Voorslag of gevlochten lijn?


Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

22-04-2017 13:43

Tering.., hoe een topic snel verrot kon gaan zeg :D.

Allereerst compleet achterlijk van de topic starter om zonder peil werk zomaar wat te gaan voeren, om er vervolgens achter te komen dat je twee van de drie aanbeten verspeeld. Dan ook nog even concluderen dat het zonde was, want die ene vis voelde groot. Gevalletje van bijna huilen wegens gemiste foto shoot, boven het belang van de vis, en daarna pas om advies komen?!

...

Vervolgens wordt er hier gepost dat iemand die tegen obstakels vist - waarbij ik invul dat het beest ertussen, achterlangs, onderdoor, omheen, en wat al niet meer, kan - en dan wordt er een systeempje bevolen waarmee alleen de onderlijn in de bek achter blijft...

Lees, met in gedachte een aantal meters lijn van welke soort dan ook achter het beestje aan, nog even dat stukje van: ertussen, achterlangs, onderdoor, omheen, en wat al niet meer. Tegen je hengels zitten, slip dicht en wat meters naar achteren kunnen maken is belangrijker. Net als niet in het hol van de leeuw vissen, maar wat naar buiten lokken.

Ik heb vis gevangen - nou ja, de lijn opgepikt - die met een (door de eigenaar) 'veilig' bevonden systeempje en een weerhaak loze haak in z'n bek toch al een weekje rond zwom. Elk systeem valt helaas - bedoeld of onbedoeld - om zeep te brengen.

Nog even wat betreft de topic starter: Wanneer je niet van plan bent - op welke manier dan ook - je lijn (wat) van de bodem te krijgen, dan moet je bij die 'rotsen' op de bodem wegblijven. Verder i.d.d. dik nylon rechtdoor. Het beste is trouwens om jezelf eerst vragen te stellen voor het kwaad is geschiedt.

..En aan de laatste topic 'upper';

Ik vis al 25 jaar zeer regelmatig met toplood, en toplood is niet ruk. Verkeerd gebruik van toplood word gewoonlijk door rukkers begaan (sorry Rik :D ). Daarbij; des te dikker het nylon, des te meer het op afstand wegzakt in de bodemvegetatie of modder. Da's twee maal ruk. Toplood - slider/ flying backlead - zo ver mogelijk richting je rig krijgen is dus relevant. Onder het kantje is niet handig. Maar met boten voor je neus wordt dat lastig.

Een lichte(re) waker registreert trouwens gemakkelijker aanbeten (balans vinden). Zeker wanneer deze wat ruimte heeft om omhoog te kruipen. Bij weinig stroming/trek in het water is dat te doen. Ik heb zelf op zulke afstanden eigenlijk geen klagen over beetregistratie. Of het moet om een chod of (veilig) helicoptersysteem gaan, en een vis die richting me komt. Wanneer op afstand, in die situatie het bovenste kraaltje vrij komt, dan zie je, zeker bij een wat zwaardere waker, erg weinig op je waker. Liever een gewoon inline of wartellood wat mij betreft. En wanneer er uitgevaren wordt (ik heb geen idee, je verhaal is incompleet) dan kan je met licht lood van 70 a 85 gram gewoon goed zaken doen.

Echt snaar strak vissen met toplood vraagt trouwens om erg zwaar lood langs twee kanten. Persoonlijk niet mijn ding in de situatie zoals je omschrijft (...). Je trekt de lijn alleen maar meer de shit in. En je zit met een waker tegen je blank aan. Valt er voor brasem weinig lijn te nemen. Ongeacht loodsysteem. Ga ik liever aan de overkant zitten.., als het kan :wink:.

Probeer als eerste inderdaad een makkelijk vrijkomend of geheel vrij lopend systeempje.Daarna het aanpassen van vrijloop lood (da's geen drop off!) er eventueel gevlochten lijn met twintig meter 0.35mm leader bij. Dus gewoon het nylon wat je gebruikt.

Moet lukken, maar nogmaals; Problemen op die afstand zijn niet nodig.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Daniel Schipper
Berichten: 117
Lid geworden op: 19-09-2009 20:02
Locatie: Numansdorp

22-04-2017 14:07

Ricardo, Marco, bedankt voor jullie reacties!
Ik heb zelf weinig ervaring met het vissen op deze afstand en dit was me nu al een aantal keren overkomen, vandaar mijn vraag...

Ik maak meestal gebruik van een voerboot, soms van een rubberboot.
Op dit moment gebruik ik 90 gram lood met een piet vogel safety clip. Wartel zit er wel erg vast in, vis moet erg goed schudden om het los te krijgen!
Ik zal daarom een ander loodsysteem gaan gebruiken in de hoop dat dit al een verschil zal maken.

Het toploodje ligt vrij dicht onder de eigen kant, veel boten zien mij als visser tussen het riet niet zitten en varen daarom vrij dicht onder de kant.

Nogmaals hartstikke bedankt, ik ga het proberen! :D
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

22-04-2017 14:18

PS pas bij elk loodsysteem op dat een eventuele verbindingsknoop tussen hoofdlijn en leader ook het lood/clip kan passeren. En elke loodclips is gemakkelijk om te bouwen naar een veilig systeempje waarbij (hopelijk) alleen de rig in de bek achterblijft bij lijnbreuk. Ik zou bij je PV safety clip anders gewoon een kleinere wartel gebruiken of de clip wat verruimen door er met een spijkertje (oid) in rond de draaien.

Voor andere systemen misschien even googelen of hier op CB linksboven de zoekfunctie/navigatie gebruiken.

Succes en graag gedaan.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

22-04-2017 14:36

Ik gebruik op die afstand, op water met weinig trek en een schappelijke wind, trouwens gewoon micro swingers van Fox. Het gewichtje heb ik dan, richting de wakerkop, tot net voorbij het scharnierpunt geschoven.

Als toploodje gebruik ik graag een 15-25 grams toploodje (afhankelijk van de diepte van het water en de hoek in de lijn!), i.s.m. een 'heavy' flying back lead van Korda of een zwaardere 15 grams variant van Nash. Die slider stop ik af tussen twee pva wokkels, op een hengellengte van het lood. Hup in de voerbak en uitvaren maar.

En nogmaals, een lood tot 85 gram voldoet wat mij betreft, maar is bij een blubberbodem al snel 20, 30 gram minder. Met zulke gewichten heeft een brasem al helemaal geen problemen. Zo'n Nash slider dicht bij je rig - en bij een lichtere waker - gaat trouwens mede als vertrekpunt van het nylon fungeren na inhaking.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

22-04-2017 23:18

@marco.

Die zwaardere lijn maakt dat toplood overbodig word, en registratie is op die manier zelfs meer dan perfect. Ik gebruik dus geen toplood meer, al jaren niet.

Toplood zover mogelijk bij je rig .... what the f... heeft dat toplood dan voor nut ? Toplood is in mijn ogen een nood oplossing tegen scheepvaart, niks meer niks minder.

Een beetje goed zinkende lijn, en een goede leader doet genoeg om je lijn plat te krijgen op de bodem, daar doet een toplood geen verbetering aan.

Simpele wiskunde, en je weet dat toplood geen verbetering kan zijn aan je registratie wegens wrijving en bewegingsvrijheid van de lijn. Heb ik het nog niet eens over eventueel vuil of blubber aan de ring, en een vis die op zij zwemt.

Ps : ik ga me vrouw zo nog ff lief aan kijken, ik ben niet zo van het rukken :wink:

Groetjess
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

23-04-2017 19:27

@Rik,

Slappe lijnen op grote afstand is voor slappe lullen, haha. Laat die gedachte aan je vrouwtje dus maar zitten :wink: .

Lijnzwemmers zijn mijn eerste punt, en verder is toplood vaak noodzakelijk bij scheepvaart zoals de vraagsteller ook aangeeft. Maar wrijving van het toplood? M'n verhaal betreffende redelijk licht materiaal en balans gemist. Ik heb erbij in het water gestaan om het uit te zoeken. Maar oké...

@Daniel,

Wil je voortaan met een overkill aan zeevismateriaal je brasems en kleinere karpers harken? Volg dan Rik's advies :D .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

23-04-2017 21:57

Grote afstand...? TOT 100 meter valt bij mij in de categorie normale afstand, en dan kun je gerust slap tot semi slap vissen in de combinatie met een running rig. De lijn is dan wel zwaar, maar heeft dan ook weinig tot geen rek. Dit in tegenstelling tot een dunnere diameter nylon.

Lijnzwemmers is dus je enigste punt op het boten verhaal na, en verder.... een simpele leader van piet vogel maakt je visserij vis veiliger met het hit and run systeem, en een slappe of semi slappe lijn doet de rest.

Toplood en wrijving, correct. Ik reageer op dit topic zoals hij de situatie doorgeeft, boten varen 9 van de 10 keer dicht onder de kant, je toplood maakt dat je lijn een hoek van 70 tot 90 gradengaat, en als je nu met delkims vist, geeft het de trilling ook nog minder goed door.

met een klein beetje drijfwier of een water plantje tegen de ring van je toplood en je bent best een aardige registratie kwijt op die manier, en er ligt veel meer op de bodem dan je denkt!

Je geeft in een eerdere post aan dat je al ruim 20 jaar met toplood vist, maar wat wil dat zeggen.... een kennis van me maakt al 10 jaar foto's met een spiegelreflex camera, maar weet nog steeds niet wat iso en diafragma exact doet... ik bedoel maar.

Slechts een kleine 10 minuten zoeken op google naar de trefwoorden toplood en beet registratie en je zult zien dat toplood gewoon ruk is voor je registratie van een aanbeet.
En ik denk zelfs dat elke member hier met wat ervaring in deze hobby dat kan beamen, en het wel eens mee gemaakt heeft dat er geen registratie geweest is, maar wel een aanbeet.

Ik zou zeggen start een nieuw topic met een poll erbij, dan bekijken we de uitslag of het je beet registratie verminder of niet, mischien stel ik mijn gedachtes wel bij, zo eigenwijs ben ik ook weer niet :wink:
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

23-04-2017 22:37

Wat Marco zegt, kant en klaar toplood is meestal veel te zwaar, ik gebruik bij voorkeur zo licht mogelijke wartelloodjes van 5 tot maximaal 15 gram, bij een run komen die makkelijk van de bodem omhoog.
Gebruik clips van anaconda maar andere merken zoals X2 hebben ze ook wel

Afbeelding

In tegenstelling tot Rik bulk ik niet van het geld :lol: en kan dus niet voor elke situatie een geschikte reserve spoel met lijn achter de hand houden, ik spoel dus een allround(P-line) 30/100 op voor als het op werpen aankomt en 40/100 op de reserve spoel voor de rivier. Aangezien afzinken van die lijn op afstand veel te lang duurt gooi ik er een zo licht mogelijk toploodje op als het nodig is, denk aan surfplanken zeilboten en jet-ski's. Loodje ligt nooit diep, hooguit een meter.
Ik zou zeggen, probeer het eens, je zult zien dat het best goed gaat.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

24-04-2017 07:15

Ik ken die clips Bert, ik gebruikte die van Solar altijd. Die kwamen ook los van je lood als ze vast zaten ergens achter. Ik wil ook niet beweren dat het altijd ruk is toplood, maar als je zo altijd vist komt er zo af en toe een aanbeet tussendoor waar je niks van gemerkt heb.

Zo zat ik dus eens een keer op een druk bevist water, na het avond eten te vissen. 40 meter uit de kant, toplood een meter of 10 verderop. Een uur voor het donker werd draaide ik mijn hengels binnen en het was alsof mijn lijn afgebroken was zo soepel draaide ik binnen.

De vis was naar me toe gezwommen en links een meter of 10 aan de eigen kant in een boompje vast gezwommen. Het bleek een enorme schub te zijn, 1 van de top vissen, die ik aan de oppervlakte onder de boom zag liggen, na een hoop gestuntel was de vis ervandoor en had ik alleen de haak terug, zonder dat toploodje was me dit nooit overkomen !

Ik wil in mijn visserij altijd het maximale eruit halen, elke foutmarge word bestudeerd en getracht te tackelen, en als dat iets meer geld kost voor een lijntje... kost de wereld ook weer niet Bert :wink:

Op 20 runs 1 aanbeet die niet goed of helemaal niet door komt is al teveel van het goede in mijn ogen namelijk.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

24-04-2017 12:09

Ik gebruik toplood alleen als het nodig is, een jetski in je lijn is wel het laatste wat je wil.
Meestal vis ik met semi slappe lijnen, eventueel met een backlead erop als ik denk dat dat helpt.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

24-04-2017 16:05

Ik wil ook niet beweren dat het altijd ruk is toplood
Nou Rik.., dat deed je dus wel :D
toplood is en blijft gewoon ruk.
:wink:

En 100 meter blijft een grote afstand. Vraag het menig visser maar eens te gooien met hun setje waar ze 'alles' mee doen. Wordt helemaal leuk met dik, zwaar nylon en grof lood. Dat voor iemand met wat centen en een bootje (...) 100 meter altijd binnen het bereik ligt, doet wat mij betreft niets af aan de grote van die afstand. Want zo'n afstand heeft wel degelijk relevantie op de beetmelding.

Verder houd ik het op Balans. Gezeur met toplood kwam bij mij nooit wegens wat vuil, blubber of de hoek in de lijn. Jaren terug trouwens met toplood wel twee of drie aanbeten ellende gehad, toen ik voor het eerst weerhaak loos viste. Dan is dat eventuele extra gestuiter op de lijn wat mij betreft een 'no go!'. Zo ook klakkeloos het toplood een zwiep over de - zeker een enigszins slappe lijn - geven. Alles kan in de war, maar dan moet een mens het bij zichzelf zoeken.

Betreffende een hoek van 70 - 90 graden in je lijn? Da's tot aan haaks! Dan varen de boten letterlijk tegen de kant aan je hengeltoppen eraf, haha. Ik kom ik bij aanwezigheid van boten en roeiers makkelijk weg met 45 graden of minder. Dat gaat snel genoeg de diepte in...

Maar een vlag aan een lange stok, of een rood witte landmeterpaal aan de oever voor Daniel misschien?!

En Bert heeft gelijk, Rik. jij hebt inderdaad geld teveel (is je gegund hoor!). Zeker wanneer ik lees dat je zelfs zulke toplood clips nog van een merk als Solar koopt. Voor 5 euro kocht ik 25 clips i.p.v. 5. En tel al die kleine spullen maar eens op per jaar (ik werk liever wat minder :wink:).

Het ergste van slappe lijnen vind ik trouwens, dat om überhaupt een slappe lijn te kunnen creëren, er vaak gebruik gemaakt wordt van bijna of helemaal op de grond liggende wakers (o.i.d.). En dat is klote! Want helaas valt elke rig in de war te krijgen (al lost een boot en/of een PVA wokkel veel op). En komt vis dan enigszins naar je toe gezwommen, dan valt er dus niks meer te zakken voor de waker. Maar tevens is er in die situatie niks te stijgen voor de waker, wat nu juist het hele idee is van een run rig...

Dag beetindicatie.

Heb ik het nog niet eens over ..een vis die op zij zwemt.
Vast deze gemist.
Zo'n Nash slider dicht bij je rig gaat trouwens mede als vertrekpunt van het nylon fungeren na inhaking.
Gaat eveneens op voor een toplood wat iets verder uit de kant ligt.

Verder heb ik niks op dik nylon en zwaardere hengels tegen. Maar met één zo'n, eigenlijk op erg zwaar werk afgestemd, hengelset mijn gewone 'vast' lood visserijen moeten beoefenen, dat zou persoonlijk mijn plezier vergallen. Was ik wel Hendrik Jan de immer harkende tuinman geworden. Maar ach, het gaat niet om mij (of jou), en ik heb geen idee wat Daniël z'n voorkeur heeft?!

..Oh ja; ik neem ook liever geen 5 (...) minuten de tijd om welk nylon dan ook goed te laten afzinken. Laat staan bij diep water. Dunner nylon zinkt inderdaad minder snel af uit zichzelf. Maar bij een klein beetje druk snijdt het beter door het water richting toplood, en op de bodem richting rig. Ik heb dus geen minuten (of meer) last van stijgende wakers door lijn druk, terwijl ik net zit. Allemaal tijdwinst om z.s.m. weer uit m'n neus te gaan vreten, of in ieder geval mezelf niet vijf minuten af te vragen waarom die afzinkende lijn zo gek doet, terwijl er al een brasem aan hangt...

En daar zijn we weer to the point m.b.t. Daniels vraag; Z'n brasemvisserij :lol:.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

24-04-2017 19:06

Hoe meer toeters en bellen er aan je lijn vast zitten, hoe minder de registratie, al is het maar 20 procent minder, het kan niet anders als je er wiskundig naar kijkt en ik persoonlijk mijn ervaringen erbij betrek. Ik ga er een topic bij openen met poll, reuze intressant en leerzaam vind ikzelf dan :) en zullen vast leuke discussies worden.

Een running rig kan je ook semi vissen, dan gaat er ook niks in de knoop wat je registratie laat verliezen, vis eigenlijk altijd semi, wartel komt er na opname pas uit ( makkelijk uit.)

Ik ken echt zat kanalen waar je je toplood echt niet verder dan 5 meter uit de kant moet leggen, en je hengel toppen gelijk aan de rand moet zetten. Als het dan ook nog eens 5 meter diep is... bereken zelf de hoek maar, dan heb ik liever een zwaardere lijn, ( lees : fluor carbon) wat overigens niet hoeft te betekenen dat het 40/100ste is of zwaarder, die bestaan namelijk in verschillende diktes.

Ps : Geld heb ik niet, maar spullen.... :wink:
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

24-04-2017 19:37

Laten we dit topic even met rust mbt het toplood verhaal, kunnen we hier verder....

viewtopic.php?f=18&t=82778
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

26-04-2017 01:38

Rik,

Toplood behoort tot Daniël z'n vraagstelling, dus ik krabbel vrolijk voort.

En 'de pleuris' :) wanneer iemand schrijft het wiskundig bekeken te hebben, maar er volgens zijn opmerking
Een running rig kan je ook semi vissen, dan gaat er ook niks in de knoop wat je registratie laat verliezen,
het voorbeeld gewoonweg niet snapt. Dus dat ook een rig rond zo'n run rig lood kan zwaaien, of van mij part kan dwarrelen (oeps :o)..!

Probeer het toch eens op het droge man; Een run rig die onbedoeld vast lood is geworden (in de war), een doorhangende slappe lijn, en laag hangende wakers - die zo'n beetje niet lager meer kunnen en zo gebruikt moeten worden - om een slappe lijn te behouden. En doe dit liefst vanaf een beetje hoogte.

..Hup, 20 meter verderop je lood. Dan loop je met het (..het onbedoelde) vaste lood in je hand recht naar je hengel toe. Maar er zal snel blijken dat eigenlijk - voor elk systeem - alles vanaf een zijwaartse boog naar je toe al waardeloos is voor de beetregistratie met een gefixeerd lood.

(Hoewel een waker op halfstok met of zonder toplood nog wat druk op de lijn zet, en zware waker met een strakke lijn helemaal. Dan hebben we helaas weer snel lijnzwemmers).

Maar herhaal deze oefening nog maar eens. En dan met dat toploodje, of een extra toploodje/15 grams slider op een paar meter van je lood...

Eeeej!

Dat extra toplood/slider creëert een nieuw vertrekpunt van het nylon dichter bij het lood. Ook bij zijwaarts of naar je toe zwemmende vis! En dat zorgt voor verplaatsing van lijn, en dus ook registratie mocht een wartel onverhoopt niet vrij komen uit het lood.

Dit wiskunde? Waarschijnlijk mechanica. Wel 1+1=2e keer uitleg :wink: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

26-04-2017 19:52

Nou vis ik al jaren met runningrigs en semi vaste montages en nog nooit is me zo'n ding per ongeluk vast geworden en tegelijk ook nog zo effectief gebleven dat je er eventueel een vis op zou kunnen haken. Hoe doen jullie dat?
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

26-04-2017 20:32

Marco

Ik vis nu denk ik zo'n 7 jaar met een semi vast running systeem, echter is dit bij mij nog nooit, maar echt nog nooit voorgekomen dat het een vast systeem werd !

Ook vis ik al jaren met zeer slappe lijnen, en hangers tot aan de grond en geclipt op de lijn, maar de afstand bepaalt hoe slap ik vis.
op verdere afstanden zorg ik dat de wakers nog wat kunnen zakken en vis ik iets strakker, die laatste 40 meter ligt toch wel plat.
Ik krijg altijd elke aanbeet door, en verspeel op 1 seizoen slechts een handvol vissen ( los schieter bijvoorbeeld ).
Dus ik kan best stellen dat mijn manier van vissen een zeer goede oplossing is om toplood in de tas te laten zitten.

Je theorie over het vertrekpunt is duidelijk, en klinkt logisch, doch is de praktijk bij mij en vele anderen heel anders gebleken. En heeft haast iedereen hier wel eens de aanbeet gemist, met een enorme verplaatsing van de rig ! Of zelfs met de vis er nog aan ! Hoe verklaar je dit dan... want wat jij eigenlijk zegt is dat je registratie door middel van toplood er beter op word....?

Ps : de discussie mag verder gevoerd worden in het daarvoor aangemaakte topic, zo blijft alles overzichtelijk voor de zoekmachines en de members !
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

01-05-2017 19:25

Dus het in de war raken van rigs - het om een lood slaan - kennen de mannen niet? Mooi. Of herkent het gros van de huidige visser dat misschien niet (meer) omdat er vrijwel altijd met een (voer)boot of hele korte, enigszins stijve rigs gevist wordt?!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

01-05-2017 19:32

..Omdat ik met de chod/heli systeem slechte ervaringen heb ondervonden, met vis die naar me toekomt en daarmee het bovenste kraaltje laat vrijkomen (of ik moet dit kraaltje visonvriendelijk fixeren), gebruik ik vissend op een modderbodem nog graag een soepele onderlijn tot 35cm. Die langste lengte onderlijn gebruik ik vooral wanneer er bij een aardige wind een iets zwaarder lood (vanaf 84 gram) gebruikt moet worden, want zulk lood zakt begrijpelijk meer in de drek weg. Bij zacht weer kan het lood makkelijk de helft van dat gewicht zijn en de rig daarbij korter, zeg 15 a 20 cm. Maar zeker op ondiep water met modderbodem, waarbij zwaarder lood door het water weinig wordt afgeremd, is bij mij een langere onderlijn het geval.

Een stugge rig i.s.m. een modderbodem vind ik, wegens beperkte beweging, sowieso minder. En werpend, ook al stop ik altijd mijn m'n rig af voor deze het water raakt, kan dit - zeker nachtelijk - een keertje fout gaan. Tja, dan zit ik simpelweg niet meer met een run rig te vissen, maar kan die rig nog best wel genoeg lengte hebben om vis te haken. Helaas runt die loodmontage dan simpelweg niet meer...

In de war, toch vangen. Duidelijk lijkt me.

Ik viste trouwens gisteren, in die stevige maar warme ZO wind - waarbij die wind vol van links kwam - vanaf bovenaan de bassaltkeien. Dat betekende dat de hengeltoppen zo'n 150 cm. boven het water oppervlak uitstaken. Verre van ideaal. Zonder toplood - buiten een slider nabij de rig - had er erg veel lijn in de wind gehangen, terwijl de lijn nu gelukkig binnen 10 meter onder het water oppervlakte verdween. De hengels schuiner dan licht naar beneden richten was niet mogelijk. Dus helaas Fox swingers op hun zwaarst, de beetmelders op half gevoelig, het kon niet anders. Maar ga er maar vanuit dat, wanneer ik een slappe lijn vissende maat naast me had gehad, dat dat ik de slappe lach had gekregen...

Tot ik, compleet gestoord geworden door z'n piepers, hem toplood had aangeboden :wink: .

@Rik, de vraagsteller vist trouwens op 100 meter en boten varen recht voor z'n neus. Dan moet het lijntje wel direct naar beneden. Je geeft zelf al aan dat de afstand bepaalt hoe slap jij vist, en je op grotere afstanden wat strakker vist...

Maar.., 't lijntje moet nu juist direct naar beneden.

(Ps ik pas hier verder op jouw advies met postings)
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

02-05-2017 07:30

Marco

Probeer eens die nieuwe beton loden van ufo....door het lagere soortelijke gewicht zal je zien dat ze bij hetzelfde gewicht minder diep weg zakken in de bagger :wink:
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

03-05-2017 13:37

Bedankt Martijn.

..25kg. vislood te koop! Iemand? :lol: :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).