Nutritional wisdom


Gesloten
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

05-04-2017 01:42

Bert Timmerman schreef:@ Hilco: is het niet handiger en beter voor de vis om een grote sloot visolie in de mix te drukken?
Zijn betere vetten en lekken zeker niet meteen allemaal uit( heb je natuurlijk ook zelf invloed op).


Bert,

Dat is inderdaad ook een optie en daar kun je het vetgehalte in je aas in principe het gemakkelijkst mee bepalen. Aan de andere kant, in b.v. hennep en lijnzaad zitten ook heel veel goede voedingsstoffen.
Daarnaast zit je ook nog met de draaibaarheid van je mix, stel ik gebruik 90 ml. visolie op een kilo mix, heeft dat invloed op de draaibaarheid?
Gebruik je eivervangers moet je dan een emulgator gebruiken? Allemaal vragen waar ik geen antwoord op heb.
In visolie zitten hele goede vetzuren, maar niet de essentiële, dat zijn linol- en linoleenzuur, dus het beste is om dan een combi van die drie te maken.
Dus b.v. 30 ml. zalmolie, 30 ml. hennepolie en 30 ml. lijnzaadolie.
Vinden ze in de zomer vast wel lekker!
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

05-04-2017 02:14

90 ml(cc) olie op een kilo mix rolt niet maar schuift, krijg je de bekende kussentjes ipv ronde boilies.
Op zich geen probleem als je niet afhankelijk bent van de werppijp.
Ben alleen wel bang dat een aanzienlijk deel van de olie uitkookt.
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

05-04-2017 08:21

@ Bert heb je dat zelf al eens geprobeerd? Anders moet dat erg mix afhankelijk zijn. Heb iig zelf al vaak genoeg 100 ml of meer in een bol gepropt en geen problemen ondervonden. Daarnaast heb ik een grote stoombak, dus met uitlekken tijdens koken kan ik niks zeggen.

Heb trouwens nooit grote verschillen gemerkt, maar vond het leuk om wat aan te klooien met hoge percentages liquids en olie.

Probleem is dat je als individu moeilijk conclusies kan trekken uit resultaten die je wil verbinden aan veranderde recepturen. Vooral op grotere (open) waterstelsels zijn locatie en weersomstandigheden veel meer van invloed. Zijn die je goed gezind en heb je net je receptuur aangepast denk je misschien wel op goud te zitten, maar was je met een boiliemanbol ook een eind gekomen.
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

05-04-2017 11:33

Ja, zelf ondervonden.
Kan natuurlijk ook liggen aan hoe vet de mix zelf al is en het soort olie, het ging toen om een vismeel mix met levertraan.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

12-04-2017 00:36

Na het voorjaar en de zomer, nu het najaar.

Wat speelt een rol in je aas als de watertemperatuur weer gaat dalen? Zeg maar van de periode van ongeveer begin september tot ongeveer eind november.
In september zal het denk ik nog niet een echt grote rol spelen en kun je nog wel met je zomeraas uit de voeten. Oktober en november is al een ander verhaal, dan gaat de watertemperatuur gestaag dalen tot een graad of tien. Oftewel de vissen moeten zich klaar maken voor de winterperiode.
Wat wil een vis dan het liefst? Bepaalde reserves opbouwen, om zo goed mogelijk de winter door te komen. Wat heeft ie daar vooral voor nodig? Vetten en koolhydraten. De eerste voor de vetreserve en de tweede voor het opslaan voor zoveel mogelijk glycogeen. In echt koude streken b.v. proppen de vissen hun lever zo vol met glycogeen dat die wel het derde deel van hun gewicht kan uitmaken.
Natuurlijk heeft ie ook nog eiwitten nodig, maar echt veel hoeft dat m.i. niet te zijn.
De energiebehoefte wordt in deze periode ook steeds lager, dus een vis gaat minder eten. Aan de andere kant, kan ie dan wel veel meer opslaan als reserve energie.
Hoe vertaal je dat naar je aas en kan het je een voordeel opleveren? Qua logica lijkt het mij dat in ieder geval niet onmogelijk.
Uit onderzoek blijkt b.v. dat bij uithongering vissen als eerste hun glycogeenvoorraad gaan aanspreken en daarna hun vetreserve. Een vis wil natuurlijk liever niet zijn eiwitten afbreken, want dan gaat ie namelijk interen.

Hoe kun je bovenstaande toepassen in je gebruikte aas?
In ieder geval je koolhydraatgehalte verhogen, tot b.v. zo’n 60 procent en dan ongeveer 15 procent eiwit en 15 procent vet.

Heb even een oud recept met Nutribird aangepast, waar ik in het verleden heel goed op heb gevangen. Nutribird zijn pellets voor o.a. papagaaien, dus die zal je moeten malen.

Het nieuwe recept:

250 gram gemalen Nutribird P15
200 gram maïsbloem
150 gram tarwebloem
150 gram maïsgries
100 gram tijgernootmeel
75 gram gemalen hennep
75 gram geplet lijnzaad

Ongeveer 400 gram ei of 70 gram ei-compound.
75 ml. diverse liquids.

Kom je ongeveer uit op 16 procent eiwit, 16 procent vet en een kleine 60 procent aan koolhydraten in je aas.

Maakt het echt wat uit welk aas je in de verschillende seizoenen gebruikt? Denk dat niemand daar echt een antwoord op kan geven. Dat vissen verschillende voorkeuren hebben bij verschillende watertemperaturen is in ieder geval wel een bewezen feit.
Onzin is het dus m.i. waarschijnlijk niet.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

12-04-2017 07:34

Hilco

Je valt wat mij betreft hier doornde mand. Jij beweert dat karper in het najaar reserves gaan opbouwen voor de winter. Veel schrijvers linken de goede vangsten in het naajr aan dit opbouwen dus extra eten. Echter de waarheid is dat die opbouw al begint direct na de paai. Als je goed oplet merk je dat de vis al eind augustustus goed op gewicht zit. Wat er werkelijk gebeurd is, dat de temperatuur daalt en dus ook het metabolisme van de vis. De vis gaat dus minder eten! Waarom vangen we dan zo goed in het najaar? Omdat het natuurlijk voedsel harder daalt dan de eetlust van de vis en daardoor ons aas aantrekklijker word.

mvg
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

12-04-2017 18:35

Alles uit de boekjes hé dan krijg je dat.
Monkey see monkey do.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

14-04-2017 00:06

Martijn Nederpel schreef:Hilco

Je valt wat mij betreft hier doornde mand. Jij beweert dat karper in het najaar reserves gaan opbouwen voor de winter. Veel schrijvers linken de goede vangsten in het naajr aan dit opbouwen dus extra eten. Echter de waarheid is dat die opbouw al begint direct na de paai. Als je goed oplet merk je dat de vis al eind augustustus goed op gewicht zit. Wat er werkelijk gebeurd is, dat de temperatuur daalt en dus ook het metabolisme van de vis. De vis gaat dus minder eten! Waarom vangen we dan zo goed in het najaar? Omdat het natuurlijk voedsel harder daalt dan de eetlust van de vis en daardoor ons aas aantrekklijker word.

mvg


Martijn,

Interessante stelling.

Denk wel dat er een groot verschil zit tussen groei (in gewicht) en het opbouwen van reserves, zijn twee heel verschillende dingen.
Wat bepaalt het gewicht eind augustus? Dat weten we dus waarschijnlijk niet. Als je naar die SKP vissen kijkt, die beesten worden jaarlijks groter, is dus m.i. puur een kwestie van eiwitten, oftewel groei en gaat dus niet over reserves. Reserves dienen er juist voor, dat een vis geen eiwitten gaat afbreken in mindere tijden.

Dat het natuurlijk voedsel in het najaar harder daalt en zoals jij beweert de behoefte van de vissen niet meer kan dekken, kun je dat ook onderbouwen?
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

14-04-2017 00:56

Harm Rademakers schreef:Alles uit de boekjes hé dan krijg je dat.
Monkey see monkey do.


Beweert ie over iemand die al meer dan 45 jaar op karper vist, humor!
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

14-04-2017 08:23

@Hilco: soms is het bewonderingswaardig wanneer iemand toegeeft fout te zitten.
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

14-04-2017 08:28

Lijkt me niet het goede uitgangspunt om snel groeiende (jonge) spiegels hier in te betrekken? Variabele zijn daarvoor te groot. Stabieler in gewicht (volwassen schub/spiegel) als uitgangspunt lijkt me veel reëler om je betoog goed te kunnen onderbouwen. Juist jij die graag de wetenschappelijk aanhaalt moet het daarmee toch eens zijn?? Ga dan ook mee met het betoog van Martijn.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

14-04-2017 11:25

Ik ken collega's die het ook al 40 jaar fout doen, dus dat zegt niet zoveel.
Sta open voor een ander z'n ideeën anders roest je vast in je eigen verzinsels.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

15-04-2017 01:54

Harm Rademakers schreef:Ik ken collega's die het ook al 40 jaar fout doen, dus dat zegt niet zoveel.
Sta open voor een ander z'n ideeën anders roest je vast in je eigen verzinsels.


Er is wel een verschil natuurlijk, niet iedereen is hoogbegaafd.
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

15-04-2017 06:07

Let op slagboom !
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

15-04-2017 09:42

Hier geeft de praktijk naar mijn mening helaas aan dat hoogbegaafdheid aan de ene kant. Gepaard gaat met een stoornis in de hersenen die leid tot dit soort onderlinge communicatie.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

15-04-2017 16:23

Rik koster schreef:Voor de duidelijkheid, ook ik ben het met hilco over zeker 95 % niet eens, dat was ik al niet voor ik hier als administrator aan de slag ging, en dat ben ik nu nog steeds ondanks dat groene naampje Marco.

Gegroet, Kermit ( die groene weet je wel ) :D


Rik jonguh...
PS: Rik, ben je misselijk? Je ziet behoorlijk groen :wink:.
Was i.d.d. niet meer dan een grapje omdat ik je naam in 't groen zag staan...

Vangse.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

15-04-2017 16:40

Ennuh, visvoer...

Ik zou het LdB vragen; https://www.ah.nl/over-ah/pers/persberi ... id=1220966

Hoewel bij de appie voldoende voor een leuke mix te vinden is, betreft dit begrijpelijk een andere LdB :) .

Maar sinds wanneer voldoet een eenvoudige boiliemix uit zijn - of ieder anders proefondervindelijk bewezen - receptenboek niet meer? Ook al bestaat het maar uit een handvol producten, met een snuf zout, een smaakmakertje en een scheutje olie eraan toegevoegd!

Nutritional Wisdom..?

Doemijma Trial & - eens al spoedig weinig - Error Wisdom!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

15-04-2017 16:57

Er is wel een verschil natuurlijk, niet iedereen is hoogbegaafd.
Haha, Hilco :D.

"Hoogbegaafd.., maar blind wegens het bord voor het eigen hoofd", die zin vind ik zelf wat leuker en passender als het over uwe hoogbegaafdheid gaat, haha.

En ondanks je stukje zelfspot (mag ik hopen dan), zeg ik je volmondig; Laat mij dan maar een gewone sterveling zijn, haha.

PS: Ik heb nog wel een nederig mixje voor je (sorry dat 'r melkpoeder in zit), waarop 't visje het 't jaartje rond doet. Niet altijd scoren, de natuur wint soms ook, dus als 't kan; wel een beetje blijven voeren, conform gewone stervelingen moeite. Maar wanneer er veel vis zit is ook dat niet nodig. Gaat dus vast wel lukken op je thuiswater.

Vangse :wink:.


https://www.youtube.com/watch?v=xTaX4ZzN6R0
Laatst gewijzigd door Marco Mostert op 15-04-2017 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

15-04-2017 17:10

Lieve mede karperaars....

Zoals eerder vermeld.... houd het een beetje ontopic aub ipv elkaar weer voor van alles uit te maken, het word straks weer van kwaad tot erger in dit topic, en dat is nergens voor nodig. Mijn dank is groot :wink:

Strakke paasweekend lijntjes toegewenst van Rik 8)
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

15-04-2017 17:22

Van 't zelfde Kermit, haha.

Ga ik, net als vorig weekend, wat stekkies aanvoeren met een paar handjes kleine maispelletjes - die zo uit elkaar donderen - om er ook een klein handje zoete mais overheen te gooien.

Eerst anderhalf uurtje vliegeren en krabben zoeken met de kids aan zee. Daarna, aan de andere kant van de dijk, met een half grams pennetje een uurtje effectief vissen. Vorige week 4 grote giebels, één losser, en twee karpers. Daar krijg ik - wegens het vangen, door en met m'n kinderen - een grotere glimlach van, dan van dat oeverloze gezever wat er in een bol moet zitten...

Foei, blikmais toch!!!

(Tja, ook dat weten ze het jaar rond te waarderen.)
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

15-04-2017 17:40

En Rik; "Er is leven na de dood", houdt wat mij betreft gewoon in dat elk inzicht kan plaatsmaken voor een ander hernieuwd inzicht...

Moet iemand wel open kunnen staan voor het feit dat menig ander het goed doet met eenvoudige aasmiddelen.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

15-04-2017 22:55

Bert Timmerman schreef:@Hilco: soms is het bewonderingswaardig wanneer iemand toegeeft fout te zitten.


Als ik fout zit wil ik dat best toegeven hoor, is voor mij geen enkel probleem.

Gaat er om wat de vis het liefst wil in de verschillende jaargetijden.
Wat is het uitgangspunt van een vis voor wat betreft zijn voeding? In de eerste plaats moet een vis met zijn voeding zijn dagelijkse energiebehoefte dekken, maar het liefst houdt ie ook nog wat over natuurlijk, wat ie kan gebruiken voor groei of op kan slaan als reserve energie.
Natuurlijk begint dat al na de paai, dus wat dat betreft heeft Martijn helemaal gelijk.
Mijn laatste postings gaan over de verschillende seizoenen en de mogelijke voorkeuren van karpers voor wat betreft het aandeel van de verschillende macronutriënten in je aas.
Meer niet.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

15-04-2017 23:29

pj otte schreef:Hier geeft de praktijk naar mijn mening helaas aan dat hoogbegaafdheid aan de ene kant. Gepaard gaat met een stoornis in de hersenen die leid tot dit soort onderlinge communicatie.


Naar mijn mening geeft jouw mening aan, dat je het helaas weer persoonlijk maakt.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

15-04-2017 23:38

hilco

Zijn voorkeur naar behoefte schrijf je....echter is de behoefte in het najaar dus niet het aanzetten voor de winterreserves. Vanuit dat licht zal.het aad een andere samenstelling moeten hebben, als je daarin gelooft tenminste. Wat mij betreft is aas niet hetzelfde als voer of voeding. Ik vraag me dan ook serieus af of het je meer vissen oplevert. Vrij grof gebruik ik met lage watertemperaturen (indien ik voor voer) geen verzadigend aas met veel olie en vismeel. Zonder voorvoeren maakt het helemaal.geen reet uit en vis ik het liefst met een bol.die ze in de zomer al.hebben leren kennen
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

16-04-2017 01:04

Martijn,

In de eerste plaats, vissen hebben waarschijnlijk wel degelijk verschillende voorkeuren, in de verschillende seizoenen. Dat tonen experimenten ook aan.
Zie afbeelding:

IMG_20170415_235437.jpg
(136.9 KiB) 6101 keer gedownload


Gaat in dit geval om juveniele vissen, dus niet naar de percentages van de macronutriënten kijken, gaat puur om het feit dat ze het kunnen en dus ook doen.
Dus mogelijk kun je met je aas daar een verschil maken.
Persoonlijk zie ik aas wel als voeding. Waarom? Omdat het je m.i. meer aanbeten kan opleveren.
Dat vissen in het najaar reserves willen opbouwen voor de winter lijkt me dan ook niet onlogisch.
Aas wat vissen kennen levert inderdaad een heel groot voordeel op, moet het wel een beetje goed zijn natuurlijk.
Gesloten