zomerse watertemperaturen gaat het proces van zachter worden begrijpelijk vlugger!
Ook werden ze sneller zacht in water nadat ik enkele boilies een nachtje op voorhand liet drogen buiten de verpakking. Beide typen boilies hielden het daarna echt korter in water uit. Haal maar een kwart, ..derde van de tijd af. De 20mm. Tutti Fruttie zou ik dan na maximaal 6 uurtjes vissen even checken. De Monster Crab wederom langer. Houdt de verpakking daarom goed dicht om uitdroging van de boilies te voorkomen. Maar ze worden geleverd in degelijke zipbags. Dus daar is aan gedacht. Verder gewoon adapteren aan omstandigheden zoals watertemperatuur en het visbestand.

Kortom:

- Mijn drie jaar eerdere, eerste Boilie Discounter ervaring met de voerboilie was bij aanschaf transparant, duidelijk en ik 'wist' wat ik kocht. Dus 5 sterren. Zeker voor die toenmalige euro per kilo. Het zou voor zo'n bedrag bijvoorbeeld een betaalbaar aasje kunnen zijn voor de jonge visser die op een goed bezet parkwater een paar boilies wil voeren en een visje wil vangen. Of zoals ik van plan was/ben; als beperkt onderdeel van een groter geheel aan voer.

- Mijn tweede Boilie Discounter ervaring was echt een mindere. Ik houd het op 1 ster. En dat is anderhalve á twee sterren te weinig voor de boilies zelf. Nou ja, vooral voor de Monster Crab. Maar die koste dan ook 4 euro per kilo en geen 3,25 zoals de Tutti Frutti. Bovendien kan dat laatst genoemde aasje met een beetje extra zoetstof echt een stuk beter van smaak worden! Moet er wel de wil vanuit de producent zijn, ..de weg is zeer waarschijnlijk niet lastig.

Maar vooral vind ik naamloos naar een klant communiceren niet bijster beleeft. Net als de klant twee keer aanschrijven alsof deze achterlijk is door geur aan smaakbeleving gelijk te stellen en te schrijven dat de zoetigheid duidelijk te ruiken is welke IK (?) zou beschrijven in mijn eerste mail aan de Boelie Disaster, ..Boulie Distressor, éh Boilie Disguster, ..Boilie Discounter - ja, minderwaardige uitspraken doen is niet moeilijk hoor. Oplossingsgericht denken wel.

Ik zou na ervaring met de niet zoete Tutti Frutti boilie van Boilie Discounter hun boilies zeker vermijden - waarbij zoetstof op de site en verpakking vermeld staat - wanneer je écht een zoet aasje zoekt. Dat zijn echter wel de goedkoopste boilies van deze verder redelijk betaalbare boilie range. Verwacht ook zeker geen ingewikkeld aas, maar dat pretenderen ze ook niet te verkopen.

Maar mensen, het wordt vooral tijd - voor zover het dat al niet was - dat ingrediëntengegevens op verpakkingen een stuk completer worden. En dat er niet alleen verkoop van visvoer aan de consument plaatsvindt via de illusie van woorden zoals 'zoefstof', welke zoals in mijn geval niet ingelost wordt via een zoete smaak.

Kom trouwens ook niet aan met woorden als dat je voor die 3,25 euro niet meer mag verwachten, want dat is b.s. Hoeveel kan zo'n maïs, tarwe, bloedplasma - en zoetstof welke je niet proeft - boilie nou toch helemaal kosten voor een producent, gemaakt in eigen beheer, welke ook andere producten (dogfood) verwerkt waarvoor deze grondstoffen, apparatuur etc. sowieso al nodig zijn?! Bedrijfsmatige overheadkosten zijn dus al aanwezig.

De review is verder duidelijk genoeg lijkt mij.

..Overigens heb ik n.a.v. bovenstaande vorige week nog de vraag weggelegd bij Allinpartikels, welke van hun boilies wél echt zoet smaken..?

O.a. de euro 3,50 kostende Tutti Frutti's uit de standaard range smaken zoet, werd me gemaild. Ga ik checken. Meteen wat mooie partikels mee bestellen of ophalen ;)

..Zo gezegd zo gedaan. Afgelopen zaterdag het pand bezocht van Allinpartikels. Veel dichterbij mijn woonplaats dan voorheen gedacht. Mij even voorgesteld en een klein praatje gevoerd met Johan, de vriendelijk eigenaar. Hij was met een tweede persoon druk bezig met koken etc. van granen in grote ketels. Ik heb samen met hem een rondje gedaan - ik wist wat ik zocht, dus kon het kort houden - en ondertussen wat hennep, tijgernoten en boilies uitgezocht. Helaas was er maar 1 kilootje Tutti Frutti over van de standaard boilies (de andere smaken waren er voldoende, evenals duurdere Tutti's) en heb 4 kilo van een andere zoete bol erbij gekocht. Kreeg nog een leuke korting en een emmertje met wat Allinpartikel stickers als nieuwe klant. Ja, je bent ondernemer of niet. Gewoon vriendelijk zaken doen.

(Bij thuiskomst toch nog even hengelsport mail gecontroleerd van wat jaartjes terug en het bleek dat ik deze maand vier jaar geleden eerder al wat tijgers besteld had bij Allinpartikels. Ach, korting voor de hernieuwde kennismaking dan maar, haha.)

Wat betreft de boilies kreeg ik te horen dat de duurdere range á 6 euro per kilo echt anders in elkaar steekt, ook qua duurzaamheid, dan de standaad euro 3,50 kostende bollen. Dit is ook op de Allinpartikels site te lezen, net als gegevens over de goedkope range. Maar voor wat ik wilde - mijn restanten aan houdbaar aas aanvullen met een zoete boilie - moest dit aas het dan maar doen na mijn eerdere zoete, ..uh niet zoete aankoop bij Boilie Discounter.

Bij de auto even de hardheid van een bolletje bekeken, ..gewoon oké. Wel duidelijk veel meer vezels aanwezig dan die van de Discounter. Geen idee wat er in verwerkt is, want er staat jammer genoeg helemaal niets op de verpakking vermeld buiten het Allinpartikels merk.

Daarna een stukje geproeft. Nou, die smaakte vele, ..véle malen zoeter dan het beetje zoetheid dat ik bij de Boilie Discounter Tuttie Frutti boilies überhaupt hoopte te vinden. Ik proefde ook wat bitterheid. Mogelijk was de smaak zo zoet om een ingrediëntensmaak te maskeren, of misschien betreft het een sterke na-flavouring, geen idee?

Thuis aangekomen nogmaals een paar stukjes boile geproeft en de smaak bleef lang in mijn mond hangen. Meteen vergeleken met de Tutti van de concurrent, en eerlijk gezegd zou ik beide boilie het liefst combineren. Nee, niet beide bollen voeren, maar er juist één boilie van draaien, haha.

Vervolgens een paar boilies met de werppijp gegooid. Ze paste in ieder geval goed in een 20mm. pijp. Lekker licht te gooien dus. Helaas spleet de eerste boilie tijdens een krachtige worp. Daarop heb ik een klein handje boilies met water besprenkeld en dat scheelde alles. Ze vlogen een takke eind weg en bleven heel - klink altijd zo lekker, gemikt op de dakpannen van de woningen een straat ver-verderop. Plonk, ..plonk, haha.

Ook meteen weer wat boilies in een bakje water gelegd. Toen ik ging slapen lagen ze er ruim 6 uur in. De buitenmantel begon zachter te worden, dus ik denk dat ik zo lang ook ongeveer zou vissen. Misschien twee uurtjes langer. Maar eigenlijk zie ik dit ook als een instant aasje. Bijvoorbeeld op een runwater of voor een korte sessie. Natuurlijk is het ook in te zetten als onderdeel van een grote 48 uurs voerbeurt met een veelvoud aan aassoorten zoals ik eerder al beschreef. Zorg dan wel dat je er als alternatief een aas bij hebt welke langer hard blijft.

De volgende ochtend lagen deze zoete boilies in ieder geval ruim 17 uur te badderen. Ze waren nog wel geheel intact en niet afgebladderd zoals de goedkope range van diverse andere merken, maar ik kon ze vrij eenvoudig kapot knijpen. Klopt ook wel bij de gegevens dat dit een 12 uur water stabiel aas zou zijn - en hun duurdere range het veel langer zou uithouden.

Wat mij vooral opviel is dat de Allinpartikels bollen veel meer kleur en smaak c.q geur in, aan het water uitlekten. Ja, 'elk voordeel heb z'n nadeel', zou Cruijff zeggen. Ik weet het.

Mijn conclusie:

De Boiliediscounter Tutti Frutti bol blijft langer hard. De Allinpartikel bol is (tenminste) zoet en heeft meer smaak. Maar als het aan mij lag zou de combinatie van beide merken goedkope Tutti Frutti boilies in één bol heel mooi en het beste van twee werelden zijn geweest, zoals ik eerder schreef.

Over vangen met deze boilies kan ik helaas niet veel schrijven. Solo gevoerd en gevist heb ik zelfs die rework 15mm. voerbollen niet. Wel met kleine granen, ..en brasem = vis. En niet dat het niet kan hoor, maar ik voer tijdens de toepassing van zo'n gemengd aas 48 uurs voerstrook dus altijd voldoende - zeg maar gerust meer - bij met eigen boilies die ik zelf beter vindt smaken. Dat zegt misschien weinig over wat vis er van vindt, maar des te meer meer over in praktijk verworven vertrouwen in eigen boilies als ik deze solo voerde en viste.

..En oh, er is trouwens echt heel veel ander karpervoer te vinden, daar in Zwijndrecht bij Allinpartikels. Droog, nat, houdbaar en vers. Neem gewoon eens een kijkje op de site of winkel c.q. werkplaats. Of misschien is er wel een ander hierboven genoemde aasproducent in je buurt te vinden die verkoopt wat je zoekt.

Jullie succes met je aaskeuze, ..en vooral vangse!

Groeten, Marco.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Jop Boot
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-12-2005 14:54

20-06-2023 18:34

Koelere Marco,

Een post van een kilometer in een topic van meer dan 4 jaar oud op een volkomen dood forum.

Respect hoor!
Ook voor TV-snacks en Kant en Klare mee neem bami.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

21-06-2023 05:21

Tenminste één lezer, ..jij 😉.

Zonde van mijn inhoudelijke woorden en tijd dat het niet allemaal paste op de review site, waar ik een ingekorte versie moest plaatsen. En zonde van mijn tijd als het gaat over een bedrijf wat de klant blijkbaar niet serieus neemt, woordelijk misleidt en onbeschof nasmloos reageert.

Zo, nu ff met de hond wandelen. Morguh.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Plaats reactie