Wat te doen bij onbekende diepte?


Plaats reactie
Maarten drenth
Berichten: 128
Lid geworden op: 30-08-2002 02:00

09-05-2017 21:21

Beste Boarders,

Ik zou graag jullie mening / idee / tips willen mbt het onderstaande:

Tijdens met name vakanties ga ik er regelmatig op uit om op onbekende wateren mijn geluk te beproeven. Nu loop ik er vaak tegen aan dat ik vis spot maar geen idee heb wat de diepte is.
Meestal heb ik mijn penhengel bij me maar ik zie het dan niet zitten om eerst nog te gaan pijlen en zodoende mijn kansen te vergooien. Dit is me al te vaak gebeurt. D

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

De laatste keer heb ik gebruik gemaakt van een voorgelode dobber en dat leverde mij ondanks de slechte beetregistratie toch een vis op die ik tussen de struiken wist te vangen op een diepte van , zo later bleek, bijna 2 meter diepte. Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik eerder op andere stekken ook 2 missers had. Wellicht door de slechte beetregistratie. Had ik wellicht beter kunnen freelinen?

Ik hoor graag van jullie
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

09-05-2017 22:04

Als je op enige afstand van de zichtbare vissen peilt heb je waarschijnlijk een redelijke indicatie van de diepte.
Om herhaaldelijk inhalen en terugleggen te voorkomen kun je ene marge nemen door je lood en je stoppertje een cm of 20 omhoog te schuiven.

gr
Andries
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

10-05-2017 13:14

Peilen bij het pennen?

Ik schat, net als Andries, de diepte in en gooi de montage er een paar meter naast. Het is toch totaal niet vergelijkbaar met de plons van statische loodvisserij. Ik vindt het dan ook eerder neervlijen dan inwerpen. Maar wanneer je standaard met pennen van enkele grammen aan de gang gaat, dan is het minder subtiel (gebruik ik hoogstens bij ruig weer). Verder is ook een worp over je stek heen, en er vervolgens naartoe halen van de dobber zeer waarschijnlijk minder storend dan een plonsje er vol op. Werkt goed op een talud.

Ik vis trouwens 90-95% van de tijd met alleen met een verklikkerloodje en de dobbermontage tussen twee rubber stoppertjes. De antenne blijft daarbij boven water of de dobber/montage gaat traag door met zinken. Hoever de dobber afgezonken is - nog in het zicht of niet - zegt dan genoeg voor een eventueel tweede worp.

En mocht de dobber twijfelend blijven liggen op het wateroppervlak (en vis schuw gedrag vertonen), dan zal ik een tweede worp niet inzetten maar eerst een aantal minuten alles zo laten liggen. Door het verklikkerloodje zal zelfs een net liggende dobber een goede beetindicatie opleveren en gaan staan na het opnemen van het aas door de vis.

Daarentegen heb ik ook menigmaal meegemaakt dat juist een extra inworpje snel vis opleverde. Zelf tijdens het afzinken van het aas...

Da's in mijn geval dus niet als een baksteen :wink: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Maarten drenth
Berichten: 128
Lid geworden op: 30-08-2002 02:00

12-05-2017 07:00

Ok.. dank jullie wel.

Tijdens de laatste sessie had ik helaas echt geen mogelijkheden om een aantal keer in te gooien of een stuk naast de stek de diepte te testen. Ik zat zo krap tussen de struiken dat ik al blij was mijn haak goed terecht kwam.

Maar ik zal het eens gaan proberen om desnoods mijn dobber plat te laten liggen door hem voor de zekerheid een stuk dieper af te stellen. Wellicht geeft dat toch nog niet zo'n slechte beetregistratie.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

13-05-2017 14:38

Maarten, wanneer je de dobber bewust over de diepte heen stelt kan je de lijn vaak nog wat naar je toe halen waardoor de dobber alsnog meer overeind komt te staan.

Dit is echter niet ideaal wanneer er een aardige kabbel staat, want dat word je gek van 't liggen en staan van je pen. Heb ik zelf liever dat de antenne van een normaal staande pen gewoon even uit het zicht verdwijnt bij een golf. Voordeel van een schuine lijn kan zijn dat, naar je toegehaald en dus weglopend van je voerstek, deze eventueel minder lijnzwemmers geeft :wink:.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Plaats reactie