shimano VS penn


Plaats reactie
chris van alphen
Berichten: 2
Lid geworden op: 04-12-2016 21:31

04-12-2016 21:41

hoi allemaal!
ik ben opzoek naar een nieuw setje molens maar twijfel tussen de Shimano ultegra 14000 xtd en de penn affinity 7000ltd.
wat raden jullie mij aan?
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

04-12-2016 22:58

Shimano zonder enige twijfel, altijd goed en met normaal gebruik jaarlijks onderhoud gaan ze heel erg lang mee.

Penn affinity 7000 LTD > Plastic rommel met overal speling (ze zien er op het oog wel mooi uit)
Als je echt een Penn molen wilt en geen Shimano ga dan voor de Penn Battle II 8000 LC, die zijn een stuk degelijker dan de affinity.
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

05-12-2016 07:22

Idd ik sluit me aan bij arno... deze 2 zijn totaal verschillend...

En is shimano dus de beste keuze..

Cheers.
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
David Janssen
Berichten: 231
Lid geworden op: 22-06-2016 11:12

05-12-2016 08:33

Geen ervaring met Penn maar met Shimano wel en dat is altijd goed!
Stop wishing... Go fishing!
chris van alphen
Berichten: 2
Lid geworden op: 04-12-2016 21:31

05-12-2016 10:50

bedankt mannen!
heb zelf ook goede ervaring met shimano molens,
maar wou graag de meningen weten over de penn molens.
de keuze is gemaakt :)
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

05-12-2016 13:14

Wijs.

Heb ook altijd met shimano gevist.
3 jaar terug daiwa aangeschaft.
De windcast z, best prijzige molens, 250 p.st geloof ik .
Maar ik moet toch zeggen na 3 jaar dat er wat speling her en der optreed en een klein beetje dat de assen krom zijn.
Molens worden wel flink gebruikt, en ook op de rivieren met zware loden toegetakeld, maar hierna worden het toch weer shimano molens kan ik vertellen.
Gebruikersavatar
Matthijs Gerrietsen
Berichten: 569
Lid geworden op: 10-01-2004 17:08

06-12-2016 11:31

Ik ben jaren geleden van Shimano afgestapt. Ik ben toen overgestapt op de allereerste range Affinity 7000. Mooie looks, maar de slip vond ik niet denderend. Speling die hiervoor benoemd werd had ik niet meer en niet minder ook bij mijn Shimano's. Ik heb daarna de Penn Conflict in mijn handen gehad en daar vis ik nu mee op 1 van mijn setjes (op mijn andere set zit Sonik Tournos op).
De Penn Conflict is echt een degelijke molen, goede lijnopspoeling, stevige as, super lekker (tikkend) slipje. Nadeel indien je tarty bent aangelegd en gevoelig bent voor de mening van anderen: hij heeft geen tarty look en andere vissers vinden het geen carpy molen.

Als je op Marktplaats kijkt zie je al best veel XTD's weer te koop staan ondanks dat de molen pas kort uit is. Ik heb ze zelf niet in de handen gehad en kan daar niet over oordelen. De reden van die verkopen is gissen (voor mij althans).

De nieuwe Affinity II moet echter wel wezenlijk verbeterd zijn ten opzichte van de eerste serie. Ik heb die nog niet gevoeld, maar voor een volgende aanschaf zou ik zeker weer Penn overwegen.
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

06-12-2016 18:15

Vaak is de reden dat ze die xtd modellen te koop zetten is net als met de xtc en die serie...

Ze kopen iets waar ze niet goed overna denken en dan tot de conclusie komen dat ze toch liever een baitrunner hebben en ze niet even de tijd nemen om het systeem te leren kennen.
Maar goed ik ben alleen maar blij dat er veel van deze mensen zijn, want zo kom ik weer aan mooie deals en dus flinke korting 8)

En soms is het heus een andere reden, maar toen ik zocht naar een 4e xtc molen was dat wel het meest gegeven antwoord als ik vroeg waarom ze de molen in de verkoop deden...


Cheers.
Oja joh!!!
Bram F

14-12-2016 13:34

Hoi, ik ben in het bezit geweest van zowel de Penn Affinity 8000 als de Shimano 14000 XTD beiden zijn nog al "plastiekerig". Wat bedoel ik hier nu juist mee:
De Penn is duidelijk dat de body voornamelijk uit gehard plastiek bestaat. De Shimano lijkt alsof hij niet uit plastiek bestaat maar heeft wel een weak spot. De weak spot bevindt zich in de body achteraan waar ultegra staat opgeschreven. Je kan indien je hem vanachter tussen je duim en wijsvinger pakt "samen pitsen" je zal dan ook een tikkend geluidje horen.

Maar in algemeen als je tussen een Penn of de Shimano moet kiezen, zou ik sowieso voor de Shimano gaan. Reden dat ik voor deze toch zou kiezen is vanwege de service. Ik lijst je mijn bevindingen nog even op van beide molens:

Penn:
Lange spoel --> Goede werpafstand
Slow oscilation --> Mooie lijnligging
Opbergen --> Moeilijk met een veer die je moet indrukken om de hendel weg te krijgen
Gewicht --> Onder een 12 ft stok ok kleiner zeker niet dan wordt hi te zwaar dan zou ik de 7000 reeks van Penn kiezen.
Lijncapaciteit --> 300 / 400 meter draad kan op de 8000 reeks.

Shimano:
Korte spoel --> Mindere afstand dan bij de Penn (inwerpen)
Slow Oscilation --> Bijna perfecte lijnligging (MgS is nog steeds beter)
Opbergen --> Zoals alle ultegra's je kan het knopje waar je het mee los draait kwijt raken jammer dat er nog geen CI4 oplossing is.
Gewicht --> Valt uitstekend mee passen perfect onder een 12 / 10 ft stok onder een 9 ft niet meer dan opteer ik voor de 5500 reeks
Lijncapaciteit --> 400 / 500 meter draad kan op de 14000 spoel indien je de reducers niet gebruikt.

Dus als samenvatting beiden zeer goed!!!
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 14-12-2016 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bram, even opnieuw aanmelden met voor en achternaam. Daarna kun je volop meedoen.
Plaats reactie