Nylon


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ricardo vd Dag
Berichten: 143
Lid geworden op: 09-08-2010 17:08
Locatie: Makkum (fr)

05-01-2017 21:31

Wat voor nylon raden jullie aan om te gebruiken voor het penvissen?
Welk diameter?
PR: 28 pond, 94 cm

De lijn breekt pas als het geduld van de visser op is......
Gebruikersavatar
Eddy Roelans
Berichten: 310
Lid geworden op: 30-08-2006 14:41

05-01-2017 22:03

Ligt er o.a. aan waar je vist. Zwaar begroeid water, veel obstakels ? Of een karperput met nauwelijks of geen begroeiing. Zwemmen er zware vissen rond? Zomer/winter?

Op zwaar begroeid water gebruik ik 28 tot 30/100 in combinatie met hengels die hiervoor geschikt zijn. Op water waar niet veel begroeiing en/of obstakels aanwezig zijn, vind ik persoonlijk 24/100 een mooie dikte.
Neem ook eens een kijkje op mijn blog over het bouwen van pennetjes.

Blog: http://zelfdobbertjesbouwen.blogspot.nl/
Marc Devos
Berichten: 25
Lid geworden op: 06-02-2013 19:56

05-01-2017 22:19

Ricardo vd Dag schreef:Wat voor nylon raden jullie aan om te gebruiken voor het penvissen?
Welk diameter?

Wat de diameter van de lijn betreft hangt allemaal wat af waar men vist, veel, weinig of geen obstakels in het water, ook de gemiddelde grote van de karper en de dressuur kan bepalend zijn voor de lijndikte, maar hou er steeds rekening mee dat men meer plezier heeft aan karper vangen dan verspelen.
ik gebruik meestal +/- 25/00 (afhankelijk van het merk 24, 25, 26/00)persoonlijk merk ik weinig verschil in aanbeten ten opzichte van 20 à 22/00 (zelfs tijdens de koude periodes ) anderen hebben hier misschien een andere mening over.
Een lijn die ik graag gebruik; Gamakatsu super G-Line of de Flex uitvoering in 24 of 26/00.

Met vriendelijke groeten,
Marc
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

06-01-2017 07:51

Ik vind 28/100 de betere keuze voor allerlei wateren en allround dus, niet dat ik nou een prof pen visser ben, maar lijn heb je bij elke tak van vissen nodig. Voor elk water een ander lijntje is van de gekke natuurlijk. En ik snap nooit zo goed waarom je het gevaar op zou zoeken met een dunner breekbaarder lijntje.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

06-01-2017 10:31

Meerdere hengels in je bezit hebben is eigenlijk de handigste optie...

Ik hop tijdens het penvissen van 't ene water naar het andere, zelfs per dag. Daarbij heb ik maar 1 echte progressief buigende penhengel, waardoor ik zelf eigenlijk constant - van drie molenspoelen - de spoel met 0.30mm. nylon op die bijbehorende molen heb zitten. Gemakzucht, zeg maar. En ja; dat is op vrije wateren zeker overkill. Maar dat werkt ook in m'n voordeel wanneer ik spontaan voor een lastigere stek kies en tenminste niet met een dun lijntje kom aanzetten vanwege die zelfde gemakzucht.

Wanneer ik zeker weet dat ik me een (paar) dag(en) op een bepaald water zal toe spitsen, dan pas ik de diameter van het nylon - naar boven of onder toe - wel aan. Zo kan 0.35mm op een 1.5lb hengel absurd gevonden worden, terwijl ik dan gewoon het dril plezier van die hengel waardeer en simpelweg wat meer slijtvastheid van lijn nodig heb...

Overigens vis ik bijna altijd met een onderlijntje van dun gevlochten materiaal d.m.v. een voorslagkoop. Vroeger gebruikte ik daarvoor web wizzard, maar dat is niet rond gevlochten (plat). Tegenwoordig gebruik ik gewoon een dunne dyneema variant van m'n roofvismolens (Berkley e.a.). Nooit insnijden in de bek o.i.d. geconstateerd.

Wat betreft het merk nylon; Ik gebruik al een paar decennia suffix (0,25mm. en dikker). Liefst een licht bruin transparante variant. Maar er is voldoende andere, goede en betaalbare lijn op de markt die ik zo zou kopen. Een knoop/trekkrachttestje thuis en wat schraapwerk over de basaltkeien bij de tuinvijver vertelt me voldoende.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Torsten Mackenzie
Berichten: 266
Lid geworden op: 30-04-2014 11:26

06-01-2017 14:43

Ricardo vd Dag schreef:Wat voor nylon raden jullie aan om te gebruiken voor het penvissen?
Welk diameter?


Mooie vraag/onderschrift-combi
Gebruikersavatar
Eddy Roelans
Berichten: 310
Lid geworden op: 30-08-2006 14:41

06-01-2017 17:03

Marco Mostert schreef:Wanneer ik zeker weet dat ik me een (paar) dag(en) op een bepaald water zal toe spitsen, dan pas ik de diameter van het nylon - naar boven of onder toe - wel aan. Zo kan 0.35mm op een 1.5lb hengel absurd gevonden worden, terwijl ik dan gewoon het dril plezier van die hengel waardeer en simpelweg wat meer slijtvastheid van lijn nodig heb...



Op mijn 1,5 lbs Sportex glashengel gebruik ik zonder problemen ook 0,30 mm, indien nodig. Persoonlijk vind ik dit een goede combi in combinatie met een goed afgestelde slip.
Neem ook eens een kijkje op mijn blog over het bouwen van pennetjes.

Blog: http://zelfdobbertjesbouwen.blogspot.nl/
Chi Fai Man
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2002 01:00
Locatie: Purmerend(N-H)

07-01-2017 19:19

Vroeger was Maxima Chameleon een heel populair merk met lekker veel rek voor de karpervisserij. Maar tegenwoordig? Ik gebruikte het in de 80s regelmatig, omdat het zelfs in m'n woonplaats makkelijk verkrijgbaar was. Weet er iemand welke zaken in Noord-Holland dit merk nylon voor je werpmolen kunnen vullen via een bulkspoel?
Het verzamelen van karper/hengelsportboeken kan een erg kostbare hobby zijn. Vraag het maar aan ondergetekende.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

07-01-2017 21:10

Heb zelf ook Maxima Chameleon naar tevredenheid gebruikt tijdens m'n beginjaren. Zowel bij het penvissen als het korte afstand karperen. Het nadeel vond ik dat het een paars/bruin donkere kleur had (zelf een groene gloed) die wat mij betreft teveel contrast gaf, het wat mindere contact gevoel op grotere afstand wegens die befaamde rek, en - gemeten met de micrometer - vloog de lijndikte te vaak in de breedte uit de bocht...

Heb ik persoonlijk liever een nylon lijn met iets minder rek en een constantere dikte betrouwbaarheid bij aankoop van elk nieuw klosje.

PS: Chi, 10 jaar verder en nog geen winkel gevonden!? Gezien je posting in 2007 :D. Ik zou lekker overstappen op een ander snoertje :wink: ...

viewtopic.php?f=38&t=39141
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Chi Fai Man
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2002 01:00
Locatie: Purmerend(N-H)

10-01-2017 12:44

Ik heb alleen nog geen bulkspoelendealers gevonden die je molenspoel kunnen vullen.
Het verzamelen van karper/hengelsportboeken kan een erg kostbare hobby zijn. Vraag het maar aan ondergetekende.
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

10-01-2017 18:57

Chi Fai Man schreef:Ik heb alleen nog geen bulkspoelendealers gevonden die je molenspoel kunnen vullen.


Ik zou altijd met iets anders laten opvullen. Of een goedkope lijn of een opvullijn, daarna de lijn die je wilt vissen erop. Het is best wel verstandig om eens in de zoveel tijd (doe ik vaak met de meest gebruikte spoelen 2x per jaar) lijn te verversen. Als bij het pennen de lijn te diep onder de speolrand komt te liggen is een kort worpje meteen lastiger, enz.

gr Andries
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

11-01-2017 10:12

Helemaal eens.

Ik heb een oude lijn op de spoel gezet als basis. Net zoveel dat er ongeveer 135 meter nieuwe lijn nog bij geknoopt kan worden. Hangt er natuurlijk vanaf welke diameter je gebruikt. Ik gebruik zelf momenteel de Berkley smooth casting XL. Die zit op spoelen van 270 meter. Daarmee kan ik 2x mijn molen voorzien van nieuwe lijn. Gaandeweg haal ik regelmatig wat lijn van de spoel door opgelopen beschadigingen. Als het knoopje zichtbaar wordt waarmee de oude en de nieuwe lijn aan elkaar zijn gespoeld, haal ik de resterende nieuwe lijn van de molen en knoop een nieuw stuk van ongeveer 135 meter weer op. Zo is mijn molenspoel weer mooi gevuld met nieuwe lijn. Zo haal ik meestal met 2 klossen (4x nieuw opspoelen dus) á 6 euro het jaar wel op 1 molen.

Bulkspoelen zijn over het algemeen altijd te bestellen bij de winkelier. Is alleen wel af te raden tenzij je veel lijn verbruikt (op meerdere molens). Ik heb zelf slechte ervaring met oude lijnen en gebruik het liefst zo vers mogelijke lijnen. Hoe lang ze al in de winkel of opslag liggen voordat ik ze koop weet je natuurlijk nooit...
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

11-01-2017 12:07

Ik hanteer de zelfde werkwijze als Michael, bij het gebruik van molens.

Bij centerpins heb ik helemaal een korte lijn: 30-40 meter lijn zet ik op de "spoel", meer niet.
heb je ook geen last van lijnen die over elkaar liggen, want ik gebruik het liefst CP's met "wide drums".

Voor het lichtere vissen op zeelt heb ik nu lichte penhengels (t/m 1 lb) voorzien van zeer oldskool CP's met small drums en 16/00 Berkley lijn (diverse soorten). Ook hier gaat niet meer dan 40 meter lijn op.

Ben heel benieuwd naar die Berkley smooth casting XL lijn in 16/00 (is dat er?). Bedankt voor de tip, Michael.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

11-01-2017 19:09

Ik gebruik op grote molenspoelen de helft aan zwarte backing van het zelfde merk en soort, die gewoon met een voorslagknoop is door geknoopt aan de licht bruine variant...

Backing die geen backing is :wink: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Ricardo vd Dag
Berichten: 143
Lid geworden op: 09-08-2010 17:08
Locatie: Makkum (fr)

12-01-2017 20:06

Bedankt voor de tips.

Hier kan ik zeker weer even mee vooruit. :-)
PR: 28 pond, 94 cm

De lijn breekt pas als het geduld van de visser op is......
W de Wit
Berichten: 86
Lid geworden op: 26-10-2010 14:15
Locatie: Middelburg

15-01-2017 20:46

Vooruit Ricardo, nog eentje dan.

Voor het penvissen en voor het oppervlaktevissen gebruik ik sinds 2 jaar Teklon Gold welke gemaakt wordt door Grauvell.

Deze lijn wordt geleverd op klosjes van 300m en 1500m en gebruik, afhankelijk van jaargetijde, water en visstand de 20/00, 25/00 of de 30/00 dikte.

Eigenschappen van deze lijn zijn grote knoopsterkte, hoge schuurbestendigheid weinig tot geen zogenaamde geheugen, grote trekkracht voor diameter en een weinig opvallende kleur.

Enige nadeel is dat deze lijn in Nederland soms moeilijk te verkrijgen is maar als struinend visser heb ik gelukkig niet vele meters nodig :)

Suc6 met je zoektocht naar een geschikt nylon!

Vriendelijke groet,

Walter de Wit.
Gebruikersavatar
Eddy Roelans
Berichten: 310
Lid geworden op: 30-08-2006 14:41

15-01-2017 22:22

W de Wit schreef:Vooruit Ricardo, nog eentje dan.

Voor het penvissen en voor het oppervlaktevissen gebruik ik sinds 2 jaar Teklon Gold welke gemaakt wordt door Grauvell.

Deze lijn wordt geleverd op klosjes van 300m en 1500m en gebruik, afhankelijk van jaargetijde, water en visstand de 20/00, 25/00 of de 30/00 dikte.

Eigenschappen van deze lijn zijn grote knoopsterkte, hoge schuurbestendigheid weinig tot geen zogenaamde geheugen, grote trekkracht voor diameter en een weinig opvallende kleur.

Enige nadeel is dat deze lijn in Nederland soms moeilijk te verkrijgen is maar als struinend visser heb ik gelukkig niet vele meters nodig :)

Suc6 met je zoektocht naar een geschikt nylon!

Vriendelijke groet,

Walter de Wit.


Nooit van deze lijn gehoord. Heb je misschien een paar linkjes waar deze lijn besteld kan worden.
Neem ook eens een kijkje op mijn blog over het bouwen van pennetjes.

Blog: http://zelfdobbertjesbouwen.blogspot.nl/
W de Wit
Berichten: 86
Lid geworden op: 26-10-2010 14:15
Locatie: Middelburg

16-01-2017 09:09

Hallo Eddy.

Ik heb ooit van Cor Spinhoven een klosje 20/00 gekregen om uit te proberen en gebruik niets anders meer.

Ik koop de klosjes bij https://www.waveinn.com/hengelen-bootsp ... 0/615795/p.

Het verzenden duurt wel even maar dan heb je een prima nylon lijn.

Vr gr Walter.
Gebruikersavatar
Eddy Roelans
Berichten: 310
Lid geworden op: 30-08-2006 14:41

16-01-2017 20:36

W de Wit schreef:Hallo Eddy.

Ik heb ooit van Cor Spinhoven een klosje 20/00 gekregen om uit te proberen en gebruik niets anders meer.

Ik koop de klosjes bij https://www.waveinn.com/hengelen-bootsp ... 0/615795/p.

Het verzenden duurt wel even maar dan heb je een prima nylon lijn.

Vr gr Walter.



Thanks!
Neem ook eens een kijkje op mijn blog over het bouwen van pennetjes.

Blog: http://zelfdobbertjesbouwen.blogspot.nl/
Plaats reactie