Afstand om te vissen


Plaats reactie
Danny huvel
Berichten: 26
Lid geworden op: 26-02-2017 21:30

12-04-2017 22:43

Ik ben benieuwd naar de werpafstand waar jullie op vissen en waar jullie dit van af laten hangen. Ik vis met de pen vrijwel uitsluitend in de polder en weet niet waar ik goed aan doe. Zeker niet in de minder begroeide stukken (geen riet langs de kant). Ik vis nu vrij kort onder de eigen kant ( 2 a 3 meter)
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

13-04-2017 06:19

Ik vis maximaal 1,5 keer de hengellengte van de kant, maar meestal onder de eigen kant: 0,10-1 meter uit de kant, maar is afhankelijk van begroeiing / obstakels (niet alleen riet, ook waterplanten, struiken, bomen, buizen, duikers, palen, etc).
Gebruikersavatar
Hans Eshuis
Berichten: 355
Lid geworden op: 04-04-2006 22:04
Locatie: Serooskerke
Contacteer:

13-04-2017 10:05

Hoi,

Ik vis sowieso onder de kanten, van strak tegen het riet tot max 1.5 meter uit de kant.
Meestal onder de eigen kant, maar ook aan de overkant. Zoek vaak naar afwijkende stukjes in de oeverlijn: een vooruitstekende rietpol, een hoek, een inhammetje, een zijsloot etc.
Beperkende factor om aan de overkant te vissen is wel zijwind of stroming, dit kan grote bochten in je lijn trekken waardoor je zwaarder moet gaan vissen en vaak scherpte bij het aanslaan verliest. T splitsingen van sloten geven vaak hele goede plekken, omdat je altijd wel een hoek kan kiezen die optimaal is....

succes

Hans
Torsten Mackenzie
Berichten: 266
Lid geworden op: 30-04-2014 11:26

13-04-2017 10:50

Danny huvel schreef:Ik ben benieuwd naar de werpafstand waar jullie op vissen en waar jullie dit van af laten hangen. Ik vis met de pen vrijwel uitsluitend in de polder en weet niet waar ik goed aan doe. Zeker niet in de minder begroeide stukken (geen riet langs de kant). Ik vis nu vrij kort onder de eigen kant ( 2 a 3 meter)


Heel herkenbaar.
vooral dat afvragen waar je goed aan doet en dan vooral de kalere stukken.
ik denk dat het helpt als je het bodemverloop goed kent.
Maar daar ben ik zelf tot nog toe te lui voor om te meten.
Peter van zanten
Berichten: 270
Lid geworden op: 17-03-2017 20:51
Locatie: 's-Gravendeel

13-04-2017 17:23

Ik heb zelf het idee dat het bij polderwater van een meter of 15 maximaal breed niet zoveel uitmaakt waar je vis. Ik zoek meestal wel naar plaatsen waar een splitsing, duikertje, riet, lelies enzovoort in de buurt is. Maar naar mijn mening hoef je niet perse op precies binnen een paar centimeter van die plaatsen te vissen. In de buurt (paar meter er vanaf) is vaak genoeg. De karper is niet beroerd om een paar meter te zwemmen voor een hapje. (Ik maak wel een voerplekje)

Alleen bij dagen dat de vissen moeilijk bijten gooi ik dichter in de buurt van die lelies en obstakels. (Dan zonder voerplekje)
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

13-04-2017 18:11

Klassiek pennen tot een hengel lengte, aanwerpen zo ver als nodig/mogelijk is vis dan meestal zwevend en de pen is dan het drijvertje.
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

13-04-2017 19:31

Er is absoluut een maximum, heb daarin zelf wel de grenzen verlegd afgelopen jaren.
Tot vijftien meter uit de kant doe ik wel, alleen als het nodig is. Dwz; plekken waar vis de eigen kant vaak mijdt, terwijl je aan de overkant boeg na boeggolf langs ziet lopen.
Nadeel; minder zicht op wel of niet lijnzwemmer, bij wind/trek wat vaker aas opnieuw naar de plek moeten brengen. Ook staat er meer lijn uit waar een vis in kan zwemmen, vaak genoeg meegemaakt dat een vis halverwege het water het draad oppikt en ik met een aanbeet te maken denk te hebben...
Ik haal die afstand overigens prima met een onderhandse worp met een pen die 0,6gr draagt, meeste gewicht zit in het aas (favoriet; 2 kikkererwten).
Het vergt absoluut enige oefening maar kan wel en is soms dus meer lonend dan onder de eigen kant.
Goed zinkende lijn is ook een must, na inwerpen even top onder water en snel een paar slagen binnendraaien moet voldoende zijn om de lijn onder water te brengen.
Oja, hier is een lange hengel in het voordeel, sla je op grotere afstand dan toch makkelijker mee vast.

Onder de eigen kant blijft wel het allergaafste, vastslaan op een vis met slechts een meter of twee lijn tussen de top en bodem is echt wel heel gaaf! Vooral als je de hengel krommer en krommer trekt, er even geen beweging lijkt te zijn en er dan een soort diesel traag en log op gang komt 8)

gr Andries
Plaats reactie