Pioneer Baits


Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

16-02-2017 17:48

Hey James,

Gaat i.d.d. over de presentatie van Mark Holmes.

Heb bolletje wat ik gecoat heb is wel mooi hard geworden, maar er trekt niks in de bol zelf.
Denk ook dat de coating heel snel loslaat onder water, oké heb je veel (extra?) attractie, maar dat kan ook zonder een uitgedroogde bol en dat doen velen ook al natuurlijk.
Daarnaast heb je die attractie nou echt nodig?

In steenzout zit voornamelijk gewoon keukenzout, dus is niet echt bruikbaar zoals jij ook al aangeeft. Er is wel een goed alternatief en dat kan ik zo halen bij Welkoop. Een ordinaire liksteen, meer heb je er niet voor nodig.
Dat met dat vacuümbakje is trouwens een goed idee.
Ik wil er komend voorjaar in ieder eens even mee aan de gang en of ik het ook in mijn bollen zelf ga gebruiken weet ik nog niet. Iets met mogelijk over doseren, dus dat wil ik eerst eens goed uitzoeken.
Zo ja, dan gooi ik het gewoon door mijn droge mix. Daarnaast bestaat mijn bol voor de helft uit een complete birdfood, waaraan ook vitamines, mineralen en sporenelementen zijn toegevoegd zijn.

Een interessant plekje creëren, kan misschien wel eens een extra vis opleveren.
Dat het geen ei van Columbus is geloof ik overigens graag.
Gebruikersavatar
leen snoek
Berichten: 607
Lid geworden op: 11-11-2010 22:19

16-02-2017 20:13

Hilco Meijer schreef:Cured hookbaits, de naam zegt het al, verbeterd haakaas.


Nope. Dat zijn improved baits. Cured baits zijn "genezen/herstelde". Of dat een improvement is, daar valt altijd over te twisten natuurlijk ;-). Zolang ze "No cure, no pay" zijn zal het wel geen probleem zijn ;-).
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

16-02-2017 20:31

Als je genezen bent van een ziekte kan het zijn dat de dokter je beter heeft gemaakt.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

17-02-2017 03:34

Heb afgelopen avond een liksteen bij de Welkoop gekocht van 2 kg. Prijs, 5 Euro.
Zitten overigens niet eens zo heel veel mineralen en sporenelementen in, dus toevoegen aan je mix heeft weinig zin.
Dat van die kale, harde plekken op de bodem, daar geloof ik wel in. Beest heeft tenslotte dat spul nodig, voor een goede gezondheid. Dat vissen soms op hun zij zwemmen is ook een bewezen feit. Je ziet het soms ook wel eens op een voerstek, zie je ineens een heel groot schuimplakkaat. Moet wel een natuurlijke reactie zijn, iets loswoelen uit de bodem? Dus een bepaalde prikkel (opwinding of behoefte) leidt tot een bepaalde reactie? Waarschijnlijk wel dus. Waarom? Vissen kunnen ook stoffen opnemen die in het water zelf zitten, o.a. via hun kieuwen en hun huid. Dat zijn vooral mineralen en sporenelementen.
Ik weet niet of dat pre-spawning verhaal waar is, maar misschien hebben vissen in het voorjaar wel een verhoogde behoefte aan bepaalde stoffen, om gezonde eieren te kunnen produceren. Het klinkt m.i. in ieder geval niet onlogisch.

Terug naar de praktijk.
Ga eerst even uittesten, wat een stuk van die liksteen onderwater doet, oftewel hoe snel lost het op. Dan pas kun je bepalen of het überhaupt ook bruikbaar is voor je visserij.
Als het heel langzaam oplost, zal het mogelijk meerwaarde hebben en kan het je wat extra vissen opleveren. Waarom? Omdat er wat te halen valt, een vis weet waar het ligt en zal die plek dus ook met enige regelmaat bezoeken. Gaat dus puur om de locatie.
Ligt er ook nog wat lekkers ……
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

17-02-2017 07:26

Ik lees je berichten nu pas anderd had ik je het ritje kunnen besparen naar de dierenspeciaalzaak. Die witte likstenen zitten maar enkele mineralen in. Max 2 dacht ik. De rest is gewoon zout. De kunst is om zout te vinden waar nog mineralen in zitten. Keltisch zeezout is wat dat betreft een goede. Van steenzout moet je ook maar net de goede kunnen bemachtigen, vaak zie je dat er ook stukjes bruin, zwart en rose doorheenzitten. Dat is eend goede graadmeter om te zien of er mineralen in zitten óf dat het bewerkt zout it. Er bestaan wel likstenen van steenzout of het zogenaamde rose himalayazout.

Zelf deed ik door mijn water/zoutoplossing ook wat spirulina om het nog meer op te krikken. Het is allemaal wel leuk die attractie maar ik merkte dat het ook te veel kon zijn. Op brasemwateren merk je vanzelf wel waarom het te veel is :lol: Maar dat is ook zo met het zogenaamde gluggen van je aas met liquid lever of wat voor aminoliquids dan ook. Zo heb ik met ook met enzymen geëxperimenteerd maar op de wateren waar ik vis was dat garantie voor enorme bijvangsten. Mn witvissende kennis was er blij mee. Vis ik nou op een echt karperwater dan zou ik los gaan met zulke "trucjes".
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

18-02-2017 01:53

Attractie is tegenwoordig het toverwoord binnen de carp community.
Dat het echt werkt, lijkt me ook duidelijk, moet je wel het echte spul gebruiken natuurlijk.
Zoals Ron al zei, veel vissers kopen bollen om een bepaald "label". De meeste vissers weten simpelweg niet beter, omdat ze geen verstand van aas hebben. Kun je ze dus ook niet kwalijk nemen, omdat het ze ook opgedrongen wordt door veel aasbedrijven.
Ruikt een bol lekker, dan is het vast een goede bol. Als aasbedrijf met verstand van zaken, zal je daarin ook mee moeten gaan, anders is het misschien einde verhaal. En de concurrentie is momenteel moordend natuurlijk, iedereen wil een stuk van de taart! En er komen ook nog steeds nieuwe spelers op de markt.

Is karpervissen voor wat betreft aas een trukendoos geworden? Voor de instant visserij misschien wel, zeg maar hij kan het niet laten. Heb je ook nog eens heel weinig aas voor nodig en vaak heb je op veel wateren waarschijnlijk aan één bol al genoeg.
Vis zelf ook wel single hook en soms werkt het gewoon heel goed.
Persoonlijk ga ik toch liever voor de langere termijn, dus aas met een uitgebalanceerde voedingswaarde en met voldoende attractie. Oftewel, aas dat blijft vangen.

In die liksteen van de Welkoop, zitten naast vooral natrium en wat magnesium de belangrijkste zes sporenelementen, alleen in een vrij lage concentratie.
Heb een brok in een bak met water gegooid en die lekt continu deeltjes uit. Steen is groen, dus het is gemakkelijk je zien.
Vissen kunnen hele lage concentraties van stoffen waarnemen, dus wie weet?
En mogelijk speelt natrium zelf ook een rol.
Ik weet het, is natte vingerwerk, maar alles voor het ei natuurlijk. De essentie van het individu (of de soort), de genen moeten in de volgende generatie.
Darwin rules, knoeien en prutsen en we komen mogelijk ergens.
Wij vissers doen het ook natuurlijk!
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

18-02-2017 04:26

Jemig de pemig mozes kriebel, doe mij een beetje van wat jij rookt.
Gottegottegottegot, get a life man.
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

18-02-2017 05:29

Hoi bert. Hier de presentatie waar we het over hebben. Er staan ook wat bekende mannen uit het Engelse karperwereldje aandachtig te luisteren. De een vind het te ver gaan maar maar de ander vind het interessant om te weten waarom iets werkt zoals het werkt. Is Hilco niet op de man aan het spelen is het ook weer niet goed :wink:


[Youtube]https://youtu.be/Jl5705ylLzo[/Youtube]
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

18-02-2017 06:49

Jammer dat de beurs net geweest is. Hadden we met een kraampje likstenen kunnen gaan staan! Misschien nog we l voor een zieke kwo actie! :lol:
Let op slagboom !
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

18-02-2017 07:24

Maar wordt ondertussen niet eens tijd om die paar berichten over Pionierbaits te laten staan en de rest in een algemeen aastopic of zo.
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

18-02-2017 10:17

Precies!

Aanbieding bij Pioneer loopt volgens mij ook nog.

Ik vind het prima boilies voor een nette prijs.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

18-02-2017 16:20

Speciaal voor Bert.

En nee, je kunt het niet roken! :D

Liksteen.jpg
(123.5 KiB) 4166 keer gedownload
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

18-02-2017 20:16

Ik stel voor om een hilco aas topic aan te maken, dit is niet zuur bedoeld, of op de persoon af, maar er zijn aanhangers van extreme denkwijze mbt aas, en er zijn tegenhangers. Nu word werkelijk elk aas topic een totale of topic stremsel van wat het hoort te zijn, pioneerbaits is 1 van de spelers die in de markt is gekomen, en waarvoor mensen dit topic openen, die mensen hebben er niks aan om een lik steen foto in een bak water te zien :) Hilco open je topic zou ik zeggen, en mensen die op een zelfde denkwijze zitten als hilco kunnen lekker vrijuit reageren, er bestaat geen offtopic, mensen die hilco zijn theorieën over aas belachelijk vinden reageren niet, en is alles weer koek en ei :)

Ik zeg opschonen die handel hier ! 8)
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

18-02-2017 22:13

Hilco is de Ts!
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

18-02-2017 22:35

Jaja Robert, m.i heeft Rik teveel nutriënten gelikt!!! :wink:

Groet, Peter

PS ik citeer woorden hé
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

19-02-2017 00:50

De meeste topics belanden op een gegeven moment op een zijspoor. Wat mij betreft is dat geen probleem. Daarnaast ben ik één van de weinige boarders die überhaupt nog een topic opent. Op deze aaspagina staan 50 topics, waarvan er 9 door mij zijn geopend en ze worden meestal allemaal ook nog eens goed bekeken.
Als je mijn postings goed leest, zie je dat ik vaak de woorden misschien, mogelijk of waarschijnlijk gebruik. Jammer dat er dus inhoudelijk meestal niet op gereageerd wordt.
Ik heb inderdaad een theorie over aas en die is, dat aas met een uitgebalanceerde voedingswaarde en voldoende attractie meer vissen oplevert. Waarom? Omdat vissen het verschil kunnen bepalen en daardoor voorkeuren hebben.

Wat bepaalt voor een groot deel het voortplantingssucces succes van een individu?
Gezonde nakomelingen voortbrengen en in het geval van een vis dus eieren produceren met de hoogst mogelijke kwaliteit. Daar heeft ie de juiste aminozuren, vetzuren, vitamines, mineralen en sporenelementen voor nodig. Oftewel de juiste voeding.
Wat Mark Holmes beweert, vind ik dus helemaal nog niet zo gek.
Heb zelf besloten (om een aantal praktische redenen) om zijn ideeën niet uit te testen en bovendien zit alles toch al in mijn nieuwe aas.

To lick or not to lick that is the question.
De één vindt het lekker, de ander niet.
Zoute haring!
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

19-02-2017 01:53

Heb je het toch lekker nog een keer gezegd, morgen weer ?
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

19-02-2017 03:59

Een pruim, is een simpele vrucht.
Stelen uit andermans tuin is natuurlijk het summum, we hebben er hier in Friesland zelf een woord voor en dat is hofkesjonge. Ging natuurlijk vooral altijd om de kick.
Een zuurpruim is heel iets anders, is figuurlijk bedoeld.
Wat is morgen? Misschien is het wel een illusie.
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

19-02-2017 08:27

Volgens mij is het de bedoeling als je een topic start, dat het dan ook hier over gaat. Zeker als het over een bedrijf of merk gaat.
Let op slagboom !
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

20-02-2017 01:31

Ik heb in mijn openingspost gezegd dat ik nieuwsgierig was naar het merk en dat ik er goede verhalen over hoorde.
Daarnaast iets over de Silk Supreme en dus het gebruik van zijderupsenmeel in een mix, wat in potentie gewoon een heel goed ingrediënt is. Qua samenstelling een beter product dan veel andere vismeelvervangers die tegenwoordig in karperaas gebruikt worden.

Waarom hebben aasbedrijven zoveel verschillende bollen in hun assortiment? Velen hebben er meer dan tien en sec bekeken is dat natuurlijk totaal niet nodig!
Sweet, spicey, creamy, nutty, fishy, smelly etc...
Vissen hebben een uiterst verfijnde chemoreceptie voor wat betreft geur en smaak, maar of dat ook voor het bovenstaande geldt?
We weten tegenwoordig welke stoffen attractie hebben voor vissen en de die komen totaal niet overeen met wat veel aasbedrijven beweren. Oftewel menselijke percepties worden m.i. geprojecteerd op de onderwaterwereld. Ik geloof niet dat vissen een concept hebben voor sweet, spicey, creamy, nutty, fishy, smelly etc... Waarom? Omdat ze dat helemaal niet nodig hebben, vissen zijn voor wat betreft reuk en smaak vooral geïnteresseerd in vrije aminozuren en aanverwante stoffen. Dus vooral stoffen die ook in de uitscheidingsproducten van hun natuurlijk voedsel zitten. Heeft iemand wel eens van b.v. TMO of L-carnitine gehoord?

Ik dwaal af.
Pioneer Baits zal waarschijnlijk geen bollen maken die echt beter zijn dan de rest, maar slechter zullen ze ook niet zijn. De prijs is wel een ander verhaal natuurlijk.
Koop een bol met krillmeel, vismeel, of zijderupsenmeel en je zult er zeker wel je vissen op vangen.
Ga het zelf niet doen, het kan altijd beter natuurlijk, daarnaast gebruik ik altijd heel weinig aas dus ik hoef ook niet op een dubbeltje te kijken.
New dawn Bert. :)
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

20-02-2017 02:05

Goed zo, je kunt het wel :wink:
Gebruikersavatar
leen snoek
Berichten: 607
Lid geworden op: 11-11-2010 22:19

20-02-2017 17:23

Hilco Meijer schreef:Oftewel menselijke percepties worden m.i. geprojecteerd op de onderwaterwereld. Ik geloof niet dat vissen een concept hebben voor sweet, spicey, creamy, nutty, fishy, smelly etc...


Hier ben ik het volkomen mee eens Hilco. Maar dit "truukje c.q. de suggestie wekken dat het wel zo is" blijft onverminderd werken. En als het maar veel herhaald wordt neemt het aantal "gelovigen" hiervan toe.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

21-02-2017 03:01

Het gros gelooft er al in natuurlijk.

Ik praat vrij regelmatig met de jongere vissers en die denken dus echt zo, zeg maar het label (vaak is dat de gebruikte flavour) vangt de vissen. Ze weten niet beter en dat kun je ze ook niet kwalijk nemen. Heel veel van die jonge knapen bezoeken alleen de hengelsportzaak. Veel winkeliers hebben totaal geen verstand van aas en verkopen dus vaak alleen bepaalde merken, die op dat moment in de mode zijn. Je ziet dan ook merken verschijnen en na een tijdje ook weer verdwijnen. Voorbeelden in mijn hengelsportzaak zijn b.v.: Strategy, Martin SB en KGB.
Punt is, de winkelier moet er ook op verdienen, dus die bollen in de winkel zijn gewoon veel te duur en dan heb ik het nog niet eens over de bekende Engelse merken, zoals b.v. Mainline.
Als aasbedrijf kun je het beste je producten in eigen beheer verkopen. Ben je van de detailhandel afhankelijk, dan heb je het niet meer in eigen hand, met alle risico’s van dien.
Een goede marketing is het allerbelangrijkste en draait vooral ook om naamsbekendheid in het karperwereldje. De ene hand wast de andere en je hebt vaak al een groot voordeel.
Punt is natuurlijk wel, dat alle commerciële bollen in principe (instant) een vis op de mat kunnen brengen, zelfs die uit het hele goedkope segment. Tegenwoordig gelden er denk ik op heel veel wateren echter andere regels (door de grote hoeveelheid aas wat er gevoerd wordt) en is de kwaliteit van je aas veel en veel belangrijker geworden, zeg maar je moet je onderscheiden t.o.v. de rest. Dat kan op meerdere manieren, attractie (smaak) is momenteel de trend. Uiteraard werkt het, we kennen de stoffen en we kunnen meerdere van die stoffen ook gewoon kopen bij de aasbedrijven. In principe is het ook gewoon een label, dus mogelijk zal dat label, als dat alles is na een bepaalde tijd ook tegen je kunnen werken. Zijn we weer terug bij af.
Is er een alternatief?
Smaak zal altijd een rol blijven spelen, die beesten houden nou eenmaal van aas dat ze ook lekker vinden, maar we zijn er denk ik veel te ver in doorgeslagen. Soaken, gluggen en dippen en noem het allemaal maar op, heeft het echt meerwaarde? Niemand kan het bewijzen natuurlijk en we kunnen als vissers dus alleen afgaan op wat de aasbedrijven allemaal beweren.
Wat weten we tegenwoordig ook? Dat vissen wel degelijk voorkeuren hebben voor wat betreft de samenstelling van hun voer, dus dat zal op veel wateren ook voor ons aas gelden.
Daarnaast weten we in grote lijnen wat de behoeftes van karpers zijn op het gebied van de verschillende nutriënten. Dus neem je dat als uitgangspunt in je aasmakerij en je hebt mogelijk een groot voordeel t.o.v. de rest.

Veel herhalen doe ik ook, ik weet het.
Het verschil is, dat ik geen commerciële belangen heb, gaat puur om kennisoverdracht.
Sec bekeken, zou ik me natuurlijk veel beter stil kunnen houden, maar zo zit ik nou eenmaal niet in elkaar.
Pleaser!
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

21-02-2017 15:32

Hilco, je kan ook een bulk (25 kilootjes) te koop aanbieden, kan de kennis overdracht mss een x in de praktijk bevestigd worden! Maar goed ....

Groet.
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

21-02-2017 17:10

@ Hilco: welk punt wil je nou precies maken?
Denk dat jouw visie op aas nu wel duidelijk is en tevens dat je vooral in erg veel vertrouwen hebt in je eigen waarheid. Sommigen gaan daar (gedeeltelijk) in mee en sommigen niet. Punt?
Denk dat het voorstel van Rik inderdaad respectvol en raadzaam is. Maak je eigen Hilco's aas tips/theorie topic en dan blijft het allemaal wat meer overzichtelijk en heb jij je uitlaatklep.
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!