In je eentje naar Frankrijk - Praktische zaken

Plaats reactie
Gebruikersavatar
David Janssen
Berichten: 231
Lid geworden op: 22-06-2016 11:12

06-08-2018 11:25

Goedemorgen Heren,

Regelmatig trek ik er in mijn eentje op uit om te vissen in Frankrijk. De rust van het alleen vissen en de vrijheid in je eigen plan trekt mij enorm.. Om het wat praktisch te houden qua voedselvoorraad e.d. viste ik voornamelijk op rivieren en kanalen. Omdat ik bij die visserijsoorten vrijwel dagelijks verkas heb ik alle mogelijkheid om langs de supermaché te rijden en vers voedsel in de foodbag te proppen.

Voor het komende najaar staat er iets anders in de planning: 10 nachten lang op een groot stuwmeer.

Dit stuwmeer is met de auto zeer slecht te bereiken. Ik kan tot een trailerhelling komen en zal vanaf daar met mijn rubberboot verder moeten. Mijn uitrusting kan ik hier voldoende op aanpassen en compact mogelijk houden om alle benodigdheden voor 1 á 2 nachten mee te nemen.

Gedurende de sessie zal ik mijn auto als opslagplaats gebruiken voor mijn voorraad voer (emmers partikels en zakken boilies) en ook nog wat kleding, flessen water/drinken etc. Omdat ik een actieve visser ben en nooit langer dan 1 á 2 nachten op een stek zit ben ik van plan om rond dit stuwmeer meerdere stekken aan te voeren en dagelijks te verkassen van stek naar stek (per boot). Dit breng mij gelijk in de gelegenheid om even langs mijn auto te varen om wat voer op te pikken (auto staat daar veilig genoeg en buiten voer en eten/drinken om laat ik geen kostbare spullen achter).

Aan de visserij op zichzelf en het eten voor de karpers is dus gedacht en dat plan staat als een huis. Nu zit ik echter nog met één vraag: Hoe ga ik mijzelf 10 dagen lang voorzien van voedsel?

De dichts bijzijnde supermarkt is ongeveer 30km rijden voor een enkeltje. Ik heb geen zin om iedere paar dagen alles de auto in te moeten slingeren inclusief boot en motor etc. Ik zat al te denken aan een koelkastje op gas maar dat past niet echt bij mijn compacte verkas tactiek?

Hoe pakken jullie dit aan op zulke sessies in je eentje?

Leven jullie dan een week op houdbaar blikvoer of is de keus dan toch om maar naar de supermarkt rijden tussendoor? En indien het houdbaar is, om wat voor gerechten gaat het dan zoal?

Alle tips zijn welkom! :D

Alvast bedankt.
Stop wishing... Go fishing!
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

07-08-2018 18:13

ik ga zelf ook meestal alleen vissen in frankrijk.. ben dit jaar al 3 weken geweest totaal

maar ook hier in nederland als ik wat langere sessies vis, heb ik een goeie coleman koelbox gehaald van 50 liter inhoud.... als ik hier twee tot vier 2-literflessen bevroren in leg hou ik het een aantal dagen koel...tot wel 5 dagen... alleen met 30+ graden niet natuurlijk... dan max 3-4 dagen

in frankrijk heb je alleen niet de beschikking tot een diepvries, dus daar koop ik dan om de paar dagen de grootste en goedkoopste zak diepvriesfriet die ik maar kan krijgen....(soms verkopen ze ook ijsblokjes alleen die zijn duurder)


ik vis daar meer op kanalen en rivieren , dus ik kom in principe dagelijks langs een supermarkt

of je kan ook de dag ervoor in de supermarkt een 2 literfles water in de vriezer leggen (eerst een beetje lucht uitknijpen zodat die niet barst).. en dan reken je hem gewoon af bij de kassa :)


ik heb de volgende koelboks en die bevalt erg goed

https://www.google.nl/url?sa=i&source=i ... 4758330856

voor water heb ik enkele van deze

http://dumpcompany.com/index.php?action ... d=&lang=nl
Gebruikersavatar
Lorenz Cleymaet
Berichten: 268
Lid geworden op: 21-05-2011 15:04
Locatie: Merendree (Gent) - België

07-08-2018 22:39

Wat ik altijd meeneem voor lange sessies:

- Droge pasta en een paar kleine potjes saus. Wordt niet slecht, is voedzaam en ik word het eigenlijk nooit beu

- Zakjes spaghetti carbonara van Knorr. Is een kant-en-klare maaltijd waar enkel water bij moet, maar echt heel lekker! En ik ben normaal totaal niet voor die dingen uit zakjes. :wink:

- Blikjes groenten (ratatouille, erwtjes en worteltjes, boontjes in tomatensaus). Ook weer te mengen met pasta.

- Zakjes rijst van Uncle Ben's (heb je in verschillende smaken)

- Droge couscous. Koken en mengen met een blik groenten.

- Stokbrood voor de eerste 3 dagen. Wordt na de tweede dag beenhard, maar even opwarmen in een pan en het is weer eetbaar.

- Melkbroodjes (die dingen blijven volgens mij een jaar goed)

- Volkorenbrood in plastic verpakking. Goed kijken naar de houdbaarheidsdatum, sommige blijven maar een paar dagen goed.

- Droge worst en brie (geen succes in deze temperaturen heb ik gemerkt, de brie wordt smeerkaas :lol: )

- Potje Nutella

- Gedroogde abrikozen voor tussendoor (lekker en geeft energie)

Op die manier hou ik het wel een weekje vol. Toch probeer ik tussendoor altijd wel eens naar de supermarkt te gaan voor stokbrood en een goed stuk vlees. Zeker na een paar dagen rijst en pasta smaakt een biefstuk echt heel goed. ;)
Cor van Steen
Berichten: 172
Lid geworden op: 01-11-2016 12:08

08-08-2018 07:58

Afbakbroodjes zijn ook lang houdbaar en prima te bakken in een pan.

Met een goede koelbox met koelelementen kan je ook wel voor een paar dagen beleg meenemen.

Wasa / Cracotten crackers

Smeerkaas / Kaas / Chocopast / Pindakaas is ook prima te doen
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

08-08-2018 11:02

Ik gebruik een grote piepschuim box en houdt m'n eten er tot max een week goed in bij hoge temperaturen.
Blikjes troep en kant en klare meuk ben ik niet zo van gecharmeerd, dus gewoon normaal eten.

Zorg dat je box altijd in de schaduw staat en mocht het hard waaien een natte handdoek er over.
Gebruikersavatar
David Janssen
Berichten: 231
Lid geworden op: 22-06-2016 11:12

08-08-2018 12:03

Bedankt voor de reacties mannen!

Deze sessie zal pas eind oktober plaats vinden dus de temperaturen zullen niet al te hoog zijn. Voor de eerste dagen zal ik wel gewoon wat vlees en verse spullen mee nemen en dan daarna omschakelen naar rijst/pasta met diverse sausjes en houdbare vleessoorten(Lupack hamburgers e.d.).

Beetje op rantsoen moet ook wel eens kunnen :lol: :lol:

Als ik Franse kanalen/rivieren bevis haal ik elke dag wel een vers stukje vlees :oops:
Stop wishing... Go fishing!
Gebruikersavatar
David Janssen
Berichten: 231
Lid geworden op: 22-06-2016 11:12

08-08-2018 12:07

Als aanvulling zit ik er trouwens toch aan te denken om een 2e rubberboot mee te nemen... Dan kan mijn koelkastje op gas eventueel ook mee dus beter eten en gaat het verkassen ook wat makkelijker?

Twijfel nog een beetje...
Stop wishing... Go fishing!
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

08-08-2018 19:11

Als je een bestelauto/bus hebt kan de koelkast er werkend in blijven staan, zou eventueel ook nog wel gaan in een gewone auto. Kwestie van 1 raam op een heel klein kiertje laten staan.
Eerst thuis een nachtje proberen of het gaat.
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

08-08-2018 22:38

Het duurt een nacht eer dat die koud is en geeft warmte af. Met bootje meenemen is echt onhandig. We nemen al genoeg zooi mee. Ik doe het niet meer. Alles houdbaar dus maar.
Let op slagboom !
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

08-08-2018 23:37

Toevallig vanavond bij de AH aan het kijken, van die barbeque vlees pakketten! Houdbaar tot zeg maar 24- 08, vacuüm en voorgekruid. Weet niet in hoe verre dit buiten koeling houdbaar is, maar is allicht langer houdbaar dan vers. Ook bij de Lidl kan je soortgelijk vacuüm voorgekruid vlees vinden, filetlapjes/ speklapjes/ karbonaadje/ etc. Vergeet rookworst niet, :wink: vind ik goed te versmaden bij een kook aardappel!

Groet.

Of dit alles in oktober nog verkrijgbaar, ligt natuurlijk aan hoe lang wij nazomeren!
Gebruikersavatar
David Janssen
Berichten: 231
Lid geworden op: 22-06-2016 11:12

09-08-2018 11:29

bert kamp schreef:Als je een bestelauto/bus hebt kan de koelkast er werkend in blijven staan, zou eventueel ook nog wel gaan in een gewone auto. Kwestie van 1 raam op een heel klein kiertje laten staan.
Eerst thuis een nachtje proberen of het gaat.


Dat is ook nog een optie inderdaad... Koelkastje in de kofferbak van mijn station laten staan. Nieteens zo`n gek idee aangezien ik toch sowieso meerdere spullen in de auto laat liggen gedurende die 10 dagen.

Kan dan eventueel van die zijwind schermen kopen voor mijn auto, dan kunnen alle 4 de ramen op een kiertje blijven staan zonder last te hebben van inregenen.

Afbeelding
Stop wishing... Go fishing!
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

09-08-2018 13:35

Dennis Slagboom schreef:Het duurt een nacht eer dat die koud is en geeft warmte af.

Thuis al van te voren aan zetten, onderweg op 12v laten staan en een paar diepgevroren dingen er in, een beetje creatief zijn Dennis. Met de warmte die het ding afgeeft valt het nog wel mee.
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

09-08-2018 14:02

Ja ja. Ik heb zelfs nog rondgereden met dat ding op gas aan in mijn bestelbus. Ook niet zo link als er wat gebeurd.☺
Al die zooi, het gaat me steeds meer tegenstaan. Zit nu ook te vissen in me uppie aan de rivier. Vanochtend naar een nieuwe stek gegaan waar ik best een stuk moest lopen. Ben steeds meer aan het minimaliseren met de spullen. Het lukt het best als ik naar een stek terugkeer, dan weet je precies wat je nodig hebt.
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
David Janssen
Berichten: 231
Lid geworden op: 22-06-2016 11:12

09-08-2018 14:53

Klopt wel wat je zegt Dennis!

Ik vis normaliter veel op kanaaltjes en riviertjes. Mijn auto ligt dan hooguit voor 1/3e volgeladen als ik naar Frankrijk vertrek. Meeste spullen blijven vervolgens ook in de auto liggen...

Hengeltjes eruit. De hele dag op een stoeltje zitten. Als het donker wordt ff de plu open klappen en stretcher eronder. `s Ochtends vroeg binnen 15min alles weer de auto in en wegwezen.

Maar omdat ik nu 10 dagen op/aan één en hetzelfde meer blijf zitten moet ik toch wel wat meer mee nemen. Voornamelijk qua voedsel voor mijzelf dan natuurlijk.
Stop wishing... Go fishing!
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

09-08-2018 17:11

Wanneer ik voor een week naar Frankrijk ga heb ik mijn boodschappen in Nederland gedaan en er hoeven eigenlijk alleen extra boodschappen gehaald worden wanneer er een vis gevangen wordt die de 20 kg overschrijdt :wink: .
Voor ontbijt gebruiken we pitabroodjes, roggebrood, of knackers met daarop vaak iets van kaas of lang houdbare worst( bijv cervelaat),kaas, ontbijtspek, pindakaas, en iets van zoetigheid.Voor de lunch eventueel pannekoeken droge mix aangevuld met water in de fles. En avond eten voor de eerste dagen kant en klaarmaaltijden, en de laatste dagen eten uit blik en potjes.We eten bijvoorbeeld altijd 2 dagen capucijners met spek en augurk( voedzaam en erg lekker).
De vlees voorziening bestaat uit spekjes, draadjesvlees uit de pot, van die langhoudbare geconcerveerde hamburgers, en natuurlijk een paar gelderse rookworsten.
Ik ben er van overtuigd dat je zonder dat je een koelbox nodig hebt gewoon in je voorziening kunt voorzien en dus niet daar naar de supermarkt hoeft.
En oohja, haal ook altijd een potje vitamines bij de drogisterij om scheurbuik te voorkomen :lol:
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

09-08-2018 19:07

Vergeet ook niet om een Europese gezondheidskaart oftewel een European Health Insurance Card (EHIC) aan te vragen.

> https://www.ehic.nl/

Als er dan iets mocht zijn ben je gewoon verzekerd en hoef je niets voor te schieten, anders kan het je echt duizenden euro's kosten.
Gebruikersavatar
David Janssen
Berichten: 231
Lid geworden op: 22-06-2016 11:12

10-08-2018 09:03

Je hebt gelijk mark, op zich kun je een heel eind komen zonder koeling!

@ Arno, wat is dat precies? Heb er nog nooit iemand over gehoord terwijl ik wel al zeker 10 jaar lang 4 tot 6 keer per jaar in Frankrijk zit.
Stop wishing... Go fishing!
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

15-08-2018 17:37

Wat betreft eten: paprika, courgette, aardappel, ui en aubergine blijven echt lang goed. En je kunt er genoeg mee variëren. Ik vind vers wel lekker ipv die blikken hondenvoer.
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
sido de jong
Berichten: 82
Lid geworden op: 09-10-2009 21:01
Locatie: oudehaske (fr)

15-08-2018 18:51

je kunt ook vers vlees laten inblikken, van kip , lapjes tot lekkere gehaktballen, dat deden wij tenminste altijd.
Plaats reactie