Distance sticks


Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

24-10-2018 11:03

En dat is minder werk/duurt niet zo lang als werken met distance sticks ?
Buiten dat, het is niet overal mogelijk lijn uit te lopen naar een vast punt op de wal.

Je kunt best zonder, maar af en toe zijn ze best handig.
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

24-10-2018 11:16

Dat weet ik niet Bert, alleen je stek bepalen/ bevissen, kan ook zonder die sticks!

Groet.
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

24-10-2018 11:28

:o €79,99 voor die Korda sticks, .......

Groet.
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

24-10-2018 13:03

Als je die gaat halen neem dan meteen nog even een Solar bivvy deurmatje mee van 22,99! Waar gaat het nog over!
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

24-10-2018 13:25

Ik heb meen ik €14 betaald voor 2 fox sticks en als je even zoekt vind je er ook 2 voor een tientje.
robertino smith schreef::o €79,99 voor die Korda sticks, .......

Groet.

Tja, 'tis maar wat de gek er voor geeft.
Die voerboot van je met gps komt ook niet bij de kringloop vandaan.
Het ging hier ook niet om de prijs maar of ze nuttig zijn, en dat zijn ze.
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

24-10-2018 14:20

Ok ok, komt ie hè,

Hengel, waar ik gewoon mee vis, ingooien! Ff slepen, trekken, voelen. Schoon plekkie gevonden, lijn op de clip, wil ik het plekkie onthouden ( markeerstift, watervast). Al met al, buiten de bollen, kost mij geen noot. Ouderwetse manier volgens mij!

Groet.

Dennis :lol:
Peter van zanten
Berichten: 270
Lid geworden op: 17-03-2017 20:51
Locatie: 's-Gravendeel

24-10-2018 14:58

Ik ben meer voor de manier die Dennis al noemde:
Tegen de lelies, onder die bosjes, tegen het eilandje. Puur op gevoel en tijdens het vissen kijken naar het water of ik andere plaatsen zie waar ze zitten.

En soms maakt het geen ene bal uit waar je ingooi. Want de meeste karpers kunnen zwemmen. (vooral die ik vang want die zijn nog niet zo vet) Die vissen ruiken mijn aardbeien boillie en dan gaan ze zwemmen en dan vinden ze mijn voer wel.

:roll: ja ik weet het... het kan beter. :wink:
Cor van Steen
Berichten: 172
Lid geworden op: 01-11-2016 12:08

24-10-2018 15:27

Nou Bert wat jij zegt is de enige optie inderdaad enkel ben ik ze er in mijn 20+ jarige karpercarriere nog niet tegen gekomen :)

PVC Druk leiding pijp kopen kan je hier trouwens ook pefect voor gebruiken.
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

24-10-2018 23:01

Een hard plaatje heb je idd relatief snel terug gevonden maar als je na veel peilen eindelijk het einde van een talud, een bultje of een kuil gevonden hebt dan heb je die niet even snel terug gevonden zonder een markering en richtpunt en niet te vergeten de plaats van waaruit je werpt...net rechts van die geknakte 'zonnebloem'...3 dagen gevoerd je komt aan... hé stond hier geen gras ed...ik noem geen namen.

Iemand daar toevallig een oplossing voor... markeringen aanbrengen op roestige damwanden die het liefst mijn leven lang blijven zitten?
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

25-10-2018 00:31

:)

Cor van Steen schreef:Nou Bert wat jij zegt is de enige optie inderdaad enkel ben ik ze er in mijn 20+ jarige karpercarriere nog niet tegen gekomen :)


Wat Cor, mensen met een eigen mening of eigen manier van doen? Vallen en opstaan, leerproces, noemt men dat ook wel. Voor/ herkauwen, praat over carrière (geloof dat wel hoor), maar voor een ander is het een hobby!

Groet.

Ff on topic,

Arno, slijptol!
Cor van Steen
Berichten: 172
Lid geworden op: 01-11-2016 12:08

25-10-2018 09:45

Robertino,

Ik begrijp je punt niet bepaald :)

Persoonlijk zie ik het nut niet in van die dingen als Bert dat wel vindt, prima!
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

25-10-2018 11:17

Ok ok Cor, punt is je had het over je karper carrière (beroep), terwijl anderen over de hobby spreken. Maar zoals besproken in TS zijn laatste post, zou ik gaan voor een voerboot en zoals jij aangaf een rubberboot. En ja, zie ik ook het nut niet in van die dingen, geef liever het geld uit aan rubber/ voerboot met minimaal een sonar. Kost wat (sparen), maar vind zeg maar €5,- al teveel voor die sticks, krent als ik ben.

Groet.

Arno, dotje metaalverf, of het mag is de vraag? Heb het wel over dam wanden!

Keur het overigens ook niet af, voor degene die wel die sticks gebruiken, :roll: ook nog nooit iemand gezien die het in de praktijk toepast! Lol gaat er snel vanaf, had ik al met spodden.
Cor van Steen
Berichten: 172
Lid geworden op: 01-11-2016 12:08

25-10-2018 11:55

Nou Robertino je kan ook in je hobby ook carrière maken hoor (zie alle sponsor wisselingen maar :P)

Maar niet te letterlijk nemen jo die opmerking van carrière is spreekwoordelijk :)
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

25-10-2018 13:01

Slijptol :D

Het zal zeker niet mogen maar ik zie er het kwaad niet van in...ik vraag me dus af in hoeverre lak oid blijft zitten op zo'n roestige bende? Er zal vast iets voor zijn maar bedacht het me vd week pas aangezien ze bijna al mijn zorgvuldig geknakte bloempjes hebben weggemaaid
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

25-10-2018 13:35

Ok Arno, tol is voor het roestvrij maken, daarna tectyl spray. Tegen corossie/ roest, heb je al een schoon plekje/ kruisje/ ...... op die damwand. In zoverre dit levenslang werkt :roll:

Groet.
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

25-10-2018 13:55

Hij was serieus :D ...slijptol gaat me iets te ver
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

25-10-2018 14:08

En dat bedoel ik, je hebt die tegenwoordig ook op accu, handzaam. Jij wil graag je damwanden markeren/ roestvrij maken. Of was dat niet de vraag!

Groet.
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

25-10-2018 15:09

Met de Kordamarktool of een spuitbus.
Let op slagboom !
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

25-10-2018 15:15

Arno Vorstenbosch schreef:Hij was serieus :D ...slijptol gaat me iets te ver


Bestaat ook echt, diverse loswallen, kades. Ter versteviging/ afschijding/ vast of tijdelijk in het havengebied.

IMG_0277.jpeg


image.png


image.png


Maar begrijp dat dat niet bedoeling van je vraag was.

Succes met de sticks!!!
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

25-10-2018 22:10

Het markertje op de lijn gebruik ik ook nog steeds vaak, het nadeel is echter als je midden in de nacht de lijn wat beschadigd hebt en er een stuk af moet halen, dan klopt de afstand weer niet en ben je terug bij af.

Wanneer het allemaal niet zo secuur komt doe ik ook niet moeilijk, heel vaak maakt het voor een hengel in de vaargeul echt niet uit of ie nou 5 of 10 meter links/rechts/voor/achter ligt. Dan gooi ik in het donker gewoon op gevoel en hoef ik alleen het lood te voelen landen.

Soms komt het wel nauwkeuriger, bijvoorbeeld met meer slib en troep op de bodem en één hard plaatje, of net onderin het taluud of stijf tegen de overkant. In zo’n geval peil ik hem uit, gooi het lood er op, clip hem af en wikkel het uit. Ik heb de sticks 3 meter uit elkaar staan en reken ook om naar meters. In mijn notitieboekje maak ik nu een schematische tekening van de stek en horizon en schrijf richtpunten en afstanden op. Zo kan ik een volgende keer in het donker aankomen en toch alle hengels in één worp goed hebben liggen.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

25-10-2018 22:47

Moet er geen bootje zijn gaan liggen Daaf! :D
Let op slagboom !
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

26-10-2018 10:18

Het makkelijkste is een situatie waarin je altijd op een zelfde water met de zelfde hengels op de zelfde stekken vist. Dan gooi je - binnen een redelijke werpafstand - vanzelf steevast op de juiste (krappe) stekken. Hoef je weinig meer met een peilhengel, marker sticks of lijnmarkers van doen te hebben. Dat is niet meer of minder dan ritme in je visserij...

Altijd maar weer het zelfde liedje is echter niet mijn ding (vraag maar aan m'n vrouw :D ).

En ja; clippen i.s.m. met gebruik van m'n voerboot doe ik soms ook. Overigens zijn peil/markerhengels, marker sticks, clippen etc. wat mij betreft niet alleen een ding voor afstand visserij. Ik lig, net als de meesten van jullie, ook graag binnen 1 'worp' op de juiste plek.

Buiten dat is het lijnbreukje, of de lijnververs situatie hier ook al aangehaald. Geeft een aangebracht lijn markertje ook weinig juistheid meer aan. Sticks en/of een geclipte peilhengel zijn dan handig.

Ik bezit trouwens een eenvoudige line counter om eventueel een markerhengel of vishengel op juist genoteerde afstand te clippen. Probleem van die line counter is wel dat de lijn over de plastic lijnrol van de line counter zal slippen wanneer ik niet voldoende druk op de lijn hou (kan er een dun lastiekje er overheen plaatsen, maar dit beïnvloed mogelijk de afstandmeting). Het uiteinde van de hengelmontage maak ik dus even ergens aan vast voordat ik de lijn op juiste afstand uitloopt.

En wat betreft damwanden; Ik heb in het verleden zelf gewoon een spuitbus gebruikt. Ja, dat moet soms opnieuw worden aangebracht. Reflectoren van conculega's ben ik ook al vaker tegengekomen. Dan moet je een accu boormachientje en zelftappers niet vergeten, of montage kit (..sticky fingers) gebruiken op een droge dag. Een reflector is begrijpelijk 's nachts gemakkelijk terug te vinden via een hoofdlamp of je voerboot verlichting. Je kan een reflector mogelijk ook tijdelijk via een bankstick op de oever bevestiggen. Verraad je je stek na vertrek in de ochtend niet :wink: .

Overigens is een aan de horizon afstekend object wat mij betreft ook nog steeds het eenvoudigste en meest gebruikte richtpunt. Zegt helaas op groot water weinig over de te vissen afstand. Peilhengel gaat op zulk water altijd mee. Eventueel de markersticks wanneer de ondergrond het toelaat. Is het erg groot, dan de (voer)boot. Maar liever minder gesleur met materiaal. Op een kanaal hier in de buurt gaat m'n peil/markerhengel slechts mee om stekken +- jaarlijks even te controleren op GROOT afval onder water. Daar vindt m'n visserij nog aangenaam eenvoudig overdag plaats...

Tenminste, wanneer er geen witvissers bij aankomst zitten.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

27-10-2018 02:52

Robertino...slijptol word hem echt niet, zoek gewoon een simpele/rustige manier om iets te markeren...maar blij dat je mee denkt (overal waar ik kom :D )

Daaf...tot nu toe zoek ik voor het voeren mijn (oude) stekken op, begin bij de verste en clip die af op de peilhengel en daarna hengel 2 en 3 ook op die manier zodat ik 3x mijn lijn achter de clip heb zitten. Tijdens de sessie zet ik die over op mijn hengels en breng evt elastiekjes aan op de peilhengel als de kans op lijnbreuk groot is.
Als mijn lijn beschadigt is kan ik daarvoor mijn peilhengel gebruiken en als dat niet lukt evt je beschadigde stuk lijn uitlopen vanaf je stiekje en aan het einde een nieuw stiekje erop...niet perfect en waarschijnlijk ook niets nieuws maar misschien heeft iemand er iets aan.

Notities ga ik een nieuw topic voor open, vooral benieuwd hoe iedereen het bij houd en vooral overzichtelijk houd.

Marco...

Ik ben helaas (nog) niet de beste werper...Iemand toevallig tips voor het korteafstandswerk met zwaar lood op de clip icm weinig rek in je lijn. Ik krijg dat niet onder controle, die klap van het lood is er ineens zonder dat ik hem aan voel komen, te zacht en je raakt de clip te lafjes of net niet...frustrerende bezigheid.

Linecounter klinkt interessant...x in verdiepen. verkies jij het duidelijk boven de distance sticks?

Markeringen duidelijk verhaal, ik heb het eigenlijk grotendeels nodig om mijn werpplek te markeren.

Aangezien er hier al minimaal 2 kanaalvissers rondtypen...als ik lijnbreuk heb tijdens het peilen of het vissen doe ik er daarna alles aan op het weer op te dreggen, vaak vanaf de overkant. Gevlochten lijn is simpel op te pikken maar mono of fluor is een ander verhaal. Op zachte ondergrond werkt een grappling lood van fox (met die pinnen/ankerlood) perfect maar op een harde ondergrond met mosselen en stenen raak je die met bosjes kwijt. Momenteel gebruik ik de korda peilloodjes met uitsteeksels maar nog te vaak vast en lijn blijft er alleen achter hangen als je heel voorzichtig binnen draait en met veel geduld. Vandaag een nieuwe uitdaging, verspreide stenen/basaltblokken, na 2 loodjes verspeeld te hebben een stalen onderlijn er aan gehangen met de clip uitgebogen en heel voorzichtig slepen...half uurtje verder maar bingo inclusief lood onderlijn...karper blij, vogels blij, arno blij...Hoe pakken jullie zoiets aan?

Allemaal bedankt voor de reacties!
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

27-10-2018 15:43

Marco...

Ik ben helaas (nog) niet de beste werper...Iemand toevallig tips voor het korteafstandswerk met zwaar lood op de clip icm weinig rek in je lijn. Ik krijg dat niet onder controle, die klap van het lood is er ineens zonder dat ik hem aan voel komen, te zacht en je raakt de clip te lafjes of net niet...frustrerende bezigheid.

Linecounter klinkt interessant...x in verdiepen. verkies jij het duidelijk boven de distance sticks?

Markeringen duidelijk verhaal, ik heb het eigenlijk grotendeels nodig om mijn werpplek te markeren.


Arno,

Je hengeltop na de worp ver achter je brengen, en na het trekken van het lood weer naar voren brengen om het lood 'neer te leggen' scheelt een berg. Geen idee trouwens wat jij zwaar lood vindt?!

Een line counter is slechts een extra hulpmiddeltje, net als sticks, welke ik niet met regelmaat gebruik. Liefst clip ik een peil/markerhengel na het vinden van een stek. Soms werp ik de hengels op afstand. Andere keren loop ik de peilhengel op de oever uit. Kan ook een paar bomen als vaste afstand gebruiken wanneer het er betreffende bodemegaliteit niet toe doet, maar je wel telkens +- op de zelfde plek wilt liggen (rustig opbouwen van een stekje). Meestal clip ik de peilhengel en dat is dan mijn uitgangspunt voor de dag (mocht het überhaupt nodig zijn).

Toen ik vroeger gewoon maanden een stek aanhield begon ik altijd na het peilen met de hengels juist uit te werpen en markers op de lijn te plaatsen. En zolang er geen lijnbreuk optrad of lijn slecht werd, bleven deze dus op de plaats zitten.

Clippen van de hengels met haak doe ik trouwens eigenlijk meestal wanneer ik tegen de overkant o.i.d. vis. Is het open water, dan luister/kijk ik naar de marker op de lijn tijdens het werpen. Daarna het lood voorbij de stek remmen en in het water neer laten komen, een beetje naar achteren toe terughalen van de hengeltop, de top 'vederen' en controleren of het lood hard/vrij valt.

Soms kies ik ervoor om de peildobber te laten staan (middelste hengelsteun), een toplood op de lijn te zetten, en voor elke worp de peildobber dan even boven te laten komen. Na de worp en wat bijvoeren weer rustig tegen de bodem trekken. Kan goed bij een redelijk vlakke boden. Anders achterwegen laten.

En wat betreft peilen kan ik je als advies geven om op onbekende stekken eerst alleen de bodem af te tasten met een (zelfgemaakt) steenlood of stalen werpgewicht. Die peildobber kan je er later wel aan hangen wanneer je weet waar je vast kan komen te zitten.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

29-10-2018 15:58

Marco...

De techniek, hengel terughalen etc ken ik. Alleen op korte afstanden tot plusminus 30mtr voel ik het lood 170 tot 300gr dus niet op tijd trekken en ligt het boeltje heel vaak in de war. Ik weet dus niet of ik iets verkeerd doe of dat het ontbreken van rek misschien een factor is?

Heb in het begin ook vaak zonder de clip gevist met alleen het markertje, alleen in het donker hoor je hem wel maar vond ik het lastig te bepalen waar die zich precies bevond. En wil het op declip vissen gewoon perfectioneren, nauwkeuriger word het niet en handig als je ook met de spod aan de gang gaat.

Peilhengel laten liggen is een goede tip, op het kanaal niet bruikbaar maar misschien voor de toekomst.

Peilen zelf doe ik ook veelal zonder marker, steek er alleen heel veel tijd in en dan verspeel je automatisch ook wat meer op de langetermijn.