Regelgeving op kanalen mbt varen?

Plaats reactie
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

10-03-2018 09:40

Ik heb van plannen voor aankomend seizoen een aantal maal richting Frankrijk te gaan en daar een kanaal te bevissen waar je je lijnen in ieder geval niet mag uitvaren mbv een rubberboot.
Het grootste deel van het kanaal is niet bereikbaar met de auto ivm 90 % fietspad is dat evenredig aan het kanaal loopt.
Ik zit er daarom aan te denken om met mijn gemotoriseerde rubberboot richting de stekken te varen en me dus per boot naar de stekken te begeven. Mijn vraag is dus of dit dan legaal is omdat er hier niet gevist mag worden vanuit de boot?
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

10-03-2018 10:31

Spullen vervoeren is toch geen vissen ?
Ik zou wel de boot op de kant leggen zonder motor en spanen.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-03-2018 17:51

Voorhanden hebben is de term, maar wat dat is wordt juridisch geneuzel. Zorg ervoor dat de hengels afgetuigd weggeborgen zijn in de hoezen. Geheel gemonteerd in een carry-all wordt gemakkelijk geïnterpreteerd als voorhanden hebben. Sowieso een lastige discussie met de gendarme die vloeiend Frans van je verwacht.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

11-03-2018 09:52

Allebei de antwoorden hier boven doe je volgens mij maar 1 keer in de praktijk. Als het zo moet ben je alle voordelen van die manier van vervoer/vissen meteen kwijt. Dan zou ik voor een fiets of brommer met aanhanger gaan.
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

11-03-2018 10:16

Frankrijk is een beetje ver voor de fiets of brommer.
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

11-03-2018 11:12

Meenemen natuurlijk gehaktbal! :D Hij gaat er toch ook niet heen varen met een rubberboot!
Brommer zit je trouwens ook weer met wetgeving waarschijnlijk. Dus fietsendrager achterop en iets van een kar meenemen lijkt mij de beste oplossing.
Let op slagboom !
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

12-03-2018 19:04

Bedankt voor de reacties! maar er is niemand hier die ervaring heeft met varend vervoer op kanalen waar niet uitgevaren mag worden?

@Kees,
Met de gendarmerie heb je als visser bijna nooit met vandoen (ik in ieder geval nog nooit) garde de peche zijn vaak zelf ook niet aller slimste gasten en niet goed op de hoogte van de regelgeving.

@Dennis,
Heb ik ook al over nagedacht maar dan moet er weer een fietsenrek en fietsen aanhangwagentje gekocht worden terwijl de boot plus 4 takt motor in mijn bezit zijn.
En dan nog neemt de aanhang wagen waarschijnlijk te veel ruimte in beslag..

Ik denk waarschijnlijk wel dat ik het risico nemen ga om me per boot naar de stekken te laten transporteren.
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

12-03-2018 20:48

mark bres schreef:Ik heb van plannen voor aankomend seizoen een aantal maal richting Frankrijk te gaan en daar een kanaal te bevissen waar je je lijnen in ieder geval niet mag uitvaren mbv een rubberboot.
Het grootste deel van het kanaal is niet bereikbaar met de auto ivm 90 % fietspad is dat evenredig aan het kanaal loopt.
Ik zit er daarom aan te denken om met mijn gemotoriseerde rubberboot richting de stekken te varen en me dus per boot naar de stekken te begeven. Mijn vraag is dus of dit dan legaal is omdat er hier niet gevist mag worden vanuit de boot?


Is er ook pleziervaart??
Zolang deze er is kun je zelf ook gewoon met je bootje op pad denk??
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

21-04-2018 16:58

Ik heb inmiddels in de praktijk ondervonden dat de rubberboot ook wanneer deze alleen gebruikt wordt voor transport van stek naar stek dit ten strengste verboden is.
Heeft er mee te maken dat er belasting geïnd wordt voor de pleziervaart om in deze kanalen te mogen varen.(wanneer ik het goed begrepen heb)
Ik zou het er dus niet op wagen, boete bedrag was 450 euro en dus niet de moeite waard om het erop te wagen.. Gelukkig is het voor mij bij een vermaning gebleven, zelfs een keer niet beboet voor nachtvissen omdat ik me verder(nood gedwongen) aan de regels gehouden heb :lol:
florian perquy
Berichten: 116
Lid geworden op: 30-01-2017 23:15

23-04-2018 00:00

ze lachen er daar niet mee, mooi dat je geen boete kreeg. Als buitenlander kan de regelgeving in frankrijk best ingewikkeld zijn.
doen ze bijvoorbeeld moeilijk over voerboten op die kanalen? in principe mag je met niets varen...
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

23-04-2018 14:17

mark bres schreef:Ik heb inmiddels in de praktijk ondervonden dat de rubberboot ook wanneer deze alleen gebruikt wordt voor transport van stek naar stek dit ten strengste verboden is.
Heeft er mee te maken dat er belasting geïnd wordt voor de pleziervaart om in deze kanalen te mogen varen.(wanneer ik het goed begrepen heb)

Volgens mij hebben ze je een oor aangenaaid, het kan zijn dat je een eigendoms en verzekeringsbewijs moet hebben (hier deden ze op Stock moeilijk over) maar tenzij jouw rubberboot langer is dan 5 meter hoef je geen tol te betalen.
De tol moet door iedere eigenaar van een pleziervaartuig betaald worden*. Hiervan vrijgesteld zijn vaartuigen met een maximale lengte van 5 meter en voorzien van een motor van minder dan 9,9 pk (ofwel 7,29 kW),


http://numericanal.eu/sites/default/fil ... 015_NL.PDF
danny beyens1983
Berichten: 10
Lid geworden op: 16-07-2017 19:34

28-01-2019 11:28

vorig jaar nog op bourgondisch kanaal geweest met zodiac van 1.8m en garde de peche heeft niets gezegd, nu is er dacht ik wel een regelgeving bij boten vanaf 2.5m, deze moeten extra betalen dacht ik
Plaats reactie