Karperen voor de deur.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

27-04-2018 19:24

Donderdag 26 april 2018

Ik had besloten om 'voor' en 'na' het thuiswerken te gaan pennen.
Dus was ik eerst van 06:00 uur tot 08:30 uur aan het pennen in het Parkwater:

Afbeelding


De temperatuur was 9 graden, kwam de wind uit het westzuidwesten wk1-2 en bedroeg de luchtdruk 1.013 mb. Besloot met hennep en partikelmix te gaan voeren:

Afbeelding

Op de haak twee maiskorreltjes, het duurde allemaal erg lang voordat er 'leven' werd waargenomen, ik wilde om half 9 stoppen om dan naar huis te gaan om thuis te werken, ik maakte me al op voor een blank toen 5 minuten voor half 9 de pen een tikje registreerde om vervolgens prachtig onder te gaan, ik sloeg aan en...niets, nada, noppes, ook geen boeggolf van een vluchtende vis, helemaal niets.
Deze blauwe reiger zat rechts van mij en ving twee kreeften, eentje kon hij makkelijk opeten, maar de andere was te groot en liet hij ontsnappen:

Afbeelding

Tijdens het thuiswerken twee pannetjes met 3 dagen voorgeweekte Tijgernoten ruim een uur laten koken:

Afbeelding

Oké, na het thuiswerken op de fiets richting het meertje, had er zin in.
Er stond soms een pittige wind! Gelukkig had ik mij warm gekleed maar dan nog kreeg ik het na een tijdje te koud. De temperatuur was 12 graden, kwam de harde wind uit het westzuidwesten wk2-3-4, en bedroeg de luchtdruk 1.016 mb. Verder was het licht tot half bewolkt.

Afbeelding

Afbeelding

Gevist vanaf 16:30 uur tot 21:00 uur. Weer met hennep en partikelmix gevoerd, om 18:45 mooie wegloper aangetikt: Brasem dus:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dik een uur daarna zat ik weer eens niet op te letten, zat te appen toen de pen al weg was, de lijn strak stond en de hengeltop trilde, sloeg aan maar was al te laat.
Zag nog de eerste Gierzwaluw van het jaar over mij heen vliegen en werd ik zeer melig van de harde House, Techno, Dance en weet ik veel wat voor bonkende, beukende, bassmuziek die verderop gedraaid werd achter het spoor bij de voetbalvelden( tja Koningsnacht was in aantocht…). De zon ging onder, en ik pakte in om huiswaarts te keren.

Afbeelding

Afbeelding



Vrijdag 27 april 2018, Koningsdag.

Het begint op een traditie te lijken om op 'Koningsdag' lekker te gaan vissen, maar denk dat het ook veel te maken heeft om de drukte, voor zover die er eigenlijk is, te vermijden. Ik was al vroeg op, kon zodoende rustig bepalen waar en hoe er gevist zou worden. Amsterdam-Noord of de Bijlmer(Asd zuidoost) leken opties, maar gezien de weersverwachtingen(mogelijk regen en koud) besloten om maar in de buurt te blijven, dus net zoals gistermiddag/avond het meertje maar opgezocht:

Afbeelding

Iets voor 06:00 uur lag 'Johnny's Rod' uit met op de haak een sidehooked geplaatste Tijgernoot:

Afbeelding

De temperatuur was 7 graden(gevoelstemp:5), kwam de wind uit het zuiden wk-1 en was de luchtdruk 1.013 mb, het was licht tot bijna onbewolkt. Heb breed gevoerd met de partikelmix en hennep, overigens had ik bij aankomst een karper verstoord gezien de ontstane boeggolf toen ik van de fiets afstapte, tja dat kan helaas gebeuren. Het water lag er prachtig stil bij, mooi vlak maar kon geen karperactiviteiten waarnemen, het was qua geluiden niet echt stil want zangvogels zoals Merel, Zanglijster, Winterkoning, Tjiftjaf, Heggemus, Grasmus, Kool en Pimpelmees, Rietzanger, Zwartkop, Fitis en Bosrietzanger bepaalden het aanwezige geluid, later kwam daar de eerste Koekoek van het jaar ook nog bij, deze kon ik mooi bekijken in de top van een dode boom schuin aan de overkant.
Ik kreeg na ongeveer 20 minuten een paar tikjes te zien, 'iets' zat even aan de tijgernoot te snuffelen, maar daar bleef het verder bij. Ik veranderde van aas en deed twee maiskorreltjes op de haak, pas na ruim twee uur kreeg ik serieus leven te zien op de pen; vlak aan de rechterkant had ik nu de pen geplaatst toen deze iets omhoog begon te staan en de pen heel langzaam op en neer ging, mijn eerste gedachte was pfff kreeft!!!, helemaal toen de pen omhoog plopte en het drijflichaam tevoor schijn kwam. De pen hobbelde nu naar links weg op de typische kreeftenmanier; het beestje krijgt de pen niet onder maar schokt er mee weg, maar nu kreeg het 'weglopen en schokken' veel meer snelheid waardoor ik direct dacht dat het geen kreeft maar een vis moest zijn die nu met het aas er vandoor gaat, en ja nu verdween de pen rap onder naar links, ik sloeg aan en YES!!! Hangen! Dacht eerst aan Brasem maar toen gaf de vis even gas en ging de slip lopen en stond 'Johnny's Rod' lekker krom getrokken, heerlijke dril nu:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De karper had de haak wat diep in de keel zitten, pfff na wat geklooi eindelijk de karper van de haak kunnen bevrijden. Verrassende aanbeet wel, ik dacht echt in het begin met een vervelende kreeft te maken te hebben vanwege het 'pas op de plaats' op en neer gaan van de pen en dan later het hobbelende weglopen. Oké, weer wat bijgevoerd en na een klein uurtje een prachtige wegloper, goed te volgen dus mooi getimed kunnen aanslaan, dit keer een Abramis brama die aan de kant van geen ophouden hield:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Weer wat bijgevoerd en na een uurtje sloeg ik mis op een pijlsnel ondergaande pen, zag wel een mooie vluchtboeggolf ontstaan. Ik werd rozig daar aan de waterkant, het zonnetje scheen en ik kreeg het lekker warm, een prachtige blauwe IJsvogel passeerde de stek en een grote groep Brandganzen vloog over mij heen, vond het wel goed zo, dus inpakken en de drukte opzoeken van mijn woonwijk, en wat was het druk daar zeg!
Thuis een heerlijke chinese lunch genomen met een heerlijk hollands witbiertje daarbij:

Afbeelding
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

29-04-2018 15:27

Zaterdag 28 april 2018

Vanwege het weerbeeld, er werd regen in de ochtend/middag verwacht, ben ik vanaf de late middag pas gaan pennen. De bedoeling was eerst om de gehele zaterdag in Amsterdam-Noord of in de Bijlmer te gaan karperen, besloot het maar in de buurt te gaan houden. Ben begonnen omstreeks 17:00 uur bij de gebouwenstek:

Afbeelding

De weerapp. gaf 13 graden aan, met een zuidenwind wk1 tot 2 bij een luchtdruk van 1.009 mb.Het begon aan het begin van de sessie toch wat te motregen, een uurtje gevist op deze plek, op een gegeven moment begon het lichtjes te stromen met als gevolg een parade van drijfvuil langs de stek:

Afbeelding

Na een half uurtje de eerste aanbeet/tikje op de pen waargenomen, er was overigens gevoerd met hennep en mais en had ik twee maiskorreltjes op de haak geplaatst, hierna kreeg ik helaas een overduidelijke kreeftenaanbeet en om 18:00 uur vond ik het hier welletjes en ben verkast.

Onderweg deze stek tegen gekomen, heb hier nog nooit eerder gepend en zag een mooie bellenveldje wat mij deed besluiten om het hier even te gaan proberen:

Afbeelding

Afbeelding

Voor mij heeft het altijd wel wat om op een onbekende stek te gaan pennen, wat kan ik verwachten? Zitten ze er? Kan ik er eentje pakken? Hier gevoerd met een handje hennep en mais. Na ongeveer 10 minuten was de inleiding een behoorlijke tik op de pen die rap gevolgd werd door het onmiddellijk ondergaan van de pen, ik sloeg hard en direct aan, pen en lijn schoten rechts van mij langs en belandde zo in het gras...niks dus, ook geen welling-boeggolf van een vluchtende vis gezien, de twee maiskorreltjes waren wel van de haak. Na 3 kwartier hier gestopt en verkast naar de kruislaanstek:

Afbeelding

Hier 3 voerplekjes gemaakt en gevist vanaf 19:15 uur tot 20:45 uur, ook hier gevoerd met hennep en mais. Binnen 10 minuten na inleg was het raak, de karper nam eerst wat aarzelend de met twee maiskorrels beaasde haak op, maar deed daarna de pen prachtig schuin ondergaan. Ik sloeg getimed aan en hangen! Zo! Deze vis was rap en had veel energie, redelijk snel kunnen landen en het viel mij op dat het een slanke maar krachtige vis was, het was een pittige strijd:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hierna nog twee aanbeten gehad en na 20:00 uur viel het eigenlijk geheel stil, om 20:45 uur voor het donker zijn ingepakt en op naar huis.


Zondag 29 april 2018

Ik wilde deze ochtend beginnen bij de 'nieuwe'stek waar ik gisteravond had misgeslagen, het intrigeerde mij om op een voor mij dan onbekende, niet eerder beviste plek een karper proberen te scoren; zou het lukken en zitten ze er wel.

Afbeelding

Was daar ruim voor zessen aanwezig en omstreeks 06:00 uur lag de stok uit met op de haak twee maiskorreltjes, had ik gevoerd met hennep en mais, was de temperatuur 8 graden, kwam de wind uit het west-zuidwesten wk-1 en bedroeg de luchtdruk 1.009 mb. Het was bewolkt en hoorde diverse zangvogels waaronder het opvallende geluid van de koekoek aan de bosrand zingen.

Er gebeurde helaas niet veel, slechts een tikje op de pen werd na ongeveer 20 minuten na inleg waargenomen, en na ongeveer 3 kwartier besloot ik te verkassen. Onderweg naar de kruislaanstek zag ik nog in een heel smal slootje een imposante bellenplakkaat ontstaan van een wroetende vis. Ik was erg aan het twijfelen om daar toch even het pennetje met wat mais te laten zakken, maar het is een wat ongunstige plek met daar vlakbij een ingang van een sporthal, misschien next time dus fietste ik door naar de stekken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daar aangekomen zo'n 6 stekjes bevoerd met hennep en mais, het viel mij al op dat er weinig activiteit van vis was te bespeuren, maar dat zegt nog niets, hoe vaak heb ik niet meegemaakt dat in situaties van geen karperactiviteiten er toch genoeg te beleven viel door aanbeten en vangsten. Het maakt het juist spannend om het onverwachte toch te verwachten wanneer het water rimpelloos en glad is en er geen deiningen, wellingen en bellensporen te zien zijn van vis die zodoende hun aanwezigheid verraden hebben.
Oké, 'Johnny's Rod' lag precies om 07:00 uur uit met op de haak twee maiskorreltjes, ik besloot om om het kwartier te verkassen naar een van de bevoerde stekjes. Bij stek drie had ik zo ver mogelijk aan de overkant op de punt van de hoek gevoerd, tja ik heb tegenwoordig wat met 'in een hoek' of op de 'punt van een hoek' te vissen, vraag mij niet waarom, maar vind dat spannender en ook lucratiever, het gevolg is wel een lange opslag, maar dat is dan niet anders. De pen was niet lekker zichtbaar zo ver aan de overkant en de weerspiegeling van de bomen hielp daar ook al niet aan mee, toch zag ik na enkele minuten dat er een forse tik werd gegeven op de pen, was direct gefocust hierdoor en bleef de pen en de directe omgeving daarvan goed in de gaten houden. Maar er gebeurde niet veel meer, tot enkele minuten daarna toen er weer een forse tik weer uitgedeeld en vlak daarbij een mooie welling zichtbaar werd van een aanwezige vis, ik had verder niet veel tijd meer om na te denken want de pen dook direct in één vloeiende beweging naar rechts onder, de lijn stond direct strak, de vis vluchtte , ik sloeg aan en WAUW! Run, run, run, wat een prachtige run kreeg ik voor de kiezen, de vis dook de hoek om en de molenslip ratelde en ratelde, stond good old 'Johnny's Rod' in een uiterste vechtbocht krom getrokken en kon ik deze krachtpatser eventjes niet de baas, terug pompen dan maar en de vis nam weer een run maar nu naar rechts, ik wilde mijn mobieltje pakken om pics te schieten maar durfde het niet aan want de vis bonkte te veel op de hengel en ik was bang voor een losschieter wanneer ik de spanning niet optimaal hield. Het landen van de vis ging redelijk, maar eenmaal in het net begon de vis wild te spartelen. Ik probeer altijd zo snel mogelijk wat pics te maken want de ervaring leert dat bij onrustige vissen er hachelijke situaties kunnen ontstaan, dus snel wat schieten en dan weer te water laten.

Afbeelding

Afbeelding

Dit bedoel ik dus, de vis werd springerig en wild, kon deze krachtpatser niet goed rustig houden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oké, vis te water en alles even checken…:

Afbeelding

Afbeelding

Pen dus gebroken door dat de pen nog op de onthaakmat lag en de boze Cyprinus als een gek te keer ging , is de pen gebroken, tja, maar goed ik heb geloof ik de laatste tijd wat pennen en dobbers aangeschaft dus daar heb ik geen tekort aan...Enkel, deze pen was lekker zwaar, verdroeg 6 BB loodjes en kon ik zo lekker naar de overkanten werpen, nou ja, c'est la vie, aan alles komt een einde. Heb weer de stekjes wat bevoerd en ben weer om en om gaan vissen, kreeg nog een paar lichte aanbeetjes, sloeg nog éénmaal mis en zo rond 10:00 uur vond ik het wel mooi zo, dus inpakken en wegwezen maar.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

02-05-2018 22:00

Woensdag 2 mei 2018

Direct na het werk boodschappen gehaald om daarna zo snel mogelijk naar de waterkant te gaan, het was druk op het werk dus wilde ik mijn hoofd leegmaken door middel van te ontspannen, en ontspannen voor mij is 'pennen' op karper...Met een bakje geweekte hennep en een blik mais op de fiets naar een van de parkstekken. Het was zonnig, lekker warm en met een temperatuur van 17 graden, een zuidenwind wk 2 soms 3 en een luchtdruk van 1.009 mb begon ik precies om 16:00 uur aan de parksessie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gevoerd dus met hennep en mais, en op de haak twee maiskorreltjes, pas na 3 kwartier het eerste teken van leven, de pen liep heel langzaam en heel geleidelijk weg, ik sloeg aan en niets...Hierna zo nu en dan de bekende kreeftenaanbeetjes/getreiter moeten ondergaan. Het werd overigens steeds bewolkter en zo rond half zeven was de lucht geheel dicht getrokken en begon het eerste wat te motregenen om daarna gestaag in echte regen over te gaan. Vond ik eigenlijk niet zo erg, ik had mij erop gekleed, omstreeks 19:00 uur een echte karperaanbeet, de pen dook prachtig weg en kon ik goed volgen, had wel een wat lange opslag want ik besloot om verder van de kant te gaan vissen, echter na aanslaan geen contact, wel een boeggolfje van een wegvluchtende vis. Hierna sloeg ik nog 3x mis waarvan eentje zeker een karper betrof gezien de mooie boeggolf die daarbij ontstond. Dan toch eindelijk contact met een vis na een prachtige opsteker en dito wegloper, maar wel van een Brasem:

Afbeelding

Vlak daarna weer een brasem:

Afbeelding

Hierna ving ik nog twee brasems achterelkaar en sloeg ik nog eenmaal mis, het bleef regenen en ik begon het toch langzaam koud te krijgen. Ik stopte om 20:30 uur, en had echt lekker gevist ondanks de regen, het misslaan op karper en het verkleumen, ik heb me heerlijk ontspannen met de nodige 'spanning' aan de waterkant.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

03-05-2018 22:25

Donderdag 3 mei 2018

Vandaag vrij relaxt thuis kunnen werken, was op tijd klaar maar wilde pas wat later in de middag even gaan pennen in het parkwater. Op de fiets naar de stek, en onderweg in het park zag ik op het bruggetje al een karper in het zonnetje lekker aan het wateroppervlak hangen.
Op de stek aangekomen werd ik al aangenaam verrast door enkele karpers die of relaxt voorbij zwommen of wat smakkend/happend zich aan het oppervlak manifesteerden.

Afbeelding

Afbeelding

Ter plaatse een voermixje gemaakt van mais met kattenbrokjes:

Afbeelding

Volgens de weerapp. was de temperatuur 16 graden, kwam de wind uit het noordwesten wk1-2 en bedroeg de luchtdruk 1.019 mb, verder was het licht bewolkt en scheen het zonnetje door de takken van de bomen. Ben om 17:15 uur begonnen.
Twee plekjes, eentje aan de kant en eentje wat verder van de kant, bevoerd met de mix. Op de haak de kattenbrok-mais combi gedaan en binnen een minuut een tik op de pen en/of lijnzwemmer want de vis schrok gezien de lichte 'vluchtgolf'die vlak daarna ontstond, jammer dan. Maar na ongeveer 10 minuten wer de pen als het ware omhoog gegooid, ging plat liggen en deinde lichtjes mee met de golfjes, waarom weet ik niet precies maar ik aarzelde nu geen moment en sloeg hard aan...
De vis zat er direct op, de hengel stond krom en blijkbaar moest de vis zich eerst nog realiseren dat het aan iets 'vast' zat want er gebeurde eventjes niets, maar toen kwam de run...
Yo! Wat een heerlijke, door denderende run werd er ingezet, de slip ratelde en 'Johnny's Rod' stond prachtig krom, de vis nam een run schuin naar de overkant richting paaltjes, daar was ik al een beetje bang voor, maar vlak voor de paaltjes stopte de run en kon ik langzaam de vis naar mij toe binnen halen. Weer zo'n mooie slanke schub, geen actiepics want vond het wat te tricky, overigens wel mijn eerste 'parkwater'karper van het jaar :D :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hierna duurde het echt pas tot 20:00 uur voordat er weer iets gebeurde, de pen plopte weer omhoog, ging plat liggen en dook daarna rap onder, ik sloeg aan, de vis nam een rustige run naar rechts, stopte opeens, bleef op de plek 'hangen', maakte een mooie kolk als startsein voor de echte run en schoot toen los...potverdorie, deze vis voelde goed maar schoot helaas los, kan allemaal gebeuren.
Na op twee plekjes gevoerd te hebben ving ik een brasem, verspeelde nog twee brasems, sloeg drie keer mis waarvan eentje zeker van een karper gezien de vluchtgolf en begon het stilletjes aan donker te worden, ben ruim na 21:00 uur gestopt en tevreden op de fiets huiswaarts gekeerd. Ja, ik had lekker gevist, lekker ontspannen met zo nu en dan een vis en verder relaxt op de onthaakmat gezeten.

Afbeelding

Afbeelding

Thuis een bakkie met een appelflap:


Afbeelding
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

04-05-2018 22:20

Vrijdag 4 mei 2018

Na het thuiswerken laat in de middag( tegen de vroege avond) wilde ik weer gaan pennen in het park op dezelfde stek als de twee voorgaande dagen:

Afbeelding

De stok lag iets over 17:30 uur uit met op de haak de mais-kattenbrokcombi, en was er op twee plekjes gevoerd met mais en kattenbrokjes. Pfff, kreeg jeuk aan mijn handen, net zoals de voorgaande dagen door het contact met brandnetels:

Afbeelding

De weerapp.gaf een temperatuur aan van 18 graden, met een strak blauwe lucht, een windje uit het noord-noordoosten wk1-2 en een luchtdruk van 1.026 mb. Geen karperactiviteiten gezien, zowel bij aankomst en gedurende de gehele pensessie. Vreemd toch wel want de dag ervoor was er genoeg te zien en te beleven qua aanwezigheid van karpers, en nu nagenoeg niets. Pas tegen 19:00 uur een paar tikken tegen de pen, hoogstwaarschijnlijk van witvis/kreeft, daarna zo nu en dan tikjes van witvis en/of kreeft, maar geen ondergaande pen mogen meemaken gedurende de gehele sessie van 17:30 uur tot 21:00 uur, een blank dus.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

05-05-2018 19:42

Zaterdag 5 mei 2018

Ik was al erg vroeg wakker, vervelend want ik was niet uitgeslapen, maar het is weekend dus kon ik relaxt in bed blijven liggen. Het zou vandaag een pensessie worden in Amsterdam-Noord en dan wel op mijn favopolderplek, had er zin in. Een bak hennep en partikelmix zou ingezet worden ter ondersteuning. Het was nog donker toen ik van huis wegging, maar veel zangvogels waren al druk bezig met zingen en vond ik het best wel druk met verkeer en mensen op straat. Omstreeks 05:15 uur kwam ik aan op de stekken, en zag al activiteit( veel golfjes maar nog niet het paaigebeuren) in de smalle sloot naast het fietspad, heerlijk die rust en stilte…:

Afbeelding

Afbeelding

Het is niet echt stil want de Rietzangers waren al aan het zingen, het is telkens een gevoel van thuiskomen daar, zeker als ik op de brug sta en om mij heen kijk. Ik beeld me dan in dat mijn vader in een roeibootje hier menig tochtje heeft gevaren en verder op het Kinselmeer aan het zeilen was, want dit is zijn 'gebied', hier heeft hij zijn kinderjaren doorgebracht. En ik heb hem hier ook 'thuis'gebracht, hier heb ik zijn as verstrooid…
De zon is nog niet op, maar in het oosten sluimert al wat licht en sommige weidevogels worden wakker en laten zich horen. De polder, de een vindt het maar een vlakke groene vlakte met hier en daar wat koeien en schapen en zo af en toe komt er een boer met een tractor langs, en de ander vermaakt zich continu en komt oren en ogen te kort en geniet van de vele dingen die te zien, te horen en te beleven zijn. Als je geconcentreerd aan het vissen bent, gefocust op je pen en de directe omgeving daarvan, dan kan ik mij voorstellen dat je dan de 'andere' dingen laat voor wat ze zijn. Maar ik kan dat dus niet, althans niet zo goed...In de polder word ik eigenlijk continu bezig gehouden door alles wat ik zie en hoor, als ik een vogel hoor dan zoek ik de lucht af, zeker als ik een specifiek geluid hoor wat ik als stadsmens niet zo vaak hoor. Mijn vis-penconcentratie is dan even weg, en daardoor kan je weleens 'vooraankondigingen', een ondergaande pen en dergelijke missen. Ik denk dat het allemaal met mijn manier c.q. beleving van het vissen in de loop der jaren is ontstaan en is gegroeid, en dat dat bij mij past en beter nog: dat ik het niet anders wil. Ik ben gewoon veranderd; het presteren, het scoren en je zinnen zetten op iets is bij mij steeds meer naar de achtergrond verdrongen, oke, soms steekt het wel weer eens maar dan in mindere mate de kop op( ik zal en moet dit, ik zal en moet dat), maar het is zovele malen relaxter, meer beleven en vooral meer genieten geworden. In deze polder stop ik soms even met vissen of ze nou super actief zijn of niet, ik stop dan even om mij dan te richten op 'iets' wat ik zie en/of hoor...Ik verander, maar de polder veranderd ook, en dat maakt mij ergens een beetje ongerust. Vroeger wemelde het er van de Grutto's, Kieviten, Watersnippen, Tureluurs en van de Veldleeuweriken, en deze laatste soort, de Veldleeuwerik is nagenoeg verdwenen. Ik wilde deze ochtend de Grutto horen, maar ik hoorde ze in het begin niet, pas later hoorde en zag ik enkele, ik was blij om het vertrouwde geluid van deze mooie weidevogel te horen, maar het zijn er niet veel meer, zal straks ook de Grutto stilaan verdwijnen? De polder veranderd...

Oké, 'Johnny's Rod' lag precies om 05:30 uur uit, was het opdat moment 9 graden, kwam de haast stille wind uit het oost-noordoosten en bedroeg de luchtdruk 1.026 mb. Ik had drie stekjes gevoerd met hennep en partikelmix:

Afbeelding
Hoekstek

Afbeelding

Afbeelding
Duikerstek


Afbeelding
Brugstek

Direct al 'leven' op de pen, had de haak beaasd met de mais-kattenbrokcombi, ik hoorde in het schemerdonker al de typische roep van de Zwartkopmeeuw, niet te verwarren met de Kokmeeuw want deze meeuw is iets lomper om te zien en is opvallend smetteloos wit met dan een 'zwarte'kop. Deze zeldzame meeuwensoort heeft een broedkolonie bij het Kinselmeer en hun aan en afvoervliegroute was vandaag precies over de stek gepland, ik zag er in de loop van de sessie vele voorbij komen.
Binnen een kwartier dook de pen onder, sloeg ik getimed aan en hangen, het was kleine brasem:

Afbeelding

Zonsopkomst, altijd een magisch begin van de dag...:

Afbeelding

Afbeelding

Op naar de stek bij de duiker waar ik veel activiteit zag van nog niet duidelijk met de paai bezig zijnde vissen, twee maal werd de pen hier ondergetrokken van duidelijke lijnzwemmers. De brugstek nu, hier liet ik de pen vlak aan de kant bij de duiker zakken, veel aanbeetjes van witvis/kreeft maar ving daar toch een mooie brasem nadat de pen prachtig mooi omhoog kwam en daarna schuin weggleed.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb hierna om en om de hoekstek en de brugstek bevist, verspeelde een karper bij de brugstek en een duidelijke 'GVD' heb ik daar helaas moeten uiten(tja frustratie…) Ik ving nog twee brasems en had op beide stekken veel aanbeten en missers, verspeelde nog een pen, potverdorie zat vast aan een tak die onderwater lag, en zette deze 5BB dragende mooie pen op:

Afbeelding

Verspeelde dus op deze aanlokkelijke hoek een karper:

Afbeelding

De zon verwarmde mij, ik zat daar met een big smile en genoot met volle teugen...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oké, ik had nog steeds veel 'leven' op de pen en sloeg weer eens mis, tja ik werd erg rozig daar op de hoekstek, besloot met een big smile op mijn gezicht te stoppen en weer huiswaarts te keren. Onderweg zag ik in de smalle zeer ondiepe sloot langs het fietspad genoeg paaiende karpers:

Afbeelding

Wauw, zag daar opeens deze dikkerd verschijnen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er werd nu druk gepaaid:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

05-05-2018 20:38

Dit filmpje wilde ik ook nog even delen, de karperpaaiactiviteit waargenomen in de sloot langs het fietspad:

Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

06-05-2018 14:20

Zondag 6 mei 2018

Ik was weer erg vroeg op, maar ik had gistermiddag na het vissen in asd-noord nog een middagdutje gedaan en ben ik gisteravond voor mijn doen vroeg naar bed gegaan, maar dan nog was ik vroeg uit de veren. Na twee karperloze dagen wilde ik toch een strijd aangaan met een Cyprinus, oké tuurlijk gaat het om genieten, buiten zijn en de algehele beleving(vogeltjes dit, vogeltjes dat…) maar een kromgetrokken stok, het geratel van de molenslip, de onberekenbaarheid soms van een karper, de kracht van een sterke vis, het ondergaan van de pen, de vooraankondigingen, het twijfelen van zal ik wel of zal ik niet al aanslaan...dát dus wilde ik toch wel weer gauw meemaken.
Een blikje mais en kattenbrokken zou ik gaan inzetten op de stekjes bij het Sciencepark, het was al een beetje licht aan het worden toen ik op de stekken aankwam, maar alles zag er zo 'rustig' uit. Ik dacht echt gezien de paaiactiviteiten die gistermiddag werden waargenomen in asd-noord, dat het hier ook al los was, maar het kan natuurlijk zo zijn dat het nét nog niet warm genoeg is om de vissen te triggeren om te gaan paaien en mogelijk dat het in de loop van de dag wanneer het duidelijk warmer wordt ze dan als nog los gaan. In ieder geval toonde alles rustig, geen springende, wellingen makende of paaiende vissen dus.
Ik had op 6 stekjes gevoerd met mais en kattenbrokjes, de temperatuur op dat moment was 12 graden, kwam de lichte wind uit het oost-noordoosten en was de luchtdruk 1.026 mb, en was het nagenoeg onbewolkt.

Ben begonnen op een hoekje waar ik nog niet eerder had gevist, maar waar ik zo nu en dan het riet aan de overkant zag bewegen wat vis verraadde, dus was er vis aanwezig:

Afbeelding

Hier een klein half uurtje gevist, slechts twee lijnzwemmers mogen meemaken hier, verkast naar de volgende stek:

Afbeelding

Afbeelding

Hier was helemaal niets te beleven, na een kwartiertje verkast naar de volgende stek:


Afbeelding

Afbeelding

Direct bij inleggen op de hoek 'leven' op de pen, er zat 'iets' al meteen de combi mais-kattenbrok te besnuffelen. De pen kwam wat omhoog, ging schuin staan, maar maakte nog geen aanstalten om weg te lopen...zal toch geen kreeft zijn?dacht ik, de pen hobbelde nu zonder onder te gaan wat naar links en maakte vervolgens een half rondje, ik twijfelde om aan te slaan maar wilde daarmee wachten want ik wilde een duidelijke aanbeet zien en dus de pen onder zien gaan, en ja uiteindelijk dook de pen naar links onder en ik wist direct dat het een vis was, geen kreeft gedoe gelukkig. Ik sloeg aan en een feestje begon, wát een heerlijke dril met alles erop en eraan! De karper keurig geland en ik verbaasde mij echt om de 'geringe' afmeting van deze felle strijder, het knollenstadium net ontgroeid en dan al zo vechten!:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heb hierna nog een rondje gemaakt en de bevoerde stekjes afgevist, maar helaas niets meer gezien wat op een aanbeet leek, ook verder geen noemenswaardige karperactiviteiten gezien, het leek wel of na de vangst alles stil kwam te liggen. Om 08:30 uur gestopt en richting huis gefietst.
Normaal fiets ik over de Ringdijk terug, maar ik besloot het nu eens anders te doen, ik fietste langs de studentenflats en in het voorbij gaan zag ik op de grens van zon en schaduw bij de loopbrug een karper:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

08-05-2018 16:17

Maandag 7 mei 2018

Het was deze maandag echt zomersweer; warm, mooie blauwe lucht en volop zon. Na het werk besloot ik een ‘rondje’ om de buurt te maken, in het verlengde van de Ringdijk vlak achter de nieuwbouwwijk ligt het verbindingsstuk tussen Ringdijk en Amstel waar ik jaren geleden al een karpers heb gespot. Maar ik had ook trek in één van de lekkerste IPA’s(indian pale ale) van Amsterdam e.o.: de Muuke van Brouwerij Poesiat en Kater, dus heb mij eerst deze goed laten smaken:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oké, na deze koele zeer gewilde ervaring liep ik langs de kade en ontdekte met regelmaat voorbij snellende brasems, helaas nog geen karpers daar gespot. Halverwege mijn tochtje langs de kade vond ik resten van een rivierkreeft op de kade:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Denk dat een blauwe reiger deze had gevangen en later is er mogelijk een meeuw er verder mee aan de haal gegaan, zag overigens een Fuut een gevangen kreeft naar binnen werken.
Ik liep verder naar de Linnaeusstraat en kwam de volgende buurtbrouwerij tegen waar ik de bediening vroeg naar hun lekkerste IPA:

Afbeelding

Inderdaad! Ook een hele beste! Kocht ook het glas want vond het een fijn en vooral robuust bierglas waar je fijn uit kunt drinken, terug richting huis even wezen snuffelen bij de plaatselijke intertoys waar ik blij verrast werd door een nieuwe Star Wars action-figure voor mijn collectie, al met al een fijn buurtrondje gemaakt terwijl het ‘slechts’ de bedoeling was om karpers te gaan spotten:

Afbeelding

Na het avondeten wilde ik ervaring(en) op gaan doen door s’avonds met een breeklichtdobber te gaan pennen. Heb dat ooit eens gedaan maar kan mij nog slechts herinneren dat ik de meeste handelingen heb kunnen doen omdat de straatverlichting voldoende was om redelijk te kunnen vissen/pennen, weet wel dat ik een spiegel ving maar voor de rest laat het geheugen mij in de steek.

De pen en de ‘breeklicht’ benodigheden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De plaats was het Meertje, begon daar in de volle warme zon om 18:30 uur en maakte de voermix bestaande uit mais en kattenbrokken ter plaatse:

Afbeelding

De temperatuur op dat moment was 26 graden, was het nagenoeg onbewolkt, kwam de wind uit het oosten wk-1 en bedroeg de luchtdruk 1.016 mb. Zag geen karperactiviteiten, althans niet met het blote oog, maar met de verrekijker(vergroting 10x) zag ik haast recht aan de overkant( schat afstand ruim 200 meter) in het inhammetje wel karpers aan het oppervlak scharrelen. Het was warm, in de volle zon hield ik het niet echt uit en was blij dat ik in de schaduw van de bomen verkoeling kon vinden. Maar gebeurde er nog iets? Jawel, het was nog net geen kwart over 7 toen de pen echt heel mooi langzaam naar rechts onder verdween, mooier kan je dergelijke aanbeten niet hebben, en toch nadat ik op het juiste moment had aangeslagen was er geen contact, helemaal niets,ook geen welling van een vluchtende vis, gewoon niets. Normaal baal ik niet zo, maar ik vond het een te mooie wegloper om gemist te worden, tja…Viste overigens met de combi mais/kattenbrok, vind dat voorlopig een goede vangstcombinatie. Gebeurde er verder nog wat? Ja, een klein uur daarna vlak aan de kant plopte het drijflichaam van de pen omhoog toen de vis het aas opnam, vervolgens dook de pen in één keer onder, ik sloeg aan en wroem! Enorme vluchtboeg/schrikgolf van een mooie karper zonder contact, pffff hier baalde ik dus ook van!
Het werd donker, het water wordt gladder/vlakker, de wind gaat langzaam aan wat liggen en de karpers komen opeens tevoorschijn, zie overal lichte wellingen en vlak aan de kant verschijnen ook karpers:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De rode antenne van de dobber wordt vervangen door het breeklichtstaafje, ik vind het opeens heel spannend worden, want zal ik straks een karper vangen in het donker?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Omstreeks 22:15 uur wordt de pen heen en weer beroerd door een karper, dan komt de pen wat schuin omhoog, gaat heel langzaam naar rechts toe maar nog niet onder, ik twijfel om aan te slaan, maar dan loopt de pen weg, en sla ik aan…Direct een kromme stok, maar de slip loopt niet af, zal toch niet he, een brasem? Maar dan tingelt de slip heel langzaam, ik geef wat meer weerstand, de hengel buigt nu dieper en ik verbaas mij om het gewicht nu want de vis krijg ik niet te zien, toch een karper dan? Jawel want de karper neemt nu een serieuze sprint die geen enkele brasem zal kunnen inzetten en ik krijg een big smile op mijn gezicht. Ik zie het lichtje van het breekstaafje duidelijk onderwater en kan zodoende precies zien waar de vis zich bevind, ik pomp wat moeizaam de vis naar mij toe, en hup de volgende run en het is echt grappig om de run-vis te volgen doormiddel van het fluoriserende licht van het breekstaafje. Ik had overigens al de hoofdlamp aangedaan, en echt zo’n lamp is nodig om je handelingen beter te kunnen uitvoeren, gewoon onontbeerlijk zo’n lamp bij het nachtvissen. Oké, de karper na een mooi gevecht kunnen landen, op de onthaakmat gelegd en pics schieten wat overigens echt niet mee viel vanwege de hoofdlampverlichting:

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Ik vond het nu wel goed zo, had mijn vis en had mijn eerste( niet echt helemaal eerste) nachtpen-viservaring. Overigens wat wemelt het s’nachts van de insecten aan de waterkant, zowel vliegende als over de grondkruipende, bij het inpakken en opruimen was het hengelfoedraal een verzamelplaats geworden van tientallen krioelende pissebedden, torretjes en andere wriemelaars.
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

08-05-2018 20:51

Weer leuk om te lezen! De strenge vorst was weer een lachertje voor al die insecten dus. Ik was gisteravond aan het varen en daar was het ook al muggenfeest.
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

09-05-2018 18:02

Dank je wel Dennis voor je fijne reactie! :D


Woensdag 9 mei 2018.

Vanochtend voor het 'thuiswerken' even wezen pennen in het parkwater. De temperatuur was opdat moment 14 graden, was het licht tot half bewolkt, kwam de wind uit het west-noordwest wk1 en bedroeg de luchtdruk 1.006 mb. Ter plaatse de voermix gemaakt:mais met kattenbrokken en had drie voerplekjes gemaakt. Ruim om half 6 lag de stok uit met op de haak de mais-kattenbrok combi, ik was net bezig om het net in elkaar te steken toen ik vol verbazing zag dat de pen schuin aan het weglopen was, nog geen minuut na inleggen al een aanbeet, ik sloeg aan en ja...een brasem:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn 'routine' is meestal hengel beaasd inleggen en daarna het net in orde maken, nu had ik dus 'mazzel' dat het een brasem betrof die ik , als het kan, aan de waterkant zonder de vis uit het water te halen middels net, onthaak. Stel dat het een karper betrof, dan had ik een probleem gehad, ik moet dus mijn routine aanpassen: eerst net in orde maken , dan beaasde hengel uitleggen. Het is anders vragen om moeilijkheden. Maar goed, ik was eigenlijk wel aangenaam verrast dat er al zo snel een vis gevangen werd, zag overigens genoeg karpers rondzwemmen, wellingen en deiningen makend, dus het zou een kwestie van tijd zijn. Ving eerst nog een brasem, daarna kreeg ik kreefteninteresse gezien de gekartelde maiskorrels en sloeg ik na ongeveer een uur mis op een karper gezien de vlucht/boeggolf na aanslaan. Maar iets voor half 8 kreeg ik op de middelste voerplek een aanbeet, de pen lichte heel eventjes op en dook daarna onder, ik sloeg direct aan en YES!De karper kwam heel even boven vanwege de opslag maar daarna werd een volle sprint ingezet, en wát een sprint! Ik hield de vis niet, de hengel zat al in een uiterste vechtbocht en de slip ratelde flink, de karper stoof naar links richting paal die staat in de zijsloot, ik blokte de vis maar durfde niet meer tegengas te geven want de vis begon wild te bonken op de top. Nu sprintte de vis naar de hoekkant waar veel takkenrommel ligt en deed ik een poging om de vis uit de linkersloot te krijgen omdat ik weet dat daar als hij daar doorknalt ik deze krachtpatser zal verspelen. Hoe het komt weet ik niet maar de vis spurtte de sloot uit en en er volgde weer een run naar de kant met de paal, pfff ik probeerde de vis weer te blokken en kreeg zowaar pijn in mijn armen, tjonge jonge hij gaf niet op en bonkte wild op de top. Kon de karper nu rustig naar binnen pompen maar de vis bleef wat koppig vlak aan de kant bonken op de top. Na twee pogingen kon de vis geland worden, pfff wat een gevecht was dit, ik stond daar aan de waterkant even te shaken, maar was enorm blij dat het allemaal goed was afgelopen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Raar is dat toch nadat ik de karper te water had gelaten, dat ik zo voldaan was dat ik eigenlijk wilde stoppen met vissen, om nog na te genieten en de hele vangst/run/dril nogmaals te beleven.
Heb nog wat gevoerd op drie plekjes , maar de concentratie was er bij mij eigenlijk al niet meer. Bovendien werd het al erg druk met het woonwerkverkeer achter mij en vond het zo rond 08:30 uur wel welletjes. Lekker naar huis dus, en daar met een tevreden en voldaan gevoel aan het 'thuiswerken'...
Wim Voets
Berichten: 229
Lid geworden op: 16-08-2010 13:12

10-05-2018 08:11

Ik heb, heel veel jaren geleden inmiddels, de volgorde ook veranderd. Bij mij was het een karper die mij vertelde dat ik het voortaan anders moest doen, haha.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

10-05-2018 12:51

Haha Wim, tja zo gaat dat nou eenmaal, ik had dan 'mazzel' dat het gelukkig een brasem betrof. :lol:

Donderdag 10 mei 2018.

Ik werd deze morgen om 5 uur wakker, het was eigenlijk de bedoeling om vroeger wakker te worden vanwege de stekkeuze, een kleine 3 kwartiertjes fietsen(op mijn dooie akkertje, in een redelijk tempo kan ik er een half uurtje overdoen), want ik wilde daar om half 6 de stok uit leggen. Mijn oog was dit keer gevallen op de Bijlmermeerstekken, maar ik was dus te laat wakker geworden. Zat nu te dubben: dan maar Parkwatertje waar ik binnen 7 minuten kan zijn, of toch maar wat later beginnen in de Bijlmermeer, het laatste dus want ik ben er voor mijn doen te lang geleden geweest. Ruim over half zes de deur uit, en relaxt door het park gefietst waar ik een prachtige Zanglijster van nog nooit zo dichtbij zijn ochtendriedeltje hoorde en zag zingen, en een van de ooievaars net op het nest terugkeerde. Vond het onderweg best nog wel druk op de weg en bleef het het nog redelijk lang donker vanwege de zwaar bewolkte lucht. Op de stekken aangekomen was het de bedoeling om aan beide kanten van de duikers te gaan pennen, maar één van de duikers was zo dichtbegroeid met brandnetels dat ik die stek maar links liet liggen. Ik focuste me maar op één duiker waar ik het gras en wat brandnetels makkelijk plat kon krijgen. Zag al direct aan de rechteroeverkant wat paaiactiviteit van karpers en zo nu en dan kwamen de rietstengels in 'beweging' door langsschurende vissen. Oké, drie handjes partikelmix en twee handjes ter plaatse gemaakte voermix van mais en kattenbrokken werd er op de duikerstek gevoerd.

Afbeelding

'Johnny's Rod' lag iets over 06:30 uur uit met de favoriete mais-kattenbrokcombi op de haak, was de temperatuur 12 graden, kwam de wind uit het westzuid-westen wk1, en bedroeg de luchtdruk 1.006 mb. Het was bewolkt, zeg maar regenachtig. Tja dat 'weer' , hoe wisselvallig is het toch de laatste tijd, gister was het bijna tropisch warm en nu kelderde de temperatuur met meer dan 10 graden omlaag en voelde en zag ik al wat spettertjes. Deze spettertjes veranderden gestaag in regendruppels, en het bleef regenen, en regenen en regenen. Ik had van te voren twee weerapps. bekeken, de een gaf geen neerslag en de ander lichte neerslag, nou het werd gewoon 'vette'regen! Niks lichte neerslag!Tja, oke, ik had mijn regenjack aan, maar mijn regenbroek had ik thuis gelaten, dom want mijn broek werd zeik en zeiknat.
Maar goed, de pen lag dus ruim over half 7 uit en direct een paar 'tikjes' kunnen zien, éénmaal een duidelijk mooie aangekondigde lijnzwemmer geconstateerd en toen iets voor 7 uur na een paar vooraankondigende tikjes dook de pen onder. Ik wachtte geduldig want mogelijk was dit ook een lijnzwemmer, de wat uitstaande lijn zag ik mooi straklopen en ik sloeg aan: Yo! Hangen! Stok stond krom, de slip liep af en ik was bezig aan een heerlijke dril in de regen. Ik pakte de steel van het schepnet en hield dus één van de twee delen in mijn hand! Lichte paniek nu, de regen
had de tweedeligesteel zo nat gemaakt dat het los kwam te zitten. De karper hield ik redelijk onder spanning waardoor ik met wat kunst en vliegwerk de tweesteelhelften weer in elkaar kon zetten...pfff.

Afbeelding

Afbeelding

Grappig dat ik van de week nog zat te denken of ik dit seizoen weer eens een 'Spiegel' zou scoren, en zie, mijn verzoek werd ingewilligd, een wat lange en niet echt volle spiegel, maar opvallend sterk wel.
Oké, weer wat voermix ingegooid en afwachten maar, na ongeveer 25 minuten dook de pen onder en sloeg ik aan: Hangen! Dacht in het begin aan een grote brasem want de vis deed niet echt veel, beetje bonken op de hengeltop, maar toen ik wat meer kracht zetten begon de run, lekker! Ik kneep hem wel even toen de vis de duiker in dreigde te zwemmen, maar stuurde de vis mooi de andere kant op, kon de karper daarna relaxt landen, en het bleef overigens maar regenen:

Afbeelding

Afbeelding

Hierna weer wat bijgevoerd en kreeg verbazingwekkend snel weer een aanbeet, de pen ging heel mooi naar links onder, ik sloeg hoopvol aan...maar helaas, geen contact! Weer wat bijgevoerd en ongeveer een half uurtje daarna weer een mooie aanbeet, en weer geen contact! Zo na 09:00 uur viel het geheel stil qua activiteiten, ik had nog wel enkele tikjes op de pen gezien, maar dat waren of kreeftjes of lichte lijnzwemmers. De regen hield heel even op, om daarna weer gestaag door te gaan. Vond het wel goed zo, in mijn natte broek alles opgeruimd, ingepakt en zeer tevreden naar huis gefietst, gelukkig had ik deze ochtend een juiste keuze gemaakt om te gaan pennen in de Bijlmer, het water is hier beduidend dieper, ruim 2 meter, en op dieper water een vis drillen vind ik op zijn tijd kicken, daar heb ik wel een natte broek voor over... :lol:
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

12-05-2018 22:01

Vrijdag 11 mei 2018.

Vroeg opgestaan, wilde al bij zonsopkomst op de Bijlmerstek aanwezig zijn, iets over half 5 dus op de fiets in het stille donker door het Park waar ik weer een ontmoeting had met een Zanglijster die op de grond aan het zingen was. Het was fris, ik heb zelfs mijn handschoenen maar aangedaan vanwege de kou, in mei…
De weerapp. gaf 7 graden aan, kwam de wind uit het westnoord-westen wk1 en was de luchtdruk 1.023 mb.
Direct bij aankomst zowel links als rechts bij de duiker gevoerd met de partikelmix en de ter plaatste gemaakte mix van mais met kattenbrokken. Geen karperactiviteiten gezien, wat dat betreft was het een heel ander beeld dan gisteren( sowieso met de langdurige regen).

Afbeelding

Afbeelding

'Johnny's Rod' lag precies om 05:30 uur uit met op de haak de mais-kattenbrok combi, pas na een uur de eerste 'tik' op de pen gezien, 3 kwartier daarna werd de pen enkele keren verplaatst door waarschijnlijk kreeft-witvis. Iets voor 08:00 uur ging de pen zonder vooraankondiging prachtig in één snelle beweging onder, ik sloeg aan, maar helemaal niets, geen contact, mais en kattenbrok waren wel van de haak, ik baalde gigantisch van deze misser. Enkele minuten daarna ging de pen weer mooi onder, ik sloeg aan en weer niets! Ook nu was de mais-kattenbrokcombi van de haak. Na een uurtje had ik het hier wel verder gezien, een blank dus terwijl ik er veel en veel meer van verwacht had vanwege de vangstsuccessen van gisteren, tja zo werkt het dus, de ene dag is de andere niet. Verder werd ik daar nog opgeschrikt door een pijlsnel langsrennende bruine rat, daarna gevolgd door een plezier piepende muis die veel relaxter de stek passeerde.
Ik wilde deze vrijdag niet blanken, zo vroeg wakker en opgestaan en dan geen resultaat boeken? Besloot eerst een bakkie te doen bij mijn moedertje op haar tuin om vervolgens richting Watergraafsmeer-Science park te gaan:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Oké, ben om 11:00 uur begonnen op het Meertje, de temperatuur was toen 16 graden, kwam de wind nu uit het oostzuid-oosten en bedroeg de luchtdruk 1.019 mb.

Afbeelding

Afbeelding

Op twee plekjes gevoerd, om 11:30 uur had ik een misser, bij inleg dook de pen direct onder en ontstond er een schrik/vluchtgolf van een karper, tja was dit nou een directe aanbeet, lijnzwemmer, of had ik 'per ongeluk' een net aanwezige karper laten schrikken door de inworp van pen, beaasde haak en lijn? Anyway was dat het enige wapenfeit aan contact met een vis gedurende de 2 en een half uur pennen aan het meertje, ik begon erg slaperig te worden en sukkelde zelfs eenmaal in. Om 13:30 uur dus genokt en naar huis gefietst.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

13-05-2018 14:29

Zaterdag 12 mei 2018.

Was erg vroeg wakker, al om half 3, ik kon de slaap niet meer vatten dus ben ik oude carpboardsessieverslagen gaan lezen, omstreeks 4 uur maar het bed uit gegaan, kop koffie naar binnen gewerkt en op de fiets naar de stekken in Amsterdam-Noord. Was daar ruim voor 5 uur aangekomen en kon zo relaxt de voermix(mais en kattenbrokken), aanmaken, pallatraxpellets en de partikelmix uitstrooien. Tussen kwart over 5 en half 6 lag de stok uit op de hoekstek, met op de haak de mais-kattenbrokcombi.

Afbeelding

De kant van Amsterdam lag nog in de 'nacht' zijde:

Afbeelding

Afbeelding

Ben op een gegeven moment even gestopt met vissen, bij zonsopkomst leek het wel of het hele gebied echt wakker werd. Veel vogels vlogen op of begonnen te zingen, alles werd prachtig verlicht door de warme zonnestralen, de energie die dan vrijkomt is haast voelbaar lijkt het, een grote glimlach verscheen op mijn gezicht. Een haast magisch moment van je 'één' met je omgeving voelen, opeens snappen-begrijpen waar het allemaal omdraait, beseffen dat je leeft, overviel mij daar.
Oké, dit klinkt vrij zweverig allemaal, maar kan je vertellen dat dit gevoel ervaren, het opdat moment één zijn met je omgeving je doet beseffen dat je gelukkig bent…

Afbeelding

De stok lag dus al voor zonsopkomst uit op de hoekstek, volgens de weerapp. was het 13 graden, kwam de wind uit het oostzuid-oosten(nauwelijks voelbaar) en bedroeg de luchtdruk 1.016 mb.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het werd een lange pensessie, had 5x misgeslagen waarvan minstens éénmaal op een karper gezien de vluchtboeggolf bij het aanslaan, verspeelde een Brasem en pas na wisselen van de mais-kattenbrokcombi naar twee maiskorreltjes op de haak, ving ik twee Brasems:

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Na de brasemvangsten veel aanbeetjes van witvis, volgens mij van ruisvoorns gezien de felheid waar het mee gepaard ging, maar geen eentje weten te vangen. Gevist tot 16:00 uur, het was erg warm zo in het zonnetje zittende, viel bijna in slaap daar, tevreden en rozig naar huis gefietst.

Buiten de echte weidevogels zoals Grutto, Kievit, Scholekster en Tureluur zag ik nog als bijzondere vogels Lepelaar, Ooievaar, Grote Zilverreiger en heel veel Zwartkopmeeuwen( op de weilanden foeragerende groepen en veel overvliegende groepen).


'niet als een dief in de nacht, die wegsluipt voor de duisternis

maar als een levensgenieter het moment beleefd

van de zonsopkomst

en een kippenvel ervaring ondergaat

zo onverwachts…'



Zondag 13 mei 2018.

Ik had mij verslapen, de bedoeling was om zo rond half 6 te gaan pennen in een van mijn buurtwatertjes, zo kon ik dan nog wat uurtjes pennen vóór de regen die om 10:00 uur verwacht werd volgens de diverse weerapps. Stond pas na 7 uur op, mijn lichaam had deze lange slaapperiode blijkbaar nodig, niet zo gek natuurlijk want ik werd de laatste dagen steeds vroeger wakker. Tja, na een kop koffie besloot ik toch maar, nog niet geheel bij kennis vanwege de dufheid van de lange slaapperiode, mij in mijn viskloffie te hijsen en richting het Science Park te gaan. Wat mij ook deed overhalen was het niet vangen van een karper de laatste twee pensessies te Amsterdam ZO en te Amsterdam-Noord, wilde gewoon weer strijd ervaren, good old 'Johnny's Rod' kromgetrokken zien worden, de kracht, de run, het onverwachte ervaren. Zo belandde ik om 07:45 uur, na 6 stekken met enkel mais uit blik te hebben aangevoerd aan de waterkant:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zag her en der afgerukte kreeftenscharen, stukken kreeftenbody's en kreeften koppen liggen, oké, had een medekarpervisser deze sloopacties gedaan, of waren reigers hier bezig geweest, of de vele zwarte kraaien die de door de reigers gevangen kreeften verder sloopten?

Oké, enkel mais, twee korreltjes, op de haak, geen kattenbrokcombi, geen hennep of flavour door de mais, slechts mais uit blik werd er ingezet. De temperatuur was 16 graden, kwam de stevige wind uit het zuid-zuidwesten wk2-3 en was de luchtdruk 1.009 mb. Het was behoorlijk bewolkt en het waaide, dus redelijke golfslag, toch zag ik na ongeveer 10 minuten bij de 1e voerstek bij de waterlelies de pen mooi omhoog komen, daarna ietsje naar links verplaatst worden en wachtte ik gespannen af op een wegloper, maar er werd niet weggelopen met de pen/aas. Dan maar naar de 2e stek, geen tikje, zowel bij de 3e als 4e stek ook geen tikje. Aangekomen bij de 5e stek, de paaltjes bij het bruggetje, daar meteen een tik, vervolgens zie ik het puntje van de antenne verdwijnen in het golvende water, ik sla aan maar helaas niets. Potverdorie, ik voer daar toch nog wat maiskorreltjes bij en leg weer in, niet lang daarna gaat de pen schuin staan en verdwijnt onder water, ik sla aan en YES! Hangen! Heerlijke dril, de vis neemt rap lijn, en verschijnt dan aan de overkant en probeert via het riet te ontsnappen. Dan een run onder de brug door wat ik maar al te tricky vind, kan de vis terug pompen, zie even een wapperende staart en de vis neemt weer een run maar dan gelukkig naar de brede kant van de sloot waar na twee scheppogingen deze mooie donkere vechter nog wat tegenstribbelt op de onthaakmat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Naar de andere kant van het bruggetje verkast, de 6e stek dus, gooi daar nog wat maiskorreltjes aan de kant in, de pen gaat na inleg direct schuinstaan, dacht meteen dat het kwam omdat het daar ondieper is, maar de pen maakt een typisch half rondje, gaat nog schuiner staan en maakt aanstalten om onder te gaan. Verbaasd als ik was bij zo'n snelle aanbeet wacht ik op het onder gaan, de pen schiet schuin onder de brug door en ik sla aan...maar niets, geen contact of welling van een vluchtende vis gezien.

Afbeelding

Jammer dan, ik gooi nog wat maiskorreltjes vlak onder het bruggetje en wacht af, ik zie verderop op de hoek een 'bellenplakkaat' van een wroetende vis, en besluit daar naar toe te sluipen en een handje mais in de buurt van het plakkaat te werpen. Na 10 minuten besluit ik naar de hoekstek te gaan en daar in te leggen, zie schuin aan de overkant in het smalle gedeelte van de sloot een imposante bodem/bellengewroet ontstaan.

Afbeelding

Afbeelding

Zo opportunistisch als ik ben gooi ik daar een half handje mais in de buurt, en leg daar na enkele minuten het pennetje in. Ondanks het woelige water en de bewolking zie ik opeens aan het oppervlak, vlak aan de kant een karperbek en kop verschijnen, de vis zwemt richting pen, besnuffelt deze en duikt onder. Direct volgt een kolk/welling vlak bij de pen, is deze vis geschrokken van de lijn? Direct daarna zie ik de pen heel langzaam bewegen naar rechts, ja de pen begint te 'lopen' naar rechts maar gaat niet onder in het woelige water, ik pak het handvat en wachtaf, de pen gaat nu langzaam naar rechts onder en ik sla aan...WOW! Wat er nu allemaal gebeurd is moeilijk te omschrijven, de vis ging heel even door de slip en nam een spurtje naar het rietveldje aan de eigen kant, de vis besefte nu dat het in de problemen zat, aan iets 'vast' zat en als een torpedo doorramde naar links, de hengel prachtig liet buigen, de slip giga deed ratelen en mij en de hengel letterlijk en figuurlijk alle hoeken van de sloot liet zien! Tot tweemaal toe dacht ik de vis verspeeld te hebben vanwege een plotsklaps 'slappe'lijn, maar de vis denderde tot tweemaal toe mijn kant op waardoor de lijn slap viel en er geen contact meer was, pfff wát een snelheid en vooral wát een uithoudingsvermogen had deze vis. De karper ging nu de hoek op zoeken aan de overkant, en denderde vervolgens door de rommel en takken die zich daar bevinden. 'o jeetje!' dacht ik, daar krijg ik hem niet uit! Maar de vis was zo snel en vooral onberekenbaar dat deze de hoek alweer had verlaten om nu evenwijdig aan de sloot naar links te gaan spurten. Heerlijk! De hengel stond helemaal gebogen en de molenslip ratelde als nooit tevoren, het net lag boven en moest ik al licht klauterend zien te bereiken. Tricky nu want de vis schoot weer mijn kant op met gevolg een slappe lijn op het moment dat ik de steel van het net oppakte, snel binnen draaien en ik had weer contact, mazzel! De vis kunnen landen, zat nog even vervelend vast met de lijn aan een overhangende tak van de boom op de hoek, maar kon daarna deze rappe karper op de mat leggen waar het nog een paar keer wild begon te springen.


Afbeelding

Afbeelding

Terug gegaan naar de 1e stek, nog even nagenietend van de drilpartij zat ik daar tot ongeveer 09:45 uur de tijd uit, zou om 10 uur stoppen maar dat werd dus een kwartiertje vroeger vanwege de regen die nu eerder dan aangegeven uit de hemel kwam.
Gisteren in Amsterdam-Noord wilde ik een karper 'scoren om het scoren' maar werd daar verrast door het 'genieten om het genieten' van de omgeving en de zonsopkomst, en deze ochtend genoot ik met volle teugen van de aanbeten, de verrassingen, de strijd en de karpers die het hele penvisgebeuren voor mij op deze wijze zo treffend samenvatten. Ja, het totaalpakket ervaren , maar dan uitgesmeerd over twee pensessies...
Martin Mik
Berichten: 21
Lid geworden op: 25-10-2014 19:39

14-05-2018 18:27

Heerlijk om je verhalen te lezen glenn axt.
Ook de mooie foto's zijn een must voor dit forum.
Richard soutendijk
Berichten: 7
Lid geworden op: 28-04-2016 14:56

16-05-2018 12:44

Prachtig geschreven en zeer mooie foto's.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

18-05-2018 19:25

Martin en Richard, dank jullie wel voor jullie reacties en complimenten! :D


Vrijdag 18 mei 2018.

Ik was deze ochtend al vroeg wakker en besloot om een korte ochtendpensessie te gaan houden, vanwege het 'thuiswerken' kan dat mooi geregeld worden. Zakje kattenbrokken en blikje mais zouden gebruikt worden om de karpers te gaan belagen. Onderweg zag ik in het park een van de ooievaars op het nest zitten:

Afbeelding

Vond het nogal frisjes en dat kwam mede door de noord-noordwesterwind die zo nu en dan behoorlijk aanwezig was, had mij gelukkig warm aangekleed, vind het sowieso de laatste weken maar erg wisselvallig weer, dan koud dan warm, dan koud dan weer warm, geen pijl op te trekken dus, daardoor is het raadplegen van de weerapps. een noodzaak om niet al te verrast te worden door regen, kou, wind en wat diens meer.
Oké, was iets voor 05:30 uur op de stek en 'Johnny's Rod' lag ruim over half 6 uit met op de haak de mais/kattenbrokcombi.

Afbeelding

Afbeelding

De temperatuur was 9 graden(gevoelstemperatuur 7), kwam de wind dus uit het noord-noordwesten wk 2 tot 3, was de luchtdruk 1.023 mb en was het nagenoeg bewolkt. Bij aankomst sprong er al een karper, en zo nu en dan herhaalde dat zich, zelfs sprong er een zo'n 3 meter van de pen. Hier en daar wellingen van vissen door staart of rugvin, en zelfs karpers die aan het wateroppervlak aan het happen waren, zo nu en dan hoorde ik aan de overkant een karper smakken. Kortom voldoende karper aanwezig en ik was er van overtuigd dat ik succes zou hebben...Pas na een uur dook de pen even onder en kwam weer boven om vervolgens weer onder te gaan, ik sloeg aan en niets, geen vluchtkolk, contact of wat dan ook, de kattenbrok was er wel af, maar dat kon ook door het aanslaan gebeurd zijn. Hierna enkel penverschuivingen en aanbeetjes van kreeften gekregen, ondanks dat er m.i. voldoende karpers aanwezig waren kreeg ik geen karperaanbeet.

Afbeelding

Vreemd is dat toch...but 'it's all in the fishing game'. Gestopt om half 9, een blank dus, dan maar thuiswerken...
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

19-05-2018 15:17

Zaterdag 19 mei 2018.

Was al vroeg wakker, ondanks dat ik redelijk vroeg in bed lag met de bedoeling om vroeg op te staan, voelde ik me duf en zeker nog niet uitgeslapen. Oké dan, kop koffie naar binnen gewerkt en mijn viskleding aangedaan, blik mais, zakje kattenbrokjes en flesje water meegenomen en hup bepakt en bezakt op de fiets om kwart voor 5 op weg. Lekker donker nog en de vogels in het park begonnen al te zingen, meende een Nachtegaal in het park te horen maar besloot door te fietsen i.p.v. uitvoerig te luisteren. Fietste richting Amsterdam ZO, dus daar zou ik een ochtendje gaan pennen.
Relaxt gefietst, deed er daardoor wat langer over dan normaal, het was frisjes onderweg maar had me warm aangekleed en het was nèt niet koud genoeg om mijn handschoenen aan te trekken, vreemd toch wel hoor, het is al behoorlijk voorjaar en toch te fris. Oké, even de stek geïnspecteerd, daarna voermix bestaande uit mais en kattenbrokjes gemaakt en direct de stek bevoerd, alles relaxt uitgepakt, in elkaar gezet, haak beaasd met de nog steeds succesvolle mais-kattenbrokcombi en mij met mijn licht wegtrekkende 'dufheid' op de onthaakmat gesetteld.

Afbeelding

Afbeelding

De temperatuur volgens de weerapp. was op dat moment 9 graden(gevoels temp.7 graden), kwam de nauwelijks voelbare wind uit het noordwesten wk1, en was de luchtdruk 1.023 mb en was het nagenoeg bewolkt/regenachtig. 'Johnny's Rod' lag zo tegen 05:45 uur uit.
Binnen enkele minuten aan de linkerkant van de duiker al wat 'leven' op de pen, denk witvisbesnuffeling, wisselde dan naar rechts en dan naar links van de duiker. Op de linkerkant van de duiker begon de pen heel even te lopen, mooi te volgen bij het vlakke, rustige wateroppervlak, ik was nu alert en verwachtte dat de pen harder weg zou lopen om vervolgens onder te gaan. Nee, de pen stopte en bleef zo twee minuutjes doodstil op de plaats staan. Ja je vraagt je dan af: was dit een begin van een wegloper maar spuugde de vis het aas uit?, lange lijnzwemmer? , kreeftenaanbeet maar dan wel een mooie zonder geschok?. Maar toen ging de pen wat meer omhoog staan waardoor het drijflichaam zichtbaar werd en er een trage maar duidelijke wegloper in gang werd gezet, de pen verdween nu naar rechts naar het midden, ik wachtte even en sloeg toen hard aan...YO!, hangen! Eerst een wat trage weerstand alsof de vis net zo duf als ik was en zich nog niet realiseerde dat er narigheid op komst was, en toen 'wakker geworden' zette de karper een meesterlijke, heerlijke, imposante run in! Johnny's Rod boog en hoe, de slip liep gierend af en stelde ik wat bij, deze vis voelde goed, sterk, zwaar, imponerend, wauw het was een krachtpatser pur sang die nu dan naar links, rechts en dan weer wat rechtdoor knalde. Terugpompen had even geen zin want de slip bleef lopen, uit laten razen dus. Oke, had even geen indicatie waar de vis precies zat na de lange run, maar kon nu de vis beetje bij beetje binnen halen dacht ik...weer een volle run, weer een gierende slip en de stok boog en kraakte in elke vezel leek het, zo zeg! Dit is strijd, dit is niet zo maar opgeven maar er alles aan doen om te ontsnappen! Oké, de volgende fase, de vis was wat gekalmeerd maar kreeg ik nog steeds niet te zien, dacht vanwege het plots trage bonken op de hengel, die al tot het uiterste gebogen stond, aan een vette Spiegelkarper die zijn/haar gewicht dan in de strijd zet. Kon heel even een glimp zien van de vis, geen spiegel maar een schub. De volgende fase het landen van de vis, tja totale misrekening dus toen ik dacht dat de vis 'klaar' was, niet dus, weer een run waarbij ik nu alle zeilen bij moest zetten omdat de vis tot tweemaal toe het riet indook, en tot tweemaal toe uit de duiker moest zien te houden want daar was ik nog het meeste bang voor, want als de vis de duiker in was gedoken dan was het echt knijpen i.v.m. het mogelijk schuren van de lijn tegen de duikerrand. Maar goed, eindelijk was de vis moegestreden en kon ik deze landen, en yessss wát was ik blij toen deze in het net was beland en op de onthaakmat onthaak kon worden:

Afbeelding

Afbeelding

Wauw, lekker het hele gebeuren nog even relaxt op de onthaakmak zittende voorbij laten komen, de twee stekjes aan de duikerrand opnieuw bevoerd en weer ingelegd.

Een half uurtje daarna zat ik weer even niet op te letten, keek maar heel even de andere kant op en toen ik terug keek 'pen weg!', sloeg uit een soort reflex direct aan, maar helaas in het luchtledige, de kattenbrok was er wel af, slechts het maiskorreltje hing nog aan de haak. Vanaf nu regelmatig kreeften/witvisbesnuffelingen op de pen, ik liet het allemaal maar gaan en wachtte geduldig af op echte aanbeten:

Afbeelding

Ik was uiteraard weer eens aan het 'indutten' toen de hele hengel bewoog, de uitstaande lijn al tegen het riet aan kwam en een 'vis' zich dus zelf gehaakt had, sloeg aan en geen karper maar een oude vette Abramis kwam zich melden:

Afbeelding

Afbeelding

Oké, weer wat voer uitgestrooid en wederom afwachten, zo tegen 10:00 uur op de linkervoerplek begon de pen, de haak was met twee maiskorreltjes beaasd, geleidelijk aan weg te lopen, mooi te volgen en zonder geschok, dacht echt dat er een vis mee aan de haal ging, helaas stopte het weglopen en de pen begon nu op de plaats 'op en neer' te bewegen en ik had al een vermoeden dat dit door een kreeft gebeurde, toch ging de pen op een gegeven moment onder en sloeg ik hoopvol aan...geen contact, maar er hing wel 'iets' aan de haak, een schaar van een onfortuinlijke kreeft, blijkbaar sloeg ik zo hard aan dat de haak een gedeelte van de arm met schaar van de body van de kreeft had afgerukt, bizar dit:

Afbeelding

Ik heb begrepen dat poten, scharen en armen van kreeften weer aan zullen/kunnen groeien, voorlopig moet deze kreeft eventjes als een 'één armige bandiet' door het leven gaan.
Na nog wat kreeftengezeur geregistreerd door de pen ben ik gestopt om 10:45 uur, 5 uurtjes gepend, vond het goed zo.
Thuis een bakkie met een stuk kersencake:

Afbeelding
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

20-05-2018 11:54

Gisteren per post ontvangen:

Afbeelding

'Viper':

Afbeelding


Zondag 20 mei 2018, 1e pinksterdag.

Besloot een korte pensessie te houden in de buurt, dus met een blikje mais naar het Science Park, het was behoorlijk mistig onderweg en op de stekken. Heb 7 stekjes gevoerd met een klein handje mais en ben zo tegen 05:45 uur begonnen. De temperatuur was 10 graden, de nauwelijks voelbare wind kwam uit het nnw'en wk 1 en was de luchtdruk 1.023 mb, en dus mistig…Een Rietzanger was de enige vogel die in de mist fanatiek aan het zingen was, grappig wel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op stek 1 en 2 gebeurde niets op een hele lichte verschuiving van de pen na dan, op stek 3 plaatste ik de pen recht voor mij aan de overkant, dus hierdoor lange opslag. Ik keek zoals zo vaak even naar opzij en kon daarna nog nét het puntje van de antenne naar rechts onder zien gaan toen ik terug keek naar de overkant waar de pen zicht zou moeten bevinden. De lijn stond al strak, ik pakte direct het handvat en sloeg aan, jaaaa heerlijke dril mogen ervaren van een opvallend kleine karper met uithoudingsvermogen en strijdlust:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij stek 4 en 5 sloeg ik mis op duidelijke kreeftenaanbeten, overigens hierna enkel maar kreeften/witvis(?) gedonder kunnen waarnemen op de pen bij elke stek, en bleef het daarna stil qua karpergebeuren...

Plaatjes geschoten van mijn directe omgeving:

Afbeelding

Vond een ontleed kreeftje:

Afbeelding

Zon kwam eindelijk door:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ben iets na achten gestopt, vond het wel goed zo, daarna nog even lekker relaxt door het Science Park gefietst, wat slootjes bekeken op activiteit( geheel niets dus...) en toen huiswaarts gekeerd.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

21-05-2018 13:49

Maandag 21 mei 2018, 2e pinksterdag.

Vanmorgen zat ik al op de fiets richting 'stek' maar kon nog geen besluit nemen waar te gaan vissen, is dat een luxeprobleem of is zijn er genoeg mogelijkheden in mijn omgeving waar ik geen keuze uit kan maken? Denk meer het feit dat ik altijd op twee gedachten hink: zal ik een stek in de buurt of een stek wat verder weg gaan bevissen? In de buurt ben je zo op de stek en zo weer thuis, wat verder weg ben je langer onderweg en duurt het dus ook langer voordat je thuis bent, ja... :lol:
Tja, het zou warm worden vandaag dus had ik geen zin om straks bepakt en bezakt zwetend thuis te komen, ik reed al door het Park, dus de keuze was snel gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Zag al bij aankomst diverse karpers aan het oppervlak scharrelen, eigenlijk meer 'happen' naar allerlei eetbaars aan waterdiertjes, er waren op de stek dus al voldoende vissen aanwezig, maar dat wil absoluut nog niet zeggen dat ze dan te vangen zijn, dat heb ik al meerdere malen ondervonden.

Afbeelding

Oké, aan de waterkant de voermix aangemaakt bestaande uit mais en kattenbrokken, twee plekjes gevoerd met de mix en wat pallatraxpallets(garnalenpallets) en de stok lag omstreeks 05:45 uur uit en het was al lekker licht. De temperatuur was opdat moment 14 graden, kwam de te verwaarlozen wind uit het oosten wk-1 en bedroeg de luchtdruk 1.019 mb, het was nagenoeg onbewolkt.
Op de haak de mais-kattenbrokcombi, na ongeveer 20 minuten een tikje op de pen en een klein halfuurtje daarna kwam de pen een stukje omhoog om daarna in één flitsende beweging onder te gaan waarbij ik ook flitsend aansloeg, maar in het luchtledige...jammer een misser, maar geen vluchtboeggolf of wat dan ook hierbij gezien. Hierna met regelmaat kreeftenbesnuffelingen/aanbeten moeten verduren op de pen, en de aan het oppervlak manifesterende groep karpers verdween.
Dan toch na al het kreeftengedoe duikt de pen omstreeks half 8 weg en sla ik hoopvol aan, heel even denk ik een karper erop te hebben, maar de weerstand is te licht voor een Cyprinus, toch slaagt deze brasem er tot tweemaal toe de slip even te laten tinkelen en 'Johnny's Rod' redelijk krom te buigen, ja...niet zo raar natuurlijk want de vis schijnt vals gehaakt te zijn aan de rechterborstvin:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vlak daarna pak ik weer een brasem, maar nu wel 'normaal' gehaakt:

Afbeelding

Afbeelding

De wind neemt wat toe, er komt daardoor meer beweging in het water en mogelijk worden de vissen daardoor actiever, de zon prikt langs de bomenrij achter mij en door het bladerdek heen op de stek:

Afbeelding

Afbeelding

Pak weer een brasem:

Afbeelding



Na 4 uurtjes pennen vind ik het wel prima zo, het net bleef droog, geen blank maar ook geen karper, voel de warmte al opkomen en ga tevreden op de fiets naar huis. :D
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

25-05-2018 17:55

Vandaag deze 3 prachtige pennen ontvangen:

Afbeelding

Schitterend afgewerkt, te mooi om mee te vissen... :wink:
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

26-05-2018 16:45

Zaterdag 26 mei 2018.

Ik was weer eens erg vroeg wakker vandaag, kon de slaap niet meer vatten dus dan maar wat surfen over het net en lezen, half 5 uit bed gegaan, kop koffie gedronken, viskleding aan, blikje mais, zakje kattenbrokken, flesje water en 10 voor 5 ofzo de deur uit. Het was al redelijk licht buiten, het zou het parkwater of het Science Park worden, besloot toch maar naar het SP te gaan. De temperatuur op dat moment was 18 graden, kwam de nauwelijks voelbare wind uit het oost-noordoosten wk-1 en bedroeg de luchtdruk 1.019 mb. Zes voerplekjes gemaakt van een mix van mais met kattenbrokjes, zag overigens overal bodemwroetende vissen en/of aan het wateroppervlak happende karpers zwemmen, ergens had ik nog 'paaiactiviteit' verwacht vanwege het redelijk warme weer van de afgelopen dagen, maar niets daarvan waargenomen. De stok, met op de haak een mais-kattenbrokcombi, lag tussen kwart over 5 en half 6 uit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Op enkele witvis/kreeft tikjes na gebeurde er ondanks de nadrukkelijke aanwezigheid van de karpers helemaal niets op de 5 stekjes, heb dat al vaker meegemaakt, genoeg karpers aanwezig maar niet te vangen of niet geïnteresseerd in het geboden aas. Dan stekje 6, rechts van het stenenbruggetje, daar sloeg ik mis op eindelijk een karperaanbeet. Een hele leuke vooraankondiging overigens; de wellingen kwamen steeds dichterbij dus de vis was het voer al aan het opeten en zou weldra het haakaas tegenkomen, maar de vis stoof direct weg na het aanslaan, slechts een 'schub' bleef hangen aan de haak als bewijs van een contact met de vis:

Afbeelding

Na een kleine 3 kwartier vlak aan de kant dan wel een goed contact, ook hier was de vooraankondiging haast een kopie van de vorige, de wellingen van maar liefst twee vissen kwamen steeds dichterbij de pen, de pen ging schuin omhoog staan om daarna direct met een boeggolf weg te schieten, ik sloeg aan en YES! Heerlijke drilpartij ving hierna aan:

Afbeelding

Afbeelding

De karper begon hierna echt een paar keer wild te springen op de onthaakmat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sloeg nog eenmaal mis op een karper gezien de vluchtboeggolf, ving nog een oranje/bruine kreeft die er gelukkig snel afviel en ben omstreeks 08:00 uur gestopt.

Wilde het weer eens bij de gebouwenstek verderop proberen, toen ik daar aankwam heb ik eerst de omgeving even gecheckt, toch hier en daar weer bouwactiviteiten maar geen grote, zag al bij het bruggetje een karper aan het wateroppervlak scharrelen maar deze stek is niet meer goed bevisbaar vanwege een soort metalenbrug die met veel buizen in het water het vissen daar onmogelijk maakt. Besloot aan de zijkant van de gebouwenstek mij te settelen:

Afbeelding

Afbeelding



Gepend vanaf ongeveer 08:30 uur tot 11:00 uur en op één plek gezeten, 5 Abramis brama kunnen scoren en minimaal 1x misgeslagen op een karper gezien de vluchtboeggolf, overigens zat ik weer eens niet op te letten toen ik 'hoorde' dat de hengel over het gras werd getrokken en de vis, een brasem, zichzelf al gehaakt had.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de terugweg zag ik in de prutsloot bij de studentenflats enkele karpers lekker in het zonnetje aan het oppervlak hangen:

Afbeelding


Afbeelding
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

27-05-2018 18:43

Zaterdag 26 mei 2018.

Ik wilde een avondsessie doen bij de gebouwenstek, onderweg kwam ik erachter dat ik mijn hoofdlamp vergeten was...tja, dus niet in het donker pennen dan, helaas.

Afbeelding

Afbeelding

De stok lag uit vanaf 17:45 uur met op de haak de mais-kattenbrokcombi, het was 28 graden en wel uit te houden vanwege een wat verkoelend windje uit het oost-noordoosten wk 2, en bedroeg de luchtdruk 1.019 mb. Pas na ongeveer een uurtje het eerste tikje op de pen waargenomen, en ruim over 7 uur gebeurde het volgende;

Afbeelding

De vooraankondiging duidde in eerste instantie op een kreeft/brasem aanbeet vanwege het halve rondje wat de pen maakte, maar daarna ging de pen rustig en gestaag richting kant naar beneden, ik sloeg aan en hierna kreeg ik één van mijn allermooiste, sterkste en hardste runs ever op een penhengel;de stok stond krom als een hoepel en hield ik schuin en laag, ik zag in 'no time' zeer veel lijn van de molen gesleurd worden, de slip draaide ik bij maar de run ging gewoon in zijn volle hevigheid door. Even stopte de vis maar ik kon geen kolk of wat dan ook in de verste verte ontwaren, vervolgens wat gebonk op de top en weer gaf de vis gas, de lijn leek wat slap te vallen, maar ik had nog contact en ik draaide lijn in wat opvallend makkelijk ging, maar dat kwam omdat de vis zich had omgedraaid en nu evenwijdig aan het gebouw een knallende run plaatste naar links, en daar ging het feest gewoon door. De vis sleurde even veel lijn van de molen af als wat ik daarvoor opgedraaid had. Ik blokte de vis, althans ik probeerde het want ik wilde absoluut niet dat de vis in de buurt van de metalenbrug kwam vanwege het vele ijzerwerk aan palen in het water, daar zou ik de vis absoluut verspelen. Mijn gebed werd verhoord, want de vis draaide zich weer om en ging zonder enige moeite doorknallend naar rechts, de vis stopte nu en ik gaf voorzichtig tegendruk om de vis mijn kant op te sturen, maar geen beweging in te krijgen dus, de vis voelde compact en vooral zwaar aan, de top begon weer wat te bonken, van die trage zware stoten veroorzaakt door iets zwaars wat nog niet weet welke kant op te gaan of wat te gaan doen, ik zette toch nog wat meer kracht bij en dat was het startsein voor de vis om even uit te halen, ik zag zo'n 35/40 meter aan de overkant een grote staart even boven komen toen voelde ik een ruk en ...los... 'nee toch!' jammerde ik van binnen. Zwaar teleurgesteld draaide ik de lijn binnen, er dwarrelde iets aan de haak:

Afbeelding
De uitdrukking 'ik ving geen schub' is hier niet van toepassing... :lol:


Tja, ik zeg het weleens vaker maar een niet gevangen vis spreekt meer tot de verbeelding dan een gevangen vis, en in dit geval was dat zeker het geval. Ik had deze vis graag willen zien, was zo benieuwd naar deze 'buffel','zoetwaterbig', 'dieselloc'...sometimes you win and sometimes you lose, dit keer verloor ik…
Even had ik de zin in het pennen verloren, maar ik gooide toch weer wat voer uit en op wat kreeften/witvisbesnuffelingen na gebeurde er aan de waterkant niets meer. Om 21:45 uur gestopt en nog wat mijmerend over de verloren drilpartij op de fiets naar huis gekeerd.


Zondag 27 mei 2018.

Ik had gisteravond op een sluimerende manier de verloren drilpartij in mijn hoofd, ik probeerde telkens het gehele gebeuren mij voor de geest te halen om zodoende wat 'voldoening' te krijgen, en achteraf had ik de voldoening ook wel gezien de imponerende strijd die deze vis mij gaf, ik kon zeker in het begin gewoon niets uitrichten om de vis te stoppen, rustig blijven en geen rare dingen doen was eigenlijk het enige wat ik kon doen, en dat deed ik dus ook en dat gaf achteraf ook voldoening...maar het geluk zat mij op het einde niet mee, bij vriend Cyprinus dus wel…

Vanmorgen op tijd wakker geworden om relaxt mijn ochtend dingen te doen om vervolgens met een blikmais en zakje kattenbrokken naar de gebouwenstek te gaan...had ik revanche gedachten dan om weer naar de gebouwenstek te gaan? Nee, alhoewel ik heel graag weer een dergelijke megadrilpartij mee wil maken, is de kans m.i. erg klein om de gister verspeelde karper weer te haken c.q. te vangen, maar ja, je weet maar nooit toch?

Afbeelding


'Johnny's Rod' lag om 05:45 uur uit met op de haak de mais-kattenbrokcombi, het was 18 graden, kwam de wind net zoals gisteren uit het oost-noordoosten wk1-2 en was ook net zoals gisteren de luchtdruk 1.019 mb.
Oké, tot 09:45 uur gevist, 6 Abramis brama en een rivierkreeft gevangen, 4x misgeslagen waarvan 1 maal van een Karper gezien de prachtige welling/vluchtkolk na het aanslaan. Ik kreeg last van hooikoortsperikelen:niezen en tranende ogen, mogelijk zal ik tijdelijk moeten stoppen met vissen vanwege dit vervelende ongemak, vorig jaar viel het juist reuze mee, misschien heb ik het ergste gehad en dan kan ik alsnog vrolijk door pennen...

Enkele pics van de gevangen brasems:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Weinig karperactiviteiten gezien, opeens dreef er een dode karper voorbij :( :

Afbeelding
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

31-05-2018 21:49

Donderdag 31 mei 2018.

Zowel maandag, dinsdag als woensdag was het wat mij betrof te warm om te gaan pennen, maar ook de berichten van o.a. buienradar betreffende naderende buien met onweer deden mij beslissen om het niet te proberen. Ik was er absoluut aan toe om te gaan pennen, of eigenlijk meer om te ontspannen aan de waterkant want de afgelopen drie dagen waren wat hectisch op het werk, en als tegenhanger van dat hectische gebeuren is 'pennen' voor mij de oplossing, maar elke keer als ik uit het koele kantoorgebouw kwam werd ik 'bedekt' door de warmte en wist ik zodoende dat het te warm was om te gaan vissen. In het verleden genoeg bij warm tot zeer warm weer wezen vissen, en een keer daardoor een beginnende zonnesteek opgelopen, dat was niet fijn, dus ik ben wat voorzichtiger geworden om bij te hoge temperaturen en veel zonlicht te gaan vissen. Woensdagavond leek mij in eerste instantie een mooie gelegenheid om weer te gaan pennen met daarbij breeklichtdobbertje en hoofdlamp als extra middelen om langer, bij duisternis, door te vissen. Maar helaas want buienradar gaf aankomende buien en onweer aan richting Mokum, zodat het mij verstandiger leek om mijn drang om te gaan pennen uit te stellen.
Ik was weer eens erg vroeg wakker, raadpleegde de weerapp. en weersites die elkaar nu eens niet tegenspraken, zodat het deze ochtend voorlopig goed zat qua geen regen/onweer ontwikkeling rondom Amsterdam, pas na 10:00 uur zou er regen/onweer kunnen naderen, maar dan was ik al thuis aan het thuiswerken.
Oké ik was dus al vroeg wakker, bakkie koffie genomen en de voermix gemaakt:

Afbeelding

Nog voor 5 uur de deur uit, ik hoorde in de straat een Merel zingen en het was al licht buiten, relaxt op de fiets naar het Parkwater gereden en 'Johnny's rebuild Rod' lag om 10 over 5 uit met op de haak een mais-kattenbrokcombi.

Afbeelding

Naaktslakken bezoek(schijnen een killeraas te zijn, maar ik liet deze kans voorbij gaan):

Afbeelding

Afbeelding

Het was 18 graden, het voelde al wat benauwd aan daar aan de waterkant, maar alles was frisgroen vanwege de broodnodige regen die boom en plant nodig hadden na drie dagen van veel zon en warmte. De wind kwam uit het noorden, wk-1, en de luchtdruk bedroeg 1.016 mb. Zag nog geen karperactiviteiten, maar ik kreeg binnen enkele minuten al interesse van...kreeften...overduidelijk dat ze daar op de bodem aan het rommelen waren met de mais-kattenbrokcombi, het zachtjes op en neer gaan van de pen verraadde hen. Ik had de pen na ongeveer een dik halfuurtje verplaatst naar de hoek, daar kreeg ik wederom met kreeftengedoe te maken, maar opeens begon de pen te lopen naar links en dit ging volgens mij sneller dan wat een weglopende kreeft kan bewerkstelligen, de pen ging mooi schuin onder en ik sloeg aan, maar niets, nada, noppes, geen contact, geen vluchtboeggolf, niets van dat, mais en kattebrok waren wel van de haak. Langzaam begonnen wat karpers actiever te worden, soms zag ik een bek of een rug even boven komen en er sprong zelfs een karper tot tweemaal toe boven water. Dit gaf mij wat moed, maar na een uurtje begon ik mij snotteriger en snotteriger te voelen en begon een paar keer hard te niezen; hooikoortsperikelen aan de waterkant, mijn ogen begonnen ook al wat te jeuken. Jammer dat het zich nu begon te ontwikkelen, vorig jaar zo af en toe in de hooikoortsperiode wat geniest en daar bleef het bij, maar nu was het als vanouds, niezen en jeukende ogen en je belabberd voelen. Om 08:30 uur pakte ik in, een 'blank' rijker en een illusie armer vanwege de gedachte dat ik dit jaar wat gespaard zou blijven van de hooikoorts...

Genoot wel van de zonsopkomst:

Afbeelding

Afbeelding