Biologische Klok


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans Eshuis
Berichten: 355
Lid geworden op: 04-04-2006 22:04
Locatie: Serooskerke
Contacteer:

20-04-2017 16:07

Met de koude weken achter de rug en wellicht nog voor de boeg vroeg ik mij af wat het meest van invloed is op de activiteit van de karpers: de temperatuur (koude en oostenwind ) of het langer worden van de dagen en de kracht van de zon.

Ik bespeur zelf alleen activiteit op de ondiepe zonplekken uit de wind.....

Iemand ervaringen?
Peter van zanten
Berichten: 270
Lid geworden op: 17-03-2017 20:51
Locatie: 's-Gravendeel

20-04-2017 17:27

Ik zie ook bijna nog geen activiteiten, af en toe wat kleine vis en wat kabaal door rovende baars of een snoek.

Ik heb tot nu toe met de pen 2 leuke kleine karpers gevangen. 1 op mais en 1 op wormen. Het water is ongeveer 1.20mtr diep. Ik heb wel al een uurtje of 20 bijelkaar gevist voor deze 2 vissen.


Ik heb wel het idee dat met water temperaturen vanaf 15 graden er meer activiteit kom op het water. Meer zon uren zorgt er uiteraard voor dat het water langer opwarm per dag maar ik heb niet het idee dat ze op het langer worden van de dagen zelf reageren.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

20-04-2017 18:16

Het langere daglicht laat de vis in mijn ogen toch flink actiever worden. Ondanks de oosten wind en koudere temperaturen ging de vis hier behoorlijk los in mijn regio, terwijl je verwacht dat ze weer stil zouden gaan liggen door de kou. Niks is minder waar, en ik heb van het weekend overal karper kunnen spotten.

Ik denk toch dat de vis weet dat het eraan zit te komen die warmere periode, en zich toch hoe dan ook vol schranst om aan de nodige energie voorraad te komen.
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

21-04-2017 09:11

Mooi onderwerp!

Ik sluit me aan bij Rik, langere licht en daarmee langer aantal zonuren maakt dat de vis hoe dan ook actiever zal zijn. Niet altijd overal maar dat is bijna nooit zo, ook niet met beter/warmer weer.

Door de toenemende hoogte van de zon en de meerdere zonuren zal en koude nacht ook voor minder afkoeling van het water zorgen dan pakweg twee maanden terug. Vis gaat niet alleen meer (of minder) bewegen door warmte maar ook door aantal lichturen.

Vorig jaar is er tijdens de Haagse penvisdag prima gevangen; hagel, natte sneeuw en een temperatuur die rond de 8 graden bleef hangen; vis trok zich er blijkbaar weinig van aan.

Ik weet niet of de vis zich volschranst, heb ik mijn twijfel over. Ik denk eerder dat de vis weer meer gaat bewegen en daarom ook weer meer gaat eten, aanbod is er ook weer meer met allerlei diertjes tussen opkomend plompeblad en riet.

gr
Andries
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

21-04-2017 13:05

Ook ik ben het eens met Rick en Andries.
Zonuren zijn volgens mij de trigger voor bepaald gedrag die met de titel van dit topic mooi samenvallen.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

21-04-2017 20:51

Ik merk momenteel, tijdens een paar keer pennen op mij bekende sloten, goed dat plekken waar de koude wind in de lengte overheen gaat, duidelijk geen of amper tot slechte aanbeten oplevert. Zeker in vergelijking met de rustige hoekjes of stekken waar de wind niet in de lengte overheen waait. Zulke windvrije stekken 'doen' 't nu eenmaal langer bij kelderend, wisselvallig weer. De watertemperatuur ligt op dat ondiepe water ondertussen dan ook weer lager dan een paar weken terug.

Verder sluit ik me aan bij de mening dat meer daglicht voor een belangrijke activering zorgt. En dan denk je als visser al snel aan ondiepe stroken waar vis van het zonnetje komt genieten. Donker, ondiep water profiteert echter waarschijnlijk nog het meest van meer daglicht. Donkere oppervlakken worden nu eenmaal sneller warm...

Op welke bovenstaande manier daglicht de vis activeert, dat is voor mij dus niet zo belangrijk. Dat de vis geactiveerd begrijpelijk wel.

Vergis je trouwens niet in het belang van welke regio je in Nederland woont. We lullen op CB nu eenmaal in het algemeen over zaken als in dit topic. Maar tijdens voor en najaar is het verschil in watertemperatuur van Zeeland, Overijsel of bijvoorbeeld Limburg een gegeven om rekening mee te houden. Dat kan positief of negatief bijvoorbeeld een verschil zijn tussen 10 graden of 13...

Hier in de regio warmt het water wat later op en is het eerder afgekoeld. Zit je in Limburg net wat beter (wat betreft het vissen dan he :wink:).
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Marvin Mertens
Berichten: 11
Lid geworden op: 02-01-2017 11:36
Locatie: Edegem

22-04-2017 17:46

Ik denk dat de beste periode om op karper te vissen wat betreft de ondiepe stilstaande wateren loopt van begin mei tot en met de eerste helft van oktober. De reden: watertemperatuur op de ondiepe stilstaande wateren is dan 15 °C of meer. Zowel ’s nachts als overdag.
In de zomer (van begin juni tot eind september) gaat de watertemperatuur op de ondiepe stilstaande wateren zelden onder de 20 °C en dat zijn de hoogdagen voor iedere karpervisser 8) .
Het is dus een kwestie van de seizoenen en hun invloed op je viswater goed te kennen of in te schatten.
Waarom is de watertemperatuur zo belangrijk voor een vis?
Reden 1: stofwisseling van de vis is er afhankelijk van
Reden 2: natuurlijk voedselaanbod wordt er mede door bepaald (mate van algenbloei, groei van waterplanten, …)
Vriendelijke groetjes,
Marvin
"Life is really simple, but we insist on making it complicated." - Confucius quote
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

22-04-2017 20:02

Topic gaat niet direct om de beste periode of ondiep water, maar wat karper activeert. Temperatuur, wind en/of zonlicht...

En waarom zou je op 15C watertemperatuur en/of stabiel weer wachten, terwijl karper (e.a. vis) al veel eerder goed naar voedsel snuffelt? Zelf in krappe slootjes van dertig cm. diep zie ik van alles zwemmen. Zeker bij een beetje zon. En is die zon weg, zoals nu. Dan zitten ze in de buurt in de aangrenzende bredere en diepere sloot...

Dan vis ik liever al wat keertjes, bij een lagere watertemperatuur en eventuele wisselende weersomstandigheden, voordat eventuele anderen er met de hengel aankomen. Gewoon naargelang omstandigheden schat ik in waar er waarschijnlijk te vangen valt. Ik blijf daarbij ook geen enkel seizoen op een zelfde water of in een vismethode hangen (eens.., zonde van de tijd). Time to move on :wink:.

Overigens reageren ze in m'n vijvertje al vroeg in 't jaar sterk op verhoogde licht intensiteit en het lengen van dagen. Typisch voor helder ondiep water. Slecht weer werkt dan even snel in negatieve zin, ook al heeft wind amper invloed op die kleine biotoop. Naar mijn idee kan je dit doortrekken naar ondiepten op groot water.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

22-04-2017 22:04

Volgens mijn maat is het lengen van de dagen een hele belangrijke factor waar de vis op reageert.
In de maand April als je dan wat warmere zonnige dagen hebt worden de bovenste lagen van het water
opgewarmd, dan moet je juist op de ondiepere stukken vissen waar de wind op staat. Daar zal de karper wat eerder gaan azen.
Maar als je dagen hebt net als afgelopen week dat het 's nachts nog iets gevroren heeft en met koude noordwesten wind, moet je juist op de ondiepere plekken in de luwte vissen en liefst in het zonnetje omdat dan daar de watertemperaturen wat hoger zijn.
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen
Peter van zanten
Berichten: 270
Lid geworden op: 17-03-2017 20:51
Locatie: 's-Gravendeel

23-04-2017 00:21

Als er een laboratorium proef gedaan wordt, welke denken jullie dat er actiever worden?

Een test vijver met een watertemperatuur van constant 8 graden en in 2 weken van 10 naar 14 uur licht per dag

Of een test vijver die 2 weken lang 10 uur per dag licht krijgt maar dat de temperatuur stijgt van 8 naar 15 graden?

Ik denk vijver 2.

Langer wordende dagen gaat eigenlijk altijd samen met stijgende temperaturen maar ik denk dat de temperatuur tot azen aanzet, simpelweg omdat vissen koudbloedig zijn en dat dus bij een hogere temperatuur hun metabolisme harder gaat werken.

Ik geloof wel dat het jaargetijde/langer worden van de dagen een signaal geef om te paaien.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

23-04-2017 01:50

Ik weet wel zeker dat het vijver (of aquarium) twee is. Gaat er denk ik vooral om, wanneer komt de vis uit de wintermodus? Zal waarschijnlijk bij een watertemperatuur van ongeveer boven de tien graden Celsius zijn. Op ondiep water zakt de watertemperatuur momenteel ook niet meer beneden de tien graden, door de toegenomen kracht van de zon.
Dus de vissen zitten niet meer in hun winterholding en zwemmen weer.
Echt veel zullen ze nog niet eten, maar ze gaan m.i. al wel actiever op zoek naar eten en dat maakt het verschil!
Vorig jaar was april ook koud, maar ik kreeg toch bijna altijd wel een aanbeet en een paar honderd gram voeren (na het vissen) was geen enkel probleem.
Denk overigens, dat de hoeveelheid daglicht ook wel degelijk mede een rol speelt. Een jaar of zeven geleden viste ik in april in een diepe kuil op een kanaal en heb daar ook goed gevangen.
In mei kon ik er geen vis meer vangen!
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

23-04-2017 02:41

Hilco Meijer schreef:Vorig jaar was april ook koud

Deze april is helemaal niet koud, zelfs warmer dan gemiddeld.
We zijn alleen verwend met een aantal warmste aprillen op rij.

Hilco Meijer schreef:Denk overigens, dat de hoeveelheid daglicht ook wel degelijk mede een rol speelt. Een jaar of zeven geleden viste ik in april in een diepe kuil op een kanaal en heb daar ook goed gevangen.
In mei kon ik er geen vis meer vangen!

Dat heeft met hoeveelheid daglicht niks te maken, de vis zat er gewoon niet meer, op weg naar 'bezigheden' elders. Kans bestaat dat je daar de rest van de warme tijd ook niet veel meer vangt.

Ik zeg ook vijver 2.
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

23-04-2017 12:18

Heel interessante discussie deze, het item wat ik een beetje mis en welke ik tot op de dag van vandaag een heel belangrijke factor vindt, is de luchtdruk. Mijn eigen theorie is dat wanneer de luchtdruk boven de 1010 millibar komt, er meer zuurstof opname door het water aan de oppervlakte komt, zeker in combinatie met een lekker beetje wind, dit hogere zuurstofgehalte draagt naar mijn mening bij aan een grotere activiteit van de vis.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

23-04-2017 17:33

Koude wind over het water bracht afgelopen weken ook zuurstof met zich mee. Aanbeten kreeg ik toen juist uit die wind. Dan was vandaag de windrichting en z'n temperatuur, met zo nu en dan de zon, weer een stuk betere. Wat de barometer aangaf; geen idee..?!

Vandaag, tijdens de voormiddag, twee uurtjes met de pen gevist en vier kleine karpers gevangen (eentje snel gelost). Ook nog een mooie giebel en een grote blankvoorn mogen landen.

..Er lag weer een mengeling aan vis in dat ondiepe slootje van maximaal twee meter breedte. Het gestuwde water van de grotere sloot duwde het water ook vandaag enigszins in het kleine slootje, dus heb ik bij de ingang weer m'n eerste stek aangelegd. Ik hanteer daarbij liefst veel attractie/geur, maar weinig voer.

De eerste aanbeet kwam al binnen 20 minuten na aanvoeren van die 1e stek. Beide keren dat ik vandaag op die stek plaats nam, kwamen de aanbeten trouwens snel en volgden elkaar redelijk vlug op. De gehaakte vis van de stek weg dirigeren en meteen weer een klein beetje bijvoeren helpt daarbij goed. De andere twee stekken lagen op 10 en 25 meter van het kleine slootje, maar leverden vandaag geen stootje op. Sowieso levert een stek daar momenteel nog minder vaak vis op. Het kleine, bruine modderbodem slootje wordt overduidelijk met veel voorkeur opgezocht.

Het belang van licht intensiteit is trouwens al vaker beschreven door vissers, die - tijdens februari, maart - op de ondiepten van groot water met een single hookbait al vis vangen. En wat zal op groot water zo'n vroeg in het seizoen heldere dag aan daadwerkelijk wateropwarming met zich meebrengen? Ik denk niet dat het water er spontaan door boven de 10 graden komt, haha. Maar alle kleine beetjes helpen de vis het ondiepe op te zoeken. Aangezien er in de vroegte van het seizoen geen bewolkte, drukkende warme dagen voorkomen, kan je warmte 'an sich' dus simpelweg niet los zien van die verhoogde lichtintensiteit vroeg in het jaar...

Eerst was er licht :wink: .

Voor mij, en ik denk de meeste vissers, is het kunnen vangen het belangrijkste. Niet of vis al goed eet omdat het metabolisme al is opgestart vanwege de watertemperatuur. Ik wil gewoon met een beetje voer al vis kunnen overhalen het aas te nemen, en niet hun honger stillen. Het vroege (of late) kapot strooien van water of stekken heb ik dan ook nooit begrepen. En ook tijdens het penvissen is dat mogelijk. Dat wordt weleens vergeten denk ik, wanneer ik hierop CB penvissers zie schrijven dat ze met een tien liter emmer VOER op stap gaan!

Overigens kan ik me ook een februari herinneren waar - op die juiste stek, hoge temperatuur van 14C, en de warme wind over de volle lengte van het water - ik met wat kekererwten een dag had alsof het seizoen al veel, veel verder gevorderd was. Dat betrof dan weer geen helder water, maar bracht juist de plotselinge opgewarmde, en op de stek sterk neerwaarts gestuwde, bovenste waterlaag de activiteit. Leuk dagje.

Nogmaals; Het hangt veel van de stek, het type water etc., af. Maar licht is er eerst en brengt vervolgens opwarming met zich mee, waar van alles van profiteert...

Inclusief wij vissers.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Plaats reactie