Chub sling.., met zuurstofpomp!


Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

17-11-2016 21:21

Jawel, daarrrrr is ie dan. De - in de toekomst verplicht wordende - Chub sling met zuurstofpomp.

https://karperwereld.nl/kwo-product-buz ... er-deel-1/

Mooi ook, dat gaas (mesh) aan de zijkanten van de sling. Gaat de extra zuurstof daar nou langs weg, of moet het daar juist via vers water langs naar binnen komen?! Doet mij dan ook wat denken aan het vooral vissers geweten sussende effect van klinik.

Vooral ook mooi dat het gros van de vissers dat ding waarschijnlijk 's nachts (..de vis herstellende van de vangst) zal gebruiken om de volgende ochtend de vis weer een keer al z'n zuurstof te ontnemen voor die spectaculaire vroege ochtendzon foto's. Begrijpelijk pas nadat de visser tegen 10 uur is wakker geworden (met een beetje geluk) en eerst z'n maten opbelt omdat selfies wel erg lastig zijn...

ja, ja. Ik schreef het vandaag al. Ik ben een lul in menig vissers oog :D .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

18-11-2016 07:41

Blij dat je zelfkennis hebt marco haha....

Maar je hebt zeker wel gelijk... ik vind niet alleen die pomp onzin maar een hele sling...

Zal jullie de reden besparen waaevoor ik dat vind, want dan wordt het zoals vaak weer een eindeloze discussie van wellus en niettus...

Cheers.
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

18-11-2016 08:05

Geef mij maar een oldskool bewaarzak en de wekker voor zonsopkomst :) statief en dslr lukt allemaal wel in me uppie hoor :p in 90 procent van de gevallen nog mooiere foto's ook als ik alles zelf doe...
Gebruikersavatar
David Janssen
Berichten: 231
Lid geworden op: 22-06-2016 11:12

18-11-2016 08:53

Precies wat Rik zegt, als je met grote regelmaat zelfontspanner foto`s maakt dan heb je dat jezelf dusdanig aangeleerd dat je ze mooier gaat vinden dan wanneer een vismaat ze voor je maakt.

Wat zakken betreft.. Is dat met de foto apparatuur van vandaag de dag nou echt nodig? Ik heb standaard ook twee bewaarzakken in mijn tas zitten maar ik kan me eigenlijk niet heugen wanneer ik ze voor het laatst gebruikt heb. Of het moest zijn geweest om pilsjes in het water te hangen. :lol:

De weegzak... Daar gaat bij mij IEDERE foto waardige vis eventjes in want het is namelijk onzin om een vis op het droge te laten liggen terwijl ik mijn camera instellingen goed aan het zetten ben.
Stop wishing... Go fishing!
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

18-11-2016 09:14

Overigens heb ik een sling. Fox. Eens gewonnen met een prijsvraag van 't Visblad. Zelf drijvend gemaakt met buisisolatie. En nee, ik bewaar er geen vis in om wie dan ook een plaatje te laten komen schieten...

Maar het is in mijn ogen wel erg makkelijk om de vis even simpel terug naar het water te brengen en daar te laten bijkomen terwijl ik kijk of de - eventueel geschoten, en meestal vis/onthaakmat of anders zelfontspanner - foto's gelukt zijn.

Meestal is het even de vis bewonderen.., en vanuit die sling aan het staartje terug de plons in.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
David Janssen
Berichten: 231
Lid geworden op: 22-06-2016 11:12

18-11-2016 09:47

Correcte handeling meneer Mostert.

Ik ben van mening dat een sling verplicht moet zijn voor het terugzetten van een vis. Je hangt de sling in het water, ritst de voorkant open en zodra de vis weer voldoende energie heeft zwemt hij vanzelf weg. Dat is terugzetten zoals het hoort. Ieder die dit nog niet doet moet even de betekening van "recovery sling" opzoeken.

Ik blijf stomverbaasd dat er nog steeds hele groeperingen zijn die de vis een ritje glijbaan terug het water in geven(van de ontmaakmat afschuiven). Heb het zelfs zogenaamd serieuze jongens zien doen met een cradle nota bene(je weet wel, zo`n mat met opstaande randen). Beste vent kreeg de vis niet over de rand heen geschoven dus besloot maar hevig te schudden met de mat, ook dit bleek niet te werken. Mat ondersteboven kieperen was de oplossing :roll:
Stop wishing... Go fishing!
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

18-11-2016 09:55

Voor diegene die het intressant vinden of gemist hebben.
Zakken is niet schadelijk !

https://karperwereld.nl/kwo-rotary-bewaarzakken/
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

18-11-2016 10:36

M'n maat heeft er toch weleens een dooie 50'er uit getrokken en die hield zich aan alle regeltjes.

Ik wil he moment vastleggen en dat is op het moment van vangen, geen 10min erna.
Als ie er op staat ben ik tevreden, kan verder niet veel met die foto's.

Zuurstofpomp is het trouwens niet, gewoon een luchtpompje waarvan zoals iedere serieuze aquariaan weet dat het vrijwel nutteloos is en in dit geval totaal nutteloos.
Fieldtesters zullen waarschijnlijk anders beweren :lol: :lol: :lol:
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

18-11-2016 10:44

Cees v Opstal schreef:Fieldtesters zullen waarschijnlijk anders beweren :lol: :lol: :lol:


Aqaurium proeven zeer waarschijnlijk ook :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

18-11-2016 10:52

Cees v Opstal schreef:M'n maat heeft er toch weleens een dooie 50'er uit getrokken en die hield zich aan alle regeltjes.

Ik wil he moment vastleggen en dat is op het moment van vangen, geen 10min erna.
Als ie er op staat ben ik tevreden, kan verder niet veel met die foto's.

Zuurstofpomp is het trouwens niet, gewoon een luchtpompje waarvan zoals iedere serieuze aquariaan weet dat het vrijwel nutteloos is en in dit geval totaal nutteloos.
Fieldtesters zullen waarschijnlijk anders beweren :lol: :lol: :lol:


Me tante hield zich ook altijd aan alle regeltjes,at biologisch voedsel, deed aan sport, pakte haar nachtrust, dronk en rook niet, alles om een lang en gezond leven te leiden. Echter passeerde ze de 35 net niet door een hersenbloeding....

# mischien was het wel ouderdom, een slecht hart, zonder die bewaarzak ook gebeurt, feit is dat ik en echt ontelbaar veel vissen van kennisen nog nooit een vis eraan kapot heb zien gaan.

Verder moeten we ( vind ik ) ook niet te veel lopen mieren neuken, de haken waarmee we die beesten vangen, op zeer grote afstanden uit zeer diepe wateren een vis omhoog rammen etc is allemaal veel erger dan een bewaarzakje voor een paar uurtjes.

De tegenhangers van bewaarzakken doen heus dingen die ook niet door de beugel kunnen hoor, tegen takken aan vissen en lekker gaan slapen, met een onveilig vis systeem te werk gaan etc.... Dat brengt pas schade op, echter zul je dat nooit constateren na een lijnbreuk. Maar ik heb vissen in mijn handen gehad waarbij de tranen in me ogen sprongen!
Gebruikersavatar
David Janssen
Berichten: 231
Lid geworden op: 22-06-2016 11:12

18-11-2016 11:06

Wederom moet ik me aansluiten bij Rik.. Lekker bezig jongen :lol:

Kleine kanttekening: Mits je zakt met een ouderwetse bewaarzak. De vis moet natuurlijk wel zelf kunnen bepalen op welke diepte hij wilt liggen(voor zo ver dat al mogelijk is onder de eigen kant).
Stop wishing... Go fishing!
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

18-11-2016 11:10

Goed betoog Rik, je slaat hiermee de spijker recht op zijn kop.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

18-11-2016 12:52

Rik koster schreef:De tegenhangers van bewaarzakken doen heus dingen die ook niet door de beugel kunnen hoor, tegen takken aan vissen en lekker gaan slapen, met een onveilig vis systeem te werk gaan etc.... Dat brengt pas schade op, echter zul je dat nooit constateren na een lijnbreuk. Maar ik heb vissen in mijn handen gehad waarbij de tranen in me ogen sprongen!

Dat doen de voorstanders van bewaarzakken allemaal niet dus?????

Zakken is schadelijk.
Vissen is schadelijk.
Fotograferen is schadelijk.
Voeren is schadelijk.

Je moet voor jezelf de afweging maken maar om nou te zeggen dat het niet schadelijk is......
Ik heb er geen probleem mee, van mij mag iedereen doen wat ie wil.
Geef alleen aan waarom ik niet zak.

Natuurkundige verschijnselen kun je goed nabootsen in een bak met water hoor, geen probleem.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

18-11-2016 17:57

Ik vis altijd met een vis veilig systeem, en ik vis niet tegen obstakels aan in de nacht, hoeft ook niet, want dat zijn schuilplaatsen voor overdags, in het donker komen ze er vanzelf wel uit tot onder je hengel toppen!
Ik bedoel het niet persoonlijk he cees, dat weet je :)
Gaat mij erom dat het wereldje zo schijnheilig als de pest is, en er niet 1 karpervisser ter wereld nooit iets doet.

Ps : hoe is het met de buitenboord motor....
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

18-11-2016 18:14

Cees v Opstal schreef:Natuurkundige verschijnselen kun je goed nabootsen in een bak met water hoor, geen probleem.


natuurkundige verschijnselen wel, biologische in mijn belevenis niet
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

18-11-2016 18:49

Inderdaad Herman en Rik.

Zo'n luchtpompje in een aquarium is vaak funest, het haalt de koolzuur uit het water en de plantjes kunnen daar dan geen zuurstof van maken.
Plantjes gaan dus niet groeien en de boel slaat aardig dood.

Die belletjes werken helemaal niet zo goed, er wordt nauwelijks zuurstof afgegeven aan het water, te klein oppervlak.
Met een aqua richt je beter de uitstroom van je filter tegen het oppervlak, dat bovenste waterlaagje moet in beweging blijven dan krijg je uitwisseling van gassen.
Bij een kale bak is dat dan ook je winst met die belletjes want ook die beroeren het oppervlak een beetje.

Een paar belletjes in zo'n sling :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Weer een typische karper uitvinding zullen we maar zeggen........

Als je een vis zakt leg 'm ergens waar het water in beweging is, wat golfjes is al voldoende.
Heb zelf vroegahh ook wel gezakt maar ben een ander 'soort' visser geworden, beleving, avontuur en genieten stonden centraal. Moment vast leggen en weer verder gaan waar ik mee bezig was.
Als ik zo'n beest in een zak had zitten sliep ik niet meer dus het genieten is dan ook ver te zoeken. Heb er verder nooit rare toestanden met meegemaakt, alleen het verhaal van m'n vismaat.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

19-11-2016 14:08

Verder moeten we ( vind ik ) ook niet te veel lopen mieren neuken, de haken waarmee we die beesten vangen, op zeer grote afstanden uit zeer diepe wateren een vis omhoog rammen etc is allemaal veel erger dan een bewaarzakje voor een paar uurtjes.


Je eigen handelen via de 'mankementen' van anderen of de gehele visserij bagatelliseren c.q. rechtbreien is een zwaktebod. Da's vingertje wijzen en niet spiegelen. Kan het niet anders noemen.

(ik schreef al eens ergens zoiets als hieronder...)

Maar ja, persoonlijk wordt ik dan ook liever niet geplankt (zuurstof ontnomen), dan wel. En als ik dan toch zuurstof- en machteloos moet spartelen; Dan maar liever 1x. In plaats van diezelfde 1x en, na vervolgens door m'n belager weer vriendelijk op adem te laten zijn komen, nog een keer geplankt worden...

1x de vis z'n zuurstof ontnemen lijkt me persoonlijk genoeg. Eigenlijk al te veel, want een zuurstof tekort is nu eenmaal schadelijk. Ik erken dan ook op eigen conto dat ik ten koste van een vis (op diverse manieren) een hebberig mens ben. Vraag me af of anderen erkennen eigenlijk twee maal zo hebberig te zijn door bewust die vis binnen een aantal uren nogmaals een dril (zuurstof ontnemen, spierverzuring etc...) te laten doorlopen?!

Overigens ben ik niet anti bewaarzak. Nope, je gaat je gang maar! Ik heb ook bewaarzakken.., na een paar natjes al jaren mooi opgevouwen op zolder liggen. Simpelweg omdat het anders, en vooral voor de vis sneller kan.

Dus ja, ik denk er net als zoals de voor het KWO Rotary geïnterviewde Rob over (iemand die ik zo af en toe in een voornamelijk niet vis gerelateerde setting spreek, maar hierover eigenlijk nooit gesproken heb), en mijn mening heb ik o.a. in het 'Alles voor de foto...' topic al eens uiteengezet. Een beetje oplossingsgericht vissen noem ik dat zelf.

viewtopic.php?f=18&t=70273&hilit=bewaarzak

Overigens ging het me in dit topic vooral om de 'Bubbles in the bag'. Idioot hype gedrag!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

19-11-2016 14:22

Van die bubbels gaat een vis zich niet beter voelen, een visser daarentegen wel.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

19-11-2016 14:32

Doet mij dan ook wat denken aan het vooral vissers geweten sussende effect van klinik.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

19-11-2016 15:44

Lekker meteen laten zwemmen :wink: ...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

19-11-2016 15:53

Is inderdaad het beste voor de vis.

From a practical perspective, the results indicate that despite being sub-lethally affected by retention and air exposure, carp are able to cope with these stressors. From a fish welfare perspective, however, it is recommended to avoid retention in carp sacks and minimise exposure to air.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

21-11-2016 13:15

wat een onzin weer..... :roll:
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

21-11-2016 13:41

De grote CB multiple choice prijsvraag. Wat bedoeld M. Tja met
wat een onzin weer..... :roll:
?

A) De sling met zuurstofpomp.
B) Beter voor de vis deze zsm terug te zetten.
C) Dit topic in z'n geheel.

Bij juist antwoord wint u als gelukkig prijswinnaar niets.., en al zeker geen sling met zuurstofpomp :D .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

21-11-2016 14:16

Marco Mostert schreef:De grote CB multiple choice prijsvraag. Wat bedoeld M. Tja

A) De sling met zuurstofpomp.
B) Beter voor de vis deze zsm terug te zetten.
C) Dit topic in z'n geheel.

Bij juist antwoord wint u als gelukkig prijswinnaar niets.., en al zeker geen sling met zuurstofpomp :D .


Afbeelding

het antwoord is : A :D

enne... het is bedoelt ,niet bedoeld :P
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(