Karperen voor de deur.

Plaats reactie
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

27-02-2017 19:18

Glenn, met die afgebroken pen is het misschien weer tijd voor een paar dobbertjes van Dobberrob :)
Heb er net een paar fantastische binnen van Eddy Roelans :) Blij mee.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

07-03-2017 21:47

Rik dank je wel voor het opfrissen! :lol: (ach zo erg was het nou ook weer niet toch? :wink: )

Joost, gelukkig zijn de afbeeldingen nog te zien! :D

Frenk, ik ben altijd in voor nieuwe pennetjes!( maar heb er nog een hoop! :lol: )


Gister leek het een voor mij ‘visonvriendelijke’ dag te worden; wind en veel regen zou er voorspeld worden. Op mijn werk keek ik zo nu en dan naar buiten, maar kon niet echt bepalen of de voorspelling bewaarheid zou worden want de zon brak zo nu en dan door, maar zag vanuit het westen wel wat dreigende bewolking komen. Het bleef droog en de zon scheen zelfs volop in de vroege middag, was het ‘lente’weer?
Een collega kwam van buiten, van een middagwandelingetje, en vertelde mij dat het heerlijk weer was.
‘Ik ga vissen zodra ik thuis ben’, dacht ik hard op, en thuis aangekomen direct gekeken wat ik zoal nog aan aas had en mee kon nemen. Nog één blik maïs en nog wat verse bruine boterhammen was alles wat ik in de voorraadkast aantrof. Ik wilde niet zolang gaan pennen dus het blikje maïs en het brood was voldoende om mij ‘even’ aan de waterkant te begeven om het voorjaars-lentegevoel te gaan beleven.
Op de fiets nèt voor de stroom uitbundige scholiertjes, de Ringdijk op, en besloten werd om op de hoek van de Ringdijk bij het Science Park te gaan zitten in het zonnetje.

Afbeelding

Afbeelding

Tja…het opentreklipje van het blik maïs begaf het, dus het mes erin:

Afbeelding

‘Johnny’s Rod’ lag er iets voor 15:30 in, het was 9 graden, de wind kwam uit het noorden en de luchtdruk bedroeg 999 mb. Ik zat lekker in het zonnetje op de onthaakmat te ‘onthaasten’ en bekeek alles daar met een glimlach.
Op de haak had ik een verse bruinebroodpluim gezet, en beviste de drie gemaakte voerplekjes(wat spaarzaam gevoerd met maïs) om en om.

Afbeelding

Pas omstreeks 16:15 een lijnzwemmer, daarna niets, om en om gewisseld van brood naar één of twee maiskorreltjes op de haak. Om 16:50 kleine tikjes op de broodpluim gevolgd door een mooie kolk en welling van een geschrokken karper…potverdorie! Er zat er dus eentje op de voerplek, maar deze kwam blijkbaar in aanraking met de lijn en was daarvan geschrokken en stoof dus weg... Voorzichtig wat bijgevoerd met maïs, kreeg wat aarzelende aanbeetjes te zien van of witvis of rivierkreeftjes, ,maar om 17:15 dook de pen met op de haak een grote broodpluim naar links onder, ik sloeg aan…niks…geen contact, geen welling…niks!
De zon was inmiddels weg, regenwolken gingen ‘sneaky’ de lucht domineren en omstreeks half zes voelde en zag ik de eerste regendruppeltjes.

Afbeelding

Voor ik het wist zat ik doorweekt op de onthaakmat want het begon nu serieus te regenen, de fietsers op de dijk reden hard op weg naar hun bestemmingen en de voetgangers haasten zich naar de bushaltes.
Ik keek naar de lucht in de hoop in de verte opklaringen te zien, maar niets van dit alles. De regen bleef, maar ik bleef niet. Inpakken en met kouwe klauwen fietste ik mij warm naar huis…
Tja…ach, de lente komt er wel…
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

08-03-2017 08:01

Mooi fotoverhaal weer. Het weer is nog steeds erg verraderlijk, vind ik. Dan weer zon en ineens, grote donkere wolken en een uur of twee lang plenst het gewoon. Je houdt het niet droog. Ofwel heel goed kleden of ... tja vul maar in.
Die regen is nu ook niet goed voor het aasgedrag. Zodra het regent, valt het hier stil, de temperatuur daalt snel, en de karper is weer verdwenen/ligt stil. Hopen dat er weer wat meer droge en/of zonnige perioden zijn.

Ik kan nu alleen 's avonds vissen, maar ben nog maar drie keer geweest. Kijken of het deze week nog lukt :D
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

12-03-2017 18:17

En Frenk? Afgelopen week nog gelukt om een karper te vangen?


Gisteren, zaterdag dus, was het heerlijk lenteweer in Amsterdam, ik bevond mij echter een halve dag in het Rijksmuseum om daar onder leiding van een kunstkenner de 'Nachtwacht' kritisch te gaan
bekijken. Het was absoluut interessant, leerzaam en vooral de voor mij nieuwe inzichten betreffende Rembrandt waren verrassend.
Doch in de lunchpauze, zo wandelend over het Museumplein in het stralende zonnetje, wist ik het zeker dat ik morgen, zondag dus, zou gaan pennen vanwege de goede weersverwachtingen.

Maar de nacht van zaterdag op zondag heb ik vooral 'slapeloos' doorgebracht, misschien had ik 3 hooguit 4 uurtjes geslapen en was ik nogal wazig, moe en rusteloos vanwege de vreemde dromen die ik ervaarde. Pfff...maar ik zou en moest gaan vissen, de hele week zat ik al te wachten op een kans om te gaan pennen.
Nou, ik begon dus vermoeid aan het ontbijt:

Afbeelding
maar wel een lekker ontbijt!

Blik maïs en twee verse witte boterhammen werden de aassoorten, in de kelderbox 'crushte' ik wat vispellets om het voer daarmee wat aantrekkelijker te maken:

Afbeelding

Vanwege de vermoeidheid besloot ik maar dichtbij huis te vissen, 3 hooguit 4 uurtjes zou ik proberen vol te maken.
Onder weg langs het spoor hoorde ik een Tjiftjaf zingen, gister hoorde ik deze zomergast al voor het eerst dit jaar.
Ik fietste tussen de gebouwen van het Science Park door naar de hoekstek van het meertje.

Afbeelding

Twee voerplekjes gemaakt en de mix met wat druppels flavour/boost aangesterkt.

Afbeelding

'Johnny's rebuild Rod' lag iets voor 07:30 uit met traditioneel een wittebroodpluim op de haak om mee te beginnen.
De weerapp. gaf 6 graden aan bij een ozo-wind wk1, en de luchtdruk bedroeg 1016 mb.
Wat een voldoening en wat een superrelaxt gevoel had ik daar zittende op de onthaakmat. Weg was mijn vermoeidheid en met een smile van oor tot oor genoot ik van alles om mij heen, ik had de vorige keer een verrekijkertje meegenomen, maar toen niet gebruikt.

Afbeelding

De kijker deed ik middels het koordje om mijn nek en ik tuurde de lucht af. Wel gevaarlijk natuurlijk want zo kon ik registraties van de pen mislopen, maar ik gokte erop dat ik steeds tijdig en regelmatig ook mijn pennetje in de gaten kon houden.
En wat een hoop vogels heb ik gezien, heel veel ganzen en met de kijker in de aanslag kon ik ze redelijk tot goed op soort brengen, maar zo kon ik ook een Wulp, een Kramsvogel en een mooie Buizerd nu dichterbij gadeslaan. Ook leuk was de competitie tussen twee elkaar bezingende Heggemusmannetjes; wie zingt het meest en het duidelijkst om het gebied op te eisen…
Veel kauwen, zwarte kraaien en mopperende vlaamse gaaien waren her en der aanwezig, en jawel: iets voor 8 uur hoorde ik de typische roep van een IJsvogel en zag deze pijlsnel aan de overkant passeren. Een koppeltje wintertalingen kon ik mooi op het water rond zien dobberen.
Tussen het vogelen door wisselde ik regelmatig van voerplek en van aas, maar van 07:30 tot 09:30 geen stootje op de pen gezien, helemaal niets dus…

Ik besloot na twee uur van relaxen en genieten van alles om mij heen te verkassen naar de Ringdijk. De pen onder zien gaan, of in ieder geval actie van vis door het gebodene was wat ik nu wilde zien.

Afbeelding

Afbeelding

Twee voerplekjes gemaakt en deze vanaf 09:45 om en om bevist met zowel maïs als wittebroodpluim op de haak. Een Zanglijster was de eerste vogel die ik daar hoorde zingen, verder veel 'geroffel' van Grote Bonte spechten, zang van Vink, Groenling, Tjiftjaf, Kool en Pimpelmees en ook hier regelmatig overtrekkende ganzen, Aalscholvers en mooi overtrekkende Buizerds.
Ik was hier wel meer gefocust op de pen dan bij de vorige stek op de hoek van het meertje. De haak was nu beaasd met twee maïskorreltjes en nadat ik een fractie van een seconde even niet keek naar de pen, hoorde ik de hengel bewegen door de dorre dode rietstengels, de hengeltop boog al naar links iets onderwater en direct greep ik de stok bij het kurkenhandvat. Nou de karper had zich dus al gehaakt! Een korte drilpartij volgde, de slip deed zijn werk en de vis kon vrij snel geland worden:

Afbeelding
Karper schat ik overigens zo tegen de 50-55cm aan.

Een 'vogelfotograaf' stond opeens naast mij te kijken naar mijn verrichtingen en naar de vis. Ik waarschuwde hem vriendelijk om niet op de tere hengeltop te gaan staan want ik vond hem wat te dicht bij de hengel komen( ik moet er niet aan denken dat wie dan ook op de pas gereviseerde 'Johnny's Rod' gaat staan…). Aardige man overigens die mij vertelde dat hijzelf meer dan 30 jaar ervaring heeft met de hengelsport, maar zich nu bezighoudt met vogelfotografie. Hij liet mij foto's zien die hij gister had gemaakt van paaiende Snoeken in het park en van een prachtige IJsvogel op een tak die hij ook gister had geschoten.

Oké, na weer wat gevoerd te hebben en regelmatig van aassoort te hebben gewisseld, bleef het 'stil' , geen aanbeten, geen activiteiten, niets meer wat op vis in de buurt leek.
Na twee uurtjes van vissen, met geen ondergaande pen maar wel een 'bewegende' stok door het riet als beetregistratie, met vangst als gevolg, ingepakt en rozig en voldaan naar huis gefietst.
Het voorjaarsgevoel vandaag ervaren en genoten aan de waterkant!
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

15-03-2017 10:59

Nee, wel voornemens gehad om te vissen maar het kwam er niet van, privézaken, werk, buren, het kwam er niet van, gevolg dat ik weer niet gevist heb. Balen.

Mooie vis weer, en leuk dat een man -net als jij- ook die passie heeft voor vogels :)

Zondag heb ik min of meer met iemand uit de buurt afgesproken te vissen in de middaguren.
Wie weet wat we vangen :)
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

15-03-2017 18:40

Hoi Glenn,
Weer je mooie en inspirerende verhalen gelezen. Vandaag dan ook maar gaan pennen.
Het lukte me niet om iets te vangen. Wel genoten van het zonnige weer, de natuur en natuurlijk: het vissen.
Wacht weer op je volgende pensels.
Mvgr. Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

19-03-2017 18:13

Frenk en Aaron, dank jullie wel voor de fijne reacties! :D
En Frenk, al wat kunnen scoren?
Aaron, toch fijn dat je hebt kunnen genieten, daar gaat het ook om...



Wat een verschillen qua weersomstandigheden hebben we toch gehad de afgelopen week, ik had zo gehoopt dat het weer dit weekend wat rustiger en 'visvriendelijker' zou worden.
Maar maart roert nou eenmaal zijn staart…

Qua 'politiek', 'cultuur-maatschappij' en 'muziek' beleefde ik deze week ook uitersten; de verkiezingen voor het vormen van een nieuw kabinet en de 2e kamer, het 'college' van George van Houts wat ik afgelopen vrijdag in theater Bellevue te Amsterdam heb gevolgd van ruim 3 uur met de benaming 'Kom plot' betreffende 11 september 2001 Twin Towers:

Afbeelding

, en dan afgelopen zaterdagavond in het Bimhuis te Amsterdam waar de magistrale, virtuose en o zo grappige Chris Thile from the U.S.A. zijn enorme veelzijdigheid op de Mandoline ten toon spreidde:

Afbeelding

Tja...wàt kon daar dan allemaal nog tegen op?
Ontspanning natuurlijk, om deze indrukwekkende en veelzijdige week mooi af te sluiten: pennen aan de waterkant!

Vanochtend al vroeg buienradar geraadpleegd, ik wist dat er wat regen aan zat te komen, maar dat zou zo rond half 9 beginnen en had de benaming 'lichte regen' op de app. gekregen, en zou dan weg trekken Oké…
Ik keek vanuit de slaapkamer door het raam naar buiten en zag in de verte de bomen behoorlijk te keer gaan vanwege de wind, tja...
De bewolking was in verschillende lagen van grijze tinten druk aanwezig, maar zag er qua regenachtigheid niet indrukwekkend uit, ik had in het verleden dikkere bewolkingslagen gezien waar geen regen vanuit kwam, dus...
Mijn drang om te gaan vissen was te groot om mij nog zorgen te gaan maken over het weer, die paar spettertjes die verwacht werden zouden mij nu niet weerhouden, en mocht het eventjes goed gaan regen, tja dan is dat dan maar zo…
Klein blikje maïs en wat verse witteboterhammen zouden gebruikt gaan worden om Cyprinus carpio te gaan belagen.

Op de fiets merkte ik de stevige wind al, maar had hem gedurende de snelle rit naar het Sciencepark in de rug, voelde al wat druppeltjes maar ach, lichte regen zou het worden, dacht ik…

Hengel uitgepakt, twee voerplekjes gemaakt vlak aan de kant en mij lekker genesteld op de onthaakmat, maar wát een wind zeg, en het was zwaar bewolkt.
Oké, stok rond 09:00 uit gelegd, temperatuur was 11 graden, zw wind, wk 3 tot 4, met uitschieters naar 5 tot 6, en de luchtdruk bedroeg 1006 mb.

Afbeelding

Afbeelding

Op de haak twee maïskorreltjes, en ik voelde wat druppeltjes, en toen nog meer druppeltjes...en toen begon het te regenen! Tijdens de regen trok de wind ook wat aan, dus in no time zeiknat, oke, ik had mijn regenjack aan en zat met de rug in de wind, maar dan nog was dit even doorbijten.
De pen was door de wind en de regen 'rumoerig', het volgen, het focussen en dat met een bespetterde bril is dan extra moeilijk. Op dit soort momenten kan ik mij geheel voorstellen dat mensen dan denken en zeggen:'pfff wát een lol zo daar aan de waterkant!'

Afbeelding

Maar na een dik kwartier zag ik de pen een typisch 'rondje' maken door het water om daarna snel onder te gaan richting kant, ik wachtte even en sloeg aan...resultaat was een in de wind wapperende lijn, geen contact gevoeld, geen zichtbare welling kunnen zien vanwege het rumoerige, woelige water, niets dus…
Doch dit gaf de burger moed! Ze zitten er, en ondanks de soms striemende regen bleef ik erin geloven.
Ik wisselde in een periode van even geen regen van aassoort, een grote wittebroodpluim zou het worden, maar och, ik had mij vergist in de zak met boterhammen die ik vanochtend van het aanrecht had gepakt, want deze plakken brood waren echt niet vers meer!
Afbeelding

Oud wit brood dus, wat nog wel wat kneedbaar op de haak gezet kon worden, maar wel met veel moeite en met de wetenschap dat het vrij snel van de haak af zou gaan, zeker met dit woelige water, tja ook dat kon er dan nog bij.
Toch een grote broodpluim op de haak gezet en ingelegd en afwachten maar. Net op het moment dat ik dacht om binnen te halen om het aas te controleren, dook de pen in één snelle beweging onder in het golvende water!
Aanslaan en hangen!
De slip tinkelde, de hengel boog fier in de wind, de karper nam een spurt met duidelijke kolken in het drukke golverige water naar de linkerkant, en toen een slappe lijn...en een duidelijke 'f..k' ontsprong uit mijn mond!
Dacht aan lijnbreuk want ik zag enkel de pen met wat loodjes tegen elkaar aan op de lijn zitten, maar gelukkig was dat niet het geval, er was wel een loodhageltje van de lijn gegaan, en met een beregende bril, in de regen, met harde wind en een verkleumde linkerhand een nieuw loodje op de lijn bevestigd.
Toch gaf dit weer de burger moed, onder deze omstandigheden had ik toch bijna een vis te pakken gekregen, ik voerde wat bij en deed nu één maiskorreltje op de haak.
Vrij snel 'leven' te zien op de pen, dacht echt met een witvisje te maken te hebben want de pen ging niet echt onder, leek wel of de vis speelde met het aas, toch verdween de pen en sloeg ik aan.
Hangen! Een korte dril van een karpertje was hierna het gevolg, visje was geschat zo'n 30, hooguit 35 cm lang en kon ik aan de kant in het water onthaken, althans, ik had de vis beet in mijn rechterhand waardoor het wild ging spartelen, hierdoor had het zichzelf bevrijd, nou mooi zo!
Weer een klein beetje bijgevoerd en nu weer een forse broodpluim van oudbrood op de haak gezet.
De pen danste op de golven, ik zag toch rukjes en beweging die vis verraadde, vis die zich tegoed deed aan oudwitbrood, tja als het maar eetbaar is, de pen ging langzaam onder en ik sloeg aan.
De karper sprong bovenwater en nam een pittige run naar rechts, yes! Leuk! Strijd! Gierende slip, kromme hengel, en dit wilde ik gaan vastleggen. Ik pakte met een wat verkleumde linkerhand mijn iphone, ondertussen probeerde ik de vis beter onder druk te krijgen door de hengel hoog en recht te houden, maar wat een geklungel en geklooi daar in wind en regen! Kon de hengel niet goed meer vasthouden toen ik met een gevoelloze linkerhand foto's aan het schieten was, een paar foto's kon ik maken en toen ik de hengel niet goed meer onder druk had nam de karper een spurtje naar de vrijheid..

Afbeelding

Een wapperende lijn in de zuidwestenwind was het eindresultaat van deze dril, ja, in het verleden had ik vaak mazzel met dergelijk geklooi, nu dus een keer niet, it's all in the fishing game!
Weer wat bijgevoerd, nog een keer misgeslagen op mais, maar daarna was het over, helemaal toen na een harde windvlaag de hengelfoedraal de weg op werd geblazen en ik daardoor met kabaal opstond om te voorkomen dat de foedraal beschadigd zou worden door het autoverkeer.
Na 12:00 uur viel het stil, de regen gelukkig ook, maar de wind nam toe!
Om 13:00 uur ingepakt en gepoogd om tegen de harde wind in terug naar huis te fietsen, nou dat viel dus even goed tegen, want de foedraal zorgde natuurlijk voor extra weerstand bij de harde windvlagen, de dijk op fietsen ging echt niet, dus een stukje lopend afgelegd wat ook al beroerd ging met de harde tegenwind.
Maar, het boeide mij eigenlijk niet, ondanks de visonvriendelijke weersomstandigheden. Sterker nog, gedurende het vissen heb ik regelmatig met een smile van oor tot oor gezeten, ondanks de vervelende wind, ondanks de zeiknat makende regen! Ik heb doorgezet, ben erin blijven geloven en afgezien van twee verspeelde Cyprinus er toch eentje weten te vangen( oke, een kleintje, en deze wist zich, ondanks dat ik deze in mijn hand had, zelf te bevrijden).
Maart mag van mij zijn staart blijven roeren, deze week was een drukke, interessante en verrassende week, met alles erop en eraan, als je er maar in blijft geloven en je niet al te druk maakt, bepaalde dingen positief blijft bekijken en benaderen, dan komt het allemaal goed!Niet dan?

Thuis heerlijke poffertjes met bakkie koffie mij goed laten smaken:

Afbeelding
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

28-03-2017 15:27

Afgelopen weekend in Voorburg enkele interessante ‘pen’ stekjes gezien:

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er trokken opdat moment een groepje Buizerds over, zag ik er een Ooievaar en hoorde een IJsvogel...



Gisterenmiddag zat ik in de trein op weg naar huis, groene uitgestrekte weide landschappen hier en daar al goed bevolkt met vogels, snelden mij voorbij, en bij een strak blauwe lucht scheen de zon, heerlijk!, lente! Ja, lente indrukken volop!
Thuis aangekomen snel wat boodschappen gehaald bij de AH, mij omgekleed en op de fiets mij richting een visstek begeven, ik wilde genieten van deze lentedag. Hoorde op de Ringdijk bij het Flevopark de eerste Fitis van het jaar, ja met het arriveren en het horen van deze zomergast wordt het ervaren van het ‘lentegevoel’ completer.
Het meertje werd het, heb eerst wat rondgefietst in de hoop mij te kunnen nestelen op de stek bij het spoor. Helaas, een hek wat er de vorige keer niet stond, versperde de toegang tot het gedeelte van het meertje langs het spoor waar ik vorig jaar leuke vangsten had geboekt. Dus terug gefietst en een oude vertrouwde plek die visvriendelijker is gemaakt( gesnoeid dus) bezocht:

Afbeelding

Afbeelding


Drie compacte voerplekjes met maïs uit blik gemaakt en ‘Johnny’s Rod’ omstreeks 13:00 uitgelegd. De temperatuur op dat moment was volgens de weerapp. 14 graden bij een o wind van 1 tot 2 wk, en de luchtdruk bedroeg 1023 mb.
Daar zat ik dan heerlijk in het zonnetje op de onthaakmat, zo af en toe zag ik een karper springen in het licht beroerde water, zangvogeltjes omringden mij zo nu en dan, een Waterral liet zich even aan de overkant in het riet horen en minimaal 2 IJsvogels scheerden al dan niet aangekondigd middels hun roep langs de stek over het water. Een IJsvogel kon ik even van achter bekijken toen die links van mij op een overhangende tak ging zitten. Ik wisselde regelmatig van voerplekje en van aas; dan een verse witte broodpluim, en dan weer een korreltje maïs op de haak…maar niets, geen stootje of wat dan ook in de twee en een half uur dat ik daar gezeten heb kunnen waarnemen.
Ik zat daar absoluut relaxt en te genieten, maar ik wilde de ‘pen’ zien bewegen, ik wilde de ‘pen’ onder zien gaan…ik wilde een kromme hengel zien en de kracht van een vis voelen.
Dus verkast naar de slootjes bij het Science Park:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier ook drie voerplekjes gemaakt en deze om en om bevist met zowel maïs en broodpluim. De stok lag omstreeks 15:45 uit en het was op de laan gezellig druk met voetgangers, fiets en auto/busverkeer, heel wat anders dan mijn laatste bezoek hier toen de regen en harde wind vrij spel hadden.
Het was grappig dat ik werd verrast met een aantal Boomkruipertjes die in de geknotte bomen zich te goed deden aan de insecten en andere eetbare dingen die zij als rennende muizen langs de boomstronken vonden, met hun iel en zacht geroep hielden zij met elkaar contact, en een Boomkruiper kon ik prachtig gadeslaan toen die links van mij ondersteboven zich langs een tak bewoog op zoek naar iets eetbaars, met een gekromde snavel en een gevorkte staart als steun, peuterde dit kleine vogeltje allerlei lekkers uit de kieren en spleetjes van de tak.
Maar goed, viel er nog wat te beleven qua vis? Niks…geen stootje gezien het eerste volle uur, wel zag ik helemaal links bij de twee duikers tot tweemaal toe een karper springen. Ze zijn er wel, maar niet op mijn bevoerde stekjes.
Ik besloot om daar bij die twee duikers, waar ik karper heb zien springen, wat maïs te voeren en daar na ongeveer een kwartier-halfuurtje ‘Johnny’s Rod’ in te leggen.

Afbeelding

Afbeelding

Het was daar minder diep en ook grilliger qua diepte dan de vorige stek, maar ik besloot om geheel links in het midden het pennetje te laten zakken. Direct ‘beweging’ bij de pen, er was al vis op de voerplek, het pennetje ging een stukje onder, kwam weer boven, bleef zo een tijdje haast bewegingloos staan en ging daarna gestaag onder…Ik sloeg aan en BAM, de karper nam een sprint zeg! Hengel direct krom, slip die goed reageerde en ik blij en verrast door deze snelle vis die zich rap uit de voeten( hahaha schubben!) maakte om zicht te bevrijden van de narigheid, en met succes want opeens een slappe lijn…
Balen! Heb ik weer! Dacht aan lijnbreuk, maar dat was gelukkig niet zo, op de plek waar de vis zich had bevrijd was een mooie kolk/welling ontstaan als laatste bewijs van het gevecht van hengel, lijn en vis…
Gooide wat handjes maïs uit een soort opportunisme op de plek waar de vis gehaakt was, en legde weer in. Verbaasd en aangenaam verrast was ik toen de pen vrij snel bewoog en met wat driftige tikjes te kennen gaf dat er weer interesse was voor het aas. De pen ging schuin onder en ik sloeg aan…
Yes! Hangen! Het was een karpertje die venijnig en fel was, en de molenslip prettig deed ratelen en de hengel deed buigen, even kneep ik hem toen de vis vlak aan de kant zich probeerde te bevrijden door zich wild te begeven in het riet, ik hield de hengel schuin om de vis uit het riet te krijgen wat lukte, daarna kon dit leuke knolletje geschept en onthaakt worden op de mat:

Afbeelding

Weer wat voer op dezelfde plek gegooid, ingelegd en direct kreeg de pen een ferme tik, zal toch niet? Zat er nog steeds vis op de plek? Een schooltje knolletjes die zich nog steeds ophielden bij de twee duikers?
Helaas bleef het bij die ene tik op de pen, ondanks wisselen van aas( grote broodpluim) werd er niets meer vernomen van aanwezigheid van vis.
Heb nog een klein halfuurtje op de eerste stek gezeten, maar besloot zo omstreeks 18:30 naar huis te keren, voldaan en nagenietend van het mooie lenteweertje.
Zag overigens op de terugweg in de prut/baggerslootjes bij de studentenflats karperactiviteit.(wroetende en kolken makende Cyprinus)

Thuis een mini gele rakker:

Afbeelding :D
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

29-03-2017 16:50

Gister was het net als de dag ervoor mooi lente weer, de weerapp. gaf voor Amsterdam 20 graden aan. Het was een drukke werkdag op kantoor en buiten scheen het zonnetje heerlijk, ik wist wat ik na het werk zou gaan doen: eventjes pennen!
Thuis aangekomen eerst even relaxen met een mini gele rakker:

Afbeelding

Had dit pakje kattenvoer een tijdje geleden gekocht, heb jaren geleden eens met kattenbrokken uit blik gevist, maar weet echt niet meer of ik er iets mee had gevangen, en om de vangkansen wat te vergroten besloot ik deze zakjes kattenvoer maar te gaan gebruiken( maar ook uit een gezond soort nieuwsgierigheid en als uitprobeersel...):

Afbeelding

Afgelopen maandag de middelste sloot bij het Science Park bevist, nu de sloot bij de Ringdijk maar weer proberen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het voer bestond uit twee zakjes kattenbrokjes( eentje zalm en eentje kip) gemengd met een klein blikje maïs:

Afbeelding

Tja, dat ruikt toch wel behoorlijk als je dat met je handen gaat mengen, maar goed, twee voerplekjes gemaakt vlak aan de kant.

‘Johnny’s Rod’ rebuild by ome Cor, lag omstreeks 16:30 uit met op de haak een kattenbrokje van Zalmsubstantie( tja het rook naar vis, maar of het echt van zalm is?...).

De kant loopt behoorlijk schuin af, uitkijken dus:
Afbeelding

De temperatuur volgens de weerapp. was 20 graden, de wind kwam uit het west-zuid-westen en bedroeg wk 1 tot 2, en de luchtdruk was 1019 mb. Het was druk met fietsers, wandelaars, en joggers op de laan en de Ringdijk.
Zo af en toe kreeg ik een klein tikje te zien op de pen, witvis? Kreeftjes?, maar geen noemenswaardige ontwikkelingen die van karper waren. Ik wisselde regelmatig van aas: dan een kipbrokje, dan twee maïskorreltjes, dan weer een zalmbrokje en beviste beide voerplekjes om en om. Maar geen teken van leven van karpers, wel sprong er tot tweemaal toe een karper in de bocht van de sloot:

Afbeelding

Oké, er was minimaal een karper aanwezig die zich verraden heeft middels het boven water uit springen, maar in de bocht van de sloot. Ik besloot wat van de voermix in de bocht te gooien en mij na bijna anderhalf uur van vissen van stek te gaan wisselen.
Bij inleggen kreeg ik vrij snel een mooie ‘lijnzwemmer’ te zien, de pen werd verplaatst waarschijnlijk door de staart van de vis, maar er gebeurde verder niets meer. Van aas gewisseld, had eerst maïs op de haak gezet maar besloot nu een zalmbrok er op te doen. Kleine tikjes kreeg ik te zien, witvis? Kreeftjes?, er gebeurde verder niets meer, maar zo omstreeks kwart over 6 kreeg ik duidelijke, forse tikken te zien op de pen! De pen bewoog nu duidelijk vanwege vis die het aas opgepakt had, en verdween nu rap onder, ik liet het even gaan en sloeg toen aan. Hangen!

Afbeelding

Kolken! Vluchtende vis en kromme hengel waren het gevolg, de slip ratelde en de vis trok, vond ik, al te rap lijn van de molen waardoor ik de molenslip wat aan draaide.

Afbeelding

Afbeelding

Lekker deze drilpartij! Genieten van de strijd van de kracht en sensatie! Bij binnen halen zag ik dat de pen vlak tegen de vis aan lag, de karper had zich blijkbaar wat om de lijn gedraaid, maar wonder boven wonder draaide en spartelde de vis zich uit deze situatie en kon het landen van de vis aanvangen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Deze slank gebouwde Cyprinus schat ik ruim over de 60 cm in.

Hierna nog wat bijgevoerd en zowel een brok als een maiskorreltje op de haak gedaan, eenmaal een forse tik gehad waardoor ik weer gefocust op de pen loerde, maar helaas het zette niet door. Het werd wat frisser aan de waterkant en vond het verder wel goed zo…
Inpakken en tevreden naar huis!

Koffie met appeltaart!( en slagroom):

Afbeelding

Enne ja, kattenbrokken vangen dus... :lol:
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

30-03-2017 06:51

Het leest weer lekker weg. Mooie vissen, en een nieuwe ervaring rijker. Ik vis zelf al langer met kattenvoer uit blik, zo nu en dan, altijd blijven proberen zeg ik altijd. Ik eet ook niet altijd hetzelfde elke dag, toch?
Ik mis de vogeltjes in je laatste verslag.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

31-03-2017 21:36

Frenk, dank je wel voor je fijne reactie!
Denk dat ik standaard wat kattenbrokjes mee zal nemen... :wink:
Och ja de vogels van de laatste sessie, hoorde zo nu en dan wat grote bontespechten roffelen en hoorde ook een IJsvogel, verder veel gearriveerde Tjiftjaffen en overvliegende Nijl en Grauwe ganzen.

Gistermorgen kwam een bestelling binnen:

Afbeelding


3-delige karperstok, 2.50 lbs, een baitrunnertje, een schepnet met een tweedelige steel, 150 meter 28/000 en een afsluitbare voerbak:

Afbeelding

En vanmiddag bij Hengelsport 2000 geweest:

Afbeelding

Haakjes maatje 6 en 8, 3 pennetjes( ik heb er genoeg, maar kon het niet laten...), een strap met klittenband om hengel(s) en eventueel schepnet en steel mee te vervoeren, en een bus kant en klaar geweekte hennep.
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

31-03-2017 21:49

Hoi Glenn,
Leuk je weer te lezen.
De kleine karpertjes verschaffen je veel plezier en daar gaat het om. Zeker op je Jhonny..
Wel denk ik dat 28.00 op een 2,5 lbs te licht is. Zeker als de vis het riet in duikt en wat groter is.
Blijf genieten en vangen.
Mvgr. Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

01-04-2017 17:14

Aaron, dank je wel voor je fijne reactie, tja wie het kleine niet eert is het grote niet weert(?), klein maar fijn is het toch? De wat kleinere karpers doen mij soms versteld staan qua kracht en inspanning, dat compenseert het vangstgenot wel!
En het voorjaar is aangebroken! Dus we gaan vaker pennen!
Jij ook fijne vangstmomenten en geniet maar volop!



De opmerking van Aaron dat een lijn van 28/00 op een 2.50 pondshengel te 'licht' kan zijn, deed mij in dit kader terugdenken aan de tijd dat ik de boeken van wijlen Jan Schreiner doorspitte om mijn kennis te vergroten. Op een haast wetenschappelijke wijze, met vele tabellen, grafieken en zelfs natuurkundige formules, werd het een en ander uitgelegd hoe werpvermogen, buiging, demping etc.etc. in zijn werking trad en welke 'krachten' er op de hengel/lijn/haak combinatie werden uitgeoefend gedurende een drilpartij. Met eigenlijk de hele 'visie' van Jan Schreiner kon ik mij wel verenigen, destijds was mijn hengelsportvisserij geheel op roofvis gericht, zowel op de vliegenlat en de lichte spinhengel heb ik de roofvissen in onze polders jaren lang belaagd en alles zo 'licht' mogelijk. Dat kon omdat ik de juiste combinatie van hengel en lijn gebruikte; je neemt voor die specifieke visserij die hengel met de juiste lijndikte en het juiste gewicht/vorm van het kunstaas, om optimaal gebruik te maken van de hengel/lijn/kunstaascombinatie om verantwoord en 'plezierig' te kunnen vissen...en dan komt het er verder op aan dat je 'watersense' hebt, inzicht en doorzettingsvermogen...kijken, inschatten, uitproberen...Voor mij werd het vissen een 'way of life', maar tijden veranderen, ik verander, en dus ook mijn 'way of life' veranderde, en nog steeds verander ik, of ik wil of niet…

Wat wil ik hiermee zeggen, uiteraard wil ik op een verantwoorde wijze vissen, maar de techniek en de diepgang van de techniek, de allernieuwste ontwikkelingen etc.etc. op hengelsportgebied, ervaar ik nu geheel anders dan pak hem beet 25 jaar geleden. De 'nieuwe' ontwikkelingen op hengelsportgebied boeien mij minder, zo nu en dan probeer ik wel wat nieuws en ik sta altijd open voor suggesties en de bevindingen van anderen, daar leer je ook van.
Doch de beleving, het buiten zijn, het 'totaalpakketje' is waar het nu bij mij omdraait, tja de veranderingen...ze gaan soms snel en onverwachts, de maatschappij is snel, ik maak dan pas op de plaats, en wil en ga genieten, daar aan de waterkant…

Maar de opmerking van Aaron is terecht, maar in mijn nieuwe visie bezie ik het als 'nog verantwoord', een lijn van 28/00 kan nog op een 2.5pondsstok, in combinatie met een goed afgestelde slip moet het 'verantwoord' vissen kunnen...vroeger zou ik de juiste combinatie gezocht hebben, maar nu pak ik de 'midden' weg…
Mijn hengelsportvisie is verandert, mijn 'way of life' is verandert...en zo blijven we veranderen, of je wil of niet...

Nu we het toch over veranderingen hebben, ik heb afgelopen week een ander type schepnet besteld, ik gebruik al jaren een net met een inschuifbare tweedelige steel, maar de bevestiging van het net aan de steel is anders.

Afbeelding

Bij mijn oude net klik je de twee armen in elkaar en schroef je de steel in het net.

Afbeelding

Bij het nieuwe net dien je de twee armen in het blok te schuiven wat vast zit aan de steel.

Ben benieuwd hoe dit zal werken qua duurzaamheid en of het landen van een vis prettiger gaat.

Vanmorgen 'eventjes' gevist, buïenradar voorspelde tegen 11:00 uur regen, dus besloot ik tot 11 uur te gaan pennen in de buurt.

Maar eerst begonnen met een bakkie en een berlinerbol:

Afbeelding

Daarna in de box wat pellets gecrushed voor de voermix, en toen op de fiets in het schemerdonker naar de stek.

Op de stek de voermix gemaakt: maïs, zakje kattenbrokjes(zalm), gecrushte pellets en een scheut flavour/boost:

Afbeelding

Drie plekjes gemaakt en deze omstreeks 07:15 om en om bevist.

Slootje met de duikers bij het Science Park:
Afbeelding

Afbeelding

De weerapp.gaf 10 graden aan bij een zo-wind van windkracht 0 tot 1, de luchtdruk bedroeg 1009 mb en het was licht tot half bewolkt. De aanwezige Scholeksters waren behoorlijk luidruchtig, net als de twee talrijk aanwezige exoten: de halsbandparkiet en nijlgans, de een 'krijst' en de ander 'toetert' en 'sist'!...tja onze fauna is qua 'geluiden' wat dat betreft wat rijker geworden, of je het leuk vindt of niet.
Maar goed, ik zat relaxt op de onthaakmat te wachten op de dingen die komen gaan, maar ik moest er lang op wachten ondanks het regelmatig verwisselen van aas( verse bruine broodpluim, kattenbrok en maïs) kreeg ik pas na ruim 3 kwartier een tikje te zien op de pen met op de haak twee maïskorreltjes. Maar vanaf dat moment kreeg ik regelmatig tikjes, verschuivingkjes van de pen te zien, wel van witvis en/of kreeftjes, dat vond ik niet zo erg, beter iets dan niets.
Zag mooi een 'deining' ontstaan van een karper bij de duiker, goed te zien omdat het wateroppervlak zo mooi strak en glad was.
Omstreeks 08:45, dus anderhalf uur na het begin van deze pensessie, werd het puntje van de pen wat nog nét zichtbaar was, tergend langzaam onder getrokken, ik wachtte tot dat de pen niet meer zichtbaar was en sloeg toen aan, Yoo! De karper nam direct een spurt naar de overkant, de hengel stond krom, de slip ratelde en een fijne, krachtige drilpartij nam een aanvang. De vis kreeg ik onder controle, maar het scheppen ging erg moeizaam, elke keer als ik de vis naar het net dirigeerde zwom het weg, ik kreeg last van mijn linkerarm bij het scheppen wat zo moeizaam ging, en verwisselde snel de hengel naar mijn linkerhand om zodoende het schepnet in mijn rechterhand te krijgen waardoor het scheppen makkelijker ging.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mooie karper, mooi van vorm en formaat, schat de vis ruim over de 60cm in.

Afbeelding

Afbeelding

Haak en loodjes zaten danig in de knoop, normaal lukt het wel met wat geduld om deze warboel uit elkaar te krijgen, maar ik besloot alles eraf te halen en het op een 'vers' gedeelte weer op te zetten:


Afbeelding

Nog bijgevoerd op de drie stekjes, maar iets voor 10:00 uur begon het eerst zachtjes te motteren, zou ik blijven of niet? Toen de wind wat toenam en de druppels frequenter werden besloot ik te nokken, had mijn eerste visje voor de maand april binnen, dus dik tevreden.

Thuis een lekkere bak koffie genomen:

Afbeelding
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

02-04-2017 21:24

Vanmorgen wezen pennen vanaf 08:00 bij het water voor de deur: het Parkwater:

Afbeelding

Afbeelding


De overheersende zangvogels waren koolmees, winterkoning en tjiftjaf en gaven behoorlijk acte de présence in het bosgedeelte achter mij.
Voermix bestond uit gecruste pellets, kattenbrokjes(kip), maïs en flavour boost:

Afbeelding

Drie compacte voerplekjes gemaakt en deze om en om bevist met zowel maïs, verse bruinebroodpluim en kattenbrokje.
De weerapp. gaf 8 graden aan, bij een zzw wind van wk 0 tot 1 en een luchtdruk van 1016 mb.
Het was heerlijk weer, een strak blauwe lucht en ik had mijn verrekijker vergeten om de overweldigende blauwe lucht af te spieden naar vogels...maar de lente was er volop!

De IJsvogels waren direct al aanwezig en bleven aanwezig want ik zat precies op hun aan en afvoer route, leuk om in het volle zonlicht hun prachtige kleuren volop te kunnen zien.

Afbeelding

Oké, 'Johnny's Rod' lag iets voor 08:00 uit met traditioneel een grote verse bruine broodpluim op de haak, enkele keren een omhoog komende Cyprinus waargenomen, maar allemaal ver weg, eenmaal een springende karper aan de rechter kant van mij gezien.
Pas na ruim een half uur op maïs wat 'leven' gezien in de vorm van een lijnzwemmmer, je bent meteen gefocust want ja er is een vis op de plek aanwezig, hoe graag zou je dan niet het onderwatertafereel willen zien om te weten wat er zich nou precies daar onder water afspeelt! Want waarom pakt de vis het aas niet? Wat is er aan de hand waarom het lekkers wat zich daar op de bodem bevindt niet opgepakt wordt? Er gebeurde dus hoe frustrerend dan ook verder niets meer.
Kwart over 9 ging het dan toch gebeuren, de pen kwam wat omhoog en ging in een mooie schuine stand staan om vervolgens rustig naar rechts naar beneden te gaan, even wachten en aanslaan! De slip liep eventjes af, het getingel was echter van korte duur en ik wist direct dat het een Brasem was:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen vlogen de eerste Visdiefjes van het jaar hoog over de stek, kort daarna sloeg ik mis op een prachtige opsteker, potverdorie, ik sloeg in het luchtledige want geen weerstand of iets dergelijks ondervonden bij het aanslaan.
Zo nu en dan lichte verder niets zeggende aanbeetjes kunnen waarnemen, tot 10:30 toen de grote verse bruinebroodpluim in één keer werd gegrepen!
Ik sloeg aan en WROEM! De karper kwam even boven door de opslag, de glimmende rug zag ik eventjes en die ging in no time volgas in een meesterlijke run er vandoor! De slip gierde, moest ik wat bijstellen en ik probeerde de vis te blokken, wat geheel niet lukte, de karper denderde gewoon door en sleurde zonder moeite ruim 40-50 meter lijn van de molenspoel af! Wat een powervis! De hengel boog en ik ervaarde nu dat 'Johnny's Rod' voor een dergelijke vis eigenlijk te kort schiet qua body en vermogen om een grote krachtige vis weerstand te kunnen bieden. Ik kon even niets anders doen dan de vis zijn gang te laten gaan en de slip wat bij te stellen want die gaf in een rap tempo lijn af.
Ik kneep hem nu want de vis boog af naar links waar een omgevallen boom half in het water stak met vele takken nog onderwater. Ik had mazzel, de vis werd opeens rustig en kon ik wat terug pompen, maar niet voor lang, ik draaide aan de slinger en de molenslip begon weer af te lopen als teken dat de strijd weer begon en het geen zin had om te draaien aan de slinger omdat de weerstand te groot was. Ik dorst de slip nu niet verder dicht te draaien, de vis nam weer een run en ik liet het maar weer gaan. Weer ging de vis richting omgevallen boom, maar omdat ik de hengel hoog hield en de vis goed onder druk hield, ging de vis niet meer richting takken, maar spurtte naar rechts. De vis werd weer moe en kon ik nu rustig binnen halen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat een mooie karper! 78 cm lang.


Afbeelding

Moest zeker enkele minuten bijkomen van deze superdril en bleef zodoende nog wat na genieten, daarna op twee plekjes gevoerd en omstreeks 11:30 wederom op een grote bruinebroodpluim een prachtige opsteker van de pen die daarna een soort ovaaltje maakte om vervolgens langzaam onder te gaan:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding


Vond het verder wel goed zo in het zonnetje, heerlijk die lente! Heerlijk die vangsten! Dit was een mooie lente dag met echt alles er op en eraan.

Er kwam een Ooievaar aangevlogen die een geruime tijd over het park aan het rond cirkelen was:


Afbeelding
Het zwarte streepje in het midden dus. :lol:

Gevist van 8 tot 12 uur, en wat heb ik genoten van de natuur maar nog meer van de vangsten, van de onvergetelijke dril van een powervis!
Een prachtige, en volmaakte lentedag dus!
Gebruikersavatar
Jeroen Verra
Berichten: 29
Lid geworden op: 17-08-2015 15:11

03-04-2017 13:03

Mooie vis en ook weer heerlijk geschreven.
Peter van zanten
Berichten: 270
Lid geworden op: 17-03-2017 20:51
Locatie: 's-Gravendeel

03-04-2017 14:14

Ik heb je bedankt!, ik vindt het heel leuk om te lezen!

ik zal er niet meer doorheen typen :oops:
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

04-04-2017 20:54

Jeroen en Peter, dank jullie wel voor jullie fijne reacties en complimenten. :D

Peter, jij mag best wel hier wat typen, (iedereen trouwens :lol: ), is helemaal niet erg, vind het juist leuk als mensen reageren.



:D
Heerlijk weer vandaag! Maar ik zat wel de hele dag binnen, dus na het werk blikje maïs gepakt en twee verse witte boterhammen, in de box trouvitpellets gecrushed en hup op de fiets even twee of drie uurtjes onthaasten aan de waterkant.

Parkstekje maar weer, lekker dichtbij:

Afbeelding

Afbeelding

'Johnny's rebuild Rod' lag zo tegen 15:30 uit met een wittebroodpluim op de haak.

Afbeelding

Weerapp. gaf 16 graden aan, wzw wind 1 tot 2 wk, en de luchtdruk bedroeg 1023mb. Het was halfbewolkt. Drie voerplekjes gemaakt, en deze om en om bevist, had nog een blikje kikkererwten gevonden in de fietstas en deze er ook bijgedaan, en uiteraard nog wat scheutjes flavourboost:

Afbeelding

Tja, lekker weer, relaxt, maar heb hier dus twee uurtjes gezeten zonder een zucht of stootje te hebben gezien op de pen! Ben verkast omdat het lichtjes ging stromen waarbij zowel van links naar rechts allerlei bladafval(takjes, blaadjes etc.) de stekjes passeerden en de pen daar niet echt goed tegen kon…
Veel vogels gezien: o.a. Ooievaars, IJsvogel, Buizerd, Slechtvalk en Havik.

Oke, ik wilde na twee uurtjes van 'bewegingloos' pennen heel graag een ondergaande pen zien, actie, dat wilde ik, dus richting Science Park en neergestreken bij de sloot met de duikers:

Afbeelding

Afbeelding

Hier gevist van 17:45 tot 19:15, en binnen een kwartiertje was het raak:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hierna was het 'over' , hoe vreemd het ook was, ondanks dat ik had bijgevoerd en regelmatig wisselde van aas(broodpluim en maïs) trapten ze er niet meer in, er was absoluut karper aanwezig want heb zo nu en dan duidelijke wellingen en bellenveldjes gezien van azende vissen, slechts enkele lijnzwemmers en tikjes nog waargenomen.

Op naar huis en een bord eten en een heerlijk biertje gescoord:

Afbeelding
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

12-04-2017 15:58

Gister, dinsdagochtend en middag, keek ik zo nu en dan vanaf mijn werkplek naar buiten, het weer zag er aanlokkelijk uit met een redelijk blauwe lucht met een daarbij vriendelijk schijnende zon, tja ik had zeker zin om ‘even’ te gaan pennen.

Uitzicht vanaf mijn werkplekje in de vroege ochtend, toen nog bewolkt:
Afbeelding

Uitzicht andere kant van mijn werkplekje:

Afbeelding


Het was druk op het werk, niet zo zeer met collega’s maar qua werk en werkzaamheden, ik was de hele dag al moe en wilde mij absoluut na het werk een paar uurtjes oponthouden aan de waterkant.
Na het werk direct wat boodschappen gedaan, zakje whiskaskattenbrokjes, een vers halfwitbrood gehaald en berlinnerbollen, had gewoon trek in iets zoets, dus eerst koffie met bol:

Afbeelding

Stekje bij het Science Park werd het, moest mij letterlijk slalommend tussen studenten en omgevallen fietsen begeven naar de stek met de duikers:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het was tevens het ‘inwijden’, ‘ontmaagden’, ‘testen’ en wat al niet meer van het nieuwe landingsnet:

Afbeelding

‘Johnny’s Rod’ nieuwe stijl, lag precies om 16:15 uit, zonder een verse wittebroodpluim(was het in mijn dufheid vergeten mee te nemen…), maar met twee maïskorreltjes op de haak, de haak en de 4 BB loodhageltjes had ik er overigens opnieuw op de lijn moeten zetten want ik weet niet hoe ik het voorelkaar heb gekregen maar lood en haak zaten verward en vastgeknoopt in elkaar( ach meteen wat lijn eraf gehaald, zodat het geheel op een vers stuklijn bevestigd kon worden, gelukje bij een ongelukje heet dat…).
De weerapp. gaf 13 graden aan, de wind kwam uit het westen en bedroeg wk 1 tot soms 3 bij een luchtdruk van 1026 mb.
Drie voerplekjes gemaakt van een mix van maïs, kattenbrokjes(gevogelte) en flavour boost:

Afbeelding

Pas na ongeveer 45 minuten kreeg ik na regelmatig van voerplekjes gewisseld te hebben, even wat ‘leven’ te zien op de pen: een lijnzwemmertje. Een kwartiertje daarna kreeg de pen een forse tik te verduren want deze ging onder, maar kwam weer boven, mogelijk was dit een wat stevigere lijnzwemmer in het door de soms stevige wind beroerde water. Maar het zette niet door.
Zo tegen 17:45 uur, recht voor mij en niet al te ver van de kant, kwam het rode puntje van de pen mooi omhoog, bewoog het eventjes naar rechts en dook toen onder. Heerlijk een pen die ondergaat vanwege het aas op pakken! Aanslaan en hangen! Heel even dacht ik een karper erop te hebben, maar het was een stevige maar mooie Abramis brama:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Hierna gebeurde er niet veel meer aan de waterkant op wat kleine tikjes na op de pen, het werd ook kouder en ik besloot omstreeks 19:30 in te pakken en weg te wezen om thuis nog een berliner bol te scoren.
Gelukkig een ondergaande pen gezien, een vis gevangen( Brasem) en dus niet geblankt, waren er wel karpers aanwezig? Jawel, zag tot tweemaal toe een klein exemplaar aan de overkant van de sloot springen, en helemaal aan het einde van de sloot aan de rechterkant sprong er ook nog eentje.
Het nieuwe net blijft nog 'oningewijd', maar ach, de boog kan niet altijd gespannen staan en het 'net' kan niet altijd te drogen staan...

Next time... :wink:

Btw met verrekijker een Boomkruiper prachtig kunnen bekijken... :D
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

13-04-2017 11:00

Mooie verhalen. Ik moet de foto's thuis bekijken, want de Firewalls houden allerlei dingen tegen hier, mag al blij zijn dat ik de site kan bekijken. Ben dus benieuwd welk nieuw net je hebt. :)
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

17-04-2017 21:01

Dank je wel voor je reactie Frenk, het nieuwe net is nog steeds 'maagdelijk' schoon... :lol:


Nieuwe, onbekende visstekken uitproberen is altijd spannend, wat zal je er treffen, wat zijn de omstandigheden, en vooral, zal het lukken? Dat laatste wordt een ‘speciale’ want zal het gaan ‘lukken’ als je daarbij met andere c.q. nieuwe visspullen te werk gaat. Bekende stekken met je vertrouwde hengeluitrusting tegenover onbekende stekken en nieuwe hengeluitrusting dus.
Had enkele weken geleden al eens rondgelopen in het Haagse, gister dus een parkwatertje bezocht/verkend, en liep vanuit het park een uurtje langs de waterkant en kwam diverse kades/singelwatertjes tegen :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tja, daar zag ik een mooie Esox 'drijven'... :cry: :

Afbeelding

Erg druk met mensen( heel veel honden), fietsers en wandelaars, maar dat hoeft nog geen belemmering te zijn als je s’morgens vroeg gaat vissen, maar mijn voorkeur gaat in eerste instantie naar een wat ‘natuurlijkere’ omgeving uit.

Vanochtend besloten om het bij de enkele weken geleden bezocht watertje te gaan proberen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Om 7:15 lag deze nieuwe ‘pook’ met nieuwe molen en dito lijn(28/00) uit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het water was gelukkig niet al te ondiep, schat zo tussen 60-70 cm, hier en daar wat dieper, heb 3 voerplekjes gemaakt van een mix van maïs, gecrushte pellets en flavour boost.
Tja, deze stok is echt wel wat anders dan ‘Johnny’s Rod’, qua bouw en vermogen, deze stok is meer bedoeld voor het statische gebeuren, het handvat is van foam en voelt daardoor anders aan dan het vertrouwde kurk, het is een harde, stugge en minder beringde stok. Maar goed, het past wat dat betreft geheel in het plaatje van ‘nieuwe stek, nieuwe hengel en nieuwe kansen’:

Afbeelding

Het was redelijk bewolkt weer( had net geregend), de weerapp. gaf 6 graden aan(gevoelstemp. was 2 graden), NO-wind, wk 1 tot 2, en de luchtdruk bedroeg 1016 mb.
Mooie en vogelrijke omgeving: ooievaars op het nest, krakeenden, grauwe, nijl en canadese ganzen, fitis, tjiftjaf, groenling, vink, merel, zanglijster, roodborst, kool-pimpelmees, zwartkop, grote bonte en groenespecht, en wilde eenden met jonge kuikentjes, tja Pasen…
Van 07.15 uur tot 10:15 uur gezeten, regelmatig van stekjes gewisseld, regelmatig van aas(maïs en wittebroodpluim) gewisseld, helaas maar één miezerig tikje waargenomen op de pen die met een broodpluim was beaasd, witvisje waarschijnlijk. Verder totaal geen visactiviteiten daar waargenomen, dus…Maar dit zegt nog helemaal niets over de vangbaarheid van vis en de aanwezigheid of afwezigheid daarvan, het viel mij al op dat het water behoorlijk helder was, denk dat de combi van luchtdruk, wind( die draaiende was) en vooral lage(water)temperatuur mogelijk de oorzaak was van geen activiteiten c.q. aanbeten van vis. Is het mogelijk een ‘avond’ watertje? Ook dat kan een rol spelen, moeten we dus uitzoeken en/of mee gaan maken.
Nieuwe stek, nieuwe spullen, wachten op een volgende keer voor nieuwe kansen…gaat goed komen!

Overvliegende ooievaar:

Afbeelding
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

18-04-2017 19:12

Glenn.., voor iemand die het nylon uit de achterkant van het haak oog laat komen (posting 1 april), vang je erg goed vis :D :wink:

..En blijf schrijven!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

19-04-2017 19:48

Haha Marco, dank je wel voor je reactie en opmerkzaamheid! :lol: Tja, ik zie dat ook nu pas van dat stukje nylon wat achter het haakoog 'zit'...grappig eigenlijk, en ja ik vang redelijk karper, en of dat nou meer of minder is vanwege het aan de achterkant van het haakoog zittende nylon? :lol: :lol:

Oké...het verslag van mijn laatste pensessie:

Het was gister koud en vooral regenachtig, vanuit het noorden trokken zo nu en dan regenbuien over, ik kon ze prachtig zien aankomen vanaf mijn werkplek. Was gister moe van het werk, het was druk en had na de ‘blank’ van 2e paasdag op een nieuwe locatie met nieuwe spullen zin om met vertrouwde spullen op vertrouwde stekken de pen te zien ‘dansen’…al was het maar voor enkele uurtjes.
Thuis aangekomen mij omgekleed en in de box twee handjes trouvitpellets gecrushed om die met mais en flavour boost te gebruiken als voermixje.
Voor even een paar uurtjes relaxen naar het Science Park gefietst en mij daar op de onthaakmat gesetteld vanaf 15:45 uur.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het was licht tot half bewolkt, volgens buienradar zou het van de rest van de dag na 14:00 uur niet meer gaan regenen, maar de wind was koud en kwam vanuit het noorden, vond het frisjes. De temperatuur was 8 graden, wind nno wk 2-3 en de luchtdruk bedroeg 1029 mb.
De ‘vertrouwde’ stok lag dus rond 15:45 uit, en ik heb de gehele tijd met mais gevist, soms met 1 of 2 korreltjes op de haak. Pas na ongeveer 45 minuten het eerste ‘leven’ via de pen opgemerkt in het woelige water, een tikje was dat dus. Een kwartiertje later sloeg ik mis op het direct ondergaan van de pen op de voerplek aan de rechterkant, sloeg dus aan en de lijn wapperde daarna vrolijk in de noordenwind. Hierna regelmatig ‘leven’ gezien, maar hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door witvis en/of rivierkreeftjes.
Sloeg nog twee maal mis, denk dat witvis hier ook mee te maken had.
Omstreeks 18:15 verplaatst naar de stek bij de twee duikers, waar ik een klein halfuurtje daarvoor drie voerplekjes had gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Hier was het qua beroering van het water door de wind wat heftiger, en de weerkaatsing van het zonlicht op het water zorgde ervoor dat de pen moeilijk zichtbaar was, maar ja that’s all in the fishing game. Hier meer leven gezien bij de pen ,dat wel, sloeg tweemaal mis op m.i. weer witvis, dus geen contact gevoeld of welling van vluchtende vis gezien( overigens in het woelige water zou dit moeilijk te zien zijn geweest). Ik begon maar te rekenen op een ‘blank’, doch iets voor half 8 kreeg de pen wat tikjes te verduren, kwam wat omhoog en schoot mooi weg, ik sloeg aan! Contact! Maar van korte duur, heel even de kracht gevoeld van de losgeschoten karper die verder een mooie welling achterliet, dat was het dan.
Tot 20:00 uur gevist en in de tussen tijd wat lijnzwemmertjes en tikjes gehad, maar meer ook niet.
De pen heeft gedanst, heb leven gehad en gezien, de volgende keer dans ik vrolijk mee als een Cyprinus de lijn-hengelcombinatie test en het nieuwe net als laatste met de dans begint…
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

21-04-2017 16:36

Ik had gisteren de hele dag thuisgewerkt, het zonnetje scheen al vroeg door de woonkamer, het werk vlotte en had besloten om na het werken nog te genieten van het voorjaarszonnetje.
Zo rond 16:30 uur op de fiets richting het Science Park, waar ik langs de rietkraag de eerste Rietzanger hoorde. Ik fietste door naar het meertje, heb daar voor mijn doen al een tijdje niet gevist en de keren dat ik er had gevist had ik geblankt of waren de omstandigheden slecht, dus ondanks de vele brandnetels en distels op de hoekstek besloten om daar te gaan genieten:

Afbeelding

Ruim voor 16:45 lag ‘Johnny’s Rod’ uit met op de haak een grote verse wittebroodpluim. De weerapp. gaf 12 graden aan, de wind kwam uit het wzw’en en bedroeg wk 2 tot 3(stond een aardige wind dus) en de luchtdruk bedroeg 1036 mb( tja ‘hoog’dus…).

Afbeelding

De voermix bestond uit geweekte(wat plakkerige) hennep, maïs, kikkererwten en een scheutje flavour boost, en heb twee dicht bijelkaar gelegen voerplekjes gemaakt:

Afbeelding

Na een kwartiertje kon ik ondanks het wat golverige water een aanbeetje registreren, lijnzwemmertje denk ik, er gebeurde niet veel meer. Regelmatig gewisseld van plek en aassoorten( mais, kikkererwt, broodpluim), maar er gebeurde niet veel.
De IJsvogels waren weer present, de eerste Grasmussen kon ik horen zingen en twee Buizerds cirkelden richting het noorden en werden lastig gevallen door zwarte kraaien. Af en toe sprong er een karper boven water, maar verder weinig activiteiten waargenomen.

Afbeelding

Iets over 18:00 dook de pen niet kinderachtig in één keer onder! Ik sloeg direct aan, hangen! Gespetter en geplons…licht gebogen hengel, maar alles van korte duur helaas, een eventjes pittig tegenstribbelende Brasem had het mais gepakt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hierna gebeurde er ondanks het voeren weinig meer dan wat witvis/rivierkreeft gedoe, heb 3 uurtjes gevist, toen de zon achter het nieuwe gebouw verdween werd het duidelijk kouder, en dus ingepakt en wegwezen. Geen blank dat wel, maar nog steeds is het nieuwe net maagdelijk ‘schoon’… :wink:
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

22-04-2017 17:34

Ik had vandaag maar een paar uurtjes geslapen, zo omstreeks 2 uur vannacht lag ik pas in bed, het was gewoon een beregezellige avond geweest en gezelligheid kent dan geen tijd...Had tegen de mensen waar ik bij was gezegd dat ik vroeg zou gaan vissen.
Tegen 6 uur in de ochtend was ik al wakker, nou wakker...ik probeerde mijn ogen open te houden, 4 uurtjes geslapen, maar ik wilde gaan vissen, dus mij uit bed gesleept, kop koffie naar binnen gewerkt, mijn dingen gedaan en hup met het restje voermix van de laatste 'penronde' en een blikmaïs op de fiets naar het meertje.

Afbeelding

Het restje voermix aangevuld met maïs en geweekte hennep, drie voerplekjes gemaakt zodat de stok omstreeks 06:45 uur met een redelijk verse wittebroodpluim op de haak uitgelegd kon worden.

Afbeelding

Weerapp: 8 graden, nnw wind, wk 2 en de luchtdruk bedroeg 1026mb. Het was toen licht tot half bewolkt. De haak met broodpluim heb ik lekker lang gebruikt, ik was daar aan de waterkant lekker aan het ontwaken en genoot van de natuur, de frisse lucht ademde ik diep in en de zangvogeltjes waren wakker en druk aan het zingen.

Afbeelding

Vele Fitissen dit keer, een hard zingende Zanglijster, zo af en toe hoorde ik een Rietzanger en een Tjiftjaf begaf zich op enkele meters links boven mij, en deed zijn naam eer aan door vriendelijk een riedeltje te zingen. De IJsvogels waren ook vroeg present, later ging er een op zo'n 5 meter afstand even rusten op een tak rechts van mij, wat had ik deze prachtige vogel toch mooi in beeld, maar niet lang genoeg om er een foto van te maken. Grasmussen en een enkele Braamsluiper hoorde ik aan de overkant, en Krak,Kuif en Bergeend waren de eenden die op het water aanwezig waren of langs vlogen.
Ik wisselde regelmatig van voerplekje en van aas, maar er gebeurde erg weinig, wel enkele keren een Cyprinus zien of horen springen. Eindelijk om 08:30 dook de pen in het door de wind reeds beroerde water onder, ik sloeg aan en hangen!

Afbeelding

Afbeelding

Brasem dus...
Een half uurtje later verdween in het sterk golvende water het rode dansende puntje van de pen, ik wachtte even en sloeg aan, hangen! Tja Brasem nummer twee:


Afbeelding

Het was raar weer, dan scheen even het zonnetje die je dan heerlijk verwarmde, en dan was het bewolkt, en met de wind pal op de kant koelde het snel af. Het begon even te regenen, een regenboog nam ik waar:

Afbeelding

Na 3 en een half uur op het meertje gevist te hebben begon ik door de aanwakkerende wind en de regen wat te verkleumen, bovendien wilde ik toch nog een karper scoren en besloot ik te verkassen naar de slootjes bij het Science Park waar het duidelijk aangenamer qua temperatuur en windkracht was:

Afbeelding

Afbeelding

'Johnny's Rod' lag hier omstreeks 10:45 uit met een wittebroodpluim op de haak, kreeg hier regelmatig leven op zowel broodpluim, maïs en kikkererwt, maar denk dat witvis en/of rivierkreeftjes hier de oorzaak van waren.
Sloeg tweemaal mis, maar omstreeks 12:00 uur was het dan toch raak op broodpluim langs de kant. Dacht eerst dat een rivierkreeftje aan de haal ging met het brood, de pen bleef namelijk 'boven' maar verplaatste zich duidelijk doch tergend langzaam naar rechts, liet dit zo even gaan en sloeg toch aan, Yes! Dit voelde goed, de slip deed even zijn werk, maar daarna kon ik de vis redelijk in toom houden, dacht even aan een sterke Brasem maar het bleek een knolletje te zijn die ik na een korte dril aan de waterkant wilde onthaken. De haak zat wat vervelend, ik besloot de vis met mijn rechterhand op te tillen en op de onthaakmat te leggen:

Afbeelding

Afbeelding

Hierna gebeurde er niet echt veel spannends meer, ondanks het voeren en het wisselen van aassoorten, ben gestopt om 13:00 uur. Het nieuwe net bleef niet droog, maar dat kwam door de regen... :wink:
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

23-04-2017 17:59

Weersverwachtingen, hoe vaak stem je daar je vissessie op af? Gister gaf mijn weerapp. aan dat het in de vroege ochtend zou gaan regenen en later in de middag droog zou worden, vanochtend gaf de weerapp. precies het tegenovergestelde aan: 's ochtends droog in de middag regen. Mijn bedoeling was om in noord of in zuid-oost/diemen te gaan pennen, maar met de wisselende weersverwachtingen in het achterhoofd wilde ik toch in de buurt blijven om bij al te slecht weer snel thuis te kunnen zijn.

Karperen voor de deur/parkstek dus:

Afbeelding

Ongelukje; kwam bij het op de gewenste diepte zetten van de pen aan de kant vast te zitten, als een ongeduldige beginneling sjorde ik aan de hengel in een poging snel los te komen, met dit als resultaat:

Afbeelding

Pen vloog dus van de 'verbinding' af en was niet meer te vinden, ergens achter mij in het gras dus beland, tja.

Geluk bij het ongelukje: zag bij het 'demonteren' van de haak en loodhageltjes dat het bledje van de haak op afbreken stond, deze heb ik vervangen door een 'kaptor wide gape nr.6' van Korda.
Had daarvoor al op een breed vlak gevoerd met een voermix wat nog bestond uit een restje van gisteren aangevuld met maïs en flavour boost, en los een paar handjes geweekte hennep daar bovenop.
Oké, nieuwe wat smallere pen op de lijn gezet die maar 3 BB loodjes nodig had om langzaam af te zinken en iets over 07:00 uur lag de stok uit:

Afbeelding

De weerapp. gaf op dat moment een temperatuur aan van 5 graden(gevoelstemp. 3 graden) een westen wind van ongeveer wk1, en een luchtdruk van 1026 mb. Het was redelijk bewolkt en het gezang van de diverse vogels bracht een warm en waar voorjaarsgevoel. Twee IJsvogels kon ik met de verrekijker gebroederlijk naast elkaar zien zitten( nadat ze zich met hun gekwetter verraden hadden), en deze twee exemplaren vlogen met regelmaat zowel links als rechts vlak langs mij en de stek heen. Heggemus, Fitis, Tjiftjaf, Kool en Pimpelmees, Zanglijster, Merel, Winterkoning en opvallend veel Vinken, lieten hun zangpartijen door elkaar horen, overigens hoorde ik op de heenweg door het park de eerste Kleine Karekiet zingen.

Ben begonnen met een verse wittebroodpluim op de haak, na een kwartiertje registreerde de pen een tikje, dat was het wat het broodpluim gebeuren betrof, er werd gewisseld naar twee maiskorreltjes op de haak en de pen werd regelmatig van links naar rechts verplaatst. Zo tegen 8 uur zag ik vlak aan de kant twee mooie imposante wellingen ontstaan, vrij wel zeker van karper, het werd nu bloedstollend spannend want de pen met aas was niet echt ver van de wellingen vandaan. Maar er gebeurde niet veel, was de karper naar links of juist naar rechts weggegaan waar nog grondvoer was? Waarom werd het aas(mais) nou niet gepakt? Precies om 08:15 werd de pen eerst lichtjes beroerd om daarna direct onder te gaan, ik sloeg aan en contact! Heel even werkte de slip en stond de hengel wat krom, het was een brasem die het gevecht aan ging en opvallend sterk was en maar niet wilde opgeven, maar toch van korte duur:

Afbeelding

Afbeelding

Wat bijgevoerd en regelmatig de pen verplaatst en afgewisseld van aas(mais, kikkererwt en broodpluim). Zon en bewolking wisselden elkaar af en het verschil was dan duidelijk te merken qua temperatuur, de zon verwarmde mij heerlijk en zodra deze schuil ging achter de bewolking werd het kil, koud en donker op de stek, soms motregende het eventjes maar dat was niet echt hinderlijk en snel voorbij.

Afbeelding

Er was nu een kikkererwt op de haak gezet en zo omstreeks 09:00 uur keek ik naar de pen en daarna even naar opzij en toen weer terug en zag de hengeltop bewegen! De pen was al razendsnel ondergegaan gedurende de split second dat ik niet keek, en de lijn stond strak, ik pakte direct de kurkenhandgreep en sloeg aan. De slip reageerde, de hengel stond krom, even dacht ik serieus een karper te hebben gehaakt, maar het was een sterke en mooie brasem, niets meer en niets minder. Deze Abramis brama sputterde nog flink tegen aan de kant:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De voerplek weer wat onderhouden en afwachten maar. De zon liet zich helaas minder zien en af en toe trok eventjes de wind aan, en daardoor werd het kouder en wat onaangenamer qua temperatuur op de stek.
Tegen 10:30, met op de haak twee maiskorreltjes, bewoog de pen lichtjes, daarvoor had de pen ook tikjes geregistreerd van mogelijk witvis, daar dacht ik nu ook mee te maken te hebben, de pen ging nu langzaam onder, ik sloeg aan en contact! Hangen! Hé, geen brasem? dacht ik, kleine karper dan? Want de hengel boog niet echt spectaculair genoeg voor een groot exemplaar, nou ik had die gedachte nog nauwelijks in mijn hoofd toen de karper een vette run nam naar rechts, ha, heerlijk! En 'Johnny's Rod' begon te buigen!

Afbeelding

Afbeelding

Ik wist op een gegeven moment niet meer waar de vis was want de druk werd opvallend minder, pijlsnel had de vis zich blijkbaar gedraaid want bij binnen draaien van de lijn verscheen de pen vlak aan de kant en ging naar links onder, oke de karper dook de sloot aan de linkerkant in, blijkbaar zat daar ook een karper want er verscheen daar een 'vluchtkolk'. Ik wilde absoluut niet dat de vis verder de sloot in zwom omdat daar veel takkenrommel is en zelfs een supermarkt boodschappenkarretje in het midden van de sloot voor een gedeelte boven water uitsteekt. Blokken dus die handel, het lukte en de karper zwom opvallend rustig mee, voor eventjes dan want nu volgenden wat korte maar felle uithalen die ik goed kon opvangen. Uiteindelijk de karper in het nieuwe net gekregen waar nog even fel werd geprotesteerd.


Afbeelding

Mooie vis, en 77 cm van lengte.

Afbeelding

Nou ik genoot nog wat na, en voerde weer bij met de voermix en een paar handjes geweekte hennep.
De wind nam wat toe, de zon liet zich steeds minder zien en ik begon langzaam te verkleumen aan de waterkant, er gebeurde ook niet veel meer en ik besloot na ongeveer 5 uurtjes van pennen het voor gezien te houden en in te pakken en naar huis te gaan, een warme kop koffie, daar snakte ik naar.

Afbeelding

Het nieuwe net, wat goed en fijn werkt( steel is iets langer, net wat wijder) ligt nu in de box te drogen...en is ingewijd!