KWO klimaatpol

Plaats reactie

Verandert de mens het klimaat?

Nee
5
11%
Ja
29
63%
Weet niet
3
7%
Kan me niet schelen
9
20%
 
Totaal aantal stemmen: 46
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

08-11-2016 09:07

zeg wat je wil, maar de grafieken laten toch echt zien dat de temperatuur jaarlijks stijgt. en dat is gewoon een feit.

http://www.clo.nl/indicatoren/nl0226-te ... -nederland

overigens, als visser aan de waterkant heb je toch eigenlijk geen grafieken nodig om te constateren dat het steeds warmer wordt. dat kan je toch zo wel zien? waar zijn die strenge winters van vroeger gebleven?
Gebruikersavatar
*Aldert Visser*
Berichten: 125
Lid geworden op: 06-04-2005 14:29

08-11-2016 09:14

@Joost, dit wordt een non discussie. Je laat een andere periode zien zodat je gelijk hebt, slaat nergens op.
“Unix is user-friendly. It's just very selective about who its friends are.”
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

08-11-2016 09:18

@ Aldert:
ik snap niet wat je bedoelt. je zegt dat het wereldwijd steeds kouder wordt en dat klopt gewoonweg niet. en als ik dat aantoon dan is het ineens een non-discussie?

dat de wereldwijde temperatuur op zeer lange termijn fluctuaties vertoont door diverse factoren en warmere perioden afgewisseld worden door ijstijden klopt, maar daar gaat het hier toch niet over? we hebben het over de veranderingen op zeer korte termijn, en of die door de mensheid komen.

de periode waar het over gaat hier is van het begin van de industriele revolutie tot nu, zeg maar het tijdperk van de vervuiling. en in die tijd is de temperatuur dus toegenomen, en het lijkt me plausibel dat het een met het ander te maken heeft.

maar als je uit de discussie wil stappen, even goede vrienden hoor. :)
Laatst gewijzigd door Joost Rippen op 08-11-2016 09:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
David Janssen
Berichten: 231
Lid geworden op: 22-06-2016 11:12

08-11-2016 09:22

Ik heb heel bewust op "Het kan me niet schelen" geklikt.

Waarom?

Omdat ik van mening ben dat het geen enkel mens iets kan schelen.
Ja, het kan ONS allemaal niks schelen!

Waarom?

Omdat wij mensen met zijn allen de grote industrieën draaiende houden. Ja, ook jullie! Zolang we autorijden, gas verbruiken, spullen verpakt in kunststof kopen en ga zo maar door.. Zijn we er allemaal debet aan! Stuk voor stuk.

Zelfs de grootste moraalridders die het hardste roepen dat wij moeder Aarde naar de klote helpen, zijn zelf net zo goed debet aan het hele verhaal.

Als het je echt iets kan schelen zou je je levensstijl drastisch veranderen.. Dan zou je je huis en auto verkocht hebben en ergens in het bos wonen in een zelfgemaakt hutje waar je slaapt op een bedje van rietstengels... Onee wacht even.. Dan moet je ook wat boompjes omkappen?
Stop wishing... Go fishing!
Gebruikersavatar
*Aldert Visser*
Berichten: 125
Lid geworden op: 06-04-2005 14:29

08-11-2016 10:00

Joost Rippen schreef:@ Aldert:
ik snap niet wat je bedoelt. je zegt dat het wereldwijd steeds kouder wordt en dat klopt gewoonweg niet. en als ik dat aantoon dan is het ineens een non-discussie?


Er zijn degelijk warmere tijden geweest rond 1200BC en daaarvoor. Blijkt uit ijsboringen. Wat is daar niet waar aan?

Als we nu denken dat we de temperatuur/klimaat op aarde kunnen aanpassen (omdat het de laatste 100 jaar 0.6 graden warmer is geworden), ga je van een koude kermis thuis komen.

En als je zonodig duurzaam wil zijn schaf je geen visspullen meer aan want die worden gemaakt van fossiele grondstoffen. Eet je karpers op uit het water waar in je schijt. Want daar groeien ze van :D
“Unix is user-friendly. It's just very selective about who its friends are.”
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

08-11-2016 10:08

@ Aldert:
dat de temeratuur sinds 1200bc wereldwijd daalt zal best. net zoals diezelfde temperatuur sinds pak hem beet 1850 weer aan het stijgen is.

de vraag is hier of die temperatuurstijging van de laatste grofweg 150 jaar aan de mens ligt of niet, en niet over fluctuaties in de wereldwijde temperatuur op veel en veel langere termijn.

als je een draadje wil openen over de ijstijden en de warmere perioden ga je gang. ik denk dan wel dat je moet switchen naar een ander forum. iets met aardrijkskunde of zo.

edit;
En als je zonodig duurzaam wil zijn schaf je geen visspullen meer aan want die worden gemaakt van fossiele grondstoffen. Eet je karpers op uit het water waar in je schijt. Want daar groeien ze van


daar heb je me wel, want ook ik draag mijn steentje bij aan de vervuiling en de uitputting van de aardse natuurlijke grondstoffen. je laatste zin zal dan wel humoristisch bedoeld zijn lijkt me. karpers eten doe ik maar niet, en schijten doe ik in het bos. :)
Gebruikersavatar
*Aldert Visser*
Berichten: 125
Lid geworden op: 06-04-2005 14:29

08-11-2016 10:23

De topic starter is zelf over het verleden begonnen. Dus ik maak daar een mooie aanvulling op. En naar mijn mening hoort deze discussie überhaupt niet thuis op dit forum.
“Unix is user-friendly. It's just very selective about who its friends are.”
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

08-11-2016 10:30

*Aldert Visser* schreef:De topic starter is zelf over het verleden begonnen. Dus ik maak daar een mooie aanvulling op. En naar mijn mening hoort deze discussie überhaupt niet thuis op dit forum.


ik vind dat dit topic wel degelijk thuishoort op dit forum. we hebben als karpervisser te maken met veranderde weersomstandigheden. winters worden steeds zachter, en er kan steeds beter worden doorgevist en gevangen in de koude periode. de warmere maanden worden steeds warmer dus de periode dat onze geliefde vis kan groeien wordt ook steeds groter. dan is het nog maar een kleine stap naar de vraag hoe deze ontwikkeling tot stand is gekomen, is dat een gevolg van het doen en laten van de mensheid of toch niet?
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

08-11-2016 10:50

Sebastian Huvenaars schreef:Maar dat "you tell me" was een serieuze vraag, welke schade veroorzaken windmolens?


heb daar ooit een bioloog over gesproken, die deed onderzoek in verband met het plaatsen van windmolens, was in Lommel in Belgie, deze molens hebben een enorme impact op flora en fauna en daarnaast geeft de productie van deze molens ook een behoorlijke vervuiling om nog maar te zwijgen over de overlast voor mensen die kort in de buurt van zo'n ding wonen.

Heb ik het alleen nog maar over de windmolens, google eens op recycling oude zonnepanelen, "cadmium" om er maar even een kreet op los te laten.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

08-11-2016 11:18

Wat Aldert wel weet maar wijselijk niet noemt:
IPCC First Assessment Report schreef:een mogelijk niet wereldwijde, maar slechts plaatselijke Middeleeuwse warme periode rond 1000 n.Chr., en van een Kleine IJstijd, die pas zou zijn geëindigd in het midden of het laatste deel van de negentiende eeu


IPCC Third Assessment Report schreef:Mondiale temperatuurregistraties, die uit ijskernen, boomringen, en sedimenten in meren zijn verkregen, hebben aangetoond dat de Aarde in de 'Middeleeuwse warme periode', globaal genomen iets koeler (0,03 graden Celsius) was dan in het begin en midden van de 20e eeuw
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

08-11-2016 11:26

herman hulsman schreef:heb daar ooit een bioloog over gesproken, die deed onderzoek in verband met het plaatsen van windmolens, was in Lommel in Belgie, deze molens hebben een enorme impact op flora en fauna en daarnaast geeft de productie van deze molens ook een behoorlijke vervuiling om nog maar te zwijgen over de overlast voor mensen die kort in de buurt van zo'n ding wonen.

Heb ik het alleen nog maar over de windmolens, google eens op recycling oude zonnepanelen, "cadmium" om er maar even een kreet op los te laten.


Uhu, en ik kan nog wel meer nadelen van de productie van alternatieve energiebronnen opnoemen. Grondstoffen voor Accu's, en wat doet de aanleg van een stuwdam voor de natuur op die plek? Ga zo maar door... Al zouden windmolen parken op zee dan wel weer voor een veilige habitat en toename in biodiversiteit zorgen.

Een volledig onschadelijk menselijk bestaan is met de huidige technologie zga onmogelijk. Tenzij we inderdaad met veel minder zijn en echt in een hutje op de hei gaan wonen... Waar ik op doel is, hoe wegen de nadelen van duurzame bronnen op tegen de voorspelde (en nu al zichtbare) effecten van klimaatverandering in een business as usual scenario? Het huis staat in de fik maar we vertikken het te blussen omdat de tv dan misschien wel nat wordt.

Maar goed, dit soort nadelen opsommen komt natuurlijk wel van pas voor mensen die hun zo geliefde uitzicht proberen te beschermen.
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

08-11-2016 11:32

Sebastian Huvenaars schreef:
Maar goed, dit soort nadelen opsommen komt natuurlijk wel van pas voor mensen die hun zo geliefde uitzicht proberen te beschermen.


nee, het gaat mij erom dat deze zaak vanuit meerdere kanten wordt belicht, zodat er een reëel beeld ontstaat, dat lijkt mij redelijk logisch.
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

08-11-2016 11:39

*Aldert Visser* schreef:De topic starter is zelf over het verleden begonnen.


Dat verleden is zo belangrijk omdat recente klimaatgegevens bij lange na niet meer volstaan in de zoektocht naar een realistisch toekomstscenario. 400ppm CO2? De mens heeft nog nooit in zo'n klimaat bestaan, dus zijn we erg nieuwsgierig naar hoe de aarde er uit zag in tijden dat dat wel zo was.
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

08-11-2016 11:40

herman hulsman schreef:nee, het gaat mij erom dat deze zaak vanuit meerdere kanten wordt belicht, zodat er een reëel beeld ontstaat, dat lijkt mij redelijk logisch.

Daar heb je gelijk :)
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

08-11-2016 12:37

David Janssen schreef:Ik heb heel bewust op "Het kan me niet schelen" geklikt.

Waarom?

Omdat ik van mening ben dat het geen enkel mens iets kan schelen.
Ja, het kan ONS allemaal niks schelen!

Waarom?

Omdat wij mensen met zijn allen de grote industrieën draaiende houden. Ja, ook jullie! Zolang we autorijden, gas verbruiken, spullen verpakt in kunststof kopen en ga zo maar door.. Zijn we er allemaal debet aan! Stuk voor stuk.

Zelfs de grootste moraalridders die het hardste roepen dat wij moeder Aarde naar de klote helpen, zijn zelf net zo goed debet aan het hele verhaal.

Als het je echt iets kan schelen zou je je levensstijl drastisch veranderen.. Dan zou je je huis en auto verkocht hebben en ergens in het bos wonen in een zelfgemaakt hutje waar je slaapt op een bedje van rietstengels... Onee wacht even.. Dan moet je ook wat boompjes omkappen?


Nouuuu denk je? Kweetniet, ik denk eigenlijk dat het heel veel mensen wel iets kan schelen. Al zijn de schaal en implicaties van een nodige omschakeling wel behoorlijk ontmoedigend inderdaad...

Dat de huidige technologie ons nog niet altijd betaalbare of geschikte alternatieven geeft maakt de mensen die willen veranderen niet ineens hypocriet. Wanneer deze groep groot genoeg is wordt het ineens een interessante afzetmarkt en voila, verandering.

Zonnepanelen zijn er een mooi voorbeeld van, veel mensen willen ze, fabrikanten gaan concurreren en regeringen subsidiëren omdat er geld te verdienen valt waarna de prijs daalt en het rendement stijgt.

price-of-solar-power-drop-graph.jpg
(111.57 KiB) 1310 keer gedownload

PVeff(rev100414).png
(475.37 KiB) 1043 keer gedownload


De invloed van de massa mag je nooit onderschatten 8)

Nog een voorbeeld. Producten met palm olie mijden betekend regenwoud redden dus ik dacht, dat ga ik ook doen. Daar ben ik met de staart tussen de benen op terug moeten komen omdat het schier onmogelijk bleek te zijn haha... Maar wanneer er 1 miljoen Nederlanders zijn die dit ook proberen dan reken maar dat er binnen de kortste keren een "palmolie vrij" keurmerk in het leven geroepen wordt.
Gebruikersavatar
David Janssen
Berichten: 231
Lid geworden op: 22-06-2016 11:12

08-11-2016 14:39

In principe zeg jij met andere woorden het volgende:
Er zijn mensen die het wel wat kunnen schelen... Maar... Dan mag het niet ten koste gaan van onze huidige welvaart.

Dat is dus precies wat ik bedoel, zolang onze huidige welvaart zo belangrijk is, kan het ons allemaal niks schelen(en tot die categorie behoor ik zelf ook).
Stop wishing... Go fishing!
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

08-11-2016 15:19

Nou, dat was niet het punt wat ik wilde maken haha, maar ergens heb je natuurlijk wel gewoon gelijk.

Begin me nu ineens te beseffen hoe oneerlijk het eigenlijk wel niet is dat de wereldpolitiek de burger voor een groot deel verantwoordelijk maakt voor deze omschakeling. En wel erg veel vertrouwen heeft in de principes van het kapitalisme, ontworpen voor een toch al twijfelachtige "consumer society".

Toen de banken gered moesten worden was het ook binnen 48 uur gepiept. $11,000,000,000,000, no questions asked, ching ching. Ben benieuwd of ze dit ook was gelukt wanneer ze hadden gezegd, ok, we hebben de komende jaren 11 biljoen dollar nodig, laten we hopen dat de burger dit aan de banken gaat overmaken. Om ons vervolgens te bombarderen met tegenstrijdige berichten over het bestaan van de problemen en effectiviteit van het plan.

Maar nu een leefbare Aarde op het spel staat is het wel de methode die ze hanteren.

Of de Delta werken... Tja we móeten ons beter beschermen tegen de zee, laten we hopen dat de Nederlandse burger een stormvloedkering bouwt...

Kortom, dit soort projecten hebben giga investeringen nodig vanuit de politiek. Alleen luistert de politiek naar het volk, en wanneer het volk de noodzaak ontkent of bagatelliseert zal er niet zo snel iets gebeuren.
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

08-11-2016 16:52

Sebastian Huvenaars schreef:Alleen luistert de politiek naar het volk, en wanneer het volk de noodzaak ontkent of bagatelliseert zal er niet zo snel iets gebeuren.


iets lijkt me in deze stellingname niet in orde, ik weet niet, maar het voelt zo
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

08-11-2016 17:03

herman hulsman schreef:iets lijkt me in deze stellingname niet in orde, ik weet niet, maar het voelt zo

Te zwart wit? Waarbij, ja :oops:

Voor David: https://youtu.be/90CkXVF-Q8M?t=33m5s

Leonardo in gesprek met een Indiase vrouw. Leonardo vertegenwoordigd hier min of meer de stelling die ik eerder aannam, de Indiase vrouw de jouwe (spoiler, ik verlies :lol: )
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

08-11-2016 17:20

ik doel hierop Sebastian, dat er nog maar heel weinig mensen het ervaren als zou de politiek naar het volk luisteren, ik in ieder geval niet
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

08-11-2016 17:24

Ah ja zo... Zo voelt het inderdaad wel vaak, toch denk ik dat de politiek zijn leidende rol ook grotendeels heeft verruild voor populisme.

Eergisteren in Rome: https://www.youtube.com/watch?v=zXFreJtD1hc
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

08-11-2016 19:14

Soms of vaak Sebastian, is het toch een overweging om materiaal te gaan gebruiken dat meer milieu belastend is, dit vanwege de specifieke eigenschappen van het materiaal, hiervan getuigt onder andere jou overstap van carbon naar glasvezel antennes voor jou dobbers.
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

08-11-2016 19:17

Wissel ze af. Maar glas is duurder en slecht beschikbaar, gelukkig maar ;)
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

09-11-2016 09:47

Nou, Amerika heeft dus gekozen voor verhoging van temperatuur en zeespiegel :roll:
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

09-11-2016 09:49

inderdaad, Herman.

Trump gelooft niet in de klimaatverandering door de mens, en zal geen enkel initiatief nemen om de vervuiling/co2 terug te dringen.