fox haken


Plaats reactie
edwin van baelen
Berichten: 9
Lid geworden op: 19-06-2010 18:48

29-07-2010 12:37

mijn maat hangt 2x vast en trekt gewoon zijn haken open size 6 .
ik vang een vis van 11kg haak ook open size 8.
dit op 1nacht 3haken die open plooien en van verschillen pakjes
is dit nu egt rommel of gewoon pech

grts edwin
Gebruikersavatar
Teun van der Velden
Berichten: 380
Lid geworden op: 21-09-2009 22:40
Locatie: Brabant

29-07-2010 12:44

Welk haaktype precies?

En ik heb eigenlijk nooit zulke ervaringen gehad met Fox haken dus ik denk vette pech.
Als iedereen zulke ervaringen had met die haken zou er ook een stuk minder mee gevist worden lijkt me :)
Gebruikersavatar
Tom de wal
Berichten: 205
Lid geworden op: 03-01-2008 16:44

29-07-2010 14:57

geen pech.
Heb het zelfde gehad.
ook keer of 4 toen alles weg gegooid.
En mijn maat ook.

Gr Tom
Carp spirit!
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

29-07-2010 15:13

betreft het de arma points ?
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Jo Martens
Berichten: 148
Lid geworden op: 29-06-2006 21:50
Locatie: Diepenbeek

29-07-2010 19:28

Ik heb ook eens haken gehad van Fox ( 2 jaar geleden wel al ).
Punt krom na 2 vissen vangen, open trekken, breken,...
Heb ze van miserie weg gegooid.
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

29-07-2010 22:42

Geloof dat ik dan mijzelf als gelukkige mag prijzen. heb namelijk nergens last van en gebruik de fox arma sssp en ssc haken en moet zeggen dat ik eigenlijk tevreden erg tevreden ben over deze haken en ik ze stukken maar dan ook stukken beter, scherper en sterker vind dan die korda haken. heb nog nooit een gebroken fox haak meegemaakt wel dat de haak natuurlijk op een gegeven moment bot word maar dat is vrij logisch wanneer je vaak vist en dit zou met ieder haak type en merk gebeuren.

mvg; jan
edwin van baelen
Berichten: 9
Lid geworden op: 19-06-2010 18:48

29-07-2010 23:32

jah eerste heer dat we er mee viste dus die zijn al in de vuilbak beland
ging dus over arma point sr size 6
en arma point ssbp size 8
dus in mijn ogen dikke rommel

mvg
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

30-07-2010 07:41

Je kunt je de vraagstellen of het nu iets zegt van de haken of de man die er mee vist? Met een haak die na goed vastgezeten te hebben in een opstakel zou ik niet meer willen vissen.

Bij het fabriceren van haken kunnen er fouten gemaakt zijn. Weet dat er ook bij Fox regelmatig testen op haken wordt uitgevoerd. Om verhalen zoals je ze hier leest zoveel mogelijk te vermijden. Kom je haken tegen die spontaan afbreken dan zou ik een e-mail met foto van bv het breken sturen richten de firma die ze geleverd heeft. Hun reactie levert vaak meer op dan wat ongezouten kritiek hier. Vis met zowel haken van Korda als van Fox. Moet zeggen dat ik er weinig problemen mee heb. Lastig blijft wel voor veel vissers wat het moment is om je haak te vervangen. Die discussie lijkt me een stuk belangrijker.

De samenstelling aan grondstoffen en het uithardingproces zorgt of de haak gaat breken of uitbuigen. Allebei van een type haak is in mijn ogen klikklare onzin. Maar ja we hebben nu eenmaal 200.000 duizend experts in ons land.
Tim van Wingerde
Berichten: 161
Lid geworden op: 10-12-2009 08:42

30-07-2010 08:32

je hebt zeer zeker gelijk pj otte

maar tog vind ik die haken van fox ook niet helemaal snor.

maat van mij had ook de arma point ssc.

eerste keer dat hij ermee ging vissen brak de haak tijdens een dril.

dus die kwam gloednieuw uit een pakje.

dus ik vind van de meeste mensen de twijfel over de arma points wel terecht.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

30-07-2010 11:47

Fox, Korda, ESP, PB, Gamakatsu, Ashima, allemaal dik in orde. Andere merken heb ik niet mee gevist, dus zou ik niet weten. Maar ik zou er eerlijk gezegd raar van staan te kijken als Gardner, Owner, Hayabusa en noem maar op, klote-haken zouden leveren. Dat er met elk merk haken wel eens slechte ervaring zijn zal best, maar wat een kul om dan een merk direct te betichten van het verkopen van rommel. Geen merk dat het lang volhoudt als het enkel rommel aan de man brengt.
Voor de goede orde: vast hangen is niet te vergelijken met het drillen van een vis. Het punt van de haak waarop druk uitgeoefend wordt, is mogelijk anders. Met een ander resultaat bij dezelfde hoeveelheid druk.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

30-07-2010 15:18

Ik vervang zowieso na elke vis mijn haak.

Vis met Nash Fang, FOX SSC (vrij identieke haakjes) en heb op beide nog nooit problemen gehad. Wel kromme puntjes na een visvangs of dergelijke, maar dat mag met die kwetsbare ultrascherpe rommel en harde bekken c.q. steile taluds en grindbanken.

Ook de widegape van Korda heb ik wel eens gehavend terug gekregen maar dat kan gebeuren. Als een vis slecht gehaakt is en de haak ergens op een hard stuk niet voorbij de weerhaak kan indringen dan buigt ie bij een stevige dril geheid uit. Is het staal nog van een hoog koolstofgehalte dan is ie weliswaar harder, maar ook brosser en dan breekt het gewoon af.

Kwestie van een haak op de juiste manier gebruiken. Het ligt eerder aan de "visser" dan aan de haak. En uiteraard kan er wel eens een miskleun tussen zitten. Het wordt batch getest en niet stuk voor stuk. Denk eens na over je manier van drillen, het loodgewicht dat je gebruikt, lijnsoort (gevlochten of nylon), stugge of soepele hengel in combinatie met een bepaalde rig..

Daar vind je veelal de oorzaak van een uitgebogen of gebroken haak, zeker als het met grote regelmaat aan het gebeuren is...
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

30-07-2010 17:38

Ik vis al jaren met dezelfde haken voor verschillende situaties, de connect 4 van JRC waar het sleuren wordt of bij obstakels, (voor deze bestond de bridgebeater van PB) de longshank X van Korda en een middenvariatie daarop maar ik nog nooit een gebroken haak gehad, omgezet puntje omdat hij iets raakt tijdens het binnenhalen, maar dat is het dan ook wel.
Als ik zo hard zou moeten trekken om een haak te breken zou mijn lijn allang gebroken zijn denk ik. (35/00 Ultima op een 3pd Tribal XT)
Net als Sven vervang ik de hele onderlijn na een vangst, ik denk inderdaad dat het probleem n de samenstelling zit van de hele kit, misschien 2 stappen terug doen en 's denken over je setup.

Groeten Rick
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
edwin van baelen
Berichten: 9
Lid geworden op: 19-06-2010 18:48

31-07-2010 18:48

jah dan zal het wel aan de manier van vissen ligge .
maar tog straf met esp haken nooit voor gehad wel dat punt na buiten staat natuurlijk
maar noot uit gebogen geweest

mvg
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

12-09-2018 10:46

beetje oude discussie, blijkbaar nog actueel.

nu weet ik dat het lastig is om aan alle eisen tegelijk te voldoen. een altijd scherpe nimmer falende snel hakende sleurhaak is denk ik wat we allemaal willen.

dat er soms foutjes zijn in poductieprocessen, ok, kan gebeuren. wat ik nu meemaak met een pakje fox widegape straight in maat 7, is wel het summum van knudde. in de situatie loop ik mijn hengels uit en. leg ze handmatig weg op een zandbodem. de eerste aanbeet kon alles zijn. rare stotterbeet, maar wel direct los, em puntje krom. ik ga daar nooit risico's lopen dus iedere dag gaan daar nieuwe haken op. bij de eerste gevangen vis haakpuntje krom... 3de vis komt achter een obstakel, schiet uiteindelijk los wasrbij de haakpunt in het obstalel komt.. haakpunt krom, maar was in obstakel. de volgende dag alle 3 stokken netjes weggelegd. beet nr 1, binnen, haakpunt krom. een korte felle ruk op een andere hengel, zet niet door, blijkt smorgens een kromme haakpunt te hebben. nog een vis gevangen, haakpunt krom..

alk ik bij fox zulke vrienden heb, heb ik geen vijanden nodig. ik zou een qc gaan doen ipv zomaar afsturen.. ksn gewoon niet zijn. dat er niet legio mensen dezelfde batch rommel hebben.

dus vis vooral waar je vertrouwen in hebt, maar vertrouw niet teveel op fox, want zij hebben hun zaakjes duidelijk niet voor elkaar.

tight ligns allemaal
I think and therefore I am....
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

18-09-2018 15:35

Fox valt nog wel mee t.o.v. van Korda, bij verschillende type Korda haken breken de haken precies onder de insnijding van de weerhaak.
Dit heb ik nu al van heel veel mensen gezien en gehoord, vraag het is aan een beetje eerlijke viswinkel... die verkopen ze alleen omdat er mensen zijn die er mee willen vissen en niet omdat ze bij de vleet afbreken.
Gebruikersavatar
Jeroen Verra
Berichten: 29
Lid geworden op: 17-08-2015 15:11

19-09-2018 08:23

Voor mijn laatste sessie in Frankrijk ook maar eens de Fox haken uit geprobeerd.
Ik wou graag een grotere maat haak met wijde bocht en rechte punt, maar dit is voor mij helaas een eenmalige actie geweest. De haken van Fox zijn wel echt super scherp wat een plus is, maar...

Zoals Roger hieronder ook al aangeeft trokken bij mij ook alle punten van de haken krom, en kan je ze naar 1 "aanbeet" ook meteen weg tiefen. Normaal gesproken check ik na elke gevangen vis de punt van de haak of deze nog scherp is, en meestal kan je tot ca. 2-3 vissen vangen en dan moet je of bij veilen of gewoon je volgende rig pakken. Maar om nou na elke aanbeet niet eens vis op de kant de haak al te moeten wisselen aangezien veilen geen optie meer is, gaat mij net iets te ver.
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

18-10-2018 02:04

Mijn ervaring is dat dit (ook) grotendeels samenhangt met de vlijmscherpe haken die we tegenwoordig gebruiken.
Ik weet dat jij/Roger al een tijdje mee loopt..1 vd mohikanen hier...dus je zult het niet zo maar schrijven.

Ik vis zelf al het hele jaar fanatiek met fang x en de klauwhaak van fox, normale en de chod versie.
Zeker de fang is op harde bodems en na een dril vaak iets verbogen, bij het binnedraaien eerst rustig je lijn strak draaien en daarna met flink wat kracht en draaien je lood snel van de grond krijgen scheelt op lange termijn echt, op (stromend water) je hair onder in de bocht trappen met een stukje silicine, stukje kurk in de onderkant van je boilie of een popup uitloden bij de stopper en een niet al te lange hair zodat je haakpunt altijd naar boven wijst, het is eigenlijk de bedoeling om de hair te trappen bij bodemaas dus zwaar uitbalanceren...die haak (moet) draait toch pas als hij de bek uitgaat en werkt perfect ook qua inhaking dus. Klauwhaken lijken (logischerwijs) minder snel te buigen, punt is ook iets dikker als bij de fang maar zeker zo scherp, ik denk zelfs iets scherper maar dat is mierenneuken.

ik heb zeker niet de mate van problemen als jullie hebben maar wat mij betreft is het sowieso een compromis en veel vaker van haak wisselen of terug grijpen naar de wat oudere modellen.

En bovenstaande is geen oplossing voor slechte batches oid maar zeker op kanalen oid scheelt het zeker.

En als alleen het uiterste puntje is verbogen maak ik die (regelmatig) recht dmv mijn nagel, klinkt stom ik weet het maar blijkt daarna nog (vrij) sterk te zijn en geen problemen mee gehad...ook ik ben een hollander

en nu echt...truste
Gebruikersavatar
Robert Naeff
Berichten: 123
Lid geworden op: 16-06-2014 21:11
Locatie: Frankrijk

18-10-2018 07:38

Ik had een tijdje geleden voor een vistrip wat haken en andere spulletjes nodig. Soms best moeilijk om aan goede spullen te komen hier in Frankrijk, dus een uur gereden om bij Pacific Pêche te kijken. Veel lege schappen hier en erger: geen Gamakatsu Superhooks (een van mijn favoriete haakmodellen) Ik heb over het algemeen best vertrouwen in Fox, dus uiteindelijk maar de Fox Curve Short gekocht.
De week erop vissen met wat Engelse vrienden. Het liep goed en ik ving in 5 dagen 24 vissen tot 19,5 kilo. Maar niet dankzij de Fox haken...Wat een rampdingen waren dat. Na iedere vis of na 2 x binnendraaien kon ik ze vervangen. Ze waren in no-time hartstikke bot. Gelukkig vond ik nog wat oude Gamakatsu's her en der in de viskoffer en kon de sessie daar mee uitvissen. Het verschil met de Fox haken was echt schrijnend! Daar moet Fox snel iets aan gaan doen.
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

18-10-2018 19:29

Lijkt mij meer een probleem van die ultra scherpe haken, net het zelfde mee gemaakt op de rivier met de oude vertrouwde gamakatsu haken geen een losser daarna begonnen met de haken van de carp whisper en ineens verschillende losschieters, en alle haken punt naar binnen gebogen na te zijn binnen gedraaid.
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

18-10-2018 22:38

Wat me niet helemaal duidelijk is...heeft iedereen van het begin af aan al slechte ervaringen met de nieuwe serie scherpe haken of is er door bepaalde mensen ook een tijd met tevredenheid mee gevist?

De hardheid van de bekken kan misschien nog een verschil maken of zeg ik nu iets doms, heb dit jaar naar alle ontvredenheid veel vissen in de zijkant en bovenlip (chods) gehaakt dus daarom zijn mijn ervaringen (onterecht) misschien beter.

En ik ben iemand die ver van de commerciele wereld afstaat en weet dat er veel onzin verkocht word, maar zouden al die testvissers etc als ze dezelfde problemen ervaren daarover doodzwijgen?

Mvg Arno
Gebruikersavatar
Robert Naeff
Berichten: 123
Lid geworden op: 16-06-2014 21:11
Locatie: Frankrijk

19-10-2018 08:34

Ik moet de eerste 'fieldtester' 'consultant' 'prostaffer' of hoe ze ook allemaal mogen heten nog tegenkomen die negatief bericht over een product van 'eigen' merk... 8)
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

20-10-2018 15:40

Het is echt zo erg dus...lang het leve het forum

Ander vraagje...is jouw naamsgenoot eigenlijk nog terug gevangen na zijn lange afwezigheid? En nee ben niet uit op een vangstplaats maar zon verhalen blijven me altijd bij, zelfde als de nieuwkoopschub?
Ben er een tijd uit geweest dus hoop op onverwacht goed nieuws
Oscar de Waard
Berichten: 59
Lid geworden op: 26-07-2005 18:34
Contacteer:

10-07-2019 10:46

Heb wel de ervaring dat ze wat sneller bot zijn maar breken nog geen ervaring mee.
Plaats reactie