sluiting betaalwateren.


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jean-Pierre Ketelslegers
Berichten: 318
Lid geworden op: 24-12-2002 01:00
Locatie: Diepenbeek (B)
Contacteer:

29-12-2018 17:57

Iemand die weet hoe de vork in de steel zit. Ik verneem in de wandelgangen dat bepaalde betaalwateren moeten sluiten omwille van het feit dat er een of andere waterloop door stoomt!

Van één water ben ik op de hoogte dat het niet meer kan bevist worden volgend jaar want alle stekken worden aangeduid als zijnde volzet. La Horre. En daar stroomt inderdaad een waterloop doorheen. Het etang staat ook droog.


Is dit nu fake news of werkelijkheid?
Pluk de dag
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

29-12-2018 19:50

van mij mogen ze allemaal tot "waterdoorloop" worden omgetoverd :roll:
Cor van Steen
Berichten: 172
Lid geworden op: 01-11-2016 12:08

30-12-2018 07:37

dennis gerits schreef:van mij mogen ze allemaal tot "waterdoorloop" worden omgetoverd :roll:


Hier nog een voorstander :)

Zullen er waarschijnlijk een hoop stoppen met vissen dan
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

30-12-2018 11:45

Toch nog wat goed nieuws op visgebied zo aan het einde van het jaar.
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

30-12-2018 21:27

Ik ben ook geen fan van al die betaalwaterontwikkelingen, maar die wateren terug naar openbaar geeft ook een bende ben ik bang. Druk, stekken nog langer bezet, maar vooral meer teringbende. Ik denk/ben bang dat er inmiddels een grote groep (btw)vissers is die deze vrijheid niet aan kan. Met uiteindelijk een (nacht)visverbod tot gevolg.
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-12-2018 22:07

Ik kan er met Google niks over terugvinden. Ik hou me aanbevolen voor een link naar een mededeling. Anders lijkt het mij je reinste roddel of in moderne termen fake news.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Robert Naeff
Berichten: 123
Lid geworden op: 16-06-2014 21:11
Locatie: Frankrijk

31-12-2018 14:08

Hoi,
Daar kan ik wel wat over zeggen.

Heel veel mensen denken dat als je een privémeer in Frankrijk koopt, dat je daar dan alle zeggenschap over hebt en dus ook gelijk een betaalwater kan starten op je water.
De werkelijkheid is heel anders.
Alleen als je water de status ‘eau close’ (gesloten water), of een statut de pisciculture à valorisation touristique (PVT) heeft kun je het uitbaten als commerciële karperput. Meestal betreft het dan een (oude)viskwekerij, een heel oud meer dat dateert uit de tijd van Napoleon of een stuwmeer wat aan de meest recente moderne eisen voldoet zoals een omleiding van het rivierwater om het meer heen en/of een een ‘monksystem’ die het koude water van de bodem van het meer door de overloop laat stromen in combinatie met roosters die migrerende vis tegen moeten houden. Ook veel oude zand of grindafgravingen worden beschouwd als ‘eau close’ en daar kun je dan vrij makkelijk een BTW water beginnen.
In veel andere gevallen van bestaande stuwmeertjes waar mensen een BTW willen beginnen is de status gesloten water helemaal niet zo vanzelfsprekend en dus ook niet de commerciële exploitatie ervan. Misschien dat er eigenaren zijn die het er op wagen en er heel lang mee wegkomen, maar vroeg of laat komt er een officiële instantie, bijv. de DDAF in actie en dan blijkt dat het privémeer helemaal niet zo privé te zijn. Grote en kleine stuwmeren worden immers gevoed door een waterloop, riviertje of beek. Dit veelal publieke water komt ergens vandaan en gaat ook weer ergens heen. Er zwemt vaak vis in of uit of er wordt (jonge) vis of kuit uit het privémeer meegespoeld in het uitstromende riviertje of waterloop.
In principe is het dan zo dat het water van het privémeer en de er in levende vissen, dus ook de voor veel eigen geld aangeschafte zoetwaterbiggen, publiek eigendom zijn en moet iedereen inclusief de eigenaar een vergunning kopen om op die ‘eigen’ karpers te mogen vissen.(die hij officieel waarschijnlijk niet eens had mogen uitzetten) Als een BTW eigenaar een beetje pech heeft en zijn meer is niet helemaal omsloten door zijn eigen grond dan zou het zomaar kunnen dat buitenstaanders ook gerechtigd zijn om er vanaf publieke grond te mogen vissen. Kort gezegd het privémeer valt gewoon onder de geldende regels van een publiek water en er mag bijv. ook niet ’s nachts gevist worden. In heel veel gevallen wordt de pap natuurlijk niet zo heet gegeten als ze hier wordt opgediend en wordt er nooit iets gecontroleerd. Zeker als het water geheel op privé terrein ligt komt er nooit iemand kijken. Het is tenslotte Frankrijk! Maar als je een paar heel ijverige wetsdienaars treft of een paar jaloerse lokale vissers die aan de bel gaan trekken...
Veel Engelse eigenaren van een BTW zijn hier niet van op de hoogte en komen er dan na verloop van tijd op pijnlijke wijze achter hoe het zit. Er is nog veel meer te vertellen over de regelgeving op dit gebied in Frankrijk, maar ik denk dat het bovenstaande redelijk weergeeft wat er waarschijnlijk mis is gegaan bij enkele betaalwateren.

Met vriendelijke groet en alvast een fijne jaarwisseling gewenst!
Laatst gewijzigd door Robert Naeff op 31-12-2018 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jean-Pierre Ketelslegers
Berichten: 318
Lid geworden op: 24-12-2002 01:00
Locatie: Diepenbeek (B)
Contacteer:

31-12-2018 14:23

Dit is up to date info en zeer degelijk onderbouwd.
Bedankt Robert!!

Ik zoek nu de wateren waar deze regels gelden.
Want op bepaalde sites kan je nog boeken alhoewel er niet meer kan of mag gevist worden.
Zelf ben ik geen betaalwatervisser, verre van.
Maar ik wens toch vissers die dit wel zijn even te waarschuwen.
Pluk de dag
Tom De Clerck
Berichten: 66
Lid geworden op: 22-04-2004 16:03
Locatie: Wielsbeke.be

02-01-2019 12:25

Als het klopt wat ik heb gehoord, is er een vidange op La Horre in 2019, en alle vis is overgezet op een ander betaalwater. In 2020 gaat het weer open, en maken de vissen de omgekeerde beweging.

mvg,
Peter van zanten
Berichten: 270
Lid geworden op: 17-03-2017 20:51
Locatie: 's-Gravendeel

02-01-2019 22:56

Dat moest ik even googlen :lol:
Plaats reactie