tips voorvoeren


van Gorp Sjors
Berichten: 638
Lid geworden op: 31-10-2005 11:55
Locatie: Oever zuid-willems huisnr.(stek) 4.....
Contacteer:

28-05-2008 15:21

Zegt dan toch genoeg over de kwaliteit van de andere vissers.... (ze doen elkaar allemaal na...)

Maar vang ze nog daaro Dries!! 8)

Gr. v. Gorp.
Life is wonderfull, but catching one makes it even more beautiful!..

http://www.aasvoorkarpers.nl
Gebruikersavatar
Nick van den Oord
Berichten: 282
Lid geworden op: 21-11-2003 01:00
Locatie: Eindhoven

31-05-2008 02:02

ik heb ook altijd het idee gehad dat er vaak ''over gevoerd'' wordt.
Laatst werdt dit zo goed als bevestigd door iemand waarmee ik stond te praten, vrienden van hem waren namelijk wezen duiken op een plas in de omgeving.

Er wordt veel gevist rondom een eiland in die plas, dit konden de duikers ook zien: het lag volledig bezaaid met schimmelende boilies(terwijl de plas een rijk bestand heeft aan vis !).

en mensen maar blijven denken VOEREN VOEREN VOEREN = VANGEN..

niet altijd... niet altijd...
Jan Peter Teerling

31-05-2008 15:29

Heeft niks met het voeren te maken Nick, meer met de plek die de vissen niet als veilig beschouwen.
Mark kuiken
Berichten: 133
Lid geworden op: 06-08-2006 13:52
Locatie: alkmaar
Contacteer:

31-05-2008 17:01

ligt natuurlijk helemaal aan de situatie of je veel of weinig voert!!!!!

vis bij mij op een plas waar een kilotje zo is weg gevreten als ze op je stek zitten, als je wil dat de vis blijft hangen heb je al gauw een kilootje of 3/4 nodig om de dag.

en andere wateren waar ik vis ga ik t liefst instant....
Gebruikersavatar
Ronnie van Berlo
Berichten: 330
Lid geworden op: 16-04-2003 02:00
Locatie: Mariahout
Contacteer:

13-06-2008 14:34

Nick van den Oord schreef:Er wordt veel gevist rondom een eiland in die plas, dit konden de duikers ook zien: het lag volledig bezaaid met schimmelende boilies(terwijl de plas een rijk bestand heeft aan vis !).


Hmm toevallig kempse plassen bij veldhoven? Daar heb ik eens staan kijken met mijn vismaatje, die vertelde me dat iedereen daar tegen het eiland aan wil vissen. Dan is het niet eens nodig om over te voeren. Als iedereen zijn voer op dezelfde plek dumpt dan wordt het vanzelf een schimmelboel....

Hier op het kanaal zie ik soms ook lachwekkende situaties. Op een bepaalde stek hebben een week achtereen 2 verschillende vissers op dezelfde locaties gevoerd. Met als gevolg dat bij de eerste sessie meteen een dikke blank werd gescoord. Dikke pech......lol

Ik zit 1 km verderop en heb zodra ik daar lucht van kreeg meteen mijn voer hoeveelheid terug gebracht. Toch nog 1 dikke 20tiger kunnen pakken na een dag hevige regen (men zegt bij veel regen weinig vis...)....dus tja situaties kunnen om aanpassing vragen....
Voor tijgernoten, pellets en Amiaud Peche komt u via deze link snel bij aasvoorkarpers.nl http://www.aasvoorkarpers.nl

Vernieuwde webshop!!
Danny huvel
Berichten: 26
Lid geworden op: 26-02-2017 21:30

13-08-2017 15:29

Bovenstaand een oude discussie mbt voorvoeren en de hoeveelheid ervan. Ik vis op een water waar regelmatig gevist wordt. De vangsten wisselen per dag. Ik heb gemerkt dat er bij wisselvallig bewolkt weer meer geaast worden tov het zonnigere weer.

Als ik voorvoer dan doe ik dit met ander type boilies en smaak dan mijn haakboilies. Zou dit nadelig zijn voor de vangst?
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

14-08-2017 19:03

heeft meestal niets te maken met de hoeveelheid aas maar wel met de kwaliteit van het aas.
Als de bol niet goed in elkaar zit dan eten ze deze niet meer, je kunt dan wel blijven voeren maar dan gaat alles letterlijk en figuurlijk op de grote hoop.
Danny huvel
Berichten: 26
Lid geworden op: 26-02-2017 21:30

14-08-2017 22:23

Arno van Beek schreef:heeft meestal niets te maken met de hoeveelheid aas maar wel met de kwaliteit van het aas.
Als de bol niet goed in elkaar zit dan eten ze deze niet meer, je kunt dan wel blijven voeren maar dan gaat alles letterlijk en figuurlijk op de grote hoop.


Dus in jou ogen maakt het haakaas niet uit ten opzichte van de boilies welke je voert als de voerboilies maar enigszins kwaliteit bevatten waar de karper op aast. Of beredeneer ik dit te kort door de bocht?
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

15-08-2017 00:57

Je "voer" boilies moeten uiteraard goed zijn (anders blijven ze liggen), hier moeten ze immers iedere keer voor terug komen.

Het haakaas moet aardig overeenkomen (basis mix) voor echte dressuur vissen maar het is belangrijker dat het haakaas attractiever is dan de gevoerde boilies.
Als het haakaas niet attractiever is dan duurt het langer voor dat deze opgenomen wordt en misschien hebben ze hun buik al eerder vol en wordt je rig zelfs overgeslagen...

Als ik voer dan voer ik best flink, als ik op vakantie ga helemaal.
Meestal voer ik 1 tot 2 stroken aan en daar gaat iets van 2,5KG tot 5KG per dag op verdeeld over 2 keer, bij het vissen voer ik bij iedere aanbeet 2 handjes bij. (en al het gevoerde aas is opgegeten!)

Ook al voer ik 5KG en gooi ik meteen mijn haakaas er neer dan wordt deze als eerste gepakt.
Je "voer" boilies zijn erg belangrijk maar je haakaas en de presentatie hiervan zijn het belangrijkste.
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

15-08-2017 07:47

Arno van Beek schreef:
Ook al voer ik 5KG en gooi ik meteen mijn haakaas er neer dan wordt deze als eerste gepakt.
Je "voer" boilies zijn erg belangrijk maar je haakaas en de presentatie hiervan zijn het belangrijkste.


Waarom gooi je er dan 5kg bij??? Ga dan single hookbait.

Succes
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Marc Fransen
Berichten: 79
Lid geworden op: 04-04-2016 14:01
Locatie: Den Haag

15-08-2017 11:28

2,5 of 5 kilo voeren ???
Ik heb zeer recent 14 dagen 1 kilo per dag 20mm-ers gevoerd op een strook op 'mijn stek 'in de Delftse Vliet, onderdeel van het Rijn-Schie kanaal.
Die 1 kilo per dag vond ik al heel veel, ik was met mijn catapultje toch steeds wel even bezig om dit weg te schieten.
Overigens heb ik er 5 sessies gevist en niets gevangen behalve 1 of 2 brasems p.dag.

Marc
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

15-08-2017 13:37

Met single hookbait vang je alleen de vissen die toevallig langskomen.

Als je weet dat het bestand goed is en je hebt goed aas dan kun je het beste goed voeren (veel dus)
Iedere vis die je voert kom steeds terug en als dit er veel zijn vang je dus veel meer vissen, bijkomend voordeel hiervan is dat de karpers de stek gaan domineren, de vissen steeds groter worden en je geen brasem meer vangt na een paar dagen.

Op deze manier van vissen vang je met 2x 1,5 tot 2 uurtjes per dag vissen zo een stuk of 8 vissen (per dag)
Heb helaas alleen in de vakantie tijd om te vissen op deze manier, buiten de vakanties om pen ik meestal of zit ik even instant een paar uurtjes.
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

15-08-2017 17:17

Arno van Beek schreef:Met single hookbait vang je alleen de vissen die toevallig langskomen.

Als je weet dat het bestand goed is en je hebt goed aas dan kun je het beste goed voeren (veel dus)
Iedere vis die je voert kom steeds terug en als dit er veel zijn vang je dus veel meer vissen, bijkomend voordeel hiervan is dat de karpers de stek gaan domineren, de vissen steeds groter worden en je geen brasem meer vangt na een paar dagen.

Op deze manier van vissen vang je met 2x 1,5 tot 2 uurtjes per dag vissen zo een stuk of 8 vissen (per dag)
Heb helaas alleen in de vakantie tijd om te vissen op deze manier, buiten de vakanties om pen ik meestal of zit ik even instant een paar uurtjes.


Bij jou heet het zeker ook niet vissen maar vangen of niet hahaha..

Succes.
Oja joh!!!
Gaby Winter
Berichten: 52
Lid geworden op: 06-07-2014 15:38

15-08-2017 17:59

Als ik een campagne ga opzetten om te voeren hou ik rekening met het water en de stekken.
Dan is de samenstelling van je voorvoer ook belangrijk.

Ik varieeer van 5 tot 3 dagen van tevoren voeren. De eerste 1 a 3 dagen voer ik op en rondom de stekken soms wel een vak tussen de 15 a 20 meter breed als het mogelijk is. In deze dagen pak ik uit met mais, hennep, duivenvoer (omdat dit goedkoper is) vanaf dag 3 ga ik voeren met crushed boilies en verklein ik mijn vak van die 15 tot 20 meter naar 5 vierkante meter rond en om de visplek (waar je je haakaas wil droppen) laatste dagen minder partikels meer met de bollen (halve, gecrushde, hele bollen) en meer specifiek rond en om de visplek.

WOrdt dit een visplek waar je met regelmaat komt en je vangt nog al wat brasem begin dan de mais te meiden en ga meer met tijgernoten voeren, deze krijgt de brasem in mijn ogen niet kapot en laten ze dan makkelijker liggen.

Om hoeveelheden valt in mijn ogen te twisten het "storten" is in mijn ogen tekort aan kennis ik deed het in het begin ook maar bemerk dat veel aas blijft liggen, gaat beschimmelen en investeren en zoeken naar hotspots beter, goedkoper en makkelijker is na verhouding.

Ik hanteer geen kilo per hengel of dergelijke. Ik hou wel aan hoe groter het water hoe meer vis dus moet je ook meer voeren. Ook is het waar dat als een een kudde over je stek trekt ze net zo makkelijk 15 kg leeg vreten als 3 kg. Hierin moet je voor jezelf een gulden middeweg in vinden.

Kanalen ben ik gek op risico spreiden ik zoek graag brugpeilers op, mosselbanken en tsplitsingen (zal mijn roofvis achtergrond wel zijn) daar kun je vaak op de vaargeul, rand ervan, harde platen, mosselbankjes etc goed vinden en kun je meer stekken aanvoeren. Hierin voer ik niet heel grof soms niet eens partikels enkel bollen! vaak 3 dagen van tevoren.

Nog paar tips voor het voeren:
- goo's is mooi spul op karper te trekken nieuwe stekken met voorvoeren heeft mij geholpen toch een visje op de mat te krijgen.
- stekkenpezers. Hier rond om het veluwemeer heb ik al gevallen gehad dat ze erop zitten te wachten en er gaan vissen. Ik ken de hotspots, inmiddels ken ik de stekkenpezers echt vervelend.
- heb vertrouwen in je bollen en voer!

Ik zeg succes
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

16-08-2017 10:31

Arno van Beek schreef:Op deze manier van vissen vang je met 2x 1,5 tot 2 uurtjes per dag vissen zo een stuk of 8 vissen (per dag)

Op de peppenput wel ja.....
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

16-08-2017 10:43

Arno van Beek schreef:Met single hookbait vang je alleen de vissen die toevallig langskomen.


met de single hookbait vang je niet zozeer de vis die toevallig langskomt, eerder de vis die er langs komt omdat jij hem daar, na zorgvuldig observeren, mag verwachten. Althans dat is mijn ervaring hiermee.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

16-08-2017 10:57

Jouw ervaringen kloppen dan ook van geen kanten Herman, pleur die maar in het water tijdens je volgende voersessie.

Dus voortaan gewoon 5 kg voeren en dan 2 korte sessies op een dag vissen en je hebt er weer 8 op het lijstje. Naar mate je langer blijft vissen worden ze nog telkens groter en zwaarder ook dus wel even vol blijven houden. :wink: