TIPS! van Marco...

Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

16-06-2018 13:34

Goeie tip Marco en welkom terug.
Ik heb van mijn leven al een aantal koffiemolens versleten met het malen van diverse soorten brokken, pellets en zaden en mijn oude Tomado zou wel eens de geest kunnen geven.
Die wordt namelijk snel erg warm met het malen van hennep en andere oliehoudende zaden.
Grof malen kan dan nog, maar wanneer ik langer door ga wordt het een dikke brij in de molen en loopt ie vast. Om dit te voorkomen mengde ik de zaden met een ander ingrediënt, zoals rijst of linzen, afhankelijk van de mix.
Dit even ter aanvulling.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

17-06-2018 15:18

Bolleke de beer daar istie weer!!

Groet, Peter

Ps bolleke zegt, "blijven draaien die bollen".
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

19-06-2018 20:45

Bollen, Peter? Ik ben op m'n best als brokkenmaker 8), haha.

Maar serieuze Tip! voor de thuisdraaier: Zelfs kleiner formaat (gestoomde) boiliebrok verwerken gaat een heel stuk sneller dan ronde bollen via een handdeegspuit en rolplank. Bovendien zijn brokken veel meer te variëren in formaat, vorm en gewicht. En zolang het niet met de werppijp richting de horizon moet, en er op bepaalde momenten bewust tegen kopvoorn voorgevoerd en gevist gaat worden - zoals door mezelf binnenkort - dan weet ik het wel. Dus 50 kilo, aan hoofdzakelijk brok, ligt alweer te wachten in de kist...

En (haak)aas aan te waterkant eventueel klein(er) snijden kan alsnog. Groter maken wordt een stuk lastiger 8) .

Grof malen kan dan nog, maar wanneer ik langer door ga wordt het een dikke brij in de molen en loopt ie vast. Om dit te voorkomen mengde ik de zaden met een ander ingrediënt, zoals rijst of linzen, afhankelijk van de mix.
Handige tip Jan! Heb er zelf gelukkig niet zoveel last van, buiten het feit dat ik het laatste beetje aan fijn gemalen hennepmeel altijd even met de vinger uit de molen moet halen. Zeg maar; Lang leve de automatische stroomonderbreker op die koffiemolens (tjop, tjop).

Oh, en het was overigens een geheel vrijwillige sabbatical hoor, mocht je het je afvragen. Ironisch genoeg was m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid. Ik heb ter vervanging maar een roze bril gekocht, haha.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

12-08-2018 16:41

Tip voor wie sporadisch een eindje rijdt om een bezoek te brengen aan de hengelsportzaken BHC te Breda en/of Vriends Hengelsport te Achtmaal, en er binnenkort weer naar toe wilt gaan...

Bespaar jezelf de benzinekosten.

De 1e is sinds juni failliet, en de 2e is een soort van 'museumpje' geworden met een heel klein beetje hengelsport restantverkoop.

Ik heb er zelf nog een ouderwets zilverkleurig alu podje gekocht voor 15 euro, om actief vissend op harde ondergrond te gebruiken met één hengel. Zoals hieronder:

https://visdeal.nl/deals/ngt-classic-po ... gJlnPD_BwE

Het stijlvol ingerichte 'museumpje' is trouwens leuk genoeg om even binnen te wandelen mocht je toch in de buurt zijn. En dat waren we, komend vanaf vogelopvang Zundert. Dre, de aardige eigenaar, heeft er nu o.a. oude molens, reels, hengels en houten modelboten uitgestald.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

14-01-2019 20:44

Tip voor de doehetzelver van kleinere hoeveelheden boilies (steamies):

Vanaf komende zaterdag Is er bij de Aldi weer een drie delige stoompan te koop voor 25 euro. Zeg maar de prijs voor een kilo of 5 aan boilieboer bollen. Zulke pannen gaan bij normaal gebruik lang mee, dus de kosten haal je er makkelijk uit wannneer je op z'n tijd zelf wat eigen mix verwerkt.

Succes :wink: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

16-01-2019 14:23

Ikea heeft ze ook voor een schappelijke prijs. Dus als je toch eens verplicht met de vrouw mee moet naar dat blauw-gele monster... 8)

https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/30152346/
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

16-01-2019 15:46

:wink: Zal met 2 stoompannen en een pan met deksel, waar het water in gaat, ongeveer het zelfde kosten. Een pan van moeder de vrouw in beslag nemen met de juiste diameter en 2 stoompannen kopen kan natuurlijk ook. Hopen dat ze niet met deegroller achter je aankomt :) .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).