Karpervissers, wordt wakker!!!


Plaats reactie
Gebruikersavatar
jannes hooijer
Berichten: 450
Lid geworden op: 13-02-2008 19:28

27-11-2016 18:27

inderdaad mark
de feiten kennis is te laag voor een buiten staander

zonder iets af te schuiven denk ik dat de mannen die daar vissen
en alle feiten kennen , de rest op weg moeten helpen
want laten we eerlijk wezen voor de meeste vissers is het een ver van mijn bed show
hun wateren worden niet belaagd op welke manier dan ook
dus waarom zouden zij zich druk maken
zo gaat het al binnen een hsv , laat staan op openbaar water

cees hoe reageert de rest van de vissers in de bb
willen zij samen een vuist maken , handen uit de mouwen steken
carp greats jannes


carp fishing a way of live
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

27-11-2016 18:40

Over het algemeen:
download.jpg
(4.72 KiB) 2171 keer gedownload

Je ziet eigenlijk alleen nog maar wat gelukszoekers, dus dagjes mensen relatief veel uit DE en BE.
Porta bootjes en huurbootjes en van die notendopjes net zoals mijn bateau 8) :lol:

De Lundjes en Marcrafts van 25 tot 75.000 euro zijn al gevlogen, die moeten blijven presteren natuurlijk anders sta je zo voor lul op feesboek...... :oops:

15 euro moeten betalen om te traileren maakt het feest niet leuker, ik heb daar geen last van gelukkig.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

27-11-2016 23:24

http://www.totalfishing.nl/vraag_aanbod ... nrepubliek

Een vismaat meldt dit jaar of vorig jaar (incl foto) aan SVN dat er met een zege gevist wordt op een water waar je niet eens met een luchtbed mag komen, ze moeten nog langskomen........

http://www.snoekbaarsvissers.nl/index.p ... 4&Itemid=1

http://www.totalfishing.nl/vraag_aanbod ... auwersmeer

Pappen en nathouden........
Gebruikersavatar
*Aldert Visser*
Berichten: 125
Lid geworden op: 06-04-2005 14:29

27-11-2016 23:47

Altijd leuk om hengelsporters te mobiliseren. Als vrijwilliger van een HSV heb ik hier vaak mee te maken. Het kost je een hoop tijd om wat voor elkaar te krijgen. Soms vraag je je wel eens af waarom. Het zijn toch altijd dezelfde die komen. Kijk maar eens naar jaarvergadering van een gemiddelde HSV. Op zich niet zo vreemd, vissen doe je vaak op je eigen manier. Of je nu karper, witvisser of snoekvisser bent. Wat heb je dan met een HSV te maken, je hebt toevallig alleen een VISpas nodig hebt om je ding te doen.

Maar goed, buiten dit alles hebben we toch wel één ding gemeen. Vis vangen! Waarom kunnen dan niet 500.000 sportvissers aangesloten bij SVN gaan protesteren in Den Haag?
“Unix is user-friendly. It's just very selective about who its friends are.”
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

28-11-2016 03:15

Heb het hele topic nog eens doorgelezen.

In de eerste plaats, ik vind het echt schrijnend wat er gebeurt en dat in Nederland. Een handvol beroepsvissers decimeert complete vispopulaties op bepaalde wateren. Ongelofelijk dat zoiets tegenwoordig nog kan en mag. Er zijn een aantal onderzoeken geweest naar de visstand in Zuid-Nederland, beide met een verschillende uitkomst. Grote vraag is dan, waar kijk je als onderzoeker naar? Gaat volgens mij voornamelijk om de biomassa per hectare van de verschillende vissoorten en de verhouding van de verschillende leeftijdsgroepen. Is natuurlijk niks meer of minder dan een cijfer. M.a.w. hoe bepaalt een onderzoeker wat een gezonde visstand is. M.i. kan ie dat helemaal niet, want elk water heeft de visstand die het verdient. Vraag en aanbod zeg maar. Simpel ecologisch pricipe. Er is ruimte voor zoveel individuen per soort, eten en gegeten worden en we hebben een evenwicht. Een zelfregulerend systeem dus. Zo werkt de natuur nou eenmaal. Wordt het water b.v. schoner, betekent minder voedsel en dus ook minder vissen.
Gaat een onderzoeker de beroepsvisserij er bij betrekken, dan kijkt ie vooral naar wat er aan het systeem onttrokken kan worden, wise use zeg maar. Is natuurlijk compleet natte vingerwerk, omdat ie nooit het totale plaatje kan zien, daarvoor zijn er veel te veel variabelen.

Wat doen m.i. de beroepsvissers, die verstoren het ecologische systeem, in ieder geval bij onbeperkt zegenvissen op schubvis en ook nog eens in een heel korte tijd, is gewoon logica.
Oké, kan je tegen inbrengen, de lege plekken worden ingenomen door vissen van andere gebieden, maar die worden vervolgens voor een groot deel ook weer weggevangen en het houdt een keer op natuurlijk! Gevolg, waarschijnlijk een vermindering van je biodiversiteit.
Krijg je misschien wel een zeldzame soort voor terug en dat zijn tegenwoordig de paradepaardjes van de natuurbeschermingsorganisaties.
Natuurlijk is het mooi dat er weer vis- en zeearenden broeden in Nederland, of het door het gevoerde beheer komt, daar geloof ik overigens niks van.

Ik dwaal af, back to business. SVN heeft ook maar beperkte middelen en dat is voornamelijk de gang naar de rechter, in ieder geval ondernemen ze op dat gebied wel degelijk actie.

Willen we echt iets veranderen, dan zal dat toch van ons vissers zelf moeten komen. We zijn met een hele grote groep mensen en dus zullen we gezamenlijk een statement moeten maken.

Pers, publieke opinie en de politiek, dat zijn volgens mij de steekwoorden.
Speerpunt, verbod op het (onbeperkt) zegenvissen.

Harm, greedy pig, komt van greedy pig rig, een term bedacht door Rod hutchinson.

Dat zal voor de meeste vissers ook gelden, inclusief mezelf. Daardoor vissen we überhaupt natuurlijk, we zijn en blijven jagers/verzamelaars, dat zit nou eenmaal in onze genen.
Ik had jou er dan ook niet op mogen aanvallen.
Gebruikersavatar
jannes hooijer
Berichten: 450
Lid geworden op: 13-02-2008 19:28

28-11-2016 09:48

dus je staat er zo goed als alleen voor kwa vissers op in de bb
carp greats jannes


carp fishing a way of live
Jan Nanne
Berichten: 196
Lid geworden op: 30-10-2014 12:53

28-11-2016 20:20

*Aldert Visser* schreef:Maar goed, buiten dit alles hebben we toch wel één ding gemeen. Vis vangen! Waarom kunnen dan niet 500.000 sportvissers aangesloten bij SVN gaan protesteren in Den Haag?


In Spanje was een demonstratie van 300.000 sportvissers. Maakt wel indruk.

Denk dat die beroepsvissers de publieke opinie best wel mee hebben ze verschuilen zich achter termen als ambachtelijk en ecologisch verantwoord.

Wat betreft de situatie in NH. Het is ronduit bizar dat één beroepsvisser het hele Alkmaardermeer kan claimen, leeg vissen en vervolgens ook nog eens veel geld voor een visvergunning durft te vragen.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

28-11-2016 21:05

Dank voor je antwoord en de steun die je klaarblijkelijk weer toe hebt gezegd Hilco!!

Ik heb eindelijk antwoord gehad van ons aller Ed :D
Had 'm een niet te flauwe mail gestuurd, een discussie begin ik graag grof weet je meteen wat je aan elkaar hebt.
Heb hem antwoord gegeven, in 82 regels de situatie voorgelegd duidelijke taal deels vanuit het hart en vanuit het oogpunt van de natuur.

Wie laat er nou toch z'n hok vol met gouden eieren leggende kippen slachten?? :roll:
Zo'n vos druk je toch de kop in, niet linksom dan rechtsom :evil:

Groet Harm en dank voor jullie steun al is het maar een klein groepje.

Ps volgend jaar ga ik zonder onthaakmat vissen, ben benieuwd naar de reacties in het vangstmeldingen topic. :D :D
Het wordt puttenvisserij op zoek naar van die mastodonten. 8)
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

28-11-2016 23:08

Geintje mannen moet kunnen :wink:
Groet Harm
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

29-11-2016 02:50

Jan Nanne schreef:In Spanje was een demonstratie van 300.000 sportvissers. Maakt wel indruk.

Denk dat die beroepsvissers de publieke opinie best wel mee hebben ze verschuilen zich achter termen als ambachtelijk en ecologisch verantwoord.

Wat betreft de situatie in NH. Het is ronduit bizar dat één beroepsvisser het hele Alkmaardermeer kan claimen, leeg vissen en vervolgens ook nog eens veel geld voor een visvergunning durft te vragen.


Gaat allemaal om de schubvisrechten. Die zijn in het verleden naar de sportvisserij gegaan, maar wel met bepaalde voorwaarden. Daar is dus een gigantische fout gemaakt, met alle gevolgen van dien. Komt er op neer dat SVN verplicht is om een beroepsvisser, die de schubvisrechten claimt voor een bepaald water, die ook moet geven. De beroepsvisser heeft dan de rechten en wil je daar als sportvisser vissen, geen enkel probleem. Vergunning voor 50 Euro en klaar is Kees!

Ambachtelijk en ecologisch verantwoord?

Gekke Gerrit!

Ik ben geen jurist, maar misschien is het mogelijk, om die oude afspraken aan de rechter voor te leggen en te proberen die nietig te verklaren, gezien de huidige situatie.
Oftewel de zegenvisserij en wat die allemaal tot gevolg heeft.
Gebruikersavatar
*Aldert Visser*
Berichten: 125
Lid geworden op: 06-04-2005 14:29

29-11-2016 21:35

Van een stuk water (natuurgebied) wat we pachten heeft een beroepsvisser alleen het aalrecht (wij dus het schubrecht). Het is wel eens voorgekomen dat hij gewoon met 2 boten een net deed slepen en een zooitje schubvis eruit haalde :evil: . Op een ander aangrenzend gebied (wederom een natuurgebied) heeft de een andere beroepsvisser alle rechten. Toen ik 2 jaar geleden de man met een elektrische kabel achter zijn bootje zag vissen had ik de politie gebeld. De beroepsvisser had zijn vergunning niet bij zich (lag in de auto). Hij mocht toen wel stoppen. Maar bij navraag heeft hij gewoon deze rechten om zo te vissen. En inderdaad gewoon vergunningen verkopen....

Maar als je een demonstratie met het aantal bezoekers van Carp Zwolle organiseert heb al aandacht. Een demonstratie met 100 man haalt het zes uur journaal al. En je hebt 300.000 handtekeningen nodig voor een petitie om gehoord te worden. Waarom zullen niet alle 500.000 VISpas bezitters dit tekenen?
“Unix is user-friendly. It's just very selective about who its friends are.”
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

29-11-2016 21:50

Ik heb hier de acceptgiro van mijn vispas 2017 voor mijn neus liggen, natuurlijk ga ik die overmaken, maar het voelt niet goed, buiten het feit om dat ik met die pas op veel water mag vissen, eis ik ook een organisatie daarachter die zich werkelijk inzet voor onze belangen, die actief een statement maakt tegen misstanden zoals deze, want ik vind namelijk dat het niet klopt, dat we ons buiten deze organisatie om nog eens moeten verenigen om hiertegen te strijden, dit is onze club, dit zijn wij en dit zou onze stem moeten zijn.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

30-11-2016 02:00

Ben er ook nog steeds druk mee doende.

Ben me nou aan het inlezen in de visserijwet en kamervragen over de materie etc…
SVN is ook aan regels gebonden en die kunnen in principe alleen iets aanvechten via de rechter. Er is natuurlijk m.i. wel een alternatief en dat is inderdaad het mobiliseren van de achterban. Oftewel, samen staan we sterk. Moeten we wel met goede argumenten komen natuurlijk en dat betekent informatie verzamelen, over wat het beroeps allemaal doet.
Een beroepsvisser met schubvisrecht, kan als ie dat wil b.v. ook alleen dagvergunningen uitgeven voor een bepaald water. Gaat me vooral om dat soort zaken, oftewel het beroeps maakt misbruik van hun machtspositie.

Ga me ook even nog verdiepen in petities.

Ik lees door en wordt dus vervolgd.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

30-11-2016 02:38

Petitierecht, heb er net nog even naar gekeken, minimaal 40.000.
Moet makkelijk kunnen lukken.
Hebben we het in ieder geval op de agenda en dus aandacht!

SVN is daarbij natuurlijk onmisbaar!
Gebruikersavatar
*Aldert Visser*
Berichten: 125
Lid geworden op: 06-04-2005 14:29

30-11-2016 10:07

De boodschap van een demonstratie/petitie moet simpel en effectief zijn. Of de argumenten allemaal kloppen is niet altijd belangrijk. Zolang de boodschap maar overkomt. SVN doet het op de manier volgens het boekje, zij zullen ook met de juiste argumenten moeten komen. En denk je dat zij zich niet gefrustreerd voelen? Maar tot nu toe heeft dit blijkbaar niet echt het gewenste effect. Mede omdat het onderwerp gewoon niet leeft in de politiek. Als de achterban (dus wij als sportvissers, dus niet alleen karpervissers) eens een ander geluid kunnen laten horen is natuurlijk al een plus en komt het wat meer onder de aandacht waardoor het wellicht wat meer zal gaan leven.

Beroepsvisserij; blijf van onze zoet water vissen af!!
“Unix is user-friendly. It's just very selective about who its friends are.”
Gebruikersavatar
*Aldert Visser*
Berichten: 125
Lid geworden op: 06-04-2005 14:29

30-11-2016 10:13

Volgens mij tikt de omzet in de hengelsport de miljard aan. Ik vraag me dan ook sterk af welk economisch belang belangrijker is. Gelukkig zijn beroepsvissers lekker vaag en is moeilijk nagaan wat ze nu echt omzetten met hun zoet water vangsten.
Laatst gewijzigd door *Aldert Visser* op 30-11-2016 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
“Unix is user-friendly. It's just very selective about who its friends are.”
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

30-11-2016 10:29

In het verleden zijn er al meer acties gevoerd in Zwolle op Carp ging het in die jaren tegen BTW. Zoek nog maar eens hier op KWO de reacties op! Ook is er al na een oproep van SVN om te protesteren /demonstreren bij een hoorzitting in de tweede kamer aangaande beroepsvisserij en sportvisserij. De opkomst was toen minimaal herinner ik me.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
*Aldert Visser*
Berichten: 125
Lid geworden op: 06-04-2005 14:29

30-11-2016 11:05

Op op Carp Zwolle actie voeren heeft niet zoveel nut natuurlijk, wat je daar wel kan doen is bijvoorbeeld een petitie tekenen.

Acties die in verleden geen nut hebben gehad wil niet zeggen dat je er mee moet stoppen of nu niet kan gaan lukken.
“Unix is user-friendly. It's just very selective about who its friends are.”
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

30-11-2016 17:18

We worden genaaid waar we bij staan.

'Onze' Ed heeft gereageerd, het bekende verhaal:
- aalscholvers (zitten er 19 in de mast, vanaf augustus dan dit jaar daarvoor zag je ze in de polders)
- helder water (moet je nou eens kijken en in de natte maand juni, als het wel stil staat zullen de paar duizend ton niks meer omwoelende platte er ook wel mee te maken hebben.)
- grondels (die vreten geen paar duizend ton plattes van 50+cm in enkele jaren)
-dressuur (hellup hij zegt het echt, kilometers ver kan ik kijken vanuit m'n rukbunker en rukuit zonder een enkele kerpelvissert te zien, op de gemiddelde bekende put wordt meer op kerpel gevist dan op de Amer, veel meer!!! )

Ze LIEGEN dat ze barsten en dat is maar met 1 doel. :evil: :evil: :evil:
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

30-11-2016 20:08

Het probleem is dat het grote publiek helemaal niet goed op de hoogte is van wat er allemaal aangericht wordt door de beroepsvisserij.
De publieke opinie is te beïnvloeden door er voor te zorgen dat de grote kranten hier aandacht aan gaan besteden.
In dit artikel moeten dan zaken als het economisch belang beroepsvisserij, economisch belang sportvisserij en schade berokkend door beroepsvisserij meegenomen worden.
Wanneer je zoals eerder vermeld een groot deel van de sportvissers weet te mobiliseren en je enkele duizenden sportvissers(20000 :) ) voor een demonstratie naar Den haag weet te krijgen is dat natuurlijk ook reden voor kranten of tv om er aandacht aan te besteden
Verder heb je dat visprogramma met die 2 clowns :wink: , zij zouden misschien ook een deel van hun zendtijd kunnen gebruiken om iets serieuzere problemen als besproken in deze topic onder de aandacht te brengen!
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

30-11-2016 21:02

Had niet verwacht Ed aan de andere kant te krijgen.
Wat moet je van zo'n vent verwachten, wat weet hij er nou van??
Veel te druk met 'leuke' dingen nou ik vind er geen zak aan. :evil:
Rivier en open water vissers in Nederland worden zwaar tekort gedaan door SVN en ze geven er nauwelijks aandacht aan. Ze nemen je niet eens serieus!!!
Het gaat wel om de mooiste vissen van het land mensen, nou ja ging want er is al heel veel uit...

Smerig zootje bah.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

01-12-2016 07:02

Rivier en open water vissers in Nederland worden zwaar tekort gedaan door SVN en ze geven er nauwelijks aandacht aan. Ze nemen je niet eens serieus!!!

Reageren vanuit een luie stoel is makkelijk richting SVN moet echter wel op feiten berusten. De politiek heeft jaren deze problemen voor zich uitgeschoven. Ondanks de tientallen vergaderingen die er aanbesteed zijn. Mondelinge toezeggingen werden elke keer niet hard gemaakt dat is politiek bedrijven.

Nu het IJsselmeer bijna leeg is aan vis was men in het Haagse bereid mee te denken aan oplossingen. Zal wel zo zijn dat straks het spelletje bij voldoende vis weer van voren af aan begint. Kijk maar hoe men omgaat met de Waddenzee?

Helaas is het zo dat bij alles waar geld aan te pas komt normen vervagen.

Groet,
Peter
Jan Nanne
Berichten: 196
Lid geworden op: 30-10-2014 12:53

01-12-2016 20:09

Gisteren wat zitten lezen in Hét Visblad.

Pleidooi voor forse reductie beroepsvisserij IJsselmeer
Sportvisserij Nederland en andere partijen uit het Bestuurlijk Overleg IJsselmeer hebben in een gezamenlijke aan de Tweede Kamer opgeroepentot budget voor forse beperking van de beroepsvisserij op het IJsselmeer. De partijen vinden het nieuwe plan van de staatssecretaris voor het IJsselmeer namelijk onvoldoende om tot herstel te komen. Het probleem van de overbevissing moet structureel worden opgelost.
De afgelopen jaren is de beroepsmatige nettenvisserij op schubvis al met 85% gereduceerd. Desondanks is de visstand verder afgenomen. Er is zelfs meer vis ontrokken dan daarvoor. Er zijn nog altijd ruim 70 vergunningenhouders en dat zijn er veel te veel, geled op de daadkracht van het IJsselmeer-systeem.

Succes in strijd tegen waterkrachtcentrale bij Borgharen
Het besluit tot de bouw van de waterkrachtcentrale is tot nader order uitgesteld na bezwaren vanuit de hengelsport. De rechter besloot begin september dat er meer onderzoek moet worden gedaan naar de visstrerfte voordat hij zicht uitspreekt over deze kwestie. SVN voert landelijk overleg met verschillende natuurorganisaties tegen de bouw van waterkrachtcentrales.

Dat SVN niets doet voor de sportvissers is gewoon gelul. Dat de resulaten in de praktijk tegenvallen is een heel ander verhaal. Iets met politiek, ambtelijke molens, macht en geld.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

01-12-2016 23:06

Hij zit me voor te liegen en dan moet ik hem serieus nemen?????
Wat weet hij over de Biesbosch, misschien is ie er ooit ene keer geweest op een toertje met van die blaaskaken er naast, kijk eens hoe mooi.

Niemand weet van deze massale slachting af, ik heb geen tv maar wat komt er tijdens dat vis tv naar voren???
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

02-12-2016 00:25

niets Harm, want het gaat niet over hun water, dat geeft de betrokkenheid aan, ver van hun bed show