De pijn discussie

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-01-2018 19:18

NRC next checkt de bewering dat kreeften pijn kunnen voelen. De discussie komt, niet helemaal verassend, overeen met de bewering dat vissen pijn kunnen voelen. De conclusie van de factchecker is "niet te checken". Naar mijn idee is deze conclusie gelijk aan die van karper. Bewezen is dat de zintuigen prikkels waarnemen. Voor het ervaren van pijn zoals mensen dat doen is een ingewikkelder systeem nodig. Het valt nooit te bewijzen en we zullen het dus met deze conclusie moeten doen. Wat wel veranderd is de opinie die met de jaren kritischer lijkt te worden. Hoe lang heeft de sportvisserij nog? Als ik de ontwikkelingen zie verwacht ik niet dat we de tweede helft van deze eeuw halen.

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/01/21/nr ... n-a1589222
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

22-01-2018 21:08

Buiten de pijn vraag, zie totaal geen overeenkomst tussen levend koken van een schaaldier en onze hobby! ´Humaner´ als een karpervisser is er over het algemeen niet, ´catch & release´!!! Daarnaast nog geeneens hebbend over visveilige systemen, verantwoord gebruik of vervangen van lood, van graspol/ theedoek tot cradle/ floating cradle! Nog nooit kreeft gegeten, maar een Gamba lust ik wel, denk dat dit een oneindige discussie word wereldwijd! Of de consumptie van schaaldieren/ vissen verbieden, zie dit, ook al ben er over een halve eeuw al lang niet meer :wink: ´Niet gebeuren´!!!

Groet.
Jan Nanne
Berichten: 196
Lid geworden op: 30-10-2014 12:53

22-01-2018 21:15

Weet niet of de houding steeds kritischer aan het worden is er is altijd al weerstand geweest. Vele jaren geleden was er een actiegroep die blokjes kaas met een haak erin uitdeelde aan vissers! Dat van die kreeften is waarschijnlijk ook aangezwengeld door de vissenbescherming die zijn daar de laatste tijd mee bezig. Zielig clubje. Het is zo lekker hypocriet allemaal. Maar met Groen Links en de PvdD blijft het oppassen. Je kunt als visser ook je eigen glazen ingooien natuurlijk. Overbezette putjes en betaalwateren vol met karpers met kapotte bekken doen het denk ik niet zo goed bij het grote publiek. Als de PvdD daar een campagne op loslaat kan het hard gaan met het draagvlak.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-01-2018 21:20

Humaan? Betaalwateren, karpers overzetten, kapotte bekken en de nieuwe sport, karpervijvers overvol met karpergrut?

Mee eens Jan, maar lijkt alsof alleen de sportvisser die mening over zichzelf heeft en steeds minder buitenstaanders hier hetzelfde over denken. Plus dat onderling de meningen verschillen. Robert is ook niet positief over de btw vissende broeders.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

22-01-2018 21:30

:wink: Over het algemeen :) , maar goed, oneindige discussie dit! Denk dat dat die betaalwateren, zolang ze hun belastingen betalen, ook niks te duchten hebben van een groen links/ pvdd!

Groet.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

22-01-2018 21:55

Die SJW ,politiek correcte bemoeizuchtige,organisch kopende ,yoga beoefende ,afval scheidende ,veganistische ,gender neutrale, bakfietsbesturende, hipster wijsneus wereldverbeteraars kunnen van mij de pot op.

ze moeten zich eens realiseren wat een mens is.. en niet iedereen is een metrosexuele overgevoelige ,snel beledigde EMO slapjanus met een ruggengraat van een naaktslak.

Er zijn ook nog mensen die graag levende dieren aan een haak hangen om grotere levende dieren ermee te vangen voor de lol en deze menselijke gewoontes gaan langer terug in de geschiedenis als de trendy massa facebook opinies waar die tegenstanders zich mee bezig houden.

misschien moet (sport)vissen een beschermde status krijgen of olympische sport worden gezien het een eeuwen oude bezigheid/hobby/kunstvorm/sport is en mensen tegenwoordig helemaal het padje af zijn en hun mensheid verloren hebben.

ik heb echt een hekel aan al die bemoeials tegenwoordig die parasiteren op andermans plezier.

Was laatst nog een protest in Nederland bij een kinderfeestje omdat het verkleed thema Cowboys en Indianen was en dat kan echt niet hoor! puur racisme ,stigmatisering bla bla bla.laat die kinderen toch lekker een feestje hebben.

ze doen maar lekker.. dan doe ik dat ook en vissen is een van die dingen of het nu mag of niet. na na na na na!
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

22-01-2018 21:58

ik was bomenknuffelaars vergeten :D
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

22-01-2018 23:51

Als je kijkt hoe witvissers met vissen omgaan dan zijn de meeste karpervissers super netjes!

Vissen met kapotte bekken zijn vaak de instant vissen (domme vissen) dit wordt voornamelijk veroorzaakt door instant "vissers" en "vissers" die nog niet zo goed kunnen vissen. (niet kunnen drillen)

Van mij mag er een karpervergunning met een examen komen, als je ziet hoe sommige mensen aan de waterkant staan... slip dicht en takelen maar...
Bij misdragingen>> meteen innemen.

Kan niet wachten, wordt het een heel stuk rustiger aan de waterkant :)
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

23-01-2018 01:02

Kees Ouwehand schreef:Robert is ook niet positief over de btw vissende broeders.


Nou Kees zou jij deze zin speling ff willen benoemen, in mijn optiek deel ik dit niet! Leven en laten leven,

Jan Nanne schreef:aangezwengeld door de vissenbescherming die zijn daar de laatste tijd mee bezig. Zielig clubje. Het is zo lekker hypocriet allemaal


Dat aanzwengelen, misschien ook bij SVN/ Federatie´s/ HSV´en, de benoemde misstanden vaak overigens hun probleem. Misschien de controleurs een landelijke richtlijn geven, zomaar een voorbeeld uit de praktijk, een instant visser aanspreken op het nachtvissen (gepaard met oval & stoeltje)! Maar goed, hoefde ook niet weg van oom/ tante agent :P ! Dat waterstelsel is overigens een bivy city, verder geen mening, doe ook wat ik denk dat goed is, probeer zo min mogelijk op anderen te letten.

Sorry, vind het topic overigens alweer belachelijk :-? .

Groet.
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

23-01-2018 14:24

Het leven is nu eenmaal hard, zeker voor een vis. Een vis eet een andere vis, of een kreeft, mossel of slak. Die gaan vaak levend naar binnen of worden eerst door scherpe tanden bewerkt.
Als de vis gehaakt wordt door een karpervisser heeft hij mazzel, want dan wordt hij zo goed als ongedeerd weer in zijn element teruggezet.

Zolang er zeeën – en tegenwoordig ook onze binnenwateren – door commerciële bedrijven leeggevist worden, wat niet alleen leed voor de vis oplevert, maar waardoor hele populaties verdwijnen, zal de invloed van de hengelaar daar schril bij afsteken.

En denk eens aan een land als Japan, dat een groot deel van de materialen levert. Ik zie die markt echt niet binnen 50 jaar verdwijnen.
Wim Voets
Berichten: 229
Lid geworden op: 16-08-2010 13:12

24-01-2018 09:49

Daar heb je absoluut een punt Jan. Geen enkele politicus, uit welk land of van welke signatuur dan ook zal het in zijn botte hersens halen om een miljarden industrie en daarmee vele banen de nek om te draaien.
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

24-01-2018 10:18

Dit zijn al wat oudere cijfers uit 2010, zal dus nu nog meer zijn, kijk maar eens wat er dan op het spel staat. http://www.sportvisserijnederland.nl/ov ... n-cijfers/
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-01-2018 14:44

Hm. Politiek waait met vele winden mee. Maar net wat de waan van de dag is. Zeker de populistische partijen. De PVV heeft zich tenslotte in het verleden al ten voordele van de beroepsvisserij uitgesproken (boven belang van sport). Verhaal van Sportvisserij Nederland is natuurlijk niet kritisch. Je stoot je eigen brood niet van de plank tenslotte.

Ik kan het ook niet voorspellen. Heb alleen het idee dat zekerheden uit het verleden wel eens kunnen veranderen. En dat we in een tijd leven waarin dat sneller lijkt te gebeuren.

De conclusie is "niet te checken". Inderdaad, die invalshoek wordt eindeloze discussie.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

24-01-2018 17:43

Vraag het eens aan de 'carp whisperer', die weet wel van de pijn!!

Groet, Peter

Ps als je heel zachtjes fluistert, dan fluisteren ze terug hoor!! blup blup en ik word 30 jaar en 45 pond. Af en toe een piercinkje zal mij een reet roesten!! Goede post??
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

02-02-2018 18:57

https://www.rtlnieuws.nl/buitenland/500 ... vangen-vis

volgens mij klopt dit artikel voor geen ene meter :-?

Iemand bekend met de regelgeving mbt vergunningen ,bijbehorende boete bedragen en Catch & Release in Duitsland en waarom een organisatie als Peta zich op dierenmishandeling beroept terwijl op zeer grote schaal mensen deze hobby beoefenen op deze wijze?
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-02-2018 19:34

Catch & release is niet toegestaan in Duitsland. Het is alleen toegestaan een vangst voor consumptie te doden. Dit om het door mevrouw Penning beschreven lijden te voorkomen. Onderdeel van de dierenbeschermingswet in het verleden ingevoerd door "der Grunen". Kennelijk was er kans op een veroordeling en heeft hij die afgekocht voor 5000 euro.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Jan Nanne
Berichten: 196
Lid geworden op: 30-10-2014 12:53

03-02-2018 10:26

michel Tja schreef:waarom een organisatie als Peta zich op dierenmishandeling beroept terwijl op zeer grote schaal mensen deze hobby beoefenen op deze wijze?


Bij PETA vinden ze alles dierenmishandeling. Zouden ze weleens natuurfilms kijken?
Voor je het weet is dit weer een item in één of ander flutprogramma.
Plaats reactie