Karperen voor de deur.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

28-05-2017 21:10

Marco, Ben, R de Winter en Peter, dank jullie wel voor de fijne reacties! :D

Afgelopen vrijdag wederom een ochtendje pennen in het Westerpark te Zoetermeer, weinig karperactiviteiten waargenomen en gevist van 05:45 tot 10:30. Temperatuur was 14 graden , later ruim 20 graden, wind kwam uit het oosten en was wk 1 tot 2, de luchtdruk bedroeg 1023mb.
Voermix bestond dit keer uit gecrushte boilies en pellets, maïs, jonge kapucijners en een voor mij nieuwe flavour van Pro Line ‘Monstercrab’bait-booster:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

btw die 'bait booster monstercrab' gehaald bij Paddy te Voorburg, zag daar ook wat pennetjes die kon ik niet weerstaan/laten liggen :lol: :

Afbeelding

Die vrijdagochtend geen karperaanbeten, wel 3 brasems, een blankvoorn( op een jonge kapucijner!) en een ruisvoorn, redelijk veel leven op zowel mais als kapucijner, enkele keren misgeslagen van volgens mij allemaal witvis/brasem:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

shadow-selfie:

Afbeelding

Nieuwe, interessante stekjes te Leidschendam-Voorburg gevonden:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gister, zaterdagochtend dus, even gepend bij het ADO stadion vanaf 05:45 tot 09:45, gestopt omdat het voor mij al vroeg te warm werd, de temperatuur was eerst 18 graden en liep snel op tot 22 graden, in de zon uit de wind werd het mij al te warm. De wind kwam uit het ozo’en en bedroeg wk 1-2 tot 3, de luchtdruk was 1019mb. Voermix was dezelfde als die van gister en heb afwisselend met kapucijner, mais en broodpluim gevist. Geen stootje, zuchtje of wat dan ook gezien wat op vis bij de haak duidde op de 4 plekjes die ik heb bezocht. Overigens begon mijn pensessie op de 1e stek al goed; een jonge zwarte kraai kwam aangevlogen en wilde landen op de visstek, zag mij, schrok zich rot en belandde of beter gezegd landde, zijnde een watervogel op het water…al hulpeloos op het water klapwiekend probeerde het naar de kant te komen, nou ik besloot hem/haar maar te helpen en pakte het schepnet om het arme jong uit het water te scheppen. Moest eerst een haast ondoordringbare rietkraag door en middels bewegende rietstengels kon ik de stumper lokaliseren. Zo, wonder boven wonder had het zichzelf toch de hoge kant weten op te klauteren en kon het zich drogen aan de kant, ik heb getracht wat rietstengels op zij te duwen zodat het zich daarna naar wat meer open terrein kon verplaatsten. Maar de stek was natuurlijk door de actie van het onfortuinlijke jong en mijn gedoe bij het riet danig verstoord. Tja, hierna nog 4x verkast maar niets kunnen verleiden tot het doen van een aanbeet.
Het zij zo, bovendien kreeg ik niesbuien vanwege de graspollen en als ik eenmaal begin dan blijf ik niezen…
Afbeelding

Afbeelding

Naar huis dus, daar wel vis gescoord:

Afbeelding

Twee warme lekkerbekken! :lol:
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

28-05-2017 21:27

En Glenn, hoe ruiken je handen na 't voeren door dat pro line spul, haha.

R de Winter schreef:En wat wil je hiermee zeggen.... zoals je al eerder zelf aangaf deden ze niet echt hun best.. Ik vis daar zelf en in die omgeving redelijk vaak en als je goed zoekt en je je huiswerk doet kun je er meer pakken dan alleen die spiegel..

Cheers.
Ik gaf gewoon aan dat die spiegel een mazzeltje was, omdat die zichzelf al gehaakt had.

Maar een vraag omzeilen gaat je goed af R. :D
Daarom even de vraag of dat water misschien is ingebracht in de landelijke lijst? ..En is 't toevallig dichtbij de vruchtenbuurt van Den Haag?
Mag via PB, ..maar er hoeft begrijpelijk niets :wink: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

29-05-2017 10:08

Haha ik omzeil niks ik gewf er gewoon geen antwoord op hahaha

Als je even in je boekje kijkt of de visplanner app gebruikt weet je het gelijk en op google maps kun je zien in welke buurt het is...

Cheers.
Oja joh!!!
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

29-05-2017 14:25

:D 'Dacht ik stel terloops in een conversatie een vraag. Doen mensen soms. Een topic er voor opstarten zou me te ver gaan, haha...

Ik ben meestal antwoordgever :wink: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

30-05-2017 09:37

Marco Mostert schreef::D 'Dacht ik stel terloops in een conversatie een vraag. Doen mensen soms. Een topic er voor opstarten zou me te ver gaan, haha...

Ik ben meestal antwoordgever :wink: .


Haha een topic is idd overbodig, maar ondertussen ken je me nu toch wel marco... zit gewoon beetje te fucken..thats me ;-)
Oja joh!!!
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

30-05-2017 09:46

Buiten fucken, gaat onnodig quoten gaat je ook goed af (that's me fuckin') :D.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
dirk wassenaar
Berichten: 5
Lid geworden op: 11-05-2017 13:47

30-05-2017 11:38

ik denk dat je best veel verassingen kan krijgen voor de deur. heb een paar jaar gevist op een vijvertje en ben er laatst achter gekomen dat er ook bakken zwemmen in een uiterwaarde van de maas. op onderzoek uitgegaan en een mooie stek gevonden.

succes nog
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

31-05-2017 20:36

Peter, R de Winter, Marco en Dirk dank jullie wel voor de 'leuke' reacties! :D

Een gele rakker eerst:

Afbeelding


De hooikoortsperiode is weer aangebroken, in het ergste geval ben ik gewoon weken binnen en in het minst erge geval kan ik zo nu en dan zelfs vissen…
Gister was het een ‘geval’ van de minst erge situatie, het had de nacht ervoor geregend dus waren de meeste pollen uit de lucht ‘gespoeld’ en er stond een aanlandige west- zuid- westen wind.
Dus na het werk met nog wat redelijk verse witte boterhammen en een klein blikje maïs richting Park. Het werd het water wat in het verlengde ligt van het park, vlakbij het kruispunt richting woonwijk:

Afbeelding

Afbeelding


Zag daar al aan de oppervlakte scharrelende karpers zwemmen, nestelde mij op de ijzerensteiger om het een en ander gade te slaan, tja hoe zal ik nu te werk gaan: broodpluim zo dicht mogelijk aan het oppervlak aanbieden, op ‘half’water of toch langzaam zinkend op de bodem?
‘Johnny’s Rod’ beaasd met een grote witte broodpluim, net onder het wateroppervlak, lag om 16:15 uit. De temperatuur was 18 graden, wind was wzw windkracht 2 tot 3 en de luchtdruk bedroeg 1016 mb. Ik had weer zin in het onder zien gaan van de pen, na het blanken en het uren staren naar een stille, bewegingloze pen in het Haagse.
Een karper zwom vlakbij de steiger aan het oppervlak en zag mij niet, zal ik mijn mobieltje pakken en deze gast vereeuwigen? Helaas bleef hij niet plakken en zwom weg.
Op broodpluim die vlak onder het oppervlak werd gepresenteerd geen aanbeten gehad, ging over op broodpluim vlak boven de bodem aanbieden, direct leven maar van witvis/kreeftjes, pas na anderhalf uur plopte de pen wat omhoog om daarna gestaag en schuin onder te gaan, mooier kan je ze niet hebben, maar tikte een Abramis brama aan:

Afbeelding


Hierna afwisselend gevist met mais en broodpluim, nog twee brasems gevangen en enkele keren misgeslagen op m.i. allemaal brasem of witvis:

Afbeelding

Afbeelding

Na 19:00 uur toch wel het meeste leven gezien, de karpers waren aanwezig gezien hun gespring en gescharrel, maar helaas niet op mijn stekje, vond het wel goed zo, zat daar in mijn t-shirt en het werd koeler. Gevist tot 20:30 uur, daarna ingepakt en terug naar huis, next time maar weer.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

07-06-2017 08:25

Afgelopen zaterdag wilde ik weer gaan pennen ergens in Den Haag e.o…ja…in de haast mijn vest met daarin de benodigde vispassen in Mokum laten liggen, hoe gehaast kan je zijn om uitgerekend dát te vergeten( ben ooit eens mijn molen vergeten, ook handig om die bij je te hebben... :wink: ), kwam daar dus pas achter toen ik allang in de Hofstad was gearriveerd. En nee ik ga niet zonder vispas aan de waterkant aan de slag, het is overigens best lang geleden dat ik eens gecontroleerd werd, echt wel langer dan tien jaar geleden zeker als dat niet langer geleden was. Toen vroeg een medewerker van stadstoezicht( zo heette dat geloof ik destijds, misschien bestaat die instantie niet eens meer!) om mijn vispas en om mijn identiteitsbewijs( i.d. kaart of paspoort of rijbewijs), vispas kon ik uiteraard overleggen, maar had geen paspoort of rijbewijs bij me. ‘Eeeh ja meneer, u moet u wel kunnen identificeren want misschien is deze pas wel van uw buurman!’ zei de stadstoezichtman al dan niet terecht, any way liep het met een sisser af en kon ik toen verder vissen.
Tja, dit weekend dus niet pennen, maar wel wezen fietsen richting Leidsendam-Voorburg en Leidschenveen e.o. om daar wat interessante penstekjes te gaan bezichtigen: 


Afbeelding
 
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij een ondiep en helder gedeelte in een sloot drie cyprinus carpio in een definitieve houding gezien, tja... :( :

Afbeelding

Dit is een echt ‘Karper voor de deur’ moment bij mijn logeeradres: 


Afbeelding

Ik liep terug van mijn fietstochtje om (penvis)plekjes te bezoeken en dan zie je precies voor je deur
een karper zwemmen! Je blijft staan om te kijken waar de vis naar toe zwemt, en dan zie je er nog een, en dan een groepje. In totaal zag ik minimaal 7 karpers, waarvan 5 'leuke' exemplaren en 2 wat kleiner Cyprinus, de sloot is erg helder en niet diep, maar toch, ze zitten er.
Een 'Karperen voor de deur'stek dus... :wink:
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

07-06-2017 14:37

Ik heb mijn pas in het hoesje van de telefoon zitten, heb ik ook nodig vanwege de viswater app.
Mobieltje vergeet je niet zo snel.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

07-06-2017 16:43

Behalve wanneer je zoals ik, recent tijdens het vissen op geep, zo met je mobiel in je zwemshort de zee in wandelt :lol:.

Was gelukkig geen duur geval waarmee te appen viel :wink: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

07-06-2017 16:46

..En Glenn, toch even lekker een stukje gefietst, haha.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

07-06-2017 17:53

Bert en Marco, dank jullie wel voor de aanbeveling en reacties! :D

Mijn vispas(sen) met aanvullende docu zit altijd in een vakje op mijn vest, heb wel een keer mijn vispas in mijn portemonnee gedaan bij het pinpasje/creditcard gedeelte daarvan, maar heb het liever bij elkaar. Tja ik moet niet zo haasten, maar juist onthaasten... :lol:

Heb zeker een lekker stukje gefietst Marco, maar om onduidelijkheden te voorkomen niet vanuit Amsterdam naar de Hofstad( had gekund) maar vanaf de Hofstad zelf, de 'karperen voor de deur' pic is vanaf het verblijfadres gemaakt. :D
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

10-06-2017 14:41

Gisteravond vanaf 17:50 uur tot 21:45 uur gepend in het verlengde water van het Park. Was er sowieso weer eens aan toe om een karper te vangen, bijna de gehele week grieperig geweest en binnen gezeten en dan wil je niets liever, zodra de gelegenheid daar is, om buiten tussen het riet op je onthaakmat te zitten en de pen gade te slaan, wachten op de dingen die gebeuren gaan…
Het was half bewolkt en er stond een pittig windje die uit het westzuidwesten kwam, de temperatuur volgens de weerapp.was op dat moment 19 graden en de luchtdruk bedroeg 1013 mb.

Afbeelding

Wilde het eens op een ander stukje gaan proberen, zodoende fietste ik wat rond en besloot tussen het hoge gras/riet een geschikte plek te zoeken, dat viel nog niet mee want de grond was hier en daar drassig en ongelijk, maar vond een plek die blijkbaar al eens eerder bezocht was door een andere visser want er was een 'opening'. Met de onthaakmat kon er zodoende een wat breder stuk gras plat gemaakt worden en aan de waterkant verwijderde ik nog wat gras en vooral brandnetels.
De voermix bestaande uit maïs, jonge kapucijners en flavour, werd aan de waterkant gemaakt.
'Johnny's Rod' lag om 17:50 uit met een grote wittebroodpluim op de haak, er zwom zo nu en dan en grote schubkarper rond die aan het oppervlak happende mijn aandacht trok, schuin links aan de overkant zag ik meerdere karpers aan het oppervlak happen, ze zaten er in ieder geval.
Direct al 'leven' te zien op de pen, plagerige witvisstootjes dat wel, maar het toonde aan dat er vis op de stek was en dat ik alert diende te zijn. Ik wisselde geregeld van aas: mais, kapucijner en broodpluim, na ruim een half uur kon de eerste vis aangetikt worden:

Afbeelding

Afbeelding

Op broodpluim tikte ik na een halfuur de 2e vis aan, rechts aan de kant werd de broodpluim op witvisachtige wijze besnuffeld, de pen ging rustig onder en ik sloeg aan, dacht eerst een Abramis gehaakt te hebben want de vis bleef rustig onder de top hangen, ik gaf meer druk door de hengel wat op te heffen en voelde direct dat deze vis te zwaar was voor een brasem, nu gaf de vis pas weerstand en zwom met korte rukjes weg. Ja! Karper dus! De slip reageerde gestaag en de stok kromde mooi, nadat de vis eenmaal naar links en eenmaal naar rechts gesprint had kon ik de vis even zien, een spiegel!:

Afbeelding

Afbeelding


Mooie vis:

Afbeelding


Afbeelding

Na weer wat gevoerd te hebben bleef ik regelmatig aanbeten, lijnzwemmers en missers krijgen van witvis/kreeftjes.
Ik ving nog twee brasems, een blankvoorn en een kreeftje.

Er vloog weer eens een ooievaar over mij heen:

Afbeelding

De zon zorgde voor een vervelende schittering op het water:

Afbeelding

Kwart voor tien gestopt, ingepakt en naar huis, vond het goed zo, had een mooie karper gevangen en had mij prima vermaakt.

Thuis koffie met een stuk aardbeientaart:


Afbeelding










Ik stond deze ochtend vroeg op, had er zin, en besloot naar dezelfde stek te gaan die ik gisteravond had bezocht, tja het gras en het riet en de brandnetels had ik gister al wat plat gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

De voermix van gister wat aangevuld met maïs, jonge kapucijners en flavour-boost. Er zaten net als gister al wat karpers aan het oppervlak te happen.
De stok lag precies om 05:30 uit met op de haak een bruinebroodpluim, de temperatuur was 14 graden, de te verwaarlozen wind kwam uit het zuidwesten en de luchtdruk bedroeg 1016 mb.
Kreeg binnen enkele minuten een lijnzwemmer te zien, de vis schrok van de lijn en stoof weg…, vlak daarna gebeurde het weer, je gaat dan denken dat de vis nu extra voorzichtig/alert is, dus moet ik mij zo rustig en onopvallend mogelijk gaan gedragen.
Op de haak had ik nu twee maiskorreltjes gedaan, en rechts van de voerstek geplaatst, ik keek even naar links waar de karpers weer aan het oppervlak aan het happen waren en zag daar weer die grote schub tussen zitten, ik keek nu terug naar de pen...de pen was weg!
Ik sloeg direct aan en hup! Gierende slip en kromme stok was het snelle gevolg van het aanslaan.
Ja! Deze vis testte 'Johnny's Rod', de lijn en de molen tot het uiterste! Ik kneep hem een paar keer wanneer de vis te dicht naar de kant kwam want er ligt veel takken rommel en plompebladeren aan de linkerkant en mogelijk ook andere rommel( in hetzelfde water heb ik een fiets en een winkelkarretje op de bodem gezien...dus…), tot 5x toe, nadat ik dacht dat de vis moegestreden was en ik het net in de aanslag had, vluchtte deze krachtpatser en wist van geen ophouden, wat een uithoudingsvermogen! Geweldig gewoon!
Geen actiepics gemaakt, deze vis was te sterk, te onberekenbaar en ik wilde deze vis graag landen dus liet ik mijn mobieltje in mijn zak.

Op de mat, en de vis was 73 cm power!:

Afbeelding

Afbeelding

Weer bijgevoerd, overigens tijdens het drillen weer enkele 'vluchtwellingen/kolken' gezien van andere karpers die dus nog op de voerstek aanwezig waren.
Regelmatig gewisseld van aassoort, paar keer misgeslagen op mais, en eenmaal op kapucijner.
Had twee maiskorreltjes op de haak geplaatst en na ongeveer een uur dook het pennetje weer weg en sloeg ik aan.
De karper stoof naar de overkant waar paaltjes en takkenrommel ligt, wow, de slip gierde gewoon! Ook deze Cyprinus testte de hengel/lijn/molencombinatie tot het uiterste, en ik vond het allemaal geweldig!
Durfde nadat deze karper schijnbaar wat was uitgeraasd wel wat pics te schieten:

Afbeelding

Afbeelding

Mooie donkere vis van 77 cm :

Afbeelding

Afbeelding

Wederom bijgevoerd na deze mooie vangst, maar geen karpers meer gevangen, wel twee brasems, een blankvoorn en last but not least een Zeelt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Om half tien gestopt, was geheel voldaan, ingepakt, naar huis en bakkie koffie gescoord:

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

11-06-2017 14:59

Ik wilde deze morgen met broodpluim de karpers bij het Science Park proberen te 'verleiden', en was daar ruim voor 6 uur aanwezig.
Maar wat bleek, her en der waren de karpers aan het paaien!
Vorig jaar begon de paai ergens in mei en ik meen zelfs vrij vroeg in mei( einde 1e week , begin 2e week van mei…), nu dus bijna einde van de 2e week van juni, of ik moet het hele paai gebeuren hier in mijn buurt gemist hebben( dan zou dit een 2e paaironde kunnen zijn), dat zou ook nog kunnen, maar ik weet dat elders in het land de karpers al gepaaid hebben.
Maar goed, de karpers waren volop aan het paaien:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ik besloot dan maar elders te gaan vissen, wilde de karpers daar bij het Science park met rust laten, vroeger had ik dan nog weleens ver uit de kant willen pennen bij het paaien, maar het resulteert vaak in duidelijke lijnzwemmers e.d., en niet zelden haak je dan toch een karper weliswaar vals gehaakt, niet echt mijn ding.
Naar het Parkwater dan maar, daar zag ik net zoals gistermorgen diverse karpers aan het wateroppervlak happen, en opvallend (nog)geen paaigeweld hier.

Afbeelding


Afbeelding

Ik wilde grote broodpluimen, net onder het wateroppervlak, de vissen aanbieden. Dus enkele loodjes eraf, pen enkele centimeters van de haak plaatsen en aanbieden maar!
Er waren genoeg karpers aanwezig, ik bewoog mij zo stil mogelijk, maar ik stootte per ongeluk de hengel tegen een paal waardoor de karpers even werden verstoord. Tja…
Toch kwamen enkele terug en die begonnen dan weer te happen, tot 2x toe bood ik een lekkere dikke schub haast vlak voor zijn happende bek de broodpluim aan, maar deze liet zich blijkbaar niet van de wijs brengen en liet letterlijk en figuurlijk de broodpluim links liggen, en hapte zodoende vrolijk verder door het wateroppervlak. Ja, denk dat de karpers zich al te gefocust te goed deden aan het lekkers wat zich aan het oppervlak bevond, zoals watervlooien, cyclopsen en andere minuscule eiwitrijke diertjes, ik zou het anders ook niet weten. Anyway vonden de happende Cyprinus de verse broodpluimen niet interessant genoeg.
Oké dan, ik was gekomen om te vissen, had nog wat maïs, en geweekte hennep en deze zou ik gaan inzetten om toch nog te proberen een vis te vangen.
Loodjes er weer op, pen uitgepeild, twee voerplekjes gemaakt en zo omstreeks 06:30 lag 'Johnny's Rod' uit.

Net, blikje maïs, stok en onthaakmat, meer is er niet nodig voor spanning, ontspanning, sensatie en lots of fun:

Afbeelding


De temperatuur was 17 graden, er stond een relaxte zuidenwind en de luchtdruk bedroeg 1016 mb.
Veel aanbeetjes en missers op zowel broodpluim en maïs, wel leuk al dat leven want je verwacht toch elk moment een karperaanbeet, maar helaas er werd enkel brasem gevangen en de aanbeten waren m.i. van witvis en kreeftjes.

Afbeelding

Afbeelding


Drie uurtjes lekker gevist, daarna werd het toch wel warm, dus ingepakt en via het park naar huis.
Bij een van de ingangen van het park bij een bruggetje waren de karpers toch flink aan het paaien, ze ragden echt dwars door het veldje plompebladeren:


Afbeelding

We wachten wel tot het paaien voorbij is...till next time :wink:
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

13-06-2017 15:31

Het leek wat onstuimig weer gistermiddag, en soms kan dat bij het 'pennen' wel eens verrassende resultaten opleveren, bovendien heeft het wel wat wanneer je de pen tussen de dansende golven plotseling geheel ziet verdwijnen.
Dus na wat boodschappen te hebben gedaan besloot ik mij weer richting het watertje te begeven wat zich in het verlengde van het park bevind.
De stek was nu makkelijk te vinden en te bereiken(hoge gras en riet was al plat gemaakt door de vorige bezoekjes :wink: ):

Afbeelding

Mix ter plaatse afgemaakt met flavour, kapucijners en geweekte hennep:

Afbeelding

Het was zwaar bewolkt, de wind raasde zo nu en dan door de bomen, maar ik denk vanwege de windrichting en de ligging van het water had de wind niet veel vat op het water, eigenlijk was het wateroppervlak nagenoeg glad, dus niks dansende golven en hotsende botsende pen.

Afbeelding

De temperatuur was 18 graden, de wzw wind wk 2 tot 3, en de luchtdruk bedroeg 1016mb.
Om 16:30 lag de stok uit en op de verse wittebroodpluim direct ‘leven’ van witvis-kreeft, regelmatig gewisseld van brood naar mais en kapucijner, steeds leven te zien bij de pen maar allemaal van witvis/kreeft.
Het duurde lang voordat de pen serieus onderging, ik sloeg na ruim anderhalf uur van witvisgetreiter aan op een mooie wegduikende pen, mooie kromme bocht, licht tinkelende slip en de vis dook naar de kant. Dacht echt met een karpertje of zeelt te maken te hebben, maar helaas, ik had een brasem aan de lijn die vals gehaakt was en daardoor zo ‘sterk’ kon reageren, Bovendien schoot de haak ook los, nou dat scheelde ook weer wat qua onthakingsproblematiek.
Ik sloeg regelmatig mis wanneer ik met één of twee korrels maïs op de haak viste, voornamelijk door witvis, maar éénmaal sloeg ik mis en er dwarrelde een grote schub even aan de haak, kon die schub niet meer vinden in het gras, dit was waarschijnlijk een schub van een karper…tja.
Eindelijk ving ik een vis(je):

Afbeelding

Na vier uurtjes van pennen had ik het wel gezien voor vandaag.
Thuis bakkie en lekkere donuts gescoord:

Afbeelding
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

14-06-2017 16:42

Gister laat in de middag vanaf 17:15 tot 19:30 even gevist op het Science Park.
Het was 20 graden, er stond een west-noord-westen wind wk 1 tot 2, en de luchtdruk bedroeg 1019 mb.
De stek bij het steigertje bezocht, en heb daar ruim 2 uurtjes gezeten, er was karper aanwezig, maar veel witvis/kreeft activiteit bij de pen en ik zat vaak vast aan bladeren en takken.

Afbeelding

Afbeelding

Steeds gewisseld van mais naar broodpluim.

Verder gezocht naar karpers, kwam een groepje tegen aan het einde van een 'prutsloot', direct een aanbeet op grote broodpluim, maar verspeelde de vis in de takken/prut/bladerenrommel:

Afbeelding

Maar vrijwel direct daarna weer op grote broodpluim een mooie 'hobbel' aanbeet; de pen steekt dan geheel boven water uit, het drijflichaam is grotendeels boven en de pen hobbelt wat heen en weer en gaat dan uiteindelijk langzaam onder, dergelijke aanbeten hebben wel wat.

Afbeelding

Afbeelding

Dik stevig knolletje.

Vond het wel goed zo, want het werd erg rumoerig vanwege drukke uitrit van auto's en studenten die skateboard les hadden en vlak bij de stek hun rondjes draaiden.

Thuis een heerlijke koude Jupiler en pasta mij goed laten smaken:

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

18-06-2017 22:48

Balen, ja gisterochtend en ook de rest van de dag, balen…
Oké, gister ochtend gepend op een voor mij nieuw watertje op de grens van Den Haag-Voorburg:

Afbeelding


Afbeelding

Zag er voldoende karpers zwemmen, ik wist gewoon dat ik er eentje zou gaan pakken, mijn eerste Haagse Cyprinus zou ik dan deze ochtend vangen!
De weerapp. gaf 17 graden aan, de wind kwam uit het westzuidwesten en bedroeg wk 1 tot 2, de luchtdruk was 1026 mb. Gevoerd met een mix van maïs, jonge kapucijners, geweekte hennep en met monstercrab booster.  Watertje was opvallend ondiep, stond hooguit 30 tot 40 cm aan water, tja.
Begon met broodpluim en wisselde dat steeds af met maïs en kapucijner. De prologic-stok lag rond 05:30 uur uit. Zo rond kwart over 6, met twee maïskorreltjes op de haak, een voorzichtige aanbeet, de pen kwam wat omhoog en hobbelde trager dan traag mijn kant op, de vis had het aas gepakt maar zwom er niet mee weg, ik was aan het twijfelen: zal ik aanslaan of wachten totdat de pen onder gaat, het duurde gewoon erg lang het trage ‘weghobbelen’ van de pen, ik sloeg dus aan zonder dat de pen onder ging, en het was een juiste keuze. Direct een volle sprint, gierende molenslip en kromme hengel, zo loom, sloom en traag de aanbeet was, zo explosief was het gevolg, te gek gewoon! Maar deze karper beukte gewoon door ondanks dat ik de slip wat aandraaide, ik pompte de vis even terug, maar daar ging de vis weer, mooie strijd. De karper dook de rietkraag aan de linkerkant in, dit wilde ik absoluut niet en probeerde de vis te blokken, de hengels stond al in een uiterste vechtbocht en de slip bleef ratelen. Potverdorie, de vis nestelde zich als of het wild ging paaien in de rietkraag, nee nee nee! Dit wilde ik absoluut niet, ik zat muurvast, voelde de vis nog wel even bonken op de top en liep met de hengel hoog gehouden om de rietkraag heen, maar er zat totaal geen beweging meer in. Oké, beugel open dan om zodoende de vis de kans te geven om zich uit het riet te begeven…geen beweging, zat nog steeds muurvast. Wat nu, zat ik nou vast in het riet en had de vis zich al bevrijd? Het water in? Ik besloot om de lijn los te trekken, tja, dat ging moeizaam, maar het lukte…lijnbreuk…en zo’n 15 meter verderop in het riet zag ik een boeggolf ontstaan van een vluchtende karper, de vis zat er toch nog aan maar vanwege de lijnbreuk elders in het riet ontsnapte de vis met lijn, haak, lood en pen…
Balen…balen, balen, balen als nooit te voren, het was een knappe vis die nu waarschijnlijk met een stuk lijn, haak, lood en pen verder moet, balen omdat deze vis mijn eerste haagse zou zijn, tja…balen dus.
Ik heb nog op twee andere stekjes gevist tot 11 uur, wat lijnzwemmertjes en waarschijnlijk witvisaanbeetjes op de drie soorten aas, dat was het dan…pfff balen!



Ja…ik kon het gewoon weg niet hebben dat ik gistermorgen geen Haagse karper heb weten te vangen, en dan nog de wijze hoe en waardoor ik mijn eerste Haagse vis heb verspeeld, tja…
Deze ochtend weer op weg gegaan naar hetzelfde haagse watertje om daar toch een Cyprinus te vangen.
Onderweg kwam ik al prachtige dauwvelden tegen die over de weilanden lagen, hier en daar was nog een dauwveldje te zien toen ik bij de stek arriveerde:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er was duidelijk minder karperactiviteiten te zien dan gisteren, ze waren er wel, wellingen aan de kant en bellenveldjes verraadde hier en daar hun aanwezigheid, ik had er in ieder geval zin. 
Iets voor half zes lag de stok uit, begon met twee maïskorreltjes op de haak, de temperatuur volgens de weerapp. was 16 graden, windrichting was zuid maar er stond haast geen wind en de luchtdruk bedroeg 1026 mb.
Verrassend genoeg verschenen er vrij snel vissen op de voerplek, ik had gevoerd met een mix van maïs, jonge kapucijners, geweekte hennep en monstercrab boost. Ik vind dit een van de meest spannendste momenten op de voerplek wanneer je diverse vissen wellingen ziet veroorzaken en daardoor de pen wat ‘zwiepjes’ heen en weer krijgt, je bent extra gefocust/alert op de bewegingen van de pen, want wát gaat er nu verder gebeuren? Meer staartzwiepers? Lijnzwemmers? Wordt het aas ontdekt en hoe en wanneer zal dan de aanbeet volgen? Spanning alom, je houdt gewoon haast je adem in, je wilt jezelf zo stil mogelijk gaan houden maar in je hoofd gonst het van de spanning: wát gaat er gebeuren! De vissen verdwenen weer, de wellingen hielden op en blijkbaar hadden ze alles al op de voerplek opgegeten, maar mijn haakaas genegeerd. Ik besloot een jonge kapucijner side-hooked op de haak te doen en weer wat bij te voeren. Kreeg vrij snel weer ‘leven’ te zien, maar het waren wat plaagstootjes, totdat de pen heel langzaam maar geleidelijk onder ging, ik sloeg aan en ik lanceerde hierdoor een rivierkreeft die vlak aan de kant van de haak viel. Dit jaar valt het mij op dat ik in elk water deze geleedpotigen tegen kom, ze zitten overal!
Ik deed twee maïskorreltjes op de haak en kreeg vrij snel leven op de pen te zien, maar het was haast een identieke rivierkreeft aanbeet die volgde, met wat schokjes werd de pen heel langzaam naar beneden getrokken, maar toen de pen onder water verdween schoot de rest van de lijn met kracht naar beneden, dit kon niet van een rivierkreeftje zijn, ik sloeg aan en hangen! Yes! Karper dacht ik direct want de slip liep af en de stok boog prachtig, de vis spurtte steeds naar de kant en ik kreeg een glimp te zien, dit was geen karper, het was een prachtige zeelt die de hengel, lijn en haakcombinatie aan het testen was. Heerlijke sport heb ik beleefd aan deze mooie vis:

Afbeelding
 
Afbeelding

De plek was door de vangst verstoord, heb wat bijgevoerd en ben wat verderop in de sloot gaan pennen op een plek waar ik al wat had gevoerd. Maar hier op wat miezerige aanbeetjes na helemaal niets gezien, ondanks dat er wel karper aanwezig was hier niets beleefd.
Terug naar de vorige stek. Ik besloot nu ook wat voer vlak aan de kant te gooien, om zodoende te kijken of dat iets zou opleveren. Nadat ik de pen met een broodpluim in het midden had geplaatst,
kreeg weer witvis/kreeft aanbeten, besloot ik met één maïskorreltje op de haak de pen vlak aan de kant te plaatsen, direct een aanbeet! De pen gleed in één beweging schuin onder naar het midden, ik sloeg aan en…hangen!
Ja, dit voelde goed, dit was karper! De molen gaf lijn af, de hengel stond krom en de vis spurtte weg…richting rietkraag! En dit wilde ik dus absoluut niet gezien mijn ervaring van gisteren, ik blokte de vis, maar niet genoeg, de slip draaide ik wat aan en liep snel naar rechts om zodoende de hengel verder van de kant af te krijgen en de karper meer lijn en ruimte te geven om niet in de rietkraag te komen. Ik had nu ook geluk dat de vis niet verder naar links denderde maar rechtsomkeer maakte en de andere kant van de sloot in zwom, in ieder geval weg van de rietkraag, heb het net snel gepakt en kon de vis snel landen.
Hé hé, mijn eerste haagse karper:

Afbeelding

Pas bij het bekijken van de pics vielen mij de lange tastdraden op:

Afbeelding
 
Na 9 uur werd het warmer en warmer aan de waterkant, en ondanks dat ik mijn fleecevest uitdeed vond ik het warm, en het werd warmer.

Afbeelding

Omstreeks 10 uur vond ik het wel genoeg, dus inpakken en wegwezen maar met een tevreden smile op mijn gezicht.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

21-06-2017 21:02

Het was gisteren warm, maar door de noordoostenwind viel het allemaal wel mee, ik besloot een paar uur te gaan pennen bij het park.
Het viel van een afstand al op dat er gemaaid was, het gras en het riet waren op de meeste plekken weggemaaid, mijn 'open' stekje was nu makkelijk bereikbaar, maar ook erg zichtbaar met die 'opening'.

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Gevist van 17:30 tot 21:00 uur, temperatuur was op dat moment 23 graden, no-wind wk 2 tot 3, en de luchtdruk bedroeg 1019mb.
Lekker vlak aan het kantje gevist, de voermix bestond uit maïs, jonge kapucijners, geweekte hennep en flavour-boost.
Er werd regelmatig gewisseld van broodpluim, mais(dan één, dan twee korreltjes op de haak) en jonge kapucijner. Veel leven in de vorm van treuzelende witvis/kreeften aanbeetjes op alle drie de aassoorten, maar pas na 3 kwartier dook de pen echt onder na een serieuze aanbeet, ik sloeg helaas mis. Daarna veel missers, de witvisjes waren soms fel, 'sleepten' met de pen, maar kregen hem niet echt onder.

Een absoluut niet bang uitgevallen Waterhoentje kwam mij soms gezelschap houden, maar tot tweemaal toe besloot deze gast over mijn lijn te zwemmen en daarbij de pen te verplaatsen:

Afbeelding

Veel van deze zwarte rupsen gezien, ik zag een vlaamse gaai er mee aan de haal gaan:

Afbeelding

Ving uiteindelijk wel twee Blankvoorns na de zoveelste missers:

Afbeelding

Had ik nog karpers gezien? Niet echt, mogelijk dat ze 'even' elders waren vanwege het grasmaaien, maar ik had redelijk wat aan de kant gevoerd en bij het opstaan om in te pakken verstoorde ik dus twee karpers aan de kant die net gearriveerd waren op de voerplek...tja...
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

22-06-2017 09:54

Glenn,

Ik reageer niet zo heel vaak maar lees je verhalen altijd wel met veel plezier mee.

Grappig om te lezen hoe je vist, waarmee je vist enz.

Johnny's rod heeft inmiddels een modern vriendje en door je manier van schrijven heb ik toch altijd een beetje het idee dat ik achter je over je schouder mee mag kijken.

Ik geniet iig van je verhalen en hoop dat je ze nog lang blijft posten hier.


thanx voor je update's en heel veel succes.
Michiel Oosterhoff
Berichten: 17
Lid geworden op: 24-06-2017 04:08
Locatie: Bedum

26-06-2017 05:44

Hoi Glenn,

Ben nog maar pas lid van dit forum (hoewel ik daarvoor al in stilte meelas) maar jou blog/logboek (of log-blog) had ik nog niet gezien.
In mijn nachtdiensten (die gelukkig erg rustig waren) heb ik jou verhaal bijna in 1x kunnen lezen.
Ik bevind mij momenteel nog op pagina 18 maar morgen lees ik de rest.

Wat een heerlijke verhalen schrijf je en voor velen nog herkenbaar ook.
Ik heb sinds kort pas echte interesse in penvissen en heb door jou blog al een hele hoop geleerd en veel van jou tips/trucs wil ik gaan uit proberen in het hoge noorden.

Wel ben ik nieuwsgierig hou jij de jonge kapucijners en ais combi aan je haak bevestigd want bij mij vliegt dat er zo weer af....

Wat ik vooral heel herkenbaar vond was je verhaal over het IKEA shoppen en de pakketten in elkaar zetten! Ik denk dat het voor elke relatie een ultieme test is (net als kamperen met de tent!) in ieder geval bij ons wel :-D...

Had ik al gezegd dat ik jaloers ben op je mooie visstekken en vissen die je vangt? Er is alleen 1 plaatje waarvan ik nog meer begon te watertanden dan alle andere plaatjes...
En dat is van het Westvleteren 12 biertje.... (bier is ook mijn hobby :-P )
Veel over het biertje gelezen en gehoord maar helaas nog nooit zelf kunnen proberen.

Vanaf heden ga ik je blog natuurlijk zoveel mogelijk proberen te volgen want wat schrijf jij leuk en gepassioneerd!

Keep up the good work!!
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

29-06-2017 14:29

Camiel en Michiel, dank jullie wel voor de fijne reacties! :D

Camiel, leuk om te lezen dat je geniet van mijn verhalen, dank je wel. Ik zal proberen om mijn 'ervaringen' met de karpers op dit blog bij te houden zodat je wat 'bij' bent met het reilen en zeilen van Johnny's Rod en de nieuwe, dunne, strakke maar o zo fijne stok!

Michiel, wat leuk dat je zoveel in één keer( tot pagina 18!) hebt kunnen lezen! Ik sta er zelf al van versteld dat ik al zoveel pagina's heb gevuld, oke wel veel pics de laatste tijd, maar dat verstevigd volgens mij het 'verhaal' enkel maar.
Leuk dat je bepaalde situaties herkend zoals het IKEA gebeuren en ja ik hou ook van 'speciale' biertjes!( btw moet je eens de Sint Bernardus Abt 12 proberen, m.i. net zo goed, of komt in de buurt van de Westvleteren 12 en is stukken goedkoper! :wink: )

Wat de haking van jonge kapucijners betreft kan je die het beste 'side-hooked' op de haak bevestigen, er is een bepaald plekje op de kapucijner waar je de haakpunt er door heen kan halen zodat de side hooked bevestiging daar het beste kan plaats vinden, zodat je deze zachte aassoort beter/langer kan presenteren. Ik heb daar ergens nog een foto van, maar kan die op dit moment niet vinden, komt wel...
Succes met het 'pennen' op karper!
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

03-07-2017 18:36

Ik loop wat achter wat verslaglegging betreft, vandaar een verslag van alweer anderhalve week geleden van donderdag 22 juni, bij deze dus:


Gistermiddag begon het zowaar donker te worden, hoorde al in de verte gedonder, dat heeft toch wel iets die bliksem. Na een uurtje begon het te regenen en na de hitte en droogte van de afgelopen dagen is dat best wel verkwikkend. Ik had de hele dag thuisgewerkt en was het wel even beu, met de wetenschap dat regen wat zuurstof in het water brengt en dus mogelijk meer visactiviteiten zou opleveren, besloot ik bij het park te gaan pennen:

Afbeelding

Afbeelding

Gevist van 18:30 tot 21:30 uur, het was zwaar bewolkt en soms spetterde het nog eventjes, de temperatuur was 19 graden, de soms stevige wind kwam uit het zuid-westen en de luchtdruk bedroeg 1009 mb, je kon wel spreken van een weersomslag gezien de temperatuurdaling, bewolking en windkracht.
Geen karperactiviteiten gezien in het begin, maar na ongeveer 10 minuten na inleggen dook de pen prachtig naar links onder, ik sloeg aan…maar slechts een welling en een mooie boeggolf van een geschrokken vis was het resultaat, de twee maiskorreltjes zaten nog op de haak, tja was dit nou een lijnzwemmer of niet ?
Wel steeds leven op zowel mais als jonge kapucijner( dit keer geen brood meegenomen), maar van witvis/kreeftjes, na ongeveer een uurtje zag ik een mooie welling op de voerplek ontstaan, de pen ging onder, ik sloeg aan, maar het was een brasem die de stok even kromtrok en de slip eventjes liet tingelen:

Afbeelding

Afbeelding

Zag verder op het water wel wat karpers(bellenveldjes en deiningen), maar dat was het dan, ving op het einde nog een brasem.
Op de terugweg door het park nog een groepje Cyprinus aan de kant zien happen:

Afbeelding




Ik had een week vakantie genomen en heb deze geheel in de Hofstad door gebracht, bijna alle dagen daar kunnen ‘pennen’. Hieronder volgt het verslag.
 
Zaterdag 24 juni 2017

Ik zou deze ochtend niet gaan vissen, de weersverwachting was niet bepaald gunstig, de gehele ochtend zou het gaan regenen met daarbij een stevige wind. Ben toch vroeg opgestaan want de weersvoorspelling was weer wat bijgesteld, het zou pas na 08:00 uur lichtjes gaan regenen, tja de besluiteloosheid nam het even van mij over, dus bleef ik tot 6 uur in bed. Maar ik besloot toch te gaan ‘pennen’, mijn drang om de bewegingen van een pen te zien, een karpergevecht aan te gaan, het gevoel en de ervaring lekker buiten te zijn won het van mijn besluiteloosheid, bovendien mocht het echt hard gaan regenen dan was ik op het fietsje zo thuis.
Er stond onderweg naar de stek een pittig zuidenwindje, en het was zwaar bewolkt, raar toch deze weersomslag, zo hadden we zowaar een hittegolfje en nu dan een flinke wind en regen opkomst met een temperatuur die daar bij past.

Afbeelding

Begon in de Haagsepolder waar ik vorige week mijn eerste Haagse Cyprinus wist te vangen, bekeek de stekjes op activiteit, zag deze niet maar ik besloot toch een gokje te wagen( geen activiteit wil nog niet zeggen dat ze er niet zijn…toch?). Maar ik vond het waterpeil stukken lager dan de vorige keer en het is al zo’n ondiepe poldersloot zodat dit toch wel behoorlijk nadelig/onbevisbaar leek om een karper te kunnen vangen.
 
Heb hier 3 kwartiertjes gezeten, van 06:45 tot 07:30, zuidwestenwind wk2 tot3 uitschieters naar wk4, luchtdruk 1013 mb. Twee voerplekjes afgevist met twee maïskorreltjes op de haak, de voermix(thuis reeds bereid) bestond uit maïs, geweekte hennep en monstercrab boost. Hier geen stootje kunnen zien, de wind had bovendien behoorlijk vrijspel op het water waardoor het lastig vissen is op een dergelijk ondiep watertje.
Besloot Leidschenveen te bezoeken, watertje bevist waar de zuidwestenwind behoorlijk vat op had, maar waar ik wel een wroetende, bellenveldje veroorzakende karper waarnam:

Afbeelding

De pro-logic 1.5 lbs stok had ik hier om 07:45 uitgelegd met op de haak twee maïskorreltjes, omstreeks 08:30 ging het rode puntje van de pen tergend langzaam in het behoorlijk golvende water onder, ik sloeg aan, ondervond geen weerstand maar er zat wel een schubje aan de haak, denk van witvis. Weer bijgevoerd en hoopvol ingelegd. Zo tegen half negen begon het te miezeren, ik had geen zin om mijn regenjas te pakken, vond mijn fleecevest genoeg en ik zou het behoorlijk warm gaan krijgen als ik de regenjas over mijn fleece aan zou doen. Maar de harde wind zorgde ervoor dat de rechterhelft van mijn lichaam zeiknat werd, tja even doorbijten hoor dacht ik.
Ik zag ongeveer twee meter van de pen vandaan een imposant bellenveldje ontstaan van een wroetende vis, ‘nou vriend, verplaats je interesse nou even wat meer mijn kant op!’ zei ik in gedachte…Alsof mijn gedachte en hoop werden verhoord, zo kreeg de pen een minuutje of 2 later een ferme tik te verduren. Ik was nu een en al aandacht, en ja hoor, de pen kwam wat naar boven,
de vis had het aas opgepakt, verlichte de belasting van de pen die daardoor schuin in het woelige water ging staan, zo bleef maar nog niet onderging. Twijfel, zal ik nu aanslaan? Heel langzaam bewoog de schuin staande pen naar links en naar het midden, de vis zwom of bewoog eigenlijk, langzaam in het golvende water, ik kon aanslaan maar wilde per se wachten totdat de pen echt onderging, een ondergaande pen wilde ik zien. De pen dook nu rap onder! Ik sloeg aan en YES!!! Op de plek waar de karper zijn/haar vlucht startte ontstond een bellenveldje, direct stond de stok krom, liep de slip af en voelde ik de kracht van de vis. In één krachtig tempo zonder haperingen zwom deze vis naar rechts, ik stelde de slip wat bij maar de vis zwom gewoon door. Een uiterste vechtbocht van de hengel en een gestaag ratelende slip verraadde een vis die zijn/haar gewicht gebruikte om weg te vluchten.  Pompend werd de vis naar mijn kant opgestuurd, de vis nam weer lijn en gestaag ratelde de slip weer, heerlijk dit! Ik genoot van de kracht van de vis en stond versteld dat het dunne en lichte hengeltje dit allemaal aankon! Geweldig gewoon! Oké de karper werd moe, ik kon gestaag de vis richting net pompen, zag een glimp van de vis, een spiegel! Er verscheen een extra glimlach op mijn gezicht bij het zien van deze spiegel, ik vang ze niet zo vaak, maar dit is wel de derde spiegel dit jaar! Kon deze ‘mirror’ opvallend rustig landen:

Afbeelding

Afbeelding

Wat ingevallen buik, mogelijk pas uitgepaaid(?), anyway had ik heel veel plezier beleefd aan deze vis.
Nog nagenietend van alles van deze vangst, bleef ik nog een klein uurtje zitten, maar helaas niets meer gezien bij de pen, begon wel wat te verkleumen door de wind en mijn natte kleren.
Op naar huis, en was blij dat ik toch nog ben wezen pennen, en beloond werd met weer eens een knappe dril, van een spiegel, op een dun en formidabel stokkie!

Koffie met een donut:

Afbeelding
 
2e sessie van zaterdag 24 juni 2017, zelfde water:

Afbeelding

18 graden sterke zw’en wind wk 3 tot 4 uitschieter naar 5 1013 mb, zwaar bewolkt en regenachtig.
Eenmaal aanbeet vlak aan de kant, gevist van 18:30 tot 20:30.
De aanbeet verliep als volgt; de pen was voor aan de kant te diep afgesteld, met als gevolg dat de antenne in zijn geheel boven verscheen en schuin bleef, ik had even geen zin om de pen op een gewenste diepte af te stellen. De pen hobbelde daardoor wat onbeholpen naar alle kanten door de golven, maar opeens ging hij in zijn geheel ‘plat’ liggen en dreef zo op de golven aan de kant mee. He was dit een aanbeet? Ik hoefde niet al te lang te twijfelen want de pen verdween in één mooie beweging van de kant af naar beneden. Aanslaan en hangen!
Dacht een karper gehaakt te hebben, maar zag even de boven komen, aangenaam verrast was ik van een mooie Zeelt van maar liefst 58 cm:


Afbeelding
 
Afbeelding
 
Zondag 25 juni 2017.
 
Deze ochtend was het zwaar bewolkt en regenachtig, ben omstreeks 06:00 begonnen op een stek in Leidschenveen, temperatuur was 17 graden, wzw-wind wk 3 tot 4, luchtdruk bedroeg 1009 mb :

Afbeelding

Mooie stek , zag daar ongeveer 30-40 meter verderop karpers wroeten gezien de mooie bellenveldjes, een uurtje gezeten maar geen stootje op de pen gehad.

Gevist bij de stek van een dag geleden van 07:15 tot 11:15, heel veel wind en zo nu en dan wat nare motregen die mij nat maakte:

Afbeelding

Om en om gevist met mais en wittebroodpluim, slechts eenmaal een stootje gezien op de pen. 
In totaal 5 uurtjes gevist en slechts eenmaal ‘leven’ gezien, een blank dus.
 
 
Maandag 26 juni 2017.

Nieuwe stekjes bezocht te Leidschenveen, onderweg mooie zonsopkomst met ooievaar op de voorgrond( een kat probeerde overigens de ooievaar te besluipen):

Afbeelding

Op 3 stekken gevist vanaf 06:00 tot 11:15 uur, temp. was eerst 15 graden, de wind kwam uit het noordwesten en bedroeg wk 2, luchtdruk was 1013 mb. Voermix bestond uit mais, kapucijners, hennep en boost.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Om en om gevist met mais, broodpluim en kapucijner. Paar keer misgeslagen en eenmaal een kreeftje mogen aantikken, veel witvis/kreeft gedoe dus. Geen vangsten, wel één maal een karper vlakbij zien springen.
 

 
 
Dinsdag 27 juni 2017.

Wat een mooie zonsopkomst deze ochtend, gezien vanaf mijn logeeradres:

Afbeelding


Wist niet precies waar in de Hofstad ik deze ochtend wilde ‘pennen’, maar besloot een nieuwe stek uit te proberen, een parkwatertje werd het:

Afbeelding
 
Afbeelding

Hier gevist van 05:45 tot 08:00 uur. De temperatuur was in het begin 13 graden, de wind kwam uit het oosten, wk 1 tot 2 en de luchtdruk bedroeg 1013mb.
Ik heb daar karpertjes aan de kant waargenomen, hier en daar azende, bellenveldjes veroorzakende vissen gespot. Voermix: mais, jonge kapucijners, geweekte hennep en crab-booster.
Misgeslagen op zowel mais, kapucijner en broodpluim, m.i. allemaal van witvis/kreeftjes, regelmatig ‘leven’ bij de pen, maar geen karpergesnuffel c.q.aanbeten, helaas, ze waren er dus wel, maar toonden weinig tot geen interesse in de aassoorten. Overigens waren er jonge wilde eenden die ik echt in de gaten moest houden, ze probeerden steeds brutaler dichter bij te komen om te checken of er iets te snaaien viel:

Afbeelding

Stekje in de polder dan maar:

Afbeelding

Afbeelding

Hier gevist van 08:15 tot 10:30, had hier niet zoveel aanbeten/leven verwacht, maar had hier voldoende ‘leven’ en ‘beleving’ op de pen om het aangenaam pennend te hebben.
Maar hier veel misgeslagen op m.i. witvis/kreeft met maïs op de haak. Er volgde weer een ‘kreeften’ aanbeetje; de pen hobbelde wat, stond dan weer stil, maakte een plotselinge ‘ronde’ en verdween daarna toch heel langzaam en mooi schuin naar rechts onder. Ik wist haast zeker dat het een treiterende geleedpotige was en besloot niet zo hard aan te slaan met de wetenschap dat het beestje er dan snel zou afvallen. Maar er volgde direct na aanslaan een contact met daarbij een boeggolf van een geschrokken, vluchtende vis. Potverdorie! Dit had een karpervangst kunnen zijn als ik wat harder had aangeslagen, tja als, als, als…
Hierna nog wat leven op brood, kapucijner gehad, maar dat was het dan.
Wederom niks gevangen in het Haagse, maar toch kan ik zeggen dat ik lekker gevist heb, heb daar genoten aan de waterkant.
 
 
 
 
Donderdag 29 juni 2017.
 
Omstreeks 05:30 uur de prologicstok uitgelegd bij het parkwaterstekje te Leidschendam.

Afbeelding

Het was half tot zwaar bewolkt, de temperatuur was 16 graden bij een zwakke zuidwestenwind wk 1 tot 2 en de luchtdruk bedroeg 996 mb. Breed gevoerd met een mix van maïs, jonge kapucijners, geweekte hennep en monstercrabbooster. Weinig karperactiviteit waargenomen, op broodpluim direct aanbeetjes en sloeg mis, waarschijnlijk van witvis/kreeftje. Veel leven op de pen gezien bij alle drie de gebruikte aassoorten9broodpluim, mais en kapucijner), sloeg geregeld mis van m.i. allemaal witvis/kreeft. Pas na ruim een uur van pennen de eerste vangst, een Ruisvoorn, daarna ving ik 2x een rivierkreeftje. Tja, dit was weer eens een pensessie waarbij de witvis en kreeftjes de overhand kregen. Ben gestopt omstreeks 08:00 uur na de zoveelste witvis/kreeft aanbeet.

Dan maar de polderstek aan de rand van de Hofstad proberen:

Afbeelding

Hier gepend vanaf 08:15 uur en twee voerplekjes gemaakt, eentje aan de overkant en eentje vlak aan de kant. Hier geen karperactiviteiten waargenomen, had er hierdoor een beetje een hard hoofd in. Ik  gooide een half opgegeten boterham met pindakaas vlak aan de kant in, niet lang daarna zag ik praktisch tegen de kant aan het riet wat bewegen; een karper bek verscheen en die probeerde de boterham naar binnen te werken. Gooide nog wat mais en hennep vlak aan de kant in en plaatste daar het haakaas bij. Vrij direct ‘leven’ op de pen, de pen maakte wat rondjes wat mij deed vermoeden dat de karper met zijn staart er tegen aan zat, maar de karper zat nog steeds rustig te knabbelen van de boterham met pindakaas en de pen hobbelde opeens zijn kant op naar links. Conclusie was dus dat een andere karper er met het haakaas(twee maïskorreltjes) vandoor ging, oke, de pen ging er vervolgens langzaam vandoor en ik sloeg aan. Yo! Hangen! Door het hard aanslaan kwam de karper even naar boven en zag ik een mooi schubben rij van de rug en de zijkant, het was een lange schubkarper die een run nam naar links het riet in! Direct stond ik op en probeerde de vis te blokken, de molen gierde, de stok stond krom en ik liep naar rechts de hengel zo ver mogelijk van de kant te houden om de vis uit het riet te krijgen. Zag een kolk in het midden van de sloot ontstaan, had ik de karper uit het riet gekregen? Nee, de vis vluchtte weer het riet in en bleef doorrammen in het rietveld, potverdorie, de sliep bleef lijn afgeven, dus de vis boorde lekker door het rietveld. Exact hetzelfde gebeurde nu dus wat er enkele dagen geleden ook gebeurde. Ik zat muurvast in het riet. Maar nu geen gebonk meer van vis, de lijn zat goed verwikkeld in het riet en ik zag de pen drijven. De vis had zich bevrijd en ik trachtte de pen nog te scheppen met het net wat niet lukte. Potverdorie, ik had de strijd verloren…but it’s all in the game…c’est la vie…jammer dan.
Ving een klein halfuurtje aan de kant een blankvoorn als troostprijs:

Afbeelding

Zag omstreeks 11:00 uur donkere wolken aankomen, inpakken en wegwezen voor de bui… 
 
De avond wederom de polderstek bezocht, ik kon het gewoon niet hebben dat er middels lijnbreuk door het vluchten van de karper in het rietveld deze vis werd verspeeld…:

Afbeelding

Gevist van 18:45 tot 21:15.  19 graden wzw-wind wk 1 tot 2  en luchtdruk van 999 mb. Gevoerd met de voermix van vanochtend( wat aangevuld) en gevist met mais en kapucijner. Regelmatig ‘leven’, na een klein halfuurtje vis vlak aan de kant aangetikt, en hangen!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hierna enkel maar kreeftjes! 4 stuks!
Vlak voor inpakken wederom vlak aan de kant karper aangetikt die direct het rietveld in vluchtte, en weer lijnbreuk!  :evil:
 
 
Vrijdag 30 juni 2017.

Ben begonnen op een stekje in Leidschenveen vlakbij ADO, de prologicstok lag daar omstreeks 05:45 uit:

Afbeelding


Gevoerd met de mix van gister, gepend tot 08:00 uur, temperatuur was 14 graden, de wind kwam uit het zuidoosten en bedroeg nauwelijks wk1, de luchtdruk was 999mb. Weinig karperactiviteit hier waargenomen. Redelijk veel leven op de pen gehad maar helaas allemaal van witvisjes en kreeftjes. Ving dus ook een kreeftje…het is toch wel wat met die kreeftjes, echt nog nooit eerder heb ik zoveel ‘last’ van deze grappenmakers gehad dit visseizoen, praktisch overal waar ik gevist heb dit jaar kwam ik deze geleedpotigen tegen. Heb overigens al een paar keer gezien dat Futen de kreeftjes opeten, dus…
Oké, naar de volgende stek in het Haagse want ik wilde de pen nog eens mooi onder zien gaan, de mooie polderstek vlakbij Voorburg-Leidschendam:

Afbeelding

Vond hier twee heinekenbierblikjes op de stek…please beste mede visser mocht je dit lezen; neem nou alsjeblieft je lege blikjes bier weer mee naar huis nadat je hebt genoten van deze prachtige stek, het is zo zonde als deze mooie stek zal vervallen tot een plaatselijke vuilnisbelt…
Hier gevist van 08:15 tot 10:45, gevoerd in het midden en aan de kant, en jawel ving ook hier kreeftjes…maar na de zoveelste witvis/kreeftjes aanbeetjes dook zo na 10 uur de pen langs de kant relaxt onder, op de haak zat een stevige witte broodpluim, ik sloeg aan en hangen!
Heerlijke dril, de stok stond lekker krom en de slip tingelde mee in het gevecht:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
 
Mooie Zeelt van 54 cm:

Afbeelding

Afbeelding
 
 
Zaterdag 1 juli 2017

Gevist vanaf 18:00 tot 20:00 uur bij stek te Leidschenveen vlakbij ADO:

Afbeelding

Afbeelding

17 graden, NNW-wind wk 2 tot 3, 1013 mb, half bewolkt. Voermix van mais, jonge kapucijners, geweekte hennep en booster.
Veel aanbeten, echter 1 blankvoorn en 1 kreeft, geen karpers(activiteiten) gezien.

Polderstek bezocht van 20:15 tot 21:30 uur:

Afbeelding

Hier redelijk wat aanbeten, maar als vangst 1 blankvoorn en wederom 1 kreeft.
 

Zondag 2 juli 2017.

Mijn laatste pensessie in de Hofstad van de week zou het worden.
Stek bij Leidschenveen, die ik de afgelopen maandag al eerder had bezocht, zou het worden. Het was zwaar bewolkt en regenachtig. De temperatuur bedroeg 17 graden, de stevige wind kwam uit het westnoordwesten en was wk 2 tot 3, de luchtdruk bedroeg 1016 mb.

Afbeelding

Er was nog genoeg voermix van gister over, en hoefde deze niet aan te vullen, twee voerplekjes gemaakt, de pen op de juiste diepte gezet en de stok zo tegen 06:00 uur uitgelegd.
Veel ‘leven’ op de pen, geen karperactiviteiten waargenomen, maar dat zegt nog niks, ze kunnen er zijn maar zich niet ‘kenbaar’ maken. En ja, ik sloeg vrij snel mis met twee maiskorrels op de haak, er staat ruim een metertje water en het water was flink beroerd door de wind, dus geen vluchtkolk kunnen waarnemen. Direct daarna weer leven op de pen, maar ‘leven’ wat ik de afgelopen dagen maar al te goed en te vaak heb gezien: weglopers en aanbeten van kreeften. Het werd zowaar een kreeften uurtje, zowel op mais, kapucijner als op broodpluim ving ik achterelkaar kreeften, sommige diep rood, andere bruinachtig en er zat ook een pikzwart exemplaar tussen. Tja, de aanbeten kunnen ook erg variëren, van zeer langzaam ondergaan, tot felle rukjes op de plek zonder onder te gaan. Na de zoveelste kreeftjesaanbeet kreeg ik, dacht ik, weer een kreeftenwegloper vlak aan de kant. Ik had er al iets op gevonden om bij de kreeftenweglopers de haak niet te zetten( aan te slaan dus), maar rustig op te tillen zodat meestal de kreeft vlak boven het water er af viel, of wanneer scharenmans er toch aan hing een paar tikken op de hengel te geven zodat scharenmans er toch afviel. In de meeste gevallen lukte deze behandeling wel, wat denk ik ook mee hielp was het feit dat er geen weerhaak op de haak zit. Oké, ik kreeg dus de zoveelste kreeftenwegloper en besloot de haak niet te zetten maar de hengel rustig op te tillen, tot mijn verbazing voelde ik veel weerstaand en een stevige ruk op de top, ik zag heel even een zeer donkere vis die ik kon identificeren zijnde een zeelt. Helaas schoot de haak los en ontstond er een mooie vluchtkolk aan de kant. Potverdorie, door dus niet aan te slaan, in de veronderstelling dat het weer een scharenmans betrof, verspeelde ik een vis. Het begon donkerder weer te worden, de eerste spettertjes voelde ik al en al gauw begon het te motregenen.
Na de zoveelste kreeft had ik het hier wel gezien, ik wilde elders toch nog proberen de pen op ‘viswijze’ onder te zien gaan.

De polderstek bij Voorburg-Leidschendam:

Afbeelding

Hier gevist vanaf 09:30 tot 11:30. Twee voerplekjes gemaakt, eentje vlak langs de kant en eentje in het midden. Ook hier direct aanbeten, en jawel…ik ving hier ook kreeften…het leek wel potverdorie een kreeftenbijeenkomst! Maar toch, na een uurtje van talloze kreeftenaanbeten/weglopers, dook de pen op de voerstek vlak aan de kant weg naar links. Ik sloeg aan en YES!!! Een Cyprinus probeerde direct het rietveld in te duiken, ik stond meteen op om de stok met mijn arm te verlengen, de vis te blokken, en meer naar rechts te lopen om de vis van de kant en uit het riet te houden. Maar wat een power had deze karper, heel even bevond de vis zich in het rietveld, maar omdat ik de hengel zo ver mogelijk van de kant hield en de vis goed onder spanning hield, zag ik kolken van de vis in het midden van de sloot ontstaan, en gelukkig nam de vis een sprint naar de overkant om vervolgens naar de rechterkant van de sloot te zwemmen, ik moest nu het schepnet zien te halen die zo’n twintig meter op de stek in het gras lag. Ik liep zo rustig mogelijk met de vis richting stek, maar de vis nam weer een run en sprong zelfs eventjes boven water, ja, ik stopte even met terug lopen om de vis weer goed onder spanning te krijgen. Rustig liep ik met de vis onder spanning naar de stek en kon daar vrij snel de vis landen:

Afbeelding

Afbeelding

De aanhouder wint, gelukkig toch nog op de laatste penvisdag in het Haagse een karper gescoord! :wink:
Wim Voets
Berichten: 229
Lid geworden op: 16-08-2010 13:12

04-07-2017 08:20

Beste Glenn,

Bedankt voor je leuke verhalen. Ook in mijn thuiswatertjes enorm veel last van kreeften. Ik gebruik nu alleen nog maar kunstmais. Geen last meer van die beesten en de vangsten lijden er niet onder.
Gebruikersavatar
Ben de Groot
Berichten: 333
Lid geworden op: 11-08-2005 13:04
Locatie: Leidschenveen ====== The Hague

04-07-2017 10:15

Weer lekker bezig geweest Glenn ! Had jij toevallig een achtersteun laten staan in Leidschenveen ?
Heb hem maar laten staan, dag erna was hij wel weg :lol:
C atch
A nd
R elease
P lease

<*))))><