Koud weer rigs


Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

10-11-2016 02:44

Ben net weer eens even aan het klooien geweest, in dit geval met rigs.

Waarom? Omdat de watertemperatuur steeds lager wordt, met als gevolg dat de vissen steeds trager worden. Heb wel eens iets uitgetest (begin december) in de vijver op mijn werk, de vissen zogen het aas wel diep aan, maar verplaatsen zich nauwelijks. Die beesten hadden op dat moment trouwens nog nooit eerder een bol gezien. Dus dat kan een rol spelen.
Logische gedachte is, momenteel moet je veel scherper vissen, tenzij het grote schransen nog moet beginnen natuurlijk. Heb wat dat betreft persoonlijk mijn twijfels, of dat nog wel gaat gebeuren. Hoe vis je scherper? In de eerste plaats, door een (heel) korte onderlijn te gebruiken, die moet zich namelijk zo snel mogelijk strekken, om voor de inhaking te zorgen. Is die te lang en een vis vertrouwd het zaakje niet, dan spuugt ie je bol, omdat ie zo langzaam zwemt heel gemakkelijk weer uit.
In de tweede plaats, moet je haak supersnel draaien! Kunnen we dat voor elkaar krijgen? Ja en hoe doe je dat? Door je hair in het verlengde van je haakpunt te laten vertrekken (vlak na de haakbocht onder de weerhaak) en dan kan je ook een heel korte hair gebruiken, van b.v. max. een centimeter. Hangt natuurlijk wel van de grootte van je bol af.
Met de handpalmtest (voor wat het waard is) haal ik dan een score van nagenoeg honderd procent.
Ben er een paar jaar geleden ook wel eens mee aan de gang geweest. Een oudje werkt ook super (op het droge in ieder geval) en dat is sidehooking. De meeste hedendaagse karpervissers hebben denk ik geen flauw idee wat dat is, maar zo ben ik zelf begonnen met boilie vissen in 1983. Godskolere alweer 33 jaar geleden, je wordt ouder papa!

Ik plaats het onderwerp in de discussiehoek, omdat ik benieuwd ben naar ervaringen van andere vissers.
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

10-11-2016 07:12

Hoi

Hier los ik het op met een soepele korte rig +- 12cm en een valloodje van fox 2 a 3cm van de haak.
Zodra er een aasopname is zorgt het valloodje ervoor dat de eerste prik snel gebeurt.(Voor zover ik er iets van afweet :o )
Ook gebruik ik idd een iets kortere hair en een korter stukje shrinktube.
In de winter gebruik ik ook graag de whitty pool rig 15cm lang(totaal) en overlood net onder de curve.
Heb een voorkeur voor de curves van Taska aangezien deze lang hun vorm behouden.
Heb wat aan het experimenteren geweest met de hinged stiff rig maar die kreeg ik niet werkend zoals ik het wilde.
Voor de rest probeer ik het simpel te houden,soepel of combi afhankelijk van de bodemgesteldheid.

grtz
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

10-11-2016 12:26

semi-stiff rig, 10-15 cm met op eenderde van de haak een loodje om het kantelmoment te verkorten. hier ook een wat kleinere hair. de shrink tube op de haak zit iets dichter bij het oogje.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

10-11-2016 13:56

Ik hoor niks over de manier waarop men bijvoeren gaat....
Vind ik zelf net zo belangrijk, ik wil veel losse voedsel deeltjes rondom mijn rig, poeder en zeer klein gemalen boilie kruim, een beetje pellets in 1 mm gaat ook goed. Laat hem maar lekker stofzuigen van links naar rechts.
Vaak mee gemaakt met een compact voerplekje door middel van pva dat het in de winter mis ging, dit zal ik ook niet snel gebruiken tenzij het niet anders is of kan mbt bijvoeren.
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

10-11-2016 14:03

@ rik:

ik deel de bollen in 4 tot 8 stukjes, die soak ik en dan gaan er 5-10 bollen per hengel aan boiliestukjes in. de haakbol wordt natuurlijk ook gesoakt. dan nog een klein beetje gesoakte boiliekruim er overheen.

PVA bag hoeft niet, want ik mag een roeiboot lenen van een maat.
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

10-11-2016 16:41

Rik koster schreef:Vaak mee gemaakt met een compact voerplekje door middel van pva dat het in de winter mis ging, dit zal ik ook niet snel gebruiken tenzij het niet anders is of kan mbt bijvoeren.


meeste PVA lost in de winter ook prima op, was in het verleden nog wel eens een probleem, pas alleen wel op als je oliën gebruikt, die kunnen de PVA als het ware isoleren bij het gebruik van web.
Jeroen Verschaeve
Berichten: 7
Lid geworden op: 24-04-2016 07:31

10-11-2016 17:41

Ik zit ook een beetje met dezelfde vraag. In januari en februari viste ik drie nachten bij koude water t°. Het was op een voerstek ( 1 blik zachte mais en 10 bolllen per dag ) na 10 dagen. Ik kreeg in totaal 5 "runs", waren eerder brasembeten, loste er één en de vier gevangen vissen waren allen heel nipt in de onderlip gehaakt. Ik zat te denken om deze winter de rig wat aan te passen om wat dieper in te haken.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik vis dus gewoon door met de rig die tijdens de warmere maanden zen werk doet.
Greets
Jeroen Verschaeve
Berichten: 7
Lid geworden op: 24-04-2016 07:31

10-11-2016 17:45

Aan de andere kant ik had toch vier vissen in moeilijker omstandigheden. Het zou best kunnen zijn door het veranderen van de rig / aasaanbieding ik ze niet meer haak... vandaar ik toen niks durfde te veranderen.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

10-11-2016 18:09

Herman, misschien dat het Rik ook om het compacte plekje gaat bij gebruik van een PVA zakje o.i.d., i.p.v. het kruim wat hij er graag wat ruimer overheen strooit. Persoonlijk heb ik alleen last van niet opgeloste PVA knopen. Te dik. Stringer, PVA tape etc. heb je i.d.d. ook gewoon dunne of winter varianten.

Wat betreft een leuke instant winter rig (methode) voor stilstaand water;

Soepel gevlochten materiaal van max 10cm. lang. Maar liever nog een paar centimeter korter. Kan alleen bij een redelijk schone, harde bodem.

Aasje tot 14mm., met een stukje foam in een uitgeboord gat in de bol, i.v.m. het bekende langzaam zinken c.q. snellere opname door vis.

Haak; Gebruik waar je vertrouwen in hebt. In mijn geval een rechte punt en semi lange haaksteel. Met krimpkous LA.

Verder een lichte waker, al is het een Fox micro swinger op z'n minst weerstand loze afstelling, maar het kan beter.

En een dunne lijn. Zeg tot 0.25mm., maar eigenlijk zo dun mogelijk als de situatie het toe laat.

Lood kan je gebruiken naar wens, maar met 40 a 50 gram red ik het tot een meter of dertig wel. En dit lood vis je dus niet vast of semi vast. Gewoon vrijloop. Zelfs met een slider van 15 gram (Nash), of een botloodje van hetzelfde gewicht wat meters achter je rig, zie je bij opname al snel de aanbeet. Werkt nog net niet zo snel als het met de pen vissen op een opsteker van de dobber in combinatie met een enkel loodje i.s.m. een kort op de bodem liggende presentatie.

En nee. Het werkt niet altijd. Wat wel?! Maar je weet aardig snel wat er speelt. De rustig op bouwende druk is de vis vaak niet (meer) gewend. En aanpassen is altijd een optie...

Op een goed onderhouden voerplek doe ik tijdens de winter overigens - wat rig betreft - weinig anders dan tijdens andere jaargetijden. Hoogstens de onderlijn iets wat inkorten.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

10-11-2016 18:56

Ik bedoel dit.

Winterrig.jpg
(223.92 KiB) 3731 keer gedownload


Doordat je haak razendsnel draait, heb je m.i. veel meer kans op een inhaking bij een langzaam zwemmende vis. Daarnaast zit de meeste kracht precies op je haakpunt.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

10-11-2016 20:50

Ik heb het niet over pva dat niet oplost, het voertje ligt gewoon te compact naar mijn zin, de vis kan stilstaand alles naar binnen werken, en dat komt de inhaking niet ten goede blijkt wel uit ervaring, verder is toch ook de chod rig mijn favoriete rig in de winter, maar eigenlijk pas ik verder niks aan. De juiste stekken en wat verspreider voeren is gewoon een prima tactiek.


Zo viste ik eens tegen een betonnen muur van een brug, telkens met pva en boilie kruim, gewoon goede harde aanbeten maar telkens loste de vis na een paar tellen.
Toen eens zonder pva en een perfecte inhaking gerealiseerd werd ging ik de komende weken hiermee aan de haal, de hengel zonder pva bag was zeer duidelijk in het nadeel, 1 op de 3 soms 2 van de 3 werden gelost, terwijl de andere hengel met wat boilie kruim langs de muur een 100 procent score kreeg. Sindsdien gebruik ik het puur uit nood als er geen boot aanwezig is, wat ik dan wel doe is de pva aan de haak vast zetten met slechts 2 draadjes van het pva balletje kruim. Onder de bruggen is het vaak hard en schoon, en trek de rig een half metertje terug na het oplossen van de stick.
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

10-11-2016 22:27

verpak mijn stick altijd zeer strak, zodat hij bij het oplossen als het ware explodeert, dat geeft een mooi verdeelde voerplek, haak met aas haak ik altijd in de pva bom, werkt perfect
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

11-11-2016 02:30

Het topic gaat in principe over rigs, maar natuurlijk speelt het al of niet bijvoeren ook een rol.
Wat is het allerbelangrijkste in de wintervisserij? Locatie! Vind je een holding area, dan heb je goud in handen. Heb meerdere onderzoeken gelezen met gezenderde vissen en die beesten liggen ’s winters allemaal op een bult. In ieder geval op groot water. Op kleiner water, kanalen er rivieren zal dat denk ik anders zijn en daar zijn het waarschijnlijk eerder kleinere groepjes, die op geschikte plekken overwinteren. Dan nog, locatie is waar alles om draait.
Grootste nadeel is, die beesten laten ’s winters op de meeste wateren, heel weinig, tot niks van zich zien. Vaak is het dan ook een kwestie van trial and error. Dus vooral een visserij voor de echte doorzetters. De geijkte plekken zijn natuurlijk wel bekend bij veel vissers.
Kende zelf in de tachtiger jaren één stek op een vrij groot water (40 hectare), waar de karpers zich wel lieten zien, door zogenaamde flat spots. Beesten zaten midden op het wijd, op zo’n honderd meter uit de oever. Met mijn beste worpen kon ik in die tijd net de rand bereiken en een bol en een stringer met twee bollen, meer was er niet nodig. Nou ja en een warmtepak uiteraard!

Terug naar rigs.
Denk echt dat die heel belangrijk zijn tijdens de wintervisserij, omdat de vissen heel traag zijn. Vang je momenteel een vis, dan merk je dat ook al heel duidelijk bij het drillen.
Heb het hele jaar met een vrijlopend licht loodsysteem gevist en in tegenstelling tot Marco, denk ik dat je momenteel veel beter een (semi) vastloodsysteem kunt gebruiken in combinatie met een (zeer) korte onderlijn en een zeer snel prikkende haak.
Heb afgelopen avond een rolletje pva string gekocht en ga het komend weekend (’s middags) één en ander uittesten. Ben n.l. sinds deze week gestopt met het ’s avonds vissen, omdat het niks meer opleverde en mogelijk azen de vissen momenteel vooral overdag.
Is ondiep water en dus al echt wintervissen en ik denk dat het water nog maximaal zo’n 7 graden is.
Wie van de drie? De vis weet het niet (ik wel), maar wil ze alledrie, dus hoe je het ook wendt of keert, ik ben altijd in het voordeel.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

11-11-2016 06:30

Ik denk bij een nieuwe stek om uit te proberen dat je het systeem van Marco wel kunt toepassen, dit puur om sneller te kunnen waarnemen als er wat actie is.
Maar verder ga ik juist van het lichte lood afstappen in deze tijd, en gooi er zo'n 50 gram bovenop juist.
Nog steeds vis ik dan zoals in de rest van het systeem met het hit and run systeem. Zwaarder lood prikt nu eenmaal beter vind ik :)
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

11-11-2016 08:27

De rest vlam het seizoen moest het zijn ipv de rest van het systeem :)
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

11-11-2016 12:52

Als je het hit run systeem gebruikt maakt het gewicht van het lood niet uit, behalve als het te licht is.
De bedoeling is immers dat het lood blijft liggen en dat de vis gehaakt wordt op de weerstand van de lijn.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

11-11-2016 13:28

Ik maak mijn hit en run zelf Bert, brand een gaatje/sleuf in de korda leadclip en de wartel zit semi vast. Het lood speelt op deze manier wel een rol in mijn visserij.

Zou ik kiezen voor een kleinere wartel dan heb je gelijk dat het lood puur voor werp gewicht dient.
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

11-11-2016 15:02

Tot een aantal jaren geleden viste ik in de winter veel in een putje bij mij in de buurt waar overhangende struiken een echte holding area vormden. Hier viste ik freeline tegen aan; stringer met 2 boilies als werpgewicht en gewoon de hoofdlijn laten doorlopen met een kleine haak en korte hair.
Alufolie als beetregistratie en de oplopers waren gelijkmatig en liepen meestal mooi door. Ik heb op die manier zelfs sneeuwkarpers gevangen.

Helaas is de situatie daar veranderd en zijn de struiken weggehaald. ‘s Winters voeren is daar tegenwoordig uit den boze vanwege de meerkoeten. Ik had boilies geprobeerd die enkel met water waren gerold en vervolgens uitgedroogd, maar voordat ze in het water uit elkaar vielen hadden de koeten ze al ontdekt, zodat deze aanpak daar niet werkte.
De aasperiode ligt daar hartje winter rond 13.00 op de dag en veel langer dan 2uurtjes vissen doe ik
daar dan ook niet.

Tegenwoordig gebruik ik een gewone no-knot rig van 18lb Technium in combinatie met een Fox Arma SSC 9 haak. Iets korter dan in de warme maanden.
Zwaarder lood gebruik ik pas wanneer de aanbeten heel subtiel worden. Als het heel moeilijk wordt zet ik mijn hengeltoppen omhoog, draai strak op het lood en kijk heel de tijd naar de minste trilling van de toppen. Aanslaan daarop geeft af en toe een karper op de mat.

De aasperioden kan per water verschillen. Op een ander watertje hier in de buurt blijft het vaak bij de schemeruurtjes in de avond. Als ik het niet zou weten van een water zou ik kiezen tussen 15.00 uur en schemertijd.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

11-11-2016 15:09

Rik koster schreef:Ik maak mijn hit en run zelf Bert, brand een gaatje/sleuf in de korda leadclip en de wartel zit semi vast. Het lood speelt op deze manier wel een rol in mijn visserij.

Zou ik kiezen voor een kleinere wartel dan heb je gelijk dat het lood puur voor werp gewicht dient.


alleen jammer dat de.lijndoorvoer van deze clips nauwer is dan die van PB, in veel gevallen geen probleem maar knopen blijven dan wel sneller steken.

mvg Martijn
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

11-11-2016 20:14

Ik vis 45 /100 met een bloedknoop aan de freefall leader, en gaat er zeer gemakkelijk doorheen, wel knip ik mijn tailrubber tot aan de leadclip gelijk af, maar altijd even testen ! Anders kun je net zo goed een normaal systeem vissen kwa veiligheid.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

12-11-2016 03:43

Rik koster schreef:Ik denk bij een nieuwe stek om uit te proberen dat je het systeem van Marco wel kunt toepassen, dit puur om sneller te kunnen waarnemen als er wat actie is.
Maar verder ga ik juist van het lichte lood afstappen in deze tijd, en gooi er zo'n 50 gram bovenop juist.
Nog steeds vis ik dan zoals in de rest van het systeem met het hit and run systeem. Zwaarder lood prikt nu eenmaal beter vind ik :)


Is dat zo?
Vis al bijna het hele jaar met slechts 20 gram lood en ook nog eens vrijlopend. Oké, als je op grotere afstand vist, zal je zwaarder lood moeten gebruiken, maar zelfs met een twee ounce (56 gram) lood kun je nog wel zo’n tachtig tot negentig meter halen.
Voor mij is het eerste prik verhaal met zwaar vast lood dan ook compleet achterhaald en ik denk dan ook dat een licht vrijlopend loodsysteem veel meer voordelen heeft.
Je ziet veel meer (aan de hand van je hoofdlijn), je rig heeft meer speling en je krijgt dus ook vaker een piep, of een paar piepen en dan wordt het spannend. Vaak vertaald zich dat vervolgens ook nog eens in een aanbeet.
In ieder geval dus ook een veel leukere en actievere visserij.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

12-11-2016 19:10

Ik vis ook in de winter vooral op een druk bevaren stuk kanaal en dat heeft grote gevolgen voor de aanpassingen die ik kan maken. Licht lood is ook nu geen optie helaas, op stilstaand water zou ik dat zeker doen, maar hier is vaak minimaal 140 gram nodig om de boel op de plek te houden. Kortere onderlijnen gebruik ik wel, maar niet korter dan 12cm, omdat dat zware lood ook meer in de weg zit bij een kortere rig. Qua haken pak ik dan nog wel eens longshanks omdat die qua draaien gewoon erg goed werken. Soms ook een shot on the hook, maar dan moet ik wel heel zeker zijn dat de bodem dat toelaat, op stenen maakt dat loodje gewoon de punt veel te kwetsbaar.
Voeren doe ik een stuk compacter dan de rest van het jaar en ik mag graag grondvoer en kleine beetjes hennep inzetten. Gebruik ook zeker pva bij elke worp en ik kneed ook graag een laagje deeg om een halve boilie heen.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
David Janssen
Berichten: 231
Lid geworden op: 22-06-2016 11:12

14-11-2016 09:05

Rik koster schreef:Ik hoor niks over de manier waarop men bijvoeren gaat....
Vind ik zelf net zo belangrijk, ik wil veel losse voedsel deeltjes rondom mijn rig, poeder en zeer klein gemalen boilie kruim, een beetje pellets in 1 mm gaat ook goed. Laat hem maar lekker stofzuigen van links naar rechts.
Vaak mee gemaakt met een compact voerplekje door middel van pva dat het in de winter mis ging, dit zal ik ook niet snel gebruiken tenzij het niet anders is of kan mbt bijvoeren.


Precies wat Rik zegt, de voerstrategie is vele malen belangrijker!

Ik heb persoonlijk niet echt een "winter rig", het is gewoon mijn standaard basis rig maar dan net ietsjes subtieler uitgevoerd.

Al die malle fratsen aan een rig... Keep it simple is toch veelal de sleutel voor mij.
Stop wishing... Go fishing!
Gebruikersavatar
David Janssen
Berichten: 231
Lid geworden op: 22-06-2016 11:12

14-11-2016 09:11

By the way...

Ik hoor altijd veel mensen roepen dat je in de winter scherper en effectiever moet vissen.

Nu wil ik graag de stelling graag eens omdraaien...

Waarom zou je onder warmere omstandigheden dan minder scherp en minder effectief moeten vissen?

Als het goed is vis je altijd zo scherp en effectief mogelijk naar gelang het water daarom vraagt.. Dus complete rig aanpassen omdat het kouder wordt lijkt mij dan ook overbodig.
Stop wishing... Go fishing!
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

14-11-2016 09:37

@ David:

niet te letterlijk nemen, he. :)

de karper is een stuk trager in de koude tijd en daar mag de rig best wat op aangepast worden.