Ervaringen met Vortex 180 LW of Raptor 180/200 gevraagd.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

29-07-2017 12:22

Ik heb onlangs mijn Vortex 230 Deluxe HC verkocht. Ik vond het een prachtige boot, maar net te zwaar om in mijn eentje te hanteren en om te vervoeren was het ook een flink pakket.

Ik ben nu dus op zoek naar een compact en licht bootje. Mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar de Vortex 180 LW, maar eigenlijk is die wil heel erg licht van gewicht en daardoor twijfel ik een beetje over de kwaliteit van het gebruikte materiaal. Ik zou ook graag willen weten of het roeien een beetje te doen is. Ik ben 184cm, zitten mijn benen dan te veel in de weg? Wie kan daar iets over kwijt?

De Raptor 200 is dan waarschijnlijk al een stuk ruimer, maar 30kg vind ik eigenlijk weer best aan de zware kant. Iemand ervaring met deze boot van met de 180 roll-up?

Ik zoek een bootje tot 2 meter met een spiegel waar fatsoenlijk in te roeien valt. Alle advies en ervaringen zijn welkom.
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

29-07-2017 15:12

Na mijn leeglopende Vortex en slechte after service (via de dealer van Vortex in Akkrum) heb ik een Proline 2 meter AD gekocht.
Beste boot ooit die ik gehad heb!
Goede spiegel, met een 4 pk ga je al relaxed in plané (vaar er normaliter alleen mee met electromotor). Boot is groot genoeg om je veilig in te voelen, en klein en licht genoeg om gemakkelijk in je eentje te tillen!
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

29-07-2017 15:43

Bedankt voor je reactie Marco. Ik ben eigenlijk juist wel positief over de kwaliteit en service van Vortex. Met de mijne was echt niks mis en ik kreeg gratis een nieuwe tas toegestuurd toen die van mij beschimmeld was. Ik heb wel het idee dat ze de laatste tijd nog maar weinig moeite doen om hun producten aan te prijzen. Zo is hun website al jaren niet meer aangepast, staan er modellen op die niet meer te koop zijn en ontbreken de nieuwe modellen. Een slecht voorteken...
Welk model had je?

Die Proline bootjes zijn ook wel mooi en de 200AD is wel een fijn maatje. Ik had juist begrepen dat de kwaliteit niet zo best was. Maar dat zijn eigenlijk 'verhalen' van jaren terug.
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

29-07-2017 16:10

Ik had een Vortex 240 roll up uit 2011. Heb hem verkocht vorig jaar.
De Proline heb ik sinds begin 2014.

De Vortex had ik bij Hareco gekocht, daar wel goede ervaringen mee, maar
de garantie van Vortex verliep uiteindelijk via boot Akkrum, en dat is minder...
CarpeR Diem
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

30-07-2017 11:08

Ik heb een quick silver 180 cm roll up model en ben daar buiten de lichte kleur gelaten zeer tevreden over. Heb de boot nu al 7jr zeer intensief in gebruik en is nog plakker vrij.
Goed en makkelijk hanteerbaar binnen 5 minuten hard opgepompt.
Daarentegen heb ik ook een paar jaar oude vortex (2.70 airdeck)en hiervan is nu al één van de binnen kamers lek en echt een heel stuk minder intensief gebruikt.
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

30-07-2017 13:46

Ik vind het echt lastig hoor, had mijn zinnen eigenlijk gezet op de Vortex 180 LW, maar twijfel toch erg over de kwaliteit.
De Raptor 200 X-Wide is onnodig breed en waarschijnlijk daardoor erg zwaar. 30kg vind ik erg zwaar voor een 2 meter bootje.
Misschien is de Proline 200AD inderdaad wel de beste optie.
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

30-07-2017 14:16

Groot voordeel van de proline boot vind ik dat je na verhouding erg veel ruimte in de boot zelf hebt, doordat de zijkamers maar een klein stukje uitsteken tov de spiegel.
Daardoor relatief veel functionele ruimte binnenkant boot.
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

30-07-2017 14:34

Ja, dat is inderdaad wel fijn. Daarom verbaast het me eigenlijk dat dit weer niet zo is bij het laatste 185 model.
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

30-07-2017 17:36

ik zou persoonlijk ook voor een quicksilver gaan.

Wat me opvalt aan de karperboten is dat ze toch wel vrij snel lek gaan.

Vanuit mijn werk als havenmeester zie ik hier veel (niet groene) bijbootjes.

De quicksilvertjes zijn toch wel de bootjes die het langst mee gaan. ze liggen hier vaak hele zomers in het water tegen de palen/steiger op te rossen en zie maar weinig lekke boten voorbij komen.

als je toch 5 of 600 euro er tegen aan wil gooien zou ik voor een iets minder carpy kleur gaan en een quicksilvertje kopen
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

31-07-2017 09:31

Ik heb even gezocht naar die Quicksilverbootjes, maar dat gaat hem niet worden. Het zullen vast goede bootjes zijn, maar ik wil echt geen witte. Er is wel een groene te koop, maar pas vanaf 2.5 meter, dat vind ik echt te groot en te zwaar.
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
sjaak dekker
Berichten: 47
Lid geworden op: 12-04-2010 08:20

31-07-2017 16:32

pb Richard
karpers 2015 : 19
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

31-07-2017 21:15

Maatje van mij had de raptor 230 en die was toch echt wel in je eentje makkelijk te tillen.
Dus het zou met de 2m helemaal makkelijk moeten gaan.
Volgens mij weegt de boot zelf 25 kg en de tas met bankje peddels etc in totaal 30kg

Ik zal hem toch even bekijken in het echt richard. Volgens mij zit die verdeler in delft en dat is bij jou om de hoek.
Ook zit er zoveel ruimte in die boot dat je zelfs een compacte uitrusting erin kan vervoeren.
Michael Lintvelt
Berichten: 197
Lid geworden op: 10-11-2010 11:55

01-08-2017 08:45

Ik heb een maand of twee geleden mijn Vortex 180LW opgehaald bij Arjan Verkoelen en ben daar tot nu toe erg tevreden over. Het bootje weegt bijna niets en is in je eentje zeer goed te handelen. Dat lage gewicht moet natuurlijk ergens vandaan komen, het doek is wat dunner dan dat van mijn (in je eentje praktisch onhandelbare) Vortex 285 Deluxe. Ik heb echter niet het idee dat het echt heel snel kapot zal gaan. De verdere afwerking van de boot is gewoon goed en ook over de aftersales maak ik me (mits direct bij Arjan gekocht) geen zorgen over. Ik kan, door de ruime binnen afmetingen, mijn hele compacte setup (rugzak, slaapzak, foudraal, onthaakmat, emmer aas, brolly en stretcher) met gemak meenemen op de boot. Zelfs roeien is dan nog mogelijk al gaat mijn voorkeur wel uit naar varen met een elektro motor aangezien ook de hond altijd mee gaat.

De bootjes zijn nog maar kort op de markt dus echt oordelen over de duurzaamheid is nog niet aan de orde.

Ik heb op de beurs in Zwolle alle aanwezige bootjes bekeken en ben uiteindelijk voor de vortex gegaan vanwege het gewicht. Andere boten wegen veelal 5-15kg zwaarder en daar wou ik juist vanaf.
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

01-08-2017 10:00

Bedankt voor de reacties mannen.

@ Bojan, als de verdeler idd in Delft zit, dan zal dat super zijn. Ik heb ze gemaild met de vraag waar ik de boot kan bekijken.

@ Michael, super, wat gebruikerservaring met de 180 LW. Nog één vraagje, is de tas een beetje stevig of is dat weer zo'n gaar ding?
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
Michael Lintvelt
Berichten: 197
Lid geworden op: 10-11-2010 11:55

01-08-2017 13:24

Tas is van hetzelfde materiaal als die van mijn 285 en dat is een K.U.T. (Kwalitatief Uutermate Teleurstellend) ding. Nou wil het zo zijn dat deze boot een stuk lichter is en de tas een rugzak model is, dus wellicht helpt dat.

Ik heb de boot opgeblazen in de schuur staan en vervoer deze opgeblazen in mijn combo dus gebruik de tas niet.
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

01-08-2017 17:54

Ik snap niet zo goed waarom die tassen steeds van zo'n slechte kwaliteit zijn. Bij mijn Vortex trok ik de ringen ook al de eerste de beste keer stuk. Maak dat ding dan een paar tientjes duurder en zorg dat het dan in orde is.
Maar bedankt voor je antwoord weer.
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
Michael Lintvelt
Berichten: 197
Lid geworden op: 10-11-2010 11:55

01-08-2017 19:03

Eens! Het is al zo vaak naar voren gekomen, maar blijkbaar lukt het niet om hier wat mee te doen of is de wil er niet. Het is overigens niet alleen bij vortex dat je slechte tassen krijgt. Ook andere merken leveren gammele tassen met van die goedkope ritsen of sluitingen.
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

01-08-2017 19:20

Die tas van mij was al stuk in de winkel hahaha (proline 2.00) wat een bagger tas zeg, maar die boot maakt alles goed. Topding.
Spiegel zit tov andere merken ver naar achteren en dat scheelt aanzienlijk in zo'n formaat bootje!

Als je nog zo'n ouderwetse grote plunjebaal kunt scoren kun je hem daar in proppen en gaat het nooit meer stuk.
Ik heb deze boot nu een jaar of twee en tov een yam of vortex vind ik deze boot veel beter, alleen oppassen als de boot de hele dag in de zon ligt.

Gr
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

05-08-2017 14:34

Mannen, bedankt voor jullie reacties, ook die via pb.

Na wekenlang twijfelen heb ik zojuist de Raptor 180 X Wide Roll up besteld. Ik heb bij dit merk gewoon het beste gevoel wat kwaliteit betreft en groter heb ik eigenlijk niet nodig. Vroeger lukte het ook met een Bart Smit bootje, zelfs op meren als Lac du Der en Orient. Over de veiligheid maak ik mij dus geen zorgen. De 50 euro korting die ik als KWO community member kreeg was trouwens ook lekker meegenomen.

Ik moet nog zien of ik genoeg ruimte heb om te roeien, maar daar is vast wel een oplossing voor te vinden.

Ik laat hier nog wel even weten of de boot bevalt, al ga ik hem waarschijnlijk pas in het najaar gebruiken.
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

09-08-2017 12:21

Net mijn bootje ontvangen en hij valt zeker niet tegen!
Ik heb het geklokt, 6 minuten en hij was helemaal gereed voor gebruik, incl het monteren van het bankje en het bevestigen van de peddels. Ik kan er makkelijk in roeien, al moet ik wel mijn benen over elkaar doen en de boot is makkelijk te tillen. Verder zit er een mooi doosje bij met een plakset, een reserve ventiel, een sleutel om dat ventiel te verwijderen en een reservekop voor op de pomp, dat gedeelte wat je in het ventiel draaid. De boot geeft verder een stevige indruk.

Het enige wat een beetje tegenvalt is de grote van het pakket, die had ik compacter verwacht.

Ik heb in ieder geval het gevoel dat ik de juiste keuze heb gemaakt.
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
Daniel Schipper
Berichten: 117
Lid geworden op: 19-09-2009 20:02
Locatie: Numansdorp

10-08-2017 20:18

Hallo Richard,

Ik ben erg benieuwd hoe stabiel de boot is op het water.

Ik ben ook aan het kijken naar een compacte rubberboot.
Zelf heb ik niet zoveel verstand van rubberboten en heb ik er ook erg weinig ervaring mee.
o

Mijn vismaat had eerst een 1.60 bootje van strategy. Erg compact maar ik vond hem totaal niet stabiel.
Hij heeft nu een 2 meter Raptor met airdeck en dat is een wereld van verschil! De raptor ligt naar mijn mening een stuk stabieler op het water. Of dit dan vooral komt door het formaat, of ook door het soort bodem, dat zou ik niet weten. Maar hierdoor twijfel ik wel of de 1.80 raptor met roll up bodem voor mij de juiste is.

Ik hoor het graag van je als je wat meer ervaringen hebt opgedaan met de boot.
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

12-08-2017 12:48

Ik laat het je weten Daniel, al duurt het nog wel even voordat ik hem ga gebruiken.

Ik denk dat het best een stabiel bootje is, hij is echt wel breed en heeft vrij dikke tubes. Koersvast zal die niet zijn zonder kiel of vinnen.

Ik laat het hier wel weten zodra ik de boot gebruikt heb.
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
Plaats reactie