Karperen voor de deur.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

31-07-2018 16:02

Cor, dank je wel voor je fijne reactie. :D

Om op je vraag terug te komen betreffende het 'formaat' karpers dat ik vang denk ik dat beide situaties van toepassing zijn; ik vis/pen op water waar meer kleine karpers rondzwemmen, en ik gebruik veel mais als haakaas/lokvoer. Maar in bijvoorbeeld het Parkwater zwemmen meer grotere dan kleinere karpers dan bij de stekjes in en rond het SP-Park waar veel kleine karper aanwezig is, maar ook daar heb ik gedurende de paai echt grote exemplaren gezien, maar zelden gevangen. Sowieso is mais een alles vanger en ik vang toch duidelijk meer Brasems dan Karpers, en dat vind ik echt niet zo erg, het houdt je bezig en als ik regelmatig bijvoer dan komen meestal de karpers wel aan hun trekken en zijn ze vangbaar, maar ja het blijft altijd een gok en het heeft ook met je doorzettingsvermogen en 'watersense' te maken om toch ondanks de vele brasems en witvis karpers te kunnen vangen, het formaat speelt voor mij niet meer zo'n rol, alhoewel ik het idee heb dat ik dit seizoen wat grotere vissen gevangen heb dan de vorige seizoenen. Echt grote, zware vissen zie ik meer als een 'toevalstreffer' op mijn manier van vissen, maar beschouw ik zeker als een kers op de taart hoor!


Maandag 30 juli 2018


Het koud hebben in deze ongewoon warme periode in ons land kan, de airco op kantoor werkt zo goed dat je het in je zomerse outfit gewoon te koud hebt…zo zat iedereen daarover te klagen op kantoor, het is ook nooit goed hè…
Anyway besefte ik pas hoe warm het was toen ik het kantoor verliet en in de lome deken van de hitte richting station liep, eerst vind je dat nog wel lekker na de belevenissen van een koud kantoor, maar na enkele minuten is het gewoon bloedheet, het is ook nooit goed…

Op het werk zat ik al wat weg te dromen om te ontspannen aan de waterkant, ik kreeg mijn werk op kantoor niet af en liet me verder niet gekmaken om het af te krijgen, nee naar de waterkant wilde ik gaan.

Eerst nog wat noodzakelijke boodschappen(o.a.mais…) gedaan en bij de visboer langs geweest want ik wilde sowieso ‘vis’ scoren:

Afbeelding

Afbeelding

Een ijskoude desperado daarbij maakte het helemaal compleet:

Afbeelding

Maar het was zo warm, in huis en buitens huis, buiten was het volgens de weerapp. nog 30+ en binnenshuis 26,5 graden, ik was echt aan het twijfelen, aan de ene kant had ik niet zo veel zin om in de felle zon een halve zonnesteek op te lopen, maar aan de andere kant kruipt het bloed waar het niet gaan kan( gewoon die pen onder zien haan…relaxen etc.etc.). Ik besloot het gewoon te gaan doen, warm of niet warm, duf of niet duf( jaja de heerlijke zalm en haringversnaperingen zorgenden voor een te voldaan en moe gevoel…), ik ging met een blik mais op weg naar een stek.

Het werd de hoekstek in het Parkwater, wilde zo dicht mogelijk bij huis gaan pennen want buienradar gaf een geniepige smalle strook van regen en onweer aan die richting Mokum opschoof, en ik wilde mij niet laten verrassen wanneer deze te dicht bij kwam zodat ik rap thuis kon zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oké, het was opvallend stil in het park, maar zag bij de houtenfietsbrug twee vissers hun geluk beproeven, op het kruispunt aangekomen was het wel weer druk met verkeer.
De stok lag zo rond 17:15 uur uit met op de haak twee maiskorreltjes, kwam de stevige wind uit het zuidwesten wk2-3, en bedroeg de luchtdruk 1.013 mb, was het eerst wat licht bewolkt en werd het snel half tot zwaar bewolkt. Twee voerplekjes gemaakt en binnen 7 minuten liep de pen vlak aan de kant opvallend traag weg, ik sloeg aan maar niets van contact, vluchtboeggolf of iets dergelijks waargenomen, er zat nog 1 maiskorreltje op de haak, denk dat een kreeftje er toch mee aan de haal is gegaan. Het wateroppervlak was nu redelijk stil en vlak waardoor de vele schaatsenrijders het rijk alleen hadden met hun activiteiten, het waren er opvallend veel en sommigen botsten al dan niet expres tegen de antenne van de pen aan.
Omstreeks kwart voor 6 vlak aan de kant, kwam de antenne van de pen geheel omhoog, ging de pen haast plat liggen, maakte vervolgens een halve draai om daarna onder te duiken, ik sloeg aan en hangen…een Abramis was de veroorzaker van deze prachtige opsteker:

Afbeelding

Vlak daarna in het midden van de hoekstek, lette ik weer eens even niet op, pen was al weg en de top van de stok bewoog al, de brasem had zichzelf al mooi gehaakt:

Afbeelding

Dan om kwart over 6, de vis had zich niet vooraangekondigd middels wellingen, staartzwemmertjes, bellenveldjes, de pen kwam iets omhoog om daarna direct naar links onder te gaan, meteen vanwege de inhaking een paniek vluchtboeggolf en de karper startte een run naar links. Kon opzich deze vis rustig drillen, en blijkbaar onder het mom van ‘jij trekt niet aan de hengel, dus ik ben rustig en gewillig’ bleef de vis zo een tijdje onder de top ‘hangen’, ik kon zo de vis heel rustig naar mij toe bewegen en zag aan de even boven het water verschenen staart dat het toch een behoorlijke knaap was die zich zo gedwee liet meevoeren…leek het…opeens had de vis genoeg van het rustige spel van binnen halen en meewerken want er werd nu een serieuze run ingezet, mooie kolken ontstonden er en ik probeerde wat actiepics te maken vanwege ‘de actie’ die de vis nu ondernam. Bij de tweede volle run ging het dus mis, de vis speelde nu met de lijn, hengel, molencombinatie, knalde door en schoot verderop los…Potverdorie, zo relaxt alles verliep, zo vol kracht en verrassing eindigde dit gevecht in het voordeel van de karper. Alles zat er nog op, weliswaar wat verschoven, maar beter dat dan een lijnbreuk of verbogen/afgebroken haak.

[IMG]http://i108.photobucket.com/albums/n32/glenn_045/Felis%20Catus%203/Spring2013/Felis%20Catus%20nieuw/Karperen%202/Karperen%205/jul363.jpg[/IMG

Afbeelding

Oke, jammer dan, weer wat handjes mais gevoerd en vrolijk verder gepend(beetje balen natuurlijk maar c’est la vie), ruim na 20:00 uur tikte ik de 3e brasem aan:

Afbeelding

Zo tegen 20:30 uur ontstonden er op de rechtervoerplek eerst wat fijne en daarna wat vollere bellen, volgens mij van twee vissen die tegelijkertijd zich blijkbaar te goed deden aan al het lekkers in en op de bodem want er ontstonden twee naast elkaar tegelijk borrelende veldjes:

Afbeelding

Dit was spannend, zou het dan toch gaan gebeuren dat een karper de twee sidehooked gehaakte maiskorreltjes zal ontdekken en zonder enig argwaan tot zich zal nemen? De pen schoot opeens onder, ik sloeg aan en YES!!! Hangen! Pfff jeetje, de vis stoof direct de linker sloot in en bezorgde een uiterste kromming van de stok en een gierende slip, zag een vluchtkolk van een andere karper ontstaan, kon de vis nu wat terug pompen, maar daar ging de vis weer, weer terug pompen en hopen op een verloop van de drilpartij aan het meer open gedeelte van de stek…nee dus, tot tweemaal toe vluchtte de vis de hoek om om in de gevaarlijke sloot met veel takken en andere rommel te kunnen ontsnappen,nu was ik echt bang om de vis te verspelen, maar kon de vis met een uiterste inspanning tegenhouden(blokken) waarbij aan de kant van de sloot een bodemmodderkolk ontstond heel goed te ruiken was. Gelukkig koos de vis opeens het open stuk waar de dril zich verder kon afspelen, waarbij ook hier een vluchtkolk van een andere karper ontstond. Kreeg pijn in mijn rechterarm bij de zoveelste scheppoging, de vis was nog lang niet moe en stoof dan weer met het geluid van een licht tingelende molenslip weg, maar uiteindelijk in het net gekregen en aan de kant gehesen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De vis was erg onrustig op de onthaakmat, blijkbaar dus nog genoeg energie over ondanks het zware gevecht, na enkele pics sprong de vis van de mat en kwam in het droge gras terecht, ja, de vis rustig opgepakt en te water gelaten.

Afbeelding

Tja, wat een heerlijke sport beleefd zeg, ik ving nog een kreeftje, sloeg nog tweemaal mis waarbij geen vluchtkolken ontstonden(witvis) en besloot om kwart over 9 in te pakken en huiswaarts te keren, vond het wel prima zo.

Thuis een ijskoude desperado gedronken en nog wat nagenoten van deze fijne sessie:

Afbeelding
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

31-07-2018 21:51

Waar haal jij toch de energie vandaan om van iedere sessie z'n heel verslag te maken? Van iedere poep en scheet een foto!☺ Maar ik lees het altijd met plezier hoor Glenn. Al heeft mijn mobiel altijd wel even moeite om het laatste bericht van je te vinden.
Trouwens spannend die aasbelletjes hè. Dat mis ik wel in mijn eigen visserij de laatste jaren. Vroeger in het Rijswijkse bos plakkaten van een meter en dan alleen een boilie aan de hair en verder niets aan de lijn erbij. Echt spannend was dat altijd.
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
Lorenz Cleymaet
Berichten: 268
Lid geworden op: 21-05-2011 15:04
Locatie: Merendree (Gent) - België

31-07-2018 23:19

Pas maar op dat Mark en Michiel dit topic niet in de gaten krijgen, of het wordt betalende content voor op de Community. :lol:
Weinig mensen die zo consequent een blog bijhouden, chapeau. ;)
Cor van Steen
Berichten: 172
Lid geworden op: 01-11-2016 12:08

01-08-2018 08:02

Lekker stukkie weer hoor! Schrijfstijl is ook goed en snel leesbaar!

In mijn ogen kwalitatief beter dan sommige stukken op de community voor die paar Euro per maand prima hoor maar toch wel redelijk veel beginners niveau stukkies.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

06-08-2018 19:07

Dennis, Lorenz en Cor, dank jullie wel voor de reacties,

Dennis ik neem er meestal even de tijd voor om een verslag te maken, maar ook niet altijd, ligt ook een beetje hoe mijn pet staat die dag maar het is ook een training om bepaalde ‘dingen’ te onthouden en die dan op te schrijven. Vaak gebruik ik de foto’s erbij om zowel tijd als gebeurtenis te bepalen en dan komen de details, voor zover die er dan zijn, weer boven drijven en kan ik gaan schrijven. Ik zie dit blogje ook als een visdagboek, vroeger schreef ik de meeste verslagen, maar dan zeer beknopt, op in schriftjes en soms had ik daar ook foto’s bij zitten. Ik vind het overigens ook leuk om te schrijven, vroeger schreef ik veel meer( verhalen, gedichtjes etc.) en dat probeer ik nu met dit blogje dan wat meer leven in te blazen, verder vind ik het ook leuk om mijn oude verslagen/verhalen terug te lezen en herbeleef ik sommige momenten weer, in de trein lees ik dan de verslagen en met een koptelefoon op met fijne muziek kan ik zo de treinreis stukken aangenamer maken.

En 'bellenveldjes' zijn altijd erg spannend om mee te maken, je weet nooit of de dan aanwezige vissen het aas zullen ontdekken c.q. zullen oppikken...

Lorenz, ik weet niet of ze dit blog kennen, maar ach dat is ook niet zo van belang, zolang ik hier met plezier mijn belevenissen kwijt kan( en de bloglezers dit met plezier lezen) is er niets aan de hand.

Cor, dank je wel voor je compliment, ik ken eerlijk gezegd die community niet waar betaald voor dient te worden, en ik hoop echt dat het op Carpboard onbetaald blijft want de commercie vind ik persoonlijk overal al zo nadrukkelijk aanwezig...


Oké, op dit moment dat ik verslag leg van mijn laatste pensessies hier op het board, is het buiten 32 graden en binnen 27 graden... Ik zou normaal gesproken na het werk lekker wezen pennen, maar het is nu gewoon te warm om aan de waterkant te zitten zonder een verkoelende wind, de wind komt nu uit zuiden en voert warme lucht aan, helaas helaas, daarom kan ik nu mijn blogje bij houden met de laatste belevenissen...


Dinsdag 31 juli 2018

Thuis gekomen van het werk twijfelde ik om te gaan ‘pennen’, dacht eerst dat het warm zou zijn maar dat viel opzich wel mee vanwege de wat verkoelende wind uit het westen. Na wat gegeten te hebben en de weerapp. te hebben geraadpleegd besloot ik het toch te proberen, mogelijk had ik de rest van de week geen tijd/zin(warmte) en dan zou ik mij voor mijn kop slaan als ik deze kans onbenut liet. Slechts een blik mais werd meegenomen en ik besloot om aan de andere kant van het Parkwater(eigenlijk het verlengde daarvan) mij te gaan settelen.

Afbeelding

Om 17:15 uur begonnen, de temperatuur was op dat moment 24 graden, kwam de wind uit het west-zuidwesten, wk 2 en bedroeg de luchtdruk 1.019 mb. Het was verder licht tot onbewolkt, het zonnetje bescheen mij wat door de bomen zodat ik het niet al te warm had. Twee voerplekjes gemaakt, eentje rechts aan de kant en eentje een paar metertjes recht voor mij.
Vrij snel wat ‘leven’ op de pen met op de haak twee maiskorreltjes, niet lang daarna kwam de pen prachtig omhoog, bleef eventjes zo hobbelen om daarna schuin onder te gaan, getimed kon ik aanslaan en een Brasem testte heel even de molenslip:

Afbeelding

Hierna opvallend veel leven, sloeg enkele keren mis en tikte een Blankvoorn aan:

Afbeelding

Het bleef toen eventjes ‘stil’ qua aanbeetjes toen zo tegen half 7 de pen in één keer onderging en ik ook direct aansloeg, Yes! Heerlijke run van een karper die even ongegeneerd op volle kracht doordenderde in een rechte lijn naar de overkant, daar aangekomen was ik bang deze rappe vis te verspelen omdat het blokken en het weerstand geven niet goed lukte. Ik pompte de vis wat naar mij toe en direct daarna liep de slip weer af vanwege de tegenstand en wegvluchten van de vis, dit ging zo een tijdje door en uiteindelijk, met een pijnlijke arm, kreeg ik de vis binnen schepafstand, de vis schrok van de eerste scheppoging en hup daar ging ie weer op volle kracht, de vis was duidelijk nog niet klaar. Uiteindelijk moegestreden in het net, uit het water gehesen en op de onthaakmat gelegd:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heerlijk voldaan gevoel had ik, en bij het rustig te water laten van de vis werd ik nog getrakteerd met opspattend water bij het wild wegzwemmen van deze karper.

Weer op beide stekjes wat gevoerd, en omstreeks 19:00 uur tikte ik een brasem aan:

Afbeelding

Verspeelde nog een brasem en een grote blankvoorn en zo tegen 8 uur was het eigenlijk gedaan met de aanbeten, pas vlak voor het weggaan sloeg ik nog mis op een direct ondergaande pen, maar geen contact of vluchtboeggolf/welling. Precies om 21:00 uur gestopt en tevreden huiswaarts gekeerd.


Woensdag 1 augustus 2018

Na het avondeten even wezen pennen in de polder in het Haagse:

Afbeelding

Afbeelding

Veel ganzen (canadese en nijlganzen) hier aanwezig, het water zag er mooi glad uit en er waren veel Ruisvoorn actief aan het wateroppervlak.

Afbeelding

Oké, de temperatuur was 24 graden, kwam de wind uit het westen wk-1 en bedroeg de luchtdruk 1.023 mb, ben hier omstreeks 18:15 uur begonnen met slechts mais uit blik, drie voerplekjes gemaakt en deze om en om bevist. Sloeg hier tweemaal mis(denk witvis), ving een kreeft en verder veel leven/aanbeetjes van witvis en kreeft. Gestopt om 19:30 uur, vond het hier wel voldoende met al het witvis/kreeften gedoe, en wilde elders proberen een ‘serieuzere’ aanbeet te ontlokken.

Polderstekje Voorburg/Den Haag dan maar, hier gezeten vanaf 19:45 tot 21:30 uur, sloeg hier 1x mis, geen vluchtboeggolf, welling wat van een karper afkomstig kon zijn, ze waren er wel want ik zag regelmatig deiningen en straartwellingen aan de kant ontstaan, maar de karpers hadden geen oog/trek in mais. Ook hier veel witvis/kreeften aanbeetjes, jammer dan.

Afbeelding




Donderdag 2 augustus 2018

De pennenkokers zitten tot de nok toe vol en dan heb ik deze verzameling pennen nog, vind het leuk om zo af en toe te kijken wat ik nog in huis heb, een bonte verzameling:

Afbeelding

Oké, na een warme dag thuis gewerkt te hebben had ik zin om te pennen in de buurt in het ‘haagse’. Vorige keer slechts mais gebruikt maar nu zou ik mais met hennep en flavour gaan inzetten om toch een karper te kunnen verleiden.

Het was warm, 26 graden maar zonder wind en nog in de volle zon was het gewoon nog heet:

Afbeelding

De wind kwam uit het west-noordwesten wk-1 en bedroeg de luchtdruk 1.026mb en was het nagenoeg onbewolkt met een strak blauwe lucht.

Afbeelding

De prologic-stok lag omstreeks 18:30 uur uit met op de haak twee maiskorreltjes.
Ik had recht en schuin aan de overkant gevoerd, dus viste met een lange opslag, het is dan even niet anders want de deiningen van de aanwezige karpers kwamen nou eenmaal van de overkant vandaan dus verwachtte ik daar ook een aanbeet. De aanbeten kwamen er ook, maar allemaal van kreeften, ik dacht echt dat het dit seizoen wel meeviel qua kreeftenaanbeten en vangsten t.o.v. vorig jaar, maar gister en vandaag was het gewoon weer feest met deze geleedpotigen. Sloeg wel 3x mis op een mooi ondergaande pen wat m.i. niet van een kreeft kon zijn vanwege de snelheid, maar hierbij geen vluchtboeggolf of welling bij gezien, ving wel drie kreeften, tja toch ‘iets’…

Kreeften gepeuzel:

Afbeelding


Pas na 21:00 uur waren nu op de drie voerplekjes die ik had gemaakt duidelijk karper aanwezig, wellingen en zelfs een staart die even boven wapperde kon ik goed waarnemen, voorzichtig plaatste ik de pen met mais in de buurt van een welling, maar er gebeurde helemaal niets, ja kreeg voldoende kreeftengetreiter te zien maar de karpers hadden blijkbaar geen trek in het mais. Het werd al wat donker en in een poging om toch nog een karper te verleiden gooide ik een hand voermix vlak aan de kant in om die pas tegen het einde van de sessie te gaan bevissen. Omstreeks 21:45 uur, ik had mij al opgemaakt voor een karperloze sessie, plaatste ik de pen vlak aan de kant op de voerplek in, direct een ‘run’ op de stok met een gierende slip, ik was totaal verrast en kon gelukkig de stok in een reflex pakken om zodoende de heerlijke, onverwachte, krachtige karper tegenstand te bieden. Zo dan! Deze karper schoot van links naar rechts en bleef knokken, heerlijk wat een strijd en uithoudingsvermogen had deze vis, prachtig!:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na deze heerlijke strijd ingepakt en voldaan richting huis gegaan, en een heerlijke Warsteiner gedronken:

Afbeelding



Zaterdag 4 augustus 2018


Wilde op dezelfde polderstek die ik woensdagmiddag-avond had bezocht proberen vis te vangen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Stok lag om 05:45 uur uit, 20 graden, noordenwind wk-1, luchtdruk 1.019 mb, onbewolkt. Gevoerd met mais, hennep en flavour, zo af en toe aanbeetjes van witvis/kreeft verder geen ondergaande pen en geen karperactiviteiten gezien. Gestopt om 07:00 uur en verkast.


Stek te Leidschenveen:

Afbeelding

Hier gevist vanaf 07:15 uur tot 08:00 uur, geen stootje, geen tikje, helemaal niets, derhalve verkast naar favopolderstek:

Afbeelding

Afbeelding

Hier begonnen om 08:15 uur tot 09:30 uur, slechts een zeer langzame maar duidelijke wegloper van …een kreeft…

Nou ja, thuis maar een heerlijke Desperado met een schijfje limoen gescoord :wink: :

Afbeelding

S’avonds omstreeks 18:45 uur weer gaan pennen te Leidschenveen, met mais en hennep als voermix. 21 graden, nnw-wk2 en luchtdruk van 1.023 mb. Het was eerst lichtbewolkt en later werd het zelfs zwaarbewolkt.
Af en toe wat witvis/kreeftenaanbeetjes, tot 19:55 uur toen de pen vlak aan de kant langzaam en schuin naar rechts bewoog maar niet onderging, de pen maakte een draai naar de kant toe en ging plat op het water liggen, wat zal ik doen, aanslaan of wachten totdat de pen weer in beweging komt en ondergaat om dan aan te slaan? Ik wachtte niet af en sloeg hard aan op de platliggende pen, gevolg was direct contact en een wegstuivende vis, ratelende slip en kromme stok, dacht direct een karper gehaakt te hebben, maar de vis kwam na de felle maar korte run boven en bleef nu boven en was ‘uitgeteld’…het bleek een mooie dikke Zeelt te zijn:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De vis was 57 cm lang en begon op de mat wild te bewegen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er naderde rap donkere wolken, het werd duidelijk frisser en ben gestopt om 21:30 uur, na de zeeltenvangst gebeurde er niet veel spannends meer.


Zondag 5 augustus

Mooie polderstek Leidschenveen/Den Haag:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Begon hier om 06:15 uur tot 08:15 uur met mais en hennep als voermix. Temperatuur toen 17 graden, NO wind, wk1 en luchtdruk van 1.023 mb.

Veel kreeftenaanbeten, ving 2 kreeften en verspeelde een Blankvoorn of Kolblei, kon het helaas niet goed zien. Verkast naar favopolderstekje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier begonnen om 08:30 uur tot 11:00 uur, 22 graden en in het zonnetje zittende lekker warm. Ook hier was het een kreeftenfestival, ving er enkele, sloeg veel mis op witvis/kreeftenaanbeten en wist uiteindelijk toch nog een vis te vangen. Omstreeks half 11 tikte ik verrassend een Giebel aan:

Afbeelding

Afbeelding

Het was daar een heerlijke zondagochtend, lekker gezeten op de onthaakmat en onder andere uitgebreid met de verrekijker gekeken naar een jagende en mooi over mij heen cirkelende Havik die de nodige commotie veroorzaakte onder de vogels.

Eeeh dat streepje in het midden dus :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Terwijl ik de verslagjes hier neerzet en de foto's bekijk 'kriebelt' het om naar buiten te gaan en met de stok aan de waterkant te gaan zitten, maar het is gewoon te warm...we wachten gewoon af op wat koelere momenten. :D
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

20-08-2018 21:08

Nou, dit wordt een lange 'upload' :wink: , heb wat verslagen opgespaard omdat ik ongeveer twee weken niet thuis ben geweest en in de tussen tijd hier en daar heb gepend! :D


Dinsdag 7 augustus 2018

Het was zeer warm deze dag, in Amsterdam kwam het kwik op 35 graden te staan, op kantoor was het lekker koel(beetje te...) maar zodra je buiten kwam werd je bevangen door de warmte, en er was geen verkoeling want de zuiden wind voerde een warme wind aan. Maar je went na zovele weken aan deze warmte, dus die paar graden meer… ach tja. Maar eerst een koude Desperado:

Afbeelding

Ik besloot toch om na het avondeten te gaan pennen in het 'haagse', was er gewoon aan toe, wilde die pen ‘onder zien gaan’.


Afbeelding

Afbeelding

Op de stek aangekomen stond er een beetje wind, buienradar had zo tegen 21:00 uur onweer voorspeld dus zou ik sowieso voor negenen stoppen, ik hoorde heel in de verte wat gerommel, maar dat hield snel op. Het was wel bewolkt en drukkend, wel vol te houden, tuurlijk het was met 32 graden gewoon warm, maar als je je niet al te veel inspant en je rustig hield was het te doen. De warme wind kwam uit het zuiden wk-1 en de luchtdruk bedroeg 1.006 mb.

Afbeelding

Enkele voerplekjes gemaakt met enkel mais uit blik, zo had ik vlak aan de kant, in het midden en aan de overkant handjes mais gestrooid. Zag aan de overkant steeds deiningen ontstaan en sprong er zelfs een behoorlijke karper.
De pen lag uit omstreeks 19:15 uur en gevist tot 21:30 uur net zolang tot dat de pen niet goed zichtbaar meer was(vooral aan de overkant), het onweer wat volgens buienradar omstreeks 21:00 uur zou komen bleef uit(pas later op de avond/nacht), ik heb eigenlijk constant ‘leven’ op de pen gehad, tikjes, kleine aanbeetjes, verschuivingen maar geen ondergaande pen, helaas. Kon dus niet zeggen dat ik ‘geen stootje’ gezien had, die had ik genoeg gezien maar van witvis/kreeftjes, een blank dus op een hete zomeravond.


Donderdag 9 augustus 2018

Het ‘voordeel’ van thuiswerken is dat je je dag zelf kan indelen en kan bepalen, ik wilde dus in de ochtend voor het werken eventjes pennen want de weerberichten gaven in de loop van de middag en avond veel regen aan, eindelijk regen zou je zeggen, ja eindelijk regen veel regen ook.

Maar ik had mij wat verslapen, had niet lekker geslapen, was veel wakker en kon zo mijn draai niet vinden, daardoor te laat wakker en ik hees mij dus met een tegenwerkend lichaam uit bed, kop koffie naar binnen gewerkt en hup met slechts mais mee op de fiets richting polderstek in het haagse.
Het was beduidend frisser op de fiets, had kippenvel daarvan maar was daardoor wel klaarwakker.
Mooie lucht onderweg:

Afbeelding

Oké, bij aankomst werd ik verrast door het gladde wateroppervlak en de aanwezige karpers, een aantal waren aan het oppervlak wat loom en traag aan het happen en her en der zag ik bellenveldjes veroorzaakt door wroetende vissen, ik ging met goedemoed en verwachting aan de slag.

Afbeelding

Op twee stekjes gevist, wat gevoerd aan de kant en wat van de kant, de stok lag omstreeks 06:30 uur uit, de wind kwam uit het zuidoosten, wk-1 en de luchtdruk bedroeg 1.013 mb. Het was half bewolkt. Precies 2 uurtjes gepend, hoopvol gepend, geconcentreerd gepend, maar slechts één miniem tikje kunnen zien van waarschijnlijk een witvisje, er waren karpers aanwezig maar deze kwamen niet op de bevoerde plekjes…een blank, tja het is niet anders. Maar toch genoten zo aan de kant, kon hierdoor met een smile gaan thuiswerken…

Na het avondeten zag ik via buienradar dat ons landje precies tussen twee zware regenfronten zat, het zou dus ‘droog’ blijven, ik had er niet meer op gehoopt om nog even te kunnen pennen, dus hup met blikje mais op de fiets om toch even te pennen.

Afbeelding

Op de stek zag het er rustig uit, wel was duidelijk de waterstand verlaagd want de metalenduiker was nu weer te zien, de dagen ervoor was deze namelijk geheel onderwater, dus geheel uitzicht. Enkele voerplekjes gemaakt en omstreeks 18:45 uur begonnen, de temperatuur was 19 graden, kwam de wind uit het westnoord-westen wk1 tot 2 en bedroeg de luchtdruk 1.006 mb. Zat er relaxt, zo af en toe wat motregendruppels maar verder weinig van betekenis, had redelijk veel ‘leven’op de pen maar dat was voornamelijk van kreeften/witvis. Ving ook een kreeftje en sloeg eenmaal mis, denk ook van kreeft/witvis. Zo rond kwart over 7 begon het eerst bewolkt te worden, de wind nam geleidelijk toe en zware regenwolken kwamen over de stek heen, eerst had ik nog gehoopt dat het droog bleef maar in de verte zag je uit de wolken een sluier van regen komen, het gebon dus te regenen, een buitje dacht ik eerst, toen begon de wind te draaien en kwam nu volledig uit het westen en nam duidelijk in kracht toe, de takken van de bomen bewogen flink en het begon weer te regenen en nu harder en harder. Daar zat ik dan op mijn onthaakmat in de striemende regen terwijl buienradar een uurtje daarvoor duidelijk aangaf dat nederland droog bleef en precies tussen twee regenfronten in zat( ik had nog op de 3 uursvoorspelling gekeken en zag dat beide fronten wegdreven en ons land niet zouden aandoen…jaja). Ik werd gewoon melig daar aan de waterkant in mijn natte kloffie, tja wat moet je anders? In de stromende regen ingepakt en naar huis gefietst waar ik echt een paar gevaarlijke momenten op de laan meemaakte vanwege de verraderlijke hardewindstoten. Tja, thuis moest ik er nog hard om lachen, wat een totale weersomslag van weken zon en geen zuchtje wind en geen druppeltje regen, en nu dan regen, harde wind en zwaar bewolkt…

Afbeelding

Afbeelding


Maandag 13 Augustus 2018.

Een weersomslag deze maandag, veel regen, harde wind en zelfs onweer domineerden qua weerbeeld deze dag, het warme weer werd even verdreven. Na een lang weekend in het Limburgse, en daar (o.a.) een heerlijke ‘Venloosch Wit’ te hebben gescoord, wilde ik toch in de avond even gaan pennen. Na buienradar te hebben geraadpleegd zou het voorlopig in het ‘haagse’ droog blijven, ik besloot een stek te Leidschenveen te bezoeken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Om 18:30 uur begonnen en drie voerplekjes gemaakt, de temperatuur was 21 graden, kwam de harde wind wk2 tot 3 uit het westen en bedroeg de luchtdruk 1.006 mb. Na ongeveer 5 minuten kwam de pen op de linker voerstek wat schuin omhoog, allemaal goed te volgen ondanks het rumoerige, golfende water, de pen liep tergend langzaam naar rechts weg zonder onder te gaan, langzaam verdween de rode antenne onder water maar het puntje bleef nog net onderwater zichtbaar. ‘Zou het toch een kreeft zijn?’ dacht ik in eerste instantie, de onderwater nog net zichtbare antenne van de pen verdween nu en ik sloeg hard aan…Meteen contact, voelde de kracht van de vis, en een gierende slip maar alles van korte duur, de haak schoot los… Jammer, jammer, was al verbaasd dat er zo snel al een vis gehaakt werd, maar dit beloofde al wat, dit gaf vertrouwen en hoop. Valse hoop bleek dat helaas want hierna gebeurde totaal niets meer, heb gevist tot 21:15 uur en ben weggegaan vanwege de rappe komst van zeer donkere wolken vanuit het westen.

Afbeelding

Dinsdag 14 augustus 2018.

Ik had mij een beetje verslapen, maar ach wat is een beetje want ik wilde zo tegen 6 uur op de stek zijn terwijl de zon pas ruim voor half 7 op zou komen, en de stok precies om 06:30 uur met twee maiskorrels op de haak uit lag. Ben begonnen waar ik gisteravond was geeindigd:

Afbeelding

Zelfde stek te Leidschenveen dus, wilde een soort van ‘revanche’ vanwege de verspeelde/losgeschoten vis. Had twee voerplekjes gemaakt met wat restantvoermix van gister(mais,hennep en flavour)die wat aangevuld met mais en hennep. De temperatuur was 18 graden, kwam de harde wind uit het west-noordwesten wk2-3 en bedroeg de luchtdruk 1.009 mb, verder was het half tot zwaarbewolkt.
Geen stootje gezien, wel eenmaal een springende karper gezien, ben na een uur verkast, wilde een ondergaande pen zien.

Om 07:45 uur lag de pen in het ondiepe water van mijn favo haagse polder:

Afbeelding

Afbeelding

Enkel wat witvis/kreeftentikjes op de pen gezien en heb geen duidelijke karperactiviteiten kunnen ontwaren, na precies een uur hier verkast naar een wat verderop gelegen stek:


Afbeelding

Hier lag de pen met op de haak twee maiskorreltjes uit rond 09:00 uur, twee voerplekjes gemaakt en deze om en om bevist, zo nu en dan wat tikjes(witvis/kreeft), sloeg tweemaal mis op opstekers en schuine weglopers zonder contact en/of zichtbare vluchtwelling, maar bij de derde opsteker en schuine wegloper was het wel raak, de molenslip ging verrassend af, maar van korte duur, de vluchtende vis was een prima Brasem:

Afbeelding

Ben gestopt om 11:00 uur, gelukkig geen blank, tja het ‘karperen’ gaat wat moeizaam in het haagse.

Na het avondeten wilde ik toch proberen een Cyprinus te scoren, had voor de afwisseling ook maden meegenomen, mogelijk dat dát dan de opening zou zijn om een karper te kunnen verleiden.
Was rond 18:15 uur op de stek in de Haagsepolder waar ik vanochtend was geëindigd:

Afbeelding

Het was daar 21 graden, stond er een westenwind wk 2-3 en bedroeg de luchtdruk 1.019 mb. De prachtige ‘luchten’ vielen mij al direct op en ik keek geregeld om mij heen en vergaapte mij keer op keer om de veranderende wolkenformaties/partijen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oké dan, paar voerplekjes gemaakt met de wat aangevulde voermix met daarbij enkele maden. De stok lag dus uit omstreeks 18:15 uur en heb ik wisselend beaasd met mais en een trosje maden. Veel ‘leven’ en veel aanbeten en dat kwam voornamelijk door de madenaanbieding, volgens mij hadden de aanwezige Ruisvoorns trek in de maden, maar kregen de pen niet geheel onder, de aanbeten waren heel fel en speels en een paar keer ‘verdween’ de pen onder maar bij het aanslaan totaal niets van weerstand en/of contact, en ook geen vluchtwelling/golf.

En de prachtige wolkenvelden/formaties bleven komen, ik genoot daar:

Afbeelding

Zo tussen kwart over 8 en half negen tikte ik een brasem aan op twee korreltjes mais:

Afbeelding

Afbeelding

Ving uiteraard weer een kreeft( een fors zwart exemplaar die gelanceerd werd nadat ik aansloeg op een mooie wegloper, kreeft kwam in het hoge riet terecht en was daardoor onvindbaar) en om 21:00 uur vond ik het wel genoeg, de bewolking nam toe en de pen werd moeilijker zichtbaar, inpakken en wegwezen dus.


Woensdag 15 augustus 2018.

Wederom dezelfde stek waar ik gisteravond ben geëindigd:

Afbeelding

Afbeelding

Iets over 06:15 uur daar begonnen, de temperatuur was 18 graden, kwam de wind uit het zuidwesten wk-1 en was de luchtdruk 1.016 mb. Het was licht tot half bewolkt.

Direct bij aankomst verwelkomt door een vlak aan de kant springende karper, dat gaf mij moed, hoop en veel verwachting…

De voermix van gister aangevuld met mais, hennep en flavour, ook wat gevoerd met wat maden, afgewisseld gevist met twee maiskorrels op de haak en een trosje maden( 7 tot 10 stuks). Net zoals gisteravond veel meer aanbeten op maden dan op mais, maar net zoals gisteravond kregen de witvisjes de pen niet onder en sloeg ik regelmatig mis met daarbij geen voelbare weerstand en zichtbare vluchtgolf, witvis(ruisvoorn)getreiter alom dus. Tot kwart over 9 toen de haak beaasd met een trosje maden, prachtig schuin wegliep en ik hoopvol aansloeg bij deze mooie wegloper, Yes hangen! Wel een Abramis, maar so what:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hierna nog steeds leven en aanbeetjes, ving uiteraard twee kreeftje, en om 10:15 uur vond ik het wel genoeg en ben gestopt en huiswaarts gekeerd.

Pfff, sorry ben nu een beetje gaar ...ga straks wel verder met de overige verslagen plaatsen... :wink:
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

20-08-2018 22:06

We gaan verder met verslaglegging:

Vrijdag 17 augustus 2018.

Voor het thuiswerken wilde ik nog eventjes het pennetje onder zien gaan, had belabberd geslapen, was al omstreeks half 3 wakker en kon niet meer slapen. Viel wel eventjes(half uurtje waarschijnlijk) in slaap en werd om half 6 wakker en hoe moe en nog lang niet uitgeslapen ik mij ook voelde, ik zou deze ochtend voor het thuiswerken even gaan pennen.

Bakkie koffie wat naar binnen gewerkt en de voermix wat bijgevuld met mais, hennep en flavour, tas ingepakt en de deur uit waar ik dit plaatje schoot van de opvallende wolken in de ochtendschemer:


Afbeelding

Aangekomen aan de rand van mijn favoriete polder in het haagse, zag ik een zowat identiek beeld van wat ik enkele minuten geleden op de gallerij zag/fotgrafeerde aan wolkenpartijen:

Afbeelding

Op de stek ruim voor 06:15 uur, waar haast geen wind was(volgens de app. noordwest), de temperatuur 16 graden bedroeg en de luchtdruk 1.016 mb was. Het was half bewolkt en stil qua vogels, de meeste sliepen nog.

Afbeelding

Afbeelding

Oké, de stok lag omstreeks 06:15 uur uit met op de haak twee maiskorreltjes, en had ik twee voerplekjes gemaakt, eentje vlak aan de kant en eentje in het midden. Ik wisselde steeds van aas, dan mais en dan een trosje maden, en net zoals de dagen ervoor veel aanbeetjes van witvis/kreeft op de maden dan op mais. Sloeg regelmatig mis bij de madenaanbeetjes, de witvisjes snoepten de maden gemakkelijk van de haak en bij een weglopertje voelde ik geen contact bij het aanslaan. Maar dan zo tegen 8 uur, op de rechtervoerplek aan de kant met op de haak twee maiskorreltjes, dacht ik echt met een vervelende kreeft te maken te hebben, de pen gaf hele voorzichtige tikjes door om daarna tergend langzaam maar wel geleidelijk schuin naar rechts onder te gaan, ik sloeg aan en had ‘kreeften’ weerstand verwacht, maar geheel niets van dit alles want de molenslip liep direct na aanslaan en stond de dunne stok heerlijk krom, ja ik was aangenaam verrast hierdoor en dacht in eerste instantie een karper erop te hebben. De vis nam korte sprintjes en kreeg ik maar niet te zien, ja wat een leuke strijd van een dacht ik eerst kleine maar felle karper, tot dat ik een glimp van de vis zag toen deze zich vlak aan de kant begon op te houden; Zeelt dus en ik vond deze vis opvallend sterk bezig zijn:

[IMG]http://i108.photobucket.com/albums/n32/glenn_045/Felis%20Catus%203/Spring2013/Felis%20Catus%20nieuw/Karperen%202/Karperen%205/aug191.jpg[/IMG

Afbeelding

Afbeelding

Ik kon tot 08:45 uur vissen en ik besloot het laatste half uurtje met een grote dot maden op de haak nog mijn geluk te beproeven, en ja een kleine blankvoorn wist ik nog te pakken(niet geheel goed gehaakt want deze viel er vlak aan de kant af) en vlak voor het einde tikte ik in het midden nog een brasempje aan die de pen mooi schuin onder liet gaan:

Afbeelding

Heel tevreden naar huis gekeerd en met een ‘smile’ begonnen met thuiswerken.


Na het avondeten weer wezen pennen op de ochtendstek:

Afbeelding

Afbeelding

Er zijn daar karpers, maar blijkbaar ‘moeilijk’ bereikbaar en/of te vangen, daarom wilde ik weer terug naar deze stek om er toch een te kunnen vangen, maar de stek is ook mooi er is veel te ‘beleven’:

Oké dan, de prologic 3 meter 1.5 lbs stok lag om 17:30 uur uit met op de haak twee maiskorrels en is er gevoerd met de wat aangevulde voermix van de ochtend(mais, hennep en flavour). De temperatuur was aangenaam, 22 graden, de wind kwam uit het westen wk-1 en de luchtdruk bedroeg 1.019 mb en hier en daar dreef een wolkje voorbij. Om en om gevist met mais en een dotje maden op de haak, en net zoals de voorgaande keren veel meer aanbeten op de maden dan op het mais, veel leven dus, en redelijk wat missers van witvis en zo nu en dan een kreeftje. Pas tegen 7 uur ving ik een brasem, daarna twee blankvoorns en daarna nog een brasem. Vlak voor het weggaan, dat was om 21:15 uur, tikte ik nog een kreeftje aan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Het is hier mooi, ik heb er in ieder geval genoten, geen duidelijke karper aanwezigheid gezien, ze zitten er wel en ach next time dan maar.

Afbeelding

Afbeelding

Thuis een heerlijke Desperado met een limoenschijfje gedronken ter afsluiting:


Afbeelding




Zaterdag 18 augustus 2018.

Ik wilde deze ochtend een nieuwe plek/stek gaan uitproberen, het heeft toch altijd wel wat om op een onbekende plek te gaan pennen , want ‘zitten’ ze er wel en wat zijn de verdere mogelijkheden. Van de week na heerlijk grieks te hebben gegeten in Nootdorp op de terugweg diverse interessante plekjes gespot, dus ruim voor 6 uur bepakt en bezakt op het fietsje richting Nootdorp. De eerste gespotte stek leek vanuit de auto gezien van de week interessant, maar ik maakte daar aangekomen een rondje op de fiets en vond, voor mij dan, geen echt geschikte plekjes om op de onthaakmat op het gras mij te gaan manifesteren. Te hoge kant, te hoog gras/rietstroken en te dicht bij de weg:

Afbeelding

Vond een duiker die leidde naar een wel interessant water om relaxt op de mat te kunnen gaan pennen(breed stuk gras en niet al te veel hoog, zelfs plat riet):

Afbeelding

Hier begonnen om 06:30 uur met de zelfde voermix van gister, twee plekjes gemaakt en deze om en om bevist De temperatuur was opdat moment 16 graden, kwam de wind uit het zuiden, wk-1 tot 2 en bedroeg de luchtdruk 1.019 mb. Het was half bewolkt, het zou later zwaar bewolkt worden met zo nu en dan wat regen, maar daarna scheen het zonnetje weer. Regelmatig ‘leven’ op de pen gezien, zag zelfs twee karperwellingen verschijnen op de voerplek, sloeg mis op een mooie wegloper maar daarna was het raak, tikte een brasem aan:

Afbeelding

Sloeg hierna nog een keer mis en had regelmatig aanbeetjes van witvis/kreeft, zo rond 8 uur ging de pen zéér traag maar geleidelijk weglopen naar rechts, ik vermoede een kreeftje en wachtte tot dat de pen geheel onderging om aan te slaan, ik sloeg aan en Yes! Verrast was ik dat de weerstand die ondervonden werd absoluut niet van een kreeft was maar van een felle Cyprinus, wat een heerlijke dril met gierende slip en uiterste kromme stok heb ik mogen ervaren, de karper dook tot tweemaal toe het kleine plompebladveldje in, maar kon gelukkig deze vis eruit krijgen en de drilpartij links verder laten vervolgen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gezien de strijd en de ondervonden weerstand vond ik eigenlijk het formaat van de vis wat tegenvallen, had hem echt groter verwacht, maar toch wel verrassend dat deze vis van ongeveer 50-55 cm zo’n mooie en sterke drilpartij heeft volbracht:

Verspeelde hierna nog een leuke blankvoorn en had nog steeds regelmatig aanbeetjes, om 08:30 uur hier gestopt en verkast naar het volgende nieuwe stukje water:

Afbeelding

Het is gewoon hetzelfde water maar dan enkele honderden meters verderop aan de rand van een woonwijk:

Afbeelding

Hier om 08:45 uur begonnen en na ongeveer een kwartiertje begon het te motregenen die later even in lichte regen overging. Ook hier veel aanbeetjes, sloeg enkele keren mis tot ongeveer 09:30 uur, de pen liep ook hier erg traag weg en ging daarna langzaam onder, ik dacht ook nu met een kreeft te maken te hebben en tilde daarom heel rustig de stok op, maar er zat iets ‘zwaars’ aan de lijn wat zichzelf al gehaakt had. De vis bleef in het begin heel rustig en zwom ook heel rustig van links naar rechts blijkbaar nog te beduusd van de situatie. Ik dacht even met een brasem of zeelt van doen te hebben maar toen ik meer druk ging zetten en de hengel meer ging opheffen om de vis te kunnen zien, was dit het startsein voor de vis om even zijn/haar kracht te laten tonen. Ja! heerlijke dril met alles erop en eraan mogen ervaren van deze vis:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze vis was iets groter dan de vorige gevangen karper.

Donkere wolkenvelden kwamen weer opzetten, ik ving hierna nog een blankvoorn, verspeelde een brasem en talloze blankvoorns, laatste halfuurtje met maden gevist en toen duidelijk meer aanbeten en ook missers gehad. Ben tevreden gestopt om 12:30 uur, ja het was een erg leuke penochtend op nieuw water wat ik zeker vaker zal gaan bezoeken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Zondag 19 augustus 2018.

Ik was deze zondagochtend al erg vroeg wakker en kon de slaap niet meer vatten, jammer dan, wilde weer gaan pennen in het gister door mij nieuw bezochte stekken te Nootdorp. Dus ruim voor 6 uur op de fiets in het donker naar Nootdorp. Daar aangekomen een extra rondje gefietst in de buurt om de stekken om te kijken of er nog ander interessant water te vinden was, maar vond niet echt geschikte stekjes.

Afbeelding


Afbeelding

Om kwart over 6 lag de stok uit en had ik twee voerplekjes gemaakt met de aangevulde mix van gister, de temperatuur was 18 graden, kwam de wind uit het zuiden wk2 en bedroeg de luchtdruk 1.019 mb, het was geheel bewolkt.
Direct aanbeten en dat ging eigenlijk de gehele sessie zo door, veel missers ook, maar alles van witvis. Ving zo’n tien blankvoorns en verspeelde er vele, tweemaal een duidelijke karperwelling gezien in de buurt van de voerplekjes, maar geen aanbeten van Cyprinus mogen beleven, en ving uiteraard nog een dikke zwarte kreeft. Ik ben hier na ongeveer 2 en een half uur gestopt en ben verkast naar een andere stek:

Afbeelding

Hier begonnen om 08:45 uur, twee voerplekjes gemaakt en het begon lichtjes te motregenen:

Afbeelding

Af en toe aanbeetjes, stukken minder dan bij de vorige stek, sloeg eenmaal mis op een mooie wegloper, geen duidelijke karperactiviteiten waargenomen, ben na een uurtje gestopt, het bleef motregenen...
Ferio Sterk
Berichten: 231
Lid geworden op: 17-07-2012 11:44

22-08-2018 10:33

Kwam per ongeluk dit topic tegen en leuk geschreven. Ik woon zelf in Leidschenveen en zie alleen maar bekende plekken naar voren komen waar ik zelf ook te vinden ben. Als je nog wat leuke plekken wilt weten in de buurt om te proberen stuur maar een PM. ;)
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

27-08-2018 19:38

Hoi Ferio, dank je wel voor je fijne reactie, en ik zal tzt jou een Pb sturen zodra ik nieuwe stekjes wil gaan uitproberen! :D Dank je wel voor het aanbod.

Oké, ik heb weer veel verslagjes te plaatsen, heb 'leuke' dingen meegemaakt, een lange 'upload':


Maandag 20 augustus 2018.

Omdat ik ongeveer twee weken niet thuis ben geweest wilde ik na kantoortijd gaan pennen in mijn ‘vertrouwde’ omgeving. Had er zin in, het was de gehele dag wat bewolkt en minder warm dan de afgelopen weken. Park water of het Meertje zou het worden, besloot de Ringdijk af te fietsen dus het werd het Meertje.
Op de stek aangekomen zag ik dat een ‘voorganger’ behoorlijk aan het pimpelen is geweest :( :

Afbeelding

Maar waarom neem je je leeggedronken flesjes bier nou niet mee beste medevisser(s)? Het wordt zo een zooitje aan de waterkant en daar heeft niemand baat bij, alsjeblieft neem je lege flesjes, verpakkingen etc.etc. gewoon weer mee en gooi het thuis weg, maar laat het niet achter op de visstek…please!

Laten we het verder positief houden, ik werd bij aankomst verrast door een karper die vlak aan de kant lekker aan het happen was:

Afbeelding

Oké, ben omstreeks 16:30 uur begonnen en heb drie voerplekjes met mais uit blik gemaakt en deze plekjes om en om bevist.
De aangename temperatuur was 24 graden, kwam de wind uit het west-noordwesten wk1-2 en bedroeg de luchtdruk 1.019 mb. Sloeg na ongeveer een halfuurtje mis, de pen dook in één keer weg maar geen contact en vluchtboeggolf. Na een kwartiertje op de linkervoerplek aan de kant kwam de pen wat schuin omhoog, heel langzaam bewoog de pen wat van de kant en bleef zo schuin en maakte een half rondje, was dit een kreeft? Ik bleef wachten tot dat uiteindelijk de pen schuin wegliep, ik sloeg aan en YES! Verrast door de weerstand, de gierende slip en de kromgetrokken stok stond ik een karper te drillen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En ja, ik moet de volgende keer opletten met de borstvin... :-?

Afbeelding

Eenmaal in het net begon de karper nog behoorlijk tegen te stribbelen, en dat bleef zo doorgaan op de onthaakmat. Pfff de karper bleef onvoorspelbaar springen en daardoor sprong de vis van de mat en rolde en duikelde zo richting kant, heb de vis wat gefatsoeneerd(wat zand, bladeren en takjes afgespoeld) en bij laten komen in het water.
Weer wat bijgevoerd, ving nog twee brasems een dikke zwarte kreeft, en na 18:00 uur viel het wat stil.

Afbeelding

Afbeelding

Ik genoot daar aan de waterkant, een IJsvogel vloog enkele keren voorbij, wat heb ik deze mooie blauwe verschijning gemist aan de waterkant, het is duidelijk dat deze vogelsoort ‘klappen’ heeft gehad van afgelopen winter, en trokken groepjes Boerenzwaluwen over het meer. Omstreeks 19:00 uur sloeg ik mis, een vluchtboeggolf verraadde de interesse van een Karper, maar nog geen 10 minuten daarna sloeg ik aan op het schuin weglopen van de pen, en een fel knolletje hield mij even bezig:

Afbeelding

Afbeelding

Gepend tot 19:30 uur, en vond het goed zo na drie uurtjes ontspannen en leuke vangsten.
Thuis een heerlijke koude Hoegaarden Witbier mij goed laten smaken:

Afbeelding


Dinsdag 21 augustus 2018.

Het was een redelijk lekkere warme dag vandaag, ik besloot na wat boodschapjes even te gaan pennen in het haagse:

Afbeelding

Voermix bestond uit mais,hennep en kattenbrokjes. De temperatuur was 24 graden, kwam de wind uit het west-noordwesten wk-1 en bedroeg de luchtdruk 1.019 mb, het was onbewolkt. De dunne stok( echt wat een verschil toch met ‘Johnny’s Rod’ qua alles eigenlijk…) lag omstreeks 18:30 uur uit en was beaasd met twee korreltjes mais. Ik heb om en om de drie voerplekjes bevist en om en om de haak voorzien van mais en de kattenbrok/mais combi. Het zag er lange tijd naar uit dat het een ‘kreeften’ avondje zou worden, enkel de typische kreeftenaanbeetjes en weglopers mogen meemaken. Er was veel ruisvoornactiviteit, schooltjes ruisvoorns hapten aan het wateroppervlak her en der er vrolijk op los. Maar geen karperactiviteiten gezien.

Kreeftengepeuzel:

Afbeelding

De zon ging onder, ik zat er heerlijk ontspannen, iets voor negen uur sloeg ik mis, legde weer opnieuw in en kort daarna zeilde de pen schuin en traag naar het midden toe weg, heb de pen naar onder weg laten lopen en sloeg aan, hangen! Een dikke oude polderbrasem redde mijn penavondje zodat ik geen ‘blank’ kreeg:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Nog eventjes gevoerd, en na wat tikjes om 21:15 uur gestopt, vond het goed zo.
Oke, in het kader om op deze plek toch ooit een karper te kunnen scoren, besloten een driedaagse voercampagne te houden met Tijgernoten ondersteund met Partikelmix, hoe en hoe laat en wanneer ik hier ga pennen weet ik nog niet, daar ga ik mij nog over beraden…
Tevens vlak voor de deur ook een voerplek gemaakt om nou eens eindelijk een echte ‘Karper voor de deur’ te vangen, ook hier Tijgernoten ingezet ondersteund met Partikelmix, wordt vervolgd.

Afbeelding




Woensdag 22 augustus 2018.

Ik was vroeg klaar met thuiswerken en besloot een ‘overdag’ sessie te gaan houden en ben naar Nootdorp gefietst. Ik had qua vangkansen overdag op karper niet veel te verwachten, dat is mijn algemene ervaring en indruk, maar je weet het maar nooit he, soms kunnen ze ook overdag goed te vangen zijn. De ochtenden en de avonden zijn overigens mijn favoriete dagdelen om te gaan pennen, het is stukken rustiger en voor mij is dat prettiger vissen. Maar goed ik wilde het proberen, heb de omgeving weer even doorgefietst om andere geschikte plekjes te vinden, maar helaas heb ik geen andere plekjes gevonden.

Begon hier omstreeks 14:00 uur:


Afbeelding

Het was 23 graden, de wind kwam uit het west-zuidwesten wk2-3 en de luchtdruk bedroeg 1.016 mb. Het was half tot geheel bewolkt, zodra de zon door kwam was het direct stukken warmer op de stek. Gevoerd met de voermix van gister en deze aangevuld, veel aanbeten en missers van witvis/kreeft. Op de haak de mais/kattenbrok combi en deze afgewisseld met twee maiskorreltjes en enkel een kattenbrok op de haak.
Ving twee blankvoorns en één ‘Rooie Rijer’:

Afbeelding

Afbeelding

Ben gestopt omstreeks 16:30 uur, en heb hier geen (duidelijke) karperactiviteiten waargenomen.
Het was warm, dus thuis na aankomst een ijskoude Desperado met limoen gedronken:

Afbeelding

Na het avondeten besloot ik tot dat het donker werd te gaan pennen op mijn favoriete haagse polderstek:

Afbeelding

De stok lag om 18:30 uur uit, ik had drie voerplekjes gemaakt met de aangevulde voermix; twee aan de kant en eentje tegen de overkant aan. Ik zag daar wat deiningen ontstaan van karper dus zou het daar ‘pennen worden met lange opslag’, en dat is altijd een uitdaging vind ik.
De temperatuur was 23 graden, de wind kwam uit het west-zuidwesten wk-1 en was de luchtdruk 1.016 mb. Het was verder half bewolkt en ik vond het opvallend druk met fietsers en grote groepen joggers.
Maar goed, veel missers, veel aanbeten en sommige aanbeten waren ‘fel’, de pen werd soms behoorlijk bewogen, kwam soms geheel uit het water plat te liggen om vervolgens direct onder te gaan, en toch sloeg ik mis…Pas na een dik uur kreeg ik de eerste vis te pakken, een karpertje!:

Afbeelding

Hierna ving ik in korte tijd meerdere karpertjes, verspeelde er vele en sloeg ook veel mis vanwege de lange opslag, er zat ook een Giebel tussen de vangsten. Maar ik vond het erg leuk om met een lange opslag deze karpertjes aan de haak proberen te krijgen, zo kon ik mij wat oefenen bij het aanslaan met een lange opslag. Ik heb vaker met een (te?)lange opslag gevist, maar deze gelegenheid kwam dan mooi uit om het te oefenen. Blijkbaar was er een schooltje karpertjes aan de overkant aanwezig die zich te goed deed aan de voermix. Ik vroeg mij af of er een karperuitzetting was geweest want sommige exemplaren waren haast identiek qua form en lengte, of dit was gewoon goed ontwikkelde karpervisbroed van vorig jaar en/of dit jaar…
Opeens viel het stil met aanbeten en missers, blijkbaar was het schooltje karpertjes weg, het duurde ongeveer 3 kwartier alvorens het schooltje jonge Cyprinus weer op de voerplek kwam.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mirror in wording:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Om 21:00 uur gestopt, in totaal 8 visjes gevangen( waaronder 1 Giebel), wilde nog even naar de andere polderstek gaan om daar voor de 2e keer te gaan voeren, en heb daarna bij de stek voor de deur ook voor de 2e keer gevoerd met Tijgernoten en partikelmix.



Donderdag 23 augustus 2018.

Ik had slecht geslapen deze nacht en was al om half 4 wakker, tja ik wilde een ochtendpensessie gaan houden voordat ik ging thuiswerken, dit omdat volgens de weerapp. en de reguliere weersverwachting het vandaag in de middag en avond zou gaan regenen, dus om toch nog wat droog en aangenaam ‘penplezier’ te kunnen beleven leek een ochtendsessie de uitkomst. Maar wat had ik nog een slaap, was nog moe, een bak koffie genomen en zodoende alles rustig aangedaan. Voermix gemaakt van mais, hennep en flavour:


Afbeelding


Heel rustig op de fiets mij begeven richting dezelfde stek als gister(favopolderstek dus), vond het wel leuk om die kleine karpertjes achter elkaar te scoren, maar wilde ook proberen een ‘normale’ Cyprinus qua formaat te vangen.
Het was nog behoorlijk donker op straat en op de stek aangekomen gaf de straatverlichting nog voldoende licht, de stok lag uit omstreeks 06:15 uur en had ik de pen vanwege het slecht zicht vlak aan de kant geplaatst. Ik had drie voerplekjes gemaakt, eigenlijk op dezelfde plekjes als gister. De temperatuur was 18 graden, kwam de wind uit het zuid-zuidwesten wk1-2 en bedroeg de luchtdruk 1.013 mb.
Direct ‘leven’ te zien op de pen, vrij snel dook de pen na wat tikjes onder, ik was verbaasd dat het zo snel ging en met het slechte zicht als handicap was dit dus opletten. Sloeg 4 maal achter elkaar mis, daarna was het raak, een mini Cyrpinus:

Afbeelding

Afbeelding

Ook nu weer veel aanbeten, missers en verpeelde karpertjes, er zat ook nu weer een Giebel tussen de karpertjes:

Afbeelding

En net als gister viel het opeens helemaal stil, ving nog wel een kreeftje, en duidelijk was het verschil wanneer een kreeft ‘wegloopt’ met de pen of wanneer een ukkie karper er mee aan de haal gaat, de kreeftjes geven hele rustige tikjes op de pen en het weglopen van de pen gaat ook heel rustig en geleidelijk, de karpertjes geven een veel onstuimigere manier van aanbeten op de pen weer, en het plotseling 'plat' leggen van de pen en het daarna wegstuiven daarvan vind ik prachtig om te zien.
Oké, waar bleven dan de grotere karpers deze ochtend? Ik had een volle hand mix vlak aan de kant gegooid in een poging om er toch een wat groter exemplaar aan te tikken, en ja omstreeks 08:00 uur verraadde een karper zijn aanwezigheid vlak aan de kant. Twee mooie rustige wellingen op de voerplek waren voor mij het startsein om alert, rustig en vooral geduldig te zijn. Lijnzwemmers waren de vooraankondiging, en ja in één snelle beweging dook de pen naar links onder, ik sloeg direct aan, had ik nou maar nog een fractie gewacht want er was geen contact maar wel een vette vluchtboeggolf van een karper die geschrokken in een rechte lijn naar de overkant stoof. ‘Potverdorie! Dit had hem moeten zijn voor de ochtend!’ dacht ik.
Ik had nog even tijd, en besloot op dezelfde plek, vlak aan de kant, weer een handje voermix te gooien. Iets voor half 9 dook de pen zonder vooraankondiging van een aanwezige karper direct weg, ik sloeg aan en Wroem! Direct een vlucht van een karper met boeggolf waarbij ik zijn/haar rug te zien kreeg…maar geen contact! Potverdorie!...Tja, ik moest nu naar huis om te gaan werken. Jammer jammer, c’est la vie, next time, maar ik had wel karper(tjes!!!) gescoord deze ochtend( 4 karpers en 1 Giebel).

Buienradar steeds geraadpleegd om te kijken of ik nog 'droog' kon gaan pennen na het thuiswerken. Het zou tot ongeveer 18:00 uur droog blijven in Den Haag e.o., dus na het werk op de fiets naar mijn polderstekje waar ik vanochtend geeindigd was:

Afbeelding

Het was 20 graden, er stond soms een pittige wind die later echt behoorlijk aantrok en deze kwam uit het zuid-zuidwesten, wk 1 later 4, de luchtdruk bedroeg 1.013 mb.
Om 15:00 uur lag de stok uit met eerst twee maiskorreltjes en later slechts één korreltje op de haak, breed gevoerd met de voermix, zéér veel aanbeten, missers en verspeelde karpertjes. In totaal 25 karpertjes gevangen, hier enkele pics van deze kleine karpers:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aan het einde van de sessie begon het eerst wat te motregenen, maar met een harde wind is zelfs motregen gewoon vervelend vissen, besloot ondanks het ‘lekker’ vissen te stoppen om 18:15 uur om nog voor de echte harde regen thuis te zijn.
S ‘avonds enkel bij de ‘Karperen voor de deur stek’ voor de 3e keer gevoerd met Tijgernoten en Partikelmix, vond de polderstek mij wat te ver om op de fiets in de regen en harde wind te gaan voeren…helaas dan.


Vrijdag 24 augustus 2018.

Had slecht geslapen, voor de zoveelste keer deze week, was al om half 4 wakker en kon de slaap niet meer vatten. Maar dan kan je rustig aan alles gaan doen om vóór het thuiswerken te gaan pennen op de ‘Karperen voor de deur’ stek. Grappig toch, je loopt met je spullen van de box naar de stek vlak voor huis. Ik liep naar de stek en werd aangenaam verrast door een flinke karper die links aan de overkant( pak hem beet 20-25 meter afstand) tot tweemaal toe uit het water sprong. ‘Zou het?’ dacht ik, zou het een karper kunnen zijn die na de 3 daagse ‘lichte’ voercampagne acte de présance geeft? In ieder geval was ik blij en hoopvol gestemd dat er ‘karper’ in de buurt was gesignaleerd:

Afbeelding

Het was 16 graden, half tot zwaar bewolkt, de wind kwam uit het west-noordwesten wk 1-2 en de luchtdruk bedroeg 1.009 mb. Ik begon om ongeveer 06:15 uur met een halve tijgernoot side-hooked gepresenteerd op de haak. Ik had wat gevoerd met mais-hennep en kleine en halve tijgernoten. Het water was glad, hier en daar zag ik rimpelingen van witvisjes en soms wat grondbelletjes maar geen duidelijke karperactiviteiten. Af en toe kreeg de pen een tikje, of een lichte verplaatsing(lijnzwemmer?) toen na een kwartiertje de pen wat schuin weg ging lopen, maar helaas stopte…dit was wel spannend, zou de vis opnieuw de tijgernoot pakken en er mee wegzwemmen? Helaas er gebeurde niets meer. Om ongeveer 07:15 uur, na een paar kleine tikjes, dook de pen in één keer direct weg naar rechts en sloeg ik aan…Direct contact, een even lopende slip en een boeggolf van een vluchtende vis, helaas schoot de haak los…de geschrokken karper maakte een prachtig lang bodembellenspoor richting overhangende takken aan de overkant…wow, ik had net een ‘Karper voor de deur’ verspeeld. Dit had de vis kunnen zijn, had even de kracht mogen voelen/ervaren van een karper die op enkele meters van mijn verblijfplaats in het haagse rond zwemt, maar helaas. Ik baalde wel hoor, jeetje, na drie dagen van voeren en dan een losschieter, potverdorie! Maar ik realiseerde mij ook wel dat het ook geheel anders had kunnen gaan, namelijk helemaal geen karper(s) na dagen voeren op je stek, nu was er het bewijs dat er karper voor de deur te vangen is…
Ik besloot nu geen tijgernoot maar twee maiskorrels op de haak te doen, voerde wat bij en vrij direct kreeg ik een snelle ondergaande pen te zien, ik sloeg aan maar niets, nada noppes, geen contact, geen vluchtwelling, niets. Vlak daarna sloeg ik weer mis op een mooie wegloper aan de kant, wederom niets. Maar toen kreeg ik een wegloper en tikte getimed aan…brasem, ik wilde pics maken maar vanwege geklooi van mijn kant hield ik geen spanning op de lijn en onthaakte de vis zichzelf aan de kant. Toen iets voor half negen, een mooie schuin weglopende pen kon verzilverd worden met een opvallend sterke brasem:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ben gestopt om 9 uur, minuutje lopen van huis om thuis te werken en niet meer zo balend betreffende de ‘verspeelde karper voor de deur’, next time dan maar.


Na het thuiswerken had ik zin om een karper(tje) te vangen, en hield buienradar in de gaten want het weer was zo onvoorspelbaar dat ik geen zin had in een nat pak. Het zou volgens buienradar pas vanavond gaan regenen tegen achten, dus met de voermix van vanochtend op weg naar de polderstek:

Afbeelding

Veel mooie wolken, maar een harde wind:

Afbeelding

Ik ben daar begonnen omstreeks 15:15 uur met op de haak slechts één maiskorreltje, het duurde voor mijn doen te lang eer er wat gevangen werd qua Cyprinus. Er werd wel gevangen, ving geloof ik drie kreeften achter elkaar, één kreeft moet voorlopig even wachten tot zijn andere schaar is aangegroeid, ik was wat al te enthousiast de kreeft van de hengel aan het afschudden, tja kan gebeuren, sorry kreeft…:

Afbeelding

Een klein half uurtje duurde het vanaf begin v/d sessie toen het eerste karpertje zich kwam melden:

Afbeelding

Hierna ging het stukken vlotter, enkele pics:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ving gelukkig meer karpertjes dan kreeftjes, in totaal kon ik 18 karpertjes, 1 leuke blankvoorn en geloof zo’n 10 kreeftjes bijschrijven. Ben gestopt omstreeks 18:00 uur, zag dat ik enkele knopen in mijn lijn had dus haak eraf en wat ‘oude’ lijn met de knopen eraf gehaald. Het waaide steeds harder maar gelukkig geen regenwolken in aantocht.
Thuis geproost op deze toch nog wel fijne karpervisdag:

Afbeelding



Zaterdag 25 augustus 2018.

De bedoeling was dat ik deze ochtend een 2e pensessie zou gaan houden bij mijn ‘Karperen voor de deur’ stek in het haagse, maar ik stond met een koppijn op en voelde mij alles behalve optimaal. Kop koffie gaf enige verlichting, maar ook niet meer dan dat, buienradar hield ik al sinds gisteravond in de gaten en het zou gedurende de gehele nacht flink regenen( het onweerde overigens op de late avond flink). Het zou vanaf 7 uur in de ochtend droog worden…jaja. Gisteravond voor de 4e opeenvolgende keer voorgevoerd met Tijgernoten en Partikelmix. Dus iets na 7 uur besloten om het te gaan proberen, buienradar ‘geloofde’ ik wel. Uit de box voor de zekerheid mijn regenjack meegenomen en vol goede moed naar de stek gelopen. Zag al wat voorzichtige bellenveldjes ontstaan, en geheel rechts ruim 100 meter verder op sprong een karper, zoiets waar te nemen geeft je altijd vertrouwen in een goed verloop.
De temperatuur was op dat moment 11 graden( een behoorlijke daling t.o.v. van de laatste weken) maar had mij warm gekleed dus dat zat wel goed, de wind kwam uit het west-noordwesten wk 1-2 en de luchtdruk bedroeg 1.009 mb.
Wat bijgevoerd met de mix van gister met wat halve tijgernoten daarbij, de stok lag omstreeks 07:15 uur uit met op de haak een halve tijgernoot side-hooked geplaatst. Meteen a ‘leven’ op de pen te zien, weliswaar kleine tikjes, maar het houd je aandacht vast en scherp. Opeens liep de pen eventjes weg naar rechts maar helaas zette deze wegloopactie niet door, het begon wat te spetteren en op een gegeven moment zwaar te regenen. Maar na de regenbui kreeg de pen twee ferme tikken te verduren, ging ‘plat’ liggen en dook daarna prachtig weg, ik sloeg aan en Yes! Hangen…maar het was een brasem, de brasem pakte dus de halve tijgernoot. Tja, ik dacht echt met een karperaanbeet te maken te hebben, maar niets van dat. Overigens zag ik nog voor de bui aan de overkant een passerende karper die relaxt aan de kant aan het happen was. Het bleef overigens na de bui van tijd tot tijd lichtjes regenen, ik besloot weer wat bij te voeren op drie plekjes en op de haak voor de verandering twee maiskorreltjes te plaatsen. Er sprong nu weer een karper aan de rechterkant maar nu stukken dichterbij, ook zag ik vlak aan de eigenkant twee imposante karperwellingen ontstaan en produceerde vissen vlak bij de voerplekjes van tijd tot tijd interessante bellenveldjes. Dit alles gaf mij zoveel vertrouwen dat vroeg of laat een karper zich zou melden en dat mijn eerste ‘Karper voor de deur’ dril en vangst een feit zou zijn. Ik verlegde de stok naar de rechtervoerplek vlak aan de kant en keek daarna even om mij heen, ik hoorde direct de slip even af gaan en voelde de stok bewegen, een vis had zich zelf gehaakt en was op de vlucht. Ik pakte direct de stok en sloeg aan, dacht vanwege de weerstand en de slip met een karper te maken te hebben, maar helaas, dit alles werd veroorzaakt door een Abramis brama, wel een sterke dat wel. Hierna weer wat bijgevoerd en weer een halve tijgernoot op de haak gezet, en later weer twee maiskorreltjes. Het begon zo na half tien enorm te hozen, ( lekker hoor dat buienradar!) ik had gelukkig mijn regenjack aan, maar het ‘druipende’ water op de onthaakmat zorgde voor een zeiknatte broek(en onderbroek), na deze bui vond ik het wel goed zo. Helaas geen karper kunnen scoren voor de deur, maar ze zitten er wel, ze zijn aanwezig en vanavond maar weer voeren om ze op de plek te houden om mogelijk zondagochtend toch eentje te kunnen verleiden, en ja regen of geen regen, ik ga er voor!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Zondag 26 augustus 2018.

Het zal niet, maar ook deze nacht kort geslapen, was al om 03:00 uur wakker en kon niet meer inslaap komen. Oké, ik kon dus relaxt deze ochtend alles gaan doen, zoals de voermix wat bijvullen met mais, hennep en tijgernoten(gehalveerde en hele):

Afbeelding

De zon zou omstreeks kwart voor 7 opkomen, ik besloot om half 7 de sessie te starten:

Afbeelding

De temperatuur op dat moment was 11 graden, kwam de wind uit het zuidwesten wk1 en was de luchtdruk 1.016 mb, het was verder half bewolkt.
Ik maakte drie voerplekjes, twee vlak aan de kant en een ongeveer in het midden, overigens geen karperactiviteiten, in de vorm van wellingen, deiningen of springende vissen, bij aanvang waargenomen.
Vrij direct kreeg ik ‘leven’ op de pen te zien die op de voerplek in het midden geplaatst was, op de haak overigens een halve tijgernoot side-hooked, de pen ging heel langzaam naar links toe, en ik voelde al nattigheid want dit was dus overduidelijk een kreeftje die met de halve tijgernoot aan de haal ging. Na verloop van tijd zag ik op de middelste voerplek een duidelijke ‘deining’ van een wegschietende karper ontstaan en zag ik zowel op de linker als rechtervoerplek aan de kant wellingen ontstaan van aanwezige vis, ik besloot nu de pen om en om aan de kant te plaatsen. Het enige wat gebeurde was dat op de linkervoerplek de pen ineens ‘plat’ ging liggen maar niet wegliep. Ik besloot mais in te zetten op de haak, kreeg regelmatig aanbeetjes en dat was het dan. Ik wilde deze zondagochtend absoluut een ondergaande pen zien van wat voor vis dan ook. Ik was enigszins teleurgesteld in deze 3e ‘Karper voor de deur’sessie en besloot omstreeks kwart over 8 te stoppen en te verkassen. Er spookt dan van alles door je hoofd waarom het niet lukte om op deze plek een karper te scoren terwijl ze wel aanwezig zijn. Oké afgelopen vrijdagochtend had ik er even eentje op, maar na 5 avondvoerbeurten moet er toch minimaal een vis te scoren zijn? Maar, gisteravond bij thuiskomst omstreeks 21:00 uur zagen wij (vriendin en ik) kijkend naar beneden op de visstek twee grote kringen, vriendin zag als enige van ons twee duidelijk een grote welling, ik zag slechts de uitdeïng daarvan. ‘Waarom vis je niet op het tijdstip dat je hebt gevoerd?’ was haar directe vraag. Inderdaad, waarom viste ik niet s’avonds op de voor de deur stek…Ik heb dus 5 maal s’avonds tussen negen en half 10 gevoerd, en ging pas de 3 ochtenden daarna tussen kwart over 6 en half 7 vissen, dus ongeveer 9 uur zat er tussen voeren en vissen…het kwartje viel, was dit nou een inschattings/beginnersfout? Natuurlijk is het het beste om te gaan vissen omstreeks de tijd dat je hebt gevoerd, ik dacht dus dat de karpers wel ‘in de buurt’ zouden blijven, dat deden ze ook maar waarschijnlijk tientallen meters(of 100 meter of verder…) verder op. De karpers hebben de voerplek leeggegeten en blijven echt niet 9 uur wachten/hangen op de plek, die zijn vertrokken en sommigen zullen passeren en mogelijk wat gaan rondsnuffelen…De volgende keer zal ik dus of s’ochtends vroeg voeren of s’avonds voeren en dan ook s’avonds gaan pennen, tja…

Oké, een ondergaande pen wilde ik deze zondagochtend nog meemaken, dus fiets gepakt en hup op weg naar mijn favopolderplekje:

Afbeelding

De stok lag ruim om 08:30 uur uit, het was nu 13 graden en half tot licht bewolkt, de wind kwam uit het zuidwesten wk-2. Er sprong een leuke karper aan de overkant, ik besloot vlak aan de eigenkant de voermix te gebruiken en aan de overkant en bij de duiker een handje tijgernoten in te zetten. Om en om viste ik aan de eigenkant met mais op de haak en aan de overkant met een tijgernoot side-hooked op de haak, de pen had ik nu met de tijgernoot vlak in de buurt van de duiker geplaatst, niet lang daarna dook de pen in één keer schuin onder naar links. Ik had om eerlijk te zijn niet zo snel een aanbeet verwacht, dus was wat verbaasd maar pakte de stok en sloeg hard aan…YES! Heerlijke dril met gierende slip en prachtig krom getrokken stok heb ik mogen ervaren, de vis stoof naar de linker overkant in de hoek waar een ijzeren hek voor een gedeelte in het water staat, dit moest ik voorkomen door de vis te blokken wat gedeeltelijk lukte, en de vis denderde hierna gelukkig naar links door waar de dril voortgezet kon worden, na wat gebonk en gevlucht kon ik deze sterke vis

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zag dat er een schaafwond tussen neus en lip zat, had de vis zich dat toch aan het hekwerk verwond? :( :

Afbeelding

Hierna was het blijkbaar tijd voor de ‘ukkies’, sloeg eerst een paar keer mis en toen scoorde ik er 4 achter elkaar:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En uiteraard een wriemelmans:

Afbeelding



Er vlogen opvallend veel Boerenzwaluwen over en was een jonge Lepelaar met een ouder wat luidruchtig( het jong maakte bedelende piepgeluidjes) op het weiland aanwezig.
Ben na twee uurtjes pennen gestopt en tevreden naar huis gekeerd.

Afbeelding

Pfff, ben blij dat ik klaar ben met deze lange verslaglegging... :wink:
Ferio Sterk
Berichten: 231
Lid geworden op: 17-07-2012 11:44

02-09-2018 14:39

Gaaf hoor die kleine spiegels! :D

Heb je wel is als je op je favoriete stek zit aan de andere kant geprobeerd waar dat vee loopt en ook dat stukje als je die hoge brug onderdoor gaat (zandpad op) dan een kleine bruggetje over en in dat stukje van het kanaal?

Trouwens, geen last de lage waterstand in dat stukje? Ik geloof dat het bijna 15-20cm ondieper is geworden?
Cor van Steen
Berichten: 172
Lid geworden op: 01-11-2016 12:08

03-09-2018 08:36

Leuk man al die kleine spiegeltjes!

Ik denk jong broed van vorig jaar (dit jaar lijken ze mij wat groot)

Die kreeften zijn toch Amerikaanse rivierkreeften? Volgens mij een plaag en voor de inheemse natuur beter om ze te "liquideren"
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

03-09-2018 18:15

Ferio en Cor , dank jullie wel voor de fijne reacties.

Jaah, die kleine spiegeltjes zijn echt gaaf, zo klein en al 'af'...(nu nog goed groeien en zwaar worden :wink: )

Ferio de stek onder de brug door over het bruggetje ken ik, is daar ook relaxt vissen, maar daar nog geen karper kunnen pakken, maar dat komt wel. De plek die jij bedoelt waar het vee loopt ken ik wel maar heb daar nog niet gevist, misschien terzijnertijd daar even pennen.
En ja het is daar erg ondiep, het is een van de ondiepste stekjes die ik ken waar ik karpers heb gevangen, maar daarom juist een uitdaging, toch?

Cor ik denk ook broed van vorig jaar en mogelijk ook van dit jaar want er zaten soms erg kleine karpertjes tussen, maar ja het is in ieder geval grappig dat klein spul...
Het zijn inderdaad de amerikaanse rivierkreeften die veel gevangen worden, ze lijken mij ook wat groter te zijn geworden t.o.v. vorig jaar, tja wat doe je er aan...ik heb begrepen dat er op een gegeven moment een natuurlijke selectie zal plaatsvinden, enkel de grote exemplaren blijven leven omdat deze de kleintjes gewoon weg 'opeten', we zullen het wel zien en meemaken...


Ik heb weer genoeg verslagen om te plaatsen...


Dinsdag 28 augustus 2018.

Na het avondeten wezen pennen in het ‘haagse’ op mijn favopolderstekje:

Afbeelding

Ik ben hier ruim voor 18:30 uur begonnen, de temperatuur was met 21 graden aangenaam, kwam de nauwelijks aanwezige wind uit het west-zuidwesten wk-1 en bedroeg de luchtdruk 1.019 mb. Het was zwaar bewolkt. Gevoerd met mais, hennep en flavour.
Op de haak 1 maiskorreltje, ik wilde proberen enkele karpertjes te scoren en met één maiskorreltje gaat dat wat beter. Het duurde ietsje langer dan verwacht eer de eerste mini-karper zich meldde:

Afbeelding

Ving een leuke Giebel:

Afbeelding

Het duurde weer even alvorens het schooltje karpertjes het mais had ontdekt, in de tussen tijd erg veel last van kreeftenaanbeten en vangsten, maar hierna ving en verspeelde ik weer karpertjes en een Giebel:

Afbeelding

Afbeelding

In totaal 4 karpertjes, 2 Giebels en veel kreeften gevangen, ben gestopt om 20:45 uur. Thuis een lekkere Desperado gedronken:

Afbeelding


Woensdag 29 augustus 2018.

Voor het thuiswerken eventjes wezen pennen in de haagse polder, maar eerst heb ik de ‘Karper voor de deur’ stek wat onderhouden. Ik wil daar toch proberen een karper te scoren en met de ervaring en ‘wijsheid’ van de afgelopen keren besloten om te gaan pennen omstreeks de gevoerde tijdstippen, dus in de ochtend gevoerd dan ook in de ochtend pennen.
Maar goed, na het voorvoeren van de ‘voor de deur stek’ mij richting polderstekje begeven.
Een mooie deken van ochtenddauw lag over de weilanden en de zon loste deze vrij snel op, ben begonnen omstreeks 06:45 uur bij een temperatuur van 16 graden, een oost-noordoosten wind wk-1 en een luchtdruk van 1.013 mb.

Afbeelding

Ik had hier vorige week tweemaal s’avonds met tijgernoten en partikelmix gevoerd en het was ook de bedoeling om daar na drie voerrondes te gaan pennen met tijgernoten als haakaas. Heb daar slechts tweemaal gevoerd, en de laatste keer voeren was een week geleden, dus had ik terecht geen verwachtingen qua vangkansen op karper. Maar ik wilde het hier toch proberen en zodoende heb ik vlak aan de kant een voerplekje gemaakt met de overgebleven voermix van gister wat aangevuld met halve tijgernoten. Op de haak dus een halve tijgernoot die side-hooked geplaatst was. Ruim anderhalf uur gebeurde er niets, tja wel enkele stootjes en lichte lijnzwemmertjes, maar geen karpers in de buurt en ook geen karperactiviteiten gezien. Ik wilde wel wat actie meemaken voordat ik na twee uur pennen zou stoppen om te gaan thuiswerken. Weer wat gevoerd op dezelfde plek met de voermix maar nu twee maiskorreltjes op de haak gedaan. Er gebeurde niet veel, tot enkele minuten voor het einde van de sessie de pen een paar keer werd aangetikt om daarna mooi schuin naar rechts onder te gaan. Ik sloeg aan met enige ‘reserve’ want het zou mij niets verbazen als er toch een kreeft mee aan de haal was gaan en er aan 'hing'. Maar nee, contact en een kromme stok en gierende slip! Eerst dacht ik een karper er op te hebben want de weerstand was behoorlijk en de stok stond heerlijk krom, maar de vis dook geregeld naar de eigenkant en maakte te veel van die soepele wendingen waardoor mijn vermoeden bewaarheid werd toen ik een glimp van de onstuimige vis zag, het bleek een sterke nog niet van opgeven zijnde Zeelt te zijn:

Afbeelding

Na enkele scheppogingen mooi kunnen landen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ben direct gestopt na deze fijne vangst, heb twee uurtjes voor het werken nog lekker kunnen pennen.



Donderdag 30 augustus 2018.

Vanochtend voor de 2e keer voorgevoerd op de ‘karperen voor de deur stek’, daarna voor het thuiswerken even wezen pennen op haagse polderstek:

Afbeelding

Gevoerd met het mixje van gisteren aangevuld met mais, hennep en flavour en op drie plekjes op de hoekstek gevoerd. Ik begon omstreeks 06:30 uur, was al ruim van te voren aanwezig en het was nog donker. De temperatuur op dat moment was 15 graden, kwam de te verwaarlozen wind uit het noord-noordwesten wk-1 en bedroeg de luchtdruk 1.019 mb. Het was half bewolkt. Thuis van twee sneetjes witbrood een soepel deegje gemaakt, ik wilde proberen om met zacht deeg karpertjes te vangen, en dan met de bedoeling de allerkleinste karpertjes te pakken. Eigenlijk net zoals vroeger, witjes vangen op een drie delig telescoop hengeltje, maar nu dan karpertjes scoren( had vroeger eentje van het merk ‘Lerc’, zo’n groen stokje waar je een tuigje gebruikte met een klein dobbertje, haakje en als aas deeg/brood gebruikte). Nu is de gebruikte visuitrustig weliswaar te zwaar, maar ach ‘for the fun’ doe je nou eenmaal wat concessies, maar mocht een ‘zware’ vis zich aandienen, dan kon die toch goed en veilig gevangen worden…
Ik begon met één maiskorreltje op de haak te vissen, het duurde best wel lang alvorens een vis zich kwam melden op de maiskorrel, een blankvoorn deze keer die de pen mooi in één keer onder liet gaan:

Afbeelding

Afbeelding

Hierna ging ik over op het zachte deeg, en wat ik al enigszins verwachte gebeurde ook; veel aanbeten, missertjes maar ook vangsten. De eerste vis die zich op het deeg meldde was een Giebel:

Afbeelding

Veel kreeftenaanbeetjes en gevangen kreeften op het deeg, maar ving ook weer karpertjes:

Afbeelding

Ik ving een klein visje wat vlak voor de kant er af viel, dacht eerst aan een klein smal karpertje maar vond dit visje te langgerekt voor een karpertje en dacht dat het wel eens een Riviergrondeltje kon zijn. Ik maakte het haakaas nog kleiner en was zeer benieuwd of ik een aanbeet zou krijgen van mogelijk een Riviergrondeltje, en ja hoor! Ik ving er enkele vlak achter elkaar:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik vond dit heel leuk, een soort feestje van herkenning voor mij want het was echt lang geleden dat ik deze visjes ving.Vorige eeuw ergens jaren ’70 toen ik bij mijn twee neven logeerde en we polderstekjes te Sint Pancras( bij Alkmaar) bezochten waar we in het kraakheldere polderwater de groepjes Riviergrondels naast elkaar zagen liggen en met worm en/of brood konden vangen…En nu vang ik ze hier in mijn favopolderslootje!
Kreeften en Giebels waren toch deze penochtend de hoofdvangsten:

Afbeelding

Afbeelding

Veel aanbeten, missertjes en verspeelde visjes op het deeg, toch 6 Giebels, 5 Riviergrondels, 4 Karpertjes , 1 Blankvoorn en 6 Kreeftjes gescoord.
Echt lekker gevist zo voor het werk, ben omstreeks 09:15 uur gestopt en tevreden richting huis gefietst.


Ik wilde na het eten op de polderstek proberen een karper met een halve tijgernoot te verleiden.
Was daar om 17:45 uur aanwezig, het was 18 graden, kwam de wind uit het noord-noordwesten wk-1 en bedroeg de luchtdruk 1.023 mb.

Afbeelding

Afbeelding

Ik hou het kort, het ging vanavond erg moeizaam, geen noemenswaardige aanbeten op de halve tijgernoot, ook was het deeg te hard, ik had te vers brood gebruikt en dan wordt het een te harde substantie. Ving eerst twee kreeften en daarna 4 karpertjes:

Afbeelding

Afbeelding


Vrijdag 31 augustus 2018.

Voor het thuiswerken weer even gepend:

Afbeelding

11 graden, oost-zuidoostenwind wk-1, luchtdruk 1.023 mb. Licht bewolkt. Ik hou het kort, gevist vanaf 06:45 uur tot 08:45 uur en het ging weer moeizaam, ving eerst 2 kreeftjes , sloeg mis aan de overkant op mais(lange opslag) en pas na een uur een visje:

Afbeelding

Daarna giebeltje en een karpertje:

Afbeelding

Afbeelding

Na 08:00 uur was het gedaan, geen aanbeten meer en gestopt om 08:45 uur.


Na het avondeten weer even gepend:

Afbeelding

18 graden, noord-noordwestenwind wk-1, luchtdruk 1.023 mb, blauwe lucht.
Slechts kreeften gevangen, 2x misgeslagen op mais, wel karpers aanwezig(springende), wel relaxt gezeten met laag overvliegende ganzen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gestopt om 20:45 uur, een blank dus…


Zaterdag 1 september 2018.

Afbeelding


Ik was deze ochtend weer erg vroeg wakker en ik zou na drie ‘ochtendvoerronden’ deze zaterdagochtend gaan gebruiken om te proberen een ‘Karper voor de deur’ in het haagse te gaan scoren. Tussen half zes en kwart voor zes nog voorgevoerd met mais, hennep en wat hele en halve tijgernoten. Was ook heel benieuwd of er in het half donker al wat activiteiten te bespeuren waren, maar op een enkel voorzichtig bellenveldje niet veel gezien.
Oke, terug naar huis, daar gewacht om daarna naar de box te gaan om mijn visuitrusting te pakken, en ben vervolgens hoopvol naar de stek gelopen. Ik stond vanaf het bruggetje te kijken naar de stek en zag wat kringen. Ik sloop zo voorzichtig mogelijk naar de stek, en jawel links van de voerplek zag ik twee imposante wellingen van aanwezige karper, ‘er zit in ieder geval vis in de buurt’ dacht ik.
Zo zachtjes mogelijk alles uitgepakt en inelkaar gezet, besloot nog wat mais en kleine tijgernoten te voeren, en omstreeks 06:30 uur lag de Prologicstok uit met op de haak een halve tijgernoot side-hooked geplaatst op de linkervoerplek. Het was 11 graden met een oosten wind wk-1, de luchtdruk bedroeg 1.026 mb. Binnen twee minuten bewoog het pennetje om daarna heel langzaam naar rechts toe weg te lopen, ik wachtte af op het moment van geheel ondergaan en sloeg toen aan… Maar niets, geen contact, en geen vluchtwelling/golf gezien, wàt kon dit nou geweest zijn, toch een kreeft? Ik sloeg daarna nog met enkele tussenpozen 3x mis waarvan de twee laatste missers absoluut van karper geweest waren vanwege de mooie vluchtboeggolf veroorzaakt door een wegschietende vis. Omstreeks kwart over 7 een wegloper, ik sloeg aan en even dacht ik een karper gehaakt te hebben maar het was een Brasem:

Afbeelding

Tja, het was even niet anders, heb weer gevoerd en besloot over te stappen op twee maiskorreltjes op de haak, sloeg weer een paar keer mis. Opeens waren er ‘deiningen’ en wist ik nu zeker dat er karpers in de buurt van de stek waren op de voerplek. De deiningen ontstonden vanwege het lijncontact van wegvluchtende karpers. Ik besloot toch weer een halve tijgernoot side-hooked te presenteren. Weer enkele tikjes te zien, maar dan omstreeks 07:45 uur dook de pen in één keer naar rechts onder en sloeg ik aan…YES! Hangen! Wauw, heerlijke dril, en een gierende slip van een naar de overkant richting de overhangende takken vluchtende vis:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Yes! Een karper voor de deur gescoord! Yes! Missie gelukt! Nu stoppen? Nee ik bleef nog want na het voeren merkte ik dat er weer karpers in de buurt waren gezien de behoorlijke lijnzwemmers en vooral bellenveldjes in de buurt van de voerplek. De pen maakte zo ruim na 09:00 uur van die typische ‘kreefteninteresse bewegingen’. Maar toen werd de pen geheel naar links en dan naar rechts verschoven, en ik twijfelde of er wel een kreeft hiermee bezig was. De pen liep nu tergend langzaam naar links en toen naar rechts om vervolgens naar mijn kant toe te lopen. Ik wachtte af want als het plots zou stoppen dan was de kans groot dat een kreeft met de halve tijgernoot aan het klieren was. De pen stopte inderdaad even, maar gleed daarna mooi schuin onder naar rechts, ik sloeg aan en contact! Dacht eerst met een Abramis te maken te hebben want ik zag even een platte schim in het water wat ik aanzag voor de zijkant van een brasem. Ik hief voorzichtig de hengel wat op en merkte meteen dat deze vis wel erg zwaar was voor een brasem, toen zag ik weer een schim maar die schoot weg en bleef weg! Gierende slip nu veroorzaakt door een vis die wegvluchtte naar de overkant. Ik was hierdoor aangenaam verrast en verbaasd, en ik had daarbij een prachtige kromme stok in de hand:

Afbeelding

De haak zat overigens best wel diep, maar na twee pogingen met de tang kon deze uit de keel worden gehaald:


Afbeelding

Afbeelding

Zo dan! Twee karpers voor de deur gescoord op de zaterdagochtend. Het werd nu drukker op straat met veel mensen die hun honden aan het uitlaten waren, ik vond het goed zo en ben gestopt na de vangst van de 2e vis om 09:15 uur.


Ik wilde na het succes voor de deur nog even door pennen, maar dan elders, dus na een korte sanitaire stop thuis op weg naar mijn favopolderstekje:

Afbeelding

Omstreeks 09:45 uur hier begonnen, het was lekker warm, weliswaar 14 graden maar zo in de zon zittende voelde het aangenaam, de wind kwam uit het zuidoosten wk-1, de luchtdruk was nog steeds 1.026 mb en het was nagenoeg onbewolkt met een strak blauwe lucht:

Gevoerd met mais maar met deeg gevist, wilde ukkies vangen, maar ving eerst 3 Riviergrondeltjes:

Afbeelding

Afbeelding

Daarna karpertjes en giebels, en uiteraard ook kreeften:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na twee uurtjes vond ik het wel goed zo, tja wat een fijne ochtend was het zeg, voor de deur karpers en op mijn favostekje ook karpers(ukkies!).


Zondag 2 september 2018.

Deze zondagochtend had ik met wat tijgernoten en voermix(mia, hennep en flavour) wat lichter gevoerd dan de vorige voerronden, omstreeks 05:45 uur gevoerd en drie kwartier later op de ‘voordeurstek’ de pen met op de haak een halve tijgernoot te water gelaten:

Afbeelding

De temperatuur was 11 graden(frisjes), kwam de wind uit het zuidoosten wk-1 en was de luchtdruk 1.026 mb. Het was nagenoeg onbewolkt. Het was er ‘stilletjes’, geen karperactiviteiten in iedergeval maar een glad wateroppervlak zodat alles qua ‘penbeleving’ goed te zien en te volgen was. Zo nu en dan wat tikjes en lichte verschuivingen(lijnzwemmertjes) op de pen waargenomen en pas ruim een uur na inleggen een aanbeet, de pen dook na eerst wat twijfelende tikjes in één keer mooi schuin naar rechts onder, sloeg aan maar geen contact, vluchtwelling/golf e.d. te zien. Zag opeens op de voerplek recht voor mij een mooi bellenveldje ontstaan van een wroetende vis, direct gooide ik wat voermix bij het bellengebeuren in en plaatste de pen met de tijgernoot er vlak naast. Even later zag ik een duidelijke ‘deining’ vlak bij de pen ontstaan en was het nu even opletten wat er zou gaan gebeuren, de pen werd wat verschoven, kreeg wat tikjes en opeens kwam het witte gedeelte van de pen zichtbaar omdat ‘iets’ de tijgernoot had opgepikt. De pen bleef opvallend recht staan en begon heel langzaam wat te lopen richting mijn eigen kant op, bleef toen even pas op de plaats maken, en toen begon ik te twijfelen; zal ik nu aanslaan, is het een vervelende kreeft of zal ik wachten totdat de pen weer gaat lopen en dan aanslaan? De pen begon weer te lopen, en weer erg langzaam maar nu richting overkant, ging nu eindelijk onder en ik wachtte bewust en met geduld af( ik had het mijzelf beloofd om pas aan te slaan als de pen goed onder was en de uitstaande lijn meeliep) en sloeg toen hard aan…YES! Hangen! Heerlijk dat geluid van een ratelende slip en de kracht van de vis voelende op een buigende stok. De karper vluchtte schuin naar de overkant waar wat riet en overhangende takken zijn, de vis nestelde zich daar en de slip bleef door ratelen, op een of andere manier kwam de vis ‘los’ uit het riet en de takken en nam een prachtige spurt naar de linker kant, begon daar even vlak aan de overkant te bonken en nam een volgende sprint geheel naar links toe. Kon de vis eerst rustig naar mij toe pompen, maar zodra deze bij het net kwam werd er een krachtige vluchtsprint ingezet, na enkele van deze vluchtpogingen was de strijd gestreden en kon de vis geschept worden. Op de mat begon de vis nog een paar keer wild te springen en moest ik deze met de hand tegenhouden om pics te kunnen maken:

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding


Zo dan, ik stond werkelijk waar nog wat te shaken aan de kant nadat ik de vis te water had gelaten, maar denk dat het een mengeling was van de gewonnen strijd en het ‘koud’ hebben, ja kreeg het eigenlijk voor het eerst sinds lange tijd weer koud aan de waterkant( niet zo raar met de tropische temperaturen van de laatste weken...)
Nog gevoerd hier en daar maar op wat plaagstootjes na was het hier eigenlijk gedaan. Ben gestopt om 09:00 uur en ben voldaan, na de 3e karper voor de deur gevangen te hebben, naar huis gelopen. Ik hoorde gedurende het pennen nog een Groene Specht, een overvliegende Zwarte Ruiter en passeerden groepjes huis en boerenzwaluwen de stek.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

10-09-2018 17:56

Woensdag 5 september 2018.

Soms maak je de verkeerde overwegingen/besluiten want ik wilde eerst dinsdagmiddag/avond gaan pennen maar de weersverwachtingen zagen er niet rooskleurig uit. Er zou onweer en stevige regenbuien komen die er dus niet kwamen, pas veel later op de avond kwamen wat buien, dus achteraf gezien had ik even kunnen pennen. Andersom vaak genoeg meegemaakt dat ik wél besloot te gaan vissen gezien de ‘gunstige’ weersverwachting, en dan bleek het naderhand echt hopeloos ‘slecht’ weer te zijn geworden. Woensdag in de ochtend voor het thuiswerken kon ook niet gevist worden, het regende en zo nu en dan rommelde het door het onweer in de verte, dan maar direct na het thuiswerken want het werd droog en zelfs wat broeierig na de vele maar korte buitjes en mogelijk dat het in de avond weer slecht weer zou worden, en dan had ik mijn ‘droge’ penmoment van de dag gemist als ik niet in de middag was gegaan.
Zodoende slechts met een blik mais op pad:

Afbeelding

Gevist vanaf 15:30 uur tot 18:30 uur, het was 21 graden niet zo warm maar door de hoge luchtvochtigheid voelde het erg klam en kreeg ik het daardoor erg warm, de wind kwam uit het noorden wk-1 en de luchtdruk bedroeg 1.016 mb. Met mais uit blik gevoerd, kreeg vlak na het inleggen een aanbeet, ik was nog op de weerapp. aan het kijken wat de weersgesteldheid was, toen de lijn in één ruk recht werd getrokken en de pen al 'verdwenen' was, maar de vis liet los. Pas iets na 16:00 uur een aanbeet, had de pen aan de overkant geplaatst vlak bij de duiker( die vanwege de hogere waterstand nu geheel uit zicht was), de pen verdween in één keer schuin naar links, ik wachtte even af vanwege de lange opslag en sloeg toen zo hard mogelijk aan. Yes! Contact, de vis stoof naar links, de stok stond krom en de molenslip ratelde er op los…maar van korte duur allemaal, een losschieter. Potverdorie, hier baalde ik wel even van want ik vang niet zo vaak op de dag bij broeierig weer een karper. Maar goed, weer gevoerd aan de eigen kant en aan de overkant, hierna nog redelijk wat aanbeetjes, missers maar duidelijk niet van karpers. Gestopt om half 7 om naar huis te gaan waar het avondeten wachtte.

Afbeelding




Donderdag 6 september 2018.

Voor het thuiswerken eventjes wezen pennen, ik hield gisteravond buienradar en weeronline in de gaten hoe de weersverwachtingen zich deze ochtend/dag zouden gaan ontwikkelen. Ze spreken elkaar soms tegen maar zowel buienradar als weeronline gaven aan dat het voorlopig droog zou blijven in het Haagse, want het haagse zat precies tussen twee buienfrontjes in.
Deegje gemaakt en voermix bestaande uit mais, hennep en flavour, en in het donker opweg naar mijn stekje:

Afbeelding

Precies om 06:45 uur de stok uitgelegd en de pen beaasd met twee maiskorreltjes schuin naar de overkant haast tegen de duiker aan geplaatst. Had direct ‘leven’ op de pen, maar zag het allemaal niet zo goed vanwege het nog niet licht zijn op de stek. De temperatuur was 18 graden, kwam de wind uit het noord-noordwesten wk-1 en was de luchtdruk 1.013 mb. Sloeg een paar keer mis op leuke weglopertjes (ja, de lange opslag!) van bijna zeker karpertjes gezien de onstuimige aanbeten, maar uiteindelijk ving ik er toch twee op mais:

Afbeelding

Afbeelding

Hierna vlak aan de kant wezen pennen met kleine stukjes zacht deeg op de haakpunt, vele aanbeetjes en ving als eerste visje een riviergrondel:

Afbeelding

Daarna ving ik in korte tijd 5 karpertjes achterelkaar, besloot gezien de deining aan de overkant bij de duiker daar de pen met twee maiskorreltjes op de haak te plaatsen. Zo omstreeks 08:00 uur kreeg de pen enkele tikjes te verduren en werd meerdere keren fors verschoven, dacht dat de karpertjes hier mee bezig waren totdat de pen mooi recht omhoog kwam en tergend langzaam naar rechts begon te lopen maar niet onder ging, ik twijfelde nu om aan te slaan want er ging duidelijk ‘iets’ aan de haal met het aas. Zou een ‘vis’ dan niets vermoedend met het mais al in de bek relaxt op de plaats blijven en niet wegzwemmen?, ik sloeg toch maar aan en direct contact en een vluchtboeggolf van een gehaakte vis. Een leuke dril ontstond, wel wat kort helaas, vervolgens kon de slanke karper na een tweede vluchtpoging makkelijk geland worden:

Afbeelding

Afbeelding

Hierna was het gedaan met de vangsten, kreeg nog wel wat tikjes op het mais en het zachte deeg maar de schooltjes kleine karpers waren weg. Het begon overigens te motregenen en besloot om 08:30 uur in te gepakken en tevreden naar huis te fietsen om te gaan thuiswerken. Overigens gedurende het pennen 2x een IJsvogel gehoord maar niet gezien.
Bij het ‘pauze’ nemen bij het thuiswerken keek ik door het raam en zag een karper aan de kant scharrelen op de ‘Karper voor de deur stek’ , een leukere werkplek kan je jezelf dan niet wensen…

Afbeelding



Na het avondeten wilde ik tot het donker worden nog even pennen. Ik besloot dit keer op een plek te gaan pennen waar ik niet eerder gevist heb wat zich op loopafstand in de buurt bevindt, en die dit jaar en ook vorig jaar ‘geïnspecteerd’ zijn qua mogelijkheden. Heb deze plek wat links laten liggen, het is daar ondiep, zag daar geregeld mede vissers zitten( op de dag) en het is er soms vrij druk met wandelaars en mensen die hun honden uitlaten. Het water staat overigens middels duikers in verbinding met de ‘karper voor de deur stek’. Oké, heb mij gesetteld op een hoekje bij een van de duikers. De temperatuur opdat moment was 17 graden, kwam de wind uit het noordwesten wk-1, bedroeg de luchtdruk 1.013 mb en was het half tot zwaar bewolkt, het zag er wat regenachtig uit. Omstreeks 18:15 uur lag de stok uit met op de haak één maiskorreltje:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik had op drie plekjes wat mais met hennep gevoerd maar concentreerde mij op de duikerstek omdat het daar wat dieper is, en er van tijd tot tijd ‘deiningen’ vanuit de duiker waargenomen werden. Er gebeurde niet zoveel op de stek, er was wel visactiviteit van schooltjes visjes die zich aan het oppervlak bevonden, maar ik heb geen duidelijke karperactiviteiten gezien. Hoorde wel tot tweemaal toe een IJsvogel de stek passeren. Maar juist op het moment dat ik serieus dacht om te verkassen, wilde gewoon ‘actie’ in de vorm van een ondergaande pen zien, kreeg de pen iets na 19:00 uur een tikje, hierna kwam de pen recht omhoog om vervolgens ‘recht’ blijvende heel langzaam naar de kant toe te komen, een vis had de maiskorrel onaangekondigd, onopgemerkt haast sneaky opgepikt en zwom of bewoog eigenlijk niets vermoedend naar de kant. Met een kans op een misser sloeg ik toch aan, en hierna begon het feest! De vis nam direct een spurt richting duiker, de stok stond krom en de slip ratelde, ik hield de druk er goed op want een vis die een duiker invlucht kan ontsnappen middels lijnbreuk en dat wilde ik voorkomen. Blijkbaar had ik mazzel want de vlucht naar de duiker werd onderbroken, de vis sprintte nu verder via mijn eigen kant, naar de haakse kant om vervolgens met een heerlijke gierende slip en een rap lijn afgevende molen naar het open gedeelte van het water te zwemmen. Gedurende deze lange spurt stelde ik de slip wat bij, maar vergeefs want de slip bleef constant ratelen, de Prologicstok voelde nu aan als een stokje bij deze vis, beetje bij beetje kon ik de vis wat naar mij toe pompen, maar elke keer werd het gewoon onderbroken door het weer weg vluchten, waarbij rap lijn van de molen werd genomen. Had de vis uiteindelijk bijna aan de kant toen het een volgende krachtige run inzette en ik voorlopig het nakijken had, wederom speelde de vis met molen en hengel combinatie en sloop de twijfel in een goede afloop in mij. Gelukkig werd de vis wat moe en kon het 'landen' een aanvang nemen, eenmaal op de mat kreeg deze prachtige krachtpatser weer energie en begon daardoor een paar keer wild te springen. De lengte viel mij achteraf wel iets tegen: 72 cm, maar goed het was een mooie en sterke vis die de hengelcombinatie tot het uiterste testte en waar ik buitengewoon van heb genoten:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hierna nog wat gevoerd bij de duiker, zag weer wat deiningen vanuit de duiker komen, kreeg nog eenmaal een behoorlijke tik te zien en eenmaal liep het pennetje eventjes weg maar het zette helaas niet door. Vanwege de invallende duisternis en de lichte motregen precies om 20:30 uur gestopt. Het was een fijne ervaring en leuk om op een voor mij nieuwe stek een vis te scoren.


Vrijdag 7 september 2018.

S’ochtends voor de deur even wezen pennen voor dat ik aan het thuiswerken zou beginnen:

Afbeelding

Ik wilde ruim een uur voor aanvang van deze ochtendpensessie wat voorgevoerd hebben met voermix en tijgernoten, maar ik werd pas om half 7 wakker en was nog niet ‘klaar’ wakker, pas na een bak koffie… Ach ja, ik besloot alles maar relaxt te gaan doen, en niet voorvoeren maar direct pennen na gevoerd te hebben, een 'kleine' aanpassing dus. Oké, ben omstreeks 07:00 uur daar begonnen. Het was 14 graden bij een noordwestenwind wk-1 en bedroeg de luchtdruk 1.013 mb, het was zwaar bewolkt. Op de haak had ik een halve tijgernoot geplaatst en wat gevoerd met de voermix van gister met wat hele en halve tijgernoten daarbij toegevoegd. Zag al aan de overkant een karper aan de kant happen en vlak aan de eigen kant zag ik een mooie welling, het voelde dit gezien te hebben allemaal goed. Had al vrij snel leven, het pennetje dook heel eventjes onder. Na ongeveer 5 minuten stopte precies achter mij een auto met pech, tja open slaande autodeuren, veel gebel met werk en anwb dus het was vlak achter mij rumoerig…Ik zag opeens links van mij een grasmaaimachine druk bezig zijn en langzaam mijn kant opkomen…het begon lichtjes te motregenen…pffff, je begrijpt al dat ik op deze stek lichtjes begon te balen…Om 07:15 uur ingepakt en deze ochtendpensessie beëindigd en naar huis gelopen. Dit soort dingen kunnen nou eenmaal gebeuren,maar ja waarom dan zo allemaal 'tegelijk'? Overigens stopte de grasmaaimachine en reed de andere kant op om daar te gaan maaien, stopte de motregen, maar bleef de auto met pech ruim een uur op de stek.

Oké, zat de hele dag binnen vanwege het thuiswerken dus wilde daarna ontspannen aan de waterkant, besloot de ‘voordeurstek’ , na het gebeuren van vanochtend, weer een kans te geven:

Afbeelding

Begon hier omstreeks 16:30 uur, kwam de wind uit het west-zuidwesten wk 2 tot 3 en bedroeg de luchtdruk 1.016 mb, het was half tot zwaar bewolkt. Op de haak een halve tijgernoot side hooked geplaatst en was er gevoerd met de voermix met daarbij halve en hele tijgernoten. Ik kan hier kort over zijn, slechts enkele tikjes mogen waarnemen gedurende de sessie van drie uur en drie kwartier, een regelrechte blank dus. Ik kreeg het overigens koud, toen de zon achter de gebouwen verdween daalde de temperatuur en de soms aanwakkerende wind maakte het vissen onaangenamer. Ben gestopt om 20:15 uur en een overduidelijke blank rijker...


Zaterdag 8 september 2018.

Ik wilde sowieso vandaag/deze ochtend ‘karpertjes’ vangen op mijn favostekje, dus een deegje gemaakt van oudbrood. Maar ik wilde eerst op de andere polderstek, enkele honderden meters daar vandaan, met tijgernoten proberen een karper te scoren. Het is mij daar namelijk nog steeds niet gelukt, ze zitten er, dat weet ik zeker, dus zonder voorvoeren twee handjes tijgernoten en voermix op deze mooie stek aan de slag gegaan:

Afbeelding

Zo omstreeks 06:45 uur lag de stok uit met op de haak een halve tijgernoot, het was 14 graden, kwam de wind uit het zuidwesten wk-1 en bedroeg de luchtdruk 1.019 mb en was het half bewolkt. Geen aanbeten, geen interesse in de halve tijgernoot, ik haalde ruim een uur na inleggen alles naar binnen om te checken, maar de halve tijgernoot was niet meer op de haak! Tja, hoe kon dit gebeuren? Ik bevestig de halve tijgernoten altijd side-hooked, had ik dat dan te slap/ niet goed gedaan waardoor bij inleggen de noot eraf was gevallen? In ieder geval zat ik dus ruim een uur voor jan doedel daar te vissen, of zou een kreeftje ongelofelijk onopgemerkt de goed zittende( of juist slap zittende) tijgernoot eraf gepeuzeld hebben? Lijkt mij sterk, maar ja, in ieder geval baalde ik hier wel van en plaatste een nieuwe halve tijgernoot op de haak en wierp weer in. Later nog eventjes met mais op de haak geprobeerd, dit leverde niets op, en omstreeks 08:20 uur gestopt en verkast naar mijn favostekje verderop. Wel mooie luchten gezien en een IJsvogeltje die recht op de stek afgevlogen kwam en een bocht naar links maakte.

Afbeelding

Ben hier omstreeks 08:30 uur begonnen, heb schuin aan de overkant vlak bij de duiker voermix met halve tijgernoten gevoerd, en zou daar na ongeveer een half uurtje de halve tijgernoot gaan presenteren. Maar eerst met zacht deeg kleintjes vangen, ving al vrij snel eerst drie Riviergrondeltjes:

Afbeelding

Daarna sloeg ik regelmatig mis op snelle aanbeten, maar ving daarna de karpertjes:

Afbeelding

Afbeelding

Een Giebeltje zat er ook tussen:

Afbeelding

En ook een Ruisvoorn:

Afbeelding

Heb met een halve tijgernoot op de haak pas na 3 kwartier gevist en de pen aan de overkant vlakbij de duiker, geplaatst. Het begon wat meer te waaien en vooral wat te stromen, dit is zeer lastig vissen en zeker als je met een lange opslag zit, ben met de 'lange opslag' vissen gestopt. Ben vlak aan de kant en wat in het midden ter afwisseling met mais wezen pennen, ving twee kreeften( zal niet) en vlak aan de kant een prachtige Zeelt die zich absoluut niet gelijk gewonnen gaf waardoor een erg leuke drilpartij ontstond:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er kwamen wat donkere wolken aan, maar gelukkig begon het niet te regenen, ik ben gestopt om 11:00 uur. De vangst was: 5 Riviergrondeltjes, 4 karpertjes, 1 Giebel, 1 Ruisvoorn, 1 Zeelt en 2 kreeftjes. Ik ben tevreden naar huis gefietst.



Zondag 9 september 2018.


Afbeelding

Deze zondagochtend wilde ik proberen een karper voor de deur te scoren, omstreeks kwart over 6 had ik in het donker wat voorgevoerd; halve en hele tijgernoten ondersteund met wat oude voermix(mais,hennep , halve tijgernoten met flavour). Omstreeks 07:00 uur lag de Prologicstok uit met op de haak een side-hooked geplaatste halve tijgernoot, de temperatuur was 15 graden, de wind kwam uit het zuidwesten wk-1 en de luchtdruk bedroeg 1.019 mb, het was nagenoeg bewolkt. Kreeg direct wat plagerige stootjes op de pen te zien op de middelste voerplek, ik had hier drie plekjes gemaakt: twee aan de kant en eentje recht voor mij in het midden. Zag aan het begin van de sessie een kleine honderd meter naar rechts een behoorlijke karper tot tweemaal toe springen, op de stek zelf zag ik geen karperactiviteiten. Ik wisselde om en om van stekje; dan de stek aan de linkervoorkant en dan de stek in het midden van het water recht voor mij, de voerplek rechts van mij heb ik niet bevist. Ruim na half 8 zag ik een metertje links van de middelste voerplek borrelende bellen omhoog komen veroorzaakt door een wroetende vis. 'Vis in de buurt' dus opletten geblazen,en gefocust op de pen blijven, en inderdaad na enkele minuten dook de pen in één keer rap onder, werd de wat uitstaande lijn direct strak getrokken en sloeg ik aan…mis, helaas! Geen vluchtboeggolf of iets dergelijks hierbij waargenomen, de halve tijgernoot was er wel af. Ja, dit had er nou eentje kunnen zijn. Lichtjes baalde ik in de loop van de pensessie van deze misser. Ik wierp zowel aan de kant als op de middelste plek wat voermix in en wachtte maar weer geduldig af. Een uurtje later bijna hetzelfde tafereel, maar waren er meer borrelende bellen die volgens mij van twee vissen afkomstig waren, ongeveer een metertje links waar de pen zich bevond ontstonden de wroetbellen. Ik was weer een en al concentratie en gefocust op de pen. Het duurde nu lang, mij té lang en ik gaf de hoop wat stilletjes op en keek zo nu en dan op mijn horloge omdat ik precies om 09:00 uur hier wilde stoppen om te gaan verkassen naar de polderstek om daar dan met een zacht deegje karpertjes te gaan vangen. Ik wilde sowieso karper vangen deze ochtend of ze nou groot of kleine waren, en keek weer op mijn horloge, het was nog een dikke drie minuten te gaan en dan was het 9 uur. De pen kreeg een tikje en toen hup in één keer weg! Ik sloeg verbaasd aan en YES! Hangen! De vis stoof naar de overkant en zwom daarna naar rechts richting overhangende takken en riet, deze vis was niet te houden en ik moest de slip steeds bijstellen om het doordenderen wat te temperen. En ja gelukkig zwom de vis weg van de overkant en zwom wat naar de eigen kant toe, maar nu werd een prachtige run ingezet geheel naar links richting overhangende takken aan de overkant. Alles werd getest en uit de kast gehaald door deze vis, de stok stond krom, de molenslip bleef lopen en ik probeerde de vis te blokken en wat te sturen want ik wilde niet dat de lijn in de takken terecht kwam, de vis denderde door naar de volgende boom aan de overkant met overhangende takken, ook hier probeerde ik de vis te blokken om deze uit de takken te krijgen wat wonder boven wonder lukte. Maar nu spurtte de vis door naar de eigenkant en probeerde zich daar te bevrijden aan wat begroeiing, kon de vis nu wat beter sturen en pompte deze metertje voor metertje naar mij toe. Dit ging eerst redelijk rustig en langzaam, blijkbaar was de vis moe geworden en kon het net gepakt worden, maar dit was valse schijn want de vis kwam weer op krachten en stoof nu door naar rechts weer richting overhangende takken, en het spel kon weer van voor af aan beginnen. Deze vis gaf niet zomaar op en het duurde lang voordat de vis moegestreden na de zoveelste vluchtpoging eindelijk in het het belandde, de vis was moe, maar ik ook! Het heeft bijna een kwartier geduurd om deze prachtige sterke vis op de onthaakmat te krijgen waar de vis weer op krachten kwam en een paar keer begon te springen. Overigens zat de haak keurig en stevig voorin de lip vast, en kreeg ik pas los met de onthaaktang, had met de tang meer grip om de haak met een draaibeweging los te krijgen. Ik wilde de vis opmeten maar vanwege het onvoorspelbare gespring de vis na wat snel geschoten pics te water gelaten. Zo dan, wauw, yes, lekker, te gek, wát een gevecht en wat een sterke vis was dit toch, en ik was blij vanwege de goede afloop want eerlijk waar er waren genoeg momenten dat ik dacht de vis te gaan verspelen. Het zou dan zo’n gevalletje worden van de enorme kracht mogen ervaren van een karper waardoor de vis enorm tot de verbeelding zou gaan spreken…maar nu dus niet. Ben direct gestopt met vissen, ik hoefde niet meer naar mijn polderstekje te gaan op jacht naar ukkies( ach next time) om toch een karpertje deze ochtend te scoren. Ik kon nu genoeg teren op deze prachtige vangst met echt alles erop en eraan…Thuis heerlijk ontbeten en nog wat nagenietend van de ochtend.


Afbeelding

Machtig sterke vis!:

Afbeelding

Afbeelding
Ferio Sterk
Berichten: 231
Lid geworden op: 17-07-2012 11:44

12-09-2018 10:09

glenn axt schreef:Woensdag 5 september 2018.

Ik wilde sowieso vandaag/deze ochtend ‘karpertjes’ vangen op mijn favostekje, dus een deegje gemaakt van oudbrood. Maar ik wilde eerst op de andere polderstek, enkele honderden meters daar vandaan, met tijgernoten proberen een karper te scoren. Het is mij daar namelijk nog steeds niet gelukt, ze zitten er, dat weet ik zeker, dus zonder voorvoeren twee handjes tijgernoten en voermix op deze mooie stek aan de slag gegaan:



Is dat die stek over dat rode bruggetje? Dat stuk sluit gaat een eindje door en er wordt een stuk verderop wel (flink) gevist. Er zitten echter wel grote/zware in dat stuk en spiegels, maar lastig te vangen. Ze zitten er wel.

Ik merk overigens dat ze meer eten als je echt vroeg in de ochtend gaat zitten als net de zon opkomt. De rest van de dag en avond is er vaak weinig actie.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

24-09-2018 11:53

Hoi Ferio, dank je wel voor je reactie, ik weet niet of de bedoelde brug rood van kleur is, maar zoals je het beschrijft kan het wel het bedoelde water zijn, er zijn daar karpers aanwezig maar moeilijk te vangen, opzich wel een uitdaging! :wink:

Oké, ik loop achter met verslaglegging in dit blog, dus een lange 'update'... :D


Donderdag 13 september 2018.

Afbeelding

Eventjes voor het thuiswerken gepend in het haagse, de zon zou omstreeks kwart over 7 opkomen, ben na het maken van de voermix(mais, hennep en flavour) en het brooddeegje richting stek gefietst. Het was frisjes en nogal mistig onderweg, op de stek aangekomen viel mij al direct op dat er flink gemaaid was, het gras was kort en veel riet aan de kant was weggehaald. Voordat er gepend kon worden heb ik eerst nog wat in de war geraakte lijn verwijderd en 4 loodhageltjes en haak moeten demonteren/monteren alvorens iets over 7 uur de stok kon worden ingezet. Had twee voerplekjes gemaakt, eentje aan de kant en de ander recht aan de overkant tegen de duiker aan die nog steeds geheel onder het wateroppervlak uit het zicht was.
De temperatuur was 11 graden, kwam de wind uit het oost-noordoosten wk-1( eigenlijk praktisch windstil), bedroeg de luchtdruk 1.023 mb en was het nagenoeg onbewolkt. Het wateroppervlak was prachtig vlak, kon op een voorzichtig kolkje aan de kant na opdat moment geen duidelijke ‘karperactiviteiten’ ontwaren. De bedoeling was om met een lange opslag karpertjes proberen te scoren, eigenlijk het 'oefenen' om aan te slaan bij een lange opslag. Het ‘geduld’ wat je hierbij moet hebben, het wachten/bepalen van het juiste moment om aan te slaan en het duidelijk zien ondergaan van de uitstaande lijn zouden allen wat ‘geoefend’ worden gedurende deze sessie. En alles werd ook geoefend, uitgeprobeerd en ervaren bij de vele aanslagen/aanbeten die veroorzaakt werden door de karpertjes, maar ook door de kreeftjes. Sloeg al vrij snel aan op een driftige wegloper, op de haak overigens één maiskorreltje, helaas verspeelde ik het karpertje vlak aan de kant, maar hierna ging het ‘oefenen’ beter en konden de eerste karpertjes binnen gehaald worden:


Afbeelding

Afbeelding

Ik wisselde zodoende van 'ver van de kant’( lange opslag) met mais en 'vlak aan de kant' met brooddeeg. Vlak aan de kant met brooddeeg ving ik zoals een beetje te verwachten was Riviergrondeltjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar ook drie kreeftjes vonden blijkbaar het zachte brooddeeg te lekker om te laten liggen, het gesnuffel c.q. de aanbeetjes van deze geleedpotigen waren in de meeste gevallen wel te onderscheiden van de wat snellere en directere benadering/weglopen van de pen door de grondels en de karpertjes. Ben na twee uurtjes van lekker pennen met het zonnetje heerlijk in de rug gestopt, kwam een prachtige IJsvogel mooi door het zonnetje belicht langs de stek voorbij geschoten, kwamen twee leden van de ‘Arm der wet’ mij begroeten, controleren en mij nog een fijne voortzetting van de dag wensen en had ik in totaal 11 visjes ( 7 karpertjes, 4 riviergrondels) en 3 kreeftjes gevangen, ik had een heerlijke penochtend beleefd.

Na het eten nog even wezen pennen op de ‘nieuwe’stek die zich op loopafstand van huis bevind:

Afbeelding

Temperatuur 18 graden, de wind wk-1 kwam uit het noordoosten, en de luchtdruk bedroeg 1.023 mb. De pen met op de haak twee maiskorreltjes omstreeks 17:45 uur ingelegd. Pas na 3 kwartier een teken van leven gezien op de pen; een tikje en daarna eventjes onder, geen voortzetting helaas, hierna zo af en toe wat besnuffeling door m.i. witvis. Heb ik karper/karperactiviteiten waargenomen? Ja, een karper schrok vanwege twee speelse honden aan de kant en veroorzaakte niet zo ver van de voerstek een mooie vlucht/boeggolf, tja mogelijk zat deze vis al op of in ieder geval al in de buurt van de voerplek, hier baalde ik toch wel eventjes van, verder zag ik éénmaal duidelijk een mooie welling ontstaan vlak bij de duiker, dat was het dan. Een blank, niets meer en niets minder dus…Enige leuke bijzonderheid was dat tot 2x toe een ooievaar vlak over mij heen vloog.


Vrijdag 14 september 2018.

Ik was al vroeg wakker, de zon zou ruim na 7 uur opkomen en ik had dus genoeg tijd om het een en ander voor te bereiden, c.q. te doen. Ik heb namelijk besloten om met een relatief korte voorbereiding te gaan ‘pennen’ in de Vliet, wil daar s’ochtends gaan pennen met tijgernoten als haakaas. De bak met ontdooide tijgernoten bijna geheel op de uitgekozen stek/plek in het ‘ochtenddonker’ gevoerd. Twee/drie handjes tijgernoten had ik overigens deze ochtend op de voordeurstek gedeponeerd om daar over twee dagen ook te gaan pennen. Hierna richting favopolderstek gefietst om daar voor het thuiswerken te oefenen op aanslaan met een lange opslag:

Afbeelding

Ben hier omstreeks 06:45 uur begonnen en gevoerd met voermix bestaande uit mais, hennep en wat flavour, op de haak twee maiskorreltjes en deze aan de overkant vlak bij de duiker geplaatst.
De temperatuur was 12 graden, zuidenwind wk-1 en luchtdruk van 1.019 mb, het was nagenoeg onbewolkt. Vrijwel direct leven op de pen en even later dook de pen mooi schuin onder, ik sloeg aan maar niets, geen contact of vluchtboeggolf, hierna regelmatig aanbeten en missers, het duurde ongeveer een half uurtje na inleg toen de eerste vis zich aankondigde:

Afbeelding

Een forse Giebel dus:

Afbeelding

Afbeelding

Hierna ving ik een karpertje( schuin aan de overkant, dus aangetikt met lange opslag):

Afbeelding

Toen aan de kant met brooddeeg een Riviergrondeltje:

Afbeelding

Daarna ook met brooddeeg een Ruisertje:

Afbeelding

En als laatste een karpertje op mais aangetikt met lange opslag schuin aan de overkant:

Afbeelding

Het ging eigenlijk wat moeizaam deze ochtend, zo af en toe wat deiningen gezien in de buurt van de duiker, maar de wat grotere karpers hadden blijkbaar geen interesse en/of waren niet duidelijk aanwezig, redelijk wat kreeftenaanbeten gehad en 2 daarvan gevangen Verder waren er twee IJsvogeltjes kortstondig aanwezig en heb ik wel lekker op de onthaakmat gezeten tot 09:45 uur om daarna naar huis te keren om thuis te werken.

Na het vroege avondeten nog even wezen pennen:

Afbeelding

Gevist vanaf 17:45 uur, het was 18 graden bij een zuidwestenwind wk-2 tot 3, bedroeg de luchtdruk 1.019 mb en was het bewolkt en later zwaarbewolkt/regenachtig.
Tot 20:00 uur gevist, de vangsten waren 2 karpertjes,2 blankvoorns en 3 kreeftjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Zaterdag 15 september 2018.

Na eerst de Vlietstek en de voordeurstek te hebben voorzien van tijgernoten besloten deze ochtend te Nootdorp te gaan pennen van 07:00 uur tot 09:15 uur.
De temperatuur was 16 graden, kwam de wind uit het westen wk1-2, bedroeg de luchtdruk 1.023 mb en was het bewolkt.

Afbeelding

Gedurende deze ochtendsessie enkel Blankvoorns gevangen/verspeeld, in totaal 9 stuks, en geen karperactiviteiten, althans ‘duidelijke’ waargenomen. Gevist met mais en stukjes aardappel, gevoerd met mix van mais, hennep met flavour.


Verkast naar de polderstek te Voorburg/Den Haag:

Afbeelding

Omstreeks 09:50 uur hier begonnen en omstreeks 11:45 uur gestopt, begon namelijk wat te regenen. Gevist met mais en na redelijk wat aanbeten en missers vanwege de lange opslag na een half uurtje toch een karpertje weten te scoren:

Afbeelding

Overigens weer veel kreeftenaanbeten/vangsten.
Thuis stond een heerlijk ‘prakkie’ te wachten van slavink, aardappels en rode kool:

Afbeelding


Zondag 16 september 2018.

Deze ochtend voor de 3e keer de Vlietstek bezocht om deze te voorzien van een bak tijgernoten…Jaja, bij aankomst in het donker werd mijn angst bewaarheid, een groot plezierjacht was uitgerekend op de stek aangemeerd…Daar stond ik dan in het donker met mijn bakje tijgernoten, wat nu? Ik had dit overigens wel kunnen weten, dit weekend zijn de zogenaamde ‘Vlietdagen’ te Voorburg-Leidschendam waarbij het gehele weekend allerlei activiteiten in en rondom de Vliet worden gehouden waar o.a. veel plezierscheepvaart op af komt. Zodoende was mijn visstek bezet geraakt met een plezierjacht. Oké dan, ik besloot toch om naast de boot op de hoek de tijgernoten te gaan voeren in de hoop dat de boot maandagochtend weg zou zijn en zo niet dan heb ik helaas pech gehad en zal ik mij beraden om pas de volgende ochtend, dinsdag dus, daar te gaan vissen en als dat niet kan dan is deze sessie wel heel snel voorbij…
Tja, c’est la vie, kan gebeuren.

Anyway begon ik deze ochtend aan een korte pensessie op de ‘voordeurstek’( had eerst hier nog wat tijgernoten en voermix gevoerd alvorens de Vlietstek van tijgernoten te voorzien).

Afbeelding

Het was 13 graden, kwam de wind uit het zuiden wk-1, bedroeg de luchtdruk 1.023 mb en was het vrij bewolkt.
Op de haak een halve tijgernoot die side-hooked bevestigd was. Had nog wat gevoerd in het midden en links vlak aan de kant. Pas na een half uurtje op de stek in het midden een tikje op de pen waargenomen, een kwartiertje later weer wat besnuffelingen. Opeens ontwaarde ik een imposante welling van een draaiende karper vlak aan linkerkant terwijl vlak daarna de pen op de voerplek in het midden prachtig in één keer onderging, ik sloeg aan en hangen! Dacht dat het een Cyprinus was die ik gehaakt had, maar de weerstand was te gering daarvoor, een Abramis had de halve tijgernoot gepakt en was keurig in de lip gehaakt:

Afbeelding

Hierna nog een aanbeet gehad op de middelste voerplek, een opsteker maar deze zette helaas niet door, daarna weer een mooie welling vlak aan de linkerkant van een karper waargenomen vlak bij de pen die ook aan die kant was geplaatst, maar helaas na minuten en minuten hoopvol te hebben gewacht gebeurde er niets. Ben gestopt om 09:45 uur, wilde toch nog ergens een karper(tje) zien te vangen dus verkast naar de polderstek.

Afbeelding

Hier gevist vanaf 10:15 uur tot 13:00 uur.
Gevoerd met de voermix aangevuld met halve tijgernoten, om en om gevist met mais, zachtbrooddeeg en halve tijgernoot. Op de tijgernoot met lange opslag één maal misgeslagen, was een wat vreemde aanbeet vanwege de lichte stroming en wind, op mais ook enkele keren misgeslagen maar met deeg de meeste visjes gevangen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Riviergrondels(9 stuks), Ruisvoorns(3 stuks), een Giebel( op mais) en minstens 3 karpertjes verspeeld( gezien de weerstand), verder veel kreeften zowel op deeg als op mais gevangen. Als bijzonderheid vloog er nog een IJsvogeltje over de stek.


S’avonds nog voor de ‘voordeurstek’ gepend vanaf 18:15 uur tot 20:15 uur, het was 21 graden bij een zuidwestenwind wk1-2 en bedroeg de luchtdruk 1.019 mb. Gevoerd en gevist met mais, resultaat van deze 2 uur durende penbeleving was 1 Blankvoorn en heb ik 3x misgeslagen, verder geen duidelijke karperactiviteiten waargenomen.

Afbeelding

Afbeelding


Maandag 17 september 2018.

Voordat ik de sessie op de ‘Vliet’stek zou beginnen had ik voor de 1e keer voorgevoerd op de nieuwe( eigenlijk nieuwste) stek op loopafstand van huis. Het was nog behoorlijk donker maar de schaarse straatverlichting was voldoende om de duiker te vinden om daar drie handjes tijgernoten te deponeren, morgen zou ik daar weer wat voeren en dan zou ik het woensdagochtend gaan proberen. Ik reed nu richting de Vlietstek en onderweg was ik wat aan het beraadslagen wat te doen als het plezierjacht zich nog op de stek bevond. Zig zaggend op het voetgangerspad in het park(moest een wandelaar met hondje ontwijken, het hondje had overigens zo’n knipperlichthalsband om), bereikte ik de stek…en was maar wat blij toen ik zag dat de boot er niet meer lag. Het was nog donker, kwam daar omstreeks half 7 aan en ik strooide nog wat tijgernoten uit op de stek. Ik vond het aan de overkant opvallend druk met verkeer dus stil was het allerminst. Oke, de onthaakmat uitgerold, de stok en het net inelkaar gezet, en middels het stuitje de pen op de juiste diepte gezet. Het was op de stek aan de kant nog nèt geen drie meter diep, prima dus want dieper vind ik wat vervelender vissen vanwege de lengte van de stok. Ik realiseerde mij dat ik eigenlijk een te korte( 3 meter) en te lichte(1,5 lbs)hengel voor deze sessie had ingezet, terwijl ik thuis wel geschikte stokken heb liggen, ik heb daar eigenlijk niet zo bij stil gestaan omdat de Prologicstok al diverse keren zijn mannetje heeft gestaan in het haagse bij enkele 'stevige' drils en vissen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De stok lag iets voor 07:00 uur uit met op de haak een halve tijgernoot side hooked geplaatst. Het wateroppervlak lag er vlak en rustig bij en hier en daar zag je kringetjes van visjes die zich aan het oppervlak manifesteerden, maar zag geen wroetbellen of andere activiteiten die op grote vis duidden. De temperatuur was 14 graden, kwam de wind uit het zuid-zuidwesten wk-1 en bedroeg de luchtdruk 1.019 mb. Het was nu wachten totdat het licht werd zodat de pen goed zichtbaar werd, en het werd drukker en drukker met verkeer aan de overkant. Na een half uurtje zag ik een lichte aanbeet en de pen dook heel eventjes onder, hierna weer hele kleine aanbeetjes waarvan ik het vermoeden had dat een kreeft op drie meter diepte met de tijgernoot bezig was, daarna kreeg de pen enkele forse tikken en verdween deze geheel onder water. Ik sloeg aan maar niets, geen weerstand, geen contact, de halve tijgernoot zat er nog aan. Toch was dit geen kreeftenaanbeet gezien de snelheid en kracht waarmee de aanbeet gepaard ging. Ik gooide nog wat tijgernoten in en begon opnieuw. Het was omstreeks 10 voor 7 toen de pen weer wat lichte aanbeetjes kreeg om vervolgens gestaag onder te gaan, ik sloeg aan…Contact!
Direct een ratelende slip en een stok die krom stond, ‘dit is absoluut een karper!’ dacht ik direct en nu begon een run die ik echt tot een van mijn meest spectaculairste ooit kan rekenen. De karper stoof in volle vaart naar links en hier was echt geen houden aan, de slip stelde ik een paar keer wat bij maar de vis stoorde er zich totaal niet aan en denderde lekker door. Wàt een kracht zeg! Ik zag dat de lijn door een overhangende tak liep en ik probeerde de dril meer van de kant af te houden wat geheel niet lukte, de vis ramde vrolijk door, en nu kneep ik hem wel vanwege de alsmaar rap lijn afgevende molen want ik had het idee dat het einde van de lijn inzicht kwam…Ik probeerde weer de slip wat aan te draaien en de vis stopte de run! Ja…maar dat kwam omdat de vis 180 graden was gedraaid en nu even bleef ‘hangen’ op de plaats en dat was in het midden op de vaargeul. Ik kon de vis nu wat terug pompen/lijn binnen halen maar dat kwam omdat de vis nu terugzwom en de dril zich geheel aan de rechterkant ging plaats nemen, gelukkig want dan kon ik namelijk ‘meelopen’ naar rechts, naar links kon dus niet vanwege de hoek waar ik op zat. De vis knalde nog even lekker door naar rechts, werd wat rustiger en rustiger en kon zodoende geleidelijk aan terug gepompt worden, en eerlijk waar ik verbaas mij echt om de Prologicstok die de hele tijd zo krom als een hoepel stond en ondanks dat het een dunne stok is zich kranig heeft verweerd tegen al dit geweld. Ik dacht even dat ik ‘vast’ zat, de stok stond in een uiterste bocht en ik dacht even dat er geen beweging meer te voelen was, ik kneep hem echt, zat ik nou vast? Nee, er kwam weer wat beweging en ik kon heel even een glimp zien van de rollende vis, een vette Spiegel! Yes, een mooie dikke vette Spiegel zat aan de andere kant van de lijn en mijn hart begon sneller te kloppen, wát een grote vis en wát een strijd heeft deze 'Spiegel' mij gegeven! De big bleef rustig en kon nu redelijk snel geland worden:

Afbeelding

Het optillen ging erg moeizaam, pfff mijn rug zeg! Gelukkig was de onthaakmat niet ver en voila wat een VIS!:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat een dikkerd en wat een gewicht zeg, deze vis is echt de zwaarste karper die ik tot nu toe gevangen heb, ik heb wel een weger maar die neem ik al jaren niet meer mee, dus de vis is niet gewogen en om heel eerlijk te zijn geef ik daar ook niet zoveel om. Ik had deze dikkerd kunnen meten maar de vis werd wat rumoerig op de mat dus hup opgetild en weer te water gelaten, en YES! Wát was ik blij met deze prachtige vangst!
Ik bleef nog even op de stek hangen, gooide nog wat tijgernoten uit, kwam er eerst nog een boot van rechts en toen een giga boot van links die een behoorlijke stroming en golfslag veroorzaakte en ik moest er niet aan denken dat tijdens de dril een van deze boten de stek zou passeren want dan was het echt afgelopen geweest…Ik had mazzel, ik had eens heel veel mazzel; het plezierjacht lag niet meer op de stek, doordat de karper rechtsomkeer maakte kwam de lijn ‘vrij’ van de overhangende tak, de boten kwamen ‘gelukkig’ niet op het moment van de megadrilpartij en last but not least kon ik deze megavis moe krijgen en landen…ik had mazzel deze keer, heel veel mazzel.

Afbeelding

Afbeelding

Zelfs de hond die met zijn snuit de voerbak in dook en aan het schransen was kon mijn stemming niet verbruien, ben gestopt omstreeks 09:00 uur en wilde wat ‘bijkomen’ op mijn favopolderstek:

Afbeelding


Hier vanaf 09:15 uur tot 11:00 uur gevist, gevist met mais, tijgernoot en zachtbrooddeeg, ving eerst kreeften(zal niet) op mais om daarna een karpertjes met lange opslag te scoren. Op brooddeeg ving ik eerst 2 Riviergrondels en daarna 3 karpertjes en ook weer kreeften. Veel missers en aanbeten op mais en deeg. Verder was het rumoerig onder de vogels en dat kwam omdat een imposante Havik aanwezig was. Maar de vangst van de vette spiegel in de Vliet spookte door mijn hoofd, en ik vond het grappig dat ik op dezelfde hengelcombinatie nu ukkies van karpertjes en grondeltjes aan het vangen was…

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

S'middags na het thuiswerken een speciaalbiertje gedronken en geproost op de prachtige vangst:

Afbeelding


Woensdag 19 september 2018.

De bedoeling was dat ik dinsdagochtend nog zou voorvoeren op de ‘nieuwste stek’ op loopafstand van huis, maar ik was de gehele dinsdag wat uitgeteld vanwege een vervelende hoofd en keelpijn en heb dus de ochtend voering niet gedaan, maar heb deze laat op de avond uitgevoerd. Woensdagochtend ben ik dus na 2x voeren met tijgernoten gaan pennen op de stek bij de duiker:

Afbeelding

Afbeelding

Heb nog wat mais en tijgernoten gevoerd, zag zo’n 30 meter verder op wel een behoorlijke bellenplakaat van een wroetende karper, er was dus karper in de buurt, later op de sessie zag ik nog 2x een karper springen, maar wel ver van de stek.
Oké, vlakbij de stek werd een ooievaar wakker en vloog op, een dikke vleermuis vloog ook nog over de stek en ik hoorde een IJsvogel langs passeren.
De stok lag om 07:00 uur uit met op de haak een halve tijgernoot side-hooked geplaatst, de temperatuur bedroeg 16 graden, kwam de wind uit het zuid-zuidoosten wk-1 en was de luchtdruk 1.016 mb. Het was licht bewolkt en de zon begon op te komen:

Afbeelding

Er gebeurde niet veel ondanks hoopvolle ‘deiningen’ vanuit de duiker en tweemaal bewoog de pen eventjes maar dat was zeer waarschijnlijk veroorzaakt door een kreeft gezien de inkepingen die ik later op de tijgernoot aantrof. Na 09:00 uur, dus na 2 uurtjes met de tijgernoot op de haak, mais ingezet om toch nog een aanbeet van een vis proberen uit te lokken, maar helaas ook dit werd niet gegrepen. Ben gestopt om 09:30 uur en heb de fiets gepakt richting polderstekje:

Afbeelding

Hier gepend vanaf 09:45 uur tot 13:30 uur en het ging in het begin erg moeizaam, begon eerst met mais op de haak met daarbij een lange opslag( pen aan de overkant bij de duiker geplaatst), maar pas met zacht brooddeeg werd de eerste vis aan de kant na een uurtje gescoord, een Riviergrondeltje dus:

Afbeelding

Afbeelding

Hierna veel missers met brooddeeg van m.i. allemaal grondeltjes, ving er in totaal 9, ving uiteraard wat kreeften en het enige karpertje deze sessie werd met mais met een lange opslag zo rond 12:45 uur gevangen:

Afbeelding

Als verdere bijzonderheden hoorde ik een IJsvogeltje de stek passeren en zorgde een mooie Sperwer voor onrust onder de Kauwen en Kraaien.
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

24-09-2018 13:58

Gefeliciteerd met je kanaalbak Glenn!
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

24-09-2018 14:47

Proficiat Glenn met die dikke spiegel!
Nog veel mooie momenten en vangsten toegewenst.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

26-09-2018 08:50

Dennis en Jan, dank jullie wel voor de felicitaties! :D

Ik denk nog regelmatig aan de vangst van de 'bak' uit de Vliet, en zeker als ik de pics bekijk en het gebeuren dan wat 'herbeleef'. Ik ben maar wat blij dat het geen 'memorabele' is geworden, zoals ik een vis noem die je niet gevangen hebt maar waar je de strijd mee bent aangegaan en die je dan 'verloren' hebt. Je hebt de kracht van de vis mogen ervaren, je bent met je hengelcombinatie tot het uiterste gegaan, je hebt hem/haar niet gezien en niet gevangen. En daar blijft het dan bij, bij een ontmoeting die je bij blijft, een 'memorabele', een vis die dan enkel maar meer tot de verbeelding gaat spreken hoe langer je er bij stil gaat staan…
Nee, gelukkig ging het goed, en was er een goede afloop, maar ik heb wel veel 'mazzel' gehad bij de strijd met deze zoetwaterbig uit de Vliet. Het is mijn eerste 'grote' vis die ik met de pen op diep en bevaarbaar water heb gevangen, en het was toch wel een doelstelling c.q. wens die ik voor dit jaar had om een karper te vangen op voor mij dan 'moeilijk'( diep en groot) water. Het zou helemaal mooi zijn geweest als de vangst met good old 'Johnny's Rod' was gebeurd, op de penhengel van mijn overleden schoolvriend John, maar wie weet gaat dat terzijnertijd eens gebeuren... :D
Wim Voets
Berichten: 229
Lid geworden op: 16-08-2010 13:12

26-09-2018 09:22

Gefeliciteerd met je mooie vangst Glenn. Alleen voortaan wel effe het vuur onder de slavinken wat lager zetten. :D
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

01-10-2018 17:31

Dank je wel Wim, en tja we hadden de slavinken op een te hoge stand op de grill gedaan... :lol: , maar het smaakte nog absoluut goed! :D


Vrijdag 28 september 2018.

Donderdagochtend in Leidschendam en Leidschenveen enkele 'nieuwe' interessante stekjes ontdekt die ik ter zijner tijd zal gaan bezoeken, zag bij sommige plekken karperactiviteiten(wroetende en aan de kant deiningen makende vissen):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Vrijdagochtend stekje bezocht te Leidschenveen, begon daar de sessie omstreeks 07:30 uur, de temperatuur was 13 graden, kwam de wind uit het noord-noordoosten wk 1-2 en bedroeg de luchtdruk 1.026 mb, het was zwaar bewolkt. Op drie plekjes gevoerd met een mix vn mais, hennep en flavour, maar voornamelijk bij de duiker gevist:

Afbeelding

Op de haak twee maiskorrels gedaan, twee maal misgeslagen( m.i. witvis/kreeft), geen karperactiviteiten waargenomen, ben om 09:15 uur gestopt en verkast.

Ben naar mijn favopolderstek in het haagse gegaan:

Afbeelding

Pfff, hoe onbehouwen kan je soms zijn...ik heb de stok wat té hardhandig uit het foedraal gehaald, normaal steek ik de pen/dobber in een van de geleideringen van de stok ter bescherming, maar blijkbaar is de pen uit de geleidering geraakt bij het uit de foedraal halen en daardoor geknakt. Potverdorie balen hoor want met deze pen best wel veel vissen gevangen waaronder de 'bak uit de Vliet'...:

Afbeelding

Oké, ik was al omstreeks 09:30 uur op de stek aangekomen maar vanwege het ongelukje met de pen kon de stok met nieuwe pen zo rond tien over half 10 ingelegd worden. Ik wilde overigens weer wat 'oefenen' met aanslaan met lange opslag, dus lag de pen op de voerstek schuin aan de overkant tegen de duiker aan. Binnen 10 minuten een aanbeet, door de wind en de lange opslag stond de lijn in een halve cirkel uit, het rode puntje van de pen verdween en direct vanwege het vluchten van de vis werd de uitstaande lijn prachtig rechtgetrokken in het golfende water, ik sloeg aan en Yes! Contact! De molen ratelde en de vis spurtte naar de eigen kant en dook het riet in...en toen los...de lijn belandde links van mij in het water, een losschieter dus, jammer! Hierna sloeg ik nog tweemaal mis met een lange opslag aan de overkant, maar tikte ik toch nog een karpertje aan, ik liet de pen goed weglopen alvorens aan te slaan:

Afbeelding

Ben hierna afwisselend wezen pennen met zachtdeeg aan de kant en mais met lange opslag aan de overkant, regelmatig aanbeten en missers met het zachte deeg, ving twee Ruisvoorns, een kleine Kolblei en een Riviergrondeltje die aan de kant eraf viel:

Afbeelding

Afbeelding

Als laatste ving ik nog een rode rivierkreeft, verder vloog er een Sperwer met een prooi in de klauwen langs die achtervolgt werd door vele Kauwen, zo tegen 12:30 uur vond ik het wel genoeg en ben gestopt en naar huis gegaan.




Zondag 30 september 2018.

Het was een koude ochtend en sinds tijden koude oren en handen gedurende de fietstocht naar de stek te Leidschenveen, ik dacht het wel zonder handschoenen te kunnen fietsen maar de volgende keer dus handschoenen aan.
Wat voermix vlak voor de duiker gegooid(mais, hennep en flavour) en omstreeks 07:30 uur lag de pen met twee maiskorreltjes op de haak uit. Overigens vlak bij aankomst sprong een leuke karper links van der stek en dat gaf hoop. Het was 5 graden, kwam de wind uit het zuiden wk-1 en was de luchtdruk 1.019 mb. Zo nu en dan kwamen deiningen vanuit de duiker en schuin vanaf de overkant, ook waren her en der wat wroetende vissen bezig, ik had goede hoop. Maar gedurende de gehele pensessie geen stootje, geen tikje, geen lijnzwemmertje of iets dergelijks waargenomen, helaas hier een blank, ben gestopt om 09:00 uur, en het enige spannende was dat er een Grote Zilverreiger prachtig belicht door de ochtendzon over mij heen vloog.

Afbeelding

Verkast naar mijn favopolder stekje:

Afbeelding

Om kwart over 9 lag de pen schuin aan de overkant tegen de duiker aan in, en vrij snel een aanbeet van een karper met slechts 1 maiskorreltje op de haak, helaas na een korte run schoot de haak los... Na drie maal misgeslagen te hebben vanwege de lange opslag was het pas na ruim een uur toch raak, een karpertje dus:

Afbeelding

Hierna nog afgewisseld met zachtbrooddeeg aan de kant, maar na enkele missers had ik het wel gezien en ben gestopt om 11:30 uur. Een Veldleeuwerik, een Waterpieper en enkele Graspiepers vlogen gedurende sessie over.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

07-10-2018 09:35

Vrijdag 5 oktober 2018.

Het was een wat 'vervelende' week, mijn gezondheid stond centraal met huisarts en ziekenhuisbezoeken, tja ik ben ook niet de jongste meer dus de gebreken komen met de jaren. Ik was aan ontspanning toe, mijn hoofdje leeg maken en niet te veel denken aan mijn gezondheid. Maar dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, met je gezondheid staat of valt alles mee, het is gewoon het allerbelangrijkste in je leven, en je moet daar op letten en heel zuinig mee zijn…

Oké, ik stond te popelen om na het thuiswerken te gaan pennen, dus voermixje gemaakt van mais, hennep en flavour en hup op de fiets naar mijn favopolderstekje:

Afbeelding

Wát een heerlijk weer overigens, een strak blauwe lucht met een klein zuchtje wind en een stralend zonnetje, waren de ingrediënten om een zomers gevoel te scheppen aan de waterkant.
De temperatuur was 21 graden, kwam de wind uit het zuiden wk-1, en bedroeg de luchtdruk 1.016 mb.
Gevoerd op twee plekjes; aan de kant en schuin aan de overkant tegen de duiker aan.
Direct veel leven op de pen kunnen waarnemen, de haak was beaasd met afwisselend 1 of twee maiskorreltjes. De stok lag omstreeks 15:15 uur uit en nadat ik eerst had misgeslagen sloeg ik na ongeveer een kwartiertje aan op een wegloper schuin aan de overkant:


Afbeelding

Een leuke slanke Zeelt:

Afbeelding

Afbeelding

Hierna sloeg ik regelmatig mis zowel aan de kant als met een lange opslag aan de overkant, maar wist ik toch 3 karpertjes aan te tikken en verspeelde een wat groter exemplaar:

Afbeelding

Afbeelding

Vlak aan het einde van de sessie, ik wilde om 19:00 uur stoppen, dan toch een aanbeet van een ‘serieuze’ karper die mij en de stok echt alle hoeken van de sloot liet zien, wat een heerlijke drilpartij die alle kanten op ging:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Prachtvis, maar wat bleek, de haak zat stevig vast in linkerborstvin, vandaar dat deze valsgehaakte karper zo krachtig tekeer kon gaan. Maar dan nog, denk dat deze karper een van de grootste zo niet de grootste vis is die ik tot nu toe in deze polder heb gevangen, ik was blij om na vele ukkies op deze stek een sterke Cyprinus tegen te komen...
Thuis een heerlijk kliekje chinees met een Palm gescoord:

Afbeelding


Zaterdag 6 oktober 2018.

Het zou vandaag mooi weer worden, hoge temperaturen, blauwe luchten, dus een nazomerse dag, en waar wil je dan zijn? aan de waterkant met de penhengel…
Ik besloot het restje voermix van gisteren aan te vullen met mais, hennep en flavour en dat in te zetten om te gaan beginnen bij de Foreparkstek te Leidschenveen. Het wordt de derde keer dat ik daar ga pennen, en nog steeds geen schub gevangen daar ondanks dat er duidelijk karper aanwezig is.
Oké, onderweg naar de stek op de fiets, het was nog donker, zag ik twee imposante silhouetten van ooievaars die over het mistige weiland vlogen, en werd ik aangenaam verrast bij aanvang van de pensessie door een vlak langs de stek scherende IJsvogel die eerst van rechts en even later van links aankwam.
Op de stek 5 voerplekjes gemaakt, maar mij voornamelijk geconcentreerd bij de duiker, het is daar duidelijk dieper en van tijd tot tijd kwamen daar deiningen vandaan.
De stok lag omstreeks 07:45 uur uit, was het 8 graden bij een zuidoostenwind wk-1 en bedroeg de luchtdruk 1.009 mb. Het was nagenoeg onbewolkt en op de condensstrepen van passerende vliegtuigen na was de lucht prachtig helder en blauw:

Afbeelding

Afbeelding

Sloeg 1x mis bij de voerplek bij de duiker, maar dit was volgens mij voor 99% een kreeftenaanbeet, de pen bleef op de plaats heel rustig en gelijkmatig op en neer gaan om vervolgens op de plaats naar beneden te gaan. Hierna niets meer op de pen waargenomen, er sprong wel een karper links van de stek en zo nu en dan zag ik bodemwroetbellen maar dat was het dan. Er was een duidelijke vogeltrek naar het zuiden, veel lijsters(Koperwieken), Vinken, Graspiepers en Kwikstaarten vlogen hoog over en een Sperwer vloog ook nog over de stek. Ben om 09:30 uur gestopt en verkast naar de Haagsepolderstek.

Afbeelding

De stok lag hier omstreeks 09:45 uur uit, ik had twee voerplekjes gemaakt, eentje vlak aan de kant en de ander aan de overkant, dus met een lange opslag. Vrij snel een aanbeet op de voerplek aan de overkant, ik was wat te beduusd om goed aan te slaan want ik was weer wat aan het klungelen met mijn mobieltje vanwege foto's maken toen de pen verdween en heel mooi de uitstaande lijn onder water zag verdwijnen, ik sloeg aan maar mis dus…
Sloeg daarna nog een keertje mis, geen contact en/of welling, maar daarna was het raak:

Afbeelding

Hierna met zacht brooddeeg aan de kant, na enkele keren misslaan, een Riviergrondeltje:

Afbeelding

Ik wisselde steeds af van voerplekje afvissen met mais op de haak aan de overkant(lange opslag) en zachtdeeg vlak aan de kant, regelmatig aanbeetjes/missertjes, er zaten weer eens twee kreeftjes op de haak en uiteindelijk ving ik nog een karpertje met mais op de voerplek aan de kant:

Afbeelding

Vond het wel goed zo vlak voor de middag en ben gestopt om 12:00 uur, zat heerlijk in het zonnetje te genieten van alles, ook van de nog steeds duidelijke vogeltrek(veel Graspiepers, Witte kwikstaarten, Koperwieken, 1 Kramsvogel, 1 Grote gele kwikstaart, Veldleeuweriken en Vinken), het was een fijne haast zomerse ochtend.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

14-10-2018 19:59

Vrijdag 12 oktober 2018.

Als ik dit schrijf is het zondagochtend, en gezien het prachtige weer; een strak blauwe lucht met een heerlijk zonnetje en dito temperatuur, had ik aan de waterkant moeten zitten en mij in dit heerlijke najaarsweer moeten laven…Maar ja, lekker uitslapen heb ik allang niet meer gedaan, ik ging ook laat naar bed en, ook niet onbelangrijk, ik had geen mais meer in huis! Ik heb nog genoeg hennep en flavour in bezit, maar de mais is op, brood en/of brooddeeg dan als haakaas? Ja dat had gekund, maar ik sla deze ronde over, heb heerlijk uitgeslapen en gezien mijn gezondheidstoestand van de afgelopen anderhalve week is een keer goed (uit)slapen enkel maar goed voor mij. En wat mijn gezondheidsproblemen betreft gaat dat nog even door, aankomende week moet ik weer naar de dokter vanwege de uitslag van het bloedonderzoek…

Oké dan, heb afgelopen vrijdagmiddag na het thuiswerken nog even gepend:

Afbeelding

Afbeelding

Mijn favopolderplekje in het haagse heb ik bezocht en was daar om 15:15 uur aanwezig, de temperatuur was 23 graden, kwam de soms stevige wind uit het zuiden wk3-4 en bedroeg de luchtdruk 1.016 mb. Het was verder licht bewolkt.
Heb daar gevoerd met de welbekende mix van mais, hennep en flavour en wisselde qua haakaas af met dan één dan twee maiskorreltjes op de haak. De waterstand was nog steeds hoog( de metalenduiker was geheel uitzicht) en wierp ik om en om in richting duiker, dus lange opslag, of vlak aan de kant. Regelmatig missers/aanbeten, verspeelde een karpertje, ving twee kreeftjes en had opvallend veel kreeftenaanbeten. Ik zag tot tweemaal toe een karper springen en had eenmaal een duidelijke deining gezien die veroorzaakt werd door een karper. Qua vogels zag ik een Grote gele kwikstaart, een Koperwiek en een IJsvogel de stek passeren of overvliegen. Helaas een ‘blank’, geen vis gevangen maar heb me daar prima vermaakt.


Afbeelding



Zaterdag 13 oktober 2018.

Het zou vandaag haast zomers worden, voor half oktober ongekend eigenlijk qua temperatuur, ik besloot om deze mogelijk laatste zomerse dag van het jaar lekker te gaan pennen, onderweg deze mooie lucht over de weilanden gezien:

Afbeelding

De stek:

Afbeelding

Ben hier omstreeks 07:45 uur begonnen en was het opdat moment 17 graden en kwam de rustige wind uit het zuiden, wk1 en bedroeg de luchtdruk 1.016 mb. Het was nagenoeg onbewolkt. Drie voerplekjes gemaakt en deze om en om bevist met dan één en dan twee korreltjes op de haak. Op de voerplek aan de kant wisselde ik het mais soms af met zacht brooddeeg. Veel aanbeten en missers en wederom veel kreeftenaanbeten en vangsten. Toch nog 4 karpertjes kunnen scoren( 1 op mais met lange opslag en 3 met zacht deeg vlak aan de kant).

Afbeelding

Afbeelding

Het IJsvogeltje was zeker het eerste uur erg vaak aanwezig en was er een leuke zangvogeltrek(o.a. Kramsvogel. Koperwiek, Grote gele kwikstaart, Veldleeuwerik, Graspieper, Vink, Putter, Kneu en een Smient gehoord).

Thuis een bakkie en een heerlijke appelflap gescoord :D :

Afbeelding
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

23-10-2018 16:55

Zaterdag 20 oktober 2018.


Ik was deze zaterdagochtend al vroeg wakker en wilde gaan pennen. Na een gehele week binnen te hebben gezeten( op kantoor en thuiswerken) was ik er absoluut aan toe om de ontspanning en de spanning van het ‘pengebeuren’ te ervaren. De zon zou omstreeks kwart over 8 opkomen en aangezien ik al vroeg wakker was kon ik het een en ander( voermix en brooddeeg maken) op een relaxte manier gaan uitvoeren. Om half 8 op de fiets gegaan, en sinds lange tijd had ik gedurende de fietstocht handschoenen aangedaan, het was nog behoorlijk donker richting de stekjes te Leidschenveen:

Afbeelding

Ik kwam daar om kwart voor 8 aan en besloot na inspectie in de buurt van de hoek te gaan zitten. Heb daar drie voerplekjes gemaakt, twee aan de kant en eentje over het midden, heb daarna de onthaakmat op het natte gras gelegd en ruim voor achten lag de stok met op de haak één maiskorreltje uit. Links achter mij begon de zon wat door te komen:

Afbeelding

De temperatuur was 7 graden, kwam de wind uit het zuiden, wk-1 en bedroeg de luchtdruk 1.029 mb, het was licht tot half bewolkt. Hoorde enkele keren een passerende IJsvogel en was er een ‘Lijstertrek’ richting het zuiden. Maar qua penbelevingen gebeurde er nagenoeg niets…geen stootje op de drie bevoerde plekjes mogen waarnemen, en qua visactiviteiten; kringen en deiningen, was het ook magertjes. Ik heb daar slechts kringen gezien van kleine vis(voorns) en de waargenomen deiningen werden veroorzaakt door passerende watervogels(meerkoeten). Helemaal niets dus hier, ben na een uur gestopt, ingepakt en verkast naar mijn favo haagse polderstekje.

Afbeelding

Ben hier om 09:15 uur begonnen, het was licht bewolkt, het water lag er rustig bij en af en toe zag ik deiningen van vis ontstaan. Aan de kant en schuin aan de overkant, bij de nog steeds uit het zicht zijnde duiker, gevoerd met de voermix(mais, hennep en flavour). Pas na 3 kwartier kreeg ik eindelijk wat te zien op de pen ( op de haak opdat moment 1 maiskorreltje), maar dit waren overduidelijk kreeftenaanbeetjes. Ik ben maar overgestapt op zacht brooddeeg en plaatste het pennetje vlak aan de kant, het resultaat was 3 riviergrondels, een ruisertje en 2 kreeften, en sloeg ik zo nu en dan mis:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook hier een ‘Lijster’ trek waargenomen(Kramsvogels en Koperwieken) met zo nu en dan Graspiepers, Vinken en Veldleeuweriken.
Ben hier gestopt omstreeks 12:00 uur.


Zondag 21 oktober.

Ook deze ochtend was ik vroeg wakker, en wilde weer gaan pennen waar ik gister geeindigd was:

Afbeelding

Had nog genoeg voermix over van gister, maar ik maakte wel een nieuw vers deegje, was hier ruim voor achten aanwezig, de straatverlichting was nog aan, de zon was nog niet op maar het begon gestaag licht te worden. Het viel mij meteen op dat de waterstand verlaagd was, de metalenduiker was hierdoor weer te zien. Twee voerplekjes gemaakt; eentje aan de kant en eentje aan de overkant vlak bij de duiker. Wilde weer met lange opslag gaan pennen, de haak beaasd met één maiskorreltje lag schuin aan de overkant in. Zag al in de hoek mooie deiningen ontstaan, dus er was vis in de buurt.
Oké, ben begonnen om 08:00 uur, was het 11 graden, kwam de wind uit het zuiden, wk-1 en bedroeg de luchtdruk 1.029 mb, het was geheel bewolkt.
Vrij snel ‘leven’ op de pen, de pen dook daarna onder en ik kon prachtig de uitstaande lijn strak getrokken zien worden, ik sloeg aan maar helaas niets, geen contact, weerstand en vluchtboeggolf, jammer dan.
De lijstertrek van gister begon ook deze ochtend op gang te komen, het was druk in het luchtruim, ook het IJsvogeltje was zeker het eerste uur veelvuldig aanwezig en kon ik zelfs enkele seconden in de overhangende takken prachtig bekijken.
Na dik 3 kwartier dacht ik gezien het 'gedoe' met de pen, in eerste instantie met een kreeftje te maken te hebben op de voerplek vlak aan de kant; het was een nogal zeurderige aanbeet, de pen werd wel enkele keren verplaatst maar ging niet onder, ik wilde het aas gaan checken en hief dus de stok op toen er direct weerstand werd geboden en er een ‘vis’ vandoor ging. Hele leuke drilpartij met bodemstofwolken en vele ‘bubbels’ van een sterke zeelt mogen meemaken. Ik pakte het net om de vis te gaan landen, en net op het moment dat ik de Zeelt wilde gaan scheppen schoot de haak los…:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jammer dan, zoiets kan nou eenmaal gebeuren, aan de ene kant hoeft de vis niet geschept en op de mat gelegd te worden etc. etc. maar aan de andere had ik graag nog wat pics willen maken, maar goed, gelukkig toch het hele gebeuren van de drilpartij mee kunnen maken.
Een half uurtje later tikte ik toch nog een zeelt aan, die met een lange opslag aangetikt werd aan de overkant vlakbij de duiker:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En een kwartiertje later, op dezelfde plek met lange opslag aan de overkant, was ik met mijn mobieltje aan het klooien toen ik nog nèt de uitstaande lijn weg zag schieten veroorzaakt door een zichzelf gehaakt knolletje:

Afbeelding

Afbeelding

Hierna ben ik aan de kant met zacht brooddeeg gaan vissen en ving nog een riviergrondeltje:

Afbeelding

Daarna werd nog een roodkreeftje met mais gevangen. Ik ben om 11:00 uur gestopt, vond het wel goed zo, het IJsvogeltje was veelvuldig aanwezig en kon ik zelfs enkele seconden spotten in de overhangende takken aan de overkant van de evenwijdig lopende sloot, was ook deze ochtend een stevige lijstertrek(koperwieken) en vlogen er ook vele vinkachtigen over.

Het wordt aankomende weekend duidelijk kouder, de dagen worden al korter en ik ben benieuwd of er nog wat gevangen zal worden de komende tijd.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

29-10-2018 17:01

Het is wennen na een lange periode van heerlijk visweer naar het weer van de afgelopen dagen met veel wind en lagere temperaturen( en zo af en toe een spatje regen). Het mag ook herfst worden, het is er per slot van rekening het jaargetijde voor. Het wordt voor mij op dit moment sowieso weinig tot niet meer vissen wat betreft ‘Mokum’, ik ben voorbereidingen aan het treffen om te gaan verhuizen, ja ik ga mijn geboorteplaats verlaten en eerlijk gezegd had ik dat nooit gedacht…
Ik ga mijn mooi Mokum verlaten, tja ik zal de vele bijzondere stekken gaan missen, en wie weet dat ik in de toekomst toch zo nu en dan een mokumse stek kan gaan bezoeken, you never know…
Maar ‘Johnny’s Rod’ gaat uiteraard mee en deze prachtige stok gaat naar Den Haag/Voorburg om daar ingezet te worden gedurende mijn penbelevenissen in het Haagse en omstreken.
Zijn er overeenkomsten of juist duidelijke verschillen qua stekken tussen Amsterdam en Den Haag? Er zijn zeker overeenkomsten maar ook verschillen qua stekken, maar wat betreft het ‘ingezet’ materiaal zijn er verschillen: in het Haagse heb ik voornamelijk met de Prologicstok gevist en in Amsterdam voornamelijk met ‘Johnny’s Rod’, daarom lijkt het mij erg leuk om in het haagse met een ‘old school’ glasstok te gaan pennen die langer en zwaarder is dan de dunne Prologic-carbonstok.
Maar verschillen qua stekken, tja dat verschilt per stek op zowel omgeving, rust en bereikbaarheid, en zeker niet onbelangrijk ook op de te verwachten vissen/vissoorten die te vangen zijn.
Mokum en omgeving heeft veel karpers, maar ook zeer veel Brasem, Den Haag en omstreken heeft ook veel karper maar meer Zeelt dan in Amsterdam, en heb ik minder ‘last’ gehad van brasem als bijvangst. Wat kreeften betreft is de stand wat ik heb ondervonden en heb meegemaakt wel hetzelfde, in Mokum stikt het dus ook van de kreeften(waar niet…).


Vrijdag 26 oktober 2018.

Oké, na twee dagen van thuiswerken had ik ondanks de voorspelling van regen en wind, besloten om vrijdagmiddag na het thuiswerken te gaan pennen in het haagse. Ik checkte steeds buienradar om mij niet al te veel te laten verrassen door buien, maar zo na 14:00 uur zou het volgens de weersvoorspelling en buienradar wel meevallen. Maar deze sessie zou in het teken staan om mijn Mokumsestok, ‘Johnny’s Rod’ rebuild by Cor Spinhoven, te introduceren in een van de haagse stekken, van de week was de stok namelijk 'meegereisd' als één van de eerste visspullen uit Amsterdam.
Thuis een voermix gemaakt van mais, hennep en flavour, en in mijn winterse outfit op de fiets richting stekken
Bij aankomst begon het licht te regenen, maar sprong verderop op de hoek zijnde een 'verwelkoming' tot tweemaal toe een Cyprinus uit het water. De waterstand was ten opzichte van de vorige keer wat verhoogd maar de metalenduiker aan de overkant was nog nèt zichtbaar.

Afbeelding

Drie voerplekjes gemaakt, een aan de kant, een in het midden en de derde zo dicht mogelijk aan de overkant bij de duiker.
De temperatuur op dat moment was 11 graden(gevoelstemperatuur 8 graden), kwam de wind uit het west-noordwesten wk 3 tot 4, bedroeg de luchtdruk 1.006 mb, was het zwaarbewolkt en viel er zo nu en dan een buitje waarbij de wind soms aantrok, heel eventjes scheen het zonnetje gedurende de sessie. Ruim over 14:30 uur had ik ‘Johnny’s Rod’ ingelegd en kon de kennismaking met het haagse beginnen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gedurende het eerste uur 3 x leven op de pen gehad, eventjes ging de pen aan de overkant even onder, op de haak overigens één maiskorrel, maar de aanbeet zette niet door, éénmaal een lijnzwemmertje en wat getreuzel van m.i. een kreeftje. Zo af en toe voerde ik spaarzaam wat bij op de drie stekjes, maar mijn voorkeur ging naar de duikerstek omdat ik daar enkele keren wat deiningen zag van vis. Tegen 16:30 uur, nadat ik binnen gehaald had na een mislukte worp( pen en aas belandden iets over het midden, terwijl ik mijn zinnen had gezet op plaatsing vlak bij de duiker) wierp ik precies in op de plek waar ik de beaasde haak wilde hebben: vlak voor de duiker, het pennetje stond direct schuin en verplaatste zich heel langzaam naar rechts, dacht in eerste instantie aan een kreeftje, maar het pennetje ging nu prachtig naar onder in het door de wind beroerde water en sloeg ik resoluut met de lange opslag aan…Contact! Ik zat aan iets vast, geen kreeftje gelukkig maar aan iets véél zwaarders, de vis bleef even pas op de plaats maken alsof het zich nog niet geheel realiseerde in welke benarde situatie het zich bevond. ‘Johnny’s Rod’ stond al krom en ging nog krommer staan toen de vis een spurt nam, een heerlijke spurt! De karper nam een run in een haast rechte lijn evenwijdig aan de sloot naar links, ik liep even mee want de vis dreigde de hoek om te gaan naar rechts en daar ligt veel riet en andere rommel, en blokte deze powervis wat. Heerlijk die kolken makende vis die nu alle kanten opschoot, even kon ik de vis wat naar mij toe halen, maar er werd weer een vlucht ingezet met gevolg een kromme stok en een gierende slip, tja wat een introductie voor ‘Johnny’s Rod’ de stok uit Mokum met een haagse krachtvis! De vis relaxt kunnen landen en op de onthaakmat gelegd voor wat pics:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Zo, heerlijk deze penbeleving met een vertrouwde stok in een van mijn favopolderstekjes, heb nog wat bijgevoerd, maar hierna gebeurde er weinig meer, zo nu en dan kwam er weer een buitje voorbij en omstreeks 17:30 uur vond ik het welletjes. Thuis een opvallend lekker spaans biertje gedronken en geproost op de introductie van ‘Johnny’s Rod’:

Afbeelding



Zondag 28 oktober 2018.

Vandaag ging de ‘wintertijd’ in en dat was grappig genoeg ook meteen te merken qua temperatuur, het was op de fiets gewoon koud, mijn oren hadden daar last van en dat bleef de gehele pensessie zo.
Ik had nog wat voermix over van de laatste pensessie van afgelopen vrijdag en had ook zachtdeeg bij me om eventueel in te zetten.
Ben ruim over 07:15 uur(zomertijd 08:15) begonnen en het begon al mooi te dagen in het oosten, de temperatuur was 3 graden (gevoelstemperatuur -1), kwam de schrale wind uit het oost-noordoosten, wk 1-2 later 3, bedroeg de luchtdruk 1.016 mb en was er geen wolkje aan de lucht te zien.

Afbeelding

Afbeelding

Drie spaarzame voerplekjes gemaakt en ben begonnen met een lange opslag op de stek vlak bij de duiker, de waterstand was weer ietsje gezakt want de duiker was nu beter te zien.
Tot 10:00 uur gepend en al die tijd geen stootje en zelfs geen kreeftentikje mogen waarnemen, ook op brooddeeg geheel niets, zo af en toe sprongen wel kleine witvisjes die ook kringetjes maakten maar dat waren de enige ‘visactiviteitjes’ die ik gedurende de gehele pensessie heb waargenomen. Ik kreeg het overigens steeds kouder ondanks de warme kleding, het zonnetje kon mij niet genoeg verwarmen dus nokte ik er na 2 uur en 3 kwartier mee. Wel veel vogels gezien zoals een Havik die vlakbij de stek aan het jagen was op houtduiven en veel Kramsvogels, Koperwieken, Vinken en Ganzen( Kol, Riet en Grauweganzen) die richting het zuiden trokken, ook het IJsvogeltje passeerde de stek enkele malen. Ondanks de vette blank en de kou heb ik mij toch vermaakt daar aan de waterkant. Maar was maar wat blij dat ik thuis een bakkie troost kon nemen en lang onder de warme douche kon staan! :wink:

Afbeelding
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

05-11-2018 19:56

Donderdag 1 november 2018.

Ik zat al enkele dagen binnen vanwege het thuiswerken, dus was ik er zoals zo vaak aan toe om naar buiten te gaan, had al diverse keren op buienradar gekeken of het wel qua neerslag mee zou vallen, en het scheen wel mee te vallen met 30% kans op neerslag…ja.
Ik was omstreeks half 3 klaar en besloot met slechts een blikje mais mij te gaan manifesteren in de haagse polder met ‘Johnny’s Rod’. Vond het opvallend mild buiten qua temperatuur en de wind viel ook nog mee, dus relaxt en vol goede moed op de fiets richting stekken.
Was daar omstreeks kwart voor 3 aanwezig, de stok lag vrij snel uit met op de haak één maiskorrel en concentreerde mij op de plek vlak bij de nog steeds niet geheel ondergelopen metalenduiker, schuin aan de overkant.

Afbeelding

Het begon wat te spetteren, het was bewolkt tot zwaar bewolkt, de temperatuur was 13 graden(stukken aangenamer dan de dagen ervoor), kwam de wind uit het zuid-zuidoosten, wk 1-2 tot 3 en bedroeg de luchtdruk 1.007 mb. Af en toe werd het gespetter onderbroken door een droge periode, maar dat duurde niet lang, eigenlijk gedurende de gehele pensessie bleef het miezeren en soms ging het over in een heuse regenbui.
Kreeg binnen enkele minuten een forse tik te zien op de pen die ik wat te hoog had afgesteld, dus stond deze ‘schuin’ en was de gehele antenne zichtbaar, tja ik vond dat niet zo erg, het heeft wel wat als de pen dan geheel plat gaat liggen of direct schuin ondergaat bij een aanbeet. En een aanbeet kwam er, de pen ging rechtstaan en heel langzaam in het lichtelijk door de wind beroerde water naar onder, aangenaam verrast vanwege het snelle ‘leven’ op de pen want ik was nauwelijks 10 minuten bezig, sloeg ik vanwege de lange opslag aan, en YES! Contact, hangen die handel! De vis bleef even wat beduusd, zeg maar gerust sloom, aan de hengel hangen om vervolgens toch de stok wat krom te trekken en de slip wat te laten ratelen. Maar van een echte run was geen sprake, de hengel kon gemakkelijk het gebonk pareren, de vis werd moe en kon in de regen geland worden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hierna nog vrij snel na elkaar leuke aanbeten gehad waarbij ik éénmaal missloeg, geen contact en weerstand gevoeld, en tot tweemaal toe dreigde de pen mooi weg te lopen en onder te gaan maar zette het niet door. Overigens werd de zuid-zuidoosten wind harder en bleef het gestaag regenen. Ik had het wel gezien zo omstreeks half 5, dus ingepakt en tevreden naar huis, had toch een karper weten te scoren op de 1e dag van de maand november.