Originals


Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

14-12-2016 18:00

Over de inhoud gesproken..... hoe zijn de ervaringen eigenlijk met originals ondertussen .....? 8)
Gebruikersavatar
Theo de Vries
Berichten: 442
Lid geworden op: 15-02-2003 01:00
Locatie: Lelystad

14-12-2016 23:22

Als ik dit allemaal lees, denk ik; waarom vang ik nog steeds aan een aardappel? :P
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

14-12-2016 23:56

Stukje brood werkt ook nog steeds goed.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

15-12-2016 00:01

Mix 2:

1kg. Soja volvet getoast
1kg. Maïsmeel
1kg. Tarwegriesmeel

250 gr. Vismeel
250 gr. Opfokmelk
250 gr. Arachide/pinda meel
250 gr. Gemalen hennep

Qua eiwitten en vetten wel een goede mix, waar een vis het nodige uit kan halen, wat extra attractie en een mix waar je zeker ook wel je vissen op vangt.
Gebruik persoonlijk sinds een paar jaar geen opfokmelkpoeders meer, omdat er veel lactose in zit en wat blijkt uit onderzoek? Dat kan een vis niet opnemen. Is eigenlijk ook wel logisch, want zit alleen in moedermelk en een vis is natuurlijk niet een zoogdier.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

15-12-2016 00:33

Theo de Vries schreef:Als ik dit allemaal lees, denk ik; waarom vang ik nog steeds aan een aardappel? :P


Maakte als jonge tiener al de Drachtster parken onveilig, favoriete aassoorten? Aardappel, brood (vlok) en soms wormen. Vooral op aardappel ving ik hele dikke zeelten (van bijna 60 cm.) en soms zelfs een karper. Midden tachtiger jaren, heb ik er op het Friese buitenwater ook nog wel karpers op gevangen, maar laten we eerlijk zijn, het haalt het niet bij een goede bol.
Veel vissen en weinig vangen was toen meer het motto.

Onderstaand plaatje is van 1973 en betreft een door mij gevangen echte Heidemij spiegel. Een aantal van die beesten waren door iemand (die toen al op karper viste) uitgezet in een sloot vlakbij zijn huis in Drachten. De karpers waren overigens gevangen op de Wijde Ee bij de Veenhoop.
Aas? Twee keer raden.
De tijd gaat snel, is alweer 43 jaar geleden!

carp 1973 1.jpg
(199.39 KiB) 3578 keer gedownload
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

15-12-2016 02:49

Mix 3 is hetzelfde als mix twee, aangevuld met twee keukenkruiden.

Het gebruik van kruiden vind ik een heel moeilijk verhaal, dat er bepaalde stoffen in zitten die meerwaarde kunnen hebben in je aas, daar geloof ik zeker in. Probleem is, we weten er nog veel te weinig van en dus ben je afhankelijk van ervaringen van vissers en dan wordt het een moeilijk verhaal natuurlijk. Naar essential oils wordt tegenwoordig b.v. wel onderzoek gedaan in de industrie, vanwege hun mogelijke antibacteriële werking in het darmstelsel van vissen. Sommige stoffen, b.v. beta glucanen worden zelfs al gebruikt in commercieel visvoer zoals b.v. die van Coppens.
Oftewel welkom in de wereld van de pre- en probiotica.
Vang je meer vissen door het gebruik van bepaalde kruiden? Oftewel hebben ze attractie?
Persoonlijk geloof ik er niet echt in, maar ik kan het mis hebben en de tijd zal het leren. Daarnaast vind ik ook nog eens, dat er veel te hoge doseringen gebruikt worden door de meeste vissers.

Resumerend, je bent er in ieder geval mee bezig, maar we maken het vaak onnodig veel te ingewikkeld, omdat goed aas maken in essentie een heel simpel verhaal is.
Het zien van het totaalplaatje (gebaseerd op logica en kennis) is de truc, niks meer of minder.
Het gros van de vissers kan dat natuurlijk niet en het gros van de aasmakers kan het ook niet, omdat ze het totaalplaatje niet zien door een gebrek aan kennis.
Natuurlijk wordt er op veel commerciële bollen nog genoeg vis gevangen, daar gaat het niet om. Echt het verschil maken op een water is een heel ander verhaal.

Ik zal er wel weer op afgebrand worden door deze en gene, maar dat gebeurt meestal door mensen die er m.i. zelf totaal niks van afweten. Wat ik beweer zijn aannames, ik maak mezelf belachelijk, ik doe aan zelfverheerlijking, noem bepaalde aasmakers onbenullen, maak wereldbollen, ben vol van mezelf en zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Kijk eens in de spiegel zou ik zeggen.
De waarheid ligt natuurlijk wel een beetje anders. Wil je een oordeel over mij vellen, dan moet je me persoonlijk kennen en dan krijg je denk ik een heel ander beeld.
Gebruikersavatar
Theo de Vries
Berichten: 442
Lid geworden op: 15-02-2003 01:00
Locatie: Lelystad

15-12-2016 07:30

Hilco, ik ben niet iemand die makkelijk iets op papier zet, dus maar weer een one liner; Ligt het aan de bol dat je meer bent gaan vangen of aan de aasaanbieding, dus de uitvinding van de Bolt/hair-rig? Zelfs een lego blokje vangt! (oude discussie in de karper van wat toen nog studiegroep heten)
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

15-12-2016 10:20

@ Hilco:
en ik zeg dat een aardappel beter vangt dan welke bol dan ook. in ieder geval hier in de buurt. dat komt omdat iedereen vist met bollen en niemand met aardappel. de reden is natuurlijk dat de aardappel geen of veel minder last heeft van dressuurverschijnselen. natuurlijk moet ik er wel bij zeggen dat een zacht aas als aardappel wat nadelen heeft die een bol dan weer niet heeft.

de boilie was ooit een revolutionair aas, omdat het nieuw was voor de karper. inmiddels kennen ze de bol wel, en wat je er ook in stopt, die revolutie van vroeger krijg je nooit meer terug. water waar karpers zwemmen die nog nooit een bol hebben gezien zijn er denk ik niet meer.

dat je stelt dat wij jou niet kennen is natuurlijk een beetje onzin. je post heul erg veul, en eigenlijk steeds van hetzelfde. je bent helemaal gefixeerd op het precies in een bol stoppen wat een karper aan voedingsstoffen nodig heeft en bent er van overtuigd dat dat het best vangende aas is, dusdanig dat je dat als feit bent gaan zien en jouw 'superbol' als superieur beschouwt ten aanzien van welk ander aas dan ook. en iedereen de het anders doet dan jij is verkeerd bezig en heeft er geen verstand van. en dan vind ik je een beetje zelfingenomen en arrogant, ja.

op het moment dat je denkt alles te weten (de cirkel is rond!) leer je niet meer bij en stopt je ontwikkeling naar meer kennis. en dat zie ik momenteel bij jou. ook is er dan geen sprake meer van discussie maar verval je in een soort van prekerige monologen. en dat is toch wel jammer, want op zich bedoel je het toch wel goed.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

15-12-2016 10:42

Hilco Meijer schreef: Leuk dat je dit post, kunnen we het weer over de inhoud hebben.
A) Hilco, de inhoud van dit topic is Originals en we zijn al een aardig tijdje of topic bezig. Door jou gekaapt is ook al geschreven.
..De andere recepten kom ik nog op terug.
B) Ik wilde juist niet dat je er inhoudelijk op inging (..autistisch trekje van je :roll: ), maar eventjes inzag wat het punt is; Een goed vangende mix maken is niet zo moeilijk!
C) Ik gaf dan ook expres aan
Maar voor wie nog zoekende is, hier een ruim bewezen en bekend voorbeeld van een droge mix die het al erg lang doet
, zodat eventueel aanwezige zoekende vissers niet in jouw wereldje verdwalen in de illusie dat er anders weinig goeds aan boilie te fabriceren valt.

Dus gewoon een simpel voorbeeld van een mix, met een beetje diversiteit aan stoffen (...), zoals door ons stervelingen gebruikt is en/of wordt, en die afgelopen decennia in een (vrijwel) soortgelijke vorm in honderdduizenden kilo's aan boilies is ingezet en daarmee honderdduizenden kilo's vis op het droge heeft gebracht!

De illusie dat je per water, per dag of periode, een vis - want het verschilt ook nog eens per vis - specifiek kan aanspreken wegens het door jou aangehaalde zelfselectie van vissen, dat is een illusie die niet in een bol te verwerken is...

Wat mij betreft 't zelfde gelul als waarvan jij bollenboeren beticht.

PS: ingaan op de kruiden (en soja, waarvan ik al heb aangegeven die niet meer te gebruiken) Hilco? Ik schreef toch al
of bedenk wat originelers :wink:

He; Originals. On Topic :D .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

15-12-2016 10:56

je hoeft niet de precieze voedselbehoefte in een specifiek voedsel te stoppen, want als je gevarieerd eet krijg je toch wel alles binnen wat je nodig hebt. dat zou zo maar ook voor een karper kunnen gelden.

overigens bestaat er dergelijk voedsel voor mensen, maar toch zijn we niet allemaal overgestapt op astronautenvoer, en eten we nog steeds een breed scala aan voedsel.
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

15-12-2016 12:40

Hilco Meijer schreef:Heb eigenlijk niet zoveel zin meer, om ook nog maar iets te posten op het board.
Maak ik ook nog een paar mensen blij.



Ik heb net zoveel vertrouwen in jouw wonderaas als in jouw woorden!
Belofte maakt schuld was het toch?
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

15-12-2016 12:53

Eerst heel karpervissend Nederland en boilieboeren verwijten dat ze niet weten waar ze mee bezig zijn. Nu krokodillen tranen brullen zou je toch aan het denken moeten zetten??

Kom van het (ere) schavot af waar je je zelf op gezet hebt en ga lekker genieten van het vissen.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

15-12-2016 15:46

Loon naar werken zeg maar.

Ik ben die ik ben en geloof in wat ik doe en wat ik zeg.

Jullie je zin, het ga jullie allemaal goed!
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

15-12-2016 16:02

@ Hilco:
tja. ik wil je echt niet van het forum af hebben, maar ik geef gewoon aan hoe ik er tegenaan kijk, that's all. even goede vrienden wat mij betreft.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-12-2016 16:05

Laten we elkaars eigenaardigheden respecteren en iedereen de ruimte geven voor zijn bijdrage. Alle bijdragen zijn welkom. Het op de persoon gerichte topic is overigens verwijderd. Zo gaan we niet met elkaar om.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
lorenzo plancke
Berichten: 141
Lid geworden op: 20-05-2013 16:12

15-12-2016 16:31

Die topic is meer dan terecht verwijderd .
Als je iets niet wil lezen sla het dan over , zo moeilijk is dat toch niet .
Voor mij mogen jullie gerust nog wat door lullen , en daar bedoel ik zeker Hilco niet mee . Boilieman had 31 pagina's waarvan meer dan de helft gezever . Jullie zitten ongeveer op de helft zodus er is nog wat werk aan de winkel .
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

15-12-2016 16:54

lorenzo plancke schreef:Die topic is meer dan terecht verwijderd .
Als je iets niet wil lezen sla het dan over , zo moeilijk is dat toch niet .
Voor mij mogen jullie gerust nog wat door lullen , en daar bedoel ik zeker Hilco niet mee . Boilieman had 31 pagina's waarvan meer dan de helft gezever . Jullie zitten ongeveer op de helft zodus er is nog wat werk aan de winkel .


Het boilieman topic, ging vooral ook over boilieman en voornamelijk hoe slecht ze zijn.
In dit topic gaat het over iemand die nogmaals het al eerder uitgevonden wiel wil uitvinden en met allerlei theorieën ons wil laten inzien dat wij zo lang dat wij vissen altijd fout hebben gevist. Daarnaast zijn ook alle aasfirma's slecht en is er maar een wonderbal en dat is nou heeeeeeel toevallig die van Hilco. Dat heeft weinig met Originals te maken.
Daniels Benny
Berichten: 165
Lid geworden op: 27-06-2007 11:41

15-12-2016 17:21

Ik snap niet dat mensen zo kunnen reageren op een persoon die hier veel kennis opzet ,gebruik het of laat het links liggen ,simpel toch ,nu ik heb het gebruikt en heb de laatste sessies van het jaar welliswaar in september goed gevangen ,meer dan goed! Heb het zelfs gefilmd en een achttal aanbeten op 1 lijn op een tijdspanne van nog geen 2 en half uur .Mijn gebuur die daar al van s'morgens aanwezig was en met drie lijnen aan het vissen was heeft de dag afgesloten (10 uren gevist) met drie vissen.We zaten op een vijftiental meter van mekaar.Heeft het met de bol te maken ,zeker weten ,want ik was met 2 lijnen aan het vissen ,elk een andere bol en dit op een tweetal meter van mekaar! Enkel de rechtse lijn bracht aanbeten op, alhoewel ik de andere ook regelmatig ververst heb. Toeval ,neen ,die bol was gewoon veel beter! Dus ,ja ,bedankt Hilco!
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

15-12-2016 17:51

Daniels Benny schreef:Ik snap niet dat mensen zo kunnen reageren op een persoon die hier veel kennis opzet ,gebruik het of laat het links liggen ,simpel toch ,nu ik heb het gebruikt en heb de laatste sessies van het jaar welliswaar in september goed gevangen ,meer dan goed! Heb het zelfs gefilmd en een achttal aanbeten op 1 lijn op een tijdspanne van nog geen 2 en half uur .Mijn gebuur die daar al van s'morgens aanwezig was en met drie lijnen aan het vissen was heeft de dag afgesloten (10 uren gevist) met drie vissen.We zaten op een vijftiental meter van mekaar.Heeft het met de bol te maken ,zeker weten ,want ik was met 2 lijnen aan het vissen ,elk een andere bol en dit op een tweetal meter van mekaar! Enkel de rechtse lijn bracht aanbeten op, alhoewel ik de andere ook regelmatig ververst heb. Toeval ,neen ,die bol was gewoon veel beter! Dus ,ja ,bedankt Hilco!



Het topic gaat over "Originals".... De ellenlange discussie heeft niks van doen met Originals, dus waarom een topic "vervuilen" met offtopic geneuzel?
Oplossing: eigen topic en lekker centraal houden?
Iedereen blij en de mensen die het gezever van Hilco niet willen lezen, maar wel dit draadje willen volgen zijn tevreden en de mensen die wél meer willen weten van Hilco's en zijn gezw... ik bedoel wetenschappelijke onderbouwingen hebben daar alles wat ze willen weten. Ik zeg win/win, of ben ik de enige die een beetje helder van geest is?
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

15-12-2016 18:16

@Michel
Je hebt hier nu al weer een heel aantal reacties geplaatst die allemaal op het zelfde neer komen :evil: wordt een beetje heel erg moe van je..
Nogmaals Hilco is misschien een beetje dominant te zelfverzekerd en ongelukkig met zijn mening geven maar wat jij aan het doen bent tov Hilco is echt te droevig voor woorden, geld in mindere maten trouwens ook voor de heer Otten..


Hilco ik denk dat er genoeg mensen hier op het board zijn die jou postings waarderen en hoop dat je ondanks de kritiek van al die echootjes hier zal blijven posten!
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

15-12-2016 18:30

Eens met Mark, bovendien, zou niet weten aan wie ik me anders zou moeten ergeren :wink:
Hilco, laat je niet gek maken.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

15-12-2016 19:34

Mark,

Heer Hilco speelde hier dit spel scherp dat mag natuurlijk je kunt dan wel tegengas verwachten. Kom je hier met een verhaal waarin je stelt dat je superieur aan boiliedraaiers bent, kan er niets anders van maken. Dan gaan bij mij de weinige haren die ik heb wat overeind staan.

Op de blaren zitten pijn kan doen heb o.a. ook ik hier op KWO regelmatig mogen ondervonden in de loop der jaren. Is nu eenmaal inherent als je actief mee babbelt.

Groet,
Peter
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

16-12-2016 08:27

Hallo Peter,

Na een paar reactie,s in dezelfde trant weten we je standpunt wel het gaat mij er om dat je maar door gaat met reageren en op de man blijft spelen!
En oh ja, echootje moet natuurlijk egootje zijn :-? ( kan ik daar niet meer op terug gepakt worden)
Ga nu kappen want ik ga vissen :lol:
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

16-12-2016 13:09

mark bres schreef:Hallo Peter,

Na een paar reactie,s in dezelfde trant weten we je standpunt wel het gaat mij er om dat je maar door gaat met reageren en op de man blijft spelen!
En oh ja, echootje moet natuurlijk egootje zijn :-? ( kan ik daar niet meer op terug gepakt worden)
Ga nu kappen want ik ga vissen :lol:


Wat is er mis met op de man spelen, Hilco doet hetzelfde?
Immers waar gehakt wordt vallen spaanders, in het geval van Hilco zou ik zeggen if you can't stand the heat stay out of the kitchen mag men dan helemaal geen eigen mening meer hebben en moeten we enkel ja en amen knikken?
Hilco speelt mijn inziens ook op de man, of beter gezegd mannen.
In dit topic gaat het over Originals, in een ander topic over Mark en Michiel en daarnaast ging het kort ook nog over "alle aasboeren" ik geloof dat Hilco genoeg mannen heeft probeert te tackle'en en in diskrediet proberen te brengen.
Mannen die hier niet/amper reageren of willen reageren omdat er zoveel betweters zijn.
Dat Hilco het niet door heeft dat bepaalde dingen tegen de borst stuiten daar kunnen wij hem enkel op attenderen lijkt mij?
Immers eigen mening....
Aan hem om zijn "mening" dusdanig aan te passen zodat het niet overkomt als mensen een mes in de rug proberen te steken, terwijl hevig op de borst kloppend roepen ik ben de beste.
Wil je een vergelijk maken van of tussen product x of product y dan zul je beide moeten testen, dit is hier niet gebeurd en dat is waar niet enkel ik maar ook anderen een probleem mee hebben.
Dan kan Hilco met allerlei wetenschappelijke onderbouwingen komen ( overigens lijkt het merendeel gewoon gekopieerd en geplakt zijn ik zal maar niks zeggen over het woord plagiaat ), maar we weten allemaal dat boilies niet het wonder aas zijn.
Dus dan pretenderen dat je een wonderbol hebt die in 300 keer vissen even zoveel vissen oplevert zegt in mijn ogen niet zo veel.
Er zijn tal van factoren welke zorgen voor wel of geen succes en een boilie ongeacht de samenstelling is er een klein onderdeel van.
Een simpele vraag waarop heel simpel met ja of nee geantwoord kan worden is, ga je weleens zonder vis naar huis?
Als het antwoord ja zou zijn, ben ik dan ook zo vrij om te zeggen dat Hilco een prutbol in elkaar draait?
Immers een wereldbol zou toch altijd moeten vangen?
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

16-12-2016 13:50

Michel Hulshof schreef:Aan hem om zijn "mening" aan te passen

Mening aanpassen hoeft niet, wel hoe hij die uit.
En hoe vaak.