Dobber onder en nog misslaan....


Plaats reactie
Dennis de Man
Berichten: 4
Lid geworden op: 15-05-2017 10:49
Locatie: Den Haag

15-05-2017 10:58

Ha Penners!

Ik lees al een tijdje mee en sinds kort is het toch weer gaan kriebelen. Ik heb ongeveer 20 jaar gevist, van witvis tot zeevis, van snoek tot uiteindelijk statisch karpervissen en een enkele keer met de pen. Tot nu toe weer!

Omdat ik steeds missloeg met zacht mais op de haak, ben ik naar hard aas op de hair gegaan met een cm ruimte. Ik ving brasem en een enkele karper, maar ik sla nog vaker mis. Ik tel 21-22-23 de dobber loopt nog weg en sla alsnog mis met af en toe nog een schubje aan de haak, maar geen karper.

Overgegaan op aardappel, en een langere hair (ruimte haak en aas 2 cm). Gisteren weer meerdere weglopers en toch misslaan.

Haakje 8 widegape (ook al andere haken geprobeerd)
Hair 2 cm
Loodje verklikker (net zinkende dobber) op 15cm/20 cm haak.
Slootjes/plasjes waar heel veel wordt gevist

Ik ben nu alweer de weg kwijt ;) Waarom sla ik nog steeds zo vaak mis?
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

15-05-2017 11:19

lol,

je weet dat er meer vis rondzwemt dan alleen karper? en dat al die vissen ook geinteresseerd zijn in je aas?

daarnaast is het ook een beetje de periode. witvis is afgepaaid en hongerig. ook ik heb nu met meer witvis te maken dan anders. normaal vis ik met een stuk aardappel (gewoon op de haak) maar nu even niet omdat de witvis die massaal aanvallen. een tijgernootje en een maiskorrel op de hair moet het nu doen. alleen omdat de montage steviger is.

tussen de aanbeet van kleinere witvis en een karperaanbeet zit een groot verschil. op 'gespring' van een dobber reageer ik niet eens. maar bij de wat grotere brasems is het al moeilijker te onderscheiden, zeker als het ook nog eens waait. en dan sla ook ik maar aan als ik het verschil niet zie, en dat kan dan weer resulteren in hetzelfde als jij ervaart, veel misslaan tussen af en toe een brasem vangen.

maar goed, zien azen is doen azen, dus gewoon voortdoen en op een moment komt er vanzelf wel een of meerdere karpers langs. en als je dan al bent afgehaakt uit frustratie dan zal je die niet vangen.

een aardappel op een hair vind ik onzinnig. dan heb je zacht aas waar je je haak in kan verbergen, en dan maak je er geen gebruik van?

iets anders dat je kan gaan doen is gewoon struinen. observeren, totdat je karper hebt gespot. en pas dan gaan vissen. dan leg je het aas dus gewoon voor zijn neus in plaats van een voerstek aan te maken die dus ook alle witvis aantrekt.

succes.
Torsten Mackenzie
Berichten: 266
Lid geworden op: 30-04-2014 11:26

15-05-2017 11:48

Ik had tot een paar jaar terug hetzelfde probleem.
1e loodje verder van de haak af geplaatst a 15 cm en probleem is er veel minder.
Daarnaast precies wat Joost zegt.. tijd van het jaar. Wss heb je gewoon erg veel lijnzwemmers
Zouden btw ook kreeften kunnen zijn.
Dennis de Man
Berichten: 4
Lid geworden op: 15-05-2017 10:49
Locatie: Den Haag

15-05-2017 16:47

Tnx voor de antwoorden.

Wellicht de paaiende brasems icm met lijnzwemmen dan, want ik kan mij niet voorstellen dat ze die aardappel tot zich nemen of zuigen ze vacuüm en trekken ze m mee :)

Kreeft heb ik ook al last van gehad ja. Dus dat zal de tijd van het jaar wel zijn.

Van de week eens de combi mais tijgernoot proberen op dezelfde Hair en met dezelfde haak.
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

16-05-2017 10:01

Durf lang te wachten met aanslaan, ik sla vaak vrij laat aan.
Gisteravond kreeg ik een opsteker die een rondje op mijn stek heeft gewandeld en toen vloeiend weggleed; perfect in het lipje gehaakt!
Ik heb het idee dat net als bij het vroeger snoeken met een levend visje karper de ene dag sneller aast dan de andere.

Lijnzwemmers horen erbij, dat gebeurt, leer ze herkennen. Beste doe je dat door je dobber te kunnen volgen onder water. Polaroid bril of in het donker vissen met ene breekstaafje geeft je na ondergaan nog zicht op het verloop. Ikzelf heb het meeste geleerd van vissen met breekstaafjes in het donker, je kan de aanbeet volgen en dan zie je snel genoeg of het ene lijnzwemmer of een aanbeet is en soms ook niet en dan sla je toch nog mis (hoort er ook gewoon bij).

Neem ander aas, ik ben er vrij stellig in maar buiten de winter om vis ik eigenlijk nooit met maïs, veel te witvisgevoelig. Blankvoorn, blei, kleine brasem; allemaal zijn ze er dol op. Blankvoorn kan voor redelijke vlotte snel wegtrekkende aanbeten zorgen, vaak sla je erop mis.

Witvis op je stek is goed voor de levendigheid maar je haakaas moeten ze lekker met rust laten.

Als je met een hair vist kun je met de lengte spelen maar persoonlijk zou ik niet voor een hair gaan. Gewoon aas in de haakbocht schuiven, ikzelf vis altijd met kikkererwten die ik zelf kook (24 uur weken, 8 minuten koken) ik maak bijna nooit mee dat het aas eraf gegeten wordt, daar zijn ze na 8 minuten koken net te hard voor (een eigenschap die kikkererwten uit blik missen).

Succes

gr Andries
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

16-05-2017 11:03

Haha, 't bekende gat in de lucht. Tja, hoort erbij.., tot op een zekere hoogte inderdaad.

Neem ander aas, ik ben er vrij stellig in maar buiten de winter om vis ik eigenlijk nooit met maïs, veel te witvisgevoelig.
Zelf vind ik dat dit erg afhankelijk is waar ik vis. Zwemt er weinig karper, dan zal ik ook harder/groter aas (...) toevoegen aan m'n voer, maar dan nog steeds wat mais (evt. gekookt) meestal niet achterwegen laten.

Waar ik gisteren weer geweest ben, daar zwemt zoveel karper en giebel, dat ik niet vrees voor een grote voorn. Die eerste twee zijn er negen van de tien keer, ..en nog veel vaker, eerder bij.

Overigens gebruik ik slechts één maiskorrel aan de haakbocht, en vind ik het niet erg dat dat - waar dan ook - witvis komt kijken op m'n voerplek. Het snel lokken van vis vindt ik bij het penvissen het belangrijkst. Ik ga met de pen altijd max voor een uurtje of vier op stap. Heerst voorn, dan voer ik gewoon bij en ga ik naar de volgende stek. Ik schreef het al vaker, maar ik gebruik de laatste jaren dan ook altijd snel oplossende zetmeel pellets, en die laten sowieso een geurspoor achter al zijn de grotere delen eventueel verdwenen. Na het opstarten van een stek voer ik na elke aanbeet alleen nog maar zoete mais - of het mengsel waar ik op dat moment mee vis - bij. Soms voer ik nog een paar korrels rond m'n dobber bij, mocht er activiteit zijn maar geen goede aanbeet. Even triggeren.

Gisteren lekker gevangen, zelfs een beresterk polderspiegeltje (de kou was duidelijk uit het lijf), maar ook een dril in de flank van een karper gehad en een snelle losser. Beide resulteerde in een los schubje aan de haak. Ik zag, aangezien ik terplekke met de polaroid in het bruine water van zo'n 60cm diepte duidelijk één grote stofwolk van 5m2 onder water kon zien, dat er wel erg veel vis aan het azen was. In beide keren van fout haken liep de dobber dan ook gewoon mooi schuin weg...

'T blijf vissen :wink: .

Overigens had ik gisteren door de pelletmix ook wat vismeelpellets van 2, 4, 6, 8 en 10mm gemengd, samen met wat 10mm boilies, mini aardbeipellets en 3mm method pellets. Ik had sterk het idee dat er minder gretig - minder beweeglijk - geaasd werd vanwege de wat grotere hoeveelheid aan eetbare deeltjes. Ook moesten ze daardoor minder zwemmen tussen de aasdelen in. Is er buiten het stofwolkje van de zetmeelpellets niets te eten, dan wat verspreide (zoete) mais over een oppervlak van +-2 a 4m2, dan moeten ze wel zwemmen tussen de aasjes in. Ook twee wat diepere inhakingen waren zeer waarschijnlijk door de voermethode het gevolg. Blijven liggen/amper zwemmen en eten...

Op dit (...) water dus weer gewoon drie, vier handjes zetmeelpellets/zoete mais mix per stek.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Dennis de Man
Berichten: 4
Lid geworden op: 15-05-2017 10:49
Locatie: Den Haag

16-05-2017 13:39

De eerste (dunne) spiegel is een feit. Ik had al 3x misgeslagen maar de 4e keer was het raak. Op de hair met aardappel :) Daarna nog een azende plakkaat gezien, aardappel ertussen en binnen 10 seconden hing ie, de kleine schub. Ik ben nog steeds niet overtuigd om aas op de haak te vissen, misschien omdat ik een "statisch" verleden heb :)

Momenteel staan de tijgernootjes te weken en heb ik mini pellets gekocht om daar eens een sessie mee te houden.

Omdat ik vaak in de latere uurtjes vis, is het idee van het breekstaafje wel goed. Kan ik sowieso meer zien en hoef je niet te turen in het licht van de lantaarnpalen.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

16-05-2017 14:06

Netjes Dennis!

Ik heb trouwens een bepaald dobbermodellen met zowel een oranje als ook gele boven antenne. Dus niet half om, maar helemaal één kleur. Halfom oranje/geel vind ik zelf echt helemaal niks. Ook geen zwarte streepjes op m'n dobberantenne a.u.b.! Maar die extra dobbers met gele antenne zijn vooral in de schemer of lantaarnlicht erg handig. Veel minder snel tuuroogjes. Ook in de schaduw van bomen of een brug is geel erg duidelijk zichtbaar.

Moet wel zeggen dat ik gebruikmaak van een gemakkelijk uitwisselbare dobber montage op de lijn
(klein plastic dobberoogje in een sileconenslang geduwd), want ook bij meer of minder wind en stroming wil ik gemakkelijk kunnen switchen van dobber.

Wat betreft aas op hair of haak: Ed stoop, van Vis TV gebruikt ook graag een hair. Ik soms met kleine vismeelpellets of ander harder aas. Verder moet aas op de haak gewoon zacht genoeg zijn om tijdens aanslaan direct van de kaak te vliegen en je moet de haakpunt vrij houden. Je mag trouwens niet vergeten dat er bij vastlood visserijen vaak aas uitgespuwd wordt...

Maar daar zie je dan niet eens iets van :wink: !
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Hans Eshuis
Berichten: 355
Lid geworden op: 04-04-2006 22:04
Locatie: Serooskerke
Contacteer:

16-05-2017 17:58

Hmm, dat van die blote haakpunt vraag ik mij af.
(dat dat perse moet om te haken). Ik heb juist het idee/gevoel dat bij zacht aas als deeg en aardappel het goed is dat er geen haakpunt uit het deegballetje steekt.
Je wilt bij pennen toch juist geen "bolt" reactie van een vis die zich prikt, in tegenstelling tot vastlood.

Volgens mij is de kans op niet goed haken groter dan bij een rustig wegzwemmende vis en een verstopte haak. Wel belangrijk natuurlijk dat het haakaas slap genoeg is om direct te haken als je aanslaat.

aan de andere kant, een hairtje werkt ook....

Hans
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

16-05-2017 21:59

Hans, moeten is inderdaad overdreven :wink: . Een vrije haakpunt is niet nodig is om überhaupt te kunnen haken. ..Maar het sneller kunnen prikken van een vrije haakpunt is wat mij betreft zeker meegenomen!

Over de jaren heen zo enkele snelle aanbeten gehad die al hingen voor ik kon reageren. Bij Vis TV hebben ze daar volgens mij een sport van gemaakt. Afgelopen weekend Kraal, maar zeker Ed met z'n hair penvisserij heeft er patent op...

Weglopen van een penhengel en hangen maar ( :), nou ja) .

Moet wel zeggen dat ik vissend met een hair naar mijn zin weer te gemakkelijk - tijdens het even liften en verplaatsen van de pen - vuil aan de haak krijg. Waarschijnlijk omdat bij gebruik van een hair heel de haak vrij op de bodem ligt. En een kleine kale haak zit zo vol met vuil, laat staan dat je een afgestorven rietstengel of zo oppikt. Stek verstoort! Vandaar gewoon een vrij haakpuntje, een beetje gemaskeerd door het zachte maiskorreltje.

Een zacht kattenbrokje trek ik begrijpelijk in de haak. Zulk spul vliegt bij aanslaan wel zo snel van de haak. Dat mag al blij zijn dat het een worp overleeft (..evt. een dun stukje grasspriet in de haakbocht).
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

17-05-2017 21:56

Leuk Dennis,

speel de aanbeten na afloop maar in slow motion af in je hoofd, leer je het snelste wanneer wel en wanneer niet slaan.

Wel of geen hair? Lekker zelf weten hoewel ik hetzelfde argument voer als marco. Vaak trek je je aas op de juiste plek en voor hetzelfde geld zit je haak dan onder het draadalg.
Zacht aas daar verstop ik de haak in, hard aas haakpunt vrij.
Bolten gebeurt me alleen als de boel strakloopt. Als je ziet wat er zoal mee naar binnen gaat in een karperbek dan zal een klein prikje niet direct een bolt opleveren, is volgens mij eerder een combi van een steeds sterker worden prik.

gr Andries
Danny huvel
Berichten: 26
Lid geworden op: 26-02-2017 21:30

17-05-2017 22:36

Hallo Andries,

Ik wil ook nog wel eens kikkererwten uit blik meenemen naar de waterkant. Bij het prikken aan de jaak wil deze regelmatig scheuren waardoor ie niet blijft zitten. Ik vis met haak maat 6. Heb jij handige tips waarmee ik dit verhelp?

Andries Hoekstra schreef:Durf lang te wachten met aanslaan, ik sla vaak vrij laat aan.
Gisteravond kreeg ik een opsteker die een rondje op mijn stek heeft gewandeld en toen vloeiend weggleed; perfect in het lipje gehaakt!
Ik heb het idee dat net als bij het vroeger snoeken met een levend visje karper de ene dag sneller aast dan de andere.

Lijnzwemmers horen erbij, dat gebeurt, leer ze herkennen. Beste doe je dat door je dobber te kunnen volgen onder water. Polaroid bril of in het donker vissen met ene breekstaafje geeft je na ondergaan nog zicht op het verloop. Ikzelf heb het meeste geleerd van vissen met breekstaafjes in het donker, je kan de aanbeet volgen en dan zie je snel genoeg of het ene lijnzwemmer of een aanbeet is en soms ook niet en dan sla je toch nog mis (hoort er ook gewoon bij).

Neem ander aas, ik ben er vrij stellig in maar buiten de winter om vis ik eigenlijk nooit met maïs, veel te witvisgevoelig. Blankvoorn, blei, kleine brasem; allemaal zijn ze er dol op. Blankvoorn kan voor redelijke vlotte snel wegtrekkende aanbeten zorgen, vaak sla je erop mis.

Witvis op je stek is goed voor de levendigheid maar je haakaas moeten ze lekker met rust laten.

Als je met een hair vist kun je met de lengte spelen maar persoonlijk zou ik niet voor een hair gaan. Gewoon aas in de haakbocht schuiven, ikzelf vis altijd met kikkererwten die ik zelf kook (24 uur weken, 8 minuten koken) ik maak bijna nooit mee dat het aas eraf gegeten wordt, daar zijn ze na 8 minuten koken net te hard voor (een eigenschap die kikkererwten uit blik missen).

Succes

gr Andries
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

18-05-2017 09:22

Hoi Danny,

het verschilt nogal per merk hoe stevig ze zijn. Allerbeste is gedroogde kopen, die 24 uur weken en dan een minuut of 8 koken. Steviger ga je ze uit ene blik of pot niet vinden. Ik kan er zelfs behoorlijke afstanden mee werpen zonder dat ze eraf vliegen.

Ik koop zelf mijn gedroogde kikkererwten bij de toko of de groene winkel. Ik zet ze vaak in warm water met een scheut soja en eventueel wat kaneel. Zet ze in ruim water, ze zwellen behoorlijk op. Na 24 uur kun je ze koken.

gr Andries
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

20-05-2017 18:46

Je dobber gaat ook onder als er een karper langs de lijn strijkt, met zijn lichaam of met de vinnen.

Door het laatste loodje heel dicht bij de haak te zetten (5 tot 8cm) kun je lijnzwemmers van aasopname onderscheiden. Wanneer een vis het aas pakt schiet de pen omhoog. Trekt hij langzaam onder kun je er vanuit gaan dat het om een lijnzwemmer gaat. Vergt wel stalen zenuwen om hier niet op te slaan, maar zal je veel missers schelen :)
Dennis de Man
Berichten: 4
Lid geworden op: 15-05-2017 10:49
Locatie: Den Haag

23-05-2017 09:01

De lijnzwemmers zijn een feit: Brasem in de onderkant, karper in zijn staart gehaakt. Wel binnen gehaald :)

Ik ben inmiddels geswitcht van Engelse dobber naar een heel licht vaste dobber en ik merk dat ik wel meer vis "haak". Het loodje heb ik ook iets dichter op de haak gezet zoals eerder genoemd. Dit was eerst een cm of 15/20 en nu op ongeveer 5cm.

De brasem is wel lekker bezig trouwens, helaas want vang niks meer als ik eenmaal 1 gehaakt heb op die plek :)
Torsten Mackenzie
Berichten: 266
Lid geworden op: 30-04-2014 11:26

23-05-2017 16:47

[quote="Danny huvel"]Hallo Andries,

Ik wil ook nog wel eens kikkererwten uit blik meenemen naar de waterkant. Bij het prikken aan de jaak wil deze regelmatig scheuren waardoor ie niet blijft zitten. Ik vis met haak maat 6. Heb jij handige tips waarmee ik dit verhelp?

Ik heb alle kant en klaar blikken, potten en zakken van de Jumbo en Hoogvliet etc geprobeerd.
de enige echt goede kant en klare gevonden in de Franse supermarkt.. ik laat m'n ouders ze nog steeds meenemen:-) Daarnaast zijn de biologische van de hoogvliet redelijk(er zitten er een aantal tussen die blijven zitten:-) ) Heb er ook wel eens 1tje van Andries gebietst.. die blijven inderdaad gewoon veel beter zitten.
Plaats reactie