Welke Flavour?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
rene hameeteman
Berichten: 121
Lid geworden op: 15-01-2005 15:03
Locatie: Goedereede

04-01-2017 18:08

Beste mede-boarders!

Welke flavour zouden jullie toepassen in de onderstaande mix?

100 gram 50/50 Mix
200 gram Antartic Krilmeel
200 gram Deens Haringmeel
200 gram Tonijnmeel
30 gram zout
20 ml Sla-olie

Alvast bedankt,
Beter 1 karper op de mat, dan er tien zien springen.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

04-01-2017 19:13

squid, maar is in deze mix echt niet per definitie nodig hoor, stinkt hard zat ! Ik zou je zout eruit halen, zit zout genoeg in door je vismelen. Gooi er liever ipv zout een lekkere sweetner op. Vervang je sla olie voor zalm olie, en gooi er wat grofs doorheen. Zemelen, gemalen hennip, birdfood .... jouw keus uiteraard. Bevordert het uitlekken een beetje
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

04-01-2017 19:48

juist een beetje opletten met jouw krillmeel.
Afhankelijk van de kwaliteit kan je drijvers krijgen met 200gram krill op 700gram mix.
Gebruikersavatar
rene hameeteman
Berichten: 121
Lid geworden op: 15-01-2005 15:03
Locatie: Goedereede

04-01-2017 20:10

Bedankt zover! Rik Koster.
Hier kan ik wat mee :D :D :D :D
Beter 1 karper op de mat, dan er tien zien springen.
Jop Boot
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-12-2005 14:54

04-01-2017 20:19

FF wat anders, bind dit wel genoeg?

600 gram vismeel op 100 gram 50/50. Of bedoel je 1000 gram 50/50?
Ook voor TV-snacks en Kant en Klare mee neem bami.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

04-01-2017 21:11

Ow ik zie nu pas 100 gram basis staan. Indien het geval....

Popups ! heeeeeel mischien Wafters, en het draaien ervan zal knap lastig worden, als je er al een balletje van kan draaien... Ik dacht een kilo basis te lezen :)
Gebruikersavatar
Arno Bijl
Berichten: 368
Lid geworden op: 24-11-2010 19:44

04-01-2017 21:15

die 100 gr 50/50 in ieder geval vervangen voor 1kg, anders gaat het niet draaien inderdaad.
Gebruikersavatar
rene hameeteman
Berichten: 121
Lid geworden op: 15-01-2005 15:03
Locatie: Goedereede

04-01-2017 21:20

Sorry

Ik heb een type fout gemaakt... :oops: :oops: :oops: :oops:
Het is inderdaad 1000gram 50/50 mix.
Beter 1 karper op de mat, dan er tien zien springen.
Bennie van Schijndel
Berichten: 260
Lid geworden op: 02-01-2008 21:08
Locatie: Megen

08-01-2017 08:59

Ik zou het zout er ook uithalen en sweetner toevoegen liefst in poedervorm. Slaolie vervangen door hennep of zalmolie en misschien zelfs de hoeveelheid halveren.

Flavour een goede scheut krill liquid zal niet misstaan. Als je toch een flavour wilt gebruiken zou ik voor Peach gaan. Dan wel in combinatie met de sweetner.
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

08-01-2017 10:18

Waarom hechten jullie zoveel waarde aan de olie die gebruikt wordt?
En waarom voegen jullie olie in een mix toe?

Voor mij heeft het maar 1 reden en dat is de rolbaarheid.
En dus laat ik de olie er ook gewoon meestal uit.
Olie lost toch niet op in water => karper kan het niet detecteren.
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

08-01-2017 11:05

Olie lost niet op inderdaad, maar zal wel uitlekken! Net als vuil zich hecht aan olie, zal ook de fijne deeltjes van je mix dit doen. De olie wil ten alle tijde naar het water oppervlak, dus aantrekking in alle waterlagen van het water! Dat is mijn gedachte bij gebruik van olie.

Groet.
Bennie van Schijndel
Berichten: 260
Lid geworden op: 02-01-2008 21:08
Locatie: Megen

08-01-2017 11:09

Idd wat Robertino zegt het lekt uit en zal opstijgen.
Daarbij komt het de rolbaarheud ten goede, mits er niet te veel wordt toegevoegd.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

08-01-2017 11:28

Rene, een erg voedzame mix zo...

Verder houd ik altijd, ongeacht het type boiliemix, 10 gram zout per kilo droge mix aan. In jouw geval houdt dat 15 gram in. Dertig gram is wat mij betreft echt overkill in welke 1,5 kilo mix dan ook. Het andere uiterste; pekelen, is een verhaal met een specifiek doel.

Zout aan een mix toevoegen gaat overigens gisting tegen. Mocht je dat juist wel willen, dan het zout geheel achterwegen laten of de boilies een dag of twee, drie op voorhand uit de vriezer halen voor gebruik. Zoutige boilies nadien met een actieve CSL of een zelf gepureerd licht gegist vispapje (o.i.d.) soaken is natuurlijk ook een optie.

Zout en zoet zijn twee smaakversterkers die je verder gewoon samen kunt gebruiken, in welke mix dan ook! Ik laat echt het één niet achterwege wegens het ander. Hoogstens omdat ik het één niet wil gebruiken om wat anders te doen. Zo is een flavour ook niet noodzakelijk, en een stinkflavour op een stink mix ook niet per definitie de weg. Denk maar eens aan de Strawberry Fish combinatie. Liefst met zout en suiker.

50-100 gram druivensuiker per kilo is ook een goede optie i.p.v. een potjes of flesjes variant. Druivensuiker is niet dominant aanwezig en lastig over te doseren. Wat zoetstoffen en flavour betreft, heb ik persoonlijk liever vloeibare stoffen - toe te dienen als 10ml/kg, en die gemakkelijk mengen met eieren c.q. niet klonteren (of je moet poeder in een beetje lauw water oplossen) - dan nog sterker geconcentreerd spul. De zoete smaak van druivensuiker is verder ook te versterken met wat zoetstof. Teveel aan druivensuiker doet een boilie namelijk wegsmelten tijdens het koken/stomen.

PS; Ik weet niet of je al die meelsoorten al hebt gekocht? Maar ik zou zelf minimaal 100 gram van het vismeel vervangen door gemalen hennep. Een andere 50-100 gram door kruiden van de Toko of Turk. Neem dan geen mengsel met daarin zout, want dat gebruik je al los. Sla olie is verder oké. Vetzuren genoeg in die mix. En of je voor 1,5 kilo boiliemix een flesje hennepolie aan wilt schaffen, dat is aan jezelf. Het is echter wel goed spul, ook om zomers wat na te soaken. Evt. ook bij een reformwinkel e.d. te koop in 250ml. flesjes (wat duurder, maar voor jouw doeleind meer dan voldoende). Blijf in ieder geval momenteel weg van Wokolie. Daar zit arachide/pinda olie in en dat stolt gemakkelijk bij koude omstandigheden. Dan kom ik op de volgende mix, die je zeker niet hoeft te volgen...

1000 gram 50/50 Mix
150 gram Antartic Krilmeel
150 gram Deens Haringmeel
100 gram paprikapoeder (zoet), kerriepoeder, kaneelpoeder etc (of een eigen mengsel van zaken)...
100 gram gemalen hennep
100 gram druivensuiker
15 gram zout
20ml sla-olie

Verder ga ik er hierbij vanuit dat je ervaring met die 50/50 mix hebt en zeker weet dat de bindkracht voldoende is om meer dan een derde deel aan andere producten toe te voegen, zoals je zelf al opgeschreven had. Ik zou 'm zelf eerder in onderstaande verhoudingen mengen. Een derde aan extra toevoegingen op de 50/50 mix, en minder voedzaam, i.v.m. kans op overvoeren...

2000 gram 50/50 Mix
200 gram Antartic Krilmeel
200 gram Deens Haringmeel
200 gram paprikapoeder (zoet)
200 gram gemalen hennep
200 gram druivensuiker
30 gram zout
20ml sla-olie

Wanneer je zeker weet dat je mix goed uithard, dan kan je eens een iets andere weg inslaan door een vijfde van je eitjes aan vloeistofvolume te vervangen door een vissaus uit de toko, ketjap, melasse of andere vloeibare producten. Niets is te gek :wink: !

Succes in ieder geval.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

08-01-2017 13:52

robertino smith schreef:Olie lost niet op inderdaad, maar zal wel uitlekken! Net als vuil zich hecht aan olie, zal ook de fijne deeltjes van je mix dit doen. De olie wil ten alle tijde naar het water oppervlak, dus aantrekking in alle waterlagen van het water! Dat is mijn gedachte bij gebruik van olie.

Groet.


En dan is de vraag of het uitmaakt welke olie dat je gebruikt? Daar wou ik in feite naar toe ;-)

Want ze raden hier zalmolie ipv slaolie aan. Terwijl je hetzelfde kunt bereiken met arachideolie (wat nog eens een pak goedkoper is).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

08-01-2017 14:22

Je hebt blijkbaar net gemist dat arachideolie snel stolt. Zet maar eens wat soorten olie in je koelkast en kijk...

Mooi zomers spul; arachide(pinda)olie :wink: !

PS; beter beide - of meer - oliesoorten gebruiken betreffende een diversiteit aan vetzuren.
Laatst gewijzigd door Marco Mostert op 08-01-2017 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

08-01-2017 14:44

Wat Marco zegt Kenny, zalmolie gebruik ik om de identiteit van de bol te versterken (als additief door de eitjes, vis bol), zelf gebruik ik olijf olie en arachide olie. Niet alleen voor bollen, stick mix, grondvoertje, ter vervanging van flavour ( bollen nacoaten met droge mix daarna 2 a 3 dgn. drogen). Maar ook olijf olie stolt bij koude, zo het nu hoogstens gebruiken voor het aanmaken van stickmix, maar minimaal. Verder word de olijf olie gebruikt voor het aanmaken van mijn dagelijks voer! :wink:

Groet.

image-2017-01-08 (1).jpg
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

09-01-2017 07:30

3 redenen voor mij om de zalm olie te gebruiken.

-stolt niet bij lagere temperaturen
-het bevat een hoop omega vetzuren, wat de mix upgrade.
-het betreft een vismeel bol, wat de zalm olie hem nog meer fishy maakt, en het geeft een bepaalde label mee met je bol.
Gebruikersavatar
rene hameeteman
Berichten: 121
Lid geworden op: 15-01-2005 15:03
Locatie: Goedereede

10-01-2017 20:21

Iedereen super bedankt voor alle reacties.
Ben hier super blij mee! Ga er zeker met aan de slag :D :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Beter 1 karper op de mat, dan er tien zien springen.
Frank van Schaik
Berichten: 70
Lid geworden op: 23-07-2013 08:13

01-02-2017 17:53

kenny vernieuwe schreef:Waarom hechten jullie zoveel waarde aan de olie die gebruikt wordt?
En waarom voegen jullie olie in een mix toe?

Voor mij heeft het maar 1 reden en dat is de rolbaarheid.
En dus laat ik de olie er ook gewoon meestal uit.
Olie lost toch niet op in water => karper kan het niet detecteren.


Toevallig ook het boek van Ed Cremers gelezen? Heb hier toevallig even over gesproken met hem via wat berichtjes over en weer.

Hij vertelde mij het volgende:

Hallo Frank, bedankt voor jouw vraag. Wel, een olie is een olie, waarmee ik wil aangeven dat elke olie feitelijk dezelfde eigenschappen heeft. Dus ook hennepolie bestaat uit van die lijvige moleculen die te groot zijn om te matchen met de karper zijn smaak- en reukreceptoren. Ook is hennepolie niet wateroplosbaar, terwijl de karper alléén wateroplosbare moleculen kan waarnemen. Dat van een (hennep)olie een vermeende attractie uitgaat, komt voort uit verbanden die mensen leggen, terwijl die verbanden er niet zijn. Zo is men gemakkelijk bereid te geloven dat als men een boilie soakt in een (hennep)olie, en die boilie vangt vis, de vangst (mede) voortkomt uit de 'lokkende' werking van die soak. En daarmee is er dan sprake van een 'bewezen attractie'. Men bedenkt zich dan echter niet dat de vangst tot stand is gekomen niet dankzij de (hennep)olie, maar ondanks de (hennep)olie! Groetjes, Ed


Inderdaad, deze nep wordt vooral ook door de industrie in stand gehouden. Een olie door de mix is zeker aan te bevelen. Een voedzame mix heeft 5-10% aan vetten (bijvoorbeeld een visolie) nodig en draait inderdaad beter. De voedingswaarde van zijn voer kan de karper opmerken. Ik weet niet of je 'de Karper & de Listen' gelezen hebt, of bekend bent met het boek. Daarin wijdt ik een heel hoofdstuk aan deze thematiek. Als je het boek overigens gelezen hebt, maakt niemand je meer wat wijs over aas en aanverwante onderwerpen. Dan besef je ook hoeveel onzin er wordt verkocht en geschreven (even reclame maken voor eigen winkeltje, hahaha). Groeten, Ed


Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

01-02-2017 19:09

Ik en meerdere snoekvissers met mij hebben op een dobber die boven een geoliede aasvis hangt aanbeten gekregen. Op de dobber zelf dus hé en zonder olie nog nooit.
Snoeken kunnen er dan toch iets van waarnemen, in mijn geval zalmolie.
Plaats reactie