Kanaaltjes Noord Frankrijk

Plaats reactie
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

18-12-2015 00:34

Volgend jaar ben ik van plan de kanalen en riviertjes in Noord Frankrijk onveilig te maken.
De eerste trip eind april gaat naar het illustere Canal de Remivé

Afbeelding

Velen zijn mij hier al voorgegaan dus ik zal hier verder geen woorden aan vuilmaken.

Aangezien ik tot nu toe deze kanaaltjes vooral heb gezien vanuit een zich met hoge snelheid voort bewegend voertuig kan ik wel stellen dat ik wat deze visserij betreft een beginneling ben.

Wat ik zoek:
Noord Frankrijk, dat wil zeggen niet verder dan de Marne.
Goed toegankelijk, sjouwen met spullen is vanwege gezondheid niet mogelijk.
Liever niet te veel beroepsvaart.
Geschikt voor penvissen, denk aan waterplanten, overhangende struiken etc.
Het oog wil ook wat, dwz geen lange rechte kale bak water met kale oevers.

Wat ik al bekeken heb:

Canal de la Somme:
+ is de omgeving en geschikt voor penvissen
- is toch de toegankelijkheid, de jaagpaden zijn vaak afgesloten en verboden om over rijden (klopt dit ?)

Canal du Nord:
- toegankelijkheid zie boven, veel scheepvaart, penvissen lijkt me ook minder, veel stukken met schuine betonnen oevers.

Canal latéral à l'Oise en Canal de Saint-Quentin:
- lange rechte bakken water met redelijk veel scheepvaart.

Canal des Ardennes:
- spreekt mij niet echt aan, vooral vanwege omgeving.

Alle tips zijn welkom, ik ben vooral op zoek naar info over de kanaaltjes net over de grens bij Lille en wat verder door richting Marne.
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

18-12-2015 08:56

Hoi Bert,

Wij zijn vorig jaar in de buurt van Clery sur somme geweest, mooie omgeving inderdaad en
er zijn genoeg paden waar je gewoon met de auto overheen kunt rijden.
Gebruikersavatar
Lorenz Cleymaet
Berichten: 268
Lid geworden op: 21-05-2011 15:04
Locatie: Merendree (Gent) - België

18-12-2015 11:40

Canal de la Scarpe in Nord-pas-de-Calais. Niet ver rijden dus. Nooit gevist, wel is gekeken en ziet er op het eerste zicht uit als een ideaal penwater. Helder, ondiep, veel wier en amper scheepvaart. Van wat ik gehoord heb bestaat het bestand voornamelijk uit schubs.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

18-12-2015 11:57

Remco, hoe zit het daar met de scheepvaart, stopt dat op een bepaald tijdstip of zijn de sluizen dag en nacht in werking.

Lorenz, zal vanavond eens kijken hoe dat eruit ziet op ggl maps.
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

18-12-2015 13:21

's avonds stopte de scheepvaart, ik weet alleen niet meer vanaf hoe laat precies.

Verder heb je daar in de buurt ook stukken van de Somme waar je helemaal geen last hebt van
grote boten, maar alleen wat pleziervaart.

Zeker als je gaat pennen zou ik er gewoon heen rijden Bert, echt mooi daar en plekken zat.
Ons 'probleem' was dat we met z'n vieren waren en niet echt mobiel, maar als je alleen bent en
snel kan verkassen kun je er echt leuk vissen.

Ik heb toen vergunningen gehaald in Peronne, waren hele aardige mensen die je misschien ook wel
aan info willen helpen.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

18-12-2015 14:11

Remco, als het alleen om het pennen ging twijfelde ik geen moment.
Er gaat nog een vismaat mee, eerste keer Frankrijk, en die pent niet dus die moet ook leuk kunnen vissen.
Ik wil zelf ook niet alleen maar pennen, dus moeten we 6 tot 8 lijnen kwijt kunnen. Als er alleen pleziervaart is zal dat geen probleem zijn.
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

26-12-2015 15:28

6 tot 8 lijnen heeft niet zo veel toegevoegde waarde op die kanaaltjes. Met 2 hengels pp kun je beide kanten mooi afblokken, en zelfs dan kun je beter toplood gebruiken om te voorkomen dat vissen door de andere lijnen gaan.

Groeten Christian
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

26-12-2015 18:27

Buiten toplood zijn er nog wel andere manieren om dat te voorkomen Christian.
Denk aan lijnclips op de eigen kant, je kunt dan 1 clip op 50 meter afstand plaatsen en nog 1 op 75.
Op die manier heb je bijna geen lijn in het water, niet alleen van belang om indewarzwemmers te voorkomen. Leg nog 1 of 2 hengels richting overkant met toplood en er zal weinig mis gaan.
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

12-01-2016 17:00

Heb in het noorden ervaring met du Nord, deule, la Colme, du Calais en de Aa. Eerste drie vallen af omdat alleen de campingstekken voor je interessant zijn en de scheepvaart behoorlijk is. Daarnaast niet bij uitstek geschikt voor penvissen. Du Calais en de Aa evt wel. Ben het trouwens eens met Christian dat, wanneer je met zijn tweeën vist (op de smallere kanaaltjes), vier hengels in totaal meer dan genoeg zijn. Zorg dat je je onderlijntjes snel kan verwisselen, dan ga je echt niet veel minder vangen en het bespaart je veel werk.
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

15-01-2016 11:36

Precies Bert Timmerman, uiteraard kún je wel met meer hengels vissen maar het levert waarschijnlijk niet meer vis op, aangezien de aanzwemroutes beperkt zijn en je met 2 wasknijperhengels op dezelfde aanzwemroute weinig bereikt. Met snel opnieuw inleggen en dan pas wegen/fotograferen ga je wél meer vis vangen. En voor lijndressuur heb je die extra fratsen op de meeste Noord-Franse kanalen ook echt niet nodig. Wat scheepvaart betreft, daar heb ik zelden tot nooit problemen mee gehad. Je kanthengels kun je gerust laten liggen, overkant- of vaargeulhengels even binnendraaien en opnieuw ingooien is zo gepiept. Meestal wordt er 's nachts niet gevaren. Het is per kanaal verschillend hoe de vis reageert op scheepvaart maar ik heb meer positieve (activerend) ervaringen dan negatieve.

En ja, de omgeving... met uitzondering van de Somme is die streek (over het algemeen) toch wel vrij troosteloos. Dan is 'Remivé' toch een stuk mooier 8) Over dat laatste kanaal gesproken Bert Kamp, het is natuurlijk niet erg handig dat je een schuilnaam gebruikt voor dit kanaal maar er vervolgens wel bij vertelt dat velen jou daar al zijn voorgegaan. Wat hebben daar toch veel mensen 'gepionierd' :lol:

Succes verder en hopelijk bevalt de kanaalvisserij.

Groeten Christian
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

15-01-2016 11:45

Die schuilnaam heb ik niet bedacht Christian, die is van de mannen van Hitrun.
Ik heb die naam gebruikt om aan te geven dat ik nog niet weet welk kanaal het wordt.
Remive moet je meer zien als een metafoor voor al die voor mij onbekende kanaaltjes.
Waarom de naam van zo'n kanaaltje ook al geheim moet blijven is voor mij een raadsel.
Alsof heel karpervissend Nederland terstond zou afreizen naar zo'n kanaal als je de naam wel noemt.



Die opmerkingen over dat velen mij daar al zijn voorgegaan en de mensen die daar hebben gepionierd moet je dus met een korreltje zout nemen :lol:
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

15-01-2016 13:09

Bert, in je eerste post zeg je dat je er heen gaat en suggereer je dat je weet waar het is. Dus bespaar me alstublieft die kletspraat over 'metafoor'. Je plaatst een kul-bericht en hoopt vervolgens dat iemand hapt... ik ben zeer teleurgesteld in mijzelf dat ik daarin ben getrapt.

Groeten en succes in je verdere info-lurk-zoektocht 8)
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

15-01-2016 13:52

Als je een beetje had opgelet had je wel gezien dat die naam gefotoshopt was.
Het filmpje is volgens mij ook vrij bekend, zeker onder kanaalvissers en is al eerder op het forum geplaatst.

Zelf suggereer je ook dat je weet waar het is
Dan is 'Remivé' toch een stuk mooier 8)
zonder de naam te willen noemen.
Jammer dat ik je goeie humeur bedorven heb, om het niet nog slechter te maken zou ik vanavond de voetbal uitslagen ook maar niet bekijken.
pedro gardin
Berichten: 30
Lid geworden op: 16-04-2014 05:41

08-12-2016 18:18

Remco Kulk schreef:'s avonds stopte de scheepvaart, ik weet alleen niet meer vanaf hoe laat precies.

Verder heb je daar in de buurt ook stukken van de Somme waar je helemaal geen last hebt van
grote boten, maar alleen wat pleziervaart.

Zeker als je gaat pennen zou ik er gewoon heen rijden Bert, echt mooi daar en plekken zat.
Ons 'probleem' was dat we met z'n vieren waren en niet echt mobiel, maar als je alleen bent en
snel kan verkassen kun je er echt leuk vissen.

Ik heb toen vergunningen gehaald in Peronne, waren hele aardige mensen die je misschien ook wel
aan info willen helpen.


zijn er daar veel obstakels enz zoek ook iets in die richting maar moet visbaar zijn met tele boot wand vanuit de boot vissen kan ik niet, rustig en mooi zoals ik kan zien is peronne een 1u20 rijden van hieruit dus goed doenbaar.
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

08-12-2016 21:30

Als het voor jou nog geen 1,5 uur rijden is, ga er dan gewoon eens een kijkje nemen... En kijk ook vooral naar de kanaaltjes die je onderweg tegenkomt.... Veel leuker als je zelf wat "ontdekt".
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
Johan van Beers
Berichten: 63
Lid geworden op: 03-08-2006 12:31
Locatie: Oirschot

09-12-2016 11:04

La Scarpe ziet er ook goed uit (goede naam ook). Iemand wat meer info hierover? Pb'tje mag ook, thanks.
florian perquy
Berichten: 116
Lid geworden op: 30-01-2017 23:15

16-01-2018 21:14

doordat nachtvissen op verschillende waters waar we de vorige jaren zaten nu verboden is, verleggen we wat naar de kanalen.
Zijn er toevallig mensen die recente ervaring hebben op Canal de Saint-Quentin , Canal de l'Oise à l'Aisne of Canal d'Aire?
Qua regio en stekken enzovoort trekken we wel onze plan, maar ik was benieuwd of het er aangenaam vissen is en er iets te vangen valt.
We gaan er uiteraard van uit dat het niet zomaar toekomen-visje vangen is, maar lijkt me een leuke uitdaging.
Ik hoor het graag :)
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

17-01-2018 18:49

Ja er zit vis, ja locatie is alles, buiten de steden vind je meer rust en minder ongewenst bezoek.
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
florian perquy
Berichten: 116
Lid geworden op: 30-01-2017 23:15

18-01-2018 17:00

We zijn inderdaad van plan om niet te dicht bij de steden te gaan zitten om het gespuis te vermijden.
Zijn er voorkeuren qua locatie zoals sluizen, armen etc... of loont het ook om de kalere rechte stukken aan te pakken? Ik ga ervan uit dat de binnenlandse kanaaltactieken daar ook wel deels van toepassing zullen zijn, maar alle tips zijn uiteraard welkom
Gebruikersavatar
Lorenz Cleymaet
Berichten: 268
Lid geworden op: 21-05-2011 15:04
Locatie: Merendree (Gent) - België

18-01-2018 21:04

Ik zou gewoon hetzelfde doen als in eigen land. Die karpers zijn daar niet veel anders hoor.

Als het kanaal wat drukker wordt bevist kan je er bijna zeker van zijn dat de duidelijke 'hot spots' die je net genoemd hebt kapot gevist zijn. Ik zou dan gewoon op de saaie rechte stukken met een vaste hengel en een licht loodje zoeken naar kuilen of andere onregelmatigheden in de oeverzone.
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

20-01-2018 18:20

je kan ook als je wat langer gaat meerdere stekken aanvoeren... en dat hoeven dan niet eens persee hotspots te zijn... dan is de kans ook wat kleiner dat er iemand op je voer gaat zitten..



afgelopen jaar heb ik op kanaal in midden frankrijk gevist en vreemd genoeg vong ik bij sluizen niks (ook meerdere dagen gevoerd), maar wel op onaantrekkelijke aangevoerde stukken halverwege....het leek wel of er een soort van stekdressuur was op de zgn hotspots ?!

ik zou sowieso dagelijks verkassen, en dan tussendoor 2-3 verschillende stekken op een ander sluisdeel aanvoeren iedere keer
florian perquy
Berichten: 116
Lid geworden op: 30-01-2017 23:15

21-01-2018 08:05

thx voor de tips, hier ben ik zeker iets mee!
Langer dan 2 dagen zal er helaas zelden inzitten, vaak zelfs maar 24u. Maar we kijken zeker uit om mobiel te blijven.
Gebruikersavatar
taco van vuuren
Berichten: 123
Lid geworden op: 31-03-2002 01:00
Locatie: Velsen

02-02-2018 16:50

Hoi Florian,

Op alle kanalen zit vis in Frankrijk ...en ja zeker de moeite waard.
Ook op de rechte stukken kun je de vis onderscheppen.
Vaak trekt de vis van A naar B op deze kanalen en heb je vissen die elk jaar op dezelfde plek gevangen worden. Regelmatig voeren en verkassen kan lonen.

Ik heb helaas afgelopen jaren ervaren dat St Quentin ontzettend druk is geworden.
In Mei was het werkelijk afgeladen met vissers en met namen NL-ers.
Vissen daar qua formaat en gewicht leuk maar denk nou niet dat het ff karpers rossen is zeker niet met de drukte van afgelopen jaar. Mij zie je daar niet meer....de charme is er vanaf.
Mijn advies....rij wat verder maar daar moet je wel een aantal dagen de tijd voor hebben.

Suc6 met je keuze.
Je bent nooit te oud om te leren !!
Plaats reactie