Originals


Plaats reactie
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

11-12-2016 22:26

Ach ja.., dit is er ook zo eentje
Wetenschap is geen bombarie, gaat om feiten.
Goed en frequent vangen op een boilie is het feit van de visser, en een bol is daar een onderdeel van... :wink: !

Attractie werkt wel degelijk, maar daarin schuilt tegelijk ook een groot gevaar.
Al aangehaald, maar overheen gelezen.

Ik gebruik in dit geval lecithine als emulgator en om de fosfolipiden die er in zitten.
Sojameel voegt weinig, tot niks toe aan een bol, behalve de olie.
Laat een zware mix anders prettig rollen, en niet alleen door de olie, mede door de fijne structuur. En het bevat daarnaast een goed aminozuurpatroon, best wat eiwitten (vleesvervanger) en sowieso al lecitine (...).

..Kwam trouwens diverse leuke Internet sites tegen. O.a deze quote;
Daarnaast is Lecithine de bouwstof voor Acetylcholine, een neurotransmitter die in overdosis tot overprikkeling van het zenuwstelsel leidt. Het is daarom mogelijk, dat Lecithine in het rijtje van Aspartaam en Glutamaat bijgezet moet worden!
Weet jij hoeveel lecitine het beest als DI mag hebben? Zoeken we op... Zie jij hoeveel een vis van je aasjes eten? Variabelen, wat een stress. Ik zou me niet zo druk maken om calcium en een paar bollen in het water. Met zulke dure bollen plempen ze de put niet vol.

Ennuh, werk jij Hilco en jij Michel echt niet stiekem samen om dit topic op gang te houden. Of erger; Ben jij Hilco niet gewoon Michel :D. En ondertussen anderen verwijten niet de echte naam te gebruiken? :lol: :lol: :lol:

Ga ik me even verder verdiepen in
fosfolipiden
, want m'n aas doet 't niet (Zzzz). Een beetje gevarieerde en een goed vangende bol dekt wat mij betreft gewoon de lading. :wink: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

12-12-2016 01:05

Heb eigenlijk niet zoveel zin meer, om ook nog maar iets te posten op het board.
Maak ik ook nog een paar mensen blij.
Kan ik wel weer reageren op allerlei postings over details, maar dat leidt tot niks, dus dat ga ik ook niet meer doen. Spelletjes spelen, doe ik liever ergens anders.

Wat is de belangrijkste functie van aas? En hoe bereik je dat, daar draait alles om.
Weet je het één en ander over zelfselectie van vissen en je krijgt een totaal nieuwe kijk op aas.
Levert je in ieder geval meer vissen op, daar ben ik van overtuigd.
Ouderwets rekenen is nog steeds de basis, maar wel vertaald naar de nieuwste inzichten natuurlijk!
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

12-12-2016 09:18

Dat ik het niet helemaal met je eens ben is omdat ik een praktijkman ben en jij meer theoretisch wil niet zeggen dat ik niet van je posts kan genieten :D :lol:
Heilige huisjes omver schoppen vind ik ook wel een leuke bezigheid, het gat dat overblijft vallen de oorspronkelijke bewoners vaak zelf in. :wink:

Iets minder op mannen spelen die hier niet mee doen is misschien wel aan te raden aan de andere kant als ze enkel lof over hun heen krijgen gaan ze naast hun schoenen lopen en verbetert er voor ons vissers ook niets.

Keep up the goed onderbouwde posts een ander mag daarmee doen wat ie wil.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

12-12-2016 09:20

Kan ik wel weer reageren op allerlei postings over details, maar dat leidt tot niks, dus dat ga ik ook niet meer doen.
Leest herkenbaar weg :wink: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

12-12-2016 09:23

Kom Hilco, niet zo flauw.

wel uitdelen (richting de aasmakers) maar niet willen incasseren.

door te stellen dat je de ultieme bol hebt ontwikkeld is het natuurlijk wachten op kritiek, dat snap je natuurlijk zelf ook wel. overigens denk ik dat als je je iets bescheidener opstelt de meeste van de kritiek verdwijnt en er weer meer inhoudelijk gediscussieerd kan worden. een en ander ligt voor een groot gedeelte aan je eigen opstelling in deze, lijkt me.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

12-12-2016 09:41

En...
Ouderwets rekenen is nog steeds de basis,
Nee Hilco, jij vindt dat de basis!

Wil ik best respecteren. Maar wanneer jij je hier profileert alsof jij alleen kundig bent en over de jaren heen opgedane ervaring van anderen wegschrijft in de trant van
Misschien dat jij 't snapt
, terwijl de praktijk van andere (thuisvlijters) ook een mooi resultaat gevend pad is of kan zijn, dan zakt m'n broek...

Meer wegen naar Rome. En persoonlijk bewandel ik mijn (aas)pad ondertussen ook al ruim 25 jaar zonder in een sprookjesbos van welke aard dan ook te verdwalen :wink: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

12-12-2016 11:15

Trouwens mooi; Toon ik net wat interesse in andere theoretische kennis dan het bekende hengelsport aanbod, Google ik 'zelfselectie bij vissen'...

Kom ik bij Carpboard uit :lol: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
mark vdm
Berichten: 90
Lid geworden op: 10-10-2006 17:00

12-12-2016 12:01

Denk dat het basis idee van Hilco niet slecht is om een compleet voer te maken.
Denk alleen dat deze zin heeft op afgesloten watertjes met geen natuurlijk voedsel.
Bij veel natuurlijk voedsel gaat een karper juist opzoek naar hetgeen niet in de vrije natuur voorkomt en hij wel degelijk lekker vindt.
Het is een beetje E. Aalten theorie. Veel van de dingen die hij schrijft komen ook uit het boek van Cremers. Vindt het leuk om te lezen zolang je maar iedereen in z'n waarde laat. Het is voor mij ook een hobby binnen hobby en dat al 25 jaar. De energievoorziening kan je makkelijk omhoog helpen met dextrose... De dure CeDe mix is makkelijk zelf te maken en kan je mix naar 3,= de kilo brengen.
snel opneembare aminos en eiwitten etc. kijken eens op een sportvoedingssite....
Wat ook leuk is om te bekijken zijn de filmpjes van Rim Richardson op YouTube.
Het bewijs dat je wel of geen runs krijgt en dat daardoor je voer goed is? komen veel meer factoren bij kijken, zit nu op een water te vissen, bijna geen runs en toch m'n voer iedere keer weg. (als ik dit niet kon controleren zat ik dus met slecht aas te vissen?? :roll: )
Je kan met boilies ook niet elke karper vangen.... (dressuur)

groeten, Mark
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

12-12-2016 18:05

Hilco Meijer schreef:Heb eigenlijk niet zoveel zin meer, om ook nog maar iets te posten op het board.
Maak ik ook nog een paar mensen blij.
Kan ik wel weer reageren op allerlei postings over details, maar dat leidt tot niks, dus dat ga ik ook niet meer doen. Spelletjes spelen, doe ik liever ergens anders.

Wat is de belangrijkste functie van aas? En hoe bereik je dat, daar draait alles om.
Weet je het één en ander over zelfselectie van vissen en je krijgt een totaal nieuwe kijk op aas.
Levert je in ieder geval meer vissen op, daar ben ik van overtuigd.
Ouderwets rekenen is nog steeds de basis, maar wel vertaald naar de nieuwste inzichten natuurlijk!



Tabee....
Gebruikersavatar
jannes hooijer
Berichten: 450
Lid geworden op: 13-02-2008 19:28

12-12-2016 19:15

hilco

ik ga verder geen oordeel meer vellen over het geen je schrijft ,lees zin of onzin
er is al genoeg gezegd , en een ieder mag er van denken wat hij wil
ik denk er het mijne van

is het niet zo dat elk water zijn eigen benadering heeft
waar je met het ene aas je eigen scheel vangt op water a
moet je op water b misschien een totale ander aas gebruiken om potten te breken , en of dat dan een bol of een partikel is , is mij om het even

komen we gelijk op het punt waarom vangt de ene zijn eigen scheel , en de ander geen schub
lees hier boven
wat betreft aantallen , wat is de moeilijkheidsgraat van desbetreffende water
en wat is het doel van de visser

vissen is als een cirkel
en die cirkel moet rond zijn
observeren, water kennis , kijken wat anderen doen , veel voeren of juist weinig enz enz
aas is maar een heel klein stukje van deze cirkel in mijn ogen
keuzes durven maken

wat betreft het succes van een visser
het is maar net hoeveel tijd je er in kan steken ,of hoeveel tijd je erin wil steken , of hoe gewiekst is de visser
met tijd en inzet kun je verder komen als je wil
maar wonder aas bestaat nog steeds niet
geluk wel
carp greats jannes


carp fishing a way of live
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

12-12-2016 23:49

Ieder water heeft zijn/haar eigen benadering inderdaad, zaken zoals diepte, tijd, trekroute etc spelen allemaal mee.

Ik heb vroeger ook gevis met boilie x op water y etc omdat ik daar beter mee ving, dan ga je vanzelf geloven dat vissen per water een eigen voorkeur hebben. (en dan heb je 5 soorten bollen in de vriezer)
Dit is echter maar gedeeltelijk waar aangezien vissen soms iets niet eten omdat ze iets missen wat ze nodig hebben, een wonder boilie bestaat echter niet een goede boilie die op ieder water vangt echter wel.

De laatste 2 jaar heb ik langzaam geleerd dat goed aas overal vangt en het juist toepassen hiervan gewoon veel meer vissen oplevert en blijft opleveren, dit is een hele omschakeling vooral tussen de oren.
Zo ging het er bij mij ook heel erg moeilijk in dat een ready "stabilized" boilie beter kon vangen als een freezer zonder dat de vangsten terug liepen. (dacht echt die nemen me in de maling)

Als je een preserver toepast op een slechte bol dan blijft de bol slecht, als je een goede preserver toepast op een goede bol dan wordt deze nog beter en instanter zonder dat de vangsten terug lopen. (ze lopen juist op)
De reden dan de meeste ready mades niet lang werken komt omdat het meestal een hele goedkope mix is waar een wateroplosbare attractor aaan toe is gevoegd en afgemaakt met een goedkope preserver. (winst!)
Commerciële ready's worden vaak ook voor de instant werking verkocht want mensen voeren er toch niet mee (dus merken ze het niet)

Kijken wat anderen doen kun je beter niet doen tenzij ze het heel erg goed doen.

Een goede visser met matig aas zal gelijkmatig of minder vangen dan een gemiddelde visser met goed aas, een goede visser met goed aas is koning.

Als je goed aas hebt dan moet je daar gewoon vertrouwen in hebben en doorgaan en niet zoals hele volksstammen meteen rennen naar merk "vul maar in" welke zogenaamd weer de zoveelste nieuwe toverbal aanbied omdat het even niet gaat zoals je zou willen.

Je lacht je af en toe kapot, een visser vangt twee vissen op een bepaalde boilie en het weekeinde erop zit iedereen met die bol en er wordt niets meer op gevangen...
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

13-12-2016 00:21

jannes hooijer schreef:hilco

ik ga verder geen oordeel meer vellen over het geen je schrijft ,lees zin of onzin
er is al genoeg gezegd , en een ieder mag er van denken wat hij wil
ik denk er het mijne van

is het niet zo dat elk water zijn eigen benadering heeft
waar je met het ene aas je eigen scheel vangt op water a
moet je op water b misschien een totale ander aas gebruiken om potten te breken , en of dat dan een bol of een partikel is , is mij om het even

komen we gelijk op het punt waarom vangt de ene zijn eigen scheel , en de ander geen schub
lees hier boven
wat betreft aantallen , wat is de moeilijkheidsgraat van desbetreffende water
en wat is het doel van de visser

vissen is als een cirkel
en die cirkel moet rond zijn
observeren, water kennis , kijken wat anderen doen , veel voeren of juist weinig enz enz
aas is maar een heel klein stukje van deze cirkel in mijn ogen
keuzes durven maken

wat betreft het succes van een visser
het is maar net hoeveel tijd je er in kan steken ,of hoeveel tijd je erin wil steken , of hoe gewiekst is de visser
met tijd en inzet kun je verder komen als je wil
maar wonder aas bestaat nog steeds niet
geluk wel


Jannes, ik denk dat goed aas, waar alles in zit qua voedingswaarde, energiewaarde, attractie en vertering op elk water werkt. Is gewoon logica.
De aaswereld is trendgevoelig en momenteel is de trend attractie (smaak), oftewel het prikkelen van de chemoreceptoren. Punt is, smaak is maar één onderdeel van je aas.
Heb er al genoeg over geschreven, dus ga er verder dan ook niet op in.

Ik beweer nergens dat het wonderaas is, het volgende heb ik geschreven:

Is niet de ultieme bol, zoals gezegd niet één bol blijft altijd vangen, dat is onmogelijk. Verandering van spijs doet ook vangen, ik varieer dan ook regelmatig, vis ik weer eens met tijgernoten, dan weer met particles met de pen, single hook, veel voer etc. etc.
Dat is de andere kant van het verhaal, die beesten zijn niet onnozel natuurlijk en met die toeter kunnen ze dan ook het nodige!

Wat ik wel beweer is en wat ik ook heb geschreven:

Heb je wel een topbol natuurlijk, waar echt alles in zit, qua voedingswaarde, energiewaarde, attractie en vertering en daarnaast ook nog eens vers van de pers. Oftewel een winner!
Geschikt voor de instant visserij, maar vooral ook voor de langere termijn.
Stelling: een goede zelfdraaier (met veel kennis), maakt een betere bol dan een aasbedrijf.


Waarom? Omdat er volgens mij tegenwoordig geen aas gemaakt wordt op de manier zoals ik het doe. Ik maak, als je het sec bekijkt geen aas, maar een goed karpervoer waar alles in zit.
Denk dat er waarschijnlijk niet één aasbedrijf is dat rekening houdt met b.v. de gebruikte vetzuren, het aminozuurpatroon, vitamines etc. in hun aas. Dat is toch onzin, is denk ik de gedachte, ik denk dus van niet.
Aasbedrijven mogen van alles claimen, maar als ik iets beweer, is het arrogantie.
Zo komt het misschien soms wel over, maar het is meer een kwestie van vertrouwen in eigen kunnen, gebaseerd op theoretische en praktische kennis.
Het is natuurlijk wel mijn persoonlijke mening en mogelijk heb ik het dus mis, maar voor mijn gevoel heb ik nou het plaatje compleet en ben ik wat boilies betreft min of meer klaar. In ieder geval voor wat betreft het voorjaar en de zomer.

Voor de geïnteresseerden:

http://www.uesc.br/cursos/pos_graduacao ... n_fish.pdf
Laatst gewijzigd door Hilco Meijer op 13-12-2016 00:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

13-12-2016 00:24

Zag net dat Arno ook wat gepost heeft, sluit mooi bij elkaar aan.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

13-12-2016 07:42

Jammer dat je hier alle die zich met het maken van visvoer en boilies over een kam scheert. Je aantijgingen kan je niet hard maken daar je over aannames praat. Kom met onderzoek die je beweringen staven nu maak je je zelf belachelijk. Kan er die een link hebben met de koiwereld als karpervisser en zich met aas bezig houden. Je vergeet ook de link met bedrijven als Coppens en de boiliewereld.

Groet,
Peter
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

13-12-2016 08:29

@Hilco:
Nu je het zwijgen hebt doorbroken: kun je me vertellen waarom dat cede eivoer 45% van je mix uitmaakt? Ben nog steeds geïnteresseerd naar de gedachte hier achter.
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

13-12-2016 09:24

Zal er ook een antwoord op geven.

Die Premium Eggfood bevat hoogwaardige eiwitten, zowel dierlijke als plantaardige, alle noodzakelijke vitaminen, aminozuren, mineralen en sporenelementen en essentiële aminozuren.
Door deze te malen komen ze eerder vrij en zijn ze veel beter waar te nemen en op te nemen t.o.v. ongemalen. (heel belangrijk)

Het is een totaalvoer door de hoeveelheid te verhogen kom je heel makkelijk op de benodigde percentages aan eiwitten, koolhydraten, vitaminen, mineralen etc. (lange termijn bol)

Door de toevoeging van wateroplosbaar gehydrolyseerde eiwitten/aminozuren word de bol extra attractief (instant)

Als ik in een bol hele of grote stukken zaden/insecten zie dan vind ik dit eigenlijk gewoon zonde van de ingrediënten aangezien het niet goed detecteerbaar is en ook niet goed en volledig opgenomen kan worden.

In de meeste commerciële birdfood boilies zit alleen maar een klein beetje negerzaad bij een basis mix en als je "geluk" hebt wat gemalen hennep of ongemalen zaden.
Voedingswaarde zit er amper in en de flavour en zoetstof is meestal ook van el-cheapo met een chemische (na)smaak.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

13-12-2016 09:28

Als ik in een bol hele of grote stukken zaden/insecten zie dan vind ik dit eigenlijk gewoon zonde van de ingrediënten aangezien het niet goed detecteerbaar is en ook niet goed en volledig opgenomen kan worden.
Yep. Zeven en malen (al is 't voor de verwerking in het aas). Zoals ik aanhaalde is Universeelvoer daar ook zo'n voorbeeld van. O.a. insecten, schaaldiertjes en rozijnen...

Stelling: een goede zelfdraaier (met veel kennis), maakt een betere bol dan een aasbedrijf.

Waarom? Omdat er volgens mij tegenwoordig geen aas gemaakt wordt op de manier zoals ik het doe. Ik maak, als je het sec bekijkt geen aas, maar een goed karpervoer waar alles in zit.
Denk dat er waarschijnlijk niet één aasbedrijf is dat rekening houdt met b.v. de gebruikte vetzuren, het aminozuurpatroon, vitamines etc. in hun aas. Dat is toch onzin, is denk ik de gedachte, ik denk dus van niet.
Beetje visolie, scheutje zonnebloem of maiskiemolie, meelsoorten van plantaardige en dierlijke afkomst, kruiden, snufje zout etc..
diversiteit aan producten die elkaar aanvullen
Zaken die elke thuisdraaier of serieuze bollenboer kan en zal gebruiken!

Kijk toch eens aan wat draaiservicen in stock hebben om een bol samen te stellen. Denk je dat zij die groot ingekochte producten niet zelf gebruiken :roll:?! Hilco, je brengt het naar mijn idee moeilijker omdat je graag een rekenmachine gebruikt en jij veel belang hecht aan het 'weten' (...) waarom iets vangt. Anderen aan het feit dat het vangt (in mijn geval een combi van beide)...

Resultaat blijft hetzelfde; Vertrouwen en vangen :wink: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

13-12-2016 10:06

Het gaat niet alleen om de ingrediënten, het gaat om het toepassen van de juiste verhouding hiervan.

Als je 10 draaiers exact de zelfde ingrediënten geeft krijg je 10 verschillende boilies en dus verschillende eigenschappen welke de vangst zal beïnvloeden.

Alleen goede ingrediënten is geen garantie voor een goede bol, om een goede bol te maken zul je dus ook het fingerspitzengefühl moeten hebben.

Mijn ervaring is dat je hiervoor niet bij de huidige commerciële boilie bedrijven moet zijn.

Ik kan zelf een aardige boilie maken maar niet een boilie die het overal goed doet, daarom haal ik deze bij iemand die dit fingerspitzengefühl wel heeft.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

13-12-2016 15:57

Bert Timmerman schreef:@Hilco:
Nu je het zwijgen hebt doorbroken: kun je me vertellen waarom dat cede eivoer 45% van je mix uitmaakt? Ben nog steeds geïnteresseerd naar de gedachte hier achter.


Arno heeft het antwoord eigenlijk al gegeven, omdat het kwalitatief goed is en daarnaast is het heel makkelijk verteerbaar.
En vooral ook om de verhouding eiwitten, vet en koolhydraten, daardoor kan ik de verhoudingen in mijn mix (zoals ik die wil hebben) heel gemakkelijk voor elkaar krijgen.
Ik wil b.v. minimaal 15 procent vet en maximaal 25 procent eiwit in mijn bollen.
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

13-12-2016 20:00

breek me de slurf niet open
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

14-12-2016 03:08

Om te beginnen, een paar uitspraken van een paar dagen geleden:

Je kunt overal vis op vangen, want in elk aas en in elke particle zit wel iets waar een vis wat mee kan.

Op veel afgesloten (drukbeviste) wateren ligt tegenwoordig denk ik een overschot aan energie op de bodem en logische gevolgtrekking is dan, dat een vis naar andere dingen gaat kijken.
Oftewel, hij wordt kieskeurig en natuurlijk eet ie ook nog wel wat van, laat ik het maar de mindere bollen noemen, maar is denk ik meer mondjesmaat. Hap, snap zeg maar.


Met dat overschot aan energie, bedoel ik vooral koolhydraten en die zijn te ruim vertegenwoordigd in wat ik de mindere bollen noem, m.a.w. die bollen zijn veel te eenzijdig. Niet alleen voor wat betreft de energiewaarde, maar ook voor wat betreft de voedingswaarde. Het is meer een soort snack geworden, zeg maar. Natuurlijk kun je er (instant) wel vis op vangen, maar zoals gezegd het is meer hap snap, oftewel de vissen gaan er niet meer echt op los. Die bollen kunnen dus ’s ochtends best wel voor een groot deel weg zijn, alleen vang je er op veel wateren bijna geen vissen meer op. Veel aanzuigen en veel uitspugen dus en geen echt goede aasopnames, die leiden tot een gehaakte vis.

Ik doe inderdaad aan rekenen, in mijn nieuwe bol zit b.v. van de essentiële vetzuren voor een karper (linol- en linoleenzuur), van beide ruim één procent, daarnaast 22 procent eiwit en in totaal 17 procent vet en dan de rest nog natuurlijk. Ik weet het, velen zullen het complete onzin vinden, maar de praktijk wijst uit dat het wel degelijk werkt. Daarnaast laat onderzoek aan zelfselectie van vissen zien, dat vissen bepaalde voorkeuren hebben voor wat betreft hun menu. Gooi je zoveel mogelijk van die voorkeuren in één bol en je krijgt denk ik veel meer echt goede aasopnames, met als gevolg dus meer gehaakte vissen.

Beetje van dit en een beetje van dat is m.i. natte vingerwerk en dan kun je ook geen aanpassingen maken.

Nog even iets heel anders.

Zag dat crayfish meal ook al in Nederland te koop is en namelijk bij Feedstim. Een bedrijf, waar ik zelf ook het nodige koop, omdat het hele mooie producten in het assortiment heeft.
Een duur product, maar volgens mij niet een product dat echt meerwaarde heeft, in ieder geval niet in een dosering van 50 procent, zoals er b.v.in de Key Crayfish zit. Heb het laatste Magazine van Nash gelezen en daarin wordt dat letterlijk gezegd.
In combinatie met b.v. LT vismeel en squidmeel overigens wel een leuk ingrediënt.

Volgens Feedstim een vrij licht product en niet meer dan 30 procent in je mix gebruiken.

This meal is fairly light, therefore do not use more then the recommended levels for the bait may become buoyant.

Je kunt je dus ook afvragen, of die 50 procent zoals Nash beweert wel de waarheid is. Ergo, waarschijnlijk is het dus gewoon onzin. Daarnaast 18 procent calcium, 30 procent as en 14 procent chitine. 10 procent max, meer zou ik er niet van gebruiken.

Zal overigens best wel een bol zijn, waar je ook wel je vissen op kunt vangen.
In de eerste plaats is het natuurlijk gewoon marketing van een grote speler op de markt, we hebben weer een nieuw en uniek ingrediënt in onze nieuwe bol voor 2017 en vangen maar!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

14-12-2016 08:18

Kijk alleen al wat er in mais, eieren en LT vismeel zit heren? Googelen met getallen is wel leuk maar in hoeverre brengt het je persoonlijk verder. Kijk ik naar recepten die hier al jaren de revue passeren zie ik weinig tot geen verschil met wat we nu voorgeschoteld krijgen. Dat alles zijn prijs heeft lijkt me duidelijk kan er die er als boilie....... zeker aan voldoen.

Gr, Peter
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

14-12-2016 10:59

Gooi je zoveel mogelijk van die voorkeuren in één bol en je krijgt denk ik veel meer echt goede aasopnames, met als gevolg dus meer gehaakte vissen.
En wat schrijf ik nou al de hele tijd, roep ik al jaren :roll: ...

Maar nee! Wordt er geroepen.
Het gaat niet alleen om de ingrediënten, het gaat om het toepassen van de juiste verhouding hiervan. Alleen goede ingrediënten is geen garantie voor een goede bol, om een goede bol te maken zul je dus ook het fingerspitzengefühl moeten hebben.
Aha, het geheime fingerspitzengefühl 8) :D .

Enig idee hoe idioot je ingrediënten moet gebruiken om géén goede bol in elkaar te steken wanneer een (door jezelf of anderen) bewezen basismix al twee derde tot drie kwart van een mix omvat?! Helemaal wanneer je juist voor het restant van de nog aan te vullen product een beetje diversiteit aan producten gebruikt!

Maar voor wie nog zoekende is, hier een ruim bewezen en bekend voorbeeld van een droge mix die het al erg lang doet:

1 kilo sojameel volvet getoast
1 kilo maïsmeel
1 kilo Tarwegriesmeel
1 kilo vismeel

Deel in die mix (of iets soortgelijks) nu eens het gehalte aan vismeel door meerdere gewichtsdelen in producten van diverse afkomst. Dan krijg je bijvoorbeeld:

1kg. Soja volvet getoast
1kg. Maïsmeel
1kg. Tarwegriesmeel

250 gr. Vismeel
250 gr. Opfokmelk
250 gr. Arachide/pinda meel
250 gr. Gemalen hennep

Denk ietsje groter en je hebt 20kg droge mix, met het voordeel van nog een extra toepasbaar ingrediënt:

5kg. Soja volvet getoast
5kg. Maïsmeel
5kg. Tarwegriesmeel

1kg. Vismeel
1kg. Opfokmelk
1kg. Arachide/pinda meel
1kg. Gemalen hennep
1kg. paprikapoeder en knoflookpoeder (half om half, of bedenk wat originelers :wink: ...)

Dekt de lading aardig. Zeker wanneer er dan ook nog eens wat zout, oliën e.a. vloeistoffen bij komen kijken. En beste starters: essentiële vetzuren!? Een scheutje vis (omega 6) en zonnebloemolie bezitten deze al. Lijnzaadolie (smaakt bitter, bevat omega 3 vetzuur) en hennepolie (goede attractor) zijn een eventuele aanvulling. Wokolie bijvoorbeeld heeft vaak als hoofdbestanddeel pindaolie...

Persoonlijk vindt ik dat deze basismix qua volume onderling scheef loopt, wat op een paar vlakken wat consequenties met zich meebrengt. Daarom gebruikte ik vroeger een andere variant waar ik door veel in de keuken uitproberen achter gekomen was. De laatste 14 a 15 jaar is mijn basis 2/3e van de totaal mix waardoor het variabele deel nog groter is (...) en wat mij betreft erg goed werkt.

En ja, de puristen onder ons willen in zo'n voorbeeld graag weten welk vismeel gebruikt is, zodat er gerekend kan worden. Ik rekende met zo'n soortgelijke mix vooral op aanbeten :wink: ...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

14-12-2016 12:53

Zo'n mix heb ik ook gehad, alleen ging ik nog een stapje verder door het meel en griesmeel deel ook nog eens op te splitsen. Mijn mix had meen ik 13 of 14 verschillende ingrediënten, niet handig als je kleine hoeveelheden maakt maar met 25kg in een betonmixer prima te doen.
Daarmee ving ik overal vis, geen slachtpartijen maar wel op elk water.
Voor moeilijk water of instant vissen gewoon wat extra attractie toevoegen.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

14-12-2016 16:26

1 kilo sojameel volvet getoast
1 kilo maïsmeel
1 kilo Tarwegriesmeel
1 kilo vismeel

Leuk dat je dit post, kunnen we het weer over de inhoud hebben.


Eerst even iets over het bovenstaande recept en één en ander over sojameel, een product wat tegenwoordig in bijna elk diervoeder zit. Waarom? Omdat het de beste plantaardige eiwitbron is en daarnaast ook nog eens heel goedkoop.
Nadeel is dat het twee limiterende aminozuren heeft, lysine en methionine. Dat wordt in de diervoederindustrie ondervangen door die extra toe te voegen aan een compleet voer.
Tweede nadeel is, dat het een zogenaamde anti-nutritient is, doordat er veel phytinezuur in zit.
Derde nadeel is dat vissen het (waarschijnlijk) niet echt lekker vinden.

Vismeel is natuurlijk één van de beste ingrediënten om te gebruiken in je aas, heeft een compleet aminozuurprofiel en vissen zijn er gek op. Wordt in de visvoerindustrie steeds minder toegepast, omdat de vraag steeds groter geworden is en het aanbod niet (de z.g. fishmeal trap), met als gevolg stijgende prijzen. Het alternatief is dan vooral het gebruik van soja. Voeg je lysine, methionine en extra mineralen toe (i.v.m. phytinezuur) en je hebt een goede uitwijkmogelijkheid. Daarna nog wat extra attractie toe voor de smaak en klaar is Kees.

We hebben het hier over aas en wat ik wil zeggen is, dat het gebruik van sojameel in een vismeelrecept totaal niks toevoegt, eerder het tegendeel. De industrie doet het alleen omdat ze geen keuze heeft, maar die hebben wij als vissers wel natuurlijk!
En voor de prijs hoef je het ook niet te laten.
Op een hele simpele vismeelbol is overigens ook nog steeds heel goed vis te vangen.

De andere recepten kom ik nog op terug.